#نشست
#هم_اندیشی
🔸هم اندیشی بین المللی راهبردهای سیاسی گفتمان اربعین در عرصه بین الملل
🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری خبرگزاری ایکنا، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، شبکه اینترنتی عبرات و کمیته فرهنگی اربعین برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#سیدسجاد_ایزدهی
طلال عتریسی(لبنان)
ادریس هانی(مراکش)
#سیدکاظم_سیدباقری
محمدعلی میرزایی
محمدعلی رنجبر
عباس شمس الدین(عراق)
📅 چهارشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#کرسی
🔔کرسی علمی ترویجی «تعلیلمداری در اجتهاد»
🎙ارائه: استاد ابوالحسن نواب
🎙ناقد: استاد احمد مبلغی
📆زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴
🏢 مکان: قم، دانشگاه ادیان، سالن کنفرانس شهید بهشتی
✴️ همراه با: رونمایی از کتاب «رویکرد تعلیلمداری در اجتهاد» اثر استاد سید ابوالحسن نواب
🔸برای حاضران در نشست بن تخفیف ۵۰ درصدی خرید کتاب رویکرد تعلیلمداری در اجتهاد در نظر گرفته شده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 9.pdf
211.1K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗شاخصهاي تدريس موفق (9)
✅ د) عامل تأثيرگذاري
🔸 شاخصهاي مشترك تأثيرگذاري(مشترك تمامي دروس)
🔹1. جاذبه استاد نسبت به دانشجو:
عناصر متعددّي دخيلند تا از استاد چهرهاي جذّاب و مورد توجه براي فراگيران بسازند.
استادي كه سعي دارد درس را مطابق با نيازهاي دانشجويان ارائه دهد و تنها بر رشد عقلاني و پيشرفت تحصيلي آنها تكيه نميكند، بلكه بر رشدي همه جانبه پايبند است، بسيار فعّال و شاداب بوده و شور و نشاط علمي را در فراگيران ايجاد مينمايد. چنين استادي مطالب درسي را صميمانه و با علاقه بيان ميكند و مطالب مهمّ را خاطرنشان ساخته و در ارايه مطالب و بيان آنها در كلاس مهارت دارد.
براي سؤالات، نظرات و پيشنهادهاي فراگيران اهميت خاصّي قائل است و آنها را تشويق به مشاركت در بحث و اظهار نظر مينمايد و حتّي براي پاسخ به سؤالهاي غير درسي آنها وقت خاصّي اختصاص ميدهد و با اين ايدهها و عملكردها مقبول طبع دانشجويان و مورد رضايت آنان قرار ميگيرد. استادي جاذبه دارد كه همواره در برخورد با فراگيران و دانشجويان خود با ادب باشد و با آنان ارتباط حسنه و روابط دوستانه توأم با احترام داشته باشد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 60.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کانال نشریه معارف
نشریه معارف (ویژه استادان فرهیخته معارف اسلامی، مبلغان و دفاتر فعال
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور)
از همه اساتید محترم حوزه و دانشگاه و نیز از پژوهشگران معزز علوم اسلامی و انسانی دعوت به عضویت می کند؛
کرم نما و فرودآ که خانه خانه توست👇
لطفا لینک👇
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸اخبار همایشها، نشستها و کرسیهای علمی، پژوهشی و ترویجی.
🔹تلخیص و بازنشر تازهترین ایدهها و اظهارنظرهای علمی در حوزه معارف و علوم اسلامی و انسانی.
🔹آرشیو غنی (127 شماره):
مقاله، گفتگو، اخبار علمی و معارفی و صنفی، تازههای نشر ...
🔸امور مشترکین 02532919219- داخلی 115
ارتباط با ادمین:
https://eitaa.com/aminalla_ir
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آسیب_شناخت
#شیعه_شناخت
🌗 تفاوت ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی!
🎤 دکتر سعید طاووسی مسرور؛ هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔹غربیان تا پیش از مادلونگ هرطور خواستند با قرآن رفتار کردند، مثلا بخشهایی از قرآن را قابل استناد و بخشهایی را غیر قابل استناد میدانستند اما مادلونگ مطرح میکند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمیشود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد.
اما مادلونگ که از دنیا رفت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قصد داشت مراسمی برای بزرگداشتش برگزار کند. روزی که جلسه بود گروههایی آن را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود! آثار مادلونگ را که نگاه کنید روحیه علمی و حقطلبی را در او میبینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت.
🔸در پژوهشهای غربی اساسا به حدیث استناد نمیکردند و رویکردهای بدبینانهای به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان میدهد حدیث مانند گزارشهای مورخین گزارش تاریخی است و هم قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد؛ و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست.
🔹باید در زمینه مستشرقان یک گونهشناسی و جریانشناسی انجام دهیم. مثلا پژوهشهایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام میشود انگیزههای سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزارهگرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده مورد بررسی قرار گرفته است. انتهای این کتاب فصلی درباره احمدینژاد و حزبالله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزارهگرا و مدعیان دروغین هستند.
🔸جریانشناسی و گونهشناسی کار لازمی است چون در پژوهشهای مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا میبینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونهشناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار میکنند.
🔹خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان در غرب به عنوان شیعه شناخته میشود و میگویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع میدهد.
🔸کتاب «التحریف و القرائات» در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و یکسوم روایاتی که در زمینه تحریف قرآن وجود دارد از همین کتاب است که آقای امیرمعزی با همکاری ایتان کلبرگ آن را تصحیح و تحقیق و منتشر میکنند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم! در حالیکه شیخ صدوق در قرن چهارم میگوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب میشود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم.
🔹رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و زمانیکه برایمان مسئله ایجاد میکند سعی میکنیم جوابی آماده کنیم. پژوهشهای آنها خیلی متنوع و در عرصههای مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن پیدا کرده که دو کلمه آن پاک شده و دو کلمه دیگر نوشته شده و به استناد همین یک صفحه مدعی میشود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمیآورد. اصلا این پژوهشها دیده نمیشوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را میگذارند.
🔸جالب اینجاست که بسیاری از شبهات و حرفهایی که بین ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آنها هستیم؛ چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقبتر هستیم و ترکشهای آن به ما میرسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه میکنند! در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#وبینار
🌗 وبینار «ریشههای اجتماعی، سیاسی و امنیتی اسلامهراسی در سوئد»
با شرکت:
👤 دکتر غلامرضا کریمی؛ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
👤 دکتر رضا رحمتی؛ کارشناس مسائل اسکاندیناوی
👤دکتر سیدضیاء هاشمی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد
🔹 چهارشنبه، ۱ شهریور
از ساعت ۱۴ به صورت زنده از آپارات ایکنا
در خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) و به صورت برخط برگزار میشود.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: جلوههای اخلاقی_تربیتی سقایت در واقعه کربلا
👤دکتر فاطمه سادات علوی علیآبادی؛ استادیار حکمت و تاریخ جامعة المصطفی خراسان
🕔زمان: چهارشنبه ۱ شهریور؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰روش نقد و مواجهه با فرق انحرافی
🚨با تاکید بر فرقه های فعال در مسیر پیاده روی اربعین
🔹چهارشنبه 1 شهریور، ساعت: 15
📎لینک نشست
#اربعین #عراق #نشست
@ISC_howzeh | تبلیغ بین الملل
🚸به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پیاده روی اربعین
👇👇👇👇👇👇👇
🌑 وبینار تدابیر پیاده روی اربعین از دیدگاه طب سنتی ایرانی
♻️زمان
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ الی ۱۸
♻️لینک شرکت در وبینار
https://www.skyroom.online/ch/virtualtums/spm-class9
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
چهارمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
🌑 موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا ۱
چهارشنبه ۱ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نگین قرآن.pdf
224K
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗نگين قرآن
✍️محمود خيرالهي
🕋 «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ».
خدا، نورآسمانها و زمين است، مثل نورالهي، همچون مشكاتي است، كه در آن چراغي پرفروغ باشد، و آن چراغ در ميان حبابي بلورين قرار داشته باشد، كه آن حباب همچون ستارهاي درّي و درخشان است، اين چراغ، از درخت پر بركت زيتون برافروخته ميشود، كه نه شرقي و نه غربي است؛ آن روغن چنان شفاف و زلال است، كه نزديك است هنوز به آتش نرسيده شعلهور گردد؛ نوري است بر فراز نور ديگر، و خدا هر كس را كه بخواهد به نور خويش هدايت خواهد كرد، و خدا اين گونه براي مردم ـ هوشمند ـ مثل ميآورد، وخدا به هر چيزي عليم و آگاه است.
🔻 مقدمه
از جمله آيات توحيدي، كه در اوج فصاحت و بلاغت ميدرخشد، آيه نور است. رويكرد اين آيه، به زيبايي در كلام، مهارت در بيان، استحكام در لغات و انسجام در تعبيرات است. ساز و كار اين آيه، با زبان تمثيل و كنايه است،كه بر عذوبت و شيريني اين بيان افزوده است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 60.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 اگر ابن سینا امروز بود...
🎙رهبر انقلاب اسلامی
اگر کسی مثل ابن سینا در دنیای امروز با امکانات امروز درس میخواند، کاری میکرد که تا هزار سال دیگر دنیا مدیون او باشد؛ همچنان که در آن دوران کاری کرد که هزار سال دنیا مدیون او شد.
📀 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون - 1370/12/01.
🔰 ۱ شهریور روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سه دوره فکری ابن سینا
🎤 دکتر سیدمحمود یوسف ثانی؛ عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔸در مجموع میتوان گفت: تاریخ تفکر ابن سینا سه دوره را پشت سر گذاشته است: دوره اول: به بیان خودش آثار ارسطو را شرح و بسط میدهد.
دوره میانه: شروع به نگارش آثاری با نظر نقدی و تحلیلی میکند.
دوره اخیر: بنیان گذاشتن نظام فلسفی خاص خودش است و اوج این نظام فلسفی در کتاب اشارات است و کسی بعد از ابن سینا نتوانسته از کتاب اشارات تقلید کند.
🔹نکته دیگری درباره او این است که: ابن سینا اولین فیلسوفی است که تفسیر قرآن نوشته آن هم بر اساس فکر فلسفی. اساسا مهمترین چیز در نظر ابن سینا «عقلانی بودن» بوده است.
🔸هر چیزی به ظاهر خارج از عقل به نظر بیاید تا جایی که بشود توجیه عقلانی برایش پیدا کرد، شیخ سعی میکند توضیح عقلانی از آن عرضه کند. در راس این چیزها همین متون دینی است. وقتی شما قرآن را باز میکنید به سبک کتب متعارف نیست و روش خود را دارد. شیخ وقتی با این چیزها مواجه میشود میخواهد اینها را در صورتی بفهمد که بتوان از آن توضیح عقلانی ارائه کرد.
🔹ابن سینا دو سوره از سورههای پایانی قرآن که به ظاهر هیچ بحث فلسفی در آنها نیست را تفسیر فلسفی میکند. و آیه نور هم که به حسب ظاهر درباره خدا بحث میکند ولی شیخ آن را در قالب نفسشناسی انسانی قرار میدهد.
🔸آیاتی از قرآن صریح است و نیاز به تاویل عرفانی ندارد ولی جاهایی هست که به حسب ظاهر با نشانههایی حرف میزند، ابن سینا آنها را در مباحث عقلانی میبرد و به ما عرضه میکند.
🌗 آثار ابن سینا در حوزه تفسیر قرآن
🎤حجتالاسلام و المسلمین محمد میری؛ استاد دانشگاه تهران
🔹ابن سینا اولین فیلسوفی است که کار جدی و مستقل در تفسیر قرآن انجام داده است؛ یعنی قبل از ایشان فیلسوفان مسلمانی داشتیم که اشارههایی به کارهای تفسیر داشتهاند مثل فارابی یا ابن رشد ولی کاری که ابن سینا کرد این بود که رسالههای مستقل و جداگانه در تفسیر قرآن نوشت که در مجموعه آثار ابن سینا مشاهده میشود.
🔸از جمله آثار ابن سینا در حوزه تفسیر سوره توحید، تفسیر سوره ناس و تفسیر سوره فلق است. غیر از اینها ایشان در آثار خودش به مناسبت به تفسیر و توضیح برخی آیات پرداخته که یکی از مهمترین آنها تفسیر آیه نور است اینها کارهای تفسیری ابن سینا است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰کارگروه عفاف و حجاب مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند:
✅ همایش نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
💢سخنران: آیتالله محمود رجبی
💢 میزگرد اجتماعی سیاسی:
🔹دکتر سید حسین شرفالدین
▫️موضوع: بازخوانی جامعهشناختی لایحه عفاف و حجاب
🔸حجت الاسلام نصرالله آقاخانی
▫️ موضوع: اشکالات لایحه حمایت از خانواده در مقایسه با قانون مصوب 1384
🔹حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور
▫️ موضوع: عرفی سازی ناهنجاری
💢ارائه:
🔸حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی
▫️ موضوع: چالش سیاست تقنینی جمهوری اسلامی ایران در لایحه عفاف و حجاب
🔹 حجت الاسلام دکتر محمدحسن جعفری
▫️موضوع: بررسی ابعاد اجرایی و مدیریتی لایحه
💢میزگرد نقد و بررسی حقوق:
🔹حجج اسلام دکتر سید ابراهیم حسینی، دکتر محمدرضا باقرزاده، دکتر رضا محمدی
🗓 پنجشنبه 2 شهریور 1402 8:30 الی 12
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔗 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✳️ گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند:
✅ موضوع: اخلاق مصرف فرهنگی در بازیهای رایانهای
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین #وحید_ارغوانی_فلاح
👤 ناقد اول: آقای دکتر #بهروز_مینایی_بیدگلی
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #محمدرضا_اسدی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #حسن_محیطی
🗓 پنجشنبه 2 شهریور 1402 ⏰ 8
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست_علمی
🔰تبیین شگردهای عاشورا ستیزان و راهکارهای مقابله با آنها
🎙استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر شفیعی دارابی
🗓زمان: پنج شنبه ۲ شهریور ماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰
📌لینک شرکت
https://Live.mou.ir/research
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
*بُعد بینالملل*
⬅️گفتگوی اول
*ضرورت و ظرفیتهای فعالیت بینالمللی در حوزه روانشناسی اسلامی*
*میزبان* : جناب آقای فرضی
*میهمان* : جناب آقای میری
🔸با معرفی مجموعه دانشجویان بینالمللی روانشناسی اسلامی ISIP
🗓پنجشنبه دوم شهریور
🕓ساعت ۱۹_۱۷
📎لینک جلسه: https://b2n.ir/x99689
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پنجمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد
🌑موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا 2
پنجشنبه 2 شهریور، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQS/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#السلام_علیک_یااباعبدالله
#نشست_سوم
💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔰 نشست علمی (۳)
« با موضوع: سِرّ نی: تحلیلی بر محبت به سیدالشهدا علیه السلام »
🔻با حضور: دکتر فتح الله نجارزادگان
عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🗓پنج شنبه ۲ شهریور ماه ۱۴۰۲
🕦ساعت ۱۷:۳۰
💢به صورت مجازی
لینک شرکت در نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi7
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سنت گرایی.pdf
188.8K
#اختصاصی
#واژه_شناسی
🌗سنت گرايي
✍ گروه مباني نظري اسلام
(مركز برنامه ريزي و تدوين متون درسي)
🔻لازم است پيش از وارد شدن به مؤلفههاي اصلي سنتگرايي، توضيحي درباره «سنت» و اينكه مراد سنتگرايان از اين واژه چيست، ارائه نماييم.
🔸سنتگرايان سنت را به مجموعهاي از «حقايق همه جايي و هميشگي» كه به گونهاي با عالم اله پيوند دارند، اطلاق كنند. به تعبير ديگر سنت در اصطلاح سنتگرايان در معناي كلي آن، به اصولي اطلاق ميشود كه از عالم بالا وحي شده و انسان را به مبدأش پيوند ميدهد. و در معناي محدودترش، اطلاق و به كارگيري آن اصول است. به عبارت ديگر سنت گرايان معتقدند سنت عبارت است از اصولي كه از مبدأ كلي كه هر چيزي از آن شأن گرفته و به آن باز ميگردد، ميآيد. اين است كه سنت همه چيز را به مراحل بالاتر هستي و در نهايت به اصول غايي ـ كه مسايل كاملاً ناشناخته براي بشر جديد هستند ـ ارجاع ميدهد.
بنابراين سنت گرايي يعني تعلق خاطر و التزام نظري و عملي به آن اصول و حقايق همه جايي و هميشگي.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 60.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: دین و کرانههای اخلاقی؛ نگاهی به خطبه پایانی پیامبر (ص) و امام حسین (ع)
👤دکتر سیداحمد فاضلی؛ استادیار و مدیر گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم
🕔زمان: پنجشنبه ۲ شهریور؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: صبر و ذلتناپذیری در عاشورا
👤دکتر محمد عمومی؛ استاد حوزه علمیه قم و مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد
🕔زمان: پنجشنبه ۲ شهریور؛ ساعت ۱۷
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
.
🌑 هفت توصیه کاربردی
✍ حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام در لحظه شهادت
▪️ به مناسبت شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام بنا بر یک روایت.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 "مصری مش عربی"
خیزش باستانگرایان مصر علیه هژمونی اسلامی و عربی
🔹چند روز اخیر، در فضای مجازی مصر هشتگ #مصری_مش_عربی[مصریان عرب نیستند] ترند (پرطرفدار) شده است.
🔸پشت صحنه این کمپین، شورش مجازی هویتخواهان باستان گرا علیه هژمونی عربی و یورش بر علیه اسلام سنتی الازهر و اسلام سیاسی اخوان است.
🔹 این جنبش نک پیکان جدال فرهنگ قبطی با جریانات اسلامی است؛ هویتی که مصریان سکولار معتقدند با ورود اسلام و زبان عربی در مصر تضعیف شد.
🔸 در سایه حمایت های پنهان السیسی، نسل جدید (نسل Z) خواستار بازگشت و احیای فرهنگ ملی و باستانی خود شده و آن را واکنشی تاریخی به نفوذ الازهر - اخوان در جوانان مصری عنوان کرده اند.
🌐 منبع: مُسْلِمْنا
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir