eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓️ ۲۴ ذی الحجه، خاتم بخشى امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و نزول آيه 🔹 یهودیانی که مسلمان شده بودند از پیامبر درباره پیشوای بعد از ایشان پرسیدند. ✨ در اين هنگام این آیه نازل شد: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ صاحب اختیار و سرپرست شما(مؤمنین) فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که نماز را به پا می دارند و در حال رکوع می کنند! 🔹 بلافاصله، پیامبر و دیگران به سمت مسجد حرکت کردند و در ورودی مسجد فقیری را دیدند. 🔹 پیامبر پرسید آيا در مسجد كسى به تو چيزى داد؟ فقير گفت: بلى، اين انگشتر را یکی از مؤمنین به من داد! سؤال کردند: چه كسى آن را به تو داد؟ عرض كرد: آن مردى كه در حال نماز ‏ است. حضرت پرسیدند: در چه حالتى انگشتر را به تو داد؟ گفت: در حالت ركوع. 🔹 همه مسجد تکبیر گفتند و سپس پیامبر فرمودند: «عَلىُّ بْنُ أبى طالبٍ وَلِيُّكُمْ بَعْدى؛» علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) پس از من سرپرست و صاحب اختیار شماست. علیه‌السلام ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🤔 مباهله چه روزی است؟ 🔸روزى مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق) به (عليه‏ السلام) گفت: بزرگ‌ترين فضيلت (علیه السلام) كه قرآن بر آن دلالت دارد، چيست؟ 🔸 حضرت رضا (عليه ‏السلام) به او فرمود: «فضیلتی که در است. زیرا خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أبْنَاءَنَا وَ أبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أنْفُسَنَا وَ أنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ الله عَلَى الْكَاذِبِينَ». 🔸 پيامبر خدا (صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏ آله)، حسن و حسين (عليهما‏ السلام) را فرا خواند. پس اين دو، پسران او حساب شدند و فاطمه (عليها السلام) را نيز فرا خواند. که آن حضرت مصداق زنان مذکورِ او در آیه حساب شد. سپس امیرالمؤمنین (عليه ‏السلام) را فرا خواند. پس به حكم خدا، امیرالمؤمنین (عليه ‏السلام)، نفسِ پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه ‏و آله) است. از طرفى میدانيم كه هيچ يك از مخلوقات خداوند سبحان، بزرگوارتر و برتر از پيامبر خدا (صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏ آله) نيست. پس لازم است كه به حكم خدا هيچ‌كَس برتر از نفس پيامبر خدا (صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏ آله) نباشد». 📚 بحار الأنوار / مجلد ۳۵ / صفحه ۲۵۷ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ | مباهله پيامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با مسيحيان نجران 🔺 ماجرای مباهله چیست؟ 🔹 باید داستان مباهله را به کودکان خود بیاموزیم. 🔹 اگر غدیر است، مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(علیه السلام) در و آن‌هم صریحاً در قرآن کریم بیان شده. 🔹 امام رضا(علیه السلام) به مأمون فرمودند: بالاترین فضیلت علی(علیه السلام) آیۀ مباهله است. چون در این آیه علی(علیه السلام) نفس پیامبر(صلوات الله علیه وآله) اعلام شده است. باید غربت مباهله برطرف بشود، این خیلی مهمتر از بسیاری دیگر از ایام الله است. 📚 الفصول المختاره، صفحه 38 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓️ ۲۵ ذی الحجه، سالروزنزول سوره هل اتی در شأن اهلبیت علیهم السلام و روز خانواده گرامی باد. ❣️ کدبانوی خانه شما باید باشید؛ کانون ، جایی است که عواطف و احساسات باید در آنجا رشد و بالندگی پیدا کند؛ شوهر و بچه‌ها و نوازش ببینند؛ مرهم زخم مرد، فقط و فقط نوازش است؛ برای یک مرد بزرگ، این همسر کاری را می کند که برای یک بچه‌ی کوچک آن کار را می‌کند. 🗓️ ۱۳۷۰/۱۰/۰۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : 🔰 خانواده‌ایرانی | هم خودتان را حفظ کنید، هم اهل‌تان را 🔻یک مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ی متواصىِ به حق و متواصىِ به صبر در درون خانواده‌ی مسلمان وجود دارد؛ لذا قرآن میفرماید که: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها النّاس و الحجارة»؛ هم خودتان را حفظ کنید، هم اهل‌تان را. این خطاب به مردها و زن‌ها، هر دو، است. اهلِ هر انسانی عبارت است از خانواده و نزدیکان او. زنِ شما، اهلِ شما مردها و مردِ شما، اهلِ شما زنهاست. هم خودتان را از غلتیدن در آتش حفظ کنید، هم اهل‌تان را حفظ کنید. علاوه بر این، حفظ عناصر اصلی داخل کانون خانواده، به حفظ خودِ انسان هم کمک میکند. همسران؛ زن‌ها، مردها را و مردها، زن‌ها را میتوانند از لبه‌ی پرتگاه نجات دهند و به بکشانند. 🗓️ ۱۳۸۳/۰۵/۲۵
چند کلامی با دوست محجبه‌ام 🔺همین ابتدای متن باید اشاره کنم من نمی گویم بی‌ایراد است. از نظر من ایراد دارد؛ چون برخورد انتظامی اگرچه برای برقراری اخلاقی لازم است، اما به تنهایی برای تغییرات فرهنگی کافی نیست. خُب، راه حل چیست؟ 🔹 می‌گویند جمعش کنید برود؛ کمپین هم راه انداخته‌اند. چند کلمه‌ای با طرفداران کمپین «محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» دارم. 🔹 دوست من؛ شما حتماً از شرایط فعلی در کشور و دودسته شدن مردم دردمند شده و دنبال راه حلی؛ راه حل این است که مطالبه‌گر ادای وظیفه آن بیست و چند دستگاه متولی ترویج حجاب باشی، نه مطالبه‌گر حذف همان یک دستگاهی که پای کار اجرای حجاب مانده و البته بخاطر دست‌تنهایی و فشار وارده هر از گاهی سوتی‌ می‌دهد؛ از سوی دیگر هم فشل بودن دستگاه اطلاع‌رسانی‌اش در برابر سرعت عمل رسانه‌های مخالف باعث شده هر خطایش میلیون‌ها بار دیده شود و میلیون‌ها خطای نکرده به نامش سند بخورد. دوست من؛ من و تو باید کمپین خودمان را راه بیاندازیم و پاسخگو شدن متولیان فرهنگی را مطالبه کنیم؛ از مسوولان واردات و تولید پوشاک، از مسوولان ارشاد و رسانه ملی که بعضا ضدحجاب‌ عمل می کنند، از آموزش و پرورش که جز افراط و تفریط کاری بلد نبوده، از سازمان تبلیغات... نه اینکه چشم بسته دنبال کمپین کسی راه بیافتیم که عملکرد و اظهاراتش نشان داده چشم دیدن هیچ‌کداممان را ندارد! 🔹 دوست عزیزی که نوشته‌ای برای مبارزه با دوقطبی و شکاف اجتماعی، عضو کمپین مخالفت با گشت ارشاد شده‌ای! خب الان خود شما درحال دوقطبی سازی هستی. همان‌هایی که از جامعه زنان، دو قطبِ باحجاب و بدحجاب ساختند و پروارش کردند و خندقی میانش کشیدند، امروز در آتش دوقطبی محجبه‌های موافق و مخالفِ گشت ارشاد می‌دمند. فردا هم دوباره دو تیتر دیگر خلق می‌کنند تا زیرمجموعه‌های همین دو قطب را بار دیگر دسته بندی کنند و همینطور ادامه می‌دهند تا آخرین نفراتمان را از هم جدا کنند. 🔹 شما می‌گویید مخالف سیاسی کردن حجاب هستید؛ اما با کسانی همراهی می‌کنید که کاملاً سیاسی هستند و همیشه روی مسائلی دست می‌گذارند که برای مهم بوده. حجاب باشد یا یا حتی قوانین و .‌.. 🔻دوست من؛ از این بازی بیرون بیا و اگر گر اصلاحی، بازی مبتکرانه خودت را طراحی کن! در زمین بازی طراحی شده توسط مغرضان سیاست باز، جز باخت من و تو و ایران، هیچ دستاوردی نیست. ✍ رها عبداللهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به یک شبهه معاندان و جاهلان 🔸آیا حجاب یک مسئله فرعی است؟ 🔺 برخی با ذکر روایتی از امام علی علیه‌السلام مبنی بر انحطاط و زوال حکومت‌ها بخاطر ضایع و تباه کردن مسائل اصلی و پرداختن به مسائل فرعی، شبهه‌ای را مطرح می‌کنند که پرداختن به مسئله حجاب امری فرعی است و پیگیری آن و عدم توجه به مسائل اصلی مصداق همین حدیث امیر مومنان علیه السلام است. 🤔 اما آیا مسئله حجاب یک امر فرعی است؟ 🔹 تجربه تمدن‌های بشری دیگر مانند غرب جلوی روی ماست. و زنان در غالب جوامع، امری فراگیر بود. زنان اروپایی تا همین ۱۰۰ سال پیش بسیار پوشیده‌تر از زنان برخی جوامع اسلامی بودند. وقتی حجاب از جوامع غربی رفت به مرور منکرات و آسیب‌های جدی متوجه زندگی انسانی شد که حالا نتایج آن را می‌بینیم. 🔹تمام مسائل اصلی و فرعی جامعه بشری برای تنظیم و روابط انسانی است. حجاب و پوشش زن یکی از ستون‌های اصلی تنظیم‌گر این روابط است. وقتی از بین برود، اساس کانون و جامعه و انسانی بسمت فروپاشی می‌رود. حجاب و پوشش زن یک مسئله اصلی و حتی تنظیم‌گر مسائل اصلی دیگر جامعه ماست 🔸 در حوزه ، تعلل و سهل‌اندیشی منجر به جابجایی معروف و منکر و از بین رفتن سنت‌های حسنه و جایگزینی منکرات و خبیثات در زندگی آحاد مردم و فروپاشی اساس جامعه خواهد شد. 🔸 برای مقابله با هر منکری فردا دیر است همین حالا باید اقدام کرد. @basirat_83
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📼 صوت لو رفته معصی علی‌نژاد 🔹 یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.
🔻 بانوان ایرانی در گذشته‌های دور و قبل از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | روایتی از دیدار اخیر رئیس جمهور با رهبر انقلاب اسلامی 👈 بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب و تاکید بر افزایش همکاری‌های متقابل دو محور مهم دیدارهای گذشته پوتین با رهبر انقلاب بوده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
💡 کتاب آگاهی ⛔ می‌خواین راه سوءاستفاده دشمن‌ها رو ببندین؟ 🍃 از مسیر نهج‌البلاغه حرکت کنین 💫 نو+جوان؛ انرژی، امید، ابتکار @Nojavan_Khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۲۷ 🏷️ نكوهش سُستى در عمل ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ قَصَّرَ فِي اَلْعَمَلِ اُبْتُلِيَ بِالْهَمِّ وَ لاَ حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِيبٌ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: آن كس كه در عمل كوتاهى كند، دچار اندوه گردد و آن را كه از مال و جانش بهره‌اى در راه خدا نباشد خدا را به او نيازى نيست. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در زيان كوتاهى در بندگى) فرموده است: كسيكه در عمل و كار (بندگى خدا) كوتاهى كند (و وقت خود را صرف آبادى دنيا نمايد، براى بدست آوردن و هم براى بى‌نتيجه ماندن آن) بغم و اندوه دچار شود و خدا را راهى نيست در كسيكه در دارائى و جانش بهره‌اى براى خدا نمى‌باشد (كسيكه از دارائيش در راه خدا ندهد و در ترويج دين او نكوشد اميدوار رحمت او نباشد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‮امام عليه السلام در اين كلام حكمت‌آميز نخست به سرنوشت كسانى اشاره مى‌كند كه در انجام وظائف الهى خود كوتاهى مى‌كنند، مى‌فرمايد: «كسى كه در عمل كوتاهى كند، به اندوه گرفتار مى‌شود»؛ (مَنْ‌ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ‌ ابْتُلِيَ‌ بِالْهَمِّ‌) . ممكن است اين اندوه و غم در آستانۀ انتقال از اين دنيا باشد كه چشم برزخى پيدا مى‌كنند و سرنوشت رقت‌بار خود را مى‌بينند و فريادشان بلند مى‌شود و مى‌گويند: «رَبِّ‌ اِرْجِعُونِ‌ * لَعَلِّي أَعْمَلُ‌ صٰالِحاً فِيمٰا تَرَكْتُ‌» ؛ پروردگارا! مرا باز گردانيد، شايد در برابر آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم». نيز ممكن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان‌گونه كه قرآن از زبان آنها نقل مى‌كند كه مى‌گويند: «يٰا حَسْرَتىٰ‌ عَلىٰ‌ مٰا فَرَّطْتُ‌ فِي جَنْبِ‌ اَللّٰهِ‌» ؛ اى افسوس بر من از كوتاهى‌هايى كه در اطاعت فرمان خدا كردم». نيز شايد اين غم و اندوه در خود دنيا باشد، زيرا گاه انسان بيدار مى‌شود و از كوتاهى‌هايى كه كرده افسوس مى‌خورد و غم و اندوهى جان‌كاه او را فرا مى‌گيرد چرا كه مى‌بيند ديگران با اعمال صالح سراى جاويدان خود را آباد كرده‌اند و او با كوتاهى‌هايش سراى جاويد خود را ويران نموده است. البته جمع ميان اين سه تفسير نيز مانعى ندارد. سپس امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن جملۀ پرمعنايى مى‌گويد كه در واقع شرحى است از كوتاهى در عمل. مى‌فرمايد: «خدا به كسى كه در مال و جانش نصيبى براى او نيست، اعتنايى ندارد»؛ (وَ لَا حَاجَةَ‌ لِلَّهِ‌ فِيمَنْ‌ لَيْسَ‌ لِلَّهِ‌ فِي مَالِهِ‌ وَ نَفْسِهِ‌ نَصِيبٌ‌) . اشاره به اين‌كه كسانى مورد عنايت پروردگار در دنيا و آخرتند كه از بذل جان و مال در راه خدا دريغ ندارند، و به بيان ديگر، ايمان و يقين و وفادارى خود را به اسلام در عمل ثابت مى‌كنند. درست است كه جان و مال همه از سوى خداست و اگر انسان در بذل آنها اقدام كند در واقع به خودش خدمت كرده است، زيرا خدا از همگان بى‌نياز است؛ ولى خداوند روى الطاف بيكرانش آن را به عنوان حاجتى از سوى خود گرفته است. اين سخن دربارۀ مؤمنانى كه داراى مقامات بالا هستند نيست، آنها فقط نصيبى از جان و مالشان را در راه خدا صرف نمى‌كنند، بلكه هرچه دارند در راه خدا مى‌دهند. جملۀ «لَا حَاجَةَ‌ لِلَّهِ‌» به معناى بى‌اعتنايى و اعراض خداوند از چنين افرادى است كه چيزى از جان و مال را در راه او نمى‌بخشند، زيرا كسى كه به چيزى يا شخصى نياز ندارد طبعاً اعتنايى هم به او نمى‌كند، بنابراين جملۀ «لا حاجة...» با توجه به اين‌كه خدا به هيچ كس نياز ندارد كنايه از بى‌اعتنايى است و منظور از بى‌اعتنايى اين است كه خدا آنها را از مواهب خاص و عنايات ويژه‌اش محروم مى‌سازد. اين تعبير مانند بيان كنايه‌آميز ديگرى است كه در آيۀ 67 سورۀ «توبه» دربارۀ منافقان آمده است: «نَسُوا اَللّٰهَ‌ فَنَسِيَهُمْ‌» ؛ آنها خدا را فراموش كردند و خداوند نيز آنها را فراموش نمود» يعنى از رحمت خود محروم ساخت. بعضى از مفسران نهج‌البلاغه در تفسير «نصيب» معناى ديگرى ذكر كرده‌اند كه با ظاهر عبارت سازگار نيست. گفته‌اند منظور از «نصيب» كسانى هستند كه خدا آنها را به بلاهايى در مال يا جانشان گرفتار مى‌كند و اين ابتلا به بلا نشانۀ اعتناى پروردگار به آنهاست زيرا خداى متعال به كسى كه اعتنا ندارد مصيبتى هم بر او وارد نمى‌كند؛ ولى روشن است كه منظور از «نصيب» در مال و جان بذل بخشى از مال و جان در راه خداست نه گرفتار خسران مالى و بلاهاى نفسانى شدن
64 - تعبیری درست جناب آقای سید ضیاءالدین تقوی که چند سال است از شیراز به تهران مهاجرت نموده و آنجا مقیم شده اند نقل فرمودند که روزی در منزل مرحوم آقای شرفه ( در آن زمان مرحوم سید شرفه بزرگِ منبریهای شیراز بود ) میهمان بودم و همانجا در خواب قیلوله ( پیش از ظهر ) دیدم آیت اللّه آقا سید علی مجتهد کازرونی در حمّام است و خوابیده و کیسه کِش مشغول کیسه کشیدن بر بدن شریف اوست و متصل چرکهای بسیاری از بدنش خارج می شود به طوری که موجب تعجّب و حیرت من شد که این چرکها کجا بوده ؟ چون بیدار شدم به مرحوم شرفه خوابم را گفتم ایشان سخت متأثّر شد و گفت مُردن آقا سید علی نزدیک است و افسوس که چنین گوهری بزودی از کف ما می رود . از منزل آقای شرفه بیرون آمدم و از حال آقای آسید علی بی خبر بودم. پس از اهل اطلاع جویای حالش شدم گفتند بالأخره عصر همان روز از دنیا رفت و معلوم شد خواب من هنگام سکرات مرگ ایشان بوده است. رؤیای صادقانه ای که اضغاث احلام نباشد آن است که در خواب به واسطه اینکه از عالم ماده تا اندازه ای بریده شده به عالم ملکوت متصل می شود و حقایق امور را غالباً به صور مناسب آن درک می کند و چون حقیقت مرگ برای مؤمن تخلیص و نجات از کثافات ماده و آزادی از آفات و قیود طبیعت است و جناب سید مرحوم در حال سکرات بوده، حقیقت این حالِ خلاصی او از انواع آلودگیهای عالم طبیعت است آقای تقوی ایشان را در حمام دیده که مشغول تنظیف او هستند . در جلد 3 بحار روایت کرده که امام دهم حضرت علی بن محمدالهادی علیه السلام بر یکی از اصحابشان که در مرض موت بود وارد شدند، محتضر گریان و از مرگ سخت هراسان بود، امام علیه السلام به او فرمود بنده خدا ! از مرگ، ترسناکی چون آن را نمی شناسی آیا می بینی هرگاه بدنت چرک و کثیف شود به طوری که از زیادی کثافت آن سخت ناراحت باشی و در بدنت قرحه ها و جرب پیدا شود و بدانی اگر حمام روی و خود را در آن شستشو کنی تمام آنها برطرف می شود و راحت می شوی آیا از رفتن به حمام کراهت داری و نمی خواهی در این حال به حمام روی ؟ گفت بلی ای پسر پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود : این مرگ به منزله حمام است و آن آخر منزلی است که در آن از تمام آلودگیها پاک می شوی و چون از آن گذشتی از هر غصه و ناراحتی نجات یافته ای و به هر سروری و خوشی رسیده ای؛ پس آن مرد آرام گرفت و خوش شد و تسلیم مرگ گردید پس چشمان خود را بر هم گذاشت و از دنیا رفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد الهی ✨ هرچقدر از علم ائمه علیهم السلام در وجودمان باشد، زندگی‌مان راحت‌تر می‌شود... @ostadelahi
🔻 تعریف صحیح علم و شعب زیرمجموعه‌ی آن، در حوزه‌ها بهتر یافت می‌شود. الآن دانشگاه‌ها را خواه و ناخواه، یک نوع قیودی به علوم مادّی و یک نوع برداشت از این منابع ثانوی و متأخر، خواهد گرفت؛ 🔸 اما خوشبختانه در حوزه‌ها اگر کسی بخواهد، می‌تواند از هر حیث یک نوع ارتباطی با سرچشمه پیدا کند. الآن در دانشگاه‌ها غالبا افراد آرام آرام به این سمت می‌روند که به عنوان مثال انسان‌های اولیه‌ای درست کرده‌اند و فکر می‌کنند این انسان‌های اولیه همان غارنشین‌ها هستند. این برای آن‌ها به یک قاعده تبدیل شده است که انسان‌های اولیه، یعنی غارنشین‌ها. 🔹 امروز چند نفر از اساتید دانشگاه را دیدم که در برنامه تلویزیونی دور هم نشسته بودند. یکی از آن‌ها -که از افراد صاحب‌نظر بود- می‌گفت: یک سؤالی واقعاً برای خود من پیش آمده بود که چرا انسان‌‌ اولیه با اینکه یک انسان غارنشین بوده، مغز او بزرگ‌تر بوده‌، ولی اصلاً هیچ سؤالی برای او مطرح نبوده است؟! با اینکه هرچه که زمان به این طرف‌تر می‌رود، مغزهای انسان‌ها کوچکتر می‌شود، اما بچه‌‌های حالا، از یک نسل و دو نسل قبل هم جلو هستند، چه برسد به انسان‌های غارنشین و کلی سوال اساسی دارند؟! 🔸 او می‌خواست بگوید که انسان‌های غار نشین هیچ نمی‌دانستند. 🔻 در حالی که قرآن می‌فرماید: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» (بقره، ۳۱) یعنی ما به آدم همه اسماء را تعلیم نمودیم. اصلاً انسان‌های اولیه را طور دیگری تعریف می‌کند، غیر از آنچه که این‌ها تعریف می‌کنند؛ این‌ها دچار خلط شده‌اند. 🔸 ثانیاً قرآن، علم را چیز دیگری تعریف می‌کند، غیر از آنچه که این‌ها تعریف می‌کنند؛ این‌ها تمام علوم را مادّی تعریف می‌کنند و می‌خواهند بگویند: بچه‌ی حالا قادر است که مثلاً یک تراکتور درست کند، پس این خیلی بزرگتر و مهم‌تر است. 🔹 قرآن گاهی مرکز ثقل را به سمت آل ابراهیم و بنی إسرائیل می‌برد. حالا ما نمی‌دانیم و روی همین هم کار نکرده‌ایم که واقعاً امتیازات این‌ها به چه چیزی بوده است؟ مُلکی که به آنها داده شده، چه چیز و چه مقدار بوده‌ است که قرآن مُلک عظیم می‌داند؟ 🔸 ما ها در تعریف کردن علوم و یافتن آن هم عقب افتاده‌ایم. اگر بشنویم که امام صادق (علیه السلام) با اشاره به منزلشان فرمودند: «كُلُ‏ مَا لَمْ‏ يَخْرُجْ‏ مِنْ‏ هَذَا الْبَيْتِ‏ فَهُوَ بَاطِل‏» (وسائل الشيعة، ج‏۲۷، ص: ۷۵) یعنی هر علمی که از این خانه خارج نشود پس باطل است؛ حتی برخی از طلبه‌ها نمی‌توانند این را بپذیرند؛ به خاطر اینکه علوم را در غیر جای خود تعریف کرده است و نگاه او مادی شده‌ است. 🔹 الآن بعضی فکر می‌کنند تمام علم در ادیسون، گالیله و انیشتن و... است. هر چند در آن قسمت‌ها هم کار نشده است. نمی‌دانم شما این جمله را از ملاصدرا دیدید که می‌گوید: اگر ابوعلی‌سینا به جای طب وارد الهیّات شده بود بهتر بود. اگر چه در الهیّات کار نشده و در طب هم کار نشده است. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔻 شاید یک خلطی آرام آرام در جوامع علمی وارد شده که یک پهلوانی را می‌خواهد تا علوم را به جایگاه‌های خود جهت بدهد. 🔸 شما نگاه کنید در این دویست سال اخیر نوع اقبال بزرگان به موضوعات مختلف، متفاوت بوده است. تعریف هر موضوع، پرداختن به آن و کیفیت ارتباط این موضوع با موضوعات دیگر علمی، آسان نیست. 🔹 در طب هم همین‌طور است. یکی از جایگاه‌های محکمی که طب داشته، این است که نوع ارتباط طب با منطق تعریف شده بوده است؛ یعنی حتی اگر طبیب حاذق روی نبض دست می‌گذاشت، جنس آن را از فصلش تشخیص می‌داد و از هم جدا می‌کرد و تعریف می‌نمود. 🔸 همچنین ارتباط طب با علوم دیگر نیز تعریف شده بوده است. این در همه‌ی علوم سرایت داشته و همه با هم ربط دارند. در انواع علوم ریاضی هم همین‌طور است؛ زیر مجموعه‌های فراوان داشته است. 🔹 سِیر فلسفه و ارتباط آن با اصول، اینطور پیش آمده و به این سمت رفته است، ولی نمی‌توان قسم قطعی خورد که این علوم در شرایط فعلی قواعدی استاندارد دارند. از بسیاری از علوم زده شده‌ است و به خیلی از علوم بیشتر از ضرورت پرداخته شده ‌است. 🔸 جایگاه خیلی از علوم در خیلی از علوم بیشتر از حد ضرورت تعریف شده است. بالأخره فضایی پیش می‌آمده و به علمی پرداخته می‌شده است؛ اما یک مجموعه‌ای‌ با افکار و کار هندسی، برای ساختارسازی صحیحِ علوم نبوده است. 🔹 الآن بخشی از علوم، خودش افسارگسیخته پیش می‌رود. اصلاً بخشی از کار ما حوزویان این است که ارتباط‌ها را ایجاد بکنیم. ابتدا دانشگاه‌ها و غیره که در حال حرکت‌اند را تأمین بکنیم، بعد ضرورت‌های خود را به آن‌ها بفهمانیم تا در مرحله‌ی بعدی بتوانیم علوم خود را برای آن‌ها تعریف کنیم. 🔸 آن‌ها غالبا به سمت علوم مادّی پیش می‌روند و تمام علم را در همان علوم مادّی خود تعریف می‌کنند. اگر ما ها عقب بیفتیم، خود ما را هم سیل می‌برد و ما هم فکر می‌کنیم جایی خبری است؛ بعد آن‌ها مدام سوال‌های کوچک طرح می‌کنند و ما را هم مشغول می‌کنند و ما از اصل می‌افتیم. در آخر جوهره‌ای که حوزه به فرد می‌دهد دانشگاه نمی‌دهد. ┄┅═✧ @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌