eitaa logo
مدیریت در اسلام
649 دنبال‌کننده
772 عکس
140 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️یک نوجوان در محله دچار سانحه شده و مسئولان مسجد دسته جمعی به عیادت و احوال‌پرسی او رفته‌اند. یک کار فرهنگی ساده و بی‌هزینه اما مؤثر و هدفمند برای ترمیم روابط اجتماعی. گاهی اوقات یک نشست و برخاست و چای خوردن با مردم از هزار کلاس برگزار کردن و همایش گرفتن و منبر رفتن بیشتر تأثیر دارد. تصویری که از این کارها در ذهن و خاطر مردم می‌ماند مهم‌ترین چیزی است که برای آینده انقلاب نیاز داریم. در شرایطی که در شهرهای بزرگ مثل تهران روابط اجتماعی و خانوادگی رو به سردی میرود و شکاف‌های اجتماعی دائماً در حال گسترش است، اگر امامان جماعت و اهالی مساجد اهل این قبیل کارها بودند و در غم و شادی‌ها در کنار اقشار مختلف حاضر می‌شدند، آیا دشمن می‌توانست به این راحتی از جوانان ما برای اهداف خود یارگیری کند؟ گاهی اوقات حاضریم هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودمان با دشمن خارجی و داعشی جهاد سخت کنیم، اما حاضر نیستیم در حد یک ساعت برای حفظ مردم خودمان جهاد نرم کنیم. نتیجه میشود فتح سنگرهای کلیدی جهان و پیروزی‌های خارجی و از دست دادن خیابان‌ها و پارک‌های داخلی. @madineyefazele
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سیتی‌سنترها، حوزه علمیه را می‌بلعند 📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم 🖋 مجید ریاضیات 🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات. اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند: ۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم ۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم ۳. به‌روز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا ۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم ۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم ۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم ۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم ۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم ۹. تاثیرات سیاست‌های اجرایی کشور ۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور 🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شماره‌های ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد. 🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است. 🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود. @Manahejj
✍قبل از غروب توفیق میزبانی امام جمعه محترم شهرستان لار را داشتیم که در پی این نشست به آزمونه های استان فارس افزوده شد. ان شاء لله ۵شنبه این هفته در شورای فرهنگ عمومی این شهر، اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به تصویب میرسد. و البته مقرر شد پنج امام محلات منتخب این آزمونه در کارگاه آموزشی مدیریت محله شهرستان گراش که چهارشنبه این هفته تشکیل میشود شرکت کنند. گراش در ۱۵ کیلومتری لار واقع است. البته پرواز رفت ما به مقصد لار است. @qavami
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش مدیریت محترم حوزه علمیه قویم و قوی خراسان بزرگ، نظارت بیشتری بر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی حوزه‌های علمیه تابعه خود داشته باشد. آیا این شیوه تبلیغ برای جذب افراد شایسته و مستعد به حوزه‌های علمیه درست است؟ آیا افرادی که با چنین انگیزه‌هایی وارد حوزه‌های علمیه شوند، می‌توانند میراث‌دار اصالت‌های علوم اسلامی و حوزوی باشند؟ اصولاً رسالت‌های اصلی حوزه و حوزویان در اینگونه تبلیغاتی در کجا قرار دارد؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
▪️متولی امر ازدواج در محله کیست؟ تجرد ناخواسته چگونه در محله ریشه‌کن می‌شود؟ ازدواج مانند سایر مسائل اجتماعی ابعاد گوناگون فرهنگی و اعتقادی، اقتصادی و مالی، روانی و غیرهم دارد که هر یک از این ابعاد به یکی از یاران محله مربوط می‌شود. ابعاد ازدواج و حل معضل تجرد در محله به عهده است که به‌عنوان یکی از اعضاء شورای محله‌یاری و مسئول مرکز نیکوکاری، موظف است از طریق جذب کمک‌های خیرین، جذب کمک‌های نهادهای مختلف مانند کمیته امداد و ...، بهره‌گیری از امکانات مسجد و محله و اشتغال‌آفرینی در محله، مشکلاتی از قبیل جهیزیه، مسکن و بیکاری که اصلی‌ترین موانع تشکیل خانواده هستند را به قدر توان حل کند. بعد دیگری از مسئله مربوط به ترویج و تثبیت ازدواج اسلامی و اصلاح ذهنیت‌های ناصحیح در بین جوانان و پدرومادرهاست که به عهده است. ترویج ازدواج ساده، معرفی الگوهای موفق و زوج‌های نمونه در فرهنگ اسلام و ایران، ترویج ساده‌زیستی و قناعت، پرهیز از تجمل‌گرایی و اسراف در بین زوج‌های جوان و ... به عهده فرهنگ‌یار است. هم‌چنین محله که نماینده وزارت ورزش و جوانان است، موظف است سیاست‌های حمایتی معاونت جوانان وزارت ورزش در جهت اشتغال و ازدواج جوانان و هم‌چنین مشاوره پیش از ازدواج را پیگیری و اجراء کند. بُعد سوم به بحث واسطه‌گری ازدواج در محله مربوط میشود که به عهده است. خانواده‌یار یکی از بانوان باتجربه ساکن در محله و دارای ارتباطات قوی است که مسئول شناسایی دختران و پسران مجرد در محله و معرفی آنها به خانواده‌های یکدیگر است. خانواده‌یار وظیفه دارد با همکاری مشاوران زبده و چند تن از بانوان دغدغه‌مند محله، فهرستی دقیق و کامل از جوانان در سن ازدواج محله تهیه کرده، ویژگی‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری و علایق و سلایق و معیارهای آنها را ثبت کند و سپس جوانان دارای بیشترین اشتراکات را شناسایی کرده و زمینه وصلت آنها را فراهم کند. قبلا ذکر کردیم که شورای صلح‌یاری متشکل از تعدادی از مشاوران متخصص در حوزه‌های خانواده، تعلیم و تربیت، کودکان و ... است. یکی از این حوزه‌های تخصصی مشاوره، حوزه ازدواج است. حضور شخصی مسلط به ابعاد روانی مسئله ازدواج از نیازهای اساسی هر محله است و در صورت نبود فرد متخصص، امام محله باید نسبت به توانمندسازی یکی از بانوان محله در این حوزه اقدام کند. مشاور ازدواج علاوه بر آنکه پیش از ازدواج آمادگی‌های لازم را در زوجین ایجاد میکند، پس از ازدواج نیز تا حد ممکن ارتباط خود با زوج‌های جوان را حفظ میکند، به آنها سرکشی منظم می‌کند و تا حد ممکن سعی میکند مانع از بروز اختلافات شود و کانون زندگی زوج‌ها را گرم نگه دارد. باید توجه داشته باشیم که امروز جریان چپ فرهنگی و صهیونیسم جهانی از طریق تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی در حال تبدیل ازدواج و تشکیل خانواده به یک امر ناهنجار و ضدارزش هستند تا جایی که پس‌لرزه‌‌های آن را میتوانیم در انفجار آمار طلاق در کشورمان ملاحظه کنیم. پنج نفر یادشده از یاران محله کارگروه تخصصی ازدواج محله را با اجماع و همکاری یکدیگر تشکیل می‌دهند و ذیل رهبری و راهنمایی امام، از پنج جهت مختلف به معضل تجرد حمله میکنند و آن را از بین می‌برند که البته لازمه تحقق این امر رعایت اصل شایسته‌گزینی در انتخاب یاران محله است. (انتخاب افرادی دغدغه‌مند، دردمند، مسئولیت‌پذیر، جدی، باانگیزه و علاقمند) @madineyefazele
✍🏻دقائقی پیش در شورای فرهنگ عمومی شهرستان آزمونه لارستان شرکت کردم. بنا بر اجرای الگو در این شهر گذاشته شد. الان گراش هستم. برای کارگاه دوم مدیریت محله در این شهر برای کارگزاران سه محله منتخب. کارگاه اول دیروز برگزار گردید. @qavami
کارگاه مدیریت محله گراش.MP3
44.82M
کارگاه مدیریت محله - آزمونه گراش @qavami
✍قبل از غروب کارگاه آموزشی انگیزشی مدیریت محله با تدریس استاد متحد و مشارکت حقیر برای امامان و سران قوای محلات منتخب آزمونه گراش انجام گرفت و مقرر شد برای دوره بعد کلیه پارلمان‌ها و کابینه‌ها و شوراهای صلح یاری محلات به طور کامل طبق آیین‌نامه‌ها در محلات منتخب تشکیل شود تا تیم آموزشی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی برای تداوم آموزش مدیریت محله از قم به این منطقه اعزام شود. @qavami
کارگاه 2 گراش.MP3
51.62M
✍🏻کارگاه دوم مدیریت محله - شهرستان گراش - 1/4/1402 @qavami
سخرانی معظم له.mp3
43.18M
صوت نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی بیانات آیت الله اراکی https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از Hashem zarei
32.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اجرای پروژه‌ ملی امامت و امارت در شهرستان میناب📊
▪️۱۴ وظیفه مهم محله ۱. افزایش بهره‌وری در نظام تعلیم و تربیت محلی ۲. ارتقاء سطح تحصیلی و معرفت و بصیرت‌افزایی دانش آموزان ۳. واکاوی راهکارهای عملی ارتباط خانه و مدرسه با مسجد با توجه به مزیت مطلق فرهنگی اجتماعی مساجد در جوامع اسلامی و نقش برکت و هدایت‌گری آن به مصداق آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ» ۴. شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و افزایش انگیزش نسبت به فراگیری علم و دانش و مهارت آموزی ۵. تبیین همکاری های متقابل مردم (اعم از اولیا خیرین، تشکل های مردم‌نهاد از جمله گروههای جهادی وبسیج محلات واقشار و عموم شهروندان) و مسئولین در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶. غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان خصوصا در تعطیلات تابستان ۷. جهاد تبیین و پاسخگویی به شبهات دانش آموزان و اولیا خصوصا در رابطه با مسائل جاری از جمله بحث مقابله با هنجارشکنی حجاب و عفاف ۸. تحکیم پیوند اولیا و مربیان در سطح محلات ۹. توانمند سازی اولیا در زمینه فرزندپروری، جوان‌سازی جمعیت و بومی سازی سیاست های کلان کشور در سطح محلات از طریق آموزش و بکارگیری اولیا ۱۰. تقویت پیوند دانش آموزان با امام محله در راستای تحکیم پیوند امام و امت در جامعه اسلامی با توجه به سه شاخصه اصلی (مسجد محوری، امام محوری و محله محوری الگوی اتحاد امامت و امارت) ۱۱. ارائۀ خدمات مشاوره‌ای به دانش آموزان و اولیا، خصوصا مشاوره تحصیلی در راستای توزیع متوازن رشته های تحصیلی و انتخاب رشته بر اساس استعداد و رغبت دانش آموزان که نقش مهمی در پیشرفت دانش آموزان و پیشگیری از افت تحصیل خواهد داشت ۱۲. اهمیت انتخاب، حضور و نقش‌آفرینی نمایندگان فعال و توانمند اولیای دانش آموزان در بسترهای قانونی موجود از جمله شورای آموزش و پرورش، شورای انجمن اولیا و مربیان و.... در الگوی مدیریت اسلامی «اتحاد امامت و امارت» ۱۳. انتقال پیشنهادهای کارشناسی شده به شورای خیرین آموزش و پرورش با توجه به نیازها، کمبودها و مشکلات و تهیه چشم‌انداز محلات توسط محله‌یاران و رابطین در راستای بهینه‌سازی مشارکت خیرین ۱۴. پیگیری مشکلات رفاهی فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سطح محله، شهر و منطقه ✍ملوک امینی نژاد @madineyefazele
▪️مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در محله به عهدۀ کیست؟ تولید، توزیع و مصرف مخدرات مانند دیگر معضلات اجتماعی دارای ابعاد گوناگونی است که هر یک از این ابعاد به یکی از تفویض می‌شود. بعد و انتظامی موضوع که شامل مقابله با تولید، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر است به عهدۀ فرماندۀ بسیج، معاون عملیات او و هم‌چنین محله است. پلیس‌یار به علت سکونت در محل و ارتباط با همسایگان و مخبرهایی که مرتبط با او هستند به راحتی می‌تواند شبکه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر در محله را کشف کند. هم‌چنین همکاری و تعامل پلیس‌یاران محلات مختلف می‌تواند این معضل را در یک ناحیه (متشکل از چند محله) و یک منطقه (متشکل از چند ناحیه) از بین ببرد. بعد مبارزه با مواد مخدر که شامل آگاهی‌بخشی به نوجوانان و جوانان از سنین پایین، آگاه‌سازی مردم نسبت به مواد مخدر و آثار و تبعات آن و بیان ابعاد شرعی مسئلۀ اعتیاد است به عهده است. بعد بهداشتی و آن که شامل ترک دادن مصرف‌کنندگان و مبتلایان به اعتیاد از طریق ارتباط با نهادهای مسئول و کمپ‌های ترک اعتیاد است به عهدۀ است. بعد آن که شامل ترویج ورزش و ترغیب مبتلایان به ورزش‌های سالم و بازیابی سلامت جسمی آنهاست به عهدۀ است. بعد مقابله با اعتیاد که شامل توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی برای جوانان بیکار یا مبتلا و ارتزاق‌کنندگان از تولید و توزیع مواد است به عهدۀ است. تعاون‌یار همچنین مسئول رسیدگی اقتصادی به خانواده‌ها و فرزندان مبتلایان است. بعد مبارزه با اعتیاد که شامل توان‌بخشی و بازیابی معتادان در دورۀ پس از ترک و مراقبت و مواظبت و سرکشی از آنان است به عهدۀ شورای صلح‌یاری و متخصصانی است که در این زمینه آموزش دیده‌اند. مشاوران موظف‌اند برای ترک‌کنندگان یک حلقۀ حمایتی دائم و طولانی‌مدت تشکیل دهند و ضمن هویت‌بخشی و توانمندسازی مستمر، تا زمان برگشت به زندگی سالم و طبیعی این حلقۀ حمایتی را حفظ کنند. هم‌چنین نیز مسئول توانمندسازی همسران مبتلایان به مواد مخدر است و آنان را از جهات روحی و روانی و مبارزه با مشکلات ناشی از اعتیاد در زندگی تقویت و توانمند می‌کند. این افراد در صورت بروز معضل مواد مخدر در سطوح مختلف در محله (چه در حوزه تولید، چه در حوزه توزیع و چه در حوزه مصرف) به سرعت کارگروه مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می‌دهند و از شش جهت مختلف (انتظامی، فرهنگی، اقتصادی، روانی، بهداشتی و ورزشی) به معضل اعتیاد حمله می‌کنند و قبل از شیوع و سرایت در سطح شهر، آن را در محله از بین می‌برند. 👈باید توجه داشت که امروزه اعتیاد به مفهومی وسیع بدل شده است که هم شامل اعتیاد به و می‌شود و هم شامل اموری چون اعتیاد به و فضای مجازی، اعتیاد به ، اعتیاد به ، اعتیاد به ، اعتیاد به و ، اعتیاد به فساد ، اعتیاد به و خیابان‌گردی، اعتیاد به و و غیرهم است. اگر از این منظر به اعتیاد نگاه کنیم، باید بگوییم که امروزه طیف وسیعی از مردم مبتلا به اعتیاد هستند، پس کارگروه مبارزه با اعتیاد به صورت موردی و اقتضائی تشکیل نمی‌شود، بلکه کارگروهی است دائماً فعال که به همۀ انواع اعتیاد توجه دارد و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان در حوزه‌های مختلف، راه‌حل‌هایی مناسب و اثربخش برای حل این مشکل اتخاذ ‌می‌نماید. @madineyefazele
Z0000360.MP3
29.45M
سازماندهی ربوبی 2
هدایت شده از تدبیر نیوز
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹چه طور یک طلبه یک محله را متحول کرد؟ حجت الاسلام مصطفی اینانلو در منطقه دروازه غار تهران توانسته با یاری مردم منطقه در جمع آوری معتادین و ساماندهی آنان موفق باشد.
▪️پارک یک پدیدۀ وارداتی و غربی است و از اساس جای خانواده و انسان‌های خانواده‌دار نیست. پارک از اساس برای تخلیه هیجانات و فشارهای ناشی از زندگی شهری و ماشینی ساخته می‌شود که در شهرهای مدرن عموماً به صورت شرارت، فساد و مردم‌آزاری بروز می‌کند. به جای پارک‌سازی باید به سراغ میدان‌سازی و باغ‌سازی رفت، میدان‌ها و باغ‌هایی که در آنها طبیعت الهی با تمدن اسلامی ایرانی تلفیق شده باشد. باغ ایرانی بر خلاف پارک غربی با نقشه‌هایی اصیل، به شکل محصور، قابل مدیریت و نظارت و هم‌چنین دارای کوشک‌هایی با معماری اصیل و کهن ساخته می‌شود. از دل باغ ایرانی تفریح تفرج توأم با تذکر به آیات الهی بیرون می‌آید، اما از دل پارک فقط شرارت، فساد، جرم و جنایت و مردم‌آزاری خارج می‌شود. اصلاح پارک‌ها از اساس غیرممکن است، همانطور که اصلاح برج‌ها، پاساژها، مناطق آزاد، کافه‌ها و دیگر بسترهای زندگی لیبرالی غیرممکن است. @madineyefazele