هدایت شده از yosefpoor.ir
در ذهن زمانه، روضه ای ناب گذاشت
صد داغ در این سینه بیتاب گذاشت
قبل از سفر شبانه اش چندین بار
بالای سر حسین خود آب گذاشت...
مسعود یوسف پور
@yosefpoor_ir
هدایت شده از فریضه
♨️ فریضه
بدا به آینهای که دچار خودبینیست
دل از نگاه تو افتد، شکست تضمینیست
فقط به گریه سبک میشود دلم، در این
زمانهای که لبالب سکوت و سنگینیست
غمت اصیلترین راه روشن است حسین!
جز این چراغِ کهن، هرچه هست تزئینیست
تو آن روایت فتحی که دم زدن از تو
به دوش جان به کفی چند مثل آوینیست
چقدر ریخته خون، شمرِ این زمانۀ دون
شمار آنهمه کشته هنوز تخمینیست
کدام نعشِ گران؟ این بلند پرچم توست
که روی شانۀ لبنانی و فلسطینیست
کدام قول و غزل؟ این نوشتن از مظلوم
برای شاعر تو یک فریضۀ دینیست
شکوه نام رسای تو ای حماسۀ سرخ
خلاصۀ همۀ شعرهای آئینیست
🏷️ شاعر: #مسعود_یوسف_پور
📎 نشانی صفحه فریضه در ایتا:
@farizeh_ir
♨️ بلاغت
• وقتی میگوییم شعر باید به درک عوام نزدیک باشد و برای خواص هم عمقی داشته باشد مثالش در روزگار ما در حوزۀ بافت اثر میشود این بیت فاضل که:
که گفتهاست که من شمع محفل غزلم
به آب و آتش اگر میزنم بخاطر توست
• تناسب شمع با آب و آتش
• موسیقی «اگر میزنم» کاملا در بافت، کلمه «گرم» را متبادر میکند که با شمع و آتش سنخیت دارد.
این مورد آخری همان پرداخت عمقی و لایهای بافت است که خواص را درگیر میکند و تحسین آنان را درپی دارد.
امری که مهم است این است که این پرداخت نباید بوی تصنع بدهد. یعنی همین موسیقی لایهای که میبینید...
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
چندیپیش به توصیه برادر عزیزم مجتبی خرسندی شروع به مطالعه این کتاب کردم:
کتاب «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»
درآمدی بر روشنامۀ ادبیات آئینی
از طاقچه هم میتوانید تهیه کنید...
چندین بحث گرهگشا دارد این کتاب.
قبل از اینکه بحث جدید را مطرح کنم، مطالعه کتاب را الزامی میدانم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در نگاه اول، اسم کتاب یک فاجعه ادبیست:
«من ندانستم چه شد شعر سرودم»
اما وقتی دو سه غزل از کتاب را میخوانی، پی میبری این اسم چقدر دقیق و فنّی بودهست. مثلا این بیت:
در بازی شطرنج عشق
دل مات گشت و کیشتر
این است قمار عاشقی
تاسش بود جفت شیشتر!
حقیقتا هم شاعر نمیداند چرا شعر سروده در حالی که وزن را بلد نیست.
ولی اگر من بودم نام کتاب را میگذاشتم:
من ندانستم چه شد چاپ کردم!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه
تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته
چه چیزی تکرار شده؟
اگر لفظ و گونهای ادون از معنای اولیهست بله قطعا شاعر باید فکری کنه
ولی اگر صرفا تکرار متوجه مضمون شده، باید بافت رو تقویت کرد. (تمارین چگالی معنایی یاکوبسن در دوره #مترو_معیار ناظر به تقویت همین گونهست)
مَدرَس/ ۸
مخلص کلام اینکه نوع «تکرار» مهمه تکرار لفظ با معنا یا مضمون متفاوته چه چیزی تکرار شده؟ اگر لفظ و گون
مطالعه سیر تطور مضمون خیلی مفیده...
مثلا من قبلا سیر تطور مضامین امروزی در مورد شکاف کعبه رو آورده بودم:
https://eitaa.com/madras8/117
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب]
🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ کارگاه نقد فعال
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
👇از اینجا وارد شوید 👇
https://eitaa.com/madras8
┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
♨️ کژتابی در شعر آئینی
• استاد علی مقدم (عاصی)
✓ بخش اول:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4468
✓ بخش دوم:
https://eitaa.com/sheikh_ali_moghaddam/4469
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
• در فرهنگ ژاپن کلمهای وجود دارد که شگفتانگیز است: "ایکیگای".
مفهوم این کلمه این است: «دلیلی که صبح ها برای آن برمیخیزم»
نگاه کنید به خودتان، چرا امروز از خواب بیدار شدم، دلیلش را پیدا کنید، برایش راه بروید، نفس بکشید و زندگی کنید.
📕 ایکیگای/ هکتور گارسیا
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هدایت شده از شعر هیأت
دوری تو را بهانه کردن خوب است
شِکوِه ز غم زمانه کردن خوب است
از دیده به جای اشک، خون میگریم
یلداست... انار دانه کردن خوب است
📝 #مسعود_یوسفپور
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
💠 #جایگاه_زن | نزار قبانی
قبانی در شعری، بسیار موجز و عذب، سوالی را در لباس یک واج آرایی بسیار دقیق مطرح می کند که:
• وَلکن لا أحدَ یَعرفُ لِماذا لایوجَدُ باِلشّطرنجِ ملکةٌ
وَ یوجَدُ مَلِکٌ فقط؟
• و اما هیچ کس نمی داند چرا در شطرنج، ملکه ای نیست و تنها شاه وجود دارد...
این تکرار واج لام که خود بر تاکید جنبه پرسشی دلالت دارد، سوالی ست که ممکن است برای کسی صورت وقوع نپذیرفته باشد و قبانی در واقع از یک امرِ پذیرفته، در جهت اعتلای مضمونی و محتوایی استفاده می کند. شعر همین است! عنتره وقتی برای اولین بار لفظ شعر را در معلقه بکار بست که:
هل غادر الشعراء من متردمی...
مقاییس می گوید به این جهت است که شاعر هیچ امری را بدون موشکافی رها نمی کند!
قبانی نیز از دل مضامین یا تصاویر قدیم، روی به صورت جدید و نحو بی نظیری می آورد.
جوابی می دهد خواندنی، کوبنده و قاطع که یقه ام را تا کنون رها نکرده...
می گوید:
• لأنَّ المرأةَ لاتُصلِحُ أن تَکون لُعبةً!
• چون زن بازیچه نیست!
✍️ مسعود یوسف پور
به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
مسعودیوسف پور را سال هاست که می شناسم.شاعری ست توانمند وپژوهشگری دقیقه یاب . کارگاه های آموزشی اش پر
لطف استاد انصاری نژاد گرامی و عزیز🌷
♨️ نکته عروضی
• فلان استاد در نقد یکی از آثار فرمودند نمیتوان هجای کشیده «روی» «سوی» یا امثالهم را کوتاه تلقی کرد به شکل «رُیِ» یا «سُیِ»
شاید شما هم در بعضی محافل فعلی شنیده باشید.
در جواب، فقط کافیست به چند نمونه استناد کنم!
• خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت
• جان دارویی که غم ببرد درده، ای صبی!
• در لحد ماه کمان ابروی من منزل کرد
🏷️ حافظ
• نیکویی را به روی معجزهای
دلبری را به زلف برهانی
🏷️ ادیب صابر
• قالب خاکی سوی خاکی فکند
• آنها که همه میل سوی ملک تو کردند
• چنان که اشتر ابله سوی کنام شده
🏷️ رودکی
• ز خاور بر آید سوی باختر
• سوی تخت شاه جهان کرد روی
• شب آمد سوی باغ بنهاد روی
🏷️ فردوسی
شاهد مثال بسیار فراوان است. قبل از باز کردن دهان، چشم را باز کنیم.
📝 تصویر: درس اختیارات عروض
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#شعرخوببههمهدیهدهیم
از شوق رسیدنت، کما فیالسابق
تقویم زمستان زدهام شد عاشق
گیسوی تو روی شال سبز افتادهاست،
یلدا وسط بهار؟ جلّ الخالق!
دوری تو را بهانه کردن خوب است
شکوه ز غم زمانه کردن خوب است
از دیده به جای اشک، خون میگریم
یلداست...انار دانه کردن خوب است
ای کاش به سمت ما دری بگشایی
دیوار کشیده دورمان، تنهایی
ای صبح امید ما زمستانیها!
یلدا چه قدَر صبر کند میآیی؟
#مسعود_یوسف_پور
#یلدا
#انتظار_فرج
♨️ گران آهنگ (تنافر حروف)
• در بعضی محافل ادبی، متاسفانه منتقد جلسه به محض شنیدن دو حرف هممخرج حکم به تنافر حروف میدهد و این سزا نیست!
🏷️ دکتر حکمت الله صفری در مقاله «بازنگری مبحث فصاحت» مواردش را برشماری کرده منتها چون دیدم صاحب البیان و التبین را به جای جاحظ نوشته «حافظ» این خبط بزرگ را در مقاله نشان عدم کنکاش دقیق ایشان دانسته و ارجاع نمیدهم به آن!
🏷️ جاحظ نخستین کسیست که بحث مخارج حروف و تفاخر کلمات را مطرح کرده و بعد از او نیز تفتازانی به شرح آن پرداختهست. مخلص کلام اینکه موارد تنافر در عربی بعلت نوع تلفظ با فارسی متفاوت است و نیز این بحث ناظر به «موقعیت کلمه» یا «موقعیت حروف کلمه» میباشد.
در فهم آن نیز، ذوق سلیم یا طریق بلغا را کارآمد شمردهاند.
این جستار در پی برشماری موارد تنافر نیست، بلکه در نفی این سخن است که:
«به مجرد مجاورت دو حرف هممخرج، تنافر حروف رخ میدهد»
ایشان حتما به خواجه نیز در موارد بسیاری تذکر میدهند مثل مجاورت شین:
فغان که نرگس جَمّاشِ شیخِ شهر امروز
نظر به دُردکشان از سرِ حقارت کرد
یا به سعدی در:
گر تضرع کنی و گر فریاد
دزد، زر بازپس نخواهد داد
مصادیق بیشماری دارد مجاورت دو حرف مثل «تاء» و «کاف» و غیره، منتها آنچه بنده به تتبع عرض میکنم، تنافر حروف در سه مخرج مشترک است که اقل جمع نیز دلالت بر این دارد.
و نیز آنجا که پای فرم وسط میآید، باید دنبال دلیل هنری گشت که محط بحث نیست.
بحث ما لو خلّی و طبعه، ناظر به اصل این حکم است که دیدهایم در «طریقت بلغاء» رخ داده پس قاعدهمند نیست!
بحث رمندگی حروف نیز ناظر به همین است که کلمه، مخارج بعید از هم دارد و بیشترین کاربردش در عربیست. (بعدها شاید به موارد تنافر مفصلتر پرداختم)
📝 مسعود یوسف پور
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
📝 فهرستی از برخی مطالب استاد یوسف پور در مورد مباحث ادبی در کانال مدرس هشت:
• در باب ردیف:
https://eitaa.com/madras8/1213
• حذف رای مفعولی:
https://eitaa.com/madras8/1214
• نقدی بر نظریه شعر زبان:
https://eitaa.com/madras8/1300
• نکته ایهام مبینه:
https://eitaa.com/madras8/1314
• بحثی در رتوریک:
https://eitaa.com/madras8/1330
• سه وجه هنری در نثر بیهقی:
https://eitaa.com/madras8/1355
• تخفیف در شعر سعدی:
https://eitaa.com/madras8/1360
• از رودکی بزرگ:
https://eitaa.com/madras8/1377
• ادیب الممالک و هنر اعتراض:
https://eitaa.com/madras8/1392
• در باب «چه» و «چگونه»:
https://eitaa.com/madras8/1488
• یک نکته عروضی:
https://eitaa.com/madras8/1571
• در باب تنافر حروف:
https://eitaa.com/madras8/1576
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
در پخش زنده چهارمین کنگره ملی شعر حضرت مادر که از شبکه خبر پخش شد، صحبتهای ارزنده جناب محمدی مبارز بسیار خوب و موجز و لازم بود.
این مطالب پیروی اعجاز خطابه حضرت صدیقه سلام الله علیها بود و نکاتی مثل کنایات و استعارات در ترکیبهایی مثل اعضاد المله و...
بهجاست که به آن بیش از پیش پرداخته بشود.
با سپاس از مجتبی خرسندی عزیز بابت اعلامش در کانال #فراخوان_شعر که اگر نبود، مجال بهره از بیانات دکتر مبارز را از دست میدادم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از هیئت باب الرجاء
🔸جلسه هیئت هفتگی نذر فرج
🏳️جشن ولادت امابیها سلاماللهعلیها
📌باکلام:حجةالاسلام رضایی تهرانی
✒️شعرخوانی:استاد مسعودیوسفپور
🎙بهنفس:کربلایی علی حاجیانفر
کربلاییحسینکاتب
🔺زمان:چهارشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۳
از ساعت ۲۰:۳۰
🔻مکان:چهارراهشهدا/آیتاللهشیرازی۱۷/پشتباغنادریمدرسهتخصصیقرآنوعترت
____▫️خواهران/برادران ▫️_____
🏳️هیئتبابالرجاء
🚩@heyatbaboraja
♨️ نقدی بر نقد
• یکی از منتقدین در بررسی یکی از آثار شاعران فرمودند:
وقتی «اگرچه» میآید، نباید «ولی» آورد!
• در جواب اما نیازی به بررسی مدل و گونه حرف ربطی نیست و تنها مصادیق گواه است:
🏷️ از حافظ علیه الرحمه:
گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمانِ زمان است که خاتم با اوست
اگرچه زنده رود آب حیاتست
ولی شیراز ما از اصفهان به
گر چه رندی و خرابی گنه ماست ولی
عاشقی گفت که تو بنده بر آن میداری
🏷️ هم از مولانا:
اگر چه باغ را نیمی گرفته است
ولیکن سخت بیمیوه درخت است
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
جواب به پرسش دستوری.mp3
4.45M