eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صدوبیست و پنجم🔰 مقصد دوم: پاره از آداب لباس مصلی فصل اول: 《در سرّ طهارت لباس》 🔶(سالک) طهارت لباس را که ساترِ قشر، بلکه قشرِ قشر است باید وسیله طهارت لباسهای باطنی قرار دهد و بداند که: 🔹 این لباس صوری، ساتر و لباسِ(پوشاننده) بدن ملکی است. 🔹خود بدن، ساتر بدن برزخی _ بدن برزخی الان موجود است ولی در ستر و حجاب بدن دنیائی است و این بدن ساتر اوست. 🔹و بدن برزخی(نیز)، ساتر و لباس و حجاب ِ نفس است. 🔹و آن(نفس)، ساتر قلب است. 🔹و قلب، ساتر روح است. 🔹و روح، ساتر سرّ است. 🔹و آن(سرّ)، ساتر لطیفه خفیّه است الی غیر ذلک از مراتب؛ ✅که هر مرتبه نازله، ساترِ مرتبه عالیه است و جمیع این مراتب، گر چه در خُلّصِ اهل الله موجود و دیگران از آن ها محرومند ولی بعضی از آن مراتب را چون همه دارند لهذا اشاره به همان می شود. 🔶انسان تا در حجاب دنیاست از آن بدن غیبی و طهارت و قذاراتِ لباس آن و شرطیّتِ طهارت و مانعیّتِ قذارت در آن، اطّلاعی ندارد. روزی که از این حجاب بیرون آمد و سلطنت باطن و یوم الجمع، بساط تفرقه ظاهر را در هم پیچید و چشم باطن ملکوتی باز و چشم حیوانی مُلکی بسته شد دریابد که: ✅تا آخر امر، نماز او طهارت نداشته و مبتلا به هزاران مانع بوده که هر یک از آنها برای تبعید از محضر مقدّس حق، سببی مستقل بودند و هزاران افسوس که در آن روز راهی برای جبران، و حیله ای برای انسان نیست و فقط چیزیکه می ماند حسرت ها و ندامتهاست. "وَ اَنذِرهم یَومَ الحَسرَه اذ قُضَیَ الاَمر" 📚آداب الصلوه| صفحه ۱۰۰و۱۰۱
چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟ سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که: 1⃣ برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند. 2⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست. 3⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است. 4⃣ برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است. ✔️ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند. حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. 🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. ◾️ وقتی می‌گویند انسان خلیفه الله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. ▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌ بن‌ علی(ع)، عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. ✨ اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او. 🌷میلاد عقیله بنی هاشم علیه‌السلام، مبارک🌷 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتاد و نهم🔰 🔹قلب توانایی و قابلیّت جلوه دادن حضرت حق را دارد. قابلیت این که نور حق بتابد؛ 🔅نوری که فوق نور عقول و مفارقات و جبرئیل و ... است. ✅ همان حالت فنای فی الله ➕از طرفی خداوند ویژگی هایی دارد. 1️⃣ منزّه از مکان، جهت، خطا و... است یعنی منزّه است از قید خَلقیّت و اینکه بخواهد مثل خلق باشد. حتی از قید عقل بودن، عقول و مفارقات هم منزه است. 2️⃣ همچنین خدا صفاتی و اسماء حسنایی دارد که مخصوصِ او است و مشحون از اسماء حسنی است. ✅چنین خدایی می خواهد در خانۀ دلِ انسان بیاید . ❓چاره چیست؟ دل هم باید مناسبت پیدا کند. ❓الان مناسبت ندارد؟ مناسبت ذاتیِ اولیّه را دارد. ❓امّا مشکل چیست؟ این آینه قابلیّت دارد. ولی تنزّل انسان، باعث شده است که قیودی افزوده شود. آقایان عنوان می دهند اطوار استیداعیه و استقراریه. ◀️توضیح: همۀ ما انسان ها به حقیقتِ قلبی عوالم را طی کردیم ✅ آمدیم اینجا؛ ما یک جایی خالصا قلب بودیم، الان همراهش نفسِ امّاره آمده است ؛ ❓چرا؟ چون تا تعلّق به بدن گرفتیم، نفس امّاره هم آمده است. جلسه بیست و ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 السلام علیک یا صاحب الزمان
✅ تسویه یعنی آن عقل و نظمی که در عالم هست، آن انتظام باشد. ✅وقتی آن انتظام بود، همه مقدمات بود آن وقت آدم قابلیت پیدا می کند برای دریافت روح منفوخ. ✅ این خاصه انسان است، لذا باید همان را طلب داشته باشیم. 🔰 ما باید مختصراً بدانیم کمال انسانی نه به امور دنیاست، نه به امور عقلی و آخرتی ⬅️چون انسان دنیایی نیست. ♻️ موجودات دنیایی عبارتند از حیوانات، نباتات و این هایی را که می بینید دیدنی ها، خوردنی ها،شنیدنی ها، موهومات و خیالات، این ها دنیایی هستند و نه امور عقلی است ✅ بلکه یک خاصه انسانی دارد که روح منفوخ است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت چهارم آنچه علامه ذوالفنون آموخت: 🔶 از منقول: ➖ تمام مكاسب و ➖ رسائل شيخ انصارى قدس سره و ➖ جلدين كفايه آخوند خراسانى قدس سره و ➖ پس از آن كتاب طهارت و كتاب‌هاى صلوة و خمس و زكوة و حج و ارث جواهر را به صورت درس فقه خارج استدلالى محققانه 🔷 از معقول: ➖ اكثر شرح خواجه طوسى قدس سره بر اشارات ابن سينا قدس سره و ➖ اكثر اسفار ملا صدرا قدس سره ➖ كتاب نفس و حيوان و نبات و تشريح شفاى شيخ رئيس كه از كتاب نفس تا آخر طبيعيات شفاء است. 🔶 از تفسير:تمام دوره تفسير مجمع البيان طبرسى از بدو تا ختم آن. 🔷 از كتب قرائت و تجويد: شرح شاطبيه از كتب رياضى. 🔶 و هيأت و نجوم: ➖ فارسى هيأت قوشجى و ➖ شرح چغمينى قاضى زاده رومى و ➖ اصول اقليدس و اكرمانالاوس به تحرير خواجه طوسى و ➖ شرح علامه خفرى بر تذكره خواجه و ➖ از اول تا آخر زيج بهادرى و مجسطى بطلميوس به تحرير خواجه طوسى و عمل بربع مجیب و اسطرلاب 🔹 از كتب رجال و درايه: دوره جلدين جامع الرواة اردبيلى و درايه فارسى كه از مؤلفات خود آن جناب است. 🔹 از كتب طب: ➖قانونچه چغمينى و ➖ تشريح كليات قانون شيخ رئيس بوعلى سينا و ➖ قسمت اعظم شرح نفيس بن عوض (مشهور به شرح اسباب) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی صفایی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۵.mp3
11.86M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه اول ۱۴۰۱/۸/۲۲ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.۶.mp3
30.79M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه دوم: ۱۴۰۱/۸/۲۹ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۷.mp3
30.31M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه سوم: ۱۴۰۱/۹/۶ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۸.mp3
34.47M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه چهارم: ۱۴۰۱/۹/۱۳ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتم🔰 🌾اسلام تمام شوونش اجتماعی است🌾 راجع به اثر امر به معروف و نهی از منکر در اثبات عقاید حقه در دل ها مطالبی بیان شد. 🔹خداوند در اين باره مى‏ فرمايد: ☘ وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا، فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ... ▪️۷۰ انعام و چون بينى كسانى را كه از در عناد در آيات ما خورده مى‏ گيرند، از ايشان روى مگردان، تا به سخنى ديگر بپردازند، و اگر شيطان اين دستور را از يادت برد، همين كه به يادت آمد ديگر با مردم ستمگر منشين و كسانى را كه دين خود را به بازى و شوخی گرفتند و زندگی دنیا مغرورشان کرده به حال خودشان واگذار، تنها با دین خدا تذکرشان بده، به این امید که در بین آنان کسی باشد که تذکر تو در دلشان اثر کند. 🔹خداوند در اين آيه شريفه نهى مى‏ كند از شركت در بحث و بگومگويى که خرده گيرى در معارف الهيه باشد، و اهل بحث بخواهند در مسائل دينى القاى شبهه و يا اعتراض و يا استهزا كنند، هر چند لازمه گفتارشان اشاره به اين معانى باشد 🔹و علت اينگونه اعتراض و استهزا در اینگونه افراد را عدم جدیت و باور نسبت به معارف دينی می داند، يعنى؛ 🔹معارف دينى را جدى و امورى واقعى نمى‏ دانند، بلكه آن را شوخى و بازى و سرگرمى مى‏ پندارند، و منشا اين پندارشان هم غرور و فريفته شدن به حيات دنيا است، 🔹كه علاجش: ✔️تربيت صالح و درست، ✔️و يادآورى مقام پروردگار است، كه همان طور که گفتيم اسلام بطور کامل مئونه این تذکر را کفایت کرده. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست دوم: بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین سعیدی حسینی 📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۴ 🕌 مکان: خیابان چهارمردان، کوچه ی چهارم، مسجد آیت الله جوادی آملی، زیرزمین 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت صد و بیست و ششم 🔶چون لباس باطنی را طهارت حاصل شد، طهارتِ خودِبدن ملکوتی از رجز شیطان نیز لازم است و آن، تطهیر از ارجاسِ اخلاقِ ذمیمه است. ✅اصول و مبادی همه ذمائم، خودبینی و خودخواهی و خودفروشی و خودنمائی و خودرائی است. 🔶چون سالک از این طهارت فارغ شد...لازم است که اشتغال پیدا کند به تطهیر قلب که ساتر حقیقی است و تصرّف شیطان در آن بیشتر است و قذارتِ آن ساری به سایر لباس ها و ساترها است. از برای تطهیر مراتبی است: 🔹یکی تطهیر از حبّ دنیا است که راس کل خطیئات و منشا تمام مفاسد است و تا انسان را این محبت در قلب است، ورود در محضر حق برایش میسّر نشود و محبّت الهیّه که امّ الطهارات است با این قذارت صورت نگیرد. 🔹دیگر(دومی) تطهیر از اعتماد به خلق است که آن شرک خفی، بلکه نزد اهل معرفت شرکِ جلی است و آن تطهیر حاصل شود به توحیدِ فعلیِ حق جلّ و علا که سرچشمه جمیع طهارات قلبیّه است. ✅ و باید دانست مجرد علمِ برهانی و قدمِ تفکری در باب توحیدِ فعلی، نتیجه مطلوب ندارد.بلکه گاه شود کثرتِ اشتغال به علوم برهانیّه، سبب ظلمت و کدورت قلب شود و انسان را از مقصد اعلی باز دارد. 📚 آداب الصلاه| صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید 🔰 به مناسبت شرایط اجتماعی موجود و ضرورت کادرسازی و تربیت نیرو برای تقویت جبهه انقلاب، سلسله سخن نگاشت‌های رهبر معظم انقلاب درباره کادرسازی، به صورت هفتگی ارائه می‌گردد. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تربیت نیرو ▪️قسمت سوم 🔵 ویژگی‌های لازم برای رسیدن به آرمان‌های بلند ما ملّتى هستیم با آرمانهاى بلند، با حرف‌هاى بزرگ، با قلّه‌هاى ترسیم‌شده‌اى که می‌خواهیم خودمان را به این قلّه‌ها برسانیم. این احتیاج دارد به 1⃣ انسانهاى صبور 2⃣ عاقل 3⃣ متدیّن 4⃣ اهل ابتکار 5⃣ اهل اقدام 6⃣ دور از تنبلى 7⃣ مهربان 8⃣ عطوف 9⃣ داراى حلم 🔟 داراى شجاعت 1⃣1⃣ با رفتارهاى مؤدبّانه 2⃣1⃣ پرهیزگار 3⃣1⃣ و انسان‌هایى که درد دیگران، درد آنها محسوب بشود. ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا. نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را می‌زد و از این نور دوازده امام پدید آمدند. مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا می‌کند و کل عالم را فرا می‌گیرد. اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است. همه آنچه در عالم می‌بینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند. در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است. حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 السلام علیک یا مولاتی یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
✅ کمال آدم آن است که آن چه در او خلاصه شده است مفصل شود. اگر شرح شد، می شود کمال انسان. ✅ کما این که مغز گردو چه زمانی کمال پیدا می کند؟ زمانی که یک درخت گردو می شود، صد هزار گردو می دهد یعنی صد هزار مجمل درست می کند. وقتی مجمل درست کرد این به کمال لایق خودش رسیده است. ⁉️ما کمال‌مان به چیست؟ که آن طور شکوفا شویم و اشتباه نکنیم خودمان را؟ 🔶 این دو راه دارد: 🔺 یا ما باید آن که کمال پیدا کرده به او نگاه کنیم 🔺 یا او که ما را ساخت از او بپرسیم که ما را چطوری ساخته است و ما را مجمل درست کرده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◾️ السلام علیک یا مولاتی یا فاطمه الزهرا◾️ 🏴 به مناسبت شهادت مظلومانه بانوی هر دو سرا، صدیقه عذرا، فاطمه کبری سلام الله علیها، مراسم ذکر مناقبی برگزار می‌شود. 🎙با سخنرانی استاد ارجمند: حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری 🏷 موضوع: حضرت زهرا سلام الله علیها، جریان‌ساز مقتدر مظلوم 🕝 زمان: دوشنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۴:۳۰ 🕌 مکان: چهارمردان، کوچه ۴، فرعی ۳، مسجد آیت الله جوادی آملی ✔️ ویژه خواهران https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست سوم: اراده و اختیار انسان از منظر علامه طباطبایی(براساس کتاب نهایه الحکمه) 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین درگاهی فر 📆 تاریخ: چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۵:۳۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد 💻آدرس مجازی: https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/hashemian 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
همایش ملی علامه ذوالفنون به‌همت بنیاد ملی نخبگان، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مراکز گوناگون حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود. https://allameh.congressapp.ir/index.php @nasimehekmat
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتداد های تربیتی در حکمت متعالیه.۹.mp3
36.29M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه پنجم ۱۴۰۱/۸/۲۲ 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتادم🔰 🔹ما وقتی عوالم را طی کردیم مثلا ◀️ از عرش آمدیم به کرسی ◀️ از کرسی آمدیم به هفت آسمان ◀️ و عوالم عقل و مثال را طی کردیم آمدیم عالم ماده؛ در هر مرتبه ‌ای که آمدیم، قیدی خوردیم؛ ✅ در عرش آمدیم، به اندازۀ عرش؛ ✅ در کرسی، به اندازۀ کرسی و... تا رسیدیم دنیا، ❓به دنیا که رسیدیم چقدر قیود خوردیم؟ هزار و یک قید. ✅ از این تعبیر می‌کنند به تعشّقات و قیوداتِ بر رویِ قلب. لذا قلب به حسبِ خالصِ خودش، فطرت است. ولی در عالم دنیا با نفس امّاره هم آمیخته می‌شود. بلکه حتی فطرت الهی، زیرِ خروارها نفس امّاره قرار می گیرد؛ ✅ این را می‌گویند قیودات. یعنی ما از عالم بالا آمدیم و اکثر ما قید می‌خوریم عنوانِ اکثر می گویم چون عدّه‌ای هستند بی رنگ آمدند اینجا، ❗️چیز عجیبی است! در روایاتِ طینت، عرفا هم توضیح می دهند. یعنی این‌جا هم آمده است در عین اینکه نفس امّاره دارد، اصلاً رنگ نفس امّاره را نمی گیرد و سراسر فطرت است. ✅انبیاء، اولیاء، اینجوری هستند. این ها می آیند این‌جا 🔅ولی یکپارچه نور هستند و بهشت آمدند. برای خودش توضیحی دارد که چرا اینجوری است. حتّی توضیح می دهند که مزاجشان چگونه است. اما اکثر انسان ها که می‌آیند، قیود می گیرند و انواعِ تعلّقات و تعشّقات در آن ها قرار می‌گیرد. تعلّقِ به ◀️خاک ◀️نفس امّاره ◀️عقل می آید. ✅ هر گاه تعلّقات آمد، آئینه فطرت انسان، زنگار گرفته است. 🗂جلسه بیست و ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab