eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! در شگفتم از این گله گله اشباه الناس و رمه رمه آدمی پیکر، که یکی نمی‌گوید «من کیستم»! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت سوم🔰 🍂پس از آن فرمود: آيا بالاى چاه زمزم برآمدی؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: آنگاه كه بر بالاى چاه زمزم برآمدى آيا نيت كردى كه بر طاعت برآمدى و چشمت را از معصيت پوشاندى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: پس بر چاه زمزم برنيامدى و از آن ننوشيدى! 🍂پس از آن فرمود: آيا سعى ميان صفا و مروه را به جاى آوردى و در ميان آن‌دو مشى و تردد داشتى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: از سعى ميان صفا و مروه آيا نيت كردى كه در ميان خوف و رجايى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: پس نه سعى كردى و نه مشى و تردد بين صفا و مروه! 🍂پس از آن فرمود: آيا از مكه خارج شدى و به منى رفتى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: به منى رفتى آيا نيت كردى كه مردم را از زبان و دل و دست خود ايمن گردانيدى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: پس به منى نرفتى! 🍂بعد از آن امام عليه السلام فرمود : آيا در موقف عرفه وقوف كردى؟ و بر جبل الرحمة برآمدى و شناختى و خداوند متعالى را در جبل الرحمة و جمرات خواندى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: در موقف عرفه آيا معرفت حق سبحانه و تعالى و اطلاع او را بر سرائر و قلب خود شناختى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: بر جبل الرحمة كه بالا رفته‌اى آيا نيت كرده‌اى كه خداوند هر مؤمن و مؤمنه را رحمت مى كند؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آيا به مزدلفه (مشعر) رفتى؟ و از آنجا سنگ ريزه‌ها از زمين بركندى و به مشعر الحرام مرور كردى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: آن‌گاه كه در مزدلفه مشى مى‌كردى و از آن سنگ ريزه‌ها بر مى‌كندى آيا نيت كردى كه هر معصيت و جهل را از خود بركندى و هر علم و عمل را در خود نشاندى؟شبلى: نه! امام عليه السلام: به مشعر الحرام مرور كردى آيا نيت كردى كه شعائر اهل تقوى و اهل خوف را شعار قلب خود قرار دادى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: در مزدلفه مشى نكردى و آن سنگ ريزه‌ها برنداشتى و به مشعر الحرام مرور نكردى! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠نمونه‌هایی از تکلم خدا با انسان 🔰 قسمت سوم 🔰 نمونه ديگری كه در اين مورد آمده است جملات اميرالمؤمنين عليه السلام در دعای كميل است كه می‌فرمايد: برخی از اسرار درونی انسان را فرشتگان نمی‌فهمند و با اين كه ذات اقدس اله فرشتگان را مأمور ضبط اعمال انسان كرده است، اما آن خاطرات دقيق، به قدری رقيقند كه فرشته توان آن را ندارد كه حجاب نوری را خرق كند، و بِدَرَد و آن راز نهانی نهانخانه او را بفهمد. 🌱«و الشاهد لما خفي عنهم و برحمتك أخفيته و بفضلك سترته» (دعای کمیل) بار الها! تو خود شاهدی بر آنچه از آنان پنهان است و خود به خاطر رحمتت پنهان نموده و به سبب تفضلت پرده پوشيدی. ☘ بدين خاطر بعضی از كارهای ما را ذات اقدس اله مستقيماً به عهده می‌گیرد. اين كه می‌فرمايد: «ونكتب ما قدّموا وآثارهم؛ می‌نويسيم هر چه پيش فرستاده‌اند و اثر گذاشته‌اند.» (يس/۱۲) ❗️اين سخن كه اگر فرشته‌ها مأمور ضبط و ثبت عقايد، نيات، خاطرات، اقوال و اعمال انسان هستند، پس بايد از نشئه علمی وسيع و عميقی برخوردار باشند، مطلبی صحيح است ⏪ اما در بحث‌های جهان‌بينی، نبايد افراد گروه خاص معيار قرار گيرد. ✔️سخن در اشخاص نيست، سخن در است. 🔷وقتی امر داير می‌شود بين مقام انسانيت و مقام فرشته، آنجا معلوم می‌شود كه مقام انسانيت می‌تواند آن چنان اوج بگيرد كه فرشته‌ها از برخی از زوايای كار او بی‌خبر باشند. 🔶لذا ذات اقدس اله فرشته‌ها را به بسياری از اوصاف می‌ستايد و می‌فرمايد: این‌ها ➖رقيب‌اند. ➖عتيداند. ➖قعيداند. ➖كريم‌اند. ➖حفيظ‌اند. ➖چيزی از اين‌ها فوت نمی‌شود. ➖چيزی را اضافه نمی‌كنند. ➖چيزی را كم نمی‌كنند. ➖منزه از افراط و مبرّای از تفريط‌اند. 🔻 اما در عين حال بعضی از چيزها را هم اجازه نمی‌دهيم كه فرشتگان بفهمند، زيرا: «و ما منّا الّا له مقام معلوم؛ و هيچ يك از ما ـ فرشتگان ـ نيست مگر اين كه براي او مقام و مرتبه‌ای معين است.» (صافات/۱۶۴) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! عمری اهل شهری را به سوی تو خواندم که اگر خودم عامل یک صد هزارم آنچه گفتمی بودمی، از ملک برتر شدمی. ولی «یا مَن أظهَرَ الجمیل و سَتَر القبیح» یک شهر به حسن، حُسن ظن دارند و حسن به تو. وی را در رستاخیز رسوا مکن و از چشم آنان دورش بدار؛ که از روی همه‌شان شرمسار است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهاردهم🔰 🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام🌾 🔸قرآن درباره معصيت امتها فرموده: ☘وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ، لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ. هر امتى در صدد بر آمد تا رسول خود را دستگير كنند و با باطل عليه حق مجادله كردند تا شايد به وسيله آن، حق را از بين ببرند، درنتيجه من آنها را به عذاب خود گرفتم و چه عقابى بود كه بر سرشان آوردم.☘ *۵ غافر* 🔸و نيز در باره خلاف كارى امت فرموده: ☘وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذا جاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ. براى هر امتى رسولى است، پس همين كه رسولشان آمد، در بينشان به قسط داورى شد. ☘ *۴۷ یونس* و از همين جا است كه می بينیم قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلين تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند، شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورخين مانند مسعودى و ابن خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ‏ نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امتها پرداختند، و بطورى كه می گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد" اگوست كنت فرانسوى" متوفى در سال 1857 ميلادى بوده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
شکسته_دلی.mp3
5.04M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃«انا عند منکسره قلوبهم»🍃 🥀شکسته دلی و حضور خدا🥀 1⃣شرم ناشی از خطا 2⃣حزن و آه مظلوم 3⃣بهترین حزن، حزن ناشی از نرسیدن به خدا https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت چهارم🔰 🍂پس از آن امام عليه السلام فرمود: در منى نماز گذاردى و رمى جمره كردى و حلق رأس (سر تراشيدن) را انجام دادى و فديه (قربانى) خود را ذبح كردى و در مسجد خيف نماز خواندى و به مكه بازگشتى و طواف افاضه بجاى آوردى؟ شبلى: آرى امام عليه السلام: آنگاه به منى رسيدى و رمى جمره‌ها كردى آيا نيت كردى كه به مطلب خود رسيدى و هرگونه حاجت تو برآورده شده است؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه سر تراشيدى آيا نيت كردى كه از پليدی‌ها پاك شدى و از هر گناه و بد عاقبتى كه بنى آدم را است به‌در آمدى مثل آن روزى شدى كه از مادر متولد شدى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه در مسجد خيف نماز خواندى آيا نيت كردى كه نترسى مگر از خدا و اميدوار نباشى مگر به رحمت او؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه قربانى خود را ذبح كردى آيا نيت كردى كه طمع را سر بريدى و به ابراهيم عليه السلام به ذبح فرزندش اقتدا كردى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام: آنگاه كه به مكه بازگشت كردى و طواف افاضه بجاى آوردى آيا نيت كردى كه افاضه (كوچ كردن) به رحمت خدا كردى و به طاعت او بازگشت كردى و به سوى او تقرب جستى؟ شبلى: نه! امام عليه السلام فرمود: به منى نرسيدى و رمى جمره‌ها نكردى و حلق رأس انجام ندادى و قربانى ات را ذبح نكردى و در مسجد خيف نماز نگذاردى و طواف افاضه به‌جاى نياوردى و به‌‌سوى خداوند تقرب نجستى؛ چه اينكه تو حج نكردى! 🍃پس شبلى از تفريط حجش به ندبه و زارى افتاد و پيوسته آداب حج مى‌آموخت تا سال ديگر از روى معرفت و يقين حج بگذارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
Audio_764400.mp3
3.02M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📝توصیه علامه طباطبایی برای حضور قلب⏪ توجه وجودی 🗝احساس در برابر خدا قرار گرفتن https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امام هادی (علیه السلام): «نحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُهَا وَ لَا تُسْتَقْصَى‏.» ما آن کلمات الهی هستیم که برتری‌هایشان ادراک نشده و به شماره نمی‌آید. 📚بحار الانوار، ج۱، ص۱۵۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هشتم🔰 🔹تربیت قوه خیال ۳ 🌴متوقع نباشيد كه در اوّل امر بتوانيد در تمام نماز حفظ طاير خيال كنيد، ✖️البته اين امرى است نشدنى و محال 🔻شايد آنها كه مدّعى استحاله شدند اين توقّع را داشتند، ✳️ ولى اين امر بايد با كمال تدريج و تأنّى و صبر و توانى انجام بگيرد. 🔸ممكن است در ابتداى امر در عشر نماز يا كمتر آن حبس خيال شده حضور قلب حاصل شود، 🔸كم كم انسان اگر در فكر باشد و خود را محتاج به آن ببيند، نتيجه بيشتر حاصل كند 🔹 اندك اندك غلبه بر شيطان وهم و طاير خيال پيدا كند ✳️ كه در بيشتر نماز زمام اختيار آنها را در دست گيرد. 🔴 هيچ گاه نبايد انسان مأيوس شود، ❇️يأس سرچشمه همه سستيها و ناتوانى‏ ها است و برق اميد انسان را به كمال سعادت خويش مى رساند. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت بیست و یکم🔰 🌴مهم‌ترین چیزی که بشر به آن احتیاج دارد، آرامش است. 🌴سعادت انسان در این است که از تلاطم و اضطراب روحی در امان و آرامش روحی داشته باشد. 🌴این را خانواده به انسان می‌دهد؛ 🔻هم به زن 🔺هم به مرد ✔️جمله‌ی بعدی بسیار جالب و زیباست. ✨می‌فرماید: «و جعل بینکم مودّة و رحمة» 🌴رابطه‌ی درست زن و مرد این است: 🔸مودّت و رحمت 🔹رابطه‌ی دوستی 🔸رابطه‌ی مهربانی 🔻هم یکدیگر را دوست بدارند و به هم عشق بورزند. 🔺و هم با یکدیگر مهربان باشند. ❌عشق ورزیدن همراه با خشونت مورد قبول نیست. ❌مهربانی بدون محبّت هم مورد قبول نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨🦋✨🦋✨🦋✨🦋✨ 🔰 زنده بودن آدم به توحید است. 🔰 بیداری آدم زمانی است که به فرمان خدا باشد. 🔆 هر چیزی حیاتی دارد 🍃سنگ حیاتی دارد، 🍃 درخت حیاتی دارد، 🍃آتش یک حیاتی دارد، 🍃شیطان یک حیاتی دارد، 🍃جبرئیل حیاتی دارد. ✅ منظور از حیات همان هستی است که دارد. 💎 حیات آدمی به این است که فرمان بر خدا باشد. وقتی به این توجه داشت، بیدار است 🔺 اما زمانی که غفلت داشت خواب است. ⬅️ خواب آدمی این نیست که بدن آدمی بخوابد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! از گناه این و آن رنج می‌برم که از چون تویی رو گردانیدند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 مولای ما نمونهٔ دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می‌کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می‌خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب، در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرِئیل واژهٔ بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم ناد علی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📣📣📣📣📣📣📣📣📣 🌸 با سلام و آرزوی سلامتی و عرض تبریک عید ولایت مولا امیرالمومنین علیه السلام به اطلاع سروران گرامی می‌رساند به مناسبت دهه محرم دروس استاد یزدانپناه از روز دوشنبه مورخ ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ بصورت آنلاین برگزار می‌گردد. سروران گرامی می‌توانند این دروس را از ساعت ۱۸ الی۱۹:۳۰ از صفحه اینستاگرام استاد دنبال نمایند. دروس به شرح زیر است: ✅ شرح تفسیر المیزان ✅ شرح منازل السایرین ⭐️⭐️آدرس صفحه اینستاگرام استاد یزدانپناه : https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1s0308jbzfgxq&utm_content=hxwrihe
هرگاه خدا خیر بنده‌ای را بخواهد، دلش را به گونه‌ای قرار می‌دهد که تا کار بدی را می‌بیند بدش می‌آید و به سمت آن نمی‌رود؛ یعنی این دل، دل نورانی است. بدی و ظلمت را برنمی‌تابد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📜از اين بنده دستورالعمل و اسرار اعمال حج خواستى؛ مگر نشنيده‌اى: 🌱كل اگر طبيب بودى سر خود دوا نمودى 🔹آنكه گفته است: من بيچاره سرگردان از آنم كه نتوان گفت با كس آنچه دانم شبسترى بود نه اين، شبْ بسترى. 🔖درباره مطلوب شما: 1⃣رساله تذكره المتقين فائز بفيوضات بارى جناب محمد بهارى 2⃣و نيز رساله منظوم مرحوم استاد الهى قمشه اى روحى له الفداء به غايت مطبوع است و بحمدالله كه از هر دو برخوردارى. وانگهى حال شما در بيان اسرار اعمال حج به مراتب از مقال من گوياتر است. 📝اجمالا فرمايش امام صادق عليه السلام را به خاطر بياوريد كه فرمود: «ما اكثر الضجيح و العجيج و اقل الحجيح». 🔸«ضجيج» كسى است كه به تلبيه گفتن ناله و زارى كند. 🔹«عجيج» آن كه به تلبيه گفتن بانگ و فرياد برآورد. ✨امام عليه السلام فرمود: ناله و زارى كننده و بانگ و فرياد برآرنده به تلبيه چه بسيارند و حاج چه كم؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
از مباحث پیشین روشن مي شود كه، در مقام تعليم اسماء، مشكل چيست؟ مشكل اين نيست كه فرشته ها عالم، متعلم و معلم نيستند. بلكه اشكال كار اين است كه برخي از حقايق آنچنان بلند است كه 🔸 اولاً، فرشته ها نمي توانند آنها را ياد بگيرند، و فقط بايد خبرش را بشنوند، و گزارش گونه از آن را دريافت كنند. 🔸 ثانياً، نمي توانند اين گزارش را بدون واسطه از ذات اقدس اله دريافت كنند، بلكه با واسطه بايد تلقي كنند، ✔️لذا در جريان خلافت آدم ـ سلام اللَّه عليه ـ گرچه سخن از علم فرشته ها و تعلّم آنها و تعليم ذات اقدس اله نسبت به آنها مطرح شده و مي گويند (لا علم لنا الّا ما علّمتنا) (سوره بقره /32) كه هم به علم فرشته ها، هم تعلّم ملائكه، و هم تعليم الهي اشاره شده است. (اما) وقتي درباره آدم سخن از تعليم است و درباره فرشتگان سخن از انباء و گزارش دادن است، معلوم مي شود كه 🔸 اولاً، آن حقايق بلند را، انسان كامل عالم مي شود، و 🔸 ثانياً، بدون واسطه از ذات اقدس اله دريافت مي كند، ولي فرشتگان آن حقايق را در حد گزارش و خبر دريافت مي كنند، و آن هم با واسطه. ✔️و به همين خاطر فرشتگان در پيشگاه انسانِ كامل خاضع و ساجدند؟ چون آنها كه به اذن خداوند «مدبرات عالم» هستند، در پيشگاه معلم حقيقي خود كُرْنِش مي كنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پانزدهم🔰 🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام🌾 🔹هر جا قوا و خواص اجتماعى با قوا و خواص فردى معارضه كند، قوا و خواص اجتماعى به خاطر اينكه نيرومندتر است، بر قوا و خواص فردى غلبه می كند. 🔹و همين طور هم هست، چون لازمه قوی تر بودن يكى از دو نيروى متضاد اين است كه بر آن ديگرى غلبه كند. 🔹علاوه بر اينكه حس و تجربه هم همين را اثبات می كند و بر اين معنا شهادت می دهد. ✔مثلا وقتى جامعه بر امرى همت بگمارد و تحقق آن را اراده كند و قوا و خواص فاعله خود را به كار بگيرد يك فرد نمی تواند با نيروى خودش به تنهايى عليه جامعه قيام كند، ✔️ مثلا در جنگها و هجومهاى دسته جمعى اراده يك فرد نمی تواند با اراده جمعيت معارضه نمايد، بلكه فرد چاره‏ اى جز اين ندارد كه تابع جمع شود تا هر چه بر سر كل آمد بر سر آن جزء هم بيايد، حتى می توان گفت اراده جامعه آن قدر قوى است كه از فرد سلب اراده و شعور و فكر می كند. 🔹و همچنين آنجا كه قوا و خواص منفعله جامعه به كار میفتد مثلا خطرى عمومى از قبيل شكست در جنگ يا زلزله و يا قحطى و وبا او را وادار به فرار می سازد، و يا رسوم متعارفه باعث می شود كه از ترك عملى شرم كند و يا عادتى قومى، جامعه را وادار می سازد به اينكه فرم مخصوصى از لباس بپوشد، در همه اين انفعالهاى عمومى یک فرد نمی تواند منفعل نشود بلكه خود را ناچار می بيند به اين كه از جامعه پيروى كند، حتى در اين دو حال كه گفته شد فعل و انفعال اجتماع شعور و فكر را از افراد و اجزا خود سلب می كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab