eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️امام حسين در دعای عرفه به خداوند تبارک و تعالی عرض می‌کند که من توحید احدی و صمدی پیدا کردم. ▪️این عبارت از اين است که ظهور همان «قل هو الله احد»ی که بر پیامبر نازل شد، در او ظاهر شد. ▪️وقتی به صحرای کربلا نگاه می‌کنیم می‌بینیم که یکی یکی اصحابش را فدا می‌کند. ❓چیست که باعث می‌شود حضرت سید الشهدا این کار را بکند؟ ▪️آن چیزی که باعث این کار می‌شود ⬅️ جان حضرت سید الشهدا یعنی است. ▪️چون توحید است که حضرت سید الشهدا را بنده خالص خداوند کرده است. ▪️خالص یعنی به توجه ندارد، خالص برای خدا است و این معنای نزول قرآن است. ▪️این که خدا قرآن را به پیامبر نازل کرد: «انا انزلنا الیک الکتاب» ⬅️ ما «الکتاب» بر تو نازل کردیم. کتاب یعنی آنی که از نویسنده حکایت می کند. ▪️ما آن معنا را بر تو نازل کردیم، یعنی نزول حقیقت، یعنی نزولی که بر حضرت سید الشهدا شد که فرمود: «الهی علمت باختلاف الاثار و تنقّلات الاطوار انّ مرادک منّی ان تتعرّف الیّ فی کلّ شیء حتی لا اجهلک فی شیء» ⬅️ یعنی همه ظهورات تو را دیدم و کل ظهورات تو شدم. ✔️لذا ظهور توحید صمدی در خیمه حضرت سید الشهدا است؛ احد و صمد حاکم است. ➖آن توحید، جان سید الشهدا است، همان جانی که در دعای عرفه از آن نقل می کند. ▪️آن جان، فرمانده او می شود. 🏴 یعنی فرمانده او احد و صمد است نه هوای نفس او.🏴 @tohideahadi https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي اِنْ ظَهَرَتِ الْمَحاسِنُ مِنّي فَبِفَضْلِكَ وَ لَكَ الْمِنَّةُ عَلَيَّ خدايا اگر زيبايی‌هايی از من نمايان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسيار است. وَ اِنْ ظَهَرَتِ الْمَساوي مِنّي فَبِعَدْلِكَ و اگر زشتی‌هایی از من ظاهر گردد به عدل توست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️اگر چه زیارت قبر معصومین علیهم السلام و سلام دادن به ایشان خوب است، اما کامل نیست. ✔️زیارت کامل حضرت سید الشهدا همان دعای عرفه است. 🏴اگر قرآن را درست بخوانیم ◀️ زیارت پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله است. 🏴اگر نهج البلاغه را درست بفهمیم و فرمایشات امیر المومنین علیه السلام را بخوانیم ◀️ ایشان را زیارت کردیم. @tohideahadi https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسن در قبض، صابر است، که قبض و قضا و جمع و قرآن با همند، و بسط و قدر و فصل و فرقان با هم. اگر یوم الجمع نباشد یوم الفصلی کدام است؛ و اگر قضا نباشد قدر کدام و اگر قرآن نباشد فرقان کدام و اگر قبض نباشد بسط کدام. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي كَيْفَ تَكِلُني وَ قَدْ تَكَفَّلْتَ لي خدايا چگونه مرا وا می‌نهی در صورتی كه عهده‌دار من شده‌ای؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰کار گروه تعلیم حکمتی 🔰تکنولوژی تعلیم حکمت 🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم 🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل 🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم. 🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور 🔺هر هفته با یک نشست فلسفی 🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید 👇کانال زیر را از دست ندهید ➿➿➿ 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db ➖➖➖ @talim_hekmat
🏴قسمت هفتاد و نهم🏴 4⃣ مرحله ظریف‌تری از نفس اماره هست که برخی از عالمای ربّانی آن را گزارش می‌کنند: ⬅️در این مرحله، عالم ربانی می‌بیند اصلاً میل ندارد؛ میل به مال، حرص و طمع و ... نیست، حذف شده است؛ ✖️ولی گاهی نجوا و القائاتی می‌آید؛ یعنی یکدفعه خطور قلبی دارد؛ اینجا می‌گوییم نجوای نفس آمد امّا میل ندارد. 🔘 در مرحله قبلی، میل داشت یعنی مثلِ اینکه دست آدم را می‌کشد، ببرد؛ آدم مواظب است که نرود و «نهی النفس عن الهوی»، ولی اینجا اصلاً میل نیز نیست. به دلش نگاه می‌کند می‌بیند هیچ میلی نیست. ▪️یکی از این بزرگان می‌گفت وقتی نامحرم جلو می‌آید برای من مثل این است که دارم مثلاً درختی می‌بینم، صحرایی، سنگی می‌بینم. اصلاً هیچ میلی نیست. ولی گَهگاهی نجوا هست یعنی خطوری می‌آید. ▪️ در این مرحله معمولاً آنهایی که در سلوک هستند این ها را گزارش می‌کنند و می‌گویند که در زحمت هستند؛ یعنی سعی می کنند به جایی برسند که این صریر و صدا هم شنیده نشود. ⚫️شروع می‌کنند به جزع و فزع که چقدر ما در پیشگاه خدا بی‌ادب هستیم! این دل چقدر آلوده است! و با خودشان حرف می‌زنند. ▪️این مرحله، بسیار عجیب است؛ یعنی شخص، آهسته آهسته کلِّ دل را از کدورت ها و رِجز و پلیدی ها شست و شو داده است؛ ولی در عین حال هنوز این کدورت هست. ✔️تا به جایی می‌رسد که دیگر هیچ نجوایی نمی‌شنود. 🔳 در مورد معصومین اصلاً نجوا هم نیست. ✔️این که می‌گویند ما از پل صراط عبور می‌کنیم در عین اینکه آتش کاملاً خاموش شده است و اصلا لهیبِ آتش نمی‌آید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59a
الهی! یا قابض و یا باسط! جزر بحر، مد را در پی دارد و محاق قمر، بدر را؛ و ادبار فلک و عقل، اقبال را، و قوس نزول، صعود را؛ قلب حسن در قبض است و امیدوار بسط است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ كَيْفَ اُضامُ وَ اَنْتَ النّاصِرُ لي، اَمْ كَيْفَ اَخيبُ وَ اَنْتَ الْحَفِيُّ بي و چگونه مورد ستم واقع شوم و حال آنكه تو يار مني؟ يا چگونه نااميد گردم در حالی‌كه نسبت به من سخت مهربانی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
در قسمت قبل گفته شد قلبى كه جامع همه اسماء حسنى و مظهر جميع صفات عليا است ⬅️ قلب انسان كامل است؛ ✔️كه به اقتضاى ذاتى و تكوينى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حكم و اثرى دارد و لغت شناسان و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند. برخی در قسمت قبل و برخی دیگر در این قسمت و قسمت آینده مطرح خواهد شد: ➖آدم كل است و مسجود ملك ➖غايت ايجاد و مقصود فلك 🏴«آدم»ش مى‌گويند زيرا كه معلم طالبان راه هدايت است. 🏴«نوح»ش مى‌گويند براى آنكه نجات دهنده از طوفان بلا است. 🏴«ابراهيم»ش مى‌گويند زيرا كه از نار هستى گذشته و نمرود خواهش را كشته و خليل حضرت حق جل شأنه گشته است. 🏴«موسی»یش مى‌گويند براى اينكه فرعون هستى را به نيل نيستى غرق نموده، در طور قرب اله مناجات مى‌كند. 🏴«خضر»ش مى‌گويند به جهت آنكه از آب حيوان، علم لدنى خورده و به حيات جاودانى پى برده 🏴«الياس»ش نيز مى‌گويند زيرا كه جالوت هستى را كشته و خليفه خدا گشته. 🏴«لقمان»ش نيز مى‌گويند زيرا كه حكيم الهى است و به حقيقت اشياء او را كمال آگاهى است. 🏴«افلاطون»ش نيز مى‌گويند زيرا كه طبيب نفوس است و در شناختن علل و امراض باطنى مانند جالينوس است. 🏴«سليمان»ش نيز مى‌گويند زيرا كه زبان مرغان مى‌داند؛ يعنى مطلع بر احوال مريدان است و به طيور حواس ظاهرى و باطنى خود حكمران. 🏴«عيسى» زمانش نيز مى‌نامند براى آنكه دل‌هاى مرده را زنده مى‌سازد و دجال اعور آمال را بر می‌اندازد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! از قبض شاکی نیستم، که در مصحف عزیزت قبض را بر بسط مقدم داشته‌ای: «والله یقبض و یبسط و الیه ترجعون» فرموده‌ای و نمایندگانت در مناجات ها به تأسّی کلامت «یا قابض و یا باسط» گفته‌اند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ها اَنـَا اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِفَقْري اِلَيْكَ اينك من به تو متوسل شدم با احتیاجم به تو! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
گرچه حقيقت انسان را روح او تشكيل می‌دهد ليكن انسان در هر نشئه‌ای همراه با بدن است؛ ☘ هم در دنيا بدن دارد، هم در برزخ، و هم در قيامت. سخن در اين نيست كه انسان در نشئه‌ای بدون بدن می‌باشد؛ ☘ نظر اين است كه بدن، نه تمام حقيقت انسان است و نه جزئی از حقيقت اوست، بلكه ابزار محض است، هم اكنون كه ما در دنيا دارای جسم و جان هستيم و بدن داريم و بدون بدن نيستيم، تمام كارها را روح می‌كند و تمام درد و رنج‌ها و يا لذت و نشاط را روح می‌برد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نوزدهم🔰 ...اما اينكه می پندارند سنت اجتماعى اسلام در شرايط موجود در دنيا و در مقابل سنن تمدن فعلی قابل اجرا نيست، ✔️ ما نيز قبول داريم،✔️ ليكن اين سخن چيزى را اثبات نمی كند، چون ما نمی گوئيم با حفظ شرايط موجود در جهان احكام اسلام بدون هيچ درد سر جارى شود، البته هر سنتى در هر جامعه‏ اى جارى شده ابتدايى داشته و وقتى می خواسته موجود شود شرايط حاضر، با آن ناسازگار بوده، 👌 🔵و چه بسا بخاطر ريشه‏ دار بودن سنت قبلى چند بارى هم شكست می خورده، تا اینکه غلبه یافته و سنت قبلى را ريشه كن می كرده‏ اند، 🔴و چه بسا اتفاق می افتاده كه در مقابل سنت قبلى توان مقاومت نمی آورده‏ اند، چون شرايط موجود هنوز با آن مساعد نبوده و در نتيجه شكست می خورده و به كلى از بين می رفتند. 🔸تاريخ خود شاهد بر اين معنا است و از اين پيروزيها و شكست‏ها (چه در سنت‏هاى دينى، و چه دنيوى، و حتى در مثل نظام دموكراتيك و اشتراكى) نمونه‏ ها دارد. مثلا نظام دموكراتيك بعد از جنگ جهانى اول در روسيه شكل واقعى خود را از دست داد و به صورت نظامى اشتراكى و كمونيستى در آمد، و بعد از جنگ جهانى دوم كشورهاى اروپاى شرقى نيز به روسيه ملحق شدند، و سپس چين به آن پيوست. 🔹قرآن كريم هم به اين حقيقت اشاره نموده می فرماید: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ، فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذّبین. ...و می فهماند كه: هر سنتى و نظامى كه با تكذيب آيات خدا همراه بوده به عاقبتی پسندیده منتهی نشده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حُجَجَت را حُجُبت قرار داده‌ای، حسنت را حجاب حُجُبت قرار ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَمْ كَيْفَ اَشْكوُ اِلَيْكَ حالي وَ هُوَ لا يَخْفي عَلَيْكَ يا چگونه از حالم به تو شكايت كنم و حال آنكه بر تو پوشيده نيست؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و دو🔰 🌴 چون حسّ احتياج به دنيا داریم آن را سرمايه حيات و سرچشمه لذات دريافتيم، ◀️در توجّه به آن حاضر ودر تحصيل آن مى‏ كوشيم. ✳️اگر ايمان به حيات آخرت پيدا كنيم 🔻 حسّ احتياج به زندگانى آنجا نماييم 🔻 عبادات و خصوصا نماز را سرمايه تعيّش آن عالم 🔻 سرچشمه سعادت آن نشئه بدانيم، ✅ البته در تحصيل آن كوشش مى‏ نماييم، ☑️در اين سعى و كوشش زحمت و رنج و تكلّف در خود نمى‏ يابيم، ❇️بلكه با كمال اشتياق و شوق دنبال تحصيل آن مى‏ رويم ❇️ شرايط حصول و قبول آن را با جان و دل تحصيل مى‏ كنيم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! آفتاب گردانه و آفتاب پرست عاشق آفتاب باشند و حسن عاشق آفتاب آفرین نباشد؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَمْ كَيْفَ اُتَرْجِمُ بِمَقالي وَ هُوَ مِنَكَ بَرَزٌ اِلَيْكَ يا چگونه با گفتارم ترجمه حال نمايم، درحالی‌كه از تو برای تو واضح است؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بیست و هفتم 🔰 ▪️زينب کبرى‌ يک نمونه برجسته تاريخ است که عظمت حضور يک زن را در يکى از مهمترين مسائل تاريخ نشان مي‌دهد. ▪️اينکه گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه کربلا، خون بر شمشير پيروز شد - که واقعاً پيروز شد - عامل اين پيروزى، حضرت زينب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه نظامى با شکست ظاهرى نيروهاى حق در عرصه عاشورا به پايان رسيد؛ ✔️اما آن چيزى که موجب شد اين شکست نظامىِ ظاهرى، تبديل به يک پيروزى قطعىِ دائمى شود، عبارت بود از منش زينب کبرى‌؛ نقشى که حضرت زينب بر عهده گرفت؛ 🏴اين خيلى چيز مهمى است. 🏴اين حادثه نشان داد که زن در حاشيه تاريخ نيست؛ 🏴زن در متن حوادث مهم تاريخى قرار دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع خواهران محترم حضوری و مجازی می‌رساند؛ 🎗مراسم افتتاحیه: 🔶 روز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه 🕓 ساعت ۱۵ 🎤با حضور و سخنرانی: استاد گرانقدر حجه الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه برگزار می‌شود. مکان: چهارمردان، کوچه ۴، فرعی ۳، مسجد آیت الله جوادی آملی. ⚠️ تقاضا می‌شود برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، لطفاً حضورتان را به آیدی زیر اطلاع دهید: @Bagherain11 ‼️ حضور در جلسه فقط با ماسک امکان‌پذیر می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین در روبیکا: https://rubika.ir/Bagherain
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
📣🔴📣🔴📣🔴📣🔴 📅به توفیق الهی سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ آغاز می‌شود. 📋به اطلاع خواهران محترم حضوری و مجازی می
با توجه به وضعیت فعلی قم، افتتاحیه به صورت مجازی خواهد بود و از پیام رسان روبیکا به صورت زنده پخش می‌شود. لینک کانال مدرسه در روبیکا برای علاقه مندان به شرکت در جلسه👇👇👇 https://rubika.ir/Bagherain
📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣 برنامه زنده افتتاحیه مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین به صورت مجازی، فردا، یکشنبه، ۳۰ شهریور، از ساعت ۱۷ الی ۱۸ در با حضور اساتید بزرگوار، جناب استاد یزدان‌پناه و جناب استاد امینی نژاد پخش می‌شود. آدرس: https://rubika.ir/Bagherain