eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
85 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
اَمْ كَيْفَ لا تُحْسِنُ اَحْوالي وَ بِكَ قامَتْ يا چگونه احوالم را نيكو نگردانی درحاليكه احوال من استوار به توست؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیستم🔰 ...پس صرف اينكه سنتى از سنت‏ ها با وضع حاضر انسانها انطباق ندارد؛ دليل بر بطلان آن سنت و فساد آن نظام نيست، بلكه: 🔸آن سنت نيز مانند همه سنت‏ هاى طبيعى كه در عالم جريان دارد، پاگير شدنش به دنبال فعل و انفعالها و كشمكش‏ها با عوامل مختلفى است كه سد راهش می شوند. 🔸اسلام هم از ديدگاه يك سنت طبيعى و اجتماعى مانند ساير سنت‏ها است و مستثناى از اين قانون كلى نيست، 🔸 وضع آن نيز مانند وضع ساير سنت‏ ها است كه اگر بخواهد پاگير شود، عوامل و شرايطى دارد، 🔸هم چنان كه پاگير نشدنش نيز عوامل و شرايطى دارد و اوضاع امروز اسلام؛ ضعيف‏ تر از وضعى كه در زمان نوح و ابراهيم و محمد (ص) داشت نمی باشد، 🔸در روزگار اين بزرگواران، اسلام و دعوتش قائم به شخص واحد بود و دعوتشان در جوى آغاز شد كه فساد همه جا را فرا گرفته و در همه دل ها ريشه دوانده بود، و اين ريشه‏ ها حتى يك روز هم نخشكيده و تا به امروز جوانه زده و باقى مانده است. 🔸و رسول خدا (ص) وقتى قيام به دعوت نمود كه به غير از يك مرد و يك زن پيرو نداشت، ...ولى به تدريج يكى يكى به پيروانش افزوده شد، با اينكه آن روز روزگار عسرت بود، لیکن نصرت خدا ياريشان كرد، و توانستند اجتماعى صالح تشكيل دهند، ...اجتماعى كه صلاح و تقوا بر افراد آن غلبه داشت و تا آن جناب زنده بود صلاح اجتماعي شان نيز محفوظ بود تا آنكه رسول خدا (ص) از دنيا رفت فتنه‏ ها كار اسلام را بدانجا كه خواست كشانيد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این عالم تاریک است البته نه تاریک بصری و چشمی ‼️ بلکه تاریک حقیقی که با عبادت و فرمان خدا آن نور حقیقی یعنی توحید پیدا می شود. ⏪ پس عبادت عبارت از حقیقت آدم و آخر آدم است. ⚜آخر آدم است یعنی غایت آدم است یعنی خود عبادت غایت الغایات است و مقدمه برای هیچ ذی المقدمه ای نیست. ✅ عبادت خود مقصد است که عبارت از محل سکونت آدم است. لذا خود بهشت همان عبادت است نه این که عبادت مقدمه بهشت باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! هر کس به حسن حرفی آموخت، تو از وی راضی باش و او را از وی راضی بدار! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي ما اَلْطَفَكَ بي مَعَ عَظيمِ جَهْلي خدايا چقدر به من لطف داری با اين نادانی فوق العاده من!! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴قسمت هشتاد و یکم🏴 ▪️همه سطوح نفس اماره در دین هست ولی دین سخت نمی گیرد. ▪️از پایین‌ترین مرتبه شروع می‌کند و می‌خواهد که هر کس به اندازه خودش با نفس اماره مقابله کند. ✔️این را تأکید می‌کنم که یکدفعه گمان نشود که از مراحل نهایی باید شروع کرد و مثلا نجوا را هم راه نداد. 🔘در واقع خدا مسئلهِ ▫️ نفس اماره ▪️دنیا ▫️شیطان ▪️گناه ▫️تقوا را به همه گفته است ولی هر جایی به اندازه خودش. ✔️همه ما چه بدانیم، چه ندانیم، داریم سلوک می‌کنیم. ⚫️الان اگر به دل خودتان نگاه کنید می‌بینید، هزاران چیز آمد و رفت، هزاران موضع درباره آن گرفتید، گاهی همراهی کردید گاهی نه ⬅️ لذا داریم سلوک می کنیم امّا در مرحله اول. بعد که کمی جلوتر رفتیم مرحله بعد را شروع می‌کنیم. 🔘شریعت همه مراحل سلوک را می‌آورد و همه این مراحل هم در فضای سلوک است؛ ✔️امّا در سلوک سخت نمی‌گیرد؛ از اوّلین مرحله، آهسته شروع می‌کند تا به مراحل نهایی برسد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! در سجده بر شاکله هو هستم، این مصدوق را مصداقِ «کلُّ یَعمَلُ علی شاکلتِه» قرار ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ ما اَرْحَمَكَ بي مَعَ قَبيحِ فِعْلي و چقدر به من مهربانی با اين عمل زشت من؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
در قسمت‌های قبل گفته شد قلبى كه جامع همه اسماء حسنى و مظهر جميع صفات عليا است ⬅️ قلب انسان كامل است؛ ✔️كه به اقتضاى ذاتى و تكوينى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حكم و اثرى دارد و لغت شناسان و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند. من جمله: 🏴و «مهدى» و «هادى» نيز مى‌گويند چنانكه مولوى گفته: 🌱هادى و مهدى وی‌است، اى راه جو! 🌱هم به پنهان هم نشسته روبرو 🏴«اسكندر»ش نيز مى‌گويند زيرا كه سد يأجوج و مأجوج خطرات نفسانى و خطوات شيطانى مريدان را مى‌بندد. 🏴و «سيمرغ»ش نيز می‌گويند بدان جهت كه در پس قاف قلب مخفى است. 🏴«سواد اعظم» و «بحر محيط» نيز مى‌گويند براى آنكه هر طالب كه خود را بدان مى‌رساند او را از آلودگى پاك مى‌كند. 🏴«يوسف» نيز مى‌گويند جهت آنكه در مصر ولايت عزيز است. 🏴«آفتاب»ش نيز مى‌گويند زيرا كه پرتو شفقت بر هر كس می‌اندازد. 🏴«ابر» و «سحاب» نيز مى‌گويند براى آنكه طالبان را از معارف سيراب مى سازد. 🏴«ترسا» نيز گويند براى آنكه مجرد و آزاد است. 🏴«مرآت و آينه» نيز گويند از جهت آنكه هر كس به وى مقابل مى‌شود، اگر متقى است نيك مشاهده مى‌نمايد و اگر شقى است، زشت ملاحظه مى‌کند. ▪️گفت من آيينه‌ام مصقول دوست ▪️ترك و روم و هندو آن بيند كه اوست ⬅️خلاصه: معلم بتعليم علم الاسماء و لوح محفوظ صور همه آنها و مصداق تام كل شى ء احصيناه فى امام مبين است. ▪️كه انسان كامل است و عاقل را اشاره كافى است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسن که از شنیدن یک ندای «التوحیدُ أن تَنسی غیرالله» این همه ابتهاج دارد، ابتهاجِ خاتم گیرنده قرآن چه حد است، و خود ابتهاج تو چون است! الهی! به ابتهاج خودت و به ابتهاج خاتمت، ابتهاج حسن و دیگر نفوس و الهه ات مزید گردان و وعدۀ حق «لَدینا مَزید»ت را در حقّشان اکید فرما! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي ما اَقْرَبَكَ مِنّي وَاَبْعَدَني عَنْكَ خدايا! چقدر به من نزديكی و من چقدر از تو دورم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘نوع كمالاتی را كه قرآن كريم برای زن ذكر می‌كند، برای آن است كه هر جا قرآن يك خطری را احساس بكند، بيش از پيش روی آن تكيه می‌کند. ▪️مثلاً: هنگام ظهور قرآن كه توحيد در خطر بود و شرك رواج داشت، برای تثبيت توحيد و سركوب شرك، آيات فراوانی نازل شد. ▪️به همين جهت چون در ايام نزول قرآن حرمت زن محفوظ نبود، لذا بيش از حد توقع و انتظار بر مسأله حرمت زن تكيه نموده و در تمام شئون برای او سهمی قائل شده و تصريح به يگانگی او با مرد در مقام انسانيت نموده است. ☘قرآن‌ داستان‌ها و قصصی را نقل می‌كند و بعد از اين كه ملاك ارزش را در شئون گوناگون مشخص می‌کند، مشاهده می‌شود كه نوع آن مسائل ارزشی را هم در ضمن داستان‌های زن نقل می‌كند و هم در ضمن داستان‌های مرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! به قدر معرفتم تو را پرستش می‌کنم که به وفق اقتضای عین ثابت، زمینِ شوره نبود مثل نابت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ ما اَرْاَفَكَ بي فَمَا الَّذي يَحْجُبُني عَنْكَ و چه اندازه به من مهر می‌ورزی پس چيست آنچه مرا از تو در پرده می‌كند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و یکم🔰 ...همين نمونه اندك از نظام اجتماعى اسلام؛ 🔹 با اينكه عمرى كوتاه داشت، (و می توان گفت از اول تا به آخرش سيزده سال بيشتر طول نكشيد) 🔹و با اينكه عرصه حكومتش بسيار تنگ بود (و تنها قسمت غربى و جنوبى شبه جزيره عربستان را شامل می شد) ديرى نپائيد ؛ 🔸يعنى در مدت كمتر از نيم قرن بر مشارق و مغارب عالم سيطره يافت و تحولى جوهرى و ريشه‏ دار در تاريخ بشريت پديد آورد، 🔸تحولى كه آثار شگرفش تا به امروز باقى است و از اين به بعد نيز باقى خواهد ماند. 🔹جامعه‏ شناسان و روانكاوان در تاريخ نظرى نمی توانند از اين اعتراف خوددارى كنند كه منشا (البته نه منشا دور بلكه منشا خيلى نزديك) تحول عصر حاضر و عامل تمام تاثير آن همانا: ✔️ ظهور سنت اسلام و طلوع خورشيد آن در جهان بود 🔸و بيشتر دانشمندان اروپا پيرامون تاثيرى كه تمدن اسلام در تمدن غرب داشت بطور كافى و لازم بحث كرده‏ اند و به آن اعتراف نموده‏ اند مگر عده‏ اى كه : ✔️يا دچار تعصب بوده‏ اند ✔️و يا علل سياسى به اين حق‏كشى وادارشان ساخته، و گرنه ؛ 🔹چگونه ممكن است كه دانشمندى خبير و بينا با نظر انصاف به مساله نظر كند- و آن گاه نهضت و حركت تمدن عصر جديد را نهضتى از جانب مسيحيت دانسته و بگويد: قائد و پرچمدار اين جنبش پيشرفته، حضرت مسيح ع بوده است⁉️ 🔹...با اينكه مسيح ع در كلماتش تصريح كرده به اينكه كارى به كار ماديات و به جنبه جسمى بشر ندارد و در كار دولت و سياست مداخله نمی كند و تمام كوشش و همش اصلاح جان بشر است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الاْثارِ وَ تَنقُّلاتِ الاَْطْوارِ اَنَّ مُرادَكَ مِنّي اَنْ تَتَعَرَّفَ اِلَيَّ في كُلِّشَيْء حَتّي لا اَجْهَلَكَ في شَيْء خدايا! از اختلاف آثار و تغييرات احوال دانستم كه خواسته‌ات از من اين است كه خود را در هرچيز به من بشناسانی تا در هیچ چیز نسبت به تو جاهل نباشم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قال حسین بن علی علیه السلام في یوم العرفات: «الهی علمت باختلاف الاثار و تنقّلات الاطوار انّ مرادک منّی ان تتعرّف الیّ فی کلّ شی ء حتی لا اجهلک فی شی ء؛ از اختلاف نمودها و تحول دائمی پدیده ها دانسته ام که می خواهی در هر چیز خود را به من بشناسانی تا در هیچ چیز به وجود تو نادان نباشم.» ▪️ترجمه فرمایش حضرت سید الشهدا این است که به خداوند تبارک و تعالی در صحرای عرفات و در روز عرفه عرض می‌کند که از این که از نقض به کمال رسیدم و به تدریج از هیچ، از «لم یکن شيئا مذکورا»، حرکت کردم تا این جا که رسیدم. ▪️همه این‌ها عبارت از ظهورات تو هست و همه این‌ها را آفريدی تا تو را در همه این ظهورات مشاهده کنند. و در آخر دعا عرض می‌کنند که همه این‌ها را پیدا کردند و شاهد شدند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتادو چهارم 🔰 🌴 وظايف بزرگ سالك إلى اللّه و مجاهد في سبيل اللّه آن است، 🔻كه در خلال مجاهده و سلوك از اعتماد به نفس بكلّى دست كشد. 🔻جبلّتا متوجّه به مسبّب الاسباب و فطرتا متعلّق به مبدأ المبادى گردد، 🔻 از آن وجود مقدس عصمت و حفظ طلب كند. 🔻 به دست گيرى آن ذات اقدس اعتماد كند. 🔻 در خلوات تضرّع به حضرتش ببرد‌. 🔻 اصلاح حالش را با كمال جدّيّت در طلب بخواهد. ❇️كه جز ذات مقدّس او پناهى نيست. و الحمد للّه... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي كُلَّما اَخْرَسَني لُؤْمي اَنْطَقَني كَرَمُكَ خدايا هر زمان فرومايگی‌ام از سخن مرا بازداشت، كرم تو گويايم نمود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰کلاس الگو های تربیت فلسفی در تاریخ وتمدن توحیدی. 📝 استاد: حجت الاسلام سید مهدی 💠 کارگروه تعلیم حکمت موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی برگزار می کند. 🌐 تعهدات دوره: 1⃣دوره کامل کلاس یک سال می باشد لذا دوستانی که حضور منظم در مدت یکسال برایشان مقدور نیست اقدام به ثبت نام نفرمایند. 2⃣حضور منظم برای دوستانی که به صورت حضوری شرکت می کنند و دوستانی که مجازی شرکت می کنند باید تقریر هفتگی تحویل بدهند. 💴هزینه دوره ۲۰ هزار تومان ⏳ زمان: پنجشنبه ها ساعت ۹الی۱۱ 🏠خیابان شهید اخلاقی بعد از کوچه یک پلاک ۱۲ طبقه یک موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی 🔍 براي ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://b2n.ir/tarbiyatfalsafi 🕰 مهلت ثبت نام: چهارشنبه ۹ مهر 99 ❗️کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت @talim_hekmat
🔰 قسمت سیم🔰 🏴 یکی از عوامل مولّد روحیّه صبر در زینب کبری (سلام الله علیها) و در دیگر اولیاءاللّهی که این‌جور حرکت کردند ⬅️ صدق است؛ ▪️صادقانه با پیمان خدای متعال برخورد کردن ▪️دل را صادقانه به راه خدا سپردن ✔️این خیلی مهم است. در قرآن کریم این صدق را: ⚫️ هم برای انبیاء عظام الهی لازم می‌شمرد: «وَ اِذ اَخَذنا مِنَ النَّبِیّینَ میثاقَهُم وَ مِنکَ وَ مِن نوحٍ وَ اِبرهیمَ وَ موسی‌ وَ عیسی‌ ابنِ مَریَمَ وَ اَخَذنا مِنهُم میثقاً غَلیظاً، لِیَسئَلَ الصَّدِقینَ عَن صِدقِهِم» ای پیامبر ما از تو پیمان گرفتیم و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پیمان گرفتیم - از همه‌ی پیغمبران پیمان گرفتیم - و این پیمان، پیمان بسیار محکم و غلیظی است - در لِیسئَل، "لام" به تعبیر ما طلبه‌ها "لام" عاقبت است - و نتیجه‌ی این پیمان این است که این پیغمبران بزرگ مورد سؤال قرار می‌گیرند از صدقی که در قبال این پیمان نشان دادند و به‌خرج دادند؛ ▪️یعنی پیغمبر ما و پیغمبران بزرگ الهی باید در پیشگاه پروردگار عَرضه کنند میزانِ صداقتی را که در مقام اِعمال این میثاق الهی به کار بردند؛ ⚫️ در مورد مردم معمولی و مؤمنین هم می‌فرماید: مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضی‌ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر وَ ما بَدَّلُوا تَبدیلاً، لِیَجزِىَ اللهُ الصَّدِقینَ بِصِدقِهِم و یُعَذِّبَ المُنافِقینَ اِن شاء. ⚫️از من و شما هم سؤال می‌کنند درباره‌ی وعده و عهدی که با خدا کردیم؛ ▫️ما با خدا معاهده داریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab