eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کلاس الگو های تربیت فلسفی در تاریخ وتمدن توحیدی. 📝 استاد: حجت الاسلام سید مهدی 💠 کارگروه تعلیم حکمت موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی برگزار می کند. 🌐 تعهدات دوره: 1⃣دوره کامل کلاس یک سال می باشد لذا دوستانی که حضور منظم در مدت یکسال برایشان مقدور نیست اقدام به ثبت نام نفرمایند. 2⃣حضور منظم برای دوستانی که به صورت حضوری شرکت می کنند و دوستانی که مجازی شرکت می کنند باید تقریر هفتگی تحویل بدهند. 💴هزینه دوره ۲۰ هزار تومان ⏳ زمان: پنجشنبه ها ساعت ۹الی۱۱ 🏠خیابان شهید اخلاقی بعد از کوچه یک پلاک ۱۲ طبقه یک موسسه فرهنگ وتمدن توحیدی 🔍 براي ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید: https://b2n.ir/tarbiyatfalsafi 🕰 مهلت ثبت نام: چهارشنبه ۹ مهر 99 ❗️کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت @talim_hekmat
🔰 قسمت سیم🔰 🏴 یکی از عوامل مولّد روحیّه صبر در زینب کبری (سلام الله علیها) و در دیگر اولیاءاللّهی که این‌جور حرکت کردند ⬅️ صدق است؛ ▪️صادقانه با پیمان خدای متعال برخورد کردن ▪️دل را صادقانه به راه خدا سپردن ✔️این خیلی مهم است. در قرآن کریم این صدق را: ⚫️ هم برای انبیاء عظام الهی لازم می‌شمرد: «وَ اِذ اَخَذنا مِنَ النَّبِیّینَ میثاقَهُم وَ مِنکَ وَ مِن نوحٍ وَ اِبرهیمَ وَ موسی‌ وَ عیسی‌ ابنِ مَریَمَ وَ اَخَذنا مِنهُم میثقاً غَلیظاً، لِیَسئَلَ الصَّدِقینَ عَن صِدقِهِم» ای پیامبر ما از تو پیمان گرفتیم و از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پیمان گرفتیم - از همه‌ی پیغمبران پیمان گرفتیم - و این پیمان، پیمان بسیار محکم و غلیظی است - در لِیسئَل، "لام" به تعبیر ما طلبه‌ها "لام" عاقبت است - و نتیجه‌ی این پیمان این است که این پیغمبران بزرگ مورد سؤال قرار می‌گیرند از صدقی که در قبال این پیمان نشان دادند و به‌خرج دادند؛ ▪️یعنی پیغمبر ما و پیغمبران بزرگ الهی باید در پیشگاه پروردگار عَرضه کنند میزانِ صداقتی را که در مقام اِعمال این میثاق الهی به کار بردند؛ ⚫️ در مورد مردم معمولی و مؤمنین هم می‌فرماید: مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضی‌ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر وَ ما بَدَّلُوا تَبدیلاً، لِیَجزِىَ اللهُ الصَّدِقینَ بِصِدقِهِم و یُعَذِّبَ المُنافِقینَ اِن شاء. ⚫️از من و شما هم سؤال می‌کنند درباره‌ی وعده و عهدی که با خدا کردیم؛ ▫️ما با خدا معاهده داریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که از آنچه در سر دارم اگر از سر گذارم، سرِ دارم، و اگر نگذارم سردارم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ كُلَّما ايَسَتْني اَوْصافي اَطْمَعَتْني مِنَنُكَ و هروقت اوصافم نااميدم كرد، نعمتهايت به طمعم انداخت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ خداوند غایت الغایات است 💠 انسان از آن مبدأ اصلی که نازل شده است که میلیاردها به توان میلیارد طول کشیده است تا انسان این راه طی کرده و پایین آمده و حالا آخر موجودات و مرکبات شده ♻️ و در این نزولی که کرده است می خواهد به طرف بالای معنوی حرکت کند‌ آن سیر معنوی که داراست هر چه در این مسیر به خودش گرفته است از قبل مثلاً دیدنی و شنیدنی، وهم و خیال و عقل این ها همه گذاشتنی هستند ⬅️ یعنی این ها همه پله ها نردبان هستند که آدم می رود. این که توجهی به این ها ندارد یعنی می فهمد ⬅️ این ها ربّ نیستند، ظاهر نیستند، همه اسم او هستند. 💎 وقتی اسم او بودند به معنای واقعی، اسم فانی در مسمی است. چون فانی اند لذا همه مقدمه هستند و هر مقدمه ای خودش فانی است. 🔰 همه اهل حکمت و معرفت این را قبول دارند. این قاعده کلی و آن هم صغری است. ⏪ نتیجه این می شود که همه چیزها گذاشتنی هستند و فقط آن که مورد توجه است الله است و بس، لذا مقدمه می شوند، همه پله ها نردبان می شوند. غایت فقط اوست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسن را همین فخر بس که مقام واقعی حلقه به گوشی ابدی، از چون تو سلطان حقیقی سرمدی دارد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي مَنْ كانَتْ مَحاسِنُهُ مَساوِيَ فَكَيْفَ لا تَكُونُ مَساويهِ مَساوِيَ خدايا! كسی‌که زيبايی‌هايش زشتی بوده، پس چگونه زشتی‌هايش زشتی نباشد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚عبور از ظاهر به باطن پیاده روی اربعین 📕«این حادثه‌ی راه‌پیمایی را شکر کنید. شکرش ازجمله به این است که آن روحیّات را، آن حالات را -که در این دو سه روزی که مشغول راه‌پیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید- در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجّه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تَعَب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را. در همه‌ی‌ امور زندگی باید این را دنبال کرد»(مقام معظم رهبری، 3/9/1395) 📌حرکت ماندگار سیدالشهدا(ع) را نباید به یکی از سویه های سیاسی یا اجتماعی در زمانی خاص تنزل داد. بلکه این حرکت نقطه عطفی در تاریخ تمدن توحیدی و به مثابه تبلوری از تقابل عینی حق و باطل بود. جریان حق و باطل در هر زمان از تاریخ میتوانند نمونه هایی از تفکر، رفتار و شخصیت¬ها را در دو جبهه حادثه کربلا بیابند. حادثه عاشورا بیانگر یک فرهنگ توحیدی مهاجم به سمت تفکر طاغوتی و به همین دلیل همواره زنده، طپنده و توفنده است. نگاه تربیتی انسان ساز و موحدپرور عاشورا در پهنای تاریخ امتداد دارد. ✅به همین ترتیب جریان زیارت سیدالشهدا(ع) و به ویژه پیاده روی اربعین نیز نه شبیه دیگر پیاده روی ها و نه حتی مشابه دیگر اجتماعات مذهبی است. همانطور که حادثه عاشورا یک عینیت تجسم یافته از تقابل توحید و شرک بود، جریان پیاده روی اربعین نیز مجموعه ای از ارزشها و باورهای الهی را در خود نمایان ساخته است. پیاده روی اربعین تحقق عینی کمالات اخلاقی اسلام در یک برهه زمانی خاص است. این پیاده روی، کلاس عملی برای آشنا ساختن انسانها با باورها و دستورهای اسلامی است. در اینجا میتوان آنچه قرنها در منابر گفته شده و در تراث کتب شیعی منضبط گردیده است، را مصداقاً یافت. 📌پرسش فرامتنی مهمی که برای تحلیلگران همسو و غیرهمسو خودنمایی میکند آن است که «چه چیزی پیاده روی اربعین را از موارد مشابه و اقران خود در فعالیتهای مذهبی و ...متمایز ساخته و تجربه ای بی نظیر در ذهن شرکت کنندگان آن ترسیم کرده است؟» یافتن پاسخ جامع برای این پرسش از چند جهت مهم است: 🌿نخست آنکه میتوان حقیقت پنهان در پس این قالبها و مناسک را یافت، این امر خود دو فایده در پی دارد. اولاً اربعین را از آسیب توقف در برخی ظواهر و مناسک و بی توجهی به روح اصلی و هدف متعالی آن مصون داشت. آسیبی که متأسفانه در جلسات عزاداری محقق شد و باید از ابتلای اربعین به آن پیشگیری کرد. ثانیاً با شناسایی روح حاکم بر اربعین و اختصاصات منحصر به فرد آن، میتوان از محدودیتهای زمانی و مکانی عبور کرده و حقایق یادشده را در دیگر مکان¬ها و زمان¬ها نیز تسری داد. این امر زمینه ساز زندگی دائم با فرهنگ اربعین خواهد بود .(همان سخن حکیمانه رهبر معظم انقلاب که در طلیعه نوشتار بازگو شد.) 🌿دوم آنکه با توجه به اشتیاق فزاینده مومنین نسبت به اربعین از یکسو و محدودیت امکانات سخت افزاری عراق و دیگر کشورها از سوی دیگر، عملاً حضور فیزیکی همه شیفتگان اباعبدالله(ع) در این مراسم، دشوار یا غیرممکن خواهد بود. در نتیجه، باید برای انتقال فرهنگ اصیل و پیام نهفته در این ظواهر مقدس به دیگر مومنان تدبیری حکیمانه داشت. 🔶اگر بتوان روح حاکم بر ارزشهای این مراسم را شناسایی کرد، میتوان آن را در قالبها و بدنهای دیگر متناسب با شرایط زمانی و مکانی کشورهای مختلف بازتولید کرد. همانگونه که یاد مظلومیت سیدالشهدا(ع) و عطش او و یاران و فرزندانش، محدود به زمان و مکان خاصی نیست. توفیق در این هدف، زمینه ساز زندگی مستمر با فرهنگ اربعین و ارزشهای حاکم بر آن را به دنبال خواهد داشت. 🔹شرایط اخیری که شیوع این ویروس منحوس بر زندگی بشر تحمیل کرده است، آوردگاه جدیدی برای مومنان است که بتوانند تهدیدها را به فرصتی جدید برای هدایت و رشد جوامع مبدل سازند. همانگونه که در عزاداری دهه اول محرم دستاوردهایی مثال¬زدنی و فراتر از سالهای قبل به یادگار ماند. اکنون که بر حسب ظاهر امکان حضور فیزیکی و اجتماع ظاهری در مراسم پیاده¬روی اربعین وجود ندارد، جبهه ولایی باید ابتکار خود را در چند عرصه نمایش دهد: 1- از فراموش یا کمرنگ شدن جریان اربعین بکاهد. 2- ارزشها و زیبایی های منحصر به فرد زیارت توأم با پیاده روی اربعین راشناسایی کند و هر کدام از آنها را به نوعی در حیات اجتماعی و سبک زندگی مومنانه، جاری سازد. این امر موجب خواهد شد حسرت جاماندن از اربعین با شیرینی زنده نگاه داشتن روح و حقیقت ارزشهای آن در قالبهای دیگر جبران شود. 🔸با توجه به همین دغدغه، شماری از دستاوردهای این همایش بی نظیر استخراج شده است تا علما، سیاستگذاران، مبلغان، هنرمندان و دیگر شخصیتهای تأثیرگذار متدین بتوانند هر کدام یک یا شماری از این آموزه¬ها را ترویج و تبلیغ کنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/abmohammadi
📚عبور از ظاهر به باطن پیاده روی اربعین(2) ✅همانطور که گفته شد اربعین قالب و محتوا، کالبد و روحی دارد. آنچه روح پیاده روی اربعین را می سازد، حقایقی است که هر جای دیگر با هم گردآیند نیز میتوانند معنویت و نورانیت اربعین را تا حدی احیا کنند. برخی از این دستاوردهای اختصاصی اربعین عبارتند از: 📌الف) دستاوردهای معنوی اخلاقی: 1) نمایش منحصر به فرد ارزشهای اخلاقی به شکل مصداقی، نه مفهومی. 2) تقویت توحید افعالی، اتکا نکردن به برنامه ریزی های ظاهری، آمادگی برای اتفاقات غیرمترقبه. 3) عمومیت مشارکت در ارزشهای اخلاقی، تمام اقشار از هر سن و گروهی در این مراسم مشارکت اخلاقی دارند. 4) تمرین عینی توکل (به دلیل قابل پیش بینی نبودن بسیاری از مشکلات برای زائران و میزبانان) 5) تمرین عینی ایثار 6) تمرین عینی محبت و سخاوت 7) پرهیز از راحت طلبی 8) شکسته شدن منیّت ای موهوم در حمل و نقل، مبیت و ... (ثروت، جایگاه اجتماعی، اختلاف طبقاتی میان عشایر، منیّت¬های برخاسته از نژاد، رنگ، ملیت و ...) 9) آمادگی برای سختیها و تقویت روحیه مقاومت 10) توجه جدی تر به فرائض دینی و حدود شرعی (حتی از سوی کسانی که در ایام غیراربعین چندان مقید نیستند) 11) توجه جدی تر به نمادهای مذهبی مانند سیادت، عمامه، پرچم و ... 12) کنار رفتن غرور و تبختر قومی و نژادی 📕ب) دستاوردهای ولایی 1) زندگی مستمر و قیام و قعود پیوسته حول حقیقت امام(حقیقتی که حتی در جلسات مذهبی نیز محقق نمیشود) 2) طیّ طریق ظاهری، تمرینی برای پیمودن راه باطنی سیدالشهدا، (از نظر زائر هر گام ظاهری به سمت کربلا در حقیقت یک گام سلوکی به سمت حقیقت امام است) 3) تعمیق باورهای ولایی(تثبیت مفاهیم ذهنی به کمک شور و احساس معنوی) 4) انس سالانه میهمان و میزبان با حقیقت امام به بهانه اربعین 5) امام حسین(ع)، محور جمع شدن اراده¬های امت (حبل المتین) 6) زندگی با شعائر (لباس، پرچم، حزن و اشک مستمر، انفاق ویژه برای امام و ...) 📌ج) دستاوردهای تمدنی 1) تهاجم عینی به ارزشهای تمدن غربی.(تمام ارزشهای نظام شهوت زده و منفعت طلب غربی در این ایام زدوده میشود و ارزشهای الهی جایگزین آن میشود) 2) تمرین برای زندگی در تمدن مهدوی با کنار زدن منیّت¬های موهوم. 3) تمرین حرکت کاروانی و آمادگی برای تمدن مهدوی. 4) تمرین برای سامان دادن تمام فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی بر محوریت ولایت. ✅د) دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی 1) تجدید ارتباط میان شیعیان عراق و کشورهای دیگر مانند مهاجرین و انصار 2) اتحاد فرق مختلف مسلمین حول محور اهل بیت(ع) 3) اتحاد میان عرب و عجم 4) کاسته شدن رقابت میان عشائر عراق 5) ترسیم الگویی جدید از مدیریت و فعالیت تشکیلاتی 6) شکوفایی ابتکار و خلاقیت در حل مشکلات (مشکلات برقراری موکب در بیابان، همراه ساختن دهها نفر زائر و ...) 7) تقویت عملی اخلاق و تقوای اجتماعی 8) تعاون در تحقق ارزشهای اخلاقی مانند انفاق و احسان و ... 9) تغییر سبک معماری خانه های عراق متناسب با خدمت به زوار 10) تأثیر و تأثر فرهنگی میان امت ایران و عراق و ... • اشتیاق به فراگیری زبان و لهجه میزبان و میهمان • تقویت بهداشت در عراق • توجه به شئون خاص و سلیقه مهمان از سوی میزبان • تأثیر پذیری ایرانیان در سخاوت و ایثار • تأثیر پذیری ایرانیان در شکل مواکب و پذیرایی • بزرگداشت شهدا در عراق که بی سابقه بوده است. 11) گشایش عرصه ای جدید در هنر (ایده ها و رویکردهای بدیع در اربعین..) 📙ه) دستاوردهای سیاسی امنیتی 1) یکپارچه شدن جبهه مقاومت 2) تقویت روحیه مبارزه، ظلم¬ستیزی و استکبارستیزی(حتی برای کسانی که تا قبل از حضور در این مراسم صرفاً نگاه محبتی به امام ع داشتند) 3) بی توجهی به تهدیدات و شکستن اقتدار پوشالی و هیمنه موهوم داعش و تروریسم 4) نفوذ استراتژیک 5) اتحاد جمعیتی و تقویت روحیه اقتدار و خودباوری شیعیان 6) شکسته شدن مرزهای جغرافیایی و ظاهری 7) تعامل دولتهای اسلامی در مدیریت اربعین 8) نمایش عینی کارآمدی جمهوری اسلامی برای زائران پس از مشاهده کاستیهای عراق 📕 و) دستاوردهای خانوادگی 1) جهت دهی دغدغه سالانه خانواده.(کلیه فعالیتهای سالانه خانواده معطوف به زیارت اربعین یا پذیرایی از زائران اربعین میشود) 2) حضور خانوادگی میزبان و میهمان در رزمایش ولایت(تمام اعضای خانواده با هم در این مسیر همراهی و خدمت میکنند) 3) تغییر نقطه عطف و خاطره انگیز زندگی خانوادگی از لذت مادی به انس با ولایت. 4) اصل پذیرایی در خانه و تطهیر و نورانی ساختن خانه ها به نیت پذیرایی از امام. https://eitaa.com/abmohammadi
🏴 قسمت هشتاد و دوم🏴 🏴در زمان پیامبر ص رزمندگان به جنگ رفتند و پیروز برگشتند. رسول الله ص فرمود: مرحبا به شما، به قومی که جهاد اصغر را انجام دادید امّا جهاد اکبرتان مانده است. گفتند جهاد اکبر چیست؟ ما که رفتیم و با این زحمت فراوان، با دشمن جنگیدیم! پرسیدند ای رسول الله شما که می‌گویی «جهاد اکبر»، این جنگ بالاتر چه هست؟ ▪️فرمود: «نفسک الّتی بین جنبیک» همان «اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک» و فرمود آن جهاد اکبر، جهاد با نفس است. ✔️جهاد با نفس، جهادِ اکبر است چون بدترین دشمن ما همین نفس امّاره هست. دشمن هرچقدر قوی‌تر باشد، جهادش هم بزرگ‌تر می‌شود. ✖️دشمن خارجی به بزرگی دشمن درون نیست! ▪️چون همیشه با نفس اماره درگیر هستیم، همیشه هست و گاهی آدم یک لحظه فریب می‌خورد ولی یک عمر پشیمانی دارد! یک لحظه آدم کم می‌آورد، همراهی می‌کند، چندین سال گاهی درگیر می‌شود. بعضی تا آخر عمر بیچاره می‌شوند. ⚫️مثلا بعضی ها که به طمعِ مال رفتند با اباعبدالله جنگیدند، خود را بیچاره کردند! گاهی انسان در همین صحنه زندگیِ خودش می‌بیند، یک اشتباه کوچک در مال می‌کند تمام مالش درگیر شده است، اگر پا پیش نگذارد و اوضاع را درست نکند همیشه درگیر است. بعدا هم نمی‌شود درستش کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که دی دلیل بر اثبات خالق طلب می‌کردم و امروز دلیل بر اثبات خلق می‌خواهم! « کیفَ یُستَدِلّ علیکَ بِما هوَ فی وجودهِ مفتقرٌ إلیک» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ في وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ، اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ، مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ وَ مَتي بَعُدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيْكَ، عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً، وَ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْد لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّكَ نَصيباً چگونه بر وجود تو استدلال شود به موجودی كه در وجودش نيازمند به توست؟ آيا براي غير تو ظهوری هست كه برای تو نيست! كی پنهان بوده‌ای تا نيازمند به دليلی باشی كه بر تو دلالت كند و كی دور بوده‌ای تا آثار واصل كننده به تو باشند؟ كور باد ديده‌ای كه تو را بر آن ديده‌بان نبيند و زيانكار باد تجارت بنده‌ای كه از محبّتت برای او سهمی قرار نداده‌ای! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت اول🔰 ✔️قواي سه گانه نفس در نهاد انسان سه قوه نهفته است: 🔸قوه جاذبه 🔸 قوه دافعه 🔸قوه تفكر ☘قرآن كريم جنود عقل و جهل را كه همه آنها به جان برمي گردد و تعداد آنها صد و پنجاه عدد است، هفتاد و پنج عدد سپاه عقل، و هفتاد و پنج عدد سپاه جهل را در سه بخش تصوير مي كند، 🔹بخشي از اينها مربوط به علم، دانش و انديشه است 🔹 بخش ديگر مربوط به جاذبه مي باشد كه از او به شهوت ياد مي شود 🔹 بخش ديگري مربوط به دافعه است به نام غضب. آنچه ما در خود مي بينيم و از ديگران به ياد داريم اين است كه همه كارهاي انسان در اين سه بخش خلاصه مي شود. ☘قرآن كريم بعد از ذكر همه اين فضائل، براي تك تك آنها نمونه مي آورد، چه در بخش علم، چه در بخش شهوت و چه در بخش غضب. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ مَنْ كانَتْ حَقايِقُهُ دَعاوِيَ فَكَيْفَ لا تَكُونُ دَعاويهِ دَعاوِيَ و كسيكه حقيقت گويی‌هايش ادعاهای خالی بوده، چگونه ادعاهايش ادعا نباشد؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 برگزاری دروس آمل توسط حضرت استاد یزدان‌پناه ◾️ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اهل‌بیت علیهم‌السلام، به اطلاع می‌رساند دروس استاد یزدان‌پناه در شهر آمل (شرح تفسیر المیزان و شرح منازل‌السایرین) از امروز آغاز و به صورت زنده از کانال "دروس آمل" در پیام‌رسان روبیکا به آدرس ذیل پخش خواهد شد؛ https://rubika.ir/DorosAmol ⏱ ساعت برگزاری دروس: 16:30 تا 18 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات eitaa.com/nafahat_eri https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت بیست و دوم🔰 🔶 ...اسلام برخلاف دیگر ادیان؛ بشر را به اجتماع می خواند و در تمام شؤون فردى و اجتماعى بشر مداخله می كند، بدون اينكه شانى از آن شؤون را استثنا كرده باشد. 🔶آيا اگر دانشمندى به خود اجازه چنين بى انصافى بدهد؛ جز اين است كه به انگيزه دشمنى می خواهد با اين حق‏ كشى خود، اثر دين اسلام را از دل ها بزدايد و آن را به عنوان يك نژاد كه جز انشعاب نسلى از نسلهاى ديگر اثرى ندارد معرفى كند❓ 🔷اسلام صلاحيت خود را براى هدايت مجتمع انسانى به سوى سعادت و پاکی حیاتشان ثابت كرده است‏. 🔹 با اين حال چگونه ممكن است كسى آن را يك فرضيه غير قابل انطباق بر زندگى بشر بداند و بپندارد كه چنين فرضيه‏ اى حتى اميد نمی رود روزى زمام امر دنيا را به عهده بگيرد⁉️ 🔸...با اينكه هدف اسلام چيزى جز سعادت حقيقى انسان نيست❗️ 🔸...و با اينكه به زودى نوع بشر هم به هدف نهائيش كه همان ظهور و غلبه كامل اسلام است خواهد رسيد❗️ ... يعنى روزى خواهد آمد كه اسلام زمام امور جامعه انسانى را در هر جا كه مجتمعى از انسان باشد بدست خواهد گرفت و خداى عز و جل هم طبق اين نظريه و رهنمود عقل، وعده‏ اى داده و در كتاب عزيزش فرموده: ☘ پس بزودى خداى تعالى مردمى خواهد آورد كه دوستشان می دارد و ايشان نيز او را دوست می دارند، مردمى كه در برابر مؤمنان ذليل و عليه كافران شكست ناپذيرند و در راه خدا از سرزنش هيچ ملامتگرى نمی هراسند.☘ *۵۴ مائده* 📢شعار اسلام: ✔️پيروى از حق و 📢شعار تمدن غربى:✔️ پيروى از اكثريت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰قسمت هفتاد و پنجم🔰 🔹فصل دوازدهم حبّ دنيا باعث تشتّت خيال است‏ 🔹 🔸حبّ دنيا منشأ تشتت خيال و مانع از حضور قلب است و بیان‌علاج آن به قدر ميسور🔸 🌴به حسب فطرت و جبلّت: 🔻قلب به هر چه علاقه و محبت پيدا كرد، 🔻 قبله توجّه آن همان محبوب است. 🔴 اگر اشتغال به امرى مانع از تفكّر در حال محبوب و جمال مطلوب شود؛ ✳️به مجرّد آنكه آن اشتغال كم شود، و آن مانع از ميان برخيزد، ✅ فورا قلب به سوى محبوب خود پرواز نموده متعلّق به دامن آن شود. ☘اهل معارف و صاحبان جذبه الهيّه ➖ اگر داراى قوّت قلب باشند، ➖ متمكّن در جذبه و حبّ باشند، ❇️در هر مرآتى جمال محبوب و در هر موجودى كمال مطلوب را مشاهده نموده وگویند : ⚡️ ما رايت شيئا الاّ [و] رايت اللّه فيه و معه‏ "چيزى را نديدم مگر آنكه خدا را در آن و با آن ديدم" https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بیشترین مشکل ما این است که اشتباه می‌کنیم؛ همان هنگام هم احتمال می‌دهیم کارمان اشتباه بوده اما بیتفاوت به کارهای دیگر ادامه می‌دهیم و حتی بررسی هم نمی‌کنیم! ⬅️ به همین دلیل انجام اشتباه، به تدریج عادی می‌شود تا جایی که اصلا احساس اشتباه نیز نمی‌کنیم. ❗️پس محسابه نکردن سبب جاگیر شدن خطاهای گذشته و پررنگ‌تر شدن خطاهای آینده می‌شود! 🔰محاسبه باعث می‌شود: 1⃣ انسان متوجه کارهای خود شود. 2⃣ به انسان همت می‌دهد. ✔️استمرار در محاسبه باعث می‌شود انسان همان هنگام اشتباه، متوجه می‌شود و به انسان کمک می‌کند. در حالی که بدون محاسبه، انسان متوجه خطاهایش، نمی‌شود! ⚫️ محاسبه هم برای "تذکّر" خوب است؛ ⚫️هم برای "همّت" خوب است؛ ⚫️هم برای "تصحیح". https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت سی و یکم 🔰 🏴 خطبه‌ی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدن معمولی نیست. 🏴 اینجور نبود که یک عده مستمع جلوی حضرت زینب نشسته باشند، گوش فرا داده باشند، او هم مثل یک خطیبی برای این‌ها خطبه بخواند؛ نه. ✖️یک عده دشمن، نیزه‌داران دشمن دور و برشان را گرفته‌اند؛ ✖️یک عده هم مردم مختلف‌الحال حضور داشتند: ➖همان‌هایی که مسلم را به دست ابن‌زیاد دادند. ➖همان‌هایی که به امام حسین نامه نوشتند و تخلف کردند. ➖همان‌هایی که آن روزی که باید با ابن‌زیاد در می‌افتادند، توی خانه‌هایشان مخفی شدند - اینها بودند توی بازار کوفه -. ✖️ یک عده هم کسانی بودند که ضعف نفس نشان دادند، حالا هم نگاه می‌کنند، دختر امیرالمؤمنین را می‌بینند، گریه می‌کنند. 🏴حضرت زینب کبری با این عده‌ی ناهمگون و غیر قابل اعتماد مواجه است، اما اینجور محکم حرف می‌زند. 🏴او زن تاریخ است🏴 ⚫️ این زن، دیگر ضعیفه نیست! نمی‌شود زن را ضعیفه دانست. ✔️این جوهر زنانه‌ی مؤمن، اینجور خودش را در شرائط دشوار نشان می‌دهد. 🏴این زن است که الگوست🏴 ▪️الگو برای همه‌ی مردان بزرگ عالم و زنان بزرگ عالم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي حُكْمُكَ النّافِذُ وَ مَشِيَّتُكَ الْقاهِرَةُ لَمْ يَتْرُكا لِذي مَقال مَقالاً وَ لا لِذي حال حالاً خدايا! دستور نافذت و مشيت چيره‌ات برای صاحب سخن سخنی و برای صاحب حال، حالی نگذاشته! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ سلام بر تو ای فرزند رسول خدا! اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ سَيِّدِ الاَْوْصِيآءِ اَشْهَدُ اَنَّكَ اَمينُ اللهِ وَ ابْنُ اَمينِهِ سلام بر تو ای فرزند سرور جانشينان! شهادت می‌دهم كه تو امين خدا و فرزند امين اويی عِشْتَ سَعيداً وَ مَضَيْتَ حَميداً وَ مُتَّ فَقيداً مَظْلُوماً شَهيداً خوشبخت زيستی و ستوده درگذشتی و از دنيا رفتی گمگشته و مظلوم و شهيد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
زیارات سه گانه اربعین .pdf
1.32M
فایل پی دی اف زیارات سه گانه اربعین تهیه شده برای گوشی های موبایل؛ @vr_khatam https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab