eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
83 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً كور باد ديده‌ای كه تو را بر خود، ديده‌بان نبيند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃اگر دل كه عرش رحمان است به سوى آسمان حقيقت، دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود، البته خداوند فياض، دهنِ باز را بى روزى نمى‌گذارد. 🍃بلكه روزى قلب ◀️ كه آب حيات علم است؛ همواره از آسمان حقيقت فرو مى‌ريزد. 🍃و حقيقة الحقائق، فياض على الاطلاق است، كوتاهى و قصور از اين سو است نه از آن سو. ✅غرض اينكه ما نمى‌گيريم نه او نمى‌دهد. 🍃 به تعبير باقر علوم النبيين عليه السلام، قلب، منكوس است كه دل، سرنگون است. 🌑چون كاسه وارونه است كه دهن آن به سوى زمين و پشت آن به سوى آسمان است. 💧باران كه ببارد قطره‌اى از آن نصيب چنين كاسه‌ای نمى‌شود. 🌕 و ظرف ديگر، دهن آن به سوى آسمان باز است و به اندازه گنجايش خود از آب باران بهره مى‌گيرد. 💧دلها با باران رحمت رحيميه اين چنين‌اند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قرآن كريم در مقام بيان قوه جاذبه و معرفی ملكه عفاف هم تمثيل از مرد می‌آورد و هم از زن. ☘يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ و حضرت مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ مزايای ارزشی فراوانی داشتند كه قرآن نقل می‌كند. اما آنچه در اين مبحث مورد توجه است، وجود ملكه عفاف در آنها است. 🔸هنگامی كه وجود مبارك يوسف ـ سلام اللَّه عليه ـ آزمون می‌شود، قرآن تا اين جا تعبير دارد كه می‌فرمايد: «همَّت به وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه»(يوسف/۲۴) آن زن قصد او كرد و او نيز اگر برهان پروردگار را نديده بود آهنگ او می‌كرد. يعنی سخن در مقام فعل نيست؛ 🔸مراد از مرحله اهتمام در اين جا، همان است كه آن زن مصری، همت گماشت و همتش در حدّ تعقيب يوسف عليه السلام به فعليت رسيد. ولی يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ نه تنها مرتكب حرام نشد و نه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد و همت و خيال هم در ميان نبود. 🔸به دليل اين كه آيه شريفه، همّت و قصد حضرت را تعليق به چيزی كرد كه حاصل نشد و فرمود: «وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه» چون برهان ربّ را ديد، قصد نكرد. ✔️شواهد فراوان ديگری هم هست كه ذات اقدس اله از يوسف عليه السلام به عنوان بنده طاهر و معصوم ياد كرده است. مثل آن جا كه فرمود:«انّه من عبادنا المخلَصين» اين صغرای قياس است و كبرای قياس همان است كه شيطان گفت: من نسبت به بندگان مخلص تو راه نفوذ ندارم. «الّا عبادك منهم المخلصين»(حجر/۴۰) ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بنابراين، به اعتراف شيطان يوسف صديق، منزه از اين گزند بود، چه اين كه مفتريان وقتی دامن پاك يوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند و گفتند: «الآن حصص الحقّ أنا راودته عن نفسه» (يوسف /۵۱) اكنون حق پديدار گشت، من، از او كام خواستم. ☘وذات اقدس اله هم كه به نزاهت و قداست يوسف عليه السلام شهادت داد، فرمود: نه تنها يوسف به طرف بدی نرفت، بلكه بدی به طرف يوسف نرفت، در آن جا كه فرمود: «كذلك لنصرف عنه السّوء والفحشاء» (يوسف /۲۴) اين گونه بدی و پليدی را از او برگردانيم. و نفرموده «لنصرفه عن السوء»، نفرمود: ما او را از گناه بازداشتيم بلكه فرمود: به گناه اجازه نداديم كه به سراغ او برود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بعد از گناه، مومن می‌بیند که دلش عجیب پر از شک و تردید شد؛ چون روح ایمان که دل را محکم می‌کرد، دیگر نیست؛ مگر اینکه توبه کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا و هر كس كار زشتی كند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.» 📚(نساء - ۱۱۰) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و چهارم🔰 🔷...اسلام ضمانت اجراى تمامى احكامش را به عهده اجتماع گذاشت، ✔️چه احكام مربوط به عقايد را ✔️و چه احكام مربوط به اخلاق و اعمال را ➕علاوه بر اينكه حكومت و مقام ولايت اسلامى را نيز مامور كرد: تا سياسات و حدود و امثال آن را با كمال مراقبت و تحفظ اجرا كند. 🔸و معلوم است كه چنين نظامى موافق طبع عموم مردم امروز نيست، 🔹 فرورفتگى بشر در شهوات و هوا و هوس ها و آرزوهايى كه در دو طبقه" مرفه" و" فقير" می بينيم هرگز نمی گذارد بشر چنين نظامى را بپذيرد، ... بشرى كه بدست خود، آزادى خود را در كام گيرى و خوشگذرانى و سبعيت و درندگى سلب می كند، 🔹چنين نظامى آن گاه موافق طبع عموم مردم می شود كه در نشر دعوت و گسترش تربيت اسلامى شديدا مجاهدت شود، 🔸همانطور كه وقتى می خواهد به اهداف بلند ديگر برسد، ✔️مساله را سرسرى نگرفته ✔️و تصميم را قطعى می كند ✔️و تخصص كافى به دست می آورد ✔️و بطور دائم در حفظ آن می كوشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
الهی! حقیقت حدیث برزخی رویایم را که قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلم: «معرفة الحکمة متن المعارف»، مرزوقم بفرما! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و هفتم🔰 🔴طالبان غير حق، 🔻 كه در نظر اهل معرفت همه طالب دنيا هستند، ⚫️هر چه مطلوب آنها است به همان متوجّه و متعلّقند. 🔺آنها نيز اگر در حبّ مطلوب خود مفرطند 🔺و حبّ دنيا مجامع قلوب آنها را گرفته، ⚫️هيچگاه از توجّه به آن مسلوب نشوند ☑️ در هر حال و هر چيز با جمال محبوب خود بسر برند. 🔺و اگر حبّ آنها كمتر باشد، در وقت فراغت قلب آنها به محبوب خود رجوع كند. 🔻آنان كه حبّ مال و رياست و شرف در دل آنها است، ➖در خواب نيز مطلوب خود را مى‏ بينند ➖ در بيدارى به فكر محبوب خود بسر مى‏ برند، ➖ مادامى كه در اشتغال به دنيا بسر مى‏ برند با محبوب خود هم آغوشند، ⚫️چون وقت نماز شود، دل حالت فراغتى مى‏ يابد و فورا متعلّق به محبوب خود مى‏ شود، ❎گويى تكبيرة الاحرام كليد در دكّان يارافع حجاب بين او و محبوب او است، ⚫️ يك وقت به خود مى‏آيد كه سلام نماز را گفته 🔴در صورتى كه هيچ توجّه به آن نداشته و همه‏ اش را با فكر دنيا هم آغوش بوده. ⛔️ اينست كه چهل- پنجاه سال نماز ما را در دل اثرى جز ظلمت و كدورت نيست، ❎ و آنچه بايد معراج قرب حضرت حق و مايه انس به آن مقام مقدّس باشد، ✖️ما را از ساحت قرب مهجور و از عروج به مقام انس فرسنگها دور كرده. ✳️ اگر نماز ما بويى از عبوديّت داشت، ثمره‏ اش ✅ خاكسارى و تواضع و فروتنى بود، 🔴نه عجب و خود فروشى و كبر و افتخار كه هر يك براى هلاكت و شقاوت انسان سببى مستقلّ و موجبى منفرد است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
دلی که زنگار گرفته باشد را می‌شود پاک کرد، اما دل گل گرفته، روی سعادت نمی‌بیند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت سی و دوم 🔰 🕊اگر ما امروز بخواهیم برای زنان کشورمان، یک حرکت حقیقی و اساسی بکنیم، تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خودشان برسند⬅️ باید احکام اسلامی را نظر داشته باشیم و از آن الهام بگیریم. ✅برای ما، روش را احکام اسلام معین می‌کند. 🔹هر روش خردمندانه‌ی عقلایی را هم اسلام می‌پسندد و قبول دارد. 🔸اگر تجربه‌ای در جایی باشد، مورد قبول است؛ اما تقلید نه. 🔹استفاده‌ی خردمندانه از تجربیات دیگران درست؛ اما تقلید، غلط. 🔍لذا امروز کسانی که برای حقوق زن و برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان در کشور ما تلاش می‌کنند - که البته هم باید این تلاش انجام بگیرد - باید بدانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و چه شعارهایی را باید مطرح نمایند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 ما وجدان خداجویی خودمان را که عبارت از مغزمان است را نباید خفه کنیم. ‼️اگر خفه کردیم به متابعت آن هایی که خفه شده اند و زمینی شده اند و در زمین محبوس هستند این زمین آدم را می بلعد، همین طور که قارون را بلعید چون قارون زمینی بود. ما را هم می بلعد. ❌ قارون یعنی آن مجسمه زمین یعنی زمین محض بود لذا هیچوقت به حرف حضرت موسی گوش نداد و متابعت نکرد زمین بلعیدش. ✅ ما اگر خواستیم خوراک زمین نشویم و زمین ما را نبلعد باید حرف انسان کامل را گوش دهیم و آن طوری که فرموده است عمل کنیم 🔰 بعد وقتی عمل کردیم می بینیم خداوند تبارک و تعالی از همه اشیاء ظاهرتر است نه این که غائب باشد بلکه اوست که ظهور داده است به همه اشیاء و همه در مقابل خداوند ناچیزند، اصلا بود نیستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! با همه شیرین زبانی و شیرین کاری‌ام نمی‌دانم چه کاره‌ام؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و پنجم🔰 🌴امیرالمؤمنین ع به مالک اشتر نامه‌ای می‌نویسند و می‌گویند: نامه از علی مرتضی است، بنده خدا علی به عاملش مالک اشتر و بعد در آنجا دستوری می دهند: «و أَمَرَهُ أَنْ یَكْسِرَ نَفْسَهُ مِنَ اَلشَّهَوَاتِ؛ به ایشان امر می‌کند که نفسش را از شهوات بشکند» «وَ یَزَعَهَا عِنْدَ اَلْجَمَحَاتِ» این جُموح را که به کار می برد یعنی چموشی، سرکشی؛ همین سرکشی به عربی رفته است و شده است «شِماست نفس»، به اصطلاح چموش را کردند «شماست»، چموش شد شَموس و بعد شماستِ نفس؛ بعد تعبیر می کنند چموشیِ نفس. ✅ نفس به حال خودش باشد چموش است. معنای چموش برای ما واضح است یعنی از دست آدم در می‌رود، می‌خواهد کار خودش را بکند. ▪️امیرالمومنین ع می‌گویند هنگامی که این نفس چموشی می‌کند، او را از شهوات جدا کن، نگذار به آن برسد. «فَإِنَّ اَلنَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ اَللَّهُ» 🌴و باز در حدیث دیگری، نامه‌ای که به فرزندشان دارند _برخی گفته‌اند محمد حنفیّه هست_ توصیّه دارد: «أحی قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ» نفست را بمیران... (جایِ نفس، قلب می گوید) نفست را بمیران به زهد ورزی یعنی دستور اماته، شکستن، جهاد با نفس آمده است که اصلِ این را ریاضت و تزکیّه نفس می‌گویند . ⚪️ «قد افلح من زکّها»، این است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅اما حضرت مريم عليها السلام از لحاظ ملكه عفاف بودن، يا هم سطح يوسف صديق عليه السلام است كه خدا از او به عنوان عبد مُخْلَص ياد كرد كه (من عبادنا المخلَصين) و يا از او بالاتر است. ☘توضيح مطلب اين است كه وقتي از عفاف مريم عليها السلام سخن به ميان مي آيد، سخن از (همّت به وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه) نيست. ☘سخن اين نيست كه اگر مريم عليها السلام، دليل الهي را مشاهده نمي كرد، مايل بود. ✔️ بلكه سخن آن است كه: (قالت انّي أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيّاً)(سوره مریم/18) مريم گفت: اگر پرهيزكاري از تو به خداي رحمان پناه مي برم. نه تنها خودش ميل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهي از منكر مي كند و مي گويد: اگر تو باتقوايي، دست به اين كار نزن. وقتي ذات اقدس اله مي فرمايد: (فأرسلنا اليها روحنا فتمثّل لها بشراً سويّاً)(سوره مریم/17) پس روح خود را به سوي او فرستاديم چون بشري هماهنگ بر او نمايان شد. اين گونه ادامه نمي دهد كه اگر او دليل الهي را نمي ديد، ميل پيدا مي كرد و قصد مي نمود، بلكه مي فرمايد: (قالت انّي أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيّاً) اين كلمه (إن كنت تقيّاً) به عنوان امر به معروف و نهي از منكر است، يعني تو بپرهيز.
🔰قسمت بیست و پنجم🔰 ...و اما... 🔶 هدف تمدن حاضر عبارت است از: ✔️كام‏گيری هاى مادى و پر واضح است كه لازمه دنبال كردن اين هدف اين است كه: ✔️ زندگى بشر مادى و احساسى شود. يعنى: 🔸تنها پيرو چيزى باشد كه طبع او متمايل بدان باشد، چه اين كه عقل آن را موافق با حق بداند و چه نداند. 🔸و تنها در مواردى از عقل پيروى كند كه مخالف با غرض و هدفش نباشد. 🔷و به همين جهت است كه می بينيم تمدن عصر حاضر قوانين خود را مطابق هوا و هوس اكثريت افراد وضع و اجرا می كند. 🔶 و در نتيجه...: از ميان قوانينى كه مربوط به معارف اعتقادى و اخلاق و اعمال وضع می كند، تنها قوانين مربوط به اعمال، ضامن اجرا دارد. 🔹و اما آن دو دسته ديگر هيچ ضامن اجرايى ندارد و مردم در مورد اخلاق و عقايدشان آزاد خواهند بود. 🔹و اگر آن دو دسته قوانين را پيروى نكنند؛ كسى نيست كه مورد مؤاخذه‏ اش قرار دهد، مگر آن كه آزادى در يكى از موارد اخلاق و عقايد، مزاحم قانون باشد كه در اين صورت فقط از آن آزادى جلوگيرى می شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰 بعضی افراد عبادت می کنند و ذکر می گویند و ناراحتند که چرا فلان چیز و این و آن نصیبمان نشد. ‼️ این ها چیزی غیر از بندگی خداوند را می خواهند و این کار درست نیست. ✅ غایت انسان این است که بنده خدا بشود و این بندگی همان نور است. ✅ بندگی یعنی اطاعت فرمان خداوند که انسان را نورانی می کند. ✅ اگر بین فرمان خداوند تبارک و تعالی و هوای نفسش، فرمان خدا را اطاعت کرد نورانی است. ⬅️ پس معیار برای این که بفهمد که چه زمان زنده و نورانی است و تب ندارد این است که هرگاه اطاعت و بندگی خداوند را کرد بداند زنده و نورانی است و هر گاه بر خلاف آن بود ظلمانی است و تب دارد و یا مرده است. ⬅️پس معنای سخن حضرت زهرا علیها السلام که فرمودند اگر این دعا را بخوانی تب نداری یعنی اگر نور بیاید در ظلمت نیستی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که در این شب مبارک، به لیلةالقدر رسیدم. (یازده ربیع الأوّل 1394 هـ . ق) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab