eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
80 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 غذای بدنی ، غذای الهی نیست بلکه غذای بدن است 🔆 و لذا حضرت علی اکبر که حضرت سیدالشهدا از او پرسید مرگ را چگونه مشاهده می کنی؟ آن حضرت عرض کرد که "احلی من العسل " ✅ به خاطر این است که عسل غذای بدن است و لذا آن غذا یعنی شهادتی که نصیب انسان شود غذای الهی است و فوز عظیم او را می آورد. ✅ اگر حیوان باشد از این که می خواهد بدنش را از دست بدهد ناراحت است. ⬅️ اما آن کسی که الهی است وقتی بدن را در راه خدا از دست داد، او خیلی خوشحال است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌷 بهار عبادت 🌷 ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الى اللَّه است. ۸۷/۰۴/۲۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهارم🔰 🔹نفس ناطقه به حسب خودش از فوقِ لذّت وهمی لذت می برد؛ چون حقیقتش حقیقت عقلی است و به عالم عقل و ماورا وصل است؛ بنابراین لذّتش در همان عوالم است. لذّتش از علم و معرفت و شهود هست و وقتی هم به آن برسد بی‌حدّ و حصر لذّت می‌برد.** 🔸قرآن کریم این لذّت را تعبیر به شراب می‌کند؛ یعنی این لذت شراب بهشتی است که "لذةً للشاربین" است. برای آن کسانی که می‌خورند موجبِ لذّت هست. 🔻در فرهنگ قرآنی این گونه آمده است که برای مومنین عادی و متوسط از شرابی به اسم "رحیق مختوم" استفاده می‌کنند امّا مقرّبین یعنی آن‌هایی که به خدا خیلی نزدیک شدند، از تسنیم استفاده می‌کنند که "اشرف الشراب فی الجنّة" یعنی برترین شراب بهشتی است. ✅ رحیق مختوم، لمحه‌ای از تسنیم را دارد. قطره‌ای از رحیق در این عالم چیکده است، اینقدر اثر دارد و لذّت می‌برند؛ 🔹مثلاً فرد نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد ولی گهگاهی ذرّه‌ای لذّت معنوی هم تویش آمده است. لمحه‌ای از آن تسنیم اینجا آمده است و او لذّتش را برده است. ⬅️ گاهی به این حال که می‌رسد می‌گوید ای کاش همیشه همین جوری باشد؛ با اینکه این همه می‌خورد و می‌خوابید و از نعمت‌های دیگری که استفاده می‌کرد لذّت می‌برد، ولی الان اینجا که رسید می‌گوید ای کاش همیشه همین طوری بود. ⬅️ اما به تسنیم که می رسد، سراسر لذّت است. لذّت عظیمه است به معنای واقعی مست کننده است. 💢و این لذت بی حد، همان تجلیّات ذاتی، صفّاتی و افعالی حق و خدا دیدن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رزق معنوی 🔰 🕊انسان همان طور که به دنبال روزی مادی است، باید به دنبال روزی معنوی هم باشد. 🕊در روزی مادی، همین اندازه که برای رفع نیاز به دنبال روزی باشیم، کافی است اما چون روزی معنوی بی‌نهایت است، هر مقداری که برای ما حاصل شد، باز هم باید به دنبال روزی بیشتر باشیم و از خدا بخواهیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸نوعا آقایان بر تأکید دارند، می‌فرمایند: ماهِ ولایت است. این ماه یک سری شهودات مخصوصِ به خود دارد که از آن به «» تعبیر می‌کنند. 🌱این واقعیتی است که زمان‌ها و مکان‌های خاصّ تأثیرِ دارند. ماه مبارک رمضان و شب قدر را ببینید. این ظرفِ زمانی، تأثیرِ ویژه دارد. اگر تمام سال را جمع کنید، به اندازه یک شب قدر نمی‌شود. از هزار ماه برتر است، چرا یک شب در میان شب‌ها؟ چون نفسِ زمان مؤثر است. 🍀گاه انسان این را با تمام وجودش می‌یابد که وقت سحر اثر دارد. این که می‌گویند: هنگامِ اذان صبح که می‌شود ملائکه شب و ملائکه روز در رفت و آمدند؛ ملائکه شب می‌خواهند بروند به بالا و ملائکه روز می‌خواهند بیایند پایین؛ یعنی رفت و آمد ملائکه در آدم تأثیر معنوی دارد، که آدم وقتی در ظرف قرار می‌گیرد بر او اثر می‌گذارد؛ این یک واقعیتی است؛ همین‌طور ، که انصافاً است، به خودش خواهد داشت. ✅در همین کتاب استاد حسن‌زاده آملی (حفظه الله) در آخرش از یاد کرده است و فرموده است که خود من نیز از این داشته‌ام؛ 🌹خیلی از بزرگان و آقایان را دیدم که این حرف را دارند که در ، اعطا می شود. نوعاً صدای این‌ها بلند است که أین الرجبیون؟ رجبیون کجا هستند؟ الان وقت ماه رجب است. بالاخره از همین الان آدم باید خودش را آماده کند. ، ، ، انصافاً اصلش این ماه‌هاست که آدم باید درست کند. این ماه‌ها سرمایه‌ی کلِّ سال بلکه سرمایه کلِّ عمر آدم است. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت سوم🔰 🌱همسر ابراهيم خليل عليه‌السلام🌱 ✅در داستان ابراهيم خليل ـ سلام اللَّه عليه ـ همان گونه كه خليل اللَّه با فرشته‌ها سخن می‌گويد و بشارت ملائكه را دريافت می‌دارد همسر او نيز با فرشته‌ها سخن گفته و بشارت ملائكه را دريافت می‌كند. 🔸در آنجا می‌فرمايد: وامرأته قائمة فضحكت فبشّرناها باسحق ومن وراء اسحق يعقوب (سوره هود/۷۱) يعنی هنگامی كه فرشته‌ها با خليل حق سخن می‌گفتند همسر او نيزحضور داشت و ايستاده بود و ضحكی داشت ـ پس مژده داديم او را به اسحاق و از پس اسحاق، يعقوب را. يعنی علاوه بر فرزند ـ اسحاق ـ ، بشارت نوه ـ يعقوب ـ هم، به تو می‌دهيم. 🔹سپس همسر خليل الرحمان عرض كرد: قالت يا ويلتي أألد وأنا عجوز وهذا بعلي شيخاً انّ هذا لشي ء عجيب قالوا أتعجبين من أمر اللَّه رحمت اللَّه و بركاته عليكم أهل البيت انّه حميد مجيد (هود/۷۲/۷۳) يعنی آيا من مادر می‌شوم در حالی كه خودم فرتوت و سالمند و كهنسالم و همسرم نيز پيرمردی است فرتوت و كهنسال؟! فرشتگان به او گفتند: آيا از رحمت خدا و امر خدا در تعجب هستی در حالی كه رحمت خدا، و بركات وی، بر شما خاندان نبوت، فراوان بوده و شما از اين بركات عينی، بی‌شمار ديده‌ايد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 یک قدم نه صد قدم 🔰 اگر کسی یک قدم به سوی خدا بردارد، چون خداوند شکور است و بیش از عمل انسان به او عطا می‌کند، صد قدم به سوی او می‌رود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که از ظرف لغو زمان به در بردی و در ظرف فوق آن مستقرّم کردی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نگاهی به شخصیت فلسفی استاد یزدان‌پناه ▫️آئین رونمایی کتاب مختصات حکمت متعالیه، اثر جدید حضرت استاد یزدان‌پناه به همراه نشست "نگاهی به شخصیت فلسفی استاد یزدان‌پناه" با سخنرانی استاد علی امینی‌نژاد برگزار شد که در این مراسم استاد امینی‌نژاد به بررسی شخصیت فلسفی استاد یزدان‌پناه پرداختند. ⏱ زمان: ۴۲ دقیقه 💿 حجم فایل: ۱۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توضیحاتی پیرامون کتاب مختصات حکمت متعالیه ▫️آئین رونمایی کتاب مختصات حکمت متعالیه، اثر جدید حضرت استاد یزدان‌پناه برگزار شد که در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین رضا درگاهی‌فر، نگارنده کتاب، توضیحاتی پیرامون این اثر ارائه کردند. ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 💿 حجم فایل: ۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰قسمت چهل و چهارم🔰 و اما نسبت به انسان هاى ديگر آنجا كه ما زندگى او را فردى فرض كنيم: 🔺نه او كارى به كار انسان‌هاى ديگر دارد. 🔺و نه انسان‌هاى ديگر در بهره‏ وری‌هاى او مزاحم اويند. 🔺و نه ميدان عمل را عليه او محدود و تنگ می‌كنند. چرا که بنا بر اين فرض: 🔻هيچ علتى تصور نمى‏‌شود كه باعث تضييق ميدان عمل او و محدود کردن عملى از اعمال او گردد. 🔻و اين به خلاف انسانى است كه در محدود اجتماع زندگى مى‏‌كند، كه ديگر عرصه زندگى او آن گستردگى كه در فرض بالا بود را ندارد. 🔻و او در ظرف اجتماع نمى‏‌تواند در اراده كردن و در اعمال خود مطلق العنان باشد، زيرا ؛ 🌀آزادى او مزاحم آزادى ديگران است. 🌀 و معلوم است كه وقتى پاى مزاحمت و معارضه به ميان آيد: 🔴 زندگى خود او و زندگى همه افراد اجتماع تباه مى‏ شود. 🔶 تنها علتى كه باعث شد بشر از روز نخست تن به حكومت قانون داده و خود را محكوم به حكم قانون جارى در مجتمع بداند: ✅ همانا مساله تزاحم و خطر تباهى نوع بشر بوده است. 🔸چيزى كه هست در جامعه‏‌هاى وحشى اين‌طور نبوده كه عقلا نشسته باشند و با فكر و انديشه به نيازمندى خود به قانون پى برده باشند و سپس براى خود قوانينى جعل كرده باشند. 🔸بلكه آداب و رسومى كه داشتند باعث مى‏‌شده درگيری‌ها و مشاجراتى در آنان پيدا شود و قهرا همه ناگزير مى‏ شدند كه امورى را رعايت كنند. 🌀 تا بدينوسيله جامعه خويش را از خطر انقراض حفظ كنند.🌀 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔹 به مناسبت فتح خیبر 🔹 🌴امام علی علیه السلام: «وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِیَّةٍ وَ لَا بِحَرَکَةٍ غَذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیَّة؛ 🌴به خدا سوگند! من دروازه خیبر را با قدرت جسمانى و تحرّک غذایى (انرژی حاصل از غذا)، از جای نکندم؛ بلکه من به قوّه مَلکى (ملکوتی) و روحى که به نور پروردگارش، روشن است تأیید و حمایت شدم.» 📚الخرائج و الجرائح ،ج ۲، ۵۴۲. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴شهادت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه دوست‌داران آن امام همام، تسلیت باد. 🏴قال الراهب: مفاتيح الجنة من ذهب أو فضة؟ 🏴قال الامام موسی الکاظم علیه السلام: مفتاح الجنة لسان العبد «لا إله إلاّ اللّه» 🏴راهب از امام موسی کاظم علیه السلام پرسید: کلیدهای بهشت از طلا هستند یا نقره؟ 🏴امام فرمود: کلید بهشت زبانِ «لا اله الا الله» گوی بنده است. 📚بحارالانوار، ج۴۸، ص۱۰۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است. ⚠️امام کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.» ‼️ این تعبیر عجیبی است! 🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد: ◾️جزیی ◾️کلی 1⃣محاسبه کلی این گونه است که: انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد. مثلا بگوید: ⬅️ در من «انانیت» هست. ⬅️ «حرص» هست. ⬅️«غفلت» هست. و هر روز به چشم خودش بیاورد. 2⃣محاسبه جزیی: به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم. ☑️ انسان اگر محاسبه جزیی می‌کند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را می‌خورد، چیست. یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است. به همین خاطر در روایت آمده که عده‌ای را به عنوان اهل غفلت می‌نویسند. ◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست! ده ساعت کم است؟! ✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود 🔰 🌴 بر انسان لازم است كه: 🔹 با تفكّر در حال انبياء و اولياى كمّل صلوات اللّه عليهم 🔹و تذكّر مقامات آنها، 🔹قذارت را از باطن قلب شستشو دهد، و در هر حدّى كه هست به آن حدّ قانع نشود. 🔴 اين وقوف در حدود و قناعت از معارف از تلبيسات بزرگ ابليس و نفس امّاره است، نعوذ باللّه منهما. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 قرآن خودش را نور معرفی می کند و نور هم هست. ✅ نور عبارت از توحید است ✅ و توحید عبارت از نور آدمی است و روح آدمی. ✳️ هر وقت بنده خدا بودی بدان که نورانی هستی و دارایی داری. ‼️ این که بتوانی نیت اشخاص را بخوانی یا بفهمی گنج کجاست و یا بتوانی از گذشته و آینده خبر بدهی این ها کاری برای آدم نمی رساند. 🔰 حافظ هم می فرماید: ✨شکوه آصفی و اسب باد و منطق طیر به باد رفت و از او خواجه هیچ طرف نبست( غزلیات، غزل شمارهٔ ۲۵) ❎ البته معنای این سخن این نیست که آدم علم پیدا نکند، کنجکاو نباشد این ها هم باید باشد، ⬅️ منتها کارها باید روح داشته باشد این دارایی ها باید روح داشته باشد، ⬅️ نور داشته باشد که اگر روح و نور داشت برای آدم خاصیت دارد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰اساس رسالت🔰 🌷ما ارسلناک الا رحمة للعالمین.🌷 🌴اساس رسالت بر رحمت است 🌴وجود خاتم رحمت است. 🌴شیوه‌ی خاتم نیز شیوه‌ی رحمتی است. 🌴هرچند رسالت، وظیفه پیامبر است ولی با دلسوزی برای دیگران همراه است. به عنوان مثال: وقتی اسیری را در بند از کنار پیامبر عبور می‌دادند، حضرت می‌خندد. اسیر می‌گوید من را در بند کردی و چون تشفی خاطر پیدا کردی، احساس رضایت می‌کنی؟ حضرت می‌فرماید نه، من از این می‌خندم که باید با غل و زنجیر شما را به بهشت ببرم. 🍃یعنی به هیچ عنوان در کاری که پیامبر انجام می‌دهد، تشفی خاطر مطرح نیست. پیامبر اکرم به این فکر نمی‌کند که چون با من می‌جنگد باید حسابش را برسم و اگر پیروز شد بگوید من بر دشمنم پیروز شدم. 🍃بلکه تمام خوشحالی پیامبر این است که حتی از طریق غل و زنجیر هم که شده انسان‌ها را به راه راست هدایت کند و به سمت بهشت ببرد. ✔️روحیه‌ خاتمیت این است که تمام هدفش، هدایت بشریت باشد. ❗️در قرآن هیچ گاه تشفی خاطر به پیامبر خاتم نسبت داده نشده است. غیظ قلوب المومنین آمده است اما حضرت خاتم هیچ غیظی ندارد. 🕊انبیا می‌دانند که هر چه پیش آمده خیر و کمال است. به همین خاطر با خیال آسوده به مسئله نگاه می‌کنند. اساس دین و رسالت، باید هدایت و رحمت باشد. در نبی و رسول باید چنین رحمتی باشد. و ما هم به عنوان رهروان این راه و هم‌لباس رسول الله باید بنای برخورد با مردم را بر رحمت بگذاریم و تشفی خاطر را از دل بیرون کنیم. اگر منبر می‌رویم، مسائل شخصی‌ را مطرح نکنیم. حتی یک کلمه هم نباید از خطیب شنیده شود که خبر از تعفن باطنی او بدهد. هدف فقط باید هدایت مردم باشد حتی به بدی‌های مردم هم نباید کاری داشت. 🔸بسم الله الرحمن الرحیم که پیشانی قرآن است با رحمان و رحیم همراه است؛ یعنی قرآن خودش را با رحمان و رحیم معرفی می‌کند تا به انسان آرامش ببخشد. 🔸خداوند نیز خود را با رحمتی وسعت کل شیء، معرفی می‌نماید. 🌳حقیقت حضرت رسول برای ما قابل شناسایی نیست. فقط می‌دانیم حضرت علی که خود بی‌نظیر است، می‌گوید انا عبد من عبید محمد (ص)، غلامی از غلامان رسول الله هستم. 🌳اگر هیچی نبود و فقط همین یک تمجید از حضرت ختمی بود برای ما کافی بود. ما در مورد پیامبر چه باید بگوییم؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجم🔰 🔹 لذت عقلی چیست؟ 🔸در آیات آمده، روز قیامت روز تغابن است؛ یعنی روزی که همه در آن احساس غَبن می‌کنند. معمولاً تا می گوییم روز تغابن است، یعنی برای کفّار، مشرکین و منافقین غبن است چون این ها اینجا هیچ کاری نکردند، آنجا که رفتند احساس غبن می کنند. ✅ این حرف درست است؛ ولی بعضی از اولیای الهی طبق روایاتی که هست توضیحی داده اند و گفته اند اتفاقاً مؤمن هم آنجا احساس غَبن دارد؛ در روایات آمده، مؤمن در این که ایّامی بر او گذشت، می توانست ذکر الهی بگوید و نگفت، آنجا چنان حسرتی میخورد که هیچ حسرتی به پایش نمی‌رسد؛ ❌چون در دل این اذکار لذّتی خوابیده بود که آن را از دست داد. آن لذّت عظیمه، آن شراب بهشتی، آن تسنیمی که باید داده می‌شد را از دست داد. 🔸این لذت قوی‌تر است و مربوط به جان است. 🔻علم و معرفت، شهود حضرت حق، این ها همه برای جان و نفس ناطقه هست و او این لذات را از دست داد.🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ایام اواخر رجب 1391 هـ . ق. برایم چون نیمه آن روز استفتاح بود که به تدریس اسفار افتتحاح کردیم. بار خدایا! چگونه شکرت کنم که هر روز در وصف اسمای حُسنا و صفات اولیا و اطوار جلوه‌های جانفزای تو سرگرم و دلخوشم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
‏ 🔰 تربیت انسان سعادتمند 🔰 🕊بعث انبیا برای تربیت ماست که ما در آن ورق که باید تربیت بشویم،‏‎ ‎‏جوری تربیت بشویم که آنجا هم زندگی‌مان زندگی سعادتمند باشد.‏‎ ‎‏اگر این تربیت نباشد و انسان با همان خوی حیوانی از این عالَم به عالَم‏‎ ‎‏دیگر برود، در آن عالَم سعادت ندارد و به شقاوت می‌رسد؛ انسان در‏‎ ‎‏آن عالَم به ظلمات می‌رسد.‏ 🕊‏‏انبیا آمده اند که ما را از این عالَم طبیعت، کم کم تربیت کنند و آن‏‎ ‎‏مقداری که مربوط به تربیت‌های معنوی است به ما بفرمایند، به وحیْ‏‎ ‎‏مِنَ الله تعالی؛ تا ما، که اگر انبیا نباشند یک حیوانی هستیم که هر چه‏‎ ‎‏هست همین طبیعت ‏‏[‏‏است و‏‏]‏‏ بیشتر از این ادراک نداریم، ما را ببرند‏‎ ‎‏به آن عالَم و تقویت کنند که ما وقتی از این عالَم منتقل به یک عالَم‏‎ ‎‏دیگری شدیم، زندگی آن عالَم هم یک زندگی سعادتمند‏‏[‏‏انه‏‏]‏‏ باشد.‏ تمام نکته آمدن انبیا این است که تربیت کنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجم🔰 سر چار تكبير: نمازگذار چون وضو ساخت و به نماز ايستاد در آغاز اذان چهار تكبير دارد و در اقامه نيز چهار تكبير دو در آغاز و دو در انجام. اين مطلب را در تقريب و استيناس ذهن به معنى بيت تذكر داده‌ايم ولى بايد در چار تكبير سرى نهفته باشد. بدان كه توحيد را به اعتبار مراتب وجود سه مرتبه است: 1⃣ اول توحيد عام است و آن را توحيد تصديقى گويند كه عوام تصديق كرده‌اند كه آفريدگار يك است و يگانه است. 2⃣ توحيد ثانى توحيد اهل استدلال است كه علماء به دليل عقلى بعد از ايمان انواع علوم را با يكديگر تطبيق و توفيق دهند و به معارضه و مجادله مقدمات نقليه و برهانات عقلی اثبات كنند كه صانع عالم جز يكى نمى‌باشد. 3⃣ اما مرتبه سيم كه توحيد اهل كشف است و اين آنست كه سالكان بعد از توحيد اول و ثانى، 🔸به تحليه مشغول گردند. 🔹و در لقمات احتياط بجاى آرند. 🔸و ترك لذات و شهوات نفسانى بگويند. 🔹و روى از شهادت انفس و آفاق بگردانند. 🔸و متوجه غيب آفاق و انفس گردند 🔹و چهار تكبير بر سر شش جهت عالم گويند. 🔸و خلوت و عزلت و دوام طهارت و مواظبت ذكر را شعار خود سازند. ⬅️ چندان كه: ▫️ آبگينه وجود ايشان از غبار كثافت پاك گردد. ▪️و عكس پذير شود. ▫️و نقوش اسرار ملك و ملكوت در آن ظاهر گردد. ▪️و نداى و اذا شئنا بدلنا امثالهم تبديلا در رسد. ▫️و خطاب قل جاء الحق و زهق الباطل در ملكوت اندازند. ▪️و از ملكوت اسفل به ملكوت اعلى ترقى نمايند. ▪️پس به عين اليقين معنى اين آيه را بينند كه سبحان الذى بيده ملكوت كل شى و اليه ترجعون و سرّ عرف ربه، او را روى نمايد.
🔰قسمت چهل و پنجم🔰 🔸گفتیم که در جوامع وحشی، قانون‌گذاری متدبرانه وجود نداشته ... بلکه صرف رعایت آداب و رسوم و التزام به یکسری امور برای حل مشاجرات سبب حفظ جامعه از خطر انقراض می‌گشت. 🔸چون پيدايش آن امور همان طور كه گفتيم: ✔️بر اساس فكر و انديشه نبوده ✔️اساسى مستحكم نداشته و در نتيجه: همواره دستخوش نقض و ابطال بوده است. ...چند روزى مردم آن امور را رعايت مى‏‌كردند، بعد مى‏ ديدند رعايت آن دردى از آنان دوا نكرد، ناگزير آن را رها نموده امور ديگرى را جايگزين آن مى‏‌ساختند. 🔹اما در جامعه‏ هاى متمدن، اگر قوانينى تدوين مى‏ شده، بر اساسى استوار، جعل مى‏‌شده. البته هر قدر آن مجتمع از تمدن بيشترى برخوردار بودند، قوانين آن نيز محكم تر بوده ✔️و با آن قوانين بهتر مى‏ توانستند تضادهايى كه در اراده و اعمال افراد پديد مى‏‌آيد، تعديل و بر طرف سازند. ✔️و براى خواست تك تك افراد چارچوبى و قيودى مقرر بسازند. 🔸اين مجتمعات بعد از تقنين قانون قدرت و نيروى اجتماع را در يك نقطه- بنام مثلا دربار- تمركز داده، آن مقام را ضامن اجراى قانون قرار مى‏‌دادند، تا بر طبق آنچه كه قانون مى‏‌گويد، حكومت كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 به لطف خدا الهی نامه علامه حسن زاده به پایان رسید. ان شاء الله همزمان با اولین روز ماه شعبان با الهی نامه خواجه عبدالله انصاری در خدمت اعضای محترم کانال خواهیم بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
يا رب دل پــــاک و جان آگـاهم ده آه شـــــب و گريه سحر گـاهم ده در راه خود اول ز خودم بی‌خود کن بی‌خود چو شدم ز خود به خود راهم ده https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab