eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 237.mp3
4.21M
🔈برنامه 237، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹 او است؛ اما جدای از ذات است و اگر مخلوقی بخواهد به «علم» موصوف شود، باید «علم» به او داده شود. تعبیر «إنّه لذو علم لما علّمناه» تصریح می‌کند که علم علیه السلام، از خود او نیست و از جانب خداوند به او داده شده است. 🔹تعبیر «و لکنّ أکثر الناس لا یعلمون» به صورت کنایی از یعقوب تعریف می‌کند که او از مردمی نیست که علم ندارند. 🔹بحث «» در تفاسیر در دو جا آمده است؛ یکی همین آیات سوره یوسف (مختصر) و دیگری آخرین آیه (مفصل). 🔹گفته شده «چشم زخم» آسیبی است که از «» می‌رسد. (ادامه بحث چشم زخم، در برنامه‌های آینده ان شاء الله) 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 238.mp3
4.63M
🔈برنامه 238، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹درباره آیه مشهور «و إن یکاد الّذین کفروا لیزلقونک بأبصارهم لمّا سمعوا الذّکر و یقولون إنّه لمجنون و ما هو إلا ذکر للعالمین» دو نظریه وجود دارد: 👈نخست. عبارت «لیزلقونک بأبصارهم» به «» اشاره می‌کند. 👈دوم. این عبارت، کنایه از شدت و است؛ یعنی چنان با کینه و بغض به تو نگاه می‌کنند که گویی می‌خواهند زمینت بزنند. 🔹چه معنای نخست را بپذیریم و چه معنای دوم، رفتار کافران تناقض دارد؛ زیرا از یک سو، وقتی قرآن را می‌شنوند، از بزرگی آن تعجب می‌کنند و حسادت می‌ورزند و می‌خواهند پیامبر را با چشم آسیب زنند و از سوی دیگر، می‌گویند ـ نعوذ بالله ـ پیامبر مجنون است و قرآن جز مشتی سخنان جنون آمیز نیست! 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 239.mp3
4.56M
🔈برنامه 239، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹 فرموده‌اند: چشم زخم، خود، نوعی از است که بر نفی آن نداریم؛ بلکه می‌توان با برخی که با چشم زخم منطبقند، آن را تأیید کرد و روایاتی هم داریم که بر تحقق دلالت می‌کنند. 🔹شاید یکی از پیام‌های آیات پایانی ، این باشد که این دین، به دست شما نرسیده و خیلی پیامبر را دادند و حتی بزرگ زدند؛ مثلاً به پیامبری که او را می‌دانستند و از بیان زیبایش شگفت‌زده می‌شدند، نسبت می‌دادند. پس شما مسلمانان نیز اگر قرار باشد جایی یا هزینه کنید، باید و باشید و از پیامبرتان بگیرید. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 240.mp3
3.93M
🔈برنامه 240، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹در برخی روایات، اشاره‌هایی وجود دارد که وجود «» را تأیید می‌کند، از جمله در آمده: «العین حقّ» «چشم زخم حقیقت دارد». 🔹برخی هم گفته‌اند در درون انسان، هست که اگر کشف شود، می‌تواند در هم تصرف کند. 🔹نیز برخی دیگر از دانشمندان گفته‌اند یک نیروی خاصی در برخی چشم‌ها هست که می‌تواند مثل اشعه اثر کند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 241.mp3
4.06M
🔈برنامه 241، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹این موارد برای دفع توصیه شده است: 👈 دادن 👈 کردن 👈 کوچک به همراه داشتن 👈خواندن و تکرار (سوره‌ی قل أعوذ بربّ الفلق و قل أعوذ بربّ الناس) 👈خواندن و نصب آن در منزل 👈خواندن 👈خواندن روزانه 50 آیه با صدای بلند 👈خواندن دعاهایی که برخی از آنها در حاشیه آمده 👈گفتن «ما شاء الله لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم» سه مرتبه 👈گفتن و «تبارک الله أحسن الخالقین» و «آمنت بالله و صلّی الله علی محمد و آله» 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 242.mp3
4.09M
🔈برنامه 242، آیه 67 ـ 68 🌺چکیده این برنامه: 🔹نباید به خاطر چند نفری که قدرت دارند، به همه مردم بدبین شد و زد. «تهمت» و «» گناهان بزرگی هستند. 🔹باید مراقب باشیم در دام نیفتیم؛ مثلاً برای دفع چشم‌زخم، ریشه روایی یا ندارد یا مثلاً اگرچه برای پاکسازی هوا از مفید است؛ اما برای دفع چشم زخم، خرافات است. 🔹باید روحمان را بزرگ کنیم. هر چه بزرگتر باشد، قوی‌تر، و در برابر چشم زخم، مقاومتر خواهد بود. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلی‏ يُوسُفَ آوی‏ إِلَيْهِ أَخاهُ قالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلا تَبْتَئِسْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (69) فَلَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ جَعَلَ السِّقايَةَ في‏ رَحْلِ أَخيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ (70)
M-A-yoosof 243.mp3
3.83M
🔈برنامه 243، آیه 69 ـ 70 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیات 69 و 70 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شوند. 🔹وقتی از برادران پذیرایی کرد، آنها دو نفر دو نفر در کنار یکدیگر هم‌غذا شدند؛ اما تنها ماند و گریست. یوسف او را در کنار خود نشاند و مخفیانه خودش را معرفی کرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 244.mp3
4.44M
🔈برنامه 244، آیه 69 ـ 70 🌺چکیده این برنامه: 🔹طبق برخی روایات، دوست داشت نزد بماند؛ اما برادران سوگند خورده بودند که بینامین را بازگردانند. از این رو، یوسف برای این که بتواند او را نزد خود نگه دارد، به کار بست. 🔹او به برخی از دستور داد که را در بار بنیامین قرار دهند. (خود یوسف این کار را نکرد.) 🔹برخی از کارگزاران که اطلاعی نداشتند، وقتی پیمانه را نیافتند، کاروان برادران را به متهم کردند؛ چون آخرین کاروانی بود که آذوقه دریافت می‌کرد. 🔹عبارت «إنّکم لسارقون» از جانب حضرت یوسف نبود؛ بلکه از جانب برخی از کارگزاران بی‌اطلاع بود. 🔹حکایتی از با استناد به آیه مورد بحث، نقل می‌شود که بسیار شنیدنی است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالُوا وَ أَقْبَلُوا عَلَيْهِمْ ما ذا تَفْقِدُونَ (71) قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ الْمَلِكِ وَ لِمَنْ جاءَ بِهِ حِمْلُ بَعيرٍ وَ أَنَا بِهِ زَعيمٌ (72) قالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِي الْأَرْضِ وَ ما كُنَّا سارِقينَ (73) قالُوا فَما جَزاؤُهُ إِنْ كُنْتُمْ كاذِبينَ (74) قالُوا جَزاؤُهُ مَنْ وُجِدَ في‏ رَحْلِهِ فَهُوَ جَزاؤُهُ كَذلِكَ نَجْزِي الظَّالِمينَ (75)
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 245.mp3
3.77M
🔈برنامه 245، آیه 71 ـ 75 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیات 71 تا 75 سوره یوسف ترجمه و مختصرا توضیح داده می‌شوند که کارگزاران یوسف وقتی را نیافتند، گفتند هر کس آن را بیاورد، یک به عنوان جایزه دریافت می‌کند. اما برادران گفتند اگر کسی از ما دزدیده باشد، خود او جزای است؛ یعنی باید نزد بماند و برایش کار کند. 🔹پرسش: آیا این که یوسف سبب شد برادران متهم شوند، در حالی که سرقت نکرده بودند، از منظر و کار درستی است؟ 👈پاسخ در برنامه آینده ان شاء الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 246.mp3
3.99M
🔈برنامه 246، آیه 71 ـ 75 🌺چکیده این برنامه: 🔹پاسخ به پرسش برنامه گذشته: اولاً این طرح که متهم شود، با و خود او بوده است. ثانیاً (ادامه بحث در برنامه‌های بعد) 🔹«سقایه» ظرفی است برای . «صواع» پیمانه‌ای است برای . این که در آیه 70 «سقایه» نامیده شده و در آیه 72 «صواع»، نشان می‌دهد که یک ظرف بوده که هم برای نوشیدن آب از آن استفاده می‌شده و هم برای کیل کردن غلات. از همین رو، گاهی به آن بازگشته و گاهی . 🔹پرسش: مگر می‌شود آن قدر بزرگ باشد که به وسیله آن، پیمانه شود؟ 👈پاسخ یک. شاید در سال‌های با دقت و و به وسیله ظرف‌های کوچک، غله را می‌کردند. 👈پاسخ دو. شاید این ظرف برای آب خوردن حیوانات پادشاه بوده، نه خود او. ظرف آبخوری حیوانات، بزرگ است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 247.mp3
3.8M
🔈برنامه 247، آیه 71 ـ 75 🌺چکیده این برنامه: 🔹پاسخ به پرسش برنامه 245، در برنامه‌های آینده ان شاء الله خواهد آمد. 🔹«حِمل» (با کسره حاء) به گفته می‌شود که روی حیوان می‌گذارند و جابه‌جا می‌کند. «حَمل» (با فتحه حاء) به او گفته می‌شود؛ یعنی باری که در درونش دارد و جابه‌جا می‌کند. 🔹لحن یوسف با برادران، در ابتدا توبیخی بود: «شماها دزدید!» پس از آن، ملایم‌تر شد: «ما پیمانه پادشاه را گم کرده‌ایم» (بدون اشاره به سرقت). پس از آن، حالت تشویقی گرفت: «هر کس پیمانه را بیاورد، یک بار شتر جایزه می‌گیرد!» این تغییر لحن، ظاهرا با مدیریت خود حضرت یوسف انجام شده است تا از فشار روانی برادران بکاهد. 🔹پرسش: در فراز «لقد علمتم ...» «شماها می‌دانید که برای دزدی نیامدیم»، تعبیر «می‌دانید» دلالت می‌کند که شواهدی بر عدم سرقت، وجود داشته است. چه شواهدی؟ 👈پاسخ: در برنامه‌های بعد ان شاء الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 248.mp3
3.85M
🔈برنامه 248، آیه 71 ـ 75 🌺چکیده این برنامه: 🔹طبق برخی از نقل‌ها، دو شاهد بر عدم وجود داشته است: 👈یکی این که به دستور حضرت ، قیمت آن کالایی را که در سفر اول در بار و بنه‌شان قرار داده شده بود، بازگرداندند (با این توجیه که شاید آن کالا به اشتباه در بار و بنه‌شان قرار داده شده بود) و از این جهت، امانتداری کردند. 👈دوم این که برادران در سفر به مصر، به اسب‌ها یا شترانشان، دهن‌بند زده بودند تا مبادا در بین راه، بی‌اجازه از علوفه و محصولات کشاورزی مردم بخورند و شوند. 🔹در فرهنگ آن روز ، اگر کسی می‌کرد، باید نزد مدتی می‌ماند و کار می‌کرد. این دزدی بود. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani 🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0