eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
552 ویدیو
11 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
16.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ماه رجب و مقام عبودیت! 🎥 |  📼. حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، جلسه ۴۱ ـــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🌸 دهم ماه رجب، ماه‌تمامی شده پیدا در زمینْ پادشهِ عرش‌ْمقامی شده پیدا 🌸 هر طرف می‌نگرم رحمتِ عامی شده پیدا خـلـق را رهـبـر و مـولا و امـامـی شـده پـیـدا 🔸درخشش بی منتهایِ خورشید کَرَم و جُود و سخا، پورِ علیّ‌بن‌موسی‌الرضا، حضرت امام جواد علیهما‌السلام بر همۀ طالبان جود و کرامت‌الهی میمون و مبارک باد. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
🌕 يك سؤال از شما مى‌‏كنم: اگر مريض باشيد و نياز به طبيب داشته باشيد، عقلتان چه حكم مى‌‏كند؟ آيا به اعلَم مراجعه نمى‏‌كنيد؟ آيا در اين جا نمى‌‏گوييد كه خودِ عقل مى‌‏گويد: [به اعلَم و داناترین فرد مراجعه کن!]... 🔸اگر انسان با وجود بيمارى و مرض به‌دنبال فردى که اطلاعاتش ناقص است برود، احمق و دیوانه است و عقل و منطق ندارد. 🔸 عليه‌‏السلام همين مطلب را به عموى خود عبدالله مى‌‏فرمايد. عموی ایشان بعد از امام رضا علیه‌السلام خیلی راحت ادعای امامت کرد (مثل اینکه آن موقع خیلی راحت بوده و ادعای امامت، دارج و رائج بوده است!!) 🔸حضرت مى‌‏فرمايد: «يا عمّ انه عزيزٌ عليك أن تَقِفَ يوم القيامة و يقول فيك: لِما أفتيتَ الناس بين الأُمّه و فيه مَن هو أعلم مِنك» (خيلى اين مسئله بر تو گران خواهد آمد كه در روز قيامت در پيشگاه پروردگار بايستى و از تو سؤال شود: چرا در ميان مردم فتوى دادى و حكم كردى و قضاوت نمودی، در حالى‌كه اعلَم از تو وجود داشت؟!) 🔸اين مسئله، مسئله‌ای عقلى است و نيازى نبود امام‏ جواد عليه‌‏السلام اين مطلب را بفرمايد! منتها حضرت ديگر چاره ندارد؛ باید همين احكام عقلى را به اين كيفيت بيان كند بلكه هشدار باشد که نظام امامت، نظام تربيت و تزكيه بر اساس همین عقل است! 🔸[خلاصه آنکه] آيا تو خودت را عالِم‌ترين فرد مى‌‏دانى؟! اگر این‌چنین است، بسم الله، جلو بيافت! 🔺و اگر عالِم‌ترين فرد نمى‌‏دانى، چرا بارِ خود را سنگين مى‌‏كنى و خودت را مستوجب عقاب‌الهى‏ می‌کنی؟! 🎙حضرت‌ آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 سخنرانی 1430، ملخّص و منقح. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💎در کعبه مَهِ روی علیّ جلوه‌گر آمد اسـرار الـهـی هـمـه از پـرده در آمـد 💎بر عرش از این رتبه زمینْ مفتخر آمد حـق گشـت پـدیـدار، چو او در نـظـر آمد 🌺 درخشش بی‌کرانِ سرّ لاهوتیِ قرآن، معنای واقعی عرفان، ظهور بی‌همتای برهان، یگانه امیر ولایت، مبلّغ بی‌بدیل رسالت، سرّ انبیاء و مرسلین، حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر جمیع تشنگان حقیقت و عقلانیت مبارک باد. عليه‌السلام @maktabe_vahy 🌸🌺🌸🌺🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣ قسمت اول 🔹معنای اول: اینکه فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند. 🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نیک در عوالم ديگر است. 🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا به‌‏سيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كم‌فروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوت‌‏پرستى و نفع‌طلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است. 🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دسته‌‏اى پذيرفتند و دسته‌‏اى ردّ كردند. 🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت می‌‏كند، يك دسته كوشش می‌‏كنند و ياد می‌‏گيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا می‌‏كنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود می‌کند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دسته‏‌اى را به مقام بالا فرستاده و دسته‏‌اى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛ 🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار. 📝 ادامه دارد... مطالعه قسمت دوم ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 148؛ منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
31.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مرام امیرالمؤمنین و مصلحت‌سنجی؟! 🎥 | 🎙 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 | سال 1434ه.ق| مجلس 5 ــــــــــــــــــــــــ 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 2️⃣قسمت دوم 🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است. 🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» می‌‏كند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» می‌گردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانی‌‏تر و نفْسِ آنان سبک‌تر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است. 🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است. 📝 ادامه دارد... مطالعه قسمت اول ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 149؛ منقّح. # صفا @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔸حقیقت دین به آن احتیاج دارد! 📌 علیه‌السلام @Maktabe_Vahy 🌸🌸🌸🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 3️⃣ قسمت سوم و پایانی! 🔹معنای سوم: از جهت «تابش خورشید ولایت» است. به عنوان مثال، در فصل زمستان که خورشید از زمین دور است، زمین حرارت خود را از دست می‌دهد و فسُرده و سرد شده و ‌آثار حیاتی ندارد. استعداد نهفتۀ آن مشهود نیست، و ظهور و فعلیّت ندارد. درختان بدون برگ و میوه و خشکیده، همه در یک ردیف قرار گرفته، به‌طوری‌که ابداً فرق و تمایزی بین آنها نیست. گلهای خوش‌بو و گیاهان بدبو، هیچ کدام ظهور و بروزی ندارند. بلبان و قناریان و مرغانِ دلربا، و زاغان و کرکسان و مارها و عقربها، همگی در آشیانه‌‌های خود خفته و خزیده و فسُرده و بی‌حس افتاده‌اند. 🔹همین‌که خورشیدِ جهان‌تاب در فصل بهار و تابستان بتابد و شعله‌های حیات‌بخش خود را به زمین بفرستد، آن استعدادهای نفهته، همگی به مرحلۀ فعلیّت می‌رسند. درختانْ شاخ و برگ و میوۀ معطّر و شیرین به خود گرفته و صحنۀ باغ را می‌آرایند. برخی درختانِ جنگلی نیز بی‌شخصیتی و بی‌اثری خود را ابراز می‌کنند. هم مرغها و بلبل‌ها در فضای باغ نغمه‌سرایی می‌کنند و هم زاغان و کرکسان به دنبال جیفه‌ها و طُعمه‌ها در پرواز بوده و موشها و مارها و عقربها به حرکت در می‌آیند. که همگی در اثر تابش خورشید و ظهور گرمای حیات‌بخش آن است. 🔹حال قبل از اینکه «خورشید ولایت امیرالمؤمنین» نیز طلوع کند و بر قلوب بتابد، و امر و نهیی پیدا شود، همۀ افراد از اهل شقاوت و سعادت در یک ردیف بوده و فرق و تمایزی نداشتند. همین که «آفتاب ولایت» طلوع کرد و بر جان‌های فسُرده تابید، و نفوس را به جنبش انداخت،‌ سرائر و ضمائر و غرائزِ هر یک از افراد طلوع نموده و با اختیارِ خود راه سعادت را طیّ می‌کنند. 🔹از طرفی، استعدادِ نورانیِ اهل سعادت به مرحلۀ فعلیت می‌رسد و «بوی عطرِ جان‌بخش» از جانِ آنها برمی‌خیزد و فضای عالَمِ انسانیّت را معطّر می‌سازد. و از طرف دیگر، خُبثِ باطنِ اهل شقاوت به خاطر «تمرّد و انکار قلبی» نیز به فعلیّتِ خود می‌رسد و آثار زشتی و بدی از خود بروز می‌دهد، و دلهای مُکدّرِ آنها خسته و ملول و کَدِر می‌شود و بوی تعفّنِ نهفتۀ آنها، مشامِ انسانیّت را ناراحت، خسته و ملول می‌نماید. 🔹بنابراین امام «از جهت ملکوت» هر استعدادی را به ظهور و فعلیّت و مقصدِ خود می‌رساند، و هر کسی را به راه مناسب با ملکوتش حرکت می‌دهد. مؤمنین را به بهشت و کافران را به دوزخ! 🔺بنابراین چه عالی و چه خوب فرمود حضرت رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم که:‌ «عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ» 📝 پایان مطالعه قسمت دوم ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 153؛ ملخّص و منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
🔹اسوهٔ استقامت در راه حق! 📌 سلام‌الله‌علیها @Maktabe_Vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
28.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیغام امام رضا علیه‌السلام برای یکی از شیعیان! 🎥 |  📼. حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 🎞 ، ماه رمضان ۱۴۳۶ه.ق، جلسه ۱۵ ـــــــــــــــــــــــــ @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸