eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه روایتی برای عزاداری امام حسین علیه السلام در هر سال (سالگرد گرفتن) از طرف اهل بیت و امامانشان ندارند. 👈آیا چنین مطلبی صحیح می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه ✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه رو
🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام داشته باشد، متوجه خواهد شد که برپایی عزاداری برای امام حسین علیه السلام یک امری مسلم و مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است. که شیعیان را به چنین عملی سفارش می نمودند. در این زمینه به دو دسته از روایات که بصورت «خاص» و «عام» به این امر سفارش نمودند، اشاره می نماییم. 📌روایات خاص: 🔹منظور از روایات «خاص»، آن دسته از روایاتی هستند که اهل بیت علیهم السلام به شیعیانشان سفارش نمودند که در روز عاشورا به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام بپردازند. که در این زمینه به دو روایت اشاره می نماییم: 1⃣ در روایتی معتبر امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «هر که روز عاشورا کارهای خود را تعطیل نماید، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده کند. هر که روز عاشورا را روز مصیبت و حزن و گریه خود قرار دهد، خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز خرسندی و شادیش سازد و در بهشت چشمش به ما روشن شود». 📚(الأمالی للشیخ الصدوق،ص۱۹۱) 🔰طبق این روایت امام رضا علیه السلام تصریح می نمایند، که اگر شخصی روز عاشورا را روز اندوه و گریه خود قرار دهد خداوند به او پاداش می دهد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل ب
2⃣ در روایتی معتبر از امام رضا علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: «هر گاه ماه محرم فرا مى رسید، پدرم (موسى بن جعفر) دیگر خندان دیده نمى شد، و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا آن که ده روز از محرم مى گذشت. روز دهم محرم که مى شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود و می فرمود: در این روز حسین کشته شد». 📚(الأمالی للشیخ الصدوق،ص۱۹۰) 🔰بر اساس این روایت، امام موسی کاظم علیه السلام هر سال از ابتدای محرم (اول محرم) تا حدی محزون و غمگین می شدند که کسی ایشان را خندان نمی دید. و در روز عاشورا ( دهم محرم) به اوج مصیبت و گریه بر امام حسین علیه السلام می رسیدند. 💠نتیجه: طبق این دو روایت معتبر، اهل بیت علیهم السلام سفارش به سالگرد گرفتن، و برپایی گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نمودند. 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل ب
🔴 ادامه پاسخ: (قسمت دوم) 📌روایات عام: 🔹منظور از روایات «عام»، آن دسته از روایاتی است که بر اساس آن می توان در هر زمانی برای مصیبات وارده بر امام حسین علیه السلام گریان و محزون بود. که روز عاشورا مصداقی از مصادیق آن می باشد. به دو روایت در این زمینه اشاره می‌نماییم: 1⃣ امام سجاد علیه السلام در روایتی معتبر در رابطه با ثواب عزاداری برای امام حسین علیه السلام می‌فرمایند: « هر مومنی که از چشمانش به خاطر مصیبت قتل حسین علیه السلام اشک جاری شود تا به گونه اش برسد، خداوند او را در غرفه هایی از بهشت به مدت بسیار طولانی سکونت دهد. و هر مومنی به خاطر مصائبی که از ناحیه دشمن در دنیا به ما رسیده است، بگرید و اشکش در صورتش جاری شود، خداوند او را در بهشت در جایگاهی شایسته جای دهد». 📚(ثواب الأعمال، ص۱۰۸) 🔰بر اساس این روایت، اگر مومنی در هر زمانی چه در سالروز شهادت حضرات معصومین علیهم السلام و چه در روزهای دیگر بر مصیبات وارده به آنان اشک بریزد، خداوند ثواب های فراوانی به او عطاء خواهند نمود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 ادامه پاسخ: (قسمت دوم) 📌روایات عام: 🔹منظور از روایات «عام»، آ
2⃣ در روایتی معتبر امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب می فرمایند: «ای پسر شبیب، اگر بر حسین گریه کنی تا اشک بر گونه هایت جاری شود، خداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی، چه کوچک و چه بزرگ و چه کم و چه زیاد خواهد بخشید... ای پسر شبیب، اگر دوست داری با ما در درجات عالی بهشت همراه باشی، در حزن و اندوه ما محزون و غمگین، و در شادی ما خوشحال باش ». 📚(الأمالي للشیخ الصدوق، ص۱۹۲) 🔰در این روایت امام رضا علیه السلام یکی از راه های بخشیده شدن گناهان را اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام مطرح می نمایند. که فرد می تواند چنین عملی را در طول سال (به عنوان آمرزش گناهان) انجام دهد. و از طرفی امام رضا علیه السلام تاکید می نمایند، که اگر کسی می خواهد با ما در درجات بالای بهشت همنشین باشد، در حزن های آنان محزون و در خوشحالیشان شادمان باشد. که مصداق کامل و بارز حزن و مصیبت اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا بوده است. که شخص می تواند بر این اساس سالانه (سالگرد) در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام عزاداری نماید. 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف نفرین پیامبر بر معاویه(۱)❌ در منابع اهل تسنن، حدیث مشهوری وجود دارد با این مضمون که رسول خدا صلی الله علیه و آله، به دلیل اتفاقی که باعث دلخوری ایشان شد، «معاویه» را نفرین نمودند. 🔹متن حدیث در کتاب صحیح مسلم، جلد۴، صفحه۲۰۱۰ چنین است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى الْعَنَزِيُّ، ح وَحَدَّثَنَا ابْنُ بَشَّارٍ، - وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى - قَالَا: حَدَّثَنَا أُمَيَّةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الْقَصَّابِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: كُنْتُ أَلْعَبُ مَعَ الصِّبْيَانِ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَوَارَيْتُ خَلْفَ بَابٍ، قَالَ فَجَاءَ فَحَطَأَنِي حَطْأَةً، وَقَالَ: «اذْهَبْ وَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، قَالَ: ثُمَّ قَالَ لِيَ: «اذْهَبْ فَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، فَقَالَ: «لَا أَشْبَعَ اللهُ بَطْنَهُ» 📌ترجمه: «ابن عبّاس می گوید: من با كودكان بازی می كردم كه رسول خدا آمد. خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد و فرمود: برو به 👈معاويه👉 بگو بيايد. من آمدم و گفتم: او دارد غذا می خورد. دوباره به من فرمود: برو به 👈معاویه👉 بگو بیاید. پس برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند.» ✅ این حدیث دلالت بر این می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از دو بار درخواست از معاویه، و عدم اعتناء او به پیامبر اکرم، از معاویه دلخور شده، و او را نفرین نمودند. ✂️نقل این اتفاق نیز همچون اتفاقات دیگر، بر مذاق برخی از راویان یا مؤلفان خوش نیامد. به همین دلیل این جریان به صورت های گوناگونی در منابع اهل تسنن تحریف شده است. یکی از تحریفات، در کتاب «طبقات المحدثین بأصبهان»، جلد۳، صفحه۳۳ صورت گرفته است. چنان که در تصویر کتاب پیداست، در متن حدیث بجای نام معاویه از کلمه 👈«فلان»👉 استفاده شده است تا مشخص نشود آن شخصی که پیامبر صلی الله علیه و آله او را نفرین نمودند، چه کسی می باشد. 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺گاهی اوقات اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان نظرشان بر اینست که جایگاه و فضیلت مزار و حرم امام حسین علیه السلام از کعبه بالاتر است. که به دنباله آن چنین اعتقادی را نشانه غلو، مبالغه، هتاکی و وهن نسبت به دین بر می شمارند. 👈به این اشکال چگونه باید پاسخ دهیم؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #امام_حسین_علیه_السلام #کعبه ✍شبهه: 🔺گاهی اوقات اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان نظ
🔺پاسخ: (قسمت اول) اگر وهابیت و اهل تسنن با چنین استدلالی بخواهند این اعتقاد شیعه را مورد خدشه قرار داده و اتهام غلو و هتاکی به دین را نسبت دهند، در ابتدا باید خودشان پاسخگو باشند که چرا چنین اعتقادی را آنان هم در مورادی مشابه نسبت به کعبه مطرح می نمایند؟ به دو مورد در این رابطه اشاره می نماییم: 1⃣ بالاتر بودن حرمت مومن از کعبه: 📌در روایتی معتبر در کتب اهل تسنن پیامبر اکرم فرمودند: «مرحبا به تو ای کعبه چه عظمتی داری و حرمتت چقدر عظیم است. ولی برای مومن حرمت، مال و خونش از حرمت تو بالاتر است». 📚(صحیح الترغیب و الترهیب، ج۲، ص۶۳۰) 📚(شبیه به همین مضمون در کتاب شعب الایمان، ج۵، ص۴۶۵ ) 👈براستی چرا وهابیت و اهل تسنن چنین روایات معتبری که دلالت بر بالاتر بودن حرمت، خون و حتی مال مومن بر کعبه می کند را غلو و موجب هتاکی نسبت به دین نمی‌دانند؟ ولی در رابطه با امام حسین علیه السلام چنین اعتقادی را موجب غلو و هتاکی می دانند؟ 👈آیا مزار امام حسین علیه السلام که دربردارنده پاره تن رسول خدا و سرور جوانان بهشتی است، و از طرفی یکی از برترین مومنان را در خود جای داده است، نمی تواند بالاتر از کعبه باشد؟ 👈براستی آیا شبهه کنندگان تعصبات دینیشان از پیامبر اکرم هم بیشتر است؟ 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #امام_حسین_علیه_السلام #کعبه 🔺پاسخ: (قسمت اول) اگر وهابیت و اهل تسنن با چنین استدلالی ب
🔴 ادامه پاسخ: (قسمت دوم) 2⃣ برتر بودن محل قبر پیامبر اکرم از کعبه: یکی از موضوعاتی که علمای متعددی از اهل تسنن بدان متذکر شدند، برتری محل قبر پیامبر اکرم بهمراه بدن مبارک ایشان از کعبه می باشد. که حتی بر چنین عقیده ای ادعای اجماع و اتفاق نمودند. به دو نمونه در این رابطه اشاره می نماییم: 👤سیوطی می نویسد: «قبر پیامبر اکرم به اجماع، از برترین بقعه ها می باشد، همانطور که قاضی عیاض و غیر آن بدان اشاره نمودند. بلکه از کعبه هم بالاتر است». 📚(الحجج المبینة،ص۴۸) 👤الشیخ محمد علیش در این رابطه می نویسد: «موضع قبر رسول الله که بدن ایشان را در بر گرفته [فضیلتش] بالاتر از کعبه و آسمان و کرسی و لوح و قلم و بیت معمور است». 📚(شرح منح الجلیل ج۳ ص۱۳۳) 👈چرا اهل تسنن عقیده برتری محل قبر پیامبر اکرم از کعبه را موجب هتک دین و غلو آمیز نمی شمارند، ولی در رابطه با عقیده شیعه که حرم امام حسین علیه السلام را از کعبه بالاتر می‌دانند را غلو آمیز و موجب هتک و وهن دین محسوب می نمایند؟ 🔰«اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ» (مائدة آیه ۸) 📌ترجمه:«عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است! و از خدا بترسید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است!» 🆔@meshkatehedayat
‍ ‍ ❌تحریف نفرین پیامبر بر معاویه(۲)❌ در ادامه مبحث هفته گذشته(لینک هفته گذشته را در آخر پست مشاهده فرمایید)، به نقل حدیث دیگری با همین مضمون از کتاب «أنساب الأشراف»، جلد۵، صفحه۱۳۳ می پردازیم: «حَدَّثَنَا أَبُو صَالِحٍ الْفَرَّاءُ وَمُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ وإسحاق قالوا، حدثنا الحجّاج بن محمّد الأعور حدثنا شعبة عن أبي حمزة قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ: مَرَّ بِي رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وأنا أَلْعَبُ مَعَ الْغِلْمَانِ فَاخْتَبَأْتُ مِنْهُ خَلْفَ بَابٍ، فَدَعَانِي فَحَطَأَنِي حَطَأَةً ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَى مُعَاوِيَةَ، فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، 👈ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَيْهِ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ بَعْدُ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لا أَشْبَعَ اللَّهُ بطنه، قال أبو حمزة: فَكَانَ مُعَاوِيَةُ بَعْدَ ذَلِكَ لا يَشْبَعُ👉». 📌ترجمه: «ابن عبّاس می گوید: رسول خدا آمد در حالی که من با كودكان بازی می كردم. پس خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد. سپس مرا به سوی معاویه فرستاد. من نزد پیامبر برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. 👈دوباره مرا به سوی معاویه فرستاد. پس گفتم: او هنوز دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند. ابو حمزه (عمران بن ابی عطاء) گفت: معاویه بعد از آن دیگر سیر نشد👉». ✂️در این هفته به سراغ یکی دیگر از کتاب هایی رفته ایم که این حدیث در آن کتاب به شکل ناقصی بیان شده است. در کتاب «مسند أحمد»، ج۵، ص۲۳۴ آمده است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حمْزةَ، قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: " مَرَّ بِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَلْعَبُ مَعَ الْغِلْمَانِ، فَاخْتَبَأْتُ مِنْهُ خَلْفَ بَابٍ، فَدَعَانِي، فَحَطَأَنِي حَطْأَةً، ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَى مُعَاوِيَةَ، فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ، فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ 👈(✂️)👉» 🔰نکته ای که در همان ابتدای کار توجه ما را جلب نمود، اشتراک این حدیث در هر دو کتاب است. اما تنها تفاوت حدیث نقل شده در مسند احمد، تقطیعی است که رخ داده، و جملات پایانی حدیث که دلالت بر دلخوری پیامبر صلی الله و علیه و آله، و نفرین معاویه دارد، از متن حدیث حذف شده است. 🔺لینک هفته گذشته👇👇 https://eitaa.com/meshkatehedayat/1441 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺یکی از شبهاتی که وهابیت مطرح می نمایند، اینست که اگر به عقیده شما شیعیان، امام حسین علیه السلام دارای قدرت تکوینی بود، پس چرا در روز عاشورا از این قدرت استفاده نکرده و معجزه ایی انجام ندادند تا خودشان و اصحابشان به آن مصیبات دچار نشوند؟ 👈به این شبهه چگونه باید پاسخ داد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا ✍شبهه: 🔺یکی از شبهاتی که وهابیت مطرح می نمایند، اینست که اگر به عقیده شم
🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولایت تکوینی اهل بیت علیهم السلام را مورد اشکال قرار دهد، در ابتدا باید قدرت تکوینی خداوند و معجزات پیامبر اکرم را زیر سوال ببرد. به دو نمونه در این زمینه اشاره می نماییم: 1⃣ آنچه که واضح و مشخص می باشد، آنست که خداوند قدرتی نامحدود و لایتناهی دارد. اما با این وجود مشاهده می نماییم، که خداوند در سوره «بقره آیه ۶۱» در رابطه با قوم بنی اسرائیل می‌ فرماید: «وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ » 📌ترجمه: «پیامبران را به ناحق می کشتند» 👈با توجه به این آیه از وهابیت می پرسیم، چرا خداوندی که قادر مطلق است، معجزه ای نکرد تا جان فرستادگانش را نجات دهد؟ 👈آیا وهابیت طبق استدلالشان حاضر هستند که بگویند به خاطر اینکه خداوند معجزه ای برای نجات جان انبیاء اش ننمود، پس قدرتی هم در امور تکوینی عالم ندارد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولا
2⃣ شیعه و سنی معجزات مختلف و متعددی را برای پیامبر اکرم ذکر نمودند که از جمله آن شقّ القَمَر ( شکافته شدن ماه) می باشد. این مطلب، ولایت و قدرت تکوینی پیامبر اکرم را نشان می دهد که به اذن خداوند تصرفاتی را در عالم انجام داده اند. 👈دوباره از وهابیت سوال می نماییم، چرا پیامبر اکرم در زمان جنگ أحد که بشدت بر بدن ایشان جراحات زیادی وارد شد و همچنین عموی بزرگوار ایشان حضرت حمزه به طرز فجیعی به شهادت رسیدند، معجزه ای از خود نشان ندادند تا اینگونه اتفاقات ناگواری رقم نخورد؟ 👈آیا وهابیت طبق استدلالشان می توانند بگویند که پیامبر اکرم با توجه به مطالب گفته شده دارای معجزات و کرامات نبودند؟ 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «فرهنگ عاشورا» 📌مولف: «جواد محدثی» 📎جواد محدثی درسال ١٣٣١ در شهرستان سراب (آذربایجان شرقی) متولد شدند. ایشان دروس مقدمات را در مدرسه حقانی گذرانده و از محضر اساتیدی همچون شهید مفتح، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله شبیری زنجانی و‌.... کسب علم نمودند. از تألیفات ایشان می‌توان به دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام بر پایه قرآن، خون خدا، فرهنگ غدیر و.... اشاره نمود. 🔰معرفی کتاب : این نوشته مجموعه ای است از اتفاقات وافرادی که در کربلا حضور داشتند. که مناسب برای کسب اطلاع کلی نسبت به وقایع عاشورا می باشد. هر چند مطالب کتاب کلی بیان گردیده و بنا به فرمایش مؤلف محترم هر بحث این کتاب می تواند منبع مفیدی برای تحقیق و جستجوی کامل باشد. ولی به نوعی دایرة المعارف کوچکی از عاشورا به صورت فهرست الفبایی تدوین گردیده است. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولا
🔴 جواب حلی: ( قسمت دوم) ✅ همانطور که همه می دانیم دنیا محل ابتلاء و آزمایش الهی می باشد. که خداوند در هر زمان و مکانی بنابر حکمت خود، بندگانش را مورد امتحان قرار می دهد. تا عیار و درجه ایمانشان سنجیده و مشخص شود. 👈مثلا یکی از مواردی که محل آزمایش بندگان الهی می باشد، امر جهاد است. که در این میدان، میزان استقامت در مقابل دشمنان، ایثار و گذشت، عدم فرار از جنگ و... سنجیده می شود. حال اگر خداوند متعال و به تبع آن اولیای الهی در هر جنگی از معجزات و قدرت خارق العاده استفاده نمایند، دیگر امتحان الهی معنا پیدا نمی کند. زیرا دیگر ثابت قدمان، ایثار گران، فراریان از جنگ و... شناخته نمی شوند. 🔹خداوند متعال در سوره مبارکه «محمد آیه ۶» در این رابطه می فرماید: «وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ» 📌ترجمه: «و اگر خدا می خواست [خود بدون فرمان جنگ] از آنان انتقام می گرفت [ولی به جنگ فرمان داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید». ✅ خداوند متعال در این آیه تصریح می کند که اگر اراده می نمود، بدون جنگ و جهاد دشمنان را نابود می ساخت. ولی به مسلمانان فرمان جهاد داده شد تا میزان ایمان آنان سنجیده شود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴 جواب حلی: ( قسمت دوم) ✅ همانطور که همه می دانیم دنیا محل ابتلاء و
👤شوکانی از علمای بزرگ اهل تسنن در ذیل این آیه می نویسد: «خداوند قادر است بر پیروزی آنها (دشمنان) بوسیله انتقام گرفتن و هلاکت و عذاب کردن آنها به آنچه که از انواع عذاب ها می خواهد. ولی خداوند به شما امر بر جهاد نمود تا بوسیله جنگ، شما را آزمایش کند و مجاهدین در راهش و صبر کنندگان بر سختی ها را بشناسد». 📚(فتح القدیر،ص۱۳۷۲) 🔺از طرفی اگر قرار باشد امام در مواجه با مشکلات از قدرت غیر عادی استفاده نماید، دیگر نمی تواند الگو و اسوه ای برای مردم در مقابل سختی ها (مرگ، تشنگی، گرسنگی، شکنجه، اسارت و...) قرار بگیرد. 👈و از طرفی هم مردم در مقام اعتراض حق دارند که بگویند: این چه الگوییست که همیشه در مصیبت ها از قدرت غیر عادی استفاده می نماید و طعم هیچ گونه سختی را نچشیده است؟ 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف لعن پیامبر بر معاویه(۱)❌ 🔹در این هفته به ذکر حدیث دیگری از احادیث موجود در منابع اهل تسنن می پردازیم، که با هدف حذف «مطاعن و عیوب معاویه» دستخوش تحریف شده است. ✅ این روایت در کتاب «شرح نهج البلاغة»، جلد۲، صفحه۲۷۳ بصورت کامل و تحریف نشده آمده است، که متن آن را برای خوانندگان قرار می دهیم: «وَ رَوَى شَيْخُنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَصْرِيُّ الْمُتَكَلِّمُ عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَتَيْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ النَّاس يَقُولُونَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَ غَضَبِ رَسُولِهِ فَقُلْتُ مَا هَذَا قَالُوا مُعَاوِيَةُ قَامَ السَّاعَةَ فَأَخَذَ بِيَدِ أَبِي سُفْيَانَ فَخَرَجَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص 👈لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ التَّابِعَ‏ وَ الْمَتْبُوعَ رُبَّ يَوْمٍ لِأُمَّتِي مِنْ مُعَاوِيَةَ ذِي الْأَسْتَاه👉» 📌ترجمه: «عاصم میگوید: داخل مسجد رسول الله شدم. دیدم که مردم می‌گویند: از خشم خدا و رسولش به خدا پناه می بریم. گفتم: چه شده است؟ گفتند: (پیامبر بالای منبر خطبه می خواندند که) معاویه ناگهان دست پدرش ابوسفیان را گرفته، و از مسجد بیرون رفتند. پس رسول خدا فرمودند: «👈خداوند پیش رو و دنباله رو اش را لعنت کند. وای بر این امت از معاویه درشت سرین!👉» 🔹این حدیث گویای این مطلب است که رسول خدا صلی الله علیه و آله، معاویه و پدرش ابو سفیان را لعنت نمودند. ✂️درحالیکه در کتاب «الطبقات الکبری»، جلد۷، صفحه۷۸ نیز همین حدیث از «عاصم»نقل شده است. اما در فرازهای پایانی حدیث تغییری ایجاد شده است که می بینیم: «عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَأَصْحَابُ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَقُولُونَ: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غضب الله وغضب رَسُولِهِ! قُلْتُ: مَا هَذَا! قَالُوا: مُعَاوِيَةُ مَرَّ قُبَيْلَ أَخَذَ بِيَدِ أَبِيهِ وَرَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَلَى الْمِنْبَرِ يَخْرُجَانِ مِنَ الْمَسْجِدِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِيهِمَا قَوْلا (‼️)» ❌ مشاهده می کنید که جملات پایانی حدیث که شامل لعنت پیامبر صلی الله علیه و آله بر معاویه و ابوسفیان بود، حذف شده، و جمله مبهم «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ فِيهِمَا قَوْلا» جایگزین آن شده است. معنای این جمله چنین است: «رسول خدا درباره آن دو سخنی گفتند.» 🔰ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat