eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ✳️به نظرتون راه افتادن و به سوی هدف قدم برداشتن بهتر هست یا اینکه بی حرکت باشیم و منتظر شرایط خوب برای شروع بشینیم ؟منتظر این بشینیم که فردا از راه برسه و شروع کنیم؟ فردایی که هیچ وقت نرسید.‌.. برای رسیدن به هر هدفی باید بهایی رو بپردازید. باید بتونید سختی های راه رو تحمل کنید. حتی اگر باعث خستگی یا سردرد شما باشه. ولی اینو مطمئن باشید اگر تلاش کنید به نتیجه میرسید. دوتا راه جلو روی خودتون دارید :۱_ یا میتونید تصمیم بگیرید و دست به عمل بزنید بدون اینکه به انتها فکر کنید. و یا۲_ اینکه دست روی دست بزاری و منتظر زمان مناسب و فردای خیالی خودمون باشیم ✳️اگر فکر میکنید که در عمل کردن و تلاش کردن، زحمت و سختی و خطر هست ، اینو بدونید که کاملاً اشتباه میکنید و زحمت و دردسر و مشقت و دلهره و دشواری های یک جا نشستن و دست روی دست گذاشتن ، خیلی خیلی عذاب آور تر هست. چقدر شده که بخاطر عملکرد ضعیفت خودتون رو سرزنش کردید؟ چقدر شده که داشتید با خودتون کلنجار میرفتید که بخوایید از فردا عالی باشید؟ چرا پس اون روز نیومد؟ چرا همش توی گذشته موندید؟ این مهمه که شروع کنید و مطمئن باشید آرامشی که در شروع و انجام برنامه هست.‌.. در تعطیل کردن برنامه نیست ✳️اگر خودتون الان تصمیم نگیرید که به راه بیفتید و حرکت کنید برای رسیدن به اهداف، هیچوقت نمیتونید از این حالت نا امیدی و افسردگی بیرون بیایید. پس بلند شو و شروع کن!  منبع: کانال حفظ قرآن 📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای من مهدی جان ⚡️چه خوشبختم که صبحم با سلام بر شما آغاز می شود و ابتدا عطر یاد شما در قلبم می پیچد ... 🍁چه روز دل انگیزی است روزی که نام شما بر سردرش باشد و شمیم شما در هوایش .‌‌.. من در پناه شما آرامم ، دلخوشم ، زنده ام ... شکر خدا که شما را دارم ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای شام، کربلای تو یا زین‌العابدین دل بزم ابتلای تو یا زین‌العابدین یک عمر در فراق جوانان هاشمی شد خونِ دل، غذایِ تو یا زین‌العابدین 🏴 شهادت امام علیه‌السلام، اسوه زهد، تقوا، صبر و شکیبایى تسلیت باد. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿زنان عاشورایی 📚قسمت سوم ✍ام عمرو جُنادة همسر جنادة بن کعب انصاری نامش بحریه بنت مسعود الخزرجی است. همسر جنادة بن کعب انصاری و از شهدای کربلاست. نامش را جنادة بن حرث هم نوشته اند که از طایفه خزرج بود. جنادة بن کعب از مکه به کاروان حسین «علیه السلام» پیوست و در روز عاشورا در حمله اول به شهادت رسید. پسرش عمروبن جناده نیز در کربلا شهید شد. عمرو بن جناده انصاری از شهدای نوجوان کربلا بود و چون خواست به میدان رود امام فرمود: پدر این جوان کشته شده شاید مادرش راضی نباشد که به میدان رود، عمرو گفت: مادرم دستور داده که به میدان بروم و لباس جنگ بر من پوشانده است. عمروبن جناده 9 یا 11 سال بیشتر نداشت که به میدان رفت و شهید شد. سرش را برای مادرش انداختند. مادرش آن سر را برداشت و گفت: چه نیکو جهاد کردی پسرم، ای شادی قلبم! ای نور چشمم! سپس سر را به طرف دشمن پرتاب کرد و آن سر به مردی خورد و او را از پای در آورد، سپس عمود خیمه را برداشت و حمله کرد که به وسیله آن بجنگد. امام حسین «علیه السلام» مانع او شد و او را به خیمه زنان برگرداند. نام عمروبن جناده در زیارت ناحیه مقدسه آمده است. 👈رویحه، همسر هانی بن عروه مرادی رویحه با ورود مسلم بن عقیل به کوفه، در منزل خود از او پذیرایی نمود. با شهادت مسلم بن عقیل و همسرش هانی بن عروه به اتفاق فرزندش یحیی در کوفه مخفی شد. با اطلاع از ورود امام حسین «علیه السلام» به کربلا، نزد حضرت شتافتند و یحیی در رکاب امام حسین «علیه السلام» به شهادت رسید. پدر این زن عمر بن حجاج در کربلا در لشکر عمر سعد بود و به موکلین آب فرات تأکید می کرد نگذارند سپاه حسین «علیه السلام» به آب دسترسی پیدا کنند؛ اما این زن شجاع در محبت اهل بیت «علیهم السلام» همانند شوهرش هانی بود. 📚پایان ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجادعلیه السلام ◾️از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: ‌ سخت ترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ ▪️در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام... امان از شام ! ◾️در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا آخر ، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود: ▪️1.ستمگران در شام اطراف ما را باشمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله می‌نمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل می‌زدند. ▪️2.سرهای شهداء را در میان هودج‌های زن‌های ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(علیه السلام) را در برابر چشم عمه‌هایم زینب و ام کلثوم(علیها سلام) نگه‌داشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم(علیه السلام) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه می‌آوردند و با سرها بازی می‌کردند، و گاهی سرها به زمین می‌افتاد و زیر سم سُتوران قرار می‌گرفت. ▪️3.زن‌های شامی از بالای بام‌ها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامه‌ام افتاد و چون دست‌هایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه‌ام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند. ▪️4.از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و می‌گفتند: «ای مردم! بکُشید این‌ها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!» ▪️5.ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها می‌گفتند: این‌ها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند و خانه‌های آن‌ها را ویران کردند . امروز شما انتقام آن‌ها را از این‌ها بگیرید. ▪️6.ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت. ▪️7.ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شب‌ها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر می‌بردیم... ▪️صلی الله علیک یا سیدالساجدین ، الامام العارفین،زین العابدین.. 📚برگرفته از:‌‌ تذکرة الشهداء ملاحبیب کاشانی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼ ﷽ ✼═┅ ✅موضوع : محبوب اول قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَآؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ ؛ بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى که گرد آورده اید و تجارتى که از کسادش بیمناکید و سراهایى را که خوش مى دارید نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است پس منتظر باشید تا خدا فرمانش را (به اجرا در)آورد و خداوند گروه فاسقان را راهنمایى نمى کند.﴿ 24 ﴾ ⁉️با توجه به آیه" قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُم ... " دلبستگی به چه اموری مانع محبت انسان به خدا میشود؟ ✍در آیه فوق خطوط اصلی ایمان راستین از ایمان آلوده به شرک و نفاق ترسیم شده است و حد فاصل میان مؤمنان واقعی و افراد ضعیف الایمان مشخص گردید و با صراحت میگوید: ⬅️ اگر سرمایه های هشتگانه زندگی مادی که؛ چهار قسمت آن👈به نزدیکترین خویشاوندان (پدران وفرزندان و برادران و همسران) یک قسمت مربوط به 👈گروه اجتماعی و عشیره و قبیله است و قسمت دیگری مربوط به 👈سرمایه ها و اندوخته ها و قسمتی مربوط به👈 تجارت و رونق کسب و کار و سرانجام قسمتی به👈 خانه های مرفه ارتباط دارد، که در نظر انسان باارزشتر و گرانبهاتر از خدا و پیامبر و جهاد و اطاعت فرمان اوست تا جایی که حاضر نیست آنها را فدای دین کند، معلوم میشود ایمان واقعی و مداوم تحقق نیافته است. خداوند متعال زینت ها و بهره‌های زندگی دنیا را برای انسان‌ها حلال و گوارا قرار داده اما متذکر می‌شود که در این راه اولویت‌ها را در نظر بگیرید و بکوشید از یاد خدا و نیازمندان و هدایت مردم غافل نشوید ⬅️در حقیقیت آنها که آماده چنین گذشتی نیستند در واقع به خویش و جامعه خویش ستم میکنند و حتی از آنچه می ترسند در آن خواهند افتاد. ⬅️ زیرا مادامی که در گذرگاه های تاریخ و لحظات سرنوشت ساز آماده چنین فداکاریهایی نباشند دیر یا زود با شکست مواجه میشوند و همان خویشاوندان و اموال وسرمایه هایی که به خاطر دلبستگی به آن از جهاد چشم پوشیده به خطر میافتد و در چنگال دشمن نیست ونابود خواهد شد. ⁉️آیه 24 سوره توبه متضمن چه نکات اعتقادی مهمی است؟ 1⃣ مومن ضعیف و محافظه کار از مومن واقعی مشخص می شود. میزان ایمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنیا و آخرت می توان شناخت. 2⃣ در دستیابی به شاخصه دین داری و مسلمانی باید امتیازات زندگی و روابط خویشاوندی فدای دین شود. شهدا و جانبازانی که با ایثار خون خود حسین وار و علی گونه ریشه درخت اسلام را آبیاری می نمایند نمادی از افرادی هستند که با علم و معرفت و عمل خود این اصل را به منصه ظهور رسانده اند. در راه دوستى خدا و جهاد در راه او باید از همه چیز و همه کس گذشت. زیرا حفظ دین، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدَّم است. امام حسین علیه السلام یکی از بهترین الگوهایی است که در راه دین همه هستی خود را با نهایت عشق فدا کرد 3⃣ مسلمانی و متدیَّن بودن، تنها به عقیدة قلبی نیست؛ بلکه عمل نیز جزئی از ایمان است . لازمه ایمان واقعی فداکاری است. رفاه طلبانِ مسئولیَّت گریز، مشمول هدایت الهى نمیشوند. 4⃣ جهاد از ارکان اسلام است و در کنار توحید و نبوت مطرح شده است؛ أَحَبََّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللََّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ" 5⃣ برترى دادن مادَّیات بر امور معنوى، نشانهى فسق است. أَحَبََّ إِلَیْکُمْ ... الْفاسِقِینَ (مرز ایمان و فسق، رها کردن معنویات است) ┅═🏴✼✼🏴═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🏴مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ◾️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ◾️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ🏴 🌠موضوع(۱) : سیمای سوره «طه» ⬅️ محل نزول مکه و محتوای آن مانند سایر سوره های مكٓی ،تبیین اصول اعتقادی :( توحید،وحی،نبوت و معاد) ⬅️ اختصاص بیش از هشتاد آیه به داستان حضرت موسی (ع)،از آغاز نبوت و مبارزه با فرعون،غرق شده فرعونیان و رهایی بنی اسرائیل ( از نامهای دیگر این سوره: «سورة الکلیم»و«سورةالموسی».) ⬅️ بیان عظمت قرآن و صفات خداوند ⬅️ سرگذشت آدم و حوا و سپس وسوسه شیطان ⬅️ ذکر نصیحت و اندرزهای بیدار کننده برای مؤمنان ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠موضوع (۲): هدف سوره از دیدگاه مفسران ⬅️علامه طباطبایی: تذکر به شیوه انذار ،آیات تخویف و انذار بر آیات تبشیر غلبه دارد ⬅️علامه جوادی آملی: دعوت عقول انسانی به توحید الهی و اجابت دعوت حق با براهین روشن الهی ⬅️ ذکر داستان هایی که به هلاکت طاغیان و تکذیب کنندگان الهی می انجامد ⬅️ دلداری دادن به پیامبر اکرم (ص) به خاطر فضای نزول سوره ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠 موضوع (۳) : غرر آیات ⬅️ اسماء الحسنی: «اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ»(طه،۸) ⬅️ اقامه برهان بر ربوبیت خداوند: «رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ»(طه ،۵۰) 👈«غرر آيات، آيات كليدى قرآن هستند كه راهگشاى بسيارى از آيات ديگر، بلكه پايه و ميزان عدل و مصباح روشنى براى حل پيچيدگى هاى بسيارى از احاديث اند» (جوادى آملى، تفسیر تسنیم، ج 13، ص 32). 💫نکته : آیه شریفه «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ حْمَـٰنِ الرَّ حِيمِ » و سوره مبارکه«حمد»و آیة الکرسی از جمله غرر آیات قرآن کریم هستند.در روایات اسلامی؛«بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ حْمَـٰنِ الرَّ حِيمِ»، را هم ردیف «اسم اعظم الهی» معرفی کرده اند. امام علی بن موسی الرضا(ع) می فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَقْرَبُ إِلَی اسْمِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مِنْ نَاظِرِ الْعَیْنِ إِلَی بَیَاضِهَا؛ بسم الله الرحمن الرحیم، به اسم اعظم خدا نزدیک تر از سیاهی چشم است، به سفیدی آن.» 👈 با زیاد تلاوت کردن این آیه می توان به اسم اعظم الهی نزدیک شد،سفارش شده برای برکت هر کار در آغاز آن، آیه شریفه «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ حْمَـٰنِ الرَّ حِيمِ »خوانده شود ، چنانچه از قول مادر شیخ انصاری بیان شده که هیچ غذایی به فرزندم ندادم و هیچ کاری برای او انجام ندادم مگر با ذکر این آیه شریفه. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم مهدی جان ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن صبر و قرار رفته ز دلهای عاشقان با دست عشق آتش دل را صبور کن ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ هانی بن عروه 🔹قسمت دوم ⬅️ نقش هانی درقیام مسلم بن عقیل ↩️ مسلم بن عقیل، پس از آگاهی از آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه و تهدیدهای او، از خانهٔ مختار بن ابوعبید ثقفی به خانهٔ هانی بن عروه رفت. 👈بنا بر نقلی، هانی مایل نبود مسلم وارد خانهٔ او شود، اما پس از ورود مسلم، با تمام وجود از او دفاع کرد. خانهٔ هانی از این رو انتخاب شد که از نظر اجتماعی، او بانفوذتر از مختار بود. 👌 خانهٔ هانی از زمان ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه مرکز فعالیت‌های سیاسی و نظامی بود و شیعیان به خانهٔ او آمد و شد می‌کردند. ↩️ شریک بن الاعور نیز – که از یاران خاص امام علی(ع) و از شیعیان بزرگ بصره بود و به همراه عبیدالله به کوفه آمده بود – بیمار گردید و او نیز به خانهٔ هانی، که از دوستانش بود، وارد شد و هانی را به یاری مسلم تشویق کرد و در خانهٔ هانی نقشهٔ کشتن عبیدالله را کشید 🔹به این ترتیب که در زمان عیادت عبیدالله از او، در خانهٔ هانی انجام گیرد.به هر حال، این طرح به این سبب که هانی یا یکی از زنان خانه مایل نبود مهمانش در خانه‌اش کشته شود و یا استناد مسلم به حدیثی از پیامبر(ص)  که از کشتن به شکل غافلگیرانه منع فرموده، عملی نشد. ⬅️ دستگیری و شهادت ↩️ عبیدالله بن زیاد یکی از بردگان شامی خود را مأمور تحت نظر گرفتن خانهٔ هانی کرد و چون هانی به دیدار ابن زیاد نرفت، با مکر و حیله، به واسطهٔ محمد بن اشعث و اسماء بن خارجه و عمرو بن حجاج زبیدی – که هر سه از اقوام و دوستان هانی بودند – او را به دارالاماره کشاند و بین او و مسلم بن عقیل جدایی افتاد و به شکست قیام مسلم انجامید. 👈از آنجا که هانی حاضر نشد مسلم بن عقیل را به عبیدالله تسلیم کند، شکنجه شد، به طوری که بینی او شکستند و وی را به زندان انداختند. 😭پس از شهادت مسلم بن عقیل، هانی را دست بسته به بازار قصابان بردند و به دستور عبیدالله بن زیاد، غلام ترک عبیدالله، به نام رشید، سر از بدنش جدا کرد. در منابع تاریخی به تاریخ شهادت هانی اشاره نشده است اما روز شهادت مسلم ۹ ذی‌الحجه یاد شده است.با این حال در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۹ ذی الحجه روز شهادت مسلم و هانی است. 👈بنا بر نقل مسعودی، هانی هرگاه قبیلهٔ بنی‌مراد را به یاری می‌خواند، ۴۰۰۰ مرد زره‌پوش سواره و ۸۰۰۰ نظامی پیاده با او حرکت می‌کردند و اگر قبایل هم‌پیمان خود را دعوت می‌کرد، ۳۰۰۰۰ زره پوش نظامی در رکابش بودند، اما هنگامی که به سوی قتلگاه می‌رفت، از آن همه مردان جنگی، هیچ کس درخواست یاری‌اش را اجابت نکرد. امام علی علیه‌السلام مرگ او را پیش بینی کرده بود. 🏴عبیدالله بن زیاد سر مسلم و هانی را، توسط هانی بن ابی‌حَیه همدانی و زبیر بن اَروَج تمیمی، نزد یزید فرستاد ویزید او را تشویق کرد. جسد آن دو را در بازار کناسه بر زمین کشیدند و سپس به‌دار آویختند. این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ کِتابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً؛ و زنان شوهردار (بر شما حرام است;) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید; (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است;) اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد،) براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید; در حالى که پاکدامن باشید و از زنا، خوددارى نمائید. و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعداً مى توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است»(نساء، ۲۴). ✅ موضوع: تقیید و تخصیص پذیری «وَ أُحِلَّ لَكُمْ» تقیید و تخصیص پذیری عبارت «وَ أُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ» به چه نحو است؟ ✍ اطلاق يا عموم حكم حليت زن های ديگر (غير از پانزده گروه مذكور در آيات مورد بحث (واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم) با تحريم نكاح با برخی زنان ديگر در بخش های ديگر قرآن كريم تخصيص يا تقييد يافته است. 🔸 ذات اقدس الهی پس از بيان اصناف پانزده گانه محرمات نكاح، ازدواج با ديگر زن ها را حلال دانسته است: 👈 واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم؛ اين تعبير مطلق است اما اطلاق آن مانند ساير مطلقات و عمومات، تقييدبردار و تخصيص پذير است. ⬅️ تعبير واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم از دو جهت اطلاق دارد: ◀️ به لحاظ افراد و ذوات : يعنی غير از محرّمات ياد شده همه افراد و ذواتِ از زنان، شأنيت نكاح و صلاحيت ازدواج با شما را دارند، هرچند قيود خاص و شرايط مخصوص لازم است تا آن شأنيتِ نكاح و صلاحيت ازدواج به فعليت برسد. ◀️ به لحاظ احوال و عوارض مانند عدد و كيفيت : يعنی غير از زنان ياد شده ازدواج با هر زنی از جهت عدد و كيفيّت جايز است. 👈 اين اطلاق يا عموم از هر دو جهت مزبور با آيات و روايات مقيد شده و تخصيص خورده است: 🔸 نسبت به ذوات (محرمات عینی) با مواردی نظير موارد ذیل مقيد شده و تخصيص خورده است : 1⃣ حرمت نكاح با زن مورد لعان 2⃣ زن نُه طلاقه حرمت ابدی دارد 3⃣ زن سه طلاقه ـ موقتاً بر شوهر قبلی حرام می شود تا اينكه به نكاح ديگری درآيد: (فَاِن طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعدُ حَتّي تَنكِحَ زَوجاً غَيرَهُ فَاِن طَلَّقَها فَلا جُنَاحَ عَلَيهِما اَن يَتَراجَعا) 4⃣ زن دارای عدّه وفات يا طلاق ـ چون مطلّقه رجعيه در حكم زن شوهردار است. 5⃣ حرمت نكاح با همسران پيامبرصلی الله عليه و آله و سلم بعد از جدايي از آن حضرت: (ولااَن تَنكِحوا اَزواجَهُ مِن بَعدِهِ اَبَدا) و ... 🔸 نسبت به اوصاف و شرايط كمّی و كيفی (رقم و كيفيت)، با مواردی نظير موارد ذیل مقيد شده و تخصيص خورده است : 1⃣ حرمت نكاح با زنان مشرك: (ولاتَنكِحوا المُشرِكاتِ حَتّي يُؤمِنّ) 2⃣ حرمت نكاح دائمی همزمان با بيش از چهار زن، يعنی با زن پنجم كه ذات او حرام نيست، چون اگر يكی از زن های چهارگانه بميرد يا طلاق بگيرد، نكاح با زن پنجم جايز است؛ يعنی نكاح دائم از جهت عدد محدود است و نكاح بيش از چهار زن جايز نيست. 3⃣ حرمت نكاح با برادرزاده يا خواهرزاده بعد از ازدواج با عمه و خاله و بدون اجازه آن ها، چون جمع ميان عمه و برادرزاده يا خاله و خواهرزاده بدون اجازه عمه و خاله، نظير جمع ميان دو خواهر است كه حرمت جمعی دارد؛ 👈 با اين تفاوت كه مانند جمع ميان دو خواهر به طور مطلق حرام نيست، بلكه در بعضی از صور به طور مطلق جايز است، مانند آنكه از جهت تقدّم و تأخّر، عكس مورد ياد شده باشد؛ يعنی در آغاز با برادرزاده يا خواهرزاده ازدواج كند وآن گاه با عمه و خاله كه اين جمع مانعی ندارد؛ امّا عكس آن با روايات تخصيص خورده است؛ يعنی اطلاق جمله (واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم) حلال بودن اين جمع را هم شامل می‌شود؛ 👈 ليكن دليل خاص بعضی از صور اين جمع را تخصيص زده و مشروطاً جايز شمرده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🌠موضوع(۴): حروف مقطعه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ «طه» ⬅️ در مورد حروف مقطعه نظرات مختلفی‌ بیان شده است ،از جمله: ۱_ حروف مقطعه از متشابهات قرآن است،که هرگز قابل حل نبوده و از جمله مجهولات مطلق است و راه علم به آن، کاملا بر مردم بسته است ،اما اهل کلام، جهل مطلق را به گونه ای که حتی پیامبران و اولیای الهی از آن بی خبر باشند ،در هیچ کجای قرآن نمی پذیرند، زیرا قرآن در آیات ۳۸_۲۹ «ص» با وصف «مبین ؛آشکار» آراسته شده است. ۲_ رموزی است میان خدا و رسول ۳_ کتاب آسمانی قرآن با آن عظمت که سخنوران عرب و غیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده ،از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان قرار دارد ۴_ این حروف خاصیت آوایی دارند و آوای این حروف در آن روزگار هنگام تلاوت قرآن موجب جلب توجه حاضرین بوده تا به قرآن گوش فرا دهند ،زیرا معاندین در صدد بودند تا نوای قرآن به گوش ره گذران عرب نرسد. 👈بعضى از دانشمندان غرب که پیرامون مسائل اسلامى مطالعه مى کنند، معتقدند: 💫حروف مقطعه در آغاز هر سوره، کلمه اى است، داراى معنى خاص که بعضى با گذشت زمان متروک مانده، و بعضى به ما رسیده است، و الا بعید به نظر مى رسد که مشرکان عرب، حروف مقطعه را بشنوند و مفهومى از آن درک نکنند، و به سخریه و استهزاء برنخیزند، در حالى که در هیچ یک از تواریخ دیده نشده که این بهانه جویان سبک مغز، حروف مقطعه را دستاویز براى چنین عکس العملى کرده باشند. 💫لازم به ذکر است که: استفاده از حروف رمزى و علائم اختصارى در زمان گذشته و حال، فراوان بوده است، مخصوصاً که در عصر ما بسیار مورد استفاده است. مانند «ناجا» به معنای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. ⬅️ این موضوع نیز جالب توجه است که: در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم «طه» از اسامى پیامبر است و معنى آن: «یا طالِبَ الحَقِّ، الهادِىَ إِلَیْه: اى کسى که طالب حقى، و هدایت کننده به سوى آنى» . از این حدیث، چنین برمى آید که: « طه » مرکب از دو حرف رمزى است «طا » اشاره به «طالب الحق» و «ها» اشاره به « هادى الیه» مى باشد. ⬅️ در بسیاری از روایات و کلمات مفسران «طه» به معنای «یا رجل»ذکر شده است ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا