eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممانجام تیمم با علم به عدم ضرر وکشفخلاف ✍کسی که می داند آب برایش ضرر ندارد،چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد وبعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته ↪️ وضو وغسل او صحیح است. ⁉️سوال.۱ 👈کسی که غسل جنابت را برای نماز صبح انجام نداده است وبه اعتقاد این که اگر غسل کند ،مریض می شود ،تیمم کرده است چه حکمی دارد؟(س۲۰۸،استفتائات )👇 ج:اگر به اعتقاد او غسل برایش ضرر دارد،تیمم اشکال نداردونماز با آن صحیح است. ⁉️سوال.۲ 👈من به بیماری پوستی مبتلا شده ام ،به طوری که هرگاه غسل می کنم پوست بدنم خشک می شود حتی در صورت شستن دست وصورتم هم این خشکی به وجود می آید بنابر این مجبورم روغن به پوستم بمالم ،در نتیجه هنگام وضو به خصوص برای نماز صبح با مشکلاتی مواجه می شوم ،آیا جایز است در نمازهای صبح به جای وضو تیمم بگیرم؟👇 ج:اگر استعمال آب برای شما ضرر داشته باشد،وضو گرفتن صحیح نیست ،وباید به جای آن تیمم کنید.واگر ضرر ندارد وروغن مذکور مانع از رسیدن آب به اعضای وضو نباشد،باید وضو بگیرید واگر مانع است ومی توانید روغن را پاک نموده و وضو بگیرید وسپس روغن بزنید نوبت به تیمم نمی رسد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ نیاز آب برای حفظ جان 👈اگر انسان آبی داشته باشد ولی بترسد که اگر آب را به مصرف وضو وغسل برساند ،برای رفع تشنگی وحفظ جان در موارد ذیل به آن نیاز پیدا می کند ،باید به جای وضو وغسل تیمم نماید:👇👇 1⃣ خود او یا عیال واولاد او یا رفیقش وکسانی که با او مربوط اند مانند نوکر وکلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند یا به قدری تشنه شوند که تحمل آن مشقت دارد. 2⃣ حیوانی مانند اسب و قاطر که معمولا برای خوردن سرش را نمی برند ،اگر چه حیوان مال خودش نباشد (ایات عظام گلپایگانی، صافی وفاضل:حیوانی که مال خود اوست) 3⃣ کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد ،تلف شود. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای سوگوارمان ، مهدی جان به نام نامی اتان آغاز می کنیم روضه ی مادرتان را و در سایه ی معطر شال عزایتان و به برکت اشک های مقدستان و به احترام قلب داغدارتان و ... تنها به نیت ظهور روشنتان ، قدم در خیمه عزای بانوی دو عالم می گذاریم ... رخصت دهید که در خیل عزاداران ، وارد شویم ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* معنی عبارت "و سر المستودع فیها " در صلوات بر حضرت فاطمه (س) ⬅️ سرّ در عالم ↩️هیچ شیئی در عالم وجود نیست مگر آن که دارای ظاهری و باطنی است. 👈ظاهرش همان است که برای همه انسان‌ها قابل درک است و باطنش آن چیزی است که جز دارندگان عقل‌های فروزان، که به ظاهر امور بسنده نکرده و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به باطن و حقیقت استفاده می‌کنند، از عهدة درک آن برنمی‌آیند. ایشان همانانی هستند که قرآن کریم از ایشان از عنوان اهل تفکر، تدبر، تعقل و صاحبان خرد نام برده است. ✨معنای رایج «سرّ» عبارت از چیزی است که پیچیده و در نتیجه پوشیده باشد. چنین چیزی وجود [خارجی] ندارد، زیرا تمام آن‌چه در عالم طبیعت است، ظاهر می‌باشد یا حداکثر آن که غالب انسان‌ها به دنبال آن نیستند؛ مانند معادنی که بیش از میلیون‌ها سال در درون زمین مخفی بود و مردم به آن توجهی نداشتند اما همین که متوجه آن شدند ودرباره‌اش به جست‌وجو و کاوش پرداختند به آن دست یافتند. این وصف دربارة سایر امور علمی و فکری نیز وجود دارد و تنها تفاوت در رسیدن یا نرسیدن افراد [به حقیقت سرّ] است. بنابراین ممکن است مطلبی نسبت به شخص زید که به واقع امر آگاه نیست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو که نسبت به آن امر آگاهی یافته است، سرّ نباشد.هم‌چنین ممکن است مسئله‌ای برای یک شخص در یک زمان معین سر باشد اما در زمان دیگرنباشد. ⬅️ مصادیق ظاهر و باطن ↩️از بارزترین اموری که دارای ظاهر و باطن است می‌توان موارد زیررا نام برد: 1. خداوند متعال: او ظاهر و باطن است چنان که خود فرموده است: 👈هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن و هو بکلّ شیءٍ علیمٌ. اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به هر چیزی داناست. این دو اسم ـ ظاهر و باطن ـ به وجوه متعددی تفسیر شده است که 👌مهم‌ترین آن عبارت است از این‌که، خداوند متعال به وسیلة آیاتش،که آن‌ها را در موارد قدرت و آثار حکمت خویش آشکار ساخته، ظاهراست در حالی‌که از وجه کنه و حقیقت ناپیدایش باطن است. 2.قرآن کریم: از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمودند: هیچ آیه‌ای در قرآن نیست مگر آن که دارای ظاهر و باطنی است. 3.امامان(ع): ائمه اطهار(ع) دارای ظاهر و باطن‌اند. ظاهرشان عبارت از اعمالی ظاهری است که در ارتباط با افراد بشر و در تعامل با انسان‌ها از ایشان صادر شده و باطنشان عبارت از حقیقت ایشان است که آن را جز کسی که خدا او را برای این امر برگزیده باشد، نمی‌توانددرک نماید. ⬅️ روایات شریف بعضی از اسرار [امامت] و مهم‌ترین آن را چنین برشمرده‌اند: 🍃الف) امامان(ع) دارای [مقام] ولایت تکوینی و تشریعی هستند؛ 🍃ب) امامان(ع) دارای مقام محمود، که دیگری را امکان وصول بدان نیست، هستند؛ 🍃ج) نزد امامان(ع) علم مکنون مخزون، معارف الهی، اسم اعظم[خداوند] و علوم والای دیگری موجود است؛ 🍃د) نزد امامان(ع) اسرار قرآن کریم موجود است، بلکه ایشان خود،سرّ قرآن‌اند؛ و روایات مبارکی وجود دارد که مشتمل بر بیان بخشی ◀️از این اسرار عجیب است، که توجه شما عزیزان را به بعضی از آن‌هاجلب می‌کنیم. ⬅️ از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که به حضرت علی(ع) فرمودند: ↩️ای علی، خداوند به من فرمود: ای محمد، من علی را همراه دیگر انبیا ـ باطناً ـ ولی همراه تو ـ ظاهراً ـ مبعوث نمودم. ⬅️از همان حضرت(ص) روایت شده است که فرمودند: 👈ظاهر من نبوت و باطن من ولایت است. ظاهرم، نبوت و باطنم غیبی است که قابل درک نیست.   ⬅️ آن حضرت(ص) می‌فرماید: فاطمه، حوری انسانی است. همانا در رابطه با هر یک از شرایط حضرت فاطمه زهرا(س) ⬅️اسرار ویژه‌ای وجود دارد؛ سری در خلقت ایشان از طعام بهشتی، سری در حمل حضرت در شکم مادر، سری در ازدواج با امام امیرالمؤمنین علی(ع)، سری در ولادت دو امام همام حسنین(ع) توسط آن حضرت، و سرّی در شهادت و تدفین آنحضرت. 👈از این‌جاست که در دعا می‌خوانیم: 🍃اللّهمّ إنّی اسألک بحقّ فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السرّالسمتودع فیها. خداوندا از تو درخواست می‌کنم به حق فاطمه و پدرش، شوهر وفرزندانش و آن سرّ به ودیعت نهاده شده در او. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۵ سوره بقره 👈 وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ. و آنان هرگز مرگ را به سبب گناهانی كه مرتكب شده‌اند آرزو نمی‌كنند؛ و خدا به ستمكاران داناست. وَ: حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَن: حرف نفی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یتمنَّوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به ابداً: ظرف زمان، مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه، متعلّق به «یتمنّوا» بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر بما: جار و مجرور، متعلق به «یتمنّوا» قدّمت: فعل ماضی، مبنی بر فتح ایدی: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر (لِلثِّقَل) هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف استیناف یا حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: اسم جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری علیمٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الظالمین: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء» بالظالمین: جار و مجرور، متعلق به «علیمٌ» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مضارع منصوب 👈هرگاه عوامل نصب بر سر فعل مضارع بیاید، آن را منصوب می‌نماید؛ عوامل نصب به دو دسته «ناصب بالذات» و «ناصب به أن مقدر» تقسیم می‌شود. 🔹عوامل ناصب بالذّات: حروف «اَنْ ، لَنْ ، كَيْ ، اِذَن» از عوامل ناصب بالذّات هستند و فعل مضارع را منصوب می‌کنند. ۱. أنْ مثال: « اُريدُ اَنْ تكونَ عاقلاً » 📌 اگر « اَنْ » بعد از فعل مفيد علم و يقين بيايد حرف مشبهةٌ بالفعل مخفّفه از «اَنَّ» ثقیله است و اسم آن محذوف است و فعل مضارع، خبر آن است، در اين صورت منصوب نيست. مثال: «عَلِمتُ اَنْ ترجِعُ عندي» . به تقدیر: عَلِمتُ اَنَّهُ ترجعُ عندی (یقین دارم که تو نزد من بر میگردی.) ۲. لَنْ به معنی «هرگز» و نفی ابد را می رساند. فعل مضارع را منصوب و منفي می کند. مثال: لَنْ يَجُودَ البخيلُ.  (هرگز بخيل بخشيده نمي شود.) ۳. كَيْ (لِكَيْ) عامل نصب مضارع و براي بيان تعليل است.  مثال: اِجْتَهِدْ کَیْ (لِكَيْ) تَنجَحْ (بكوش تا رستگار شوي.) ۴.اِذَنْ حرف جواب و جزاء است و در آن واحد هم جواب است و هم جزاء که توضیحاتش به این قرار است : مثال۱: متکلم: اَنا اَزورُکَ … پاسخ: أِذَن اُکرِمَکَ زیارتت میکنم … در آن هنگام تو را گرامی میدارم. مثال۲ : اَنا اَزورُکَ اِذَن تُکرِمَنی زیارتت میکنم و تو در آن هنگام مرا اکرام میکنی. 👈 جمله ای که «إذَن» در آن قرار گرفته است جزاء و پاداش برای مضمون جمله ماقبل است. البته این با جزاء که در شرط و جزاء می باشد، متفاوت است. مثال۳ : «اِنْ تََاتَني اِذَنْ اُكْرِمَكَ» (اگر پیش من بیایی در این صورت تو را گرامی می دارم.) 📌 از جهت عمل براي «اِذَن» چند شرط است: ۱_ به معني استقبال باشد . ۲_ در صدر جواب واقع شود . ۳_ بين «اذن» و فعل مضارع  كلمه اي فاصله نشود، غیر از حرف نفی و قسم مثال ۱: و اِذَن لا یلبَثوا خَلفَکَ (بنابر این پشت سر تو درنگ نمی کنند.) مثال ۲: اِذَن وَ اللهِ نَرمیَهُم بِحَربٍ (بنابراین به خدا قسم آنان را در جنگی می افکنیم.) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۵ بقره، حرف «لن» فعل مضارع را منصوب و منفی کرده است و علامت نصب آن حذف «نون» است: لَن یَتَمَنّوا •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درالتهابِ‌زمین؛ دراضطرابِ‌زمان؛ یادِشما چترامان‌من‌است زیرباران‌دردها... +السَّلامُ‌عَلَيْكَ‌يَا وَعْدَاللَّهِ‌الَّذِي‌ضَمِنَهُ... 🌼سلام‌برمولای‌مهربانےڪه آمدنش‌وعده‌ی‌حتمےخداست‌و سلام‌برمنتظـران‌ودعاگویان‌آن روزگارنورانےوقریب...✨ ...🌼 ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 👈موضوع: آرزوهای طولانی 《مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ، عَثَرَ بِأَجَلِهِ؛ 》 آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ مراد از «امل»تعلق نفس به حصول چیزی دوست داشتنی در آینده است و مترادف ان «طمع »و «رجا»است ؛ اما واژه «امل»بیشتر در چیزی استعمال می شود که به دست آوردنش بعید و دور است و«طمع»در چیزی نزدیک است و رجا و امید حد فاصل بین «امل»و«طمع»و طول امل عبارت است از انتظار امری دنیوی است که حصول آن نیاز به زمان و مهلتی دارد .(شرح خویی ج ۴ ص۲۰۱) آرزوها بر دو قسم هستند. سوال) آیا در تعالیم اسلامی آرزومندی مطلقاً مورد مذمت قرار گرفته است؟ آرزوهایى که مى توان به آن دست یافت که مفهومش با امید، تقریباً، یکى است و آرزوهاى دور و درازى که دست نیافتنى است و مفهومش، از امید، جدا است. آرزو و امید به آینده در تعالیم اسلامی هرگز نفی نشده ؛ انچه مورد مذمت قرار گرفته؛ آرزوهای طولانی است. اساسا این امیدها و آرزو ها موتور و محرک وجود انسان هستند ؛یعنی چرخ وجود انسان را امیدها به حرکت در می اورند و او را وادار به تلاش و تدبیر آینده می کند ؛ در روایتی از رسول اکرم آمده است که : «الامل رحمه لامتی .....» امید و آرزو رحمتی برای امت من است و اگر نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی نشاند . (سفینه البحار ج۱ ص ۳۰) اگر آرزوهای مثبت جنبه ارزشی و والای انسان باشند ؛ او را در مسیر تکامل و پیشرفت سوق خواهند داد و باعث آبادانی دنیا و آخرت او خواهند شد. (...فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا) (کهف آیه ۱۱۰) پس هر کس به لقای پروردگارش امید دارد؛ باید کاری شایسته انجام دهد و هیچ کس در عبادت پروردگارش شریک نیست . پس آنچه مذموم است طولانی بودن امید و آرزو هاست؛ چرا که نیروهای انسان از قبیل ؛ عمر ؛نیروی عقل ؛ توان بازو و قدرت ،محدود است ؛ حال اگر دامنه آرزوها نامحدود شد ؛ تمام نیروهای جسمی و فکری خرج این آرزوها می شود که تحقق انها امکان ندارد . اواخر خطبه 86 نهج البلاغه، حضرت با تعبیر بسیار گویایى در این زمینه به همه انسانهایى که طالب سعادتند؛ هشدار داده و مى فرماید: «وَ اعْلَمُوا! أَنَّ الاْمَلَ یُسْهِى الْعَقْلَ وَ یُنْسِى الذِّکْرَ فَأَکْذِبُوا الاَْمَلَ! فَاِنَّهُ غُرُورٌ وَ صاحِبُهُ مَغْرُورٌ»؛ (بدانید! آرزوهاى دراز، عقل را گمراه مى سازد و یاد خدا را به فراموشى مى سپارد. بنابراین به این گونه آرزوها اعتنا نکنید که فریب است و دارنده این آرزوها فریب خورده است.) ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولاے من سلام چشم وجودمان خیره بہ نورِ حضور شماست و دست استغاثہ و روے حاجتمان متوسل بہ درگاهتان تا خداوند طلعت رشیدتان را بہ ما بنمایاند. 🌷 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🏴 وظایف ما در مقابل حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 🔻با دقت در شخصیت نورانی حضرت زهرا (س)، ۲ وظیفه به عنوان وظایف فردی و اجتماعی ما، مشخص می‌شود: 1️⃣ شناساندن ایشان به عنوان الگو به افراد اجتماع و معرفی ابعاد اخلاقی و عملی ایشان به عنوان یک الگوی بی‌بدیل 🔸ابعادی چون اهمیت به تعلیم و تعلم، معرفت، صبر و متانت، عفت، عبادت و خداشناسی، اهتمام به تربیت اولاد و همسرداری، عدم سکوت در برابر ظلم و تلاش همه جانبه در حمایت از حق و دفاع تمام قد از امام معصوم (ع) در زندگی ایشان برجسته است و نمود ویژه دارد؛ به عنوان وظیفه اول، در حد فهم و معرفت و توان خود، این بانوی آسمانی را با این فضایل و ویژگیها به جامعه معرفی کنیم. 2️⃣ توجه به ابعاد شخصیتی و فرهنگ رفتاری حضرت زهرا (س) و الگو گرفتن از آن در زندگی فردی @moassese_nooralyaghin
🔵 صلوات بر حضرت زهرا جهت حاجت روایی 🔹 یکی از صلوات های مجرب و موثر در گرفتن حاجت ها صلوات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است به این گونه که ۵۳۰ مرتبه بگوید : 🌕 أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَةَ وَأَبيها وَبَعْلِها وَبَنيها [وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها] بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ. 🔺 اين ختم در کتب قديمه دعا ذکر نشده و از زمان شيخ انصاري رحمه الله در ميان زبان‏ها افتاده و معروف شده است. اما از ۲ جهت این صلوات حائز اهمیت است: 1⃣ گرچه این صلوات در کتب قدیمه وجود ندارد و از مرحوم شيخ انصاري شنيده شده ولي به خاطر ارتباطي که آن بزرگوار با حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه داشته است به احتمال قوي اين دعا از حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه صادر شده است. 2⃣ مقصود از «السرّ المُستودع فيها» حضرت حجّت عجّل اللَّه تعالي فرجه مي‏ باشد.(رجوع کنيدبه الصحيفة المبارکة المهديّة ) 📚 کتاب صحیفه مهدیه بخش ششم ص ۵۸۵ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* الگوی زنان جامعه اسلامی، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ⬅️ از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگو گیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها، بر این اصل مهم تأکید نمود؛ ↩️زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد. 🔹به همین دلیل قرآن کریم الگوهای صحیحی را تعیین نموده و بر پیروی از ایشان سفارش کرده است. 🔹از سوی دیگر نیاز به الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در نظر داشتن الگوی موردنظر، تلاشی هدف دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی الگو در پیش گیرد. 👌قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را الگوی شایسته و اسوه حسنه مؤمنان معرفی کرده است، در این الگو گیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خلق وخوی و مسئولیت های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم الگویی داشته باشند تا ازنظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند 👈 چه کسی بهتر از فاطمه زهرا (س) که به حق در تمام ابعاد، الگوی بی نظیر است کسی که در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته ای است؛ به طوری که همه زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسی عالم می توانند از زندگی او درس بگیرند. ↩️با آگاهی از شخصیت جامع حضرت فاطمه (س) و نهادینه کردن اصول مختلف شخصیتی ایشان در زندگی فردی و خانوادگی، پایه های زندگی از ارزش و دوام بسیاری برخوردار خواهند شد. تربیت کودکان و فرزندان در دنیای امروز کاری مهم، دشوار و پیچیده است و به همین موازات مطالعه، مشاوره، دقت، وقت گذاری و ظرافت زیادی را می طلبد 🍃 فاطمه زهرا (س) محور آفرینش است، شخصیتی که بشر عادی از شناخت او ناتوان است. پدر بزرگوارش اشرف انبیا، پیامبر رحمت (ص) در وصف دخت والامقام خویش چنین می فرمایند: ✨«ابنتی فاطمةَ حوراء آدمیّة» دخترم فاطمه حوریه ای به سوی آسمان است. 🔹شخصیتی که همتا و همسرش امیر عالم هستی، امیر مؤمنان بر او می نازد و در ضمن افتخارات خود می فرماید: ✨«شمارا به خدا سوگند می دهم! آیا در میان شما کسی غیر از من هست که همسرش سرور بانوان بهشتی است؟» 🔹. او نه تن ها حجت خدا بر انسان هاست بلکه حجت خدا بر پیشوایان و امامان معصوم است. آنجا که امام حسن عسگری (ع) می فرماید: ✨«نحنُ حجةُ الله علی الخلقُ و فاطمةُ حجةُ علینا» ما حجت خداوند بر آفرینندگان و فاطمه حجت خدا بر ماست؛ 🔹و سرانجام فرزندش حضرت مهدی، مادر والامقامش را الگو و اسوه خود انتخاب کرده و می فرماید: ✨«و فی ابنةُ رسول الله لی اُسوة حسنة» برای من از دختر رسول خدا، الگو و اسوه نیکویی است این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🔸 برتری حضرت زهرا سلام الله علیها بر حضرت مریم علیهاالسلام: ✍ بانویی که در قرآن کریم به نام خاص او تصریح شده است و با کمال تجلیل از وی سخن به میان آمده است ،حضرت مریم (ع) است : وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.» ⬅️ مفسران درباره اصطفاکم ۲ نظر ارائه داده‌اند: 1⃣ نظر اول: منظور از «اصطفی»، برگزیده بودن و اصطفای حضرت مریم بر زنان زمان خودش است(سرور زنان زمان خودش). 2⃣ نظر دوم (علامه طباطبایی): آیه اطلاق دارد و هیچ قیدی ندارد؛ یعنی نه تنها تو صفوه و برجسته ای، بلکه بر همه زنان عالم برتری، و چون کلمه(عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ) مطلق است نمی توان گفت که مریم (ع) نسبت به زنان عصر خود مصطفی و برجسته بود. ◀️ البته اطلاق آیه آن است که نسبت به همه زنان جهان برجستگی دارد، لیکن درزمینه خاص، یعنی از این جهت، در بین زنان عالم مورد اصطفای خاص است که بتواند بدون داشتن همسر مادر شود. 💥«وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و فرزندش [مسیح‌] را نشانه بزرگی برای جهانیان قرار دادیم!» ◀️ بنابراین به نظر علامه طباطبایی، این آیه قید زمانی ندارد ولی قید موضوعی دارد؛ پس حضرت مریم در این خصیصه منحصر به فردش(داشتن فرزند بدون پدر)، همتایی ندارد. ◀️ ولی حضرت زهرا سلام الله علیها اصلا همتایی ندارد؛ زیرا رسول گرامی اسلام که در مقام«إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ؛ آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست!» است درباره حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید: «ابْنَتِی فَاطِمَةُ سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِین» ◀️ اگر حضرت مریم یک‌ خصیصه منحصر به فرد دارد ولی حضرت زهرا سلام الله علیها چندین خصیصه منحصر به فرد دارد: - بضعة منی - الحوراء الانسیه - صدیقه کبری و بسیاری از القاب و صفات برجسته که خاص حضرت زهرا سلام الله علیها است و در کلام معصومین آمده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا