eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️▪️ زيارتنامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ◾️اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ‏ أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ‏ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ‏ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً ▪️ مفاتيح الجنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهیده راه ولایت 🔹 اگر در دعای عهد چنین می‌خوانیم که: «... وَالذَّابِّینَ عَنْهُ خدایا من را از کسانی قرار بده که از امام زمانم دفاع کنم» 🔹 حضرت زهرا سلام‌الله علیها یکی از بهترین الگوهایی است که از امام زمانش دفاع کرد. 🔹 آن حضرت در دفاع از ولایت سنگ تمام گذاشت و حتی جان خود را در این راه فدا کرد و شهیده راه ولایت شد. ◾️ إنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ 📚 الکافی،ج ۲ ص ۴۸۹ 🔸دردفاع ازولایت بی محابا شد شروع 🔸بین دیوار و در و آتش قیام فاطمه ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺◈﷽◈🌺 ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر تخصصی طرح مشکات روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه به تفسیر آیه ۶۱ سوره نسا پرداختند. 🔸بخش:اول 💫«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» خداوند متعال اعراض منافقین از ولایت رسول خدا رابیان میکند استادآل مرتضی ذیل تفسیراین آیه شریفه حول محورچهارموضوع مهم شرح و توضیحاتی بیان نمودندکه خلاصه ای ازمباحث ایشان ارائه می گردد. 1⃣موضوع : دعوت به پذیرش ولایت رسول خدا 🌠 آیه قبل از این آیه (60/نساء)تبری از طاغوت بود 👈دراین آیه خداوند متعال ازطریق تولی دعوت به ایمان وعمل به « مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ» میکند. 👈ونیز در آیه 59/نساء می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...» از خدا ورسول اولوالامر اطاعت کنید که اطاعت آنها همانا اطاعت ازخداست 👈 وهمچنین در آیه 7/حشر می فرماید :   «.. وماآتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» هرچه رسول بر شما آورد بپذیرید واز هر چه نهی کرد منتهی شوید، رسول خدا هر حکمی آورد از جانب خداست چه در قرآن وچه در سنت، 🌠خداوند متعال در این آیات اشاره به ولایت رسول خداوند وائمه اطهار دارد که ولایت آنها در طول ولایت الهی وبه تبعیت از ولایت ذاتی اوست. 👈در آیه مورد بحث منظور از واژه قیل که مجهول است هم بیانگر قول خدا وهم قول پیامبر (ص) است که از جانب خداست. «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ.(.53/نحل) یعنی هر شیء مادی یا معنوی کوچک یا بزرگ همه از جانب خداوند منان است. ✨🍃استاد محترم در ادامه یاد آور شدند که : اماحسین(ع)در دعای عرفه به ما می آموزد که چگونه نعمتهای الهی واسباب نعمتهای الهی را ببینیم وشاکر باشیم امام دراین دعا نعمتهای درونی وبیرونی وجود انسان راطوری می شمارد واشک می ریزد ومی فرماید که خدایا من در برابر این همه نعمت چه کردم؟ وحق این همه نعمتهای شناخته و نشناخته تو راچگونه باید ادا کنم؟ ‼️ حالا ما وقتی نعمتهای الهی را می شمریم به جای خوشحالی وابراز خوشبختی برای داشتن این همه نعمت و شکر گزاری در برابر آنها، مدام آه وناله می کنیم!!سنت ،متاسفانه در عصر کنونی الطاف وزحمات عده ای از پدر ومادرها یا معلمان از سوی فرزندان وشاگردان نتنها مورد تقدیر واقع نمشود بلکه بی توجهی هم میشودواین اشتباه بزرگی است که انسان ولی نعمت خود را فراموش کند. 2⃣موضوع :اعراض منافقین ⁉️سوال: واژه رأیت رؤیت بصری است یا بصیرتی؟ کلمه رأیت بیانگر رؤیت بصری وظاهری است نه صرف بصیرتی شدت اعراض منافقین به قدری بود که چهره نفاق به شکل علنی دررفتار وگفتار آنها نمایان بود(تفسیر تسنیم ص365) در ادامه آیه خداوند متعال اعراض ونفرت شدید منافقین را درمراجعه به رسول خدا که نتبجه عدم پذیرش ولایت ایشان هست یاد آور میشود 👈ومی فرماید: «.. رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» منافقین رامی بینید درحالی که به شدت از پیامبر اعراض می کنند و واژه «صُدُودًا» که مفعول مطلق تأکیدی است با تنوین بیانگر اعتراض و عظمت وشفافیت اعراض منافقین است 👈 همچنین خداوند متعال در آیه 60 /نساء می فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» شما گمان می کنید که آنها آیمان آوردند به کتاب های آسمانی در حالی که در امورات خود به طاغوت مراجعه می کنند. 🌠ایشان چنین ادامه دادندکه اکثر ما برای دیدن از روئیت بصری استفاده می کنیم نه بصیرتی! در حالی که انسان مؤمن هم باید رؤیت بصری داشته باشد هم رؤیت بصیرتی و در جامعه در تعاملها بایستی به افعال و گفتار و وکردار دقت بالایی داشته باشد تا درست انتخاب کند که چه کسی اخلاص بیشتر وجهاد وخصوصیات اخلاقی بالاتری دارد. انتخابهای او بر اساس صرف ظاهر نباشد واگر با کسی ارتباط بر قرار میکند یا قطع ارتباط می کندبر اساس بصیرت ورضای الهی باشد. از سر خود خواهی ومنیت نباشد اگردر حق دیگران خطایی یا اشتباهی مرتکب شده سریع به فکر جبران واصلاح باشد بر اساس عدالت رفتار کندوباکلام علمی، خوب، زیبا وعاطفی روابط خود را با مؤمنین مستحکم کند. ✨امام صادق (ع) :  تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و كُونُوا إخوَةً بَرَرَةً كَما أمَرَ كُمُ اللّه :با يكديگر پيوند داشته باشيد و به هم نيكى كنيد ،و با يكديگر مهربان باشيد و همچنان كه خداوند به شما دستور داده است ،برادرانى نيكوكار باشيد. وسایل الشیعه(جلد 8، ص 552) (براساس تفاسیر تسنیم،مجمع البیان و المیزان) 🌠🌠🌠🌠🌠 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨
🌺◈﷽◈🌺 ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر تخصصی طرح مشکات روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه به تفسیر آیه ۶۱ سوره نسا پرداختند. 🔸بخش: دوم ایشان در ادامه مباحث تفسیر آیه 61 /نساء شرح و تفسیر دو موضوع دیگر پیرامون این آیه شریفه را ارائه نمودند. 3⃣ موضوع : وجود حقیقی و حقوقی رسول خدا ⁉️ سؤال: منافقین با کدامیک از شخصیت حقیقی وحقوقی رسول خدا مشکل داشتند ؟ خداوند متعال با نزول وحی توسط رسول الله مردم را به سوی رشد وکمال دعوت کرد ولی منافقین به سمت طاغوت رفتند واز رسول خدا روی بر تافتند ، در واقع مخالفت آنها با قوانین علمی نبود بلکه با قوانین عینی الهی که در وجود مبارک رسول اکرم متجلی بود. پیامبر وائمه اطهار (ع) قرآن ناطق ومجسم هستند که قوانین الهی را با قول وعمل در جامعه پیاده کردند مخالفت منافقین با شخصیت حقیقی و وجود مادی ایشان نبود بلکه با شخصیت حقوقی ورسالت آن حضرت بود آنها دوست نداشتند قوانین اسلام در جامعه پیاده شود اسلامی بدون پیامبرمی خواستند و منتظر بودند رسول خدا از دنیا برود تا ضربه های شوم خود را به اسلام ومسلمین وارد کنند وتا حدی هم بعد از رسول خداباغصب ولایت وجانشینی علی (ع) وخانه نشین کردن ایشان به مدت 25 سال وغصب فدک به اهداف ومقاصد شوم خود رسیدند معمولا منافقین با کسیانیکه که مدعی ایمان باشند ولی عامل نباشندکاری ندارند. 🌠خداوند متعال در آیه /144 آل عمران می فرماید : 🍃✨«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا» محمد (ص) جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید 👌رسالت پیامبر واحکام الهی ثابتند وتا أبد باقی خواهند بود واین از سنت الهی است. 4⃣موضوع :جری وتطبیق 🌠 قاعده جری وتطبیق از قواعد تفسیری است که برگرفته از آموزه های اهل بیت (ع) است که علامه طباطبایی( رحمة الله علیه) برای نخستین بار در کتاب تفسیر المیزان به کار گرفته است پس از ایشان هم مورد توجه علمای شیعه ازجمله ایةالله محمد هادی معرفت که از این قاعده در تفاسیر خود بسیار بهره برده است. ◀️ جری در لغت به معنای جریان داشتن وجاری شدن وتطبیق به معنای مطابقت دادن است ودر اصطلاح به معنای تطبیق وتسرّی حکم آیه بر موارد قابل انطباق ومصادیق فراوان و به فرد وحادثه درهرعصر ومصری است وبه موارد شأن نزول اختصاص ندارد گاهی یک آیه به مصداق خاصی اختصاص دارد مثل آیه تطهیرکه تنها در شأن ا ئمه اطهار (ع) است ویا آیه مباهله ویا آیه و لایت که فقط در شأن علی (ع) است یا آیه «آت ذی القربی حقه» و آیه اولوالامرکه تنها یک مصداق دارند.گاهی نه دایره شمول آن وسیع است ومی توان به موارد دیگر تعمیم داد. 💫امام محمدباقر (ع) می فرماید: ✨🍃«ما مِنَ القُرآنِ آيَةٌ إلّا ولَها ظَهرٌ وبَطنٌ ظَهرُهُ تَنزيلُهُ وبَطنُهُ تَأويلُهُ ، مِنهُ ما قَد مَضى‏ ، ومِنهُ ما لَم يَكُن ، يَجري كَما يَجرِي الشَّمسُ وَالقَمَرُ ✨🍃«هيچ آيه‏اى از قرآن نيست ، مگر آن كه ظاهرى دارد و باطنى ظاهرش همان تنزيل آن است، و باطنش ، تأويل آن، كه چيزهايى از آن قبلاً تحقّق يافته است و چيزهايى از آن ، هنوز تحقّق نيافته است همواره جارى است همان گونه كه خورشيد و ماه جريان دارند. تفسير العيّاشى:( ج 1 ص 11) (بر اساس تفاسیر تسنیم،مجمع البیان و المیزان) 🌠🌠🌠🌠🌠 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیممانجام تیمم با علم به عدم ضرر وکشفخلاف ✍کسی که می داند آب برایش ضرر ندارد،چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد وبعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته ↪️ وضو وغسل او صحیح است. ⁉️سوال.۱ 👈کسی که غسل جنابت را برای نماز صبح انجام نداده است وبه اعتقاد این که اگر غسل کند ،مریض می شود ،تیمم کرده است چه حکمی دارد؟(س۲۰۸،استفتائات )👇 ج:اگر به اعتقاد او غسل برایش ضرر دارد،تیمم اشکال نداردونماز با آن صحیح است. ⁉️سوال.۲ 👈من به بیماری پوستی مبتلا شده ام ،به طوری که هرگاه غسل می کنم پوست بدنم خشک می شود حتی در صورت شستن دست وصورتم هم این خشکی به وجود می آید بنابر این مجبورم روغن به پوستم بمالم ،در نتیجه هنگام وضو به خصوص برای نماز صبح با مشکلاتی مواجه می شوم ،آیا جایز است در نمازهای صبح به جای وضو تیمم بگیرم؟👇 ج:اگر استعمال آب برای شما ضرر داشته باشد،وضو گرفتن صحیح نیست ،وباید به جای آن تیمم کنید.واگر ضرر ندارد وروغن مذکور مانع از رسیدن آب به اعضای وضو نباشد،باید وضو بگیرید واگر مانع است ومی توانید روغن را پاک نموده و وضو بگیرید وسپس روغن بزنید نوبت به تیمم نمی رسد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ نیاز آب برای حفظ جان 👈اگر انسان آبی داشته باشد ولی بترسد که اگر آب را به مصرف وضو وغسل برساند ،برای رفع تشنگی وحفظ جان در موارد ذیل به آن نیاز پیدا می کند ،باید به جای وضو وغسل تیمم نماید:👇👇 1⃣ خود او یا عیال واولاد او یا رفیقش وکسانی که با او مربوط اند مانند نوکر وکلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند یا به قدری تشنه شوند که تحمل آن مشقت دارد. 2⃣ حیوانی مانند اسب و قاطر که معمولا برای خوردن سرش را نمی برند ،اگر چه حیوان مال خودش نباشد (ایات عظام گلپایگانی، صافی وفاضل:حیوانی که مال خود اوست) 3⃣ کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد ،تلف شود. ✅ ادامه دارد..... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای سوگوارمان ، مهدی جان به نام نامی اتان آغاز می کنیم روضه ی مادرتان را و در سایه ی معطر شال عزایتان و به برکت اشک های مقدستان و به احترام قلب داغدارتان و ... تنها به نیت ظهور روشنتان ، قدم در خیمه عزای بانوی دو عالم می گذاریم ... رخصت دهید که در خیل عزاداران ، وارد شویم ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* معنی عبارت "و سر المستودع فیها " در صلوات بر حضرت فاطمه (س) ⬅️ سرّ در عالم ↩️هیچ شیئی در عالم وجود نیست مگر آن که دارای ظاهری و باطنی است. 👈ظاهرش همان است که برای همه انسان‌ها قابل درک است و باطنش آن چیزی است که جز دارندگان عقل‌های فروزان، که به ظاهر امور بسنده نکرده و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به باطن و حقیقت استفاده می‌کنند، از عهدة درک آن برنمی‌آیند. ایشان همانانی هستند که قرآن کریم از ایشان از عنوان اهل تفکر، تدبر، تعقل و صاحبان خرد نام برده است. ✨معنای رایج «سرّ» عبارت از چیزی است که پیچیده و در نتیجه پوشیده باشد. چنین چیزی وجود [خارجی] ندارد، زیرا تمام آن‌چه در عالم طبیعت است، ظاهر می‌باشد یا حداکثر آن که غالب انسان‌ها به دنبال آن نیستند؛ مانند معادنی که بیش از میلیون‌ها سال در درون زمین مخفی بود و مردم به آن توجهی نداشتند اما همین که متوجه آن شدند ودرباره‌اش به جست‌وجو و کاوش پرداختند به آن دست یافتند. این وصف دربارة سایر امور علمی و فکری نیز وجود دارد و تنها تفاوت در رسیدن یا نرسیدن افراد [به حقیقت سرّ] است. بنابراین ممکن است مطلبی نسبت به شخص زید که به واقع امر آگاه نیست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو که نسبت به آن امر آگاهی یافته است، سرّ نباشد.هم‌چنین ممکن است مسئله‌ای برای یک شخص در یک زمان معین سر باشد اما در زمان دیگرنباشد. ⬅️ مصادیق ظاهر و باطن ↩️از بارزترین اموری که دارای ظاهر و باطن است می‌توان موارد زیررا نام برد: 1. خداوند متعال: او ظاهر و باطن است چنان که خود فرموده است: 👈هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن و هو بکلّ شیءٍ علیمٌ. اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به هر چیزی داناست. این دو اسم ـ ظاهر و باطن ـ به وجوه متعددی تفسیر شده است که 👌مهم‌ترین آن عبارت است از این‌که، خداوند متعال به وسیلة آیاتش،که آن‌ها را در موارد قدرت و آثار حکمت خویش آشکار ساخته، ظاهراست در حالی‌که از وجه کنه و حقیقت ناپیدایش باطن است. 2.قرآن کریم: از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمودند: هیچ آیه‌ای در قرآن نیست مگر آن که دارای ظاهر و باطنی است. 3.امامان(ع): ائمه اطهار(ع) دارای ظاهر و باطن‌اند. ظاهرشان عبارت از اعمالی ظاهری است که در ارتباط با افراد بشر و در تعامل با انسان‌ها از ایشان صادر شده و باطنشان عبارت از حقیقت ایشان است که آن را جز کسی که خدا او را برای این امر برگزیده باشد، نمی‌توانددرک نماید. ⬅️ روایات شریف بعضی از اسرار [امامت] و مهم‌ترین آن را چنین برشمرده‌اند: 🍃الف) امامان(ع) دارای [مقام] ولایت تکوینی و تشریعی هستند؛ 🍃ب) امامان(ع) دارای مقام محمود، که دیگری را امکان وصول بدان نیست، هستند؛ 🍃ج) نزد امامان(ع) علم مکنون مخزون، معارف الهی، اسم اعظم[خداوند] و علوم والای دیگری موجود است؛ 🍃د) نزد امامان(ع) اسرار قرآن کریم موجود است، بلکه ایشان خود،سرّ قرآن‌اند؛ و روایات مبارکی وجود دارد که مشتمل بر بیان بخشی ◀️از این اسرار عجیب است، که توجه شما عزیزان را به بعضی از آن‌هاجلب می‌کنیم. ⬅️ از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که به حضرت علی(ع) فرمودند: ↩️ای علی، خداوند به من فرمود: ای محمد، من علی را همراه دیگر انبیا ـ باطناً ـ ولی همراه تو ـ ظاهراً ـ مبعوث نمودم. ⬅️از همان حضرت(ص) روایت شده است که فرمودند: 👈ظاهر من نبوت و باطن من ولایت است. ظاهرم، نبوت و باطنم غیبی است که قابل درک نیست.   ⬅️ آن حضرت(ص) می‌فرماید: فاطمه، حوری انسانی است. همانا در رابطه با هر یک از شرایط حضرت فاطمه زهرا(س) ⬅️اسرار ویژه‌ای وجود دارد؛ سری در خلقت ایشان از طعام بهشتی، سری در حمل حضرت در شکم مادر، سری در ازدواج با امام امیرالمؤمنین علی(ع)، سری در ولادت دو امام همام حسنین(ع) توسط آن حضرت، و سرّی در شهادت و تدفین آنحضرت. 👈از این‌جاست که در دعا می‌خوانیم: 🍃اللّهمّ إنّی اسألک بحقّ فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السرّالسمتودع فیها. خداوندا از تو درخواست می‌کنم به حق فاطمه و پدرش، شوهر وفرزندانش و آن سرّ به ودیعت نهاده شده در او. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۵ سوره بقره 👈 وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ. و آنان هرگز مرگ را به سبب گناهانی كه مرتكب شده‌اند آرزو نمی‌كنند؛ و خدا به ستمكاران داناست. وَ: حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. لَن: حرف نفی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. یتمنَّوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو» مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به ابداً: ظرف زمان، مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه، متعلّق به «یتمنّوا» بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر بما: جار و مجرور، متعلق به «یتمنّوا» قدّمت: فعل ماضی، مبنی بر فتح ایدی: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر (لِلثِّقَل) هُم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف استیناف یا حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اللهُ: اسم جلاله، مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری علیمٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الظالمین: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء» بالظالمین: جار و مجرور، متعلق به «علیمٌ» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مضارع منصوب 👈هرگاه عوامل نصب بر سر فعل مضارع بیاید، آن را منصوب می‌نماید؛ عوامل نصب به دو دسته «ناصب بالذات» و «ناصب به أن مقدر» تقسیم می‌شود. 🔹عوامل ناصب بالذّات: حروف «اَنْ ، لَنْ ، كَيْ ، اِذَن» از عوامل ناصب بالذّات هستند و فعل مضارع را منصوب می‌کنند. ۱. أنْ مثال: « اُريدُ اَنْ تكونَ عاقلاً » 📌 اگر « اَنْ » بعد از فعل مفيد علم و يقين بيايد حرف مشبهةٌ بالفعل مخفّفه از «اَنَّ» ثقیله است و اسم آن محذوف است و فعل مضارع، خبر آن است، در اين صورت منصوب نيست. مثال: «عَلِمتُ اَنْ ترجِعُ عندي» . به تقدیر: عَلِمتُ اَنَّهُ ترجعُ عندی (یقین دارم که تو نزد من بر میگردی.) ۲. لَنْ به معنی «هرگز» و نفی ابد را می رساند. فعل مضارع را منصوب و منفي می کند. مثال: لَنْ يَجُودَ البخيلُ.  (هرگز بخيل بخشيده نمي شود.) ۳. كَيْ (لِكَيْ) عامل نصب مضارع و براي بيان تعليل است.  مثال: اِجْتَهِدْ کَیْ (لِكَيْ) تَنجَحْ (بكوش تا رستگار شوي.) ۴.اِذَنْ حرف جواب و جزاء است و در آن واحد هم جواب است و هم جزاء که توضیحاتش به این قرار است : مثال۱: متکلم: اَنا اَزورُکَ … پاسخ: أِذَن اُکرِمَکَ زیارتت میکنم … در آن هنگام تو را گرامی میدارم. مثال۲ : اَنا اَزورُکَ اِذَن تُکرِمَنی زیارتت میکنم و تو در آن هنگام مرا اکرام میکنی. 👈 جمله ای که «إذَن» در آن قرار گرفته است جزاء و پاداش برای مضمون جمله ماقبل است. البته این با جزاء که در شرط و جزاء می باشد، متفاوت است. مثال۳ : «اِنْ تََاتَني اِذَنْ اُكْرِمَكَ» (اگر پیش من بیایی در این صورت تو را گرامی می دارم.) 📌 از جهت عمل براي «اِذَن» چند شرط است: ۱_ به معني استقبال باشد . ۲_ در صدر جواب واقع شود . ۳_ بين «اذن» و فعل مضارع  كلمه اي فاصله نشود، غیر از حرف نفی و قسم مثال ۱: و اِذَن لا یلبَثوا خَلفَکَ (بنابر این پشت سر تو درنگ نمی کنند.) مثال ۲: اِذَن وَ اللهِ نَرمیَهُم بِحَربٍ (بنابراین به خدا قسم آنان را در جنگی می افکنیم.) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۵ بقره، حرف «لن» فعل مضارع را منصوب و منفی کرده است و علامت نصب آن حذف «نون» است: لَن یَتَمَنّوا •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درالتهابِ‌زمین؛ دراضطرابِ‌زمان؛ یادِشما چترامان‌من‌است زیرباران‌دردها... +السَّلامُ‌عَلَيْكَ‌يَا وَعْدَاللَّهِ‌الَّذِي‌ضَمِنَهُ... 🌼سلام‌برمولای‌مهربانےڪه آمدنش‌وعده‌ی‌حتمےخداست‌و سلام‌برمنتظـران‌ودعاگویان‌آن روزگارنورانےوقریب...✨ ...🌼 ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 👈موضوع: آرزوهای طولانی 《مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ، عَثَرَ بِأَجَلِهِ؛ 》 آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ مراد از «امل»تعلق نفس به حصول چیزی دوست داشتنی در آینده است و مترادف ان «طمع »و «رجا»است ؛ اما واژه «امل»بیشتر در چیزی استعمال می شود که به دست آوردنش بعید و دور است و«طمع»در چیزی نزدیک است و رجا و امید حد فاصل بین «امل»و«طمع»و طول امل عبارت است از انتظار امری دنیوی است که حصول آن نیاز به زمان و مهلتی دارد .(شرح خویی ج ۴ ص۲۰۱) آرزوها بر دو قسم هستند. سوال) آیا در تعالیم اسلامی آرزومندی مطلقاً مورد مذمت قرار گرفته است؟ آرزوهایى که مى توان به آن دست یافت که مفهومش با امید، تقریباً، یکى است و آرزوهاى دور و درازى که دست نیافتنى است و مفهومش، از امید، جدا است. آرزو و امید به آینده در تعالیم اسلامی هرگز نفی نشده ؛ انچه مورد مذمت قرار گرفته؛ آرزوهای طولانی است. اساسا این امیدها و آرزو ها موتور و محرک وجود انسان هستند ؛یعنی چرخ وجود انسان را امیدها به حرکت در می اورند و او را وادار به تلاش و تدبیر آینده می کند ؛ در روایتی از رسول اکرم آمده است که : «الامل رحمه لامتی .....» امید و آرزو رحمتی برای امت من است و اگر نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی نشاند . (سفینه البحار ج۱ ص ۳۰) اگر آرزوهای مثبت جنبه ارزشی و والای انسان باشند ؛ او را در مسیر تکامل و پیشرفت سوق خواهند داد و باعث آبادانی دنیا و آخرت او خواهند شد. (...فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا) (کهف آیه ۱۱۰) پس هر کس به لقای پروردگارش امید دارد؛ باید کاری شایسته انجام دهد و هیچ کس در عبادت پروردگارش شریک نیست . پس آنچه مذموم است طولانی بودن امید و آرزو هاست؛ چرا که نیروهای انسان از قبیل ؛ عمر ؛نیروی عقل ؛ توان بازو و قدرت ،محدود است ؛ حال اگر دامنه آرزوها نامحدود شد ؛ تمام نیروهای جسمی و فکری خرج این آرزوها می شود که تحقق انها امکان ندارد . اواخر خطبه 86 نهج البلاغه، حضرت با تعبیر بسیار گویایى در این زمینه به همه انسانهایى که طالب سعادتند؛ هشدار داده و مى فرماید: «وَ اعْلَمُوا! أَنَّ الاْمَلَ یُسْهِى الْعَقْلَ وَ یُنْسِى الذِّکْرَ فَأَکْذِبُوا الاَْمَلَ! فَاِنَّهُ غُرُورٌ وَ صاحِبُهُ مَغْرُورٌ»؛ (بدانید! آرزوهاى دراز، عقل را گمراه مى سازد و یاد خدا را به فراموشى مى سپارد. بنابراین به این گونه آرزوها اعتنا نکنید که فریب است و دارنده این آرزوها فریب خورده است.) ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا