eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
971 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز هشتم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈تفسیر ترتیبی، موضوعی سوره انعام 👈روز هشتم ماه مبارک رمضان 👈آیه ۳۲ :دنیا محوری( چرا دنیا به لهو ولعب تشبیه شده است ) آیه ۷۷ قصص آخرت محوری 👈آیه ۳۴ : سنت نصرت الهی 👈آیه ۴۰ : تحریک فطرت خداجویی 👈آیه۴۱ : خاموش نشدن فطرت الهی 👈آیه ۴۲ : سنت ابتلاء 👈آیه ۴۴ : سنت استدراج 👈آیه ۵۲: وجه خدا 👈آیه ۵۴: شرایط پذیرش توبه 👈آیه ۵۹ تفاوت مفاتح الغیب و کتا مبین( غیب مطلق ونسبی) 👈آیه ۶۱: سنت وفات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۹سوره بقره 👈 وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ وَدَّ: فعل ماضی،مبنی بر فتح، كَثِيرٌ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد أَهْلِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن اهلِ: جار و مجرور، متعلق مقدر ( صفت برای کثیرُُ) الْكِتَابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری لَوْ: حرف مصدری غیرناصب،مبنی، محلی از اعراب ندارد يَرُدُّونَ: فعل مضارع مرفوع،علامت رفع ثبوت نون،ضمیرمتصل( واو)،مبنی،محلا، مرفوع، فاعل تاویل به مصدر وتقدیر جمله( رَدَّهُم اِیّاهُم) كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به برای فعل ( یردونکم) مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد بَعْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن بعدِ: جار و مجرور، متعلق به (يَرُدُّونَکم) إِيمَانِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه كُفَّارًا: مفعول به دوم برای فعل (يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه حَسَدًا: مفعول له برای فعل( يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه مِنْ:حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد عِنْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن عندِ: جار و مجرور، متعلق به (حسداً) أَنْفُسِ: مضاف الیه ومجرور،علامت جر کسره ظاهری هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد بَعْدِ: اسم مجرور به حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مَا: مصدریه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد. تَبَيَّنَ: فعل ماضی ،مبنی بر فتح که تاویل به مصدر و تقدیرجمله (مِن بَعدِ تَبیُّنِ الحقِّ لهم) لَ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد هُم: ضمیر متصل،مبنی، محلا مجرور لَهُم: جارومجرور، متعلق به(تَبَيَّنَ) الْحَقُّ: فاعل برای فعل (تَبَيَّنَ) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مفعول له مفعول له یا «مفعول لاجله» مصدری است منصوب که بعد از فعل به منظور بیان علت وسبب فعل آورده می شود. 🍃مثال: وَقَفَ الجُندُ اجلالاًَ للاَمیرِ 📌مفعول له سه حالت دارد: 🔹️۱- هر گاه مفعول له« ال» نداشته باشد واضافه هم نشده باشد غالبا منصوب می گردد. 🍃مثال: زُیِّنَتِ المدینهُ اِکراماََ لِلمَلِکِ. 🔹️۲-هر گاه مفعول له به همراه« ال» باشد، غالبا توسط حرف جر مجرور می شود. 🍃مثال: اَصفَحُ عنهُ للشَّفَقَهِ عَلیهِ 🔹️۳- هر گاه مفعول له،مضاف باشد،در این صورت هر دو امر« منصوب ومجرور شدن» جایز است بدون این که بر یکدیگر ترجیح داشته باشند. 🍃مثال:«تَصَدَّقتُ ابتِغاءَ مرضاةِ اللهِ یا تصَّدقتُ لاِبتِغاءِ مرضاةِ اللهِ. 📌چند شرط برای مصدری که به عنوان مفعول له واقع میشود لازم است: ۱- نکره باشد ۲- از افعال قلوب باشد، یعنی: از جمله افعالی باشد که بر حالت درونی دلالت دارند ۳- بیانگر علت باشد. ۴- با عامل خود از نظر زمان وقوع، یکی بوده، ولی لفظ آن با عامل متفاوت باشد. ✅تبصره: هر گاه یکی از شرایط یاد شده وجود نداشته باشد، در این صورت مصدر به وسیله « لام» مجرور می شود. 🍃مثالجئتُکَ للاستِفادَه: به خاطر فایده بردن، نزدت امدم. ✅✅✅✅✅ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• نتیجه :در آیه ۱۰۹ از سوره بقره نیز مصدر «حسداََ» منصوب شده چون علت وسبب فعل ( یَردُّ) را بیان می کند و چون مصدر «حسداََ» اضافه نشده و« ال» هم ندارد منصوب می گردد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅استاد آل مرتضی در روز هفتم ماه ماه مبارک رمضان با توجه به نزدیک شدن ایام سال نو این نکته را به بانوان قرآنی گوشزد کردند که ⬅️با مصادف شدن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ما دو سنت پیش رو داریم: 👈سنت الهی که همان ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداست 👈سنت مردمی که آداب ایام نوروز است. ✔️ ما اگر ظرفیت و سعه صدر خود را بالا ببریم می توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که هم به این سنت الهی پایبند باشیم و هم آداب نوروز را که صله رحم و دید و بازدید است به جای آوریم. ⬅️ایشان در ادامه فرمودند: اضافه شدن مسئولیت ها نباید سبب گردد که ما دین خدا را رها کنیم و از یاد امام زمان غافل شویم. 💫اعتقاد ما بر این است که ائمه معصومین شاهد اعمال ما هستند همان گونه که در اذن دخول امام رضا علیه السلام می‌خوانیم: اَشهَدُ اَنَّکَ تَشهَدُ مَقَامِی تَسمَعُ کَلامِی تَرُدُّ سَلامِی ✔️ما باید در راه دین ثابت قدم باشیم. این مهم محقق نمی‌شود مگر با بالا بردن تقوا. وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ ۱۷/محمد کسب علم به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به آن علم عمل کرد تا بتوانیم به معرفت دست پیدا کنیم. با افزایش معرفت ، مشکلات و سختی‌ها نمی‌توانند ما را از یاری دین خدا باز دارند. *⃣نکته: همه اصول اخلاقی، عقاید، تشریع، کلام به توحید برمی‌گردد. توحید کلمه طیبه است که ریشه‌اش در عمق زمین است و شاخه اش تا آسمان‌ بالا رفته. أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ۲۴/ابراهیم آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! ✅ما باید به ریسمان محکم الهی چنگ بزنیم و همچون اهل بیت لحظه‌ای از قرآن و دین غافل نشویم. فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• آيه: 35 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ هر نفسي چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا كردن به بدي هاو خوبي ها آزمايش مي كنيم و بسوي ما باز گردانده مي شويد. ✍موضوع: معاد عبارت «کل نفس ذائقه الموت» بیانگر قانون کلی در مورد مرگ است بدون استثنا همه نفوس طعم مرگ را می‌چشند. ⬅️معانی واژه نفس در قرآن مجید: 1⃣ﻧﻔﺲ" ﺫﺍﺕ" ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺑﺮ ﺫﺍﺕ ﭘﺎﻙ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ" ﻛَﺘَﺐَ ﻋَﻠﻰ ﻧَﻔْﺴِﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﺔَ"" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﻟﺎﺯم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻧﻌﺎم ﺁﻳﻪ 12). 2⃣ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣَﻦْ ﻗَﺘَﻞَ ﻧَﻔْﺴﺎً ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻧَﻔْﺲٍ ﺃَﻭْ ﻓَﺴﺎﺩٍ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻓَﻜَﺄَﻧَّﻤﺎ ﻗَﺘَﻞَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﺟَمیعا. 3⃣ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ" ﺃَﺧْﺮِﺟُﻮﺍ ﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢُ": " ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻗﺒﺾ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﻛﻨﻴﺪ" (ﺍﻧﻌﺎم ﺁﻳﻪ 93). ⬅️ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻧﻔﺲ" ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﻭم ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻠﻰ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ❓❓آیا مرگ امری عدمی است؟ خداوند در ایه ۲ سوره تبارک می فرماید " خدا موت و حيات را آفريده" مگر مرگ هم آفريدنى است؟ از تعليم قرآن برمى‏آيد كه مرگ به معناى عدم حيات نيست، بلكه به معناى انتقال است. امرى است وجودى كه مانند حيات خلقت‏پذير است. ⬅️ رهايي روح از قيد و بند بدن و پيوستن روان به قالب برزخي، كه برخاسته از بدن دنيوي است، عدم نيست. كالبد انسان به خاك، و روح آدمي به جهان برزخ بر مي گردد و هيچ كدام معدوم نمي شوند، بلكه زندگي دنيا را از دست داده و حيات ديگري را آغاز مي كنند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✍موضوع: میراندن مرگ به دست انسان ✅مهم ‌ترین فرهنگ اختصاصی قرآن این است که انسان مرگ را می‌میراند(کل نفس ذائقه الموت) هر کس مرگ را پایان خط می‌پندارد، اما انسان در مصاف و نبرد با مرگ و دیدار او برنده است و آدمی می‌ماند و مرگ می‌رود. زیرا: ⬅️ اولاً هر ذائقی:(انسان) مذوق (مرگ) خود را هضم می‌کند. ⬅️ ثانیاً مذوق هضم شده هویت خود را از دست می‌دهد و ذائق از آن بهره می برد. ⬅️ ثالثاً مهم‌ترین بهره‌ای که انسان از چشیدن مرگ می‌برد لقاء الهی است. ✔️ انسان مرگ را با اینکه انتقال است می‌میراند و نمی‌گذارد همراهش بیاید و خود می‌رود و مرگ در هیچ یک از مراحل بعدی همچون برزخ، صحنه قیامت بهشت یا جهنم نیست و انسان با رفتن به برزخ، ابدی خواهد شد. ✍موضوع: برهانهای ضرورت مرگ ⬅️برهان اول صغری: عالم طبیعت حرکت دارد کبری: هر حرکتی منقطع الاخر است چون به هدف می‌رسد. نتیجه: پس عالم طبیعت منقطع الاخر است و به مقصد می‌رسد. ⬅️برهان دوم صغری: عالم طبیعت مکان ابتلا و امتحان است کبری: ابتلا و امتحان با ابدیت سازگار نیست که خدای سبحان تا ابد انسان را امتحان کند. نتیجه: عالم طبیعت با ابدیت سازگار نیست. ✅پس دو برهان با دو حد وسط حرکت و ابتلا برای ضرورت مرگ هست و اصل ( کل نفس ذائقه الموت) هرگز تخصیص و تغییر نمی‌پذیرد. ✍موضوع: انواع توحید در اسلام 1⃣توحید نظری: مربوط به عالم شناخت و اندیشه است یعنی خدا را به یگانگی شناختن «ایاک نعبد» 2⃣توحید عملی: خود را در عمل یگانه و یک جهت و در جهت ذات یگانه حرکت کردن است «ایاک نستعین» ❇️انواع توحید نظری: ⬅️توحید ذاتی: به معنای باور به یگانگی ذات خدا. ⬅️توحید صفاتی: به معنای یکی بودن ذات الهی با صفات او. ⬅️توحید افعالی: به معنای آنکه تمام نیرو ها وحرکات در جهان از یک ذات است. ⬅️توحید عبادی: به معنای آنکه جز خدا کسی سزاوار پرستش نیست. ⬅️توحید تشریعی: یعنی حق قانونگذاری تنها از آن خداست. ❇️انواع توحید افعالی  توحید افعالی نیز به صورت‌های گوناگونی تجلی می‌یابد ازجمله:  ⬅️توحید در خالقیت  ⬅️توحید در مالکیت (لله ملک السموات و الارض) ⬅️توحید در حاکمیت (لاحکم الا لله) ⬅️توحید در ربوبیت( تشریعی و تکوینی) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا