eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام صاحب زمان، صاحب من، مهدی جان ... و این آغازی دوباره است بر شوری بزرگ که هر سال در رگ‌های منجمد زمین می‌جوشد و جهان را جانی دوباره می‌بخشد ... و من همرنگ منتظران سیاهپوشتان ، دلخوشم که در عزای جد غریبتان با شما شال عزا بسته‌ام و به اقتدای شما بر سر و سینه می‌زنم ... ای کاش این محرم پایان عزاداری هایمان باشد پایان گریه های صبح و شب شما باشد، ای کاش ندای « ان جدی الحسین قتلوا عطشانا » بزودی به گوش جهانیان برسد ... بحق العطشان عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔳 امام رضا علیه السلام فرمودند: ◼️ هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود . 📚 امالی صدوق، ص ۱۱۱ ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حجت الاسلام عالی 💚 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 🏴 هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین (علیه السلام) را خدمت حضرت زهرا (علیهاالسلام) آورده و از عرش الهی آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت و نه چشم سر می‌بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. 📚(ثمرات الاعواد: ج۱ ص ٣٧) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 🍃وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمً» 💫 درجلسه تفسیر تخصصی روز دوشنبه مورخ یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ استاد حسینی آل مرتضی مروری بر تفسیر بخشی از آیه ۶۴ نساء داشتند. ایشان خلاصه ای از موضوع اذن و نظر فخر رازی را در این باره ارائه دادند و فرمودند که فخر رازی معتقد به تکوینی بودن اذن است و می گوید اگر اذن تشریعی باشد تکرار موضوع و محمول است و مفهوم آیه این می‌شود که یعنی ما هیچ پیامبری را دستور ندادیم که مردم از او اطاعت کنند مگر به دستور ما و این تکرار موضوع و محمول است پس برای پرهیز از این تکرار اذن باید اذن تکوینی باشد. در جواب علامه جوادی آملی می‌فرماید اذن تشریعی است چرا که هیچ پیامبری بدون اذن الهی مردم را دعوت به اطاعت نمی کند و اطاعت مردم از انبیاء الهی به اذن خداوند است و این اذن همان امر «اطیعوا» در آیه 59/نساء است واین اذن تشریعی است نه تکوینی و سیاق آیه مورد بحث نیز بیانگر تشریعی بودن این اذن است در ارتباط با همین بحث مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه به معانی موضوع و محمول در علوم مختلف اشاره کرده و فرمودند: موضوع و محمول در علم صرف و نحو یعنی مبتدا و خبر و در علم کلام یعنی صفت و موصوف و در علم معانی یعنی مسند و مسندالیه و در ادبیات فارسی یعنی نهاد و گزاره. ❇️ انواع «ال» تعریف ✅1.«ال» جنس که مشتمل بر «ال» استغراق مثل «خلق الإنسان ضعیفًا»  این نوع « ال» همه افراد جنس خود را شامل می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان به‌جای آن از کلمه کُل استفاده کرد «خُلق الإنسان ضعیفًا» مراد از انسان یعنی کل انسان‌ها. ✅2. بیان حقیقت این نوع «ال» حقیقت و ماهیت جنس را بیان می‌کند ولی همه افراد جنس خود را در برنمی‌گیرد. «الحدید اصلبُ من الذهب؛ آهن سخت‌تر از طلاست» حقیقت و ماهیت ماده و طبیعت آهن را در نظر می‌گیریم که از حقیقت و ماده طلا سخت‌تر است. ❇️ نظرصاحب المنار در مورد عصمت انبیاء صاحب المنار عصمت انبیاء الهی را در تمامی ابعاد زندگی آن‌ها قبول ندارند و معتقد است پیامبران الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی عصمت دارند. 👈استاد آل مرتضی اظهار داشتند تفسیر المنار تفسیر عظیمی است که رشید رضا در ادامه تفسیر استادش محمد عبده نوشته است که حدود ۱۲ جلد است تفسیری است که ابعاد تربیتی فردی و اجتماعی را هم دربرمی‌گیرد و عوامل ضعف و ترقی امت اسلام را متذکر می‌شود ولی متأسفانه افکار اصلاح‌طلب و سلفی‌گری دارد که مخالفت زیادی با مذهب شیعه دارد و هیچ‌ یک از اعتقادات شیعه را باور ندارد مثل واقعه غدیر، مباهله، شفاعت، تقیه، عصمت انبیاء، توسل به اهل‌بیت و پیامبر ایشان در ادامه فرمودند: اگر علم با معرفت همراه نباشد با تعقل و تفکر نباشد تأثیر لازم را نخواهد داشت. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ 💫در ادامه مرور تفسیر آیه ۶۴ نساء استاد محترم آل مرتضی پیرامون موضوعات مربوط به توجیه نادرست در مورد استغفار پیامبر و جواز و لزوم استغفار ایشان در حق مردم به طور خلاصه توضیحاتی ارائه نمودند. ❇️ توجیه نادرست درباره استغفار پیامبر در تفسیر آیه ۶۴ نساء بعضی از مفسرین استغفار رسول اکرم را برای منافقان توجیه کرده و گفتند با ظاهر آیه منافات دارد زیرا هر کس در حق الله تعدی کرده می‌تواند به‌طور مستقیم از خداوند طلب مغفرت کند و نیازی به استغفار پیامبر نیست اگر به‌ حق الناسی تعرض کرده باشد باید جبران کند یعنی صاحب حق را راضی کرده و حق او را ادا کند گفتند منافقان چون به طاغوت مراجعه کردند و از پیامبر اعراض کرده و ایشان را ناراحت کردند پس باید علاوه‌ بر طلب مغفرت از خدا از شخص پیامبر هم عذرخواهی و طلب عفو و گذشت کنند و او را راضی کنند که این بر خلاف تفسیر آیه مورد بحث است زیرا می‌فرماید: «واستغفر لهم الرسول» یعنی اگر رسول خدا برای ایشان استغفار کرده از خداوند برای منافقین طلب مغفرت کند تا خداوند رحمت خود را شامل حال آنها کند براساس مجموع نظر مفسرین شیعه، آیه شریفه شفاعت و توسل به پیامبر را بیان می‌کند نه جلب رضایت ایشان را از جانب منافقین، درست است که نص آیه درمورد منافقین است که به محکمه طاغوت مراجعه کردند و خداوند از آن‌ها خواست استغفار کنند و در پی توبه آن‌ها از پیامبر هم خواست برای آن‌ها از خداوند طلب استغفار کند تا توبه آن‌ها پذیرفته شود  ولی ظاهر آیه عمومیت دارد و این مخصص و مقید اطلاق یا عموم آیه نمی‌شود . یعنی هر کسی در هر زمان و مکانی مرتکب معصیت شود و بعد توبه کند و به پیامبر متوسل شود که حق الله و چه حق الناس باتوبه و توسل به پیامبر و اهل‌بیت دعا و توبه او به کمال می‌رسد و پذیرفته می‌شود. ❇️ جواز یا لزوم استغفار پیامبر گاهی خداوند متعال در قرآن کریم شرط آمرزش گناهان را توبه می‌داند. مصداق آیه ۱۳۵ آل عمران 🍃 «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ» در این‌جا آیه عمومیت دارد و استغفار  پیامبر کنار توبه گنهکار جایز است و اگر از پیامبر بخواهد شفاعت کند و شفاعت ایشان ضمیمه دعا باشد سریع‌تر به کمال و نتیجه می‌رسد ولی در آیه ۶۴ نساء آیه مورد بحث شرط قبولی توبه منافقین از جانب خداوند استغفار پیامبر برای ایشان است که وجوب استغفار پیامبر را می‌رساند تا توبه آن‌ها پذیرفته شود و مغفرت خداوند تنها با شفاعت پیامبر حاصل می‌شود این آیه مقید است. 👇👇👇👇 در ادامه جلسه، مدیریت محترم موسسه نورالیقین مباحث مفصلی پیرامون انتخابات و انتخاب رئیس جمهور اصلح ارائه نمودند که متن پیام آن به صورت مجزا همان روز دوشنبه یازدهم تیرماه در تمام کانالهای مربوط به موسسه نورالیقین و کانال‌هایی که خبرهای موسسه نورالیقین را دریافت می کنند ارسال شده و موجود هست و عزیزان می توانند مراجعه کنند. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴🏴🏴🏴🏴 موضوع: عدول در نماز م(۷۵۶_۷۶۳) ✅ مواردی که عدول جایز است: 👇 1⃣ نیت از نماز ادا به نماز قضا،با دو شرط:👇 الف) وقت نماز ادا تنگ نباشد، ب)عدول ممکن بوده ومحل آن نگذشته باشد،البته این فرض،گاهی حکم استحباب را پیدا می کند ؛مثلا نماز گذار در حال خواندن نماز ظهر یادش می آید که نماز صبح را نخوانده است در این جا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته واز رکعت دوم نگذشته باشد.(۷۶۳) 2⃣ عدول از نماز جماعت به فرادا ؛البته برخی از فقها،در جایی که فرد قبل از نماز،قصد عدول وفرادا کردن نماز را داشته باشد،اشکال کردند. 3⃣ عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس ،در اماکن چهار گانه ای که بین نماز شکسته وتمام مخیر است. (مسجد الحرام_مسجد النبی_مسجد کوفی _ حرم امام حسین علیه السلام) 4⃣ عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر ،اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ مواردی که عدول مستحب است: 👇 ✅ از واجب به نافله 1⃣ در جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد. 2⃣ در نماز ظهر جمعه مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود،اگر از روی فراموشی سوره دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد،مستحب است نماز را به نافله تغییر داده ومجددا نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه ومنافقون )بخواند. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مهدی جانم ای داغداراصلی این روضه هابیا صاحب عزای ماتم کرب و بلابیا تنهاامیدخلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالاگرفته ایم برایت دودست را ای مردمستجاب قنوت و دعابیا اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من ، مهدی جان وقتی قلبم در حرارت روضه‌ها گُر می‌گیرد و سیلاب اشک بی امان، پهنای صورتم را می‌پوشاند، با ذره ذره‌ی وجودم زیر لب زمزمه می کنم : این الطالب بدم المقتول بکربلا... ▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ ▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin
🔺صاحب مکیال المکارم می نویسد: 🔷 یکی از دوستان صالح من در عالم خواب مولا صاحب الزمان سلام الله علیه را دید که فرمود: 🔹 من دعاگوی هر مومنی هستم كه پس از ذكر مصائب حضرت سيدالشهدا سلام الله علیه برای تعجیل فرج و تایید من دعا كند! 📚 مکیال المکارم بخش۶ ذیل قسمت۲۹ 🔻 اولین دعای ما هنگام جاری شدن اشکها در مجالس عزا، دعای فرج منتقم است ... @moassese_nooralyaghin
شرکت امام زمان در مجالس عزای سالار شهیدان ‍ ▪️پرسید: دیشب کجا بودی؟ عرض کرد: کسی خبر آورد از رویت هلال محرم، یکی از دوستان شما مجلس عزا گرفته بود، مهمان مجلس او شدم، برای گریه بر جدّ غریبتان حسین علیه السلام. امام دعایش کرد و فرمود: وقت بیرون آمدن، مقابل درب خانه کسی را ندیدی؟ گفت: دیدم، ولی نشناختمش. شب بود و هوا تاریک! امام صادق علیه السلام فرمود: من بودم آنکه دیدی و نشناختی! عرض کرد: پس چرا نیامدید، تا صدرنشین مجلس عزا باشید؟! فرمود: ▪️ خواستم وارد شوم، ولی دیدم که رسول خدا، امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهم السلام در صدر مجلس حاضرند و اشک میریزند. 📚 برگرفته از احرام محرم، ص ۵۰ (به نقل از ثمرات الاعواد، ج۱، ص۱۱۶) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۱ سوره بقره 👈الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ کسانی که کتاب بر آنها فرستادیم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نیز) بجا آورند، آنان اهل ایمانند و آنها که به کتاب خدا کافر شوند (و حق شناسی نکنند) آن گروه زیانکاران عالمند. الَّذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، مبتدا اتینا: فعل ماضی، مبنی برسکون .ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی، مفعول به اول، محلا منصوب الکتابَ: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری یتلونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به حقَّ: مفعول مطلق تأکیدی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری تلاوتِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یؤمنون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز « واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ه :ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر بِه: جارو مجرور، متعلق به «یؤمنون» وَ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم شرط، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یکفر: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «یَکفُر» فَ: رابطه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا الخاسرون: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» هم الخاسرون: جمله اسمیه، خبر برای «اولئک» و محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: موارد وجوب آمدن «فاء» درجواب شرط 👈گاهی جمله ‏هاى جزا، صلاحيّت شرط شدن ندارند لکن واجب است با «فاء» بيايند که در این بحث به آن پرداخته می شود؛ 🔹در پنج مورد واجب است جواب شرط به همراه «فاء» جزائیه باشد: الف) هرگاه جزاء، فعل ماضی مقرون به «قَد» و یا فعل مضارع مقرون «سین- سوف» باشد. 🍃مثال۱:«مَنْ مَدَحَکَ بِما لَیسَ فیکَ فَقَدْ ذَمَّکَ» 🍃مثال۲:«وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ب) هرگاه جزاء، فعل مضارع باشد که بوسیله «ما» یا «لَن »منفی شده باشد. 🍃مثال:«اِنْ جاء نی ضَیفٌ فَما اَطْرُدُهُ اَوْ فَلَنْ اَطْرُدَهُ» ج) هرگاه جزاء، فعل جامد باشد. 🍃مثال:«اِنْ اَساوُا فَبِئسَ ما فَعَلوُا» د) هرگاه جزاء، فعل طلبی باشد. (فعل طب: امر- نهی) 🍃مثال۱:«اِنْ سَقَطَ عَدُوُّک فَلا تَشْمَتْ به» 🍃مثال۲:«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»  هـ) هر گاه جزاء، جمله اسمیه باشد. 🍃مثال:«اِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَديرٌ» •••┈✾~💠~✾┈••• ✅در آیه مورد ۱۲۱ سوره بقره: «وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» جزاء شرط، چون جمله اسمیه است پس واجب است همراه با «فاء» بیاید. (فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ) •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام سیاه پوشِ داغدارمان ، مهدی جان بساط روضه ها را گسترده ایم . بر سر هر کوی ، بیرق عزا برافراشته ایم و با اقتدای تو رخت ماتم به تن کرده ایم ... بیا و این محرم تو نوحه خوانمان باش . بیا و تو رخصت عزایمان بده . بیا و تو برایمان لهوف بخوان ... اَلَّلهُمـ ّعجِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا