eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 آیه ی ۳۰، حرمات الهی وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ... این آیه بزرگداشت برنامه‌های الهی را تاکید می‌کند و می‌فرماید که احترام آنها باید حفظ شود. منظور از حرمات الله در اینجا اعمال و مناسک حج از جمله قربانی حج، رمی جمرات، مشعر، عرفات، طواف سعی و مروه و... اما از دیگر حرمات الهی در این ایام، جان انسان‌ها و حاجی‌ها می‌باشد که محترم است و باید حفظ شود. نه فقط آنچه به عنوان قربانی نشاندار شده و به حج آورده شده❗️❗️ ❌دقت ❓آیا رفتار وهابیت و سعودی‌ها با حاجیان و شیعیان در ایام حج مطابق آیه قرآن و حفظ حرمات الله بوده است ❓❗️❗️ 🔹مصادیق حرمات الله: اعیاد، ولادت‌ها، شهادت‌ها، بعضی از زمان‌ها مانند لحظه اذان، زمان طلوع فجر، لحظه ی زوال خورشید، غروب... ساعت‌هایی هستند که زمان استجابت دعا هست و انسان مومن به این اوقات دقت دارد. ✅یکی از مصادیق شعائر الله: ولادت امامان معصومین علیهم السلام است . در تعظیم این شعیره الهی روشهای مختلفی با توجه به مخاطب وجود دارد. 👈مادر در خانواده: با تزیین منزل، نوشتن حدیث، تهیه ی غذای خوشمزه و متنوع، پوشیدن لباس شاد و هدیه دادن و... 👈در کلاس درس: با مطالعه زندگی نامه این امام بزرگوار و توجه به سیره زندگی اجتماعی دینی و سیاسی امام معصوم و سایر روشها ✅ استاد آل مرتضی در تدریس آیه ۳۰ و ۳۲ سوره حج که مصادف با ولادت امام هادی علیه السلام بود، علاوه بر بیان حدیث از ایشان و شرح آن، داستان مبارزه ادبی امام با شعرای دربار متوکل عباسی را مطرح کردند و ابیاتی از آن را خواندند و توضیح دادند و روش امام و تاثیر ایشان را تبیین نمودند تا اینگونه مصادیق تعظیم شعائر الهی را برای شاگردان خویش تبیین کنند. بَاتُوا عَلَى قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَلُ‏ زمامداران قدرتمند و خون‌ریز بر قله کوهساران بلند، شب را به روز می‌آوردند، درحالی‌که مردان دلاور و نیرومند از آنان پاسداری می‌کردند؛ ولی قله‌های بلند نتوانست آنان را از خطر مرگ برهاند... از دیگر مصادیق شعائر الهی 👈عید غدیر: عیدبزرگی که انسان شیعه و مخلص این روز را تعظیم می‌کند. چگونه❓هم به بعد فردی و اعمال عبادی آن می پردازد و هم به بعد اجتماعی و دید و بازدید. این عید را با نمایاندن آن به مردم، برپایی مراسم عبادی اجتماعی، حضور در امکان مذهبی و حرم معصومین علیهم السلام، مساجد... بزرگ می دارد. استاد در این زمینه به برپایی مراسم غدیر که از سنت دیرینه ی موسسه است اشاره نمودند و اضافه نمودند که شاگردان برای انجام اعمال عبادی غدیر( قرائت خطبه غدیر، برپایی نماز قبل از زوال و...) به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف شوند. ایشان یادآور شدند که چندین سالی است که موسسه توفیق برپایی این مراسم را در جوار کریمه ی اهل بیت علیهم السلام را دارد و از همه ی شاگردان خواستند که خود متولی برپایی این جشن باشند و در برپایی آن به موسسه کمک کنند و حضور حداکثری داشته باشند و با دعوت از خانواده و اطرافیان، مبلغین غدیر باشند و این گونه برپایی غدیر را فرهنگ سازی کنند. 🔹 فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ و آنچه از تعظیم حرمات الله نصیب انسان می شود: خیر پایدار: ... وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۹۰/ نحل و دقت کنیم که بعضی امور در ظاهر خیرند و باعث غفلتند و آن چیزی که خداوند به آن تذکر می دهد: خیر ناپایدار: مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ... ۹۰/ نحل 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🏴✻🏴••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹آیه ۳۱ مناسک حج باچه کیفیتی باید انجام شود؟ ضمیر واو ذوالحالی است که کیفیت و حالش در ابتدای آیه ۳۱ بیان شده است: ⬅️ ۱.حُنَفَاءَ لِلَّهِ: مراسم حج و گفتن لبیک را در حالی انجام دهید که قصد و برنامه شما خالص برای خدا باشد. ⬅️ ۲. غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ: هیچگونه شرکی در مناسک حج نباید راه یابد نه شرک اعتقادی (نفاق در قلب) و نه شرک عملی (ریا در عمل) 🔹تشبیه عجیب ❓عاقبت شرک ورزی به خدا کدام است؟ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ کسی که شریک برای خدا قرار دهد گویی از آسمان به زمین سقوط کرده است. در حقیقت آسمان کنایه از توحید است و شرک سبب سقوط از این آسمان می‌گردد. انسان مومن در آسمان توحید و در نزد قرب الهی است. 📌نکته مهم: انسانی که در طول عمرش در مسیر مستقیم حرکت می‌کند ممکن است از لحاظ مادی و معنوی سقوط کند بارها زمین بخورد و شکست بخورد. ✅ اما مهم آن است که دوباره بلند شود انسان مومن با تلاش و کوشش مسیر الهی را می‌پیماید هر بار که به زمین می‌خورد دوباره عزم خود را جزم می‌کند برای برخاستن و جبران! او آن قدر در این راه تلاش کرده، تمرین کرده و ظرفیت وجودیش را با تحمل سختیها بالا برده که اکنون، قدرت دوباره شروع کردن و بالا رفتن را دارد. هنگامی که انسان از این علو رفعت سقوط می‌کند گرفتار یکی از دو سرنوشت زیر می‌شود: ⬅️الف) در وسط راه قبل از آنکه به زمین سقوط کند طعمه پرندگان لاشخور می‌گردد و به تعبیر دیگر با از دست دادن این پایگاه مطمئن در چنگال هوا و هوس‌های سرکش گرفتار می‌شود که هر یک از آنها بخشی از هستی او را می‌ربایند و نابود می‌کنند. 👈 فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ و یا ⬅️ب) اگر از دست آنها جان به سلامت ببرد به دست طوفان مرگباری می‌افتد که او را در گوشه‌ای دور دست آنچنان بر زمین می‌کوبد که بدنش متلاشی و هر ذره‌ای از آن به نقطه‌ای پرتاب می‌شود. 👈أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ ❗️این طوفان کنایه از شیطان است که در کمین نشسته! ✅ آری کسی که پایگاه آسمان توحید را از دست داد یگر نمی‌تواند زمام سرنوشت خود را به دست گیرد هرچه در این مسیر جلوتر می‌رود شتابش در سقوط فزونی می‌یابد. 🔹آیه ۳۳ "لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ" این آیه در مقام نفی تفکر خرافی عدم استفاده از منافع حیوانات قربانی تا قبل از روز ذبح می باشد و اجازه می دهد که مسلمانان، از منافع چهارپایانی که به عنوان قربانی تعیین شده اند بهره مند گردند از جمله، سوارشدن بر پشتشان، استفاده به عنوان باربری و یا استفاده از شیرشان و... ❌پاسخ به یک شبهه! خداوند چه نیازی به این قربانیها دارد؟ این قربانیها تعدادشان زیاد است و چندان هم به مصرف نیازمندان هم نمی رسد بلکه بعد از جمع شدن، دفن می شوند... پاسخ این است که خداوند می خواهد به انسان بیاموزد خرج کردن برای دین خدا را. خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا... انسان مومن باید بداند که دین خدا و دینداری نیاز به انفاق مال هم دارد. حاجی قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر باید خرج کند و این تمرینی است برای خرج مال در راه هدایت مردم و ترویج دین خدا. در این مسیر هر انسانی موظف است با هر توان مالی به دین خداوند کمک کند و شعائر الهی را به پا دارد. در مناسبت‌های مذهبی با روش‌های نوین و جذاب، نیروهای جوان را به سمت دین و احکام الهی جذب کند و در این مسیر از فقر مالی نهراسد که خداوند خود ضامن جبران آن می‌باشد و این پول چندین برابر به او برمی گردد. مَن جَآءَ بِٱلحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشرأَمثالِهَاۖ 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور ┄┅••🏴✻🏴••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛ و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶) ✅ موضوع: توحید در عبادت ❓در عبارت «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» به چه نوع از اقسام توحید دعوت شده است؟ ✍ جمله «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا»، دعوت به توحید می کند، اما توحید عملی و آن این است که شخص موحد اعمال نیک خود را که از آن جمله احسان است صرفا به خاطر رضای خدای تعالی انجام دهد، و در برابر انجام آن ثواب آخرت را بخواهد، نه این که هوای نفس را پیروی نموده، آن را شریک خدای تعالی در پیروی خود بداند. ⬅️ پس موحّد، هم حُسن فعلی دارد و هم حُسن فاعلی، لذا فاقد يكی از اين دو ويژگی، در مقام عمل، توحيد عملی ندارد و مؤمن نيست. ◀️ دلیل بر این معنا که منظور توحید عملی می باشد این است که دنبال جمله و اعبدوا اللّه فرموده: «و لا تشرکوا به شیئا…»، و بعدا همین معنا را تعلیل کرده به این که «انّ اللّه لایحب من کان مختالا فخورا» که در روایات فرموده اند: 👈 مختال فخور، بخیل و کسی است که مال خود را به عنوان ریاکاری در انظار مردم انفاق می کند، 👈 اینها کسانی هستند که به خدای تعالی شرک می ورزند، چون تنها او را نمی پرستند، هوای نفسشان را نیز پرستش می کنند. 🔸 «واو» در ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» حرف عاطفه به معنای تغاير معطوف و معطوف عليه نيست بلكه تقريباً جنبه تفسيری و شرحی دارد؛ يعنی شرح عبادت حق، نفی شرك است، زيرا عبادت حق خلائی ندارد تا جايی برای شرك باشد، بنابراين، جمله «واعبُدوا اللهَ ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» در ظاهر دو جمله است؛ ولی روح آن به يك جمله باز می گردد و روح اين دو وظيفه (عبادت خدا و شرك نورزيدن به او) يك چيز، يعنی 👈 اخلاص در توحيد است. ⬅️ عبادت خالصانه با شرك جمع نمی شود و توحيد با شرك سازگار نيست و انسان های صالح دو وظيفه ندارند (موحد بودن و مشرك نبودن)، بلكه نفی شرك، توضيح و شرح همان توحيد است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام صاحب زمان، صاحب من، مهدی جان ... و این آغازی دوباره است بر شوری بزرگ که هر سال در رگ‌های منجمد زمین می‌جوشد و جهان را جانی دوباره می‌بخشد ... و من همرنگ منتظران سیاهپوشتان ، دلخوشم که در عزای جد غریبتان با شما شال عزا بسته‌ام و به اقتدای شما بر سر و سینه می‌زنم ... ای کاش این محرم پایان عزاداری هایمان باشد پایان گریه های صبح و شب شما باشد، ای کاش ندای « ان جدی الحسین قتلوا عطشانا » بزودی به گوش جهانیان برسد ... بحق العطشان عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔳 امام رضا علیه السلام فرمودند: ◼️ هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود . 📚 امالی صدوق، ص ۱۱۱ ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حجت الاسلام عالی 💚 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: 🏴 هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین (علیه السلام) را خدمت حضرت زهرا (علیهاالسلام) آورده و از عرش الهی آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت و نه چشم سر می‌بینیم پس اشک های ما سرازیر می شود. 📚(ثمرات الاعواد: ج۱ ص ٣٧) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 🍃وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمً» 💫 درجلسه تفسیر تخصصی روز دوشنبه مورخ یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ استاد حسینی آل مرتضی مروری بر تفسیر بخشی از آیه ۶۴ نساء داشتند. ایشان خلاصه ای از موضوع اذن و نظر فخر رازی را در این باره ارائه دادند و فرمودند که فخر رازی معتقد به تکوینی بودن اذن است و می گوید اگر اذن تشریعی باشد تکرار موضوع و محمول است و مفهوم آیه این می‌شود که یعنی ما هیچ پیامبری را دستور ندادیم که مردم از او اطاعت کنند مگر به دستور ما و این تکرار موضوع و محمول است پس برای پرهیز از این تکرار اذن باید اذن تکوینی باشد. در جواب علامه جوادی آملی می‌فرماید اذن تشریعی است چرا که هیچ پیامبری بدون اذن الهی مردم را دعوت به اطاعت نمی کند و اطاعت مردم از انبیاء الهی به اذن خداوند است و این اذن همان امر «اطیعوا» در آیه 59/نساء است واین اذن تشریعی است نه تکوینی و سیاق آیه مورد بحث نیز بیانگر تشریعی بودن این اذن است در ارتباط با همین بحث مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه به معانی موضوع و محمول در علوم مختلف اشاره کرده و فرمودند: موضوع و محمول در علم صرف و نحو یعنی مبتدا و خبر و در علم کلام یعنی صفت و موصوف و در علم معانی یعنی مسند و مسندالیه و در ادبیات فارسی یعنی نهاد و گزاره. ❇️ انواع «ال» تعریف ✅1.«ال» جنس که مشتمل بر «ال» استغراق مثل «خلق الإنسان ضعیفًا»  این نوع « ال» همه افراد جنس خود را شامل می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان به‌جای آن از کلمه کُل استفاده کرد «خُلق الإنسان ضعیفًا» مراد از انسان یعنی کل انسان‌ها. ✅2. بیان حقیقت این نوع «ال» حقیقت و ماهیت جنس را بیان می‌کند ولی همه افراد جنس خود را در برنمی‌گیرد. «الحدید اصلبُ من الذهب؛ آهن سخت‌تر از طلاست» حقیقت و ماهیت ماده و طبیعت آهن را در نظر می‌گیریم که از حقیقت و ماده طلا سخت‌تر است. ❇️ نظرصاحب المنار در مورد عصمت انبیاء صاحب المنار عصمت انبیاء الهی را در تمامی ابعاد زندگی آن‌ها قبول ندارند و معتقد است پیامبران الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی عصمت دارند. 👈استاد آل مرتضی اظهار داشتند تفسیر المنار تفسیر عظیمی است که رشید رضا در ادامه تفسیر استادش محمد عبده نوشته است که حدود ۱۲ جلد است تفسیری است که ابعاد تربیتی فردی و اجتماعی را هم دربرمی‌گیرد و عوامل ضعف و ترقی امت اسلام را متذکر می‌شود ولی متأسفانه افکار اصلاح‌طلب و سلفی‌گری دارد که مخالفت زیادی با مذهب شیعه دارد و هیچ‌ یک از اعتقادات شیعه را باور ندارد مثل واقعه غدیر، مباهله، شفاعت، تقیه، عصمت انبیاء، توسل به اهل‌بیت و پیامبر ایشان در ادامه فرمودند: اگر علم با معرفت همراه نباشد با تعقل و تفکر نباشد تأثیر لازم را نخواهد داشت. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ 💫در ادامه مرور تفسیر آیه ۶۴ نساء استاد محترم آل مرتضی پیرامون موضوعات مربوط به توجیه نادرست در مورد استغفار پیامبر و جواز و لزوم استغفار ایشان در حق مردم به طور خلاصه توضیحاتی ارائه نمودند. ❇️ توجیه نادرست درباره استغفار پیامبر در تفسیر آیه ۶۴ نساء بعضی از مفسرین استغفار رسول اکرم را برای منافقان توجیه کرده و گفتند با ظاهر آیه منافات دارد زیرا هر کس در حق الله تعدی کرده می‌تواند به‌طور مستقیم از خداوند طلب مغفرت کند و نیازی به استغفار پیامبر نیست اگر به‌ حق الناسی تعرض کرده باشد باید جبران کند یعنی صاحب حق را راضی کرده و حق او را ادا کند گفتند منافقان چون به طاغوت مراجعه کردند و از پیامبر اعراض کرده و ایشان را ناراحت کردند پس باید علاوه‌ بر طلب مغفرت از خدا از شخص پیامبر هم عذرخواهی و طلب عفو و گذشت کنند و او را راضی کنند که این بر خلاف تفسیر آیه مورد بحث است زیرا می‌فرماید: «واستغفر لهم الرسول» یعنی اگر رسول خدا برای ایشان استغفار کرده از خداوند برای منافقین طلب مغفرت کند تا خداوند رحمت خود را شامل حال آنها کند براساس مجموع نظر مفسرین شیعه، آیه شریفه شفاعت و توسل به پیامبر را بیان می‌کند نه جلب رضایت ایشان را از جانب منافقین، درست است که نص آیه درمورد منافقین است که به محکمه طاغوت مراجعه کردند و خداوند از آن‌ها خواست استغفار کنند و در پی توبه آن‌ها از پیامبر هم خواست برای آن‌ها از خداوند طلب استغفار کند تا توبه آن‌ها پذیرفته شود  ولی ظاهر آیه عمومیت دارد و این مخصص و مقید اطلاق یا عموم آیه نمی‌شود . یعنی هر کسی در هر زمان و مکانی مرتکب معصیت شود و بعد توبه کند و به پیامبر متوسل شود که حق الله و چه حق الناس باتوبه و توسل به پیامبر و اهل‌بیت دعا و توبه او به کمال می‌رسد و پذیرفته می‌شود. ❇️ جواز یا لزوم استغفار پیامبر گاهی خداوند متعال در قرآن کریم شرط آمرزش گناهان را توبه می‌داند. مصداق آیه ۱۳۵ آل عمران 🍃 «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ» در این‌جا آیه عمومیت دارد و استغفار  پیامبر کنار توبه گنهکار جایز است و اگر از پیامبر بخواهد شفاعت کند و شفاعت ایشان ضمیمه دعا باشد سریع‌تر به کمال و نتیجه می‌رسد ولی در آیه ۶۴ نساء آیه مورد بحث شرط قبولی توبه منافقین از جانب خداوند استغفار پیامبر برای ایشان است که وجوب استغفار پیامبر را می‌رساند تا توبه آن‌ها پذیرفته شود و مغفرت خداوند تنها با شفاعت پیامبر حاصل می‌شود این آیه مقید است. 👇👇👇👇 در ادامه جلسه، مدیریت محترم موسسه نورالیقین مباحث مفصلی پیرامون انتخابات و انتخاب رئیس جمهور اصلح ارائه نمودند که متن پیام آن به صورت مجزا همان روز دوشنبه یازدهم تیرماه در تمام کانالهای مربوط به موسسه نورالیقین و کانال‌هایی که خبرهای موسسه نورالیقین را دریافت می کنند ارسال شده و موجود هست و عزیزان می توانند مراجعه کنند. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴🏴🏴🏴🏴 موضوع: عدول در نماز م(۷۵۶_۷۶۳) ✅ مواردی که عدول جایز است: 👇 1⃣ نیت از نماز ادا به نماز قضا،با دو شرط:👇 الف) وقت نماز ادا تنگ نباشد، ب)عدول ممکن بوده ومحل آن نگذشته باشد،البته این فرض،گاهی حکم استحباب را پیدا می کند ؛مثلا نماز گذار در حال خواندن نماز ظهر یادش می آید که نماز صبح را نخوانده است در این جا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته واز رکعت دوم نگذشته باشد.(۷۶۳) 2⃣ عدول از نماز جماعت به فرادا ؛البته برخی از فقها،در جایی که فرد قبل از نماز،قصد عدول وفرادا کردن نماز را داشته باشد،اشکال کردند. 3⃣ عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس ،در اماکن چهار گانه ای که بین نماز شکسته وتمام مخیر است. (مسجد الحرام_مسجد النبی_مسجد کوفی _ حرم امام حسین علیه السلام) 4⃣ عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر ،اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ مواردی که عدول مستحب است: 👇 ✅ از واجب به نافله 1⃣ در جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد. 2⃣ در نماز ظهر جمعه مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود،اگر از روی فراموشی سوره دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد،مستحب است نماز را به نافله تغییر داده ومجددا نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه ومنافقون )بخواند. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مهدی جانم ای داغداراصلی این روضه هابیا صاحب عزای ماتم کرب و بلابیا تنهاامیدخلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا بالاگرفته ایم برایت دودست را ای مردمستجاب قنوت و دعابیا اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام مولای من ، مهدی جان وقتی قلبم در حرارت روضه‌ها گُر می‌گیرد و سیلاب اشک بی امان، پهنای صورتم را می‌پوشاند، با ذره ذره‌ی وجودم زیر لب زمزمه می کنم : این الطالب بدم المقتول بکربلا... ▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ ▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin
🔺صاحب مکیال المکارم می نویسد: 🔷 یکی از دوستان صالح من در عالم خواب مولا صاحب الزمان سلام الله علیه را دید که فرمود: 🔹 من دعاگوی هر مومنی هستم كه پس از ذكر مصائب حضرت سيدالشهدا سلام الله علیه برای تعجیل فرج و تایید من دعا كند! 📚 مکیال المکارم بخش۶ ذیل قسمت۲۹ 🔻 اولین دعای ما هنگام جاری شدن اشکها در مجالس عزا، دعای فرج منتقم است ... @moassese_nooralyaghin
شرکت امام زمان در مجالس عزای سالار شهیدان ‍ ▪️پرسید: دیشب کجا بودی؟ عرض کرد: کسی خبر آورد از رویت هلال محرم، یکی از دوستان شما مجلس عزا گرفته بود، مهمان مجلس او شدم، برای گریه بر جدّ غریبتان حسین علیه السلام. امام دعایش کرد و فرمود: وقت بیرون آمدن، مقابل درب خانه کسی را ندیدی؟ گفت: دیدم، ولی نشناختمش. شب بود و هوا تاریک! امام صادق علیه السلام فرمود: من بودم آنکه دیدی و نشناختی! عرض کرد: پس چرا نیامدید، تا صدرنشین مجلس عزا باشید؟! فرمود: ▪️ خواستم وارد شوم، ولی دیدم که رسول خدا، امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهم السلام در صدر مجلس حاضرند و اشک میریزند. 📚 برگرفته از احرام محرم، ص ۵۰ (به نقل از ثمرات الاعواد، ج۱، ص۱۱۶) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۱ سوره بقره 👈الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ کسانی که کتاب بر آنها فرستادیم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نیز) بجا آورند، آنان اهل ایمانند و آنها که به کتاب خدا کافر شوند (و حق شناسی نکنند) آن گروه زیانکاران عالمند. الَّذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، مبتدا اتینا: فعل ماضی، مبنی برسکون .ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هم: ضمیر متصل، مبنی، مفعول به اول، محلا منصوب الکتابَ: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری یتلونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به حقَّ: مفعول مطلق تأکیدی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری تلاوتِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یؤمنون: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز « واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ه :ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر بِه: جارو مجرور، متعلق به «یؤمنون» وَ: حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم شرط، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا یکفر: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «یَکفُر» فَ: رابطه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اولئکَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا هُم: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا الخاسرون: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» هم الخاسرون: جمله اسمیه، خبر برای «اولئک» و محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin