*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_دهم
◀️ هانی بن عروه
🔹قسمت دوم
⬅️ نقش هانی درقیام مسلم بن عقیل
↩️ مسلم بن عقیل، پس از آگاهی از آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه و تهدیدهای او، از خانهٔ مختار بن ابوعبید ثقفی به خانهٔ هانی بن عروه رفت.
👈بنا بر نقلی، هانی مایل نبود مسلم وارد خانهٔ او شود، اما پس از ورود مسلم، با تمام وجود از او دفاع کرد. خانهٔ هانی از این رو انتخاب شد که از نظر اجتماعی، او بانفوذتر از مختار بود.
👌 خانهٔ هانی از زمان ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه مرکز فعالیتهای سیاسی و نظامی بود و شیعیان به خانهٔ او آمد و شد میکردند.
↩️ شریک بن الاعور نیز – که از یاران خاص امام علی(ع) و از شیعیان بزرگ بصره بود و به همراه عبیدالله به کوفه آمده بود – بیمار گردید و او نیز به خانهٔ هانی، که از دوستانش بود، وارد شد و هانی را به یاری مسلم تشویق کرد و در خانهٔ هانی نقشهٔ کشتن عبیدالله را کشید
🔹به این ترتیب که در زمان عیادت عبیدالله از او، در خانهٔ هانی انجام گیرد.به هر حال، این طرح به این سبب که هانی یا یکی از زنان خانه مایل نبود مهمانش در خانهاش کشته شود و یا استناد مسلم به حدیثی از پیامبر(ص) که از کشتن به شکل غافلگیرانه منع فرموده، عملی نشد.
⬅️ دستگیری و شهادت
↩️ عبیدالله بن زیاد یکی از بردگان شامی خود را مأمور تحت نظر گرفتن خانهٔ هانی کرد و چون هانی به دیدار ابن زیاد نرفت، با مکر و حیله، به واسطهٔ محمد بن اشعث و اسماء بن خارجه و عمرو بن حجاج زبیدی – که هر سه از اقوام و دوستان هانی بودند – او را به دارالاماره کشاند و بین او و مسلم بن عقیل جدایی افتاد و به شکست قیام مسلم انجامید.
👈از آنجا که هانی حاضر نشد مسلم بن عقیل را به عبیدالله تسلیم کند، شکنجه شد، به طوری که بینی او شکستند و وی را به زندان انداختند.
😭پس از شهادت مسلم بن عقیل، هانی را دست بسته به بازار قصابان بردند و به دستور عبیدالله بن زیاد، غلام ترک عبیدالله، به نام رشید، سر از بدنش جدا کرد. در منابع تاریخی به تاریخ شهادت هانی اشاره نشده است اما روز شهادت مسلم ۹ ذیالحجه یاد شده است.با این حال در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۹ ذی الحجه روز شهادت مسلم و هانی است.
👈بنا بر نقل مسعودی، هانی هرگاه قبیلهٔ بنیمراد را به یاری میخواند، ۴۰۰۰ مرد زرهپوش سواره و ۸۰۰۰ نظامی پیاده با او حرکت میکردند و اگر قبایل همپیمان خود را دعوت میکرد، ۳۰۰۰۰ زره پوش نظامی در رکابش بودند، اما هنگامی که به سوی قتلگاه میرفت، از آن همه مردان جنگی، هیچ کس درخواست یاریاش را اجابت نکرد.
امام علی علیهالسلام مرگ او را پیش بینی کرده بود.
🏴عبیدالله بن زیاد سر مسلم و هانی را، توسط هانی بن ابیحَیه همدانی و زبیر بن اَروَج تمیمی، نزد یزید فرستاد ویزید او را تشویق کرد. جسد آن دو را در بازار کناسه بر زمین کشیدند و سپس بهدار آویختند.
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادونهم
«وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ کِتابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنینَ غَیْرَ مُسافِحینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ فیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَریضَةِ إِنَّ اللّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً؛ و زنان شوهردار (بر شما حرام است;) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید; (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است;) اینها احکامى است که خداوند بر شما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد،) براى شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید; در حالى که پاکدامن باشید و از زنا، خوددارى نمائید. و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهى بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعداً مى توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند، دانا و حکیم است»(نساء، ۲۴).
✅ موضوع: تقیید و تخصیص پذیری «وَ أُحِلَّ لَكُمْ»
❓ تقیید و تخصیص پذیری عبارت «وَ أُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ» به چه نحو است؟
✍ اطلاق يا عموم حكم حليت زن های ديگر (غير از پانزده گروه مذكور در آيات مورد بحث (واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم) با تحريم نكاح با برخی زنان ديگر در بخش های ديگر قرآن كريم تخصيص يا تقييد يافته است.
🔸 ذات اقدس الهی پس از بيان اصناف پانزده گانه محرمات نكاح، ازدواج با ديگر زن ها را حلال دانسته است:
👈 واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم؛ اين تعبير مطلق است اما اطلاق آن مانند ساير مطلقات و عمومات، تقييدبردار و تخصيص پذير است.
⬅️ تعبير واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم از دو جهت اطلاق دارد:
◀️ به لحاظ افراد و ذوات : يعنی غير از محرّمات ياد شده همه افراد و ذواتِ از زنان، شأنيت نكاح و صلاحيت ازدواج با شما را دارند، هرچند قيود خاص و شرايط مخصوص لازم است تا آن شأنيتِ نكاح و صلاحيت ازدواج به فعليت برسد.
◀️ به لحاظ احوال و عوارض مانند عدد و كيفيت : يعنی غير از زنان ياد شده ازدواج با هر زنی از جهت عدد و كيفيّت جايز است.
👈 اين اطلاق يا عموم از هر دو جهت مزبور با آيات و روايات مقيد شده و تخصيص خورده است:
🔸 نسبت به ذوات (محرمات عینی) با مواردی نظير موارد ذیل مقيد شده و تخصيص خورده است :
1⃣ حرمت نكاح با زن مورد لعان
2⃣ زن نُه طلاقه حرمت ابدی دارد
3⃣ زن سه طلاقه ـ موقتاً بر شوهر قبلی حرام می شود تا اينكه به نكاح ديگری درآيد: (فَاِن طَلَّقَها فَلا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعدُ حَتّي تَنكِحَ زَوجاً غَيرَهُ فَاِن طَلَّقَها فَلا جُنَاحَ عَلَيهِما اَن يَتَراجَعا)
4⃣ زن دارای عدّه وفات يا طلاق ـ چون مطلّقه رجعيه در حكم زن شوهردار است.
5⃣ حرمت نكاح با همسران پيامبرصلی الله عليه و آله و سلم بعد از جدايي از آن حضرت: (ولااَن تَنكِحوا اَزواجَهُ مِن بَعدِهِ اَبَدا) و ...
🔸 نسبت به اوصاف و شرايط كمّی و كيفی (رقم و كيفيت)، با مواردی نظير موارد ذیل مقيد شده و تخصيص خورده است :
1⃣ حرمت نكاح با زنان مشرك: (ولاتَنكِحوا المُشرِكاتِ حَتّي يُؤمِنّ)
2⃣ حرمت نكاح دائمی همزمان با بيش از چهار زن، يعنی با زن پنجم كه ذات او حرام نيست، چون اگر يكی از زن های چهارگانه بميرد يا طلاق بگيرد، نكاح با زن پنجم جايز است؛ يعنی نكاح دائم از جهت عدد محدود است و نكاح بيش از چهار زن جايز نيست.
3⃣ حرمت نكاح با برادرزاده يا خواهرزاده بعد از ازدواج با عمه و خاله و بدون اجازه آن ها، چون جمع ميان عمه و برادرزاده يا خاله و خواهرزاده بدون اجازه عمه و خاله، نظير جمع ميان دو خواهر است كه حرمت جمعی دارد؛
👈 با اين تفاوت كه مانند جمع ميان دو خواهر به طور مطلق حرام نيست، بلكه در بعضی از صور به طور مطلق جايز است، مانند آنكه از جهت تقدّم و تأخّر، عكس مورد ياد شده باشد؛ يعنی در آغاز با برادرزاده يا خواهرزاده ازدواج كند وآن گاه با عمه و خاله كه اين جمع مانعی ندارد؛ امّا عكس آن با روايات تخصيص خورده است؛ يعنی اطلاق جمله (واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم) حلال بودن اين جمع را هم شامل میشود؛
👈 ليكن دليل خاص بعضی از صور اين جمع را تخصيص زده و مشروطاً جايز شمرده است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#مدرس_استاد_آل_مرتضی
#موسسه_نور_الیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ▪️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🌠موضوع(۴): حروف مقطعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
«طه»
⬅️ در مورد حروف مقطعه نظرات مختلفی بیان شده است ،از جمله:
۱_ حروف مقطعه از متشابهات قرآن است،که هرگز قابل حل نبوده و از جمله مجهولات مطلق است و راه علم به آن، کاملا بر مردم بسته است ،اما اهل کلام، جهل مطلق را به گونه ای که حتی پیامبران و اولیای الهی از آن بی خبر باشند ،در هیچ کجای قرآن نمی پذیرند، زیرا قرآن در آیات ۳۸_۲۹ «ص» با وصف «مبین ؛آشکار» آراسته شده است.
۲_ رموزی است میان خدا و رسول
۳_ کتاب آسمانی قرآن با آن عظمت که سخنوران عرب و غیر عرب را متحیر ساخته و دانشمندان را از معارضه با آن عاجز نموده ،از نمونه همین حروفی است که در اختیار همگان قرار دارد
۴_ این حروف خاصیت آوایی دارند و آوای این حروف در آن روزگار هنگام تلاوت قرآن موجب جلب توجه حاضرین بوده تا به قرآن گوش فرا دهند ،زیرا معاندین در صدد بودند تا نوای قرآن به گوش ره گذران عرب نرسد.
👈بعضى از دانشمندان غرب که پیرامون مسائل اسلامى مطالعه مى کنند،
معتقدند:
💫حروف مقطعه در آغاز هر سوره، کلمه اى است، داراى معنى خاص که بعضى با گذشت زمان متروک مانده، و بعضى به ما رسیده است، و الا بعید به نظر مى رسد که مشرکان عرب، حروف مقطعه را بشنوند و مفهومى از آن درک نکنند، و به سخریه و استهزاء برنخیزند، در حالى که در هیچ یک از تواریخ دیده نشده که این بهانه جویان سبک مغز، حروف مقطعه را دستاویز براى چنین عکس العملى کرده باشند.
💫لازم به ذکر است که: استفاده از حروف رمزى و علائم اختصارى در زمان گذشته و حال، فراوان بوده است، مخصوصاً که در عصر ما بسیار مورد استفاده است. مانند «ناجا» به معنای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
⬅️ این موضوع نیز جالب توجه است که: در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم «طه» از اسامى پیامبر است و معنى آن: «یا طالِبَ الحَقِّ، الهادِىَ إِلَیْه: اى کسى که طالب حقى، و هدایت کننده به سوى آنى» .
از این حدیث، چنین برمى آید که: « طه » مرکب از دو حرف رمزى است «طا » اشاره به «طالب الحق» و «ها» اشاره به « هادى الیه» مى باشد.
⬅️ در بسیاری از روایات و کلمات مفسران «طه» به معنای «یا رجل»ذکر شده است
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
﷽ #سلام_امام_زمانم ﷽
سلام بر تو ای مولایی که
در برابر کلام نافذت،
همه دلیل ها رنگ می بازد؛
سلام بر تو و بر روزی که
برهان های محکمت،
جایی برای تردید
باقی نخواهند گذاشت...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_یازدهم
◀️ هانی بن عروه
👈قسمت سوم
⬅️ واکنش امام حسین(ع) به شهادت هانی
↩️ خبر شهادت هانی و مسلم در میانهٔ راه کوفه، در منزلی به نام ثعلبیه یا زرود یا قادسیه و یا قطقطانه ، به امام حسین(ع) رسید.
😭امام بر مرگ آن دو گریست و آیه استرجاع را خواند و از خداوند برای آنان درخواست رحمت کرد. عبدالله بن زبیر اسدی، در قطعه شعری، شهادت آن دو را وصف کرده است.
⬅️ مزار
↩️ هانی را در کنار دارالامارهٔ کوفه به خاک سپردند. اکنون مزارش به مسجد کوفه متصل است و پشت قبر مسلم بن عقیل و در جهت شمال آن قرار دارد.
👈آستانهٔ هانی بن عروه هم اکنون یکی از زیارتگاههای شیعیان است. هانی دارای زیارتنامه مخصوصی است که در آن، وی عبد صالح و از اصحاب امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خوانده شده است.
پس کنار قبر او میایستی و به رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) سلام میکنی و میگویی:
سَلامُ اللّٰهِ الْعَظِيمِ وَصَلَواتُهُ عَلَيْكَ يَا هانِئَ بْنَ عُرْوَةَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ النَّاصِحُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً، فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَكَ، وَاسْتَحَلَّ دَمَكَ، وَحَشىٰ قُبُورَهُمْ ناراً. أَشْهَدُ أَنَّكَ لَقِيتَ اللّٰهَ وَهُوَ رَاضٍ عَنْكَ بِما فَعَلْتَ وَنَصَحْتَ،
🍃سلام خدای بزرگ و درودهایش بر تو ای هانی بن عروه، سلام بر تو ای عبد شایسته و خیرخواه برای خدا و رسولش و امیرمؤمنان و حسن و حسین (درود خدا بر آنان باد)، شهادت میدهم که مظلوم کشته شدی، خدا لعنت کند کسانی که تو را کشتند و خونت را حلال شمردند، گورهایشان را آکنده از آتش کند، گواهی میدهم که تو خدا را ملاقات کردی و او از تو خشنود بود، به خاطر آنچه انجام دادی و خیرخواهی که نمودی
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ دَرَجَةَ الشُّهَداءِ، وَجُعِلَ رُوحُكَ مَعَ أَرْواحِ السُّعَداءِ بِما نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ مُجْتَهِداً، وَبَذَلْتَ نَفْسَكَ فِي ذاتِ اللّٰهِ وَمَرْضاتِهِ، فَرَحِمَكَ اللّٰهُ وَرَضِيَ عَنْكَ وَحَشَرَكَ مَعَ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ وَجَمَعَنا وَ إِيَّاكُمْ مَعَهُمْ فِي دارِ النَّعِيمِ، وَسَلامٌ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.
🍃و گواهی میدهم که تو به درجه شهیدان رسیدی و روحت با ارواح اهل سعادت قرار داده شد، به خاطر آنکه خیرخواهی کردی برای خدا و رسولش، درحالیکه جانت را برای ذات خداوند و خشنودیاش فدا کردی، پس خدا تو را رحمت کند و از تو راضی شود و با محمّد و خاندان پاکش محشور فرماید و جمع کند ما را و شما را با محمّد و خاندان محمّد در خانۀ خوشبختی و فراوانی و سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد.پس دو رکعت نماز بخوان و آن را به روح هانی هدیه کن و به آنچه خواهی برای خود دعا کن و وداع کن او را به آنچه مسلم را به «آنچه مسلم را به آن وداع» کردی.
پایان
یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_هشتاد_و_ششم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ لزوم یا عدم لزوم صفات در تحقق حیض
(مساله ۴۸۸و۵۰۰)
⁉️ سوال. اگر خونی صفات حیض را نداشته باشد، آیا ممکن است حکم حیض داشته باشد؟
🔹این موضوع نسبت به صاحب عادت وقتیه وغیر وقتیه متفاوت است.👌
الف)صاحب عادت وقتیه👇👇👇
👈اگر خون در وقت عادت باشد(یا یکی دو روز قبل یا بعد از آن )در صورتی که واجد شرایط حیض باشد،حیض محسوب می شود؛هر چند فاقد صفات حیض باشد.↪️
(م۴۸۸،همه مراجع)
ب)غیر وقتیه 👇👇👇
👈مبتدعه ومضطربه وناسیه وزنی که عادت عددیه دارد،اگر خونی ببیند که فاقد صفات حیض باشد ولی شرایط حیض را داشته باشد ،دو نظر وجود دارد:↪️
(م۵۰۰)
قول اول👇
📚 ایات عظام امام خمینی رحمتالله، امام خامنهای حفظهالله، سیستانی، صافی،نوری،...
اگر خون فاقد صفات ،شرایط حیض را داشته بلشد،حیض محسوب می شود.
قول دوم :👇
📚آيات عظام زنجانی، مکارم، وحید...
خون فاقد صفات مطلقا استحاضه محسوب می شود ،حتی اگر شرایط حیض را دارا باشد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ شرایط حیض
۱-قبل از یائسگی
۲-اتمام ۹ سالگی
۳-خونریزی کمتر از ۳ روز نباشد.
۴-خونریزی بیشتر از ۱۰ روز نباشد.
۵-توالی ۳ روز
۶-استمرار خون در سه روز اول
۷-فاصله بین دو حیض کمتر از ۱۰ روز نباشد.
✅ صفات حیض
۱-غالبا سرخ یا سرخ مایل به سیاه
۲-گرم
۳-غلیظ
۴-خروج با سوزش
✅ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_سوم
#مدرس_استاد_آل_مرتضی
#موسسه_نورالیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ◾️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
🌠موضوع (۵) : این قدر خودت را به زحمت نیفکن
( آیه ۲ طه):مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ
ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى.
(آیه ۳ طه)إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى
مگر آنكه مايهى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مىترسد.
⬅️ کلمه «لِتَشْقَىٰ» در عبارت«مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ»به معنای سختی طاقت فرساست.
💫برپایه روایات متعدد ،حضرت رسول(ص) در شب زنده داری و عبادت بسیار بر خود سخت می گرفتند، تا جایی که در انجام تکلیف ،پاهای حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود.خدای سبحان می فرماید : ما قرآن را نازل نکردیم ،تا خودت را به زحمت اندازی.
همچنین پیامبر اکرم (ص)برای هدایت مردم بسیار خود را به مشقت و سختی می انداخت ،چنانچه خداوند متعال فرمود : «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛(ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند هلاک سازی!»، در حالیکه به عنوان رسول ،وظیفه ات ابلاغ است و بس« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ»، وظیفه ای بیش از انذار ،تعلیم کتاب و حکمت و ترکیه نفوس نداری و نزول قرآن و مسئولیت تبلیغ نباید تو را چنین به مشقت و رنج و سختی بیندازد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌠 موضوع (۶) تبلیغ دین
💫طبق آیات قرآن کریم یکی از مهمترین وظایف پیغمبر، بَلاغ، یعنی رساندن پیام است،و تبلیغ دین به معنای رساندن پیام الهی به مردم است.
💫هر تبلیغی بر سه عنصر استوار است:
۱_پیامدهنده (مبلّغ)
۲_پیامگیرنده (مخاطب)
۳_محتوای تبلیغ (متن)
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌠🌠حضرت آیتالله خامنهای در آستانه محرم ( ۱۴۰۲/۴/۲۱)در دیدار با روحانیون با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن گفتند: دین خدا در سطح تودههای مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمییابد.
⏪ ایشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی میشویم و مانند غرب گرفتار قبحزدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست،
🌠🌠مقام معظم رهبری به چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ اشاره کرده و فرمودند:
1️⃣ شناخت مخاطب
👈باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم....
📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
☝️این مخاطب را بشناسید.
2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
👈 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد ،باید به آن حمله کرد....
👈 جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3️⃣ داشتن روحیه جهادی
اگر روحیهی جهادی نباشد:
👈انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
👈 گاهی در رفتار غلط عمل میکند...
❇️ وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
💫💫طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در قالب عناوین مختلفی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی وجنگ نرم، مؤمنین وظیفه دارند علاوه بر طلب علم حرکت جهادی در تقویت اعتقادات جوانان داشته و با اتحاد خود، نقشه دشمنان دین را که قصد دارند با استحاله فرهنگی ،ایران عزیز را به آندلسی دیگر تبدیل کنند ،باطل کنند.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
مولاےمهربانم
کاش به اندازهے گلهاے آفتابگردان معرفت داشتم
و همواره رو به سوئے که شما هستید مےگرداندم
و گردش عمر و زندگیم را به دستان پدرانهے شما مےسپردم
اما
افسوس
از این دنیاے فانے و بازیچههایش
که سخت سرم را گرم کرده
و حواسم را پرت
سلامے عرضه مےدارم به محضرتان
شاید بیشتر رو به سویتان آورم
السلام علیک یا قطب العالم✋
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#سلاممولاےمهربانم
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه من نزد امام زمانم
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_دوازدهم
◀️ اولین مبارز بنیهاشم علی اکبر سیدالشهدا
👈قسمت اول
⬅️ روز عاشورا تا هنگامی که اصحاب (غیر هاشمی) امام حسین (علیهالسّلام) زنده بودند، عملاً آنها به میدان جنگ رفتند، و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و جنگ و مبارزه و شهادت بنیهاشم، پس از شهادت آنان آغاز شد.
↩️ بعد از اینکه اصحاب (غیر هاشمی) امام حسین (علیهالسّلام) کشته شدند و کسی نماند جز اهل بیتش که فرزندان علی (علیهالسّلام)، فرزندان جعفر، فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن و فرزندان خود او بودند؛ آنها جمع شدند و با هم خداحافظی کردند و تصمیم به جنگ گرفتند.
👈اکثر قریب به اتفاق منابع دست اول و معتبر تاریخی، حضرت علیاکبر را اولین شهید از بنیهاشم ذکر کردهاند.
گفتنی است که ابن اعثم در کتاب الفتوح
خوارزمی در مقتل الحسین
و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابیطالب،
👈عبدالله بن مسلم را به عنوان اولین شهید از بنیهاشم ذکر کردهاند؛
اما (طبق بررسیها) ابن شهرآشوب از خوارزمی پیروی کرده و خوارزمی نیز مطالب خود را از ابن اعثم گرفته است، لذا این نقل در بین منابع قدیم در واقع منحصر به فتوح ابن اعثم میشود و فتوح ابن اعثم از نظر اعتبار، در ردیف الاخبار الطوال دینوری و انساب الاشراف بلاذری و تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید قرار ندارد.
🔹هنگامی که از میان جوانان بنیهاشم، پیش از همه، حضرت علیاکبر (آماده جنگ شد، او) که از زیبا صورتان و نیک سیرتان روزگار بود، نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و (با ناامیدی از بازگشت او،) نگاهی مایوسانه به قامتش انداخت، و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. (ابن اعثم و خوارزمی نوشتهاند: امام محاسن شریفش را به سوی آسمان گرفت
و گریست. سپس گفت:
«اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه.»
(این جملات را با اندکی تفاوت و با اضافاتی، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین
ابن اعثم در کتاب الفتوح،
و خوارزمی در مقتل الحسین،
و با تفاوت بیشتری شیخ صدوق در الامالی،
آوردهاند.)
«بارالها، تو شاهد باش، جوانی به جنگ این مردم رفت که در صورت و سیرت و گفتار، شبیهترین مردم به پیامبرت (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود، و ما هرگاه مشتاق دیدن پیامبرت میشدیم، به این جوان نگاه میکردیم».)
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بدانید جمهوری اسلامی حرم است
و این حرم اگر ماند دیگر حرم ها میمانند.
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره
👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ...
و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید...
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب
اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِیثاقَ: مفعول به برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
بَنِي: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جر «یاء»
إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه برای «بنی» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف)
لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَعْبُدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل.
إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللَّهَ: لفظ جلاله الله، مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف،مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْوَالِدَيْنِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر «یاء»
بِالْوَالِدَيْنِ: جار و مجرور، متعلق به فعل محذوف «احسنوا»
إِحْسَانًا: مفعول مطلق و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ذِي: :معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء»
الْقُرْبَىٰ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره مقدره
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْيَتَامَىٰ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر کسره مقدره
وَ :حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْمَسَاكِينِ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء»
↩️ ادامه دارد...
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_نود
✅ موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی)
مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل میآید.
پس نشانههای مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله.
🔹 انواع مفعول مطلق
🌱 مفعول مطلق تأکیدی
مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل میآید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی میگویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت. همانطور که مشاهده میکنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف الیه و صفت نیز نیامدهاست و برای تاکید ذکر شدهاست پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «اِحساناً» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل محذوف «اَحسِنوا» می باشد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi