eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
815 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ (ره) 🔹روزی از روزها، چند نفر از جوانان دانشجوی متدیّن از کرج آمده و به اتاق حقیر - که توفیق داشتم سال‌ها به‌عنوان مسئول استفتائات و اجازات دفتر آیت الله العظمی ، در خدمت معظم له باشم- وارد شدند. 🔹️ اوراقی حدود ۱۵۰ برگ به همراه داشتند و می‌گفتند که اینها حدود ۱۹۰ از طرف است که در کرج منتشر شده و هیچ کسی جواب نداده است که بعداً متوجه شدم این سؤالات، متن کتابی بنام «أسئلة قادت شباب الشیعة الی الحق» است که توسط وهابی‌ها نوشته شده بود. 🔹️ حقیر گفتم چون استفتائات از داخل و خارج کشور بسیار زیاد است و معظم‌له خودشان مقید هستند که آن‌ها را ملاحظه ‌کنند، بعید است فرصت رؤیت و پاسخ به این سؤالات را داشته باشند. 🔹️ با اصرار زیاد آن‌ها، قبول کردم که آن اوراق را عصر که حسب‌المعمول خدمت آقا شرفیاب می‌شدم تقدیم کنم. 🔹عصر که مشرّف شدم و به آقا این قضیه را عرض کردم. فرمودند: حالا بگذارید تا نگاهی کنم. آن شب گذشت. فردا صبح که برای درس تشریف آوردند، سررسیدی در دستشان بود و قضیه این سؤالات را سر درس مطرح نمودند. 🔹️ آقا فرمودند چون دیدم این شبهات بی‌پاسخ مانده است، از دیشب بعد از شروع به پاسخ دادن به این‌ها کردم و وقت و ساعت را با شنیدن صدای اذان صبح متوجه شدم! 🔹️ بعد از درس، سررسید را به حقیر دادند تا کارهای آن انجام شود. دیدم در آن شب، به سی ‌و سه سؤال از آن اوراق، جواب‌های مستدلّ و تحقیقی داده بودند. حتی بعضی جاها در متن، دستشان خط خورده بود و حاشیه زده بودند که . ⬅️ چند روز دیگر هم بقیّه سؤالات را سریع و دقیق پاسخ دادند و پس از انجام کارهای شکلی، کتاب با عنوان «صراط مستقیم» چاپ شد. ✅ببینید یک عالم و فقیه غیور حتی در کهولت سن و عمر بیش از ۹۰ سالگی، چگونه با و ، این چنین شب تا صبح را بیدار می‌ماند و برای خدا انجام وظیفه می‌نماید. این، برای همه ما، روحانی و غیر روحانی، درس است. 📚 محضرِ آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) /محسن اکبری شاهرودی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠معنای اشتراط عدم شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی 👤 از اشتراط اسلام در پذیرش شهادت بر وصیت، شهادت کافر ذمی تحت شرایطی استثنا شده است که یکی از شرایط مذکور در عبارات فقها، عدم وجود شاهد مسلمان است. اما مراد از این شرط چیست؟ آیا هیچ شاهد مسلمانی اعم از زن و مرد نباید وجود داشته باشد؟ اگر یک شاهد مرد وجود داشت، آیا دو شاهد کافر ذمی باید ضمیمه شوند یا یک شاهد کافر ذمی کفایت می کند؟ استاد قائنی استظهار خاصی از روایات در این زمینه دارند به این بیان که مراد از اشتراط عدم شاهد مسلمان در روایات، اشتراط عدم شاهد مسلمانی است که وصیت با شهادتش اثبات می شود. ایشان در توضیح می فرماید ... . 📚درس خارج فقه، چهارم آذر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3182 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
شماره 1 نشست علمی با موضوع: در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول 🎤 ارائه توسط استاد معظم حضرت آیت الله سیّد محمد جواد شبیری زنجانی «دامت برکاته» 📆زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402 ⏱ساعت 10:00 صبح 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی تخییر بین اقل و اکثر و تطبیق آن بر تکبیرات سبع اول نماز 👤 در بحث تکبیرات سبع اول نماز بحث تخییر بین اقل و اکثر مطرح شده است. مرحوم خویی قائل به محال بودن تخییر بین اقل و اکثر شده و مرحوم آخوند قائل به ضروری بودن تخییر مذکور شده است و استاد به بررسی این دو نظریه پرداخته...... 📚درس خارج فقه، جلسه ۵۲، ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 اتمام حجت ملا صالح مازندرانی، شارح کتاب بر طالبان علم 🔹️ مرحوم در خاتمه مستدرک‌الوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔹️ من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من نبود و گاه اوقاتی بر من می‌گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. 🔹️ ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!! 📚خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۱۹۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه 👤 مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح می‌‌کردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که می‌‌کردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است. ما هم فی الجملة‌ به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود. لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. می‌‌دانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟...... 📚 درس خارج فقه، ۴ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3204 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
"نقش علما در حفظ دین مردم" ❇️ الإمامُ الهاديُّ عليه ‏السلام: لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا (عليه ‏السلام) مِنَ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه‏ِ، و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة، کما يمسک صاحب السفينة سکانها ، اولئک هم الأفضلون عند الله عزو جل. ◼️ ترجمه: بعد از غیبت قائم ما اگر کسانی از باقی نمانند که مردم را به سوی آن حضرت بخوانند، و به ایشان کنند و از دین او با دلائل الهی کنند و ضعفاء بندگان خدا را از دام های شیطان و فاسقان و کمین گاه های دشمنان اهل بیت دهند، هیچ کس نمی ماند مگر آن که از دین خدا باز می گردد. لیکن این علماء هستند که سررشته قلوب ضعفاء شیعه را با جدیت نگاه می دارند همانگونه که ناخدای کشتی سکان آن را در چنگ می گیرد. تنها اینان نزد خداوند برترین اند.» 📚  بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 2، ص 6. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مثال‌هایی برای انشاءات طولی 👤 نگاه رایج، این است که: «شارع مقدس ملاکاتی دارد که آن ملاکات را در نظر می‌گیرد و در تزاحم ملاکات، با علم خودش، کسر و انکسار می‌کند و درنهایت انشاء می‌کند.»، اما احکام طولی ثبوتی، این دید را ندارد؛ در احکام طولی ثبوتی، اگرچه شارع کسر و انکسار می‌کند، اما مانعی ندارد حکمت تقنین اقتضا کند وقتی ملاکات را لحاظ می‌کند، انشاءاتی که در عرض هم تزاحم دارند را در طول هم انشاء کند بدون این که از انشاءات قبلی دست بردارد؛ یعنی انشاء جدید را روی انشاء قبلی سوار می‌کند بدون این که انشاء قبلی محو بشود و احکامش از بین برود. اگر این نگاه درست باشد و با شواهدی ثابت بشود، بسیار پرفایده است. این نگاه به تشریع، آیا مثال‌های ملموسی هم در فقه دارد؟ ... 📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد مفیدی از جلسه سیزدهم (شنبه۶آبان۱۴۰۲) تا جلسه بیستم (یک‌شنبه۲۱آبان۱۴۰۲) ✅ ادامه این مطلب و نُه مثال برای این نگاه به تشریع را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3217 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1683
🔰 💠 تقیید بردار نبودن دو قضیه در رابطه با قضایای عقل عملی 👤 آیا همان طوری که در خطابات شرعیه و احکام آن بحث تزاحم وجود دارد، در قضایای عقل عملی هم این تزاحم هست؟ به عبارتی آیا در قضایای عقل عملی اهم قضایا داریم. یعنی قضایایی که تحت هیچ شرایطی حتی در فرض تزاحم مقید نشوند؟ دو نظریه وجود دارد.... 📚درس خارج فقه، ۵ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت اقل و اکثر در شبهات وجوبیه و تحریمیه 👤 استاد فرمودند اقل و اکثر در شبهات وجوبیه عکس اقل و اکثر در شبهات تحریمیه هستند. یعنی در شبهه وجوبیه اقل یقینی و اکثر مشکوک ولی در شبهه تحریمی اکثر یقینی و اقل مشکوک است... 📚درس خارج اصول، ۱۶فروردین ۱۳۹۰، جلسه ۱۹۷ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شماره 102 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20503 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔 @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 102.pdf
878.8K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 102 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی ضرورت حیات مستقل برای شخص اعتباری 👤 در کلام حقوقدانان مطرح شده است که شخص حقوقی مجموعه سازمان یافته‌ای از اشخاص یا اموال است که دارای وجود و حیات مستقل از اشخاص تشکیل دهنده است.به نظر می‌رسد که این مطلب از تعریف شخص حقوقی گرفته شده است. در بررسی این مطلب در کتاب شخص اعتباری بیان شده است که ادعای حقوقدانان دارای ابهام است. در صورتی که تأکید آنان بر این باشد که وجود مجموعه‌ای از اموال و افراد برای تشکیل شخص حقوقی لازم است و شخص حقوقی نمی‌تواند قائم به یک شخص حقیقی یا مال باشد این ادعا قابل مناقشه است. احتمال دیگر در کلام حقوقدانان این است که تمرکز بر متعدد بودن افراد نداشته‌اند و از باب اینکه غالبا أشخاص حقوقی توسط مجموعه‌ای از افراد تأسیس می‌شود، به این مطلب اشاره کرده‌اند . 📚 برگرفته از صفحه ۴۶ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🏴 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
▪️پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی به مناسبت شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه کرمان بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون حادثه غم‌بار تروریستی در کرمان که به شهادت ده‌ها تن از عزیزان هم‌وطن انجامید موجب تأثر و تألم شدید گردید. ضمن عرض تسلیت به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) و عموم مؤمنان داغدار به ویژه خانواده های سوگوار این عزیزان، از درگاه احدیت، پاداش و رحمت الهی را برای جان‌باختگان و ثواب صابرین را برای بازماندگان و صحت و شفای عاجل را برای مجروحان و آسیب دیدگان این حادثه تلخ مسالت داریم. امید است به لطف الهی، عوامل این جنایت خونین هرچه زودتر به أشد مجازات برسند. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔰 💠 🔹️ آیت الله شب زنده دار: 🔹 کج فهمی یک عیب بسیار بزرگ و نقمت بزرگی است. انسان روی مسائل فکر می‌کند، ولی آن‌ها را کج می فهمد. یک وقتی خدمت مقام معظم بودیم، صحبت از یکی از علمای قریب عصر شد، ایشان از فرد دیگری در مورد فقه آن عالم پرسیدند، گفت: بد نبود. 🔹️ اما خودشان فرمودند: «نه، آن آقا شذوذ داشت؛ چون کم دیده بود، و به فکر خودش متکی بود». معمولاً کسانی که استاد نمی بینند و خودشان زود حالت استقلال پیدا می‌کنند، دارای حرف‌های می‌شوند؛ زیرا از اصحاب نظر و پخته‌های در فن، حرف را نشنیده‌اند و خودشان یک چیزهایی به ذهنشان می آید که به اشکالاتش نیز نمی توانند توجه بکنند و قهراً دچار شواذ و نوادر می‌شوند. 📚 درس خارج فقه آیت الله شب‌ زنده‌دار (سال۱۳۹۴) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 ثبت و ضبط سوء سابقه‌ها 👤 حکم ضبط و ثبت پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها و دستگاه‌های اطلاعات نگه‌داری می‌کنند از دو جهت قابل بررسی است. چرا که یا پرونده منکراتی است و یا امثال ورشکستی و اینها است. اگر منکراتی باشد از باب اشاعه فحشا حرام است و اگر منکراتی نباشد از باب تعییر که در روایات آمده حرام است... 📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳، ۷ مهر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 به نظر آقای زنجانی و آقای سیستانی - و همین طور خود ما (استاد شهیدی)- مشکل تفسیر قمی که الان موجود است این است که با آن تفسیر قمی اصلی مختلف است، سید علی حسینی استرآبادی کتابی دارد به نام تفسیر الآیات الظاهرة، تفسیر قمی را که نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد، مجمع البیان هم که گاهی [از تفسیر قمی] نقل می‌‌کند با این تفسیر قمی اختلاف دارد. آقای زنجانی معتقدند که علی بن حاتم قزوینی این تفسیر قمی را جمع‌آوری کرده، این مجموعه‌ای از تفاسیر است. [البته در تفسیر قمی موجود:] وقتی می‌‌گوید علی بن ابراهیم عن ابیه بعید نیست آدم مطمئن بشود، این‌ روایت در تفسیر قمی بوده است. 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 مشکل تفسیر قمی کنونی 👤 📚 درس خارج فقه، ۳ دی ۱۴۰۲ ✅ مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3226 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 حکم وضعی تعلق اجاره به تطفیف 👤 اگر خود تطفیف متعلق اجاره قرار بگیرد حکم وضعی آن چیست؟ این مساله دو صورت دارد. یکی این است که تطفیف به صورت شرط ذکر شود. این بحث داخل در افساد و عدم افساد شرط فاسد می‌شود. اگر نفس تطفیف متعلق اجاره باشد در این صورت عقد اجاره باطل است..... 📚درس خارج فقه. جلسه۳۶۵. ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت تعبیر «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر» 👤 در تعبیرات نجاشی در بعضی از موارد تعبیر به کتاب النوادر شده و در بعضی از موارد تعبیر به کتاب نوادر شده است. این دو تعبیر با هم تفاوت دارند.... 📚درس خارج فقه، ۱۴ مهر ۱۳۸۸، جلسه ۷ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد: «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبی‌حمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل می‌کنند.... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💠 تصحیح روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی 👤 «الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر» 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
تسلیم در برابر حق 🔹️ از بیانات آیت‌الله‌ در مورد والدشان آیت الله : 🔺️ مرحوم ، ویژگی‌های ممتازی داشت، از جمله این‌که در برابر حق تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج می‌رسید و صداها بلند می‌شد، در آن وقت هم اگر می‌دید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش می‌شد و به راحتی تصدیق می‌کرد. اگر می‌دید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان می‌کرد و آن را ترجیح می‌داد. 🔺️ مرحوم والد بسیار بود و مطالب را نیز خوب می‌فهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل می‌کرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت. 🔺️ ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی می‌دانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمی‌شد. ایشان به ما نیز سفارش می‌کرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامه‌اش نیز بر این امر تأکید کرده است. آیت الله العظمی سید احمد زنجانی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir