eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 حدیث طلب العلم فریضه در کلام آیت الله شبیری دام ظله 👤 🔻آیت الله والد می‌فرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة» در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان می‌فرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اقسام عام از تقسیمات ثانویه است 👤 🔻مرحوم آخوند در حاشیه کفایه می گوید این که «کل» ظهور در عام استغراقی دارد و «مجموع» ظهور در عام مجموعی و «أی» ظهور در عام بدلی دارد، غیر از آن است که عام ظهور در چه چیزی دارد. گاهی می گویید عام بما هو عام ظهور در فلان چیز دارد و گاهی می گویید نحوه ابراز مولی چگونه است. این دو را نباید خلط کرد. این که عام استغراقی یا مجموعی یا بدلی می شود، بر اساس خودِ عام بما هو عام نیست بلکه وقتی عام را با مصالح و مفاسد پشتوانه آن مقایسه می کنیم، عقل می فهمد که استغراقی یا مجموعی یا بدلی است. حال همین عقل وقتی با خطابات شارع مواجه می شود، تعدادی را که بررسی می کند می بیند غالبا وقتی عام استغراقی بوده شارع از واژه کل و وقتی بدلی بوده از واژه أی و وقتی مجموعی بوده از واژه مجموع استفاده کرده است. 📚 درس خارج اصول، جلسه۸۱، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3366 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 حسین بن عبیدالله ولو توثیقی از قدماء ندارد ولی شیخ در رجال می‌گوید: «کثیر السماع عارف بالرجال» و نیز در مورد ایشان می‌گوید: «شیخنا رحمه الله» . مرحوم فرموده‌اند: تمام مشایخ نجاشی ثقات هستند چون در یک جا گفته است که من احادیث زیادی را از یک شخصی شنیدم فترکت الروایة عنه الا بواسطة بینی و بینه چون رأیت ان شیوخنا یضعفونه، دیدم مشایخ من این شخص را تضعیف می‌‌کنند، بی‌واسطه دیگر از او نقل نمی‌کنم با این‌که روایت از او زیاد شنیدم، آقای خوئی می‌‌گویند: پس معلوم می‌‌شود نجاشی از انسان ضعیف نقل روایت نمی‌کند. طبق این مبنا حسین بن عبیدالله چون از نجاشی است وثاقت او ثابت می‌شود. ولی این برای ما ثابت نیست زیرا.... 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 098= تاریخ 14021209.mp3
1.45M
🔰 💠 وثاقت حسین بن عبیدالله غضائری 👤 📚 درس خارج اصول، ۹ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3364 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
«صله رحم» دقیقاً چیست؟ 🌿 یکی از اعمالی که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوان شده است و برای آن آثار و برکات بسیاری در دنیا و آخرت شمرده شده است، «صله رحم» است.🌿 🔹در روایتی به نقل از حضرت امام صادق علیه‌السلام آمده است: «به ارحامت رسیدگی کن، حتی اگر شده با نوشاندن جرعه‌ای آب! و برترین چیزی که می‌توان با آن به ارحام رسیدگی کرد، جلوگیری از آزار رساندن به آنان است. رسیدگی به ارحام، موجب فراموشیِ (به تعویق افتادن) زمان مرگ و جلبِ محبت خانواده می‌شود. (الکافی، ج۲، ص۱۵۱) ❓اما آیا معنایی که امروزه درباره صله ارحام رایج شده است، معنای دقیق و کاملی است یا بایست برای آن، معنایی وسیع‌تر یافت؟ ✍ پاسخ این سؤال را از کلام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی مد‌ظله‌العالی بیاموزیم: ▫الآن صله رحم را خیلی‌ها معنا می‌کنند به پیوند با خویشاوندان. در حالی‌که کسی‌که یک قدری دقت کند در موارد استعمال صله رحم، می‌فهمد که صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دید‌و‌بازدیدها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی، یعنی در واقع یک نوع رسیدگی روحی است و احیاناً یک نوع دید و بازدید باعث آزار طرف شود اذیت شود اصلاً صله نیست. صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. فرض کنید که گاهی اوقات مثلاً یک خویشاوندی داریم که به خاطر بیماری خاصی که دارد، کسی مایل نیست او را ببیند. ... خب اینجا معنا ندارد و این صله رحم نیست اصلاً. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند، دستگیری از خویشاوند. خب این معنا تغییر کرده است به یک معنا. مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما می‌فهمیم تغییر کرده است. 📚 برگرفته از تقریرات درس اصول آیت‌الله‌ شبیری زنجانی دام ظله (سال۹۰ ص۳۳۷) @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد 👤 در اصول‌الفقه این مطلب را منقح کرده‌اند که: «در جمله‌ی شرطیه، وقتی شرط، محقِّق موضوع باشد مثل «إن رُزقتَ ولدا فاختنه»، جمله‌ی شرطیه مفهوم ندارد.». یکی دیگر از مواردی که شرط مفهوم ندارد ولی ما ندیده‌ایم در اصول بحثش کنند، جایی است که ممکن است توهم اعتناء به موضوعی بشود ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه، یک‌شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و مثال‌های عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
مفهوم شرط.mp3
1.25M
🔰 💠 از مواردی که جمله شرطیه مفهوم ندارد 👤 📚 برگرفته از درس خارج فقه، یک‌شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و مثال‌های عرفیِ آن را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3382 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1798
🔸 💠 استحاله تعلق جعل تشریعی به طریقیتِ قطع در نگاه محقق اصفهانی ره 👤 🔻شیخ ره در فرائد الأصول، بیان می‌دارد که طریقیت قابل جعل شارع نخواهد بود اما وجه عدم قابلیت را بیان نمی‌کند. مرحوم ره در کفایة الأصول این مطلب را متعرّض نمی‌شود. محقق ره در کلماتِ خود به طور مبسوط بیان می‌دارد که طریقیتِ قطع نه مورد جعل تکوینی جاعل است و نه مورد جعل تشریعی شارع است. در ادامه، کلام ایشان در نفی وقوع طریقیت قطع در حیّزِ جعل تشریعی مورد تقریر قرار خواهد گرفت. ایشان ره بعد از آنکه طریقیتِ قطع را حقیقت قطع و ذاتیِ آن ـ نه لازمِ عقلیِ آن ـ دانسته است در مقام استدلال بر امتناعِ تعلق جعل تشریعی به آن؛ برهانی اقامه می‌کند که می‌توان آن را چنین تحلیل کرد ... 📚 درس نهایة الدرایة، جلسه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3381 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ تلاش دائمی شهید صدر(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر وقتی در حال و بودند، کاملاً از دنیای پیرامونشان بریده می‌شدند و این چیزی نیست که کسی به‌سادگی بتواند خودش را به آن عادت بدهد. به یاد ندارم که شهید صدر حتی در گرم‌ترین روزهای ، غرق در خواب شوند. حتی در همان روزهای گرم و درحالی‌که به سن پنجاه سالگی نزدیک شده بودند هم از کتاب‌ هایشان جدا نمی‌شدند. درحالیکه جوان نیرومند و بانشاط هم توان مقاومت، در برابر وسوسه خواب را نداشت. 🔹️ در سال آخر عمر شریفشان که نیروی بدنی‌شان (بر اثر فشارهای حکومت بعثی و شرایط حصر) تحلیل رفته بود، کمتر از یک ساعت در رختخوابش دراز می‌کشیدند. وقتی مرا(یکی از شاگران) در خواب می‌دیدند، به من می‌فرمودند: من خودم را به خواب عادت نداده‌ام، چون است. تو که هنوز جوانی چرا خودت را به خواب عادت می‌دهی؟! 🔹️ در یکی از روزهای بسیار گرم تابستان که بعد از ناهار خوابیده بودم، ایشان مرا بیدار کردند و فرمودند: وقتی من هم‌سن تو بودم روزانه حدود درس می‌خواندم و حتی در آن چهار ساعت دیگر هم که می‌خوابیدم، خواب‌های علمی می‌دیدم و برای همین خوابم هم، خواب معمولی نبود. 🔹️ در خواب می‌دیدم که مشغول مطالعه یا علمی و فقهی هستم. اگر شب و روز بخوابی، همه زندگی‌ات را با خواب سپری خواهی‌ کرد! 📚السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق، ج ۲، ص ۲۸۹(مجموعه آثار) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جریان قاعده میسور در جایی که بدل نداشته باشد 👤 در بحث دوران امر بین مکلفی که با تفریج فاحش نماز بخواند یا نماز جلوسی بخواند. بر یکی از اینها قدرت دارد، آیا باید تفریج فاحش را داشته باشد؟ مرحوم سید یزدی فرموده باید با تفریج فاحش بخواند. از باب قاعده میسور. چون تفریج فاحش اقرب به قیام است. مرحوم خویی فرموده در جایی که بدل داشته باشد نوبت به قاعده میسور نمیرسد... 📚درس خارج فقه، جلسه ۹۶، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات 👤 🔻 یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است: "لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..." این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١١ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa