eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای یا من ارجوه.mp3
4.32M
💠 عدم اشکال متنی در دعای یا من ارجوه 👤 آیا از دعای ماه رجب (یا من ارجوه ...) امن از مکر خدا استفاده می‌شود؟ و آمنُ سخطه عند کل شرّ (عَثْرَةٍ) جلسه‌ی حدیث خوانی، ۱۹ دی ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت عدم الدلیل دلیل العدم با اطلاق مقامی 👤 🔻 در بحث عدم الدلیل دلیل العدم _البته لو کان لبان هم همینطور است_ باید نگاه کنید که این مسأله مبتلی به بوده یا خیر؟ دواعی بر نقل آن کم بوده یا زیاد؟ اما در مقامی اصلا به میزان محل ابتلاء و بر نقل، کاری نداریم. از طرف دیگر در اطلاق، به مقام بیان و مقدمات نیاز داریم اما در عدم الدلیل دلیل العدم کاری به مقام بیان نداریم. پس این ها دو قاعده متفاوت هستند ولو ممکن است بتوان در یک مثال مانند امر به و نهی از هر دو را ادعا کرد. توضیح قاعده عدم الدلیل دلیل العدم: اگر مسأله مبتلی به بین مردم باشد و دواعی بر نباشد، اگر شارع چیزی بیان نکرد، معلوم می شود که چیزی نبوده است. اما اگر مسأله مبتلی به نباشد یا مبتلی به باشد اما دواعی بر إخفاء قوی باشد، این جاری نمی شود. 📚 درس خارج اصول، ۵ آذر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3719 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
تفاوت اطلاق مقامی و عدم الدلیل دلیل عدم.mp3
2.4M
🔸 💠 تفاوت عدم الدلیل دلیل العدم با اطلاق مقامی 👤 📚 درس خارج اصول، ۵ آذر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3719 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اقسام تمسک به اصالة العموم لاثبات التخصص وحکم آن 👤 سه قسم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تصویر دارد: ۱- شک در اتصاف معین به عنوان مانند: «اکرم کل عالم» و «لاتکرم زید بن بکر» که نمی دانیم زید عالم است یا جاهل با اصالة اثبات شود که زید چون عالم نیست زده شده است. ۲- شک در اتصاف مصداق مشکوک به عنوان خاص مانند: خطاب«اکرم جیرانی» و قطع به خروج عدو و دشمن مولی از تحت این خطاب و شک در عدوات و دشمنی یکی از جیران. با تمسک به اصالة العموم فردیت مشکوک برای اثبات می‌شود و لازمۀ آن خروج تخصصی فرد مشکوک از تحت خاص خواهد بود. ۳- دوران خاص بین فرد مصداق عام و بین فرد خارج از عنوان عام مانند: خطاب «اکرم کل عالم» و «لاتکرم زیدا» که زید مردد است بین فردی که جاهل است و بین فردی که عالم است... 📚درس خارج اصول، ۱۲ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3701 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
1_15305613472.mp3
1.02M
🔸 💠 اقسام تمسک به اصالة العموم لاثبات التخصص وحکم آن 👤 📚درس خارج اصول، ۱۲ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3701 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ بحث شیعه و سنی ربطی به خارجی‌ها ندارد. 🔹️ خاطره‌ای از (ره): یک وقت در بین و اختلاف شدیدی می‌شود و فی‌الجمله کشتاری هم اتفاق می‌افتد. اوضاع این‌قدر آشفته بود که مرحوم آقای مجتهدی تبریزی از قول حاج شیخ حائری نقل می‌کرد: «باری در بود که قرار بود بالا بیاورند تا به جای دیگر منتقل شود. هرچه به یکی از حمال‌های گفتیم برو این بار را بالا بیار حاضر نشد و می‌ترسید که اگر به سرداب رود گرفتار شود و او را بکُشند». خلاصه اوضاع در آن زمان این‌قدر آشفته بود. 🔹از طرف پیش میرزای می‌آیند و برای کمک به ایشان می‌گویند: «هرچه امر بفرمایید در اختیار شما قرار می‌دهیم و از شما اطاعت می‌کنیم!». میرزا می‌فرماید: «بحث ما یک بحث داخلی و خانوادگی است. دو تا برادر با هم یک مسئله‌ای دارند. این صحیح نیست که غیر بیاید مداخله کند. خود ما حل می‌کنیم و مسئله‌ای نیست که شما بخواهید دخالت کنید». 📚جرعه‌ای از دریا، ج ۱، ص ۱۱۹ "┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقریب دوم تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری 👤 در باب ، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، مطلق اشخاص است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدله ی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد. برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه ‌آنها قابل بیان است، این چنین است که ... 📚 برگرفته از صفحه ۷۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3747 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی حرمت تکلیفی وسوسه در نماز 👤 📝 کسی که در نمازش مبتلا به بشود و مثلاً «و لا الضالین» را به قدری تکرار کند که عرفاً بگویند: «این کارش وسواس است»، آیا این کارش است؟ برای اثبات وسوسه در ، به روایاتی ممکن است استدلال بشود. استدلال به این روایات آیا تمام است؟ ✅ برای مشاهده‌ی این روایات و پاسخ استاد شهیدی به این سؤال، روی پیوند زیر بزنید: 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3789 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا