🔰#اصول
💠 عوض شدن مصلحت و مفسدهی اشیاء به سبب اعتقاد
👤#استاد_عابدی
از زمان شیخ انصاری ره تاکنون معروف شده است که هرکس در بحث #تجری وارد شده است می گوید #اعتقاد و #نیت انسان موجب عوض شدن #مصلحت و #مفسده اشیاء نمی شود؛ اما این کلام به صورت کلی درست نیست بلکه #نیت به شکل موجبه جزئیه تاثیر می گذارد؛ مثلا شخصی به دکتری #اعتقاد نداشته باشد خوب نمی شود اما کسی که اعتقاد دارد زودتر خوب می شود...
📚درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3795
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تقسیم کتب رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف
👤 #استناد
کتابهای رجالی از نظر درجهی اعتبار و شیوهی تألیف در پنج دستهی کلی میگنجند:
۱- اصول اولیه: کتابهایی از قدمای اصحاب که مطالب آنها، عمدهی مدارک در علم رجال است و بیشتر منابع آنها مفقود شده است؛ این دسته معتبرترین منابع رجالی اند.
۲- اصول ثانویه: کتابهایی که نگارش آنها با هدف آسان برآورده کردن نیازهای اعتبار سنجی بوده و بیشتر مطالب آنها از اصول اولیه است؛ مانند خلاصة الأقوال علّامه حلّى و كتاب الرجال ابن داوود حلّى
۳- جوامع
۴- کتابهای تحقیقی
۵- معاجم اسناد و راویان
📚 استناد، صفحه ۳۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3802
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
❇️ اخلاص فوق العاده در شیخ عباس قمی
🔹️ محدث قمی برای فرزند بزرگش نقل کرده است که وقتی کتاب #منازل_الآخره را تألیف و چاپ کردم و به قم رسید به دست شیخ #عبدالرزاق مسئله گو، که قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت #معصومه مسئله میگفت افتاد.
🔹️ پدرم کربلایی محمدرضا از علاقه مندان شیخ عبدالرزاق بود و هر روز در مجلس او حاضر میشد. شیخ عبدالرزاق آن روزها منازل الآخره را برای مستمعین میخواند.
🔹️ روزی پدرم به خانه آمد و گفت: «شیخ عباس کاش مثل این مسئلهگو میشدی و میتوانستی #منبر
بروی و این کتاب را که امروز برای ما خواند بخوانی...
🔹️ چندبار خواستم بگویم آن کتاب از تألیفات من است اما هربار خودداری کردم و چیزی نگفتم فقط عرض کردم: دعا بفرمایید خداوند توفیقی مرحمت فرماید.
📚حاج شیخ عباس قمی مرد تقوا و فضیلت، ص ۴۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ناتوانی لغتشناسان از ترجمۀ برخی لغات
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 یکی از مشکلاتی که در کتابهای اوّلیۀ #لغت وجود دارد، همین است که گاهی در تبیین مفاد واژگان دچار مشکل میشوند لذا یک واژه را با استفاده از #ضدّ یا نقیضش معنا میکنند. البته نقیضی که در لغت به کار میرود غیر از نقیضی است که در اصطلاح دانش #منطق مدّ نظر است. #نقیض در #لغت به همان معنی #ضد است لذا بعضیها تعبیر کردند «الامر ضد النهی» و برخی تعبیر کردند «الأمر نقیض النهی». این گونه ترجمه، به دلیل ناتوانیشان از ذکر مرادف بوده است. یا مثلاً گاهی میگفتند فلان کلمه «معروفٌ». میگفتند معنایش شناخته شده است چون توان ذکر مرادف را نداشتند. مثلاً در مورد «الخُبُز» گفتهاند: «معروفٌ». در اینجا نیز برای تمییز دادن امری که به معنای طلب است _با همۀ دقتهایی که در خصوصیت این طلب ذکر شده است و پیرامون آن بحث خواهیم کرد_ از امری که به معنای شأن و حادثه _یا هر تعبیر دیگری که در موردش بحث خواهیم کرد_ میباشد، گفتهاند «الامر واحد الامور».
تمام لغتشناسان ...
📚 درس خارج اصول، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3724
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 تعریف اصطلاح «موضوع» و تحریر محل نزاع در شبهات موضوعیه
👤#استاد_لاریجانی
امر اولی که باید به آن توجه کرد خود اصطلاح #شبهۀ #موضوعیه است. در #اصول، #موضوع اصطلاحات مختلف دارد.
اصطلاح اول: مراد از موضوع «#مکلف» است.
این معنا یک اصطلاح کاملاً شایع برای موضوع در علم #اصول است. ولی این اصطلاح الان محل بحث نیست ...
اصطلاح دوم: مراد از موضوع «متعلق المتعلق»است. مثل خمر در "لا تشرب الخمر" ....
اصطلاح سوم: مراد از موضوع «متعلق» است. مثل صلاة در "صلّ" ...
📚درس خارج اصول، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3764
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ یاران ویژهی امام زمان(عج) ☘️
🔹️ استاد #شب_زنده_دار:
🔹️ مرحوم والد میفرمودند که مرحوم آیتالله #شیخ_مرتضی_حائری در درس سطح مکاسب فرمود: امام زمان(عج) در حوزههای علمیه افرادی دارند که مواظب کارهای #طلبهها هستند که چه کار میکنند و اینها را گزارش میدهند. این هم یکی از طُرقی است که حضرت قرار دادهاند.
🔹️ مرحوم والد میفرمود که بعد از درس رفتم خدمت ایشان و سؤال کردم که در لباس روحانی هستند یا شخصیاند؟ فرمودند روحانی نیستند.
ایمان باعث میشود که در زندگی انسان تحول ایجاد شود. اگر ما ایمان پیدا کنیم که در محضر خدای متعال هستیم، آیا شرم و حیای #حضور نباید مانع شود که گرد معاصی نگردیم؟
🔹️ ایمان وقتی تقویت شد، حیا پیدا میشود؛ #حیا که پیدا شد، اعمال انسان پیراسته میشود.
📚 کتاب پندهای سعادت جلد۲، ص۵۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 جریان حدیث رفع در غیر الزامیات
👤#استاد_گنجی
بعضی گفتهاند حدیث #رفع در #مستحبات مجال ندارد چون مستحبات ثقل و سنگینی ندارند که بفرماید رُفع و منت بگذارد بلکه خودش فرموده میتوانید ترک کنید. مرحوم #خویی تفصیل داده و فرموده گاهی در اصل #استحباب یک شیء شک میکنیم و شک داریم نگاه به آینه #مستحب است یا نه؟ خوردن آب در روز ایستاده مستحب است یا نه؟ فرموده لامجال برای حدیث #رفع چون اصلا سنگینی ندارد.
گاهی اصل استحباب مشخص است ولی شک در خصوصیات و تقید مستحب داریم یعنی شک در وجوب شرطی داریم. میدانیم نماز زیارت مستحب است ولی شک داریم رکعت اولی در این نماز به شرط سوره یس باشد ...
📚درس خارج فقه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3641
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠بررسی جریان استصحاب در امور عقلی مثل استصحاب عدم استحقاق عقاب حال صغر
👤#استاد_مروی
برای استصحاب #برائت سه بیان مطرح شده است. بیان اول: #استصحاب حال #صغر قبل از #تکلیف، که به چند لسان و تعبیر این استصحاب ذکر شده است. یک تعبیر استصحاب عدم #استحقاق #عقاب در حال صغر است. #مکلف در حال صغر و قبل از #بلوغ اگر موارد #شبهه را مرتکب میشد استحقاق عقاب نداشت، #شک دارد بعد از بلوغ با ارتکاب موارد شبهه استحقاق عقاب دارد یا نه استصحاب عدم استحقاق عقاب را جاری میکند.
بر این استصحاب اشکال میشود که...
📚درس خارج اصول، ۲۵ آبان ۱۳۹۸
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3777
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️
مورد (۱)
⬅️ بسیاری از علمای ما گردِ کار مکروه و مباح نمی گشتهاند تا چه رسد به حرام. برای روشن شدن این ادعا نمونه هایی ذکر میشود:
۱. شهید اول(ره) می نویسد:
و من الخسران صرف الزمان في المباح و إن قلّ...
یعنی صرف عمر در کارهای مباح هر چند کم، جز زیان چیزی نیست، چه از ثواب میکاهد و درجات انسان را پایین می آورد.
📚القواعد و الفوائد، ج ۱، ص ۱۱۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 مقایسه جایگاه زراره با جایگاه عبد الله بن ابی یعفور
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻#زراره و #عبدالله بن ابی #یعفور به یک معنا دارای دو مکتب مختلف هستند. زراره فقیهتر است ولی عبدالله بن ابی یعفور همچون زراره به فقاهت شناخته نمیشود. البته عبدالله بن ابی یعفور از برخی جهات به عنوان شخصیتی شناخته میشود که وفاداری بیشتری نسبت به امام علیه السلام داشته و چنانکه از برخی روایات استفاده میشود بیشتر از زراره اهل تسلیم بوده است. زراره هم سابقۀ سنیگری داشته و هم اهل مناظره بوده است و از همین رو دارای روحیۀ بحث و جدل بوده است؛ لذا لحن گفتوگوهایی که زراره با امام علیه السلام دارد خاص بوده و شاید شبیه آن را از امثال عبدالله بن ابی یعفور نبینیم. هر یک از زراره و عبدالله بن ابی یعفور نیز اصحابی داشتند.
البته ائمه علیهم السلام ...
📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3813
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️
مورد (۲)
۲. مرحوم مولی عبدالله شوشتری یکی از شاگردان محقق اردبیلی است، در مقام موعظه به فرزندش گوید:
«يا بني إنّى بعد ما أمرني مشايخي بالعمل برأيي ما ارتكبت مباحاً و لا مكروها الى الآن حتى الأكل والشرب و النوم...
ترجمه:
فرزندم، از آن هنگام که اساتیدم به من فرمودند به رأی خودت عمل کن و اجازه اجتهادم دادند، تاکنون مرتکب کار مباح و مکروه نشده ام حتی در خوردن آشامیدن، خواب و مانند آن.
📚 منتهى الآمال، ج ۵، ص ۶۳-۶۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir