🔰 #رجال
💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
#سهل_بن_زیاد هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف.
امارات #توثيق او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند.
با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد #غلو مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از #متن_شناسی دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند.
نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد...
📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793
#تضعیف
#سهل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 معیار در تحقق جمع بین دو نماز
👤#استاد_گنجی
جمع بین دو نماز اثاری دارد. یکی از اثار ان سقوط اذان از نماز دومی است. سوال این است که کیفیت تحقق جمع به چه چیزی است؟ چند نظریه وجود دارد. مهمترین ان ها نظریه مرحوم سید یزدی است که ملاک را عرفی میداند و عرف را حاکم برای تحقق جمع میداند و دیگری نظریه اقای حکیم است که میفرماید یا فصل طویل و یا خواندن نافله بین دو نماز......
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱ (۲ بهمن ماه ۱۴۰۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2791
#اذان
#نافله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
اشکال مهم مشهور در اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم، #دور است که ما آن را محال ندانستیم. جالب اینجاست که مشهور، نظیر این دور را در جای دیگری قبول کردهاند و اصلاً اشکال استحاله را مطرح نکردهاند: ایشان #التفات را شرط فعلیت تکلیف دانستهاند و مرادشان از التفات ......
📚 درس خارج اصول، ۴ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2790
#شروط_عامه_تکلیف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است؟
👤 #استاد_محمدجواد_فاضل
ایشان در درس خارج فقه خود می فرمایند:
من مکرر در بحث های فقهی و اصولی این را گفته ام و مخالفین زیادی نیز دارد، ما معتقدیم #ائمه مثل پیامبر اکرم منصب تشریع داشته اند، خدا به ایشان منصب تشریع داده. یک مورد پیدا نشده است که از امام سوالی کنند و امام بفرماید صبر کنید که لیله جمعه برسد، که ملائکه ای که علم من را زیاد می کنند بیایند تا جواب بدهند، همان آن جواب می دادند و گاهی هم مصحف امیرالمؤمنین را به عنوان مؤید می آوردند ولی خودشان بلا فاصله تشریع را انجام می دادند، این منصب تشریع برای ائمه بوده و بحث مهمی است یعنی عظمت مهم امامت در این نیست که ما برای امام فقط مقام عصمت را درست کنیم یا حتی حکومت را، که حکومت نیز خیلی خیلی مهم است ولی به نظر من این مقام تشریع از جهاتی از همه این مقامات ائمه بالاتر است که این ها مقام تشریع داشتند و خدا این مقام تشریع را به این ها عنایت کرده است و این مسئله ثمرات زیادی در فقه دارد زیرا......
📚 درس خارج فقه ۳ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2794
#امام
#منصب #تشریع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تفاوت ضدان و متناقضان در استحاله در مقام امتثال
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در رد استحاله امتثال در متناقضان گفته شده است که این اشکال در ضدان هم می آید چون در ضدان هم امکان امتثال هر دو وجود ندارد، در حالی که کسی این اشکال را در ضدان مطرح نکرده است بنابراین این اشکال در متناقضین هم صحیح نیست. در پاسخ باید گفت که درست است که در ضدان و متناقضان هر دو قدرت بر امتثال وجود ندارد ولی این دو با هم تفاوت دارند از این جهت که استحاله در متناقضان به صورت مطلق است و امکان امتثال هر دو حتی به صورت مشروط هم وجود ندارد و با امتثال یکی دیگر ی قهرا ترک می شود در حالی که در ضدان مشروط به ترک یکی امتثال دیگری امکان دارد. مثلا اگر کسی ترک ازاله کند می تواند نماز بخواند یا نماز نخواند و امر مولی به صل لغو نیست در حالی که کسی که صل را امتثال می کند، چون قهرا لا تصل عصیان می شود، امر به آن لغو است.
📚 درس خارج اصول( جلسه72، 1401/11/1)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2796
#استحاله
#ضدان
#متناقضان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 مزایای اشخاص حقوقی
👤 #الشخص_الاعتباری
اشخاص #حقوقی دارای مزایای متعددی هستند که این مزایا موجب شده است این اشخاص هر روز در زندگی بشر پررنگ تر شود.
اولین مزیت اشخاص حقوقی این است که از نظر ظرفیت زمانی، از یک ظرفیت ممتدی برخوردار است و مدت طولانی قابل بقاء است.
مزیت دوم این است که اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی، از توان فکری و مالی بسیار بالاتری برخوردار است.
مزیت سوم نیز وجود ذمه مالی مستقل است که موجب می شود اشخاص طبیعی در انجام مبادلات تجاری، با آسودگی خاطر به معامله بپردازند.
📚 برگرفته از صفحه ۱۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2781
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 شرط تقدیم عموم بر اطلاق
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 برخی معتقدند ظهور وضعی بر ظهور اطلاقی مقدم است.
در توضیح این مطلب باید دانست بین مرحوم شیخ و مرحوم آخوند خراسانی اختلافی وجود دارد که مقصود از عدم #قرینه بر #تقیید در مقدمات حکمت چیست؟
از ظاهر کلمات مرحوم شیخ استفاده می شود ایشان نبودن اعم از قرینه متصل و منفصل را شرط جریان اطلاق می داند اما مرحوم آخوند معتقد است نبود قرینه ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2802
#ظهور
#عموم
#اطلاق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه
👤 #الفائق
برای تمسک به #اطلاقات و #عمومات در موضوعات مستحدثه در مجموع چهار اشکال مطرح شده و همه هم پاسخ داده شده است و همه ی اشکالات صغروی است، نه کبروی یعنی این اشکالات مانع از ظهور اطلاقی می شوند، نه این که مانع حجیت ظهور شوند.
اشکال اول قصور لفظ از شمول نسبت به مصادیق مستحدثه است که به این اشکال دو پاسخ داده شده است که یکی بنائی و دیگری مبنوی است.
مثال بحث این است که اگر فردی از منی یک زن و رحم زن دیگر، متولد شود آیا این دو زن مادر او محسوب می شوند؟
📚 الفائق(ص ۱۵۳ تا ۱۵۵)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2780
#مستحدثه
#اطلاق
#عموم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار با دو بیان
👤#استاد_قائینی
موضوع امر اضطراری عذر از تمام حصص طبیعت مامور به است، لذا اگر مکلف در ابتدای وقت احتمال تمکن از امتثال در ظرف متاخر را می دهد، استصحاب عجز در ابتدای وقت مثبت عجز از طبیعی خواهد بود؛استاد معتقد است که به دو بیان می توان برای این مکلف استصحاب عجز از طبیعت را اثبات نمود: اوّل: استصحاب عدم تمکن از طبیعت قبل دخول وقت -وقت از قبیل حالات است-مکلف بعد دخول وقت استصحاب بقای عجز قبل وقت را جاری می کند. دوم : استصحاب بقای عجز از طبیعت بعد وقت، مکلف در ابتدای وقت عاجز از تمام افراد طولی وعرضی طبیعت است؛افراد عرضی که واضح است ، عجز از افراد طولی نیز به این جهت است که آخر وقت هنوز فرا نرسیده است.باجریان این استصحاب حکم ظاهری جواز بدار برای این مکلف اثبات می شود.
📚درس خارج اصول، ۱ بهمن ۱۴۰۱
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2800
#استصحاب
#بدار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 معانی رخصت و عزیمت
👤#استاد_گنجی
در بحث اذان مواردی وجود دارد که اذان ساقط است حالا بحث این است که این سقوط عزیمت است یا رخصت. استاد سه معنا برای رخصت مطرح کردند:
1-اقای حکیم می فرماید:امر ندارد ولی ملاک دارد که همان محبوبیت است.
2-امر وجود دارد ولی تاکد ندارد.
3-اقای خویی میفرماید: امر سابق به حال خودش باقی است ولی در این موارد یک مزاحم اقوی پیدا کرده است. مرحوم خوئی در بعضی کلماتش در روایات جمع میگوید مصلحت تسهیل و مصلحت اقوی در میان است و گرنه امر اذانی به حال خودش و به مرتبه خودش باقی است.
📚 درس خارج فقه جلسه ۸۳ و ۸۴ (۴ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2803
#رخصت
#عزیمت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟
👤 #استاد_شهیدی
صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی #مقام_بیان تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال».
به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است.
این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و #ظهور_حال مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام #اهمال وجود نداشته باشد ولو #ثبوتا اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون #اثبات و خطاب است.
پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری #واقعی شود ...
📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805
#مقدمات_حکمت
#بیان #اهمال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 محدودهٔ استنباط امور غیر ضروری است
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
کار فقیه استنباط جعلهاست. فقها احکام شرعی را به #ضروری و غیر ضروری تقسیم کردهاند و معتقدند که #استنباط در احکام ضروری (مثل حرمت شرب خمر، زنا، اکل ربا و قمار و وجوب نماز، روزه، زکات و حج) لازم نیست و طبق همان مطلب بدیهی #فتوا میدهند. همچنین لازم نیست #عامی در ضروریات از کسی تقلید نماید. تشخیص ضروری بودن بر عهدهٔ خود فرد [مکلف] است.
پس استنباط فقیه در حوزهی غیر ضروریات (مثل جواز ضرب فرزند برای تأدیب، غیبت انسان غیر مسلم، شرب عصیر عنبی بعد از غلیان و...) است و در همین حوزه است که عامی باید تقلید یا احتیاط نماید.
📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2799
#اجتهاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 حکم شک در طهارت آب اگر در حین ملاقات با نجس، ماده دار بودن مشکوک باشد مانند تطهیر با لباس شویی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 مرحوم صاحب عروه در فرض شک در ماده دار بودن آب در حین ملاقات با نجس حکم به نجاست کرده است. دلیل این حکم یا تمسک به عام در شبهه مصداقیه مخصص است و یا تمسک به قاعده مقتضی و مانع و یا تمسک به قاعده میرزائیه و یا تمسک به عدم ازلی است که تمسک به هیچکدام صحیح نیست و در نبود این ادله نوبت به اصاله الطهاره می رسد که حکم به طهارت آب و لباس می شود.
📚 درس خارج فقه( جلسه ۷۰، ۹ بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2806
#طهارت
#کر #مصداقیه #شبهه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تفسیر تفصیل مرحوم شیخ انصاری در بحث استصحاب حکم مخصص
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 در بحث دوران بین تمسک به #عام یا تمسک به استصحاب حکم #خاص مرحوم شیخ انصاری قایل به تفصیلی شده اند مبنی بر اینکه اگر همچون "اکرم العلما فی کل زمان" ، زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه شده باشد نسبت به فرد مشکوک باید به عام تمسک کرد ولی اگر همچون "اکرم العلما دایما" زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه نشده باشد باید به استصحاب تمسک کرد.
تعداد زیادی از بزرگان همچون محقق خویی و مرحوم سید یزدی در تفسیر کلام شیخ تفصیل بین عام مجموعی و استغراقی را مطرح کرده اند.
اما همانطور که آیت الله والد متذکر شدند ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2784
#استصحاب
#مخصص
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 درس عمومی و خصوصی
میرزا مطلبی را بیان میکند.
شیخ میفرماید: مثلاً اگر با این بیان قائل به کشف باشیم، چگونه است؟
میرزا میگوید: حرف درستی است.
شیخ میگوید: ولی این مطلب این اشکال را دارد.
میرزا میگوید: بلی، این اشکال وارد است.
بعد شیخ میگوید: حال اگر این اشکال را چنین جواب دهیم، چطور است؟
میرزا میبیند جوابش هم قانع کننده است.
شیخ بر آن جواب هم اشکال میکند و میرزا اشکال را تصدیق می کند.
خلاصه هفت مرتبه شیخ استدلال و سپس اشکال میکند. در تمام مراحل میرزا با آن فکر و نبوغ و فهم تصدیق میکند.
میرزا میبیند شیخ کسی نیست که بتوان از او گذشت. شیخ هم که فضل میرزا را میبیند به او میگوید: شما در درس خصوصی شرکت کنید. میرزا در این درس شرکت میکند، میبیند که شیخ دریایی از فکر و علم است.
آنگاه مرحوم شیخ انصاری میفرماید: آن درس، درس عمومی بود. من باید در سطح عموم حرف بزنم و این درس، درس خصوصی است و برای یک عدّه خاصی است و به همین جهت سطح دو درس، فرق دارد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=14505/#ZJore
#میرزای_شیرازی #شیخ_انصاری
#درس_خصوصی #درس_عمومی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 اشکال به مرحوم آقای خویی در صحیحه دانستن روایت عمار بن مروان کلبی
👤 #استاد_علیدوست
در بحث جواز یا عدم جواز دریافت وجه از طرفین دعوا توسط #قاضی، روایتی از #عمار_بن_مروان مبنی بر حرمت آن وجود دارد.
انتهای سند این روایت به این صورت است: «... عن الحسن بن محبوب عن أبي أيوب عن عمار بن مروان»
مرحوم آقای #خویی این روایت را #صحیحه تعبیر کرده است، در حالی که طبق مبنای رجالی ایشان این روایت نمی تواند صحیحه باشد و اشکال سند عمار بن مروان می باشد. دو عمار بن مروان وجود دارد. یکی عمار بن مروان یشکری که ثقه است و دیگری عمار بن مروان کلبی که ثقه نمی باشد. مرحوم آقای خویی در مواردی که راوی از عمار بن مروان، ابو أيوب خزاز و قبل از آن حسن بن محبوب باشد، عمار را عمار بن مروان کلبی دانسته است که ثقه نمی باشد. در نتیجه تعبیر صحیحه طبق مبنای خود ایشان صحیح نمی باشد.
📚 درس خارج فقه، ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2809
#ثقه
#عمار
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 عدم ملازمه بین طهارت مغسول و طهارت آب
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 حاج آقا رضا همدانی با تمسک به صحیحه محمد بن مسلم که حضرت فرمودند برای تطهیر با آب جاری یک بار شستن کافی است، گفتند که این روایت دلالت بر عدم انفعال آب جاری حتی آب غیر کر می کند.
اما استاد جواب دادند اولا: ملازمه ای بین طهارت مغسول و آب نیست و ثانیا: اطلاقی در روایت نسبت به طهارت آب هم نیست و تایید عدم اطلاق نسبت به طهارت و نجاست آب این است که حضرت در روایت که بحث تطهیر در تشت را هم بیان کردند با اینکه غساله قلیل به نظر مشهور نجس است، هیچ اشاره ای به نجاست آب نکردند
📚 درس خارج فقه( جلسه67، 1401/11/3)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2795
#طهارت
#جاری
#مغسول
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 مانعیت حذف متعلق برای اطلاق
👤 #استاد_شهیدی
اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب #ناقص نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد #مناسبات عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند.
اما اگر کلمه ای که در کلام #حذف شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر #متیقن از آن تمسک نمود.
برای این مطلب سه مثال می زنیم:
1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.»
2- «الْخُمُسَ بَعْدَ الْمَئُونَة»
3- «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ» ...
📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2812
#اطلاق
#حذف_متعلق
#قدر_متیقن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 نظریه شهید صدر در اوسعیت عالم واقع از عالم وجود
👤 #استاد_معتمدی
📝 از آن جا که این دیدگاه در حل بسیاری از مسائل اصولی مورد استفاده شهید صدر قرار می گیرد به نظر می آید که از مبادی تصدیقیه مسائل اصولی است لذا هر چند ثمره فقهی ندارد اما ثمره اصولی دارد و لذا شایسته است که مورد بررسی قرار بگیرد. به نظر ایشان عالم واقع اوسع از عالم وجود است یعنی اموری که تحقق دارند دو گونه اند: برخی از سنخ وجودند و برخی از سنخ وجود نیستند اما واقعیت و تحقق دارند و قابل انکار نیستند.
ممکن است گفته شود: اثبات واقعیتی که از سنخ وجود نباشد بر خلاف #اصالت_الوجود است که واقعیت خارجی را منحصر به وجود می داند، اما پاسخ این است که آن چه اصالت الوجود ادعا دارد این است که...
📚 درس خارج اصول، مهرماه ۱۴۰۱ (جلسه نوزدهم)
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2813
#شهید_صدر
#وجود #واقع
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 ادله عدم ثبوت زکات در مال موقوف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
بین علما اتفاقی است که عین موقوفه، زکات ندارد. در کلمات فقها، سه وجه برای عدم ثبوت زکات ذکر شده است. وجه اول؛ عدم ملکیّت است به این بیان که ادلهی اثبات ملکیّت از این مورد، انصراف دارد. یا این که ملک، منصرف به ملک تامّ است. وجه دوم: تنافی زکات با وقف است. به این بیان که از اول ادله ثبوت زکات، از مال وقفی انصراف دارد. یا اینکه انصراف ندارد و در نتیجه این ادلّه با ادله ثبوت وقف، تعارض پیدا میکند و در محلّ اجتماع، به عمومات عدم وجوب زکات تمسک میکنیم. و وجه سوم نقصان ملک است. به این تقریر که شرط زکات، ملکیت #تام است و نسبت به عین موقوفه، ملکیت تام وجود ندارد. این نقصان به این جهت است که هر تصرفی نمیتوان انجام داد و یا به این جهت که حق بطون لاحقه به این عین تعلق گرفته است.
📚 درس خارج فقه، ۴ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2797
#زکات
#وقف #ملک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 بررسی سندی صحیحه سوم زراره
👤#استاد_شب_زنده_دار
صحیحهی سوم #زراره در کافی به دو طریق وارد شده است. در طریق اول به جز ابراهیم بن هاشم و در طریق دوم به جز محمد بن اسماعیل، همهی روات قطعا امامی #ثقه هستند و تنها اختلاف در این دو راوی می باشد. در زمان هایی ابراهیم بن هاشم را امامی #ممدوح می دانستند و روایاتش را #حسنه تعبیر می کردند و ممکن است برخی روایات حسنه را حجت ندانند، چنان که علامه #مجلسی این روایت را حسن کالصحیح تعبیر کرده است؛ اما حق آن است که روایات حسنه نیز حجتند.
در طریق دوم محمد بن اسماعیل مردد بین سه نفر می باشد که حق آن است که محمد بن اسماعیل النیسابوری می باشد و گر چه توثيق ندارد، اما از سه طریق می توان او را توثيق کرد:
۱- واقع شدن در اسناد کامل الزیارات
۲- نقل فراوان کلینی از او
و...
📚 درس خارج اصول، ۶و۷ شهریور ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2817
#ابراهیم_بن_هاشم
#محمد_بن_اسماعیل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 اشکال اخباریها در اعتبار گزارههای عقل نظری در استنباط و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
علمای #اخباری گفتهاند که مدرکات #عقل_نظری در مقام استنباط قابل اعتماد، معتبر و موجه نیست؛ زیرا در حکمت و کلام که مسائلش عقلی و نظری هستند، در همهٔ مسائل #اختلاف نظر وجود دارد. اختلاف هم به دو قول نیست، گاهی تا 15 قول در یک مسأله وجود دارد! لذا اکثر اقوال این علوم نادرست است. در اصول فقه هم همینطور است. لذا این سؤال وجود دارد که چگونه میتوان با تکیه بر چنین قضایایی، احکام الهی را #استنباط کرد؟
دو احتمال در مورد مراد اخباریها وجود دارد.....
📚 درس خارج اصول، ۹ و ۱۰ آبان ۱۴۰۱.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2820
#معرفت_شناسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸#اصول
💠بیان و توضیح ابداع صاحب فصول در مسئله امر به امر به شیء
👤#استاد_قائینی
یکی از احتمالاتی که مرحوم #صاحب فصول در مسئله امر به امر به شیء مطرح کرده است و از ابداعات ایشان به شمار می رود،این است که مفاد امر به امر، جعل مقام مولویت و آمریت برای واسطه است و مامور ثانی شرعا ملزم به امتثال نیست. وبعد فرموده است: موارد امر اولیاء به امر به صبیان از این قبیل است. یعنی آنچه مامور به امر اولیاء است از نظر شارع لازم نیست وهمانگونه که اطاعت از اولیاء بر صبیان لازم نیست؛ بلکه این امر صرفا جعل مقام مولویت برای اولیاء است به نحوی که برای ولی حق عقوبت عقلا و شرعا ایجاد میشود بدون اینکه بر صبی اطاعت از ولی لازم باشد و نه اینکه خداوند از او چیزی خواسته است.
📚درس خارج اصول، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2815
#مولویّت
#امتثال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#رجال
💠 بررسی اعتبار ابی علی حرانی یا خراسانی
👤#استاد_گنجی
نسبت به ابی علی #حرانی که در سند بعضی از روایات امده است اختلاف شده است. مرحوم صاحب جواهر گفته که شاید ابی علی همان سلام بن عمرو باشد که توثیق نجاشی را دارد.
مرحوم #حکیم اشکال کرده این احتمال درست نیست چون سلام بن عمرو هر جا باشد، حرانی نیست و بعید است که دو ابی علی باشد. همچنین سلام بن عمرو نداریم که ثقه باشد بلکه سلام بن ابی عمرة است که ثقه است. مرحوم خویی فرموده است کلام اقای حکیم درست نیست و این احتمال وجود دارد و مطالبی در این زمینه مطرح میفرماید.
📚 درس خارج فقه، جلسه ۸۹ (۱۱ بهمن ۱۴۰۱)
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2826
#توثیق #ثقه
#خویی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa