🔸 #اصول
💠 نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند.
به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد.
یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است.
شاهد دیگر ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٨
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قذر
#قرائت #طهارت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #فقه
💠 تلفظ صحیح ضاد
📝 در نماز و قرائت، تبدیل حروف به یکدیگر جائز نیست؛ اما در مورد چگونگی تلفظ ضاد و تفاوت آن با ظاء، خصوصاً بین اهل عراق با مصریها، لبنانیها و حجازیها اختلافاتی وجود دارد؛
اهل عراق، ضاد را با کنارهٔ زبان و با رخوت بیان میکنند؛ ولی مصریها، لبنانیها و حجازیهای امروزی، ضاد را به صورت دال مفخم و با شدت تلفظ میکنند؛ البته برخی عراقیهای معاصر، ضاد را کاملاً مانند ظاء تلفظ میکنند که در این بحث مورد نظر نیست؛ زیرا هرچند از ابا عمر - که امام در لغت است - نقل شده که ضاد و ظاء یکی هستند و ادله و شواهدی نیز مطرح کردهاند؛ اما آیت الله سیستانی فرمودهاند: «مسلم و اتفاقی است که ضاد و ظاء دو حرف هستند، آنچه محل نزاع است این است که آیا تبدیل هر کدام جای دیگری در تکلم جایز است یا خیر؟» بنابراین متمایز بودن این دو حرف، مورد اتفاق است.
مصباح المنیر میگوید:
برخی از عرب ضاد و ظاء را در جای یکدیگر استعمال میکند و این کار در لغت نقل شده و در تکلم جائز است؛ اما در قرائت قرآن این جواز نقل نشده است؛ لذا در قرآن نمیتوان حرف ضاد را به ظاء یا بالعکس تبدیل کرد.
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZFeqh
#قرائت_نماز #تلفظ_ضاد
#تلفظ_صحیح_ضاد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 عنوانهای صحیح در بحث علم اجمالی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
بحث #قطع_اجمالی باید در دو مقام صورت بگیرد: به لحاظ #مخالفت_قطعیه و به لحاظ #مخالفت_احتمالیه.
مشهور به جای مخالفت قطعیه و احتمالیه، به سراغ #موافقت قطعیه و احتمالیه رفتهاند؛ ولی از لحاظ فنی باید روی مخالفتها بحث شود؛ زیرا سؤال از منجزیت قطع اجمالی، یعنی آیا مخالفت مقطوع بالاجمال، #استحقاق_عقاب میآورد یا نه؟ موافقت قطعی یا احتمالی لازمهٔ این بحث است.
📚 درس خارج اصول، ۲۸ آبان ۱۴۰۱.
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 احتمال صحت عمل مجوز اخذ اجرت در مقابل اعمالی که مباشرت در آنها شرط است
👤#استاد_گنجی
در بحث نیابت مرحوم خویی فرموده است اصل عدم مشروعیت است چرا که ظاهر خطابات در مباشرت است مگر این که دلیلی بر خلاف بیاید. طبق مقتضای اصل اولی اخذ اجرت در مقابل آنها اکل مال به باطل است. استاد گنجی فرمودند هر چند ظاهر خطابات مباشرت است ولی معنای آن عدم مشروعیت نیست لذا شک میکنیم مشروعیت دارد یا نه، احتمال صحت برای اکل مال کفایت میکند و باطل نیست. شاهدش این است که اگر کسی برای نماز قضای احتمالی میت اجرت پرداخت کند صحیح است هر چند که ممکن است اصلا نماز قضایی نداشته باشد.
📚درس خارج فقه، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اخذ_اجرت
#اذان #مشروعیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 اشکال آیت الله سیستانی در پذیرش حکم حکومتی در کلام مرحوم امام در لا ضرر
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 آیت الله سیستانی در کتاب لا ضرر متعرض کلام مرحوم امام در ذیل لاضرر شده است که ایشان با توجه به حکم حکومتی قائل به عدم ضمان در قضیه سمره شده اند.
مقدمۀ سخن آنکه در قضیۀ سمرة بن جندب، تزاحم، محدود به حکم تکلیفی است چرا که هر دو طرف پذیرفتهاند که این درخت از سمرة است و مطابق لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه، نمیتوان در درخت تصرف کرد، ولی چون مالک درخت میخواهد به صورت پیوسته به درخت رسیدگی کند، این عمل ، با آبروی انصاری، تزاحم پیدا میکند. تزاحم، با رفع حکم تکلیفی حرمت تصرف برداشته میشود؛ یعنی ....
📚 #درس خارج اصول،جلسه ۴۸، ۷ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2676
#لاضرر
#عنوان_ثانوی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
⚜《پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است》
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است. اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مستند قاعده طهارت روایت "کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر" می باشد که در آن واژه قذر معمولا به شکل وصف قرائت می شود.
مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن این واژه را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفتهاند. ایشان می فرماید احتمال دارد این واژه فعل ماضی باشد که به معنای حدوث قذارت است در نتیجه مفاد حدیث به این شکل می شود: همه چیز پاک است مگر آنکه علم به حدوث قذارت در موردش حاصل شود. طبق این معنا شیئی که می دانیم سابقا نجس شده و مجرای استصحاب نجاست است ذیل غایت حدیث طهارت قرار گرفته و اساسا منافاتی با استصحاب نجاست پیدا نمی کند بلکه ذیل حدیث طهارت به نوعی دال بر استصحاب نجاست خواهد شد.
نتیجه دیگری ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قرائت
#قذر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#مجله_پژوهش_نامه_اصول_فقه_اسلامی(شماره پنجم)
💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه اصول فقه اسلامی " منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال
نویسندگان: حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی
3️⃣ حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر
نویسنده: عقیل رهبر کلیشمی
4️⃣ بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربستهای کتب امامیان
نویسندگان: حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی
5️⃣ ارزیابی نظریۀ جریانناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی
نویسنده: محمد علی اسماعیلی
6️⃣ واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال
نویسنده: سید رضا حسنی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://osoul.mfeb.ir/volume/5
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جواز غرر در مهر عقد دائم
👤 #استاد_شهیدی
در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ»
ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ...
📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705
#مهر
#غرر #عقد #دائم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی»
👤 #استاد_فرحانی
اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است...
📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704
#دلالت
#التزامی #تطبیق_فقهی #معاطات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
گاهی مشاهده میشود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا میتوان از این تعبیر #تشیّع و همچنین #وثاقت آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر میرسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط #مصنف استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط #نسّاخ و #کتّاب، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود....
📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921
#تحیّات
#ترضّی #ترحیم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 من سنم بالا رفته است، نمیتوانم استنباط کنم…
شنیدهام که وحید بهبهانی در اواخر عمر، خودشان را مجتهد نمیدانستند و میگفتند: سن من بالا و قوای فکریام تحلیل رفته است و نمیتوانم استنباط کنم. لذا از شاگرد خود بحرالعلوم میپرسیدند و میگفتند: شما فقط فتوا را بدون ذکر دلیل نقل کنید تا در آن شبهه پیدا نکنم!
مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی هم در اواخر عمر رسالهشان را جمع کردند و گفتند: من حافظهام را از دست دادهام و نمیتوانم فکر کنم و به مراجعهکنندگان میگفتند: کسی که از او تقلید میکردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد میکرد.
✅ #لوح_پژوهشی_ذکری 👇🏼
🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZJore
#وحید_بهبهانی #رضا_همدانی #تقوا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز از نظر حاج شیخ اصفهانی
👤#استاد_گنجی
در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی راههایی گفته شده است که یکی از انها را مرحوم حاج شیخ اصفهانی فرموده است. ایشان قائل شده است که مرتبه فعلیت و تنجز دو مرحله نیست بلکه یک مرحله است زیرا قوام حکم به وصول است چرا که حکم باید امکان داعویت داشته باشد و تا زمانی که واصل نشد امکان داعویت ندارد. لذا در ظرف جهل که امکان داعویت ندارد انشائی است با وصول و علم هم به فعلیت میرسد و هم منجز شده است.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۴، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#فعلیت
#تنجز #حکم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 استفاده از مناسبت حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 حضرت در روایت غیاث بن ابراهیم می فرمایند: لا بأس أن یغسل الدم بالبصاق. مناسبات حکم و موضوع و غسل دم را در کنار هم بگذارید. وقتی احتمالات راجع به آب دهان و خون را در نظر بگیرید، احتمالی به ذهنتان می آید که روایت مربوط به خون در دهان بوده است و چون دهن از بواطن است، در بواطن چیزی نجس نمی شود. پس اگر خون....
📚 درس خارج فقه، جلسه ۲۴ ، دوم آبان ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2696
#نجاست
#حکم #موضوع #خون #دهان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 اصالة الفساد در معاملات و عبادات
👤 #استاد_شهیدی
🔻مشهور است که اصل در معاملات بر فساد می باشد که این همان استصحاب عدم اثر است که استصحاب در شبهات حکمیه می باشد.
بنابراین طبق نظر کسانی که استصحاب در شبهات حکمیه را مطلقا یا در خصوص وجودیات نمی پذیرند؛ جریان اصاله الفساد دچار مشکل خواهد شد
باید دید راه جایگزینی وجود دارد؟؟
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2557
#استصحاب
#اصاله_الفساد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تفاوت ماهوی اصل محرز و غیر محرز در کلام شهید صدر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١٧
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#محرز
#غیرمحرز #مناط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 تفصیل مرحوم شهید صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه
👤#استاد_گنجی
مرحوم شهید #صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه تفصیل میدهد. ایشان می فرماید اگر شبهه در قیدی باشد که در خطاب واضح است و شک در منطبق علیه است باید احتیاط کرد مثلا می داند اکرام عالم واجب است ولی نمی داند زید عالم است یا عمرو. در این جا باید احتیاط کند. ولی اگر قید معلوم نبود در خطاب اینجا احتیاط لازم نیست. مثلا می داند یا ظهر و یا جمعه واجب است اینجا وجوب احدهما را میداند ولی ظهر و جمعه که قید است واضح نیست و احتیاط لازم نیست.
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#علم_اجمالی
#اقتضا #علیت_تامه #احتیاط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 چگونگی احراز در مقام بیان بودن
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
برای تمسک به اطلاق لازم است احراز شود که متکلم در مقام بیان بوده است. سؤال مهمی که باید بدان پاسخ داد، این است که از کجا میتوان فهمید که متکلم در مقام بیان قیود تکلیف بوده است؟ سه پاسخ به این سؤال داده شده است:........
📚 درس خارج اصول، ۳ خرداد ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2551
#مطلق
#مقدمات_حکمت #مقام_بیان #قرائن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 معنای روایت «القرآن نزل علی سبعة احرف»
👤 #استاد_شهیدی
اهل سنت در روایات متعددی نقل کرده اند که «القرآن نزل علی #سبعة احرف» و در روایات شیعی نیز این مضمون نقل شده اما در روایات دیگری ائمه این معنا را به شدت تکذیب کرده اند
به نظر می رسد روایات شیعی نزول بر هفت حرف می تواند معنای صحیحی داشته باشند...
📚 درس خارج فقه، تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2768
#قرائت
#قرآن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 اهمیت قلائد الفرائد شیخ غلامرضای قمی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بیحالی رسائل را به سبک سطح تدریس میکردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان میکردند و توضیح میدادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا میروند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت میکردند ، مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی میفرماید مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر میدهیم که من در نسخهای که از رسائل داشتم نقل به لفظهای ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود.
بحث قطع و ظن قلائد ...
📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/۶
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#قمی
#قلائد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#مجله_تااجتهاد (شماره سیزدهم)
💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره
نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز
3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی
نویسندگان: احمد حاجی دهآبادی، یزدان طاهرآبادی
4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوعشناسی کاغذهای سنتی
نویسنده: محمدحسین مخبریان
5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک
نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری
6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی)
نویسنده: محمد رضایی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 ریا در توصلیات
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
آیا حرمت رياء مختص به عبادات است یا اینکه رياء در توصلیات همچون قرائت قرآن، جهاد و أمر به معروف و نهی از منکر نیز شرعا حرام است؟ برخی مانند مرحوم آقای خوئی قائل شده اند به اینکه حرمت رياء مختص به عبادات بوده چرا که دلیلی بر حرمت رياء در غیر عبادات وجود ندارد و #به_نظر_ما حق با مرحوم آقای خوئی است؛ ان قلت: اطلاق ادله حرمت رياء دلالت دارد بر اینکه رياء در مطلق اعمال عبادیا کانت أو غير عبادی حرام است به عنوان مثال در روایتی که مرحوم صدوق نقل می کند وارد شده: يُؤْمَرُ بِرِجَالٍ إِلَى النَّارِ إِلَى أَنْ قَالَ فَيَقُولُ لَهُمْ خَازِنُ النَّارِ- يَا أَشْقِيَاءُ مَا (كَانَ) حَالُكُمْ- قَالُوا كُنَّا نَعْمَلُ لِغَيْرِ اللَّهِ- فَقِيلَ لَنَا خُذُوا ثَوَابَكُمْ مِمَّنْ عَمِلْتُمْ لَهُ» ولی استدلال به این روایت به سه جهت مخدوش است ....
📚 پرسش و پاسخ پس از درس
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ریا
#توصلیات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تخییر عقلی در مبادی همیشه در مقام امتثال به تخییر شرعی برمی گردد.
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 شهید #صدر می گوید: در مبادی وقتی مولی می خواهد امر کند، درست است که به #عنوان امر می کند. چون وقتی به عنوان امر کند، شما بین افراد مختلف آن عنوان عقلا مخیّر می شوید. پس در عالم مبادی، #تخییر در نهایت عقلی است. ولی در عالم #جعل و #مجعول و امتثال، مهم محبوبیت و مبغوضیت در نزد شارع است. در نتیجه حتی اگر شروع تخییر هم با عقل باشد، در نهایت تخییر به شرع می رسد.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۹، ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2836
#تخییر
#عقلی #شرعی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa