eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
804 عکس
1 ویدیو
30 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 صحّت روایات علی بن ابی‌حمزه بطائنی قبل از وقف 👤 علی بن أبی حمزة و برخی دیگر از واقفه که قبل از وقف، امامی ثقه بوده‌اند، روایاتشان در آن زمان، صحیحه به شمار می‌رود؛ چرا که ملاک در صحیح یا موثّق بودن یک خبر، زمان اخذ حدیث است؛ نتیجه آنکه ممکن است روایاتی که از واقفه نقل شده است نیز در شرایطی، روایات صحیحه باشد. اما آنکه چگونه تشخیص داده شود که روایت ایشان مربوط به قبل از وقف است یا بعد از آن، نیازمند توضیح است... 📚 درس خارج فقه، ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3139 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مناقشه در اشکال ثبوت مفهوم با اطلاق مقامی 👤 🔻اشکال این است که آن چه اطلاق اقتضا می کند، نهایتا اطلاق واوی است اما این که اگر این شرط رفت، چیز دیگری هم نیاز نیست، اطلاق اقتضاء آن را ندارد و اصطلاحا اطلاق اوی ندارد، بنابراین مفهوم ثابت نیست. مناقشه اول: این اشکال به کسی که ادعای اطلاق کلامی دارد، وارد است که آن چه در اینجا بیان شده است، خود لفظ است و خود کلام و لفظ، دلالت بر ترتب جزاء عند ترتب الشرط است و کلام دلالت نمی کند که اگر شرط نبود، تکلیف چیست اما کسی که مدعی اطلاق مقامی است اصلا نمی گوید این کلام دلالت دارد تا شما بگویید که این کلام سالبه به انتفاء موضوع است و به این حیثیت نگاهی ندارد بلکه می گوید عدم ذکر عدل دیگر دلالت بر مفهوم می کند حال چه تک دلیل باشد که از خود خطاب می گوید یا مجموع ادله است که مقتضای اطلاق مقامی مجموع ادله خواهد بود. پس دال، کلام نیست که شما بگویید کلام متعرض حالت انحصار و عدم حالت انحصار نیست بلکه دالش عدم بیان قید است. لذا این حرف ایشان به اطلاق مقامی ها وارد نیست. مناقشه دوم: این اشکال در صورتی وارد است که مساله در جمله شرطیه در شخص الحکم باشد در حالی که مفروض این است که مساله در سنخ الحکم است چون همه کسانی که بحث مفهوم را مطرح می کنند محل بحث را سنخ الحکم می دانند. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۳۲، ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3186 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ (ره) 🔹روزی از روزها، چند نفر از جوانان دانشجوی متدیّن از کرج آمده و به اتاق حقیر - که توفیق داشتم سال‌ها به‌عنوان مسئول استفتائات و اجازات دفتر آیت الله العظمی ، در خدمت معظم له باشم- وارد شدند. 🔹️ اوراقی حدود ۱۵۰ برگ به همراه داشتند و می‌گفتند که اینها حدود ۱۹۰ از طرف است که در کرج منتشر شده و هیچ کسی جواب نداده است که بعداً متوجه شدم این سؤالات، متن کتابی بنام «أسئلة قادت شباب الشیعة الی الحق» است که توسط وهابی‌ها نوشته شده بود. 🔹️ حقیر گفتم چون استفتائات از داخل و خارج کشور بسیار زیاد است و معظم‌له خودشان مقید هستند که آن‌ها را ملاحظه ‌کنند، بعید است فرصت رؤیت و پاسخ به این سؤالات را داشته باشند. 🔹️ با اصرار زیاد آن‌ها، قبول کردم که آن اوراق را عصر که حسب‌المعمول خدمت آقا شرفیاب می‌شدم تقدیم کنم. 🔹عصر که مشرّف شدم و به آقا این قضیه را عرض کردم. فرمودند: حالا بگذارید تا نگاهی کنم. آن شب گذشت. فردا صبح که برای درس تشریف آوردند، سررسیدی در دستشان بود و قضیه این سؤالات را سر درس مطرح نمودند. 🔹️ آقا فرمودند چون دیدم این شبهات بی‌پاسخ مانده است، از دیشب بعد از شروع به پاسخ دادن به این‌ها کردم و وقت و ساعت را با شنیدن صدای اذان صبح متوجه شدم! 🔹️ بعد از درس، سررسید را به حقیر دادند تا کارهای آن انجام شود. دیدم در آن شب، به سی ‌و سه سؤال از آن اوراق، جواب‌های مستدلّ و تحقیقی داده بودند. حتی بعضی جاها در متن، دستشان خط خورده بود و حاشیه زده بودند که . ⬅️ چند روز دیگر هم بقیّه سؤالات را سریع و دقیق پاسخ دادند و پس از انجام کارهای شکلی، کتاب با عنوان «صراط مستقیم» چاپ شد. ✅ببینید یک عالم و فقیه غیور حتی در کهولت سن و عمر بیش از ۹۰ سالگی، چگونه با و ، این چنین شب تا صبح را بیدار می‌ماند و برای خدا انجام وظیفه می‌نماید. این، برای همه ما، روحانی و غیر روحانی، درس است. 📚 محضرِ آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) /محسن اکبری شاهرودی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠معنای اشتراط عدم شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی 👤 از اشتراط اسلام در پذیرش شهادت بر وصیت، شهادت کافر ذمی تحت شرایطی استثنا شده است که یکی از شرایط مذکور در عبارات فقها، عدم وجود شاهد مسلمان است. اما مراد از این شرط چیست؟ آیا هیچ شاهد مسلمانی اعم از زن و مرد نباید وجود داشته باشد؟ اگر یک شاهد مرد وجود داشت، آیا دو شاهد کافر ذمی باید ضمیمه شوند یا یک شاهد کافر ذمی کفایت می کند؟ استاد قائنی استظهار خاصی از روایات در این زمینه دارند به این بیان که مراد از اشتراط عدم شاهد مسلمان در روایات، اشتراط عدم شاهد مسلمانی است که وصیت با شهادتش اثبات می شود. ایشان در توضیح می فرماید ... . 📚درس خارج فقه، چهارم آذر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3182 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
شماره 1 نشست علمی با موضوع: در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول 🎤 ارائه توسط استاد معظم حضرت آیت الله سیّد محمد جواد شبیری زنجانی «دامت برکاته» 📆زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402 ⏱ساعت 10:00 صبح 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی تخییر بین اقل و اکثر و تطبیق آن بر تکبیرات سبع اول نماز 👤 در بحث تکبیرات سبع اول نماز بحث تخییر بین اقل و اکثر مطرح شده است. مرحوم خویی قائل به محال بودن تخییر بین اقل و اکثر شده و مرحوم آخوند قائل به ضروری بودن تخییر مذکور شده است و استاد به بررسی این دو نظریه پرداخته...... 📚درس خارج فقه، جلسه ۵۲، ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 اتمام حجت ملا صالح مازندرانی، شارح کتاب بر طالبان علم 🔹️ مرحوم در خاتمه مستدرک‌الوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔹️ من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من نبود و گاه اوقاتی بر من می‌گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. 🔹️ ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!! 📚خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۱۹۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه 👤 مرحوم آقای بروجردی بارها مطرح می‌‌کردند که ما برای فهم روایات اهل بیت(ع) باید به فتاوای عامه و روایات عامه رجوع کنیم؛ چون فقه ما و روایات ما حاشیه بر فقه عامه بوده است. و نوعا روات سؤالی که می‌‌کردند، مسبوق به بحث فقهی بین عامه بود. آقای سیستانی هم تحت تاثیر مرحوم آقای بروجردی به این مطلب پایبند است. ما هم فی الجملة‌ به این مطلب ملتزمیم. یک جاهایی جو فقهی چنان واضح است و سؤال‌ها هم راجع به آن جو فقهی است [بله در این حالت] به همان انصراف پیدا می‌‌شود. لکن ما این فرمایش آقای بروجردی بعرضه العریض قبول نداریم. می‌‌دانید [پذیرش کلام مرحوم آقای بروجردی به] عرض عریض چیست؟...... 📚 درس خارج فقه، ۴ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3204 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
"نقش علما در حفظ دین مردم" ❇️ الإمامُ الهاديُّ عليه ‏السلام: لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا (عليه ‏السلام) مِنَ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه‏ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه‏ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه‏ِ، و لکنهم الذين يمسکون ازمة قلوب ضعفآء الشيعة، کما يمسک صاحب السفينة سکانها ، اولئک هم الأفضلون عند الله عزو جل. ◼️ ترجمه: بعد از غیبت قائم ما اگر کسانی از باقی نمانند که مردم را به سوی آن حضرت بخوانند، و به ایشان کنند و از دین او با دلائل الهی کنند و ضعفاء بندگان خدا را از دام های شیطان و فاسقان و کمین گاه های دشمنان اهل بیت دهند، هیچ کس نمی ماند مگر آن که از دین خدا باز می گردد. لیکن این علماء هستند که سررشته قلوب ضعفاء شیعه را با جدیت نگاه می دارند همانگونه که ناخدای کشتی سکان آن را در چنگ می گیرد. تنها اینان نزد خداوند برترین اند.» 📚  بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 2، ص 6. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مثال‌هایی برای انشاءات طولی 👤 نگاه رایج، این است که: «شارع مقدس ملاکاتی دارد که آن ملاکات را در نظر می‌گیرد و در تزاحم ملاکات، با علم خودش، کسر و انکسار می‌کند و درنهایت انشاء می‌کند.»، اما احکام طولی ثبوتی، این دید را ندارد؛ در احکام طولی ثبوتی، اگرچه شارع کسر و انکسار می‌کند، اما مانعی ندارد حکمت تقنین اقتضا کند وقتی ملاکات را لحاظ می‌کند، انشاءاتی که در عرض هم تزاحم دارند را در طول هم انشاء کند بدون این که از انشاءات قبلی دست بردارد؛ یعنی انشاء جدید را روی انشاء قبلی سوار می‌کند بدون این که انشاء قبلی محو بشود و احکامش از بین برود. اگر این نگاه درست باشد و با شواهدی ثابت بشود، بسیار پرفایده است. این نگاه به تشریع، آیا مثال‌های ملموسی هم در فقه دارد؟ ... 📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد مفیدی از جلسه سیزدهم (شنبه۶آبان۱۴۰۲) تا جلسه بیستم (یک‌شنبه۲۱آبان۱۴۰۲) ✅ ادامه این مطلب و نُه مثال برای این نگاه به تشریع را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3217 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1683
🔰 💠 تقیید بردار نبودن دو قضیه در رابطه با قضایای عقل عملی 👤 آیا همان طوری که در خطابات شرعیه و احکام آن بحث تزاحم وجود دارد، در قضایای عقل عملی هم این تزاحم هست؟ به عبارتی آیا در قضایای عقل عملی اهم قضایا داریم. یعنی قضایایی که تحت هیچ شرایطی حتی در فرض تزاحم مقید نشوند؟ دو نظریه وجود دارد.... 📚درس خارج فقه، ۵ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir