جلسه 094= تاریخ 14021201.mp3
1.51M
🔰 #اصول
💠 اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3346
#اجماع
#تشرفی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔆 علائم ظهور
● نشانههایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعیالوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است.
● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیهالسلام سوال میکند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم) حضرت میفرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه میکند: پس میترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود!
حضرت میفرمایند:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
همانا قیام قائم از وعدههای خداست و خداوند خُلف وعده نمیکند.
📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳
#مهدویت
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 رد اشکالات آیت الله شبیری در مورد مفهوم علت
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیت الله شبیری دو اشکال به مخصصیت مفهوم علت کردند اولا اینکه مقصود از موضوعات در مواردی که تعلیل می آید، طبیعت موضوع نیست بلکه مقصود نوع متعارف موضوع است و ثانیا در سایر موضوعات هم ممکن است که علل دیگری برای این حکم باشد بنابراین نمی توانیم در مواردی که در سایر موضوعات این علت نیست بگوییم که این حکم هم نمی آید. که استاد پاسخ دادند اشکال اول وارد نیست چون از جهت اثباتی برای حمل موضوع بر موضوع متعارف قرینه لازم است و ثانیا چون ما با توجه به بررسی همه ادله موضوع مفهوم می گیریم احتمال وجود علت یا دلیل دیگری برای حکم رد می شود.
📚 درس خارج اصول، جلسه۷۶، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3337
#سیاق
#مفهوم #تعلیل #علت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 ارتباط معنوی واژگان در زبانهای مختلف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻آیا «تاء» تأنیث در اصل پسوند نسبت _چیزی شبیه «رود و روده» یا «کمر و کمره» یا «دهان و دهانه» یا «پا و پایه»_ نبوده؟ اینها در عربی زیاد است و در فارسی «هاء» پسوند و شباهت داریم؛ آیا بین این دو ارتباط معنوی وجود دارد یا خیر؟
البته بین زبان فارسی و عربی تفاوت جوهری وجود دارد چون زبان فارسی از زبانهای هنداروپایی است که عمدتاً بر نظام پیشوند و پسوند و میانوند استوار است بر خلاف زبان عربی که عمدتاً بر نظام اشتقاقی استوار است؛ ولی همین زبان عربی در خصوص «تاء» تأنیث جنبۀ پسوندی دارد. یعنی هر چند به طور کلی ...
📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#زبان #واژگان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
♨️ آیین رونمایی
📖 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار»
🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🎙 سخنران: استاد دکتر محمد علی مهدوی راد
🔸دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران
🗓 پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۶:۰۰
🏢 مکان: قم، بلوار معلم، مجتمع فرهنگی ناشران، طبقه ۳، سالن همایش (سرای ناشران)
🔹 ارائه کتاب با تخفیف ویژه در مراسم رونمایی
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
👤 #الشخص_الاعتباری
💠 اقسام شخص اعتباری
اصلی ترین تقسیمیکه در مورد اشخاص اعتباری وجود دارد، تقسیم آنها به عام و خاص است.
البته مبنای تقسیم بندی به عام و خاص مورد اختلاف حقوقدانان قرار گرفته است که قهرا اختلاف در مبنا، به تقسیم نیز سرایت خواهد کرد.
برای تقسیم بندی شخص اعتباری به عام و خاص دو مبنا در کلمات حقوقدانان مشاهده شده است:
1- مبنای اول این است که هدف از تأسیس شخص حقوقی معیار خواهد بود.
2- مبنای دوم این است که معیار برای تقسیم بندی، تأسیس کننده شخص حقوقی است؛ یعنی در صورتی که شخص حقوقی توسط دولت ایجاد شده باشد، شخص حقوقی عام خواهد بود ولو اینکه شخص حقوقی دارای مصلحت عمومینباشد و لذا بیمارستان یا مدارسی که برای خصوص فرزندان مسؤولین تأسیس شده است، در عین اینکه دارای مصلحت عمومینیست و برای افراد خاصی است، شخص حقوقی عام محسوب میشود. اما همه اشخاص حقوقی که توسط غیر دولت تأسیس شده باشد، أعم از اینکه دارای منفعت عمومی یا خاص باشند، أشخاص حقوقی خاص خواهند بود.
در حال حاضر مبنای دوم رواج دارد و لذا تعبیر خصوصی مانند بانک یا شرکت، در مقابل دولتی به کار برده میشود.
📚 برگرفته از صفحه 45
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 معانى روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیده»
👤#استاد_قائینی
به روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیده» در دلالت نهی از #معامله تمسک شده است.
دو تفسیر و معنا برای این فقره از روایت در کلمات اصولیین وجود دارد یکی اینکه مراد از عصیان خداوند عصیان حکم وضعی است و دیگری همان عصیان حکم تکلیفی.
استاد قائینی در معنای دیگری معتقدند که مراد از عصیان خداوند در این روایت همان عصیان حکم تکلیفی است، مراد از عصیان سید نیز مخالفت نهی سید است لکن هیچ ملازمه ای بین عصیان سید توسط عبد با عصیان خداوند وجود ندارد....
📚درس خارج اصول، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3357
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
نسبت به مقبوله عمربن حنظله نیز مرحوم خویی فرمودند: سندا ضعیف است زیرا عمر بن حنظله توثیق ندارد. لذا ایشان معتقد هستند که دلیل معتبری بر نصب قاضی در عصر غیبت وجود ندارد و فقط از باب علم به مذاق شارع که راضی به اختلال نظام نیست کشف میشود که در زمان غیبت فقیه عادل نیز میتواند قضاوت کند. زیرا این مقبوله به سبب ضعف سند معتبر نیست و معتبره أبی خدیجه نیز مربوط به قاضی تحکیم است.
این اشکال نسبت به مقبوله عمر بن حنظله تمام نیست زیرا ...
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
#عمر_بن_حنظله
#مقبوله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
عمر بن حنظله (1).mp3
788.9K
🔰 #رجال
💠 تصحیح سند مقبوله عمر بن حنظله (وجه وثاقت عمر بن حنظله)
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3351
#عمر_بن_حنظله
#مقبوله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 تفصیل در حجیت روایت حسنه
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت خبر واحد این بحث مطرح میشود که موضوع حجیت خبر چیست؟ آیا عدالت است یا ثقه بودن است... استاد فرمود اگر حجیت خبر واحد را از روایات اخذ کنیم موضوع آنها ثقه بودن است. سوال این است که میتواند شامل روایت حسنه هم بشود یا نه؟ در این مطلب باید تفصیل داد. بعضی از مدح ها کشف از وثاقت میکنند در این صورت خبر حسن هم حجیت دارد ولی اگر مدح کشف از وثاقت نکند حجیت ندارد....
📚درس خارج اصول، جلسه ۸۶، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حجیت
#خبر #حسن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 شیوه مشایخی در باب حجیت خبر واحد
👤#استاد_سیداحمد_مددی
در بحث حجیت خبر واحد مبانی مختلفی وجود دارد. بعضی حجیت خبر واحد را از باب شیوه مشایخی قبول دارند.شیوه مشایخی شاید شیوه صدوق; این باشد، خبری حجت است که مثلا مشایخ قم آن را قبول کنند علمای ما منهج مشایخی هم داشته اند یعنی اگر از شیخ می گرفتند قبول می کردند ولو بعدی اش ضعیف باشد. شیخ یعنی کسی که از او، حدیث گرفته می شود و تلقی به قبول می شود....
📚درس خارج فقه
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حجیت
#خبر #واحد #مشایخی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 برائت از أقل در محرمات
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
💠 در أقل و اکثر ارتباطی در واجبات، إتيان به أقل واجب و در اکثر #برائت جاری می شود اما در أقل و اکثر ارتباطی در محرمات قضیه بالعکس است به این معنا که در أقل برائت جاری شده و ترک اکثر در ظرف إتيان به أقل لازم است البته اگر چنانچه نهی از محرمات، نهی از مجموع بوده و انحلالی نباشد توضیح مطلب این است که....
📚 درس خارج اصول، دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقل
#اکثر #ارتباطی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 اختتامیه چهارمین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام
🎁 همراه با معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان
📆 زمان: سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱
🏢مکان: خیابان معلم، کوچه ۲۱، مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه السلام
◀️ پخش زنده از کانال جشنواره در ایتا به نشانی👇🏼👇🏼👇🏼
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐کانال جشنواره پژوهشی
امام محمد باقر علیه السلام
🆔️ @jashnvare_mfeb
مباحثه فقاهت 👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 مقصود از کثرت استعمال در بحث انصراف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻سؤال: آیا غلبۀ وجود و غلبۀ استعمال، به تناسبات حکم و موضوع نیاز ندارد تا به انصراف بیانجامد؟
پاسخ: تناسبات حکم و موضوع، ممکن است در کثرت استعمال مطرح باشد که نوعاً به همین شکل است ولی آن هم همیشگی نیست.
سؤال: اگر تناسبات حکم و موضوع نباشد چگونه کثرت استعمال میتواند به انصراف بیانجامد؟
پاسخ: ممکن است کثرت استعمال مطلق در مقید به نحو تعدّد دالّ و مدلولی باشد که دالّ دیگرش، دالّ لفظی است نه تناسبات حکم و موضوع؛ پس همیشه به تناسبات حکم و موضوع نیاز نیست.
سؤال: برای مثال، لفظ عالم معمولاً در عالم عادی به کار میرود و عالمی که قدش بسیار کوتاه باشد، نادر است و به تبع ندرت وجودش، ... .
📚 درس خارج اصول،۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف #کثرت
#استعمال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 #اصول
💠 مقصود از کثرت استعمال در بحث انصراف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#انصراف #کثرت
#استعمال
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
☘️ تهجد سیّد محمّد باقر شفتی(ره) ☘️
🔹️ مرحوم #سید_محمد_باقر_شفتی (ره) مراقبت و اهتمام زیادی به تهجد و شبزندهداری داشت، و بسا که از خوف خداوند در دل شب در ضمن مناجات با خدا گریه کرده بود، جریان اشک چشم در اطراف چشمهای او اثر کرده بود و هنگامی که به نماز برمیخاست لرزه در اعضا و اندامش میافتاد و اشک از چشمهایش سرازیر میگردید.
🔹️ در کتاب #قصص_العلماء میگوید: عبادت این بزرگوار به نحوی بود که از نصف شب تا به صبح به گریه و زاری و تضرع اشتغال داشته و در صحن کتابخانهاش مانند دیوانگان میگردید، و دعا و مناجات میخواند و بر سر و سینهاش میزد تا صبح...
و همیشه مراقب بود که #زهد و ساده زیستی را از دست ندهد و در وضع #طلبگی خود تغییری به وجود نیاورد.
📚 فوائد رضویه ص۴۲۹، قصص العلماء ص۱۳۷.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 توثیق راوی با روایتی که ناقلش خودش است
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیت الله سبحانی در کلیات فی علم الرجال صفحه ۱۵۹ از امام نقل می کنند و ما هم در بحث مبانی رجالی امام خمینی (ره) بحث کردیم و قائل شدیم که اگر روایاتی که در مورد توثیق امام نسبت به کسی است، راوی اش خود آن شخص باشد، دلیل بر وثاقتش نمی شود ضمنا در بعضی موارد ظن به کذب هم می آورد چون معمولا دأب بزرگان چنین بوده که به جز موارد خاص، فضیلت های خود را بیان نمی کردند بلکه دیگران بیان می کردند.
البته موارد خاص، استثناء هستند و آن مواردی است که تکلیف به گفتن فضائل دارد مثل این که دشمن تبلیغ می کند شما را تخریب می کند و فرد دیگری هم نیست و اگر نگویید، مطالب حقه از بین می رود. البته این موارد زیاد هم نیستند.
رویکرد آیت الله #شبیری: روایاتی که راوی خودش را مدح و توثیق کرده است، با قرائن دیگر ضمیمه می کنیم و اگر از مجموعش ظن حاصل شد، به وثاقت می رسیم. پس طبق این مبنا، این نقل باعث تقویت ظن به توثیق می شود. ریشه مبنای ایشان در انسداد است.
رویکرد آقای #خویی: اگر راوی خودش باشد، نه توثیق را ثابت می کند و نه قدح. به قول آقای خوئی وقتی وثاقت راوی ثابت نیست، اصل صدور این روایت معلوم نیست و مصادره به مطلوب است.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۷۵، ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3336
#توثیق
#ناقل #مدح #روایت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#فقه
💠بررسی غالبی بودن قید «در سفر بودن موصی» برای پذیرش شهادت ذمی بر وصیت
👤#استاد_قائینی
قائلان به اشتراط «مسافر بودن موصی» برای پذیرش شهادت کافر ذمی بر وصیت، به ذکر این شرط در آیۀ «إن أنتم ضربتم فی الأرض» و به قید و شرط موجود در برخی از روایات تمسک کردهاند. در مقابل، منکرین اشتراط، این قید و شرط را غالبی دانستهاند نه احترازی لذا آن را فاقد مفهوم دانستهاند.
مرحوم نراقی ره غالبی بودن این قید را به چند دلیل ردّ میکنند لکن در یکی از بیانهای ایشان خلل واضحی به نظر میرسد که به نظر استاد قائنی حفظه الله راهی برای توجیه آن وجود ندارد. مرحوم نراقی ره میفرماید: «مع أنّ الغلبة المدّعاة في زمان نزول الآية بل صدور الأخبار ممنوعة؛ لجواز كون مسلمين كثيرين متوطّنين في مواضع يقلّ فيه المسلم.» به نظر میرسد که باید از زمان صدور اخبار به زمان صدور آیه ترقی میشد نه برعکس. اما آیا توجیهی برای این کلام به ظاهر اشتباه وجود دارد؟
📚درس خارج فقه، ۱۵ آذر ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3192
#سفر
#شهادت #ذمی #اشتراط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#تازه_های_نشر
🔹 «کتاب نکاح» منتشر شد
تقریرات درس خارج فقه آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) با موضوع نکاح، در مجموعهای با عنوان «کتاب نکاح» منتشر شد.
این کتاب نخستین عنوان از مجموعه دروس فقهی معظم له است که با تلاشهای مستمر و چندسالهی پژوهشگران محترم مرکز فقهی امام محمدباقر عليهالسلام، در ٢۵ جلد تحقیق و تدوین میشود که ١٢ جلد آن اکنون به زیور طبع آراسته شده است.
برخی از ویژگیهای این مجموعه عبارتاند از: گستردگی تتبع و رجوع به بیشترِ کتابهای استدلالی، پرهیز از نقل باواسطۀ اقوال، رجوع به مصادر متفرّقۀ مرتبط با بحث فقهی (مانند کتابهای تاریخ و انساب و تراجم)، توجّه ویژه به «آیات الأحکام»، رجوع به مخطوطات کتابهای حدیثی و بسنده نکردن به نسخههای چاپی، بحث تفصیلی از سند و مفاد احادیث، توجّه به فقه عامّه در برداشت از روایات، و تبیین برخی از مباحث اصول که بهگونۀ مستقلّ و مستوفی در کتابهای اصول بررسی نشدهاند.
#کتاب_نکاح
🔻مراکز پخش:
انتشارات مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام:
09911582239
انتشارات مداد العلماء (قم، میدان معلم، مدرسه امام کاظم «علیه السلام»، جنب درب ورودی):
09020748075
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
در تقیه خوفیه اگر در تمام وقت در حال تقیه است که علی القاعده مضطر به سجود بر فرش میشود و این نمازش صحیح است ولی اگر اول وقت در حال تقیه است اما بعدا میتواند نماز را در منزل بخواند، این مضطر در تمام وقت نیست و برای اجزای این نمازش که روی فرش خوانده ما باید اقامه دلیل بکنیم.
برخی گفته اند دلیل اجزای این سجود بر فرش در حال تقیه غیر مستوعبه تمام وقت، صحیحه معمر بن خلاد (التقیة دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له) است. گفته شده: وقتی تقیه دین امام علیه السلام است، این یعنی این عمل جزء دین است که از روی تقیه انجام شده است، وقتی جزء دین بود یعنی مجزی است.
ما این استدلال را قبول نداریم. زیرا....
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 079= تاریخ 14021205.mp3
1.62M
🔰 #فقه
💠 دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3355
#تقیه
#إجزاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 مبتنی نبودن دفع ضرر محتمل بر حسن و قبح عقلی
👤#استاد_گنجی
در بحث حجیت مطلق الظنون یک بحثی به نام دفع ضرر محتمل هست. یکی از اشکالات این است که مبتنی بر حسن و قبح عقلی است که بر بعضی از مسالک این مبنا درست نیست. استاد فرمودند دفع ضرر محتمل مبتنی بر حسن و قبح عقلی نیست. مذمت عقلا نسبت به کسی که بدون وجه متحمل ضرر شده است ناشی از فطرتشان هست نه از ادراک و احساسشان....
📚درس خارج اصول، جلسه ۹۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#حسن
#قبح #دفع_ضرر
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 عمل به روایات بعد از علامه و دو راه برای جبران کار ایشان
👤#استاد_سیداحمد_مددی
از زمان علامه به بعد با تقسیم بندی جدیدی که نسبت به خبر واحد مطرح شد به دو قسم خبر عمل میکردند یکی صحیح و دیگری حسن به شرط این که معارض نداشته باشد و خبر موثق را حجت نمیدانستند. اصحاب ما دو راه برای جبران کار علامه مطرح کردند. یکی جبران ضعف سند به وسیله عمل اصحاب و دیگری توثیقات عامه....
📚برگرفته از دروس استاد
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#صحیح
#حسن #موثق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 انکار انحلال علم اجمالی در موارد دوران أمر بين أقل و اکثر و دوران أمر بين تعیین و تخییر
👤#استاد_احمدی_شاهرودی
💠 ادعای آقای #خویی که قائل به امکان عقلی تبعض در #تنجز شده این است که عصيان و مخالفت با تکلیف به اکثر به دو نحو قابل تصور است:
ترک تکلیف به ترک تمام اجزاء
و ترک تکلیف به ترک جزء زائد
عقلاً ممکن است که شارع بفرماید:
ایها المكلف من تو را در صورتی که تکلیف را از ناحیه ترک مجموع اجزاء عصيان کردی عقاب می کنم اما اگر تکلیف را از ناحیه ترک جزء زائد ترک کردی عقاب نمی کنم و با این بیان تبعض در تنجز معقول است.
اشکال استاد احمدی شاهرودی این است که مرحوم آقای خوئی مطابق این بیان، یک مقدمه را مسلم گرفته و آن اینکه ما یقین دارم به اینکه بر ترک أقل در ظرف ترک جزء زائد عقاب می شویم و حال آنکه این ادعا قطعا باطل است زیرا یقین تفصیلی به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد در صورتی است که من یقین داشته باشم به اینکه بر ترک أقل معاقبم چه اکثر واجب باشد و چه أقل واجب باشد و حال آنکه اگر ما با قول به انحلال، وجوب اکثر را با براءت نفي کردیم یقین به عقاب بر أقل در ظرف ترک جزء زائد نداریم و لذا قول به انحلال مستلزم عدم انحلال است.....
📚 درس خارج اصول، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقل
#اکثر #ارتباطی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa