eitaa logo
مباحثه فقاهت
6هزار دنبال‌کننده
962 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 شرطیت ذُکری ترتیب بین نمازهای قضا 👤 در بحث قضای نمازها نسبت به رعایت ترتیب بعضی ها قائلند به اینکه ترتیب واجب نیست چه علم به ترتیب وجود داشته باشد و چه جهل به آن. اما بعضی قائل به وجوب رعایت ترتیب هستند در فرضی که علم به ترتیب آنها وجود داشته باشد. استاد فرمود هر چند اصل در شرطیت، شرطیت واقعیه است اما در خصوص شرطیت ترتیب این طور نیست چون مفهوم عرفی ترتیب متقوم به علم به آن است لذا اصلا قابلیت شرطیت واقعیه داشتن را ندارد... 📚درس خارج فقه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
Feghh-14030205.mp3
2.24M
🔸 💠 حضرت حمزه سیدالشهداء 👤 🔻وَ عَنْهُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ اَلْقَدَّاحِ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي اَلْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ اَلنَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ اَلْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ اَلْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ اَلشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ جَعْفَرٌ ، وَ اَلْقَائِمُ» 📚 بر گرفته از درس خارج فقه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین 👤 به نظر می‌رسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت می‌رسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس☘️ 🔹️آیت الله حاج شیخ (ره): 🔹️ کسی را دیدم که مرد محترمی بود، و در شهر دیگری زندگی می‌کرد و خیلی متعصب بود و اهل دیانت... نزد این‌جانب آمد با همان لباس فاخر، من سوال کردم که از لحاظ آب به شما سخت نمی‌گذرد؟ نمی‌دانم این چه سؤالی بود که من کردم!! خودم هیچ نمی‌دانم، من موظف بودم در آن عالم این سؤال را بکنم! 🔹️ تا گفتم آب.. او چند مرتبه کلمه‌ی آب را با کمال اشتیاق و حسرت تکرار کرد و تکرار کرد.. تا آن‌که کم‌کم قیافه‌اش عوض شد و به شکل از مجلسی که فقط من و او بودیم خارج شد! و دیگر هم ایشان را در خواب ندیدم. 🔹️ او اگر گناهی داشت همان بود که به عده‌ای که کارهای آن‌ها داشت، از روی تعصب، همان جنبه ظاهر آن را می‌گرفت و قولاً و عملاً به آن‌ها می‌کرد. 🔹️ انسان حتی‌الامکان باید از اهانت به دیگران بپرهیزد و مشغول عیوب خود باشد. "چند می‌گویی سخن از نقص و عیب دیگران خویش را اول مداوا کن کمال این است و بس" 📚 سرّ دلبران، ص۴۴. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم امکان تغییر جنسیت 👤 بنده تا کنون به یک تحقیق علمی که بگوید این کار ممکن است نرسیده‌ام. چون تغییر جنسیت به این نیست که با یک بخشی از جسم عمل انجام دهند. جنسیت زن و مرد مبتنی بر یک عضو یا دو عضو نیست تا با عمل جراحی یک عضو شخص را تبدیل به مرد یا زن کنند. در حقیقت جنسیت با تغییر عضو حاصل نمی‌شود. فرض کنید یک عضو از یک حیوانی بردارند و به حیوان دیگر پیوند بزنند در این جا حیوان همان حیوان قبلی است و با تغییر عضوش از حیوان خاص بودن خارج نمی‌شود. این که بعضی‌ها می‌گویند ما با عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهیم، دروغ است و ما معتقدیم که این تغییر جنسیت نیست و بر اساس آنچه که از گفته پزشکان این رشته‌ها می‌شنویم چنین نظری داریم. 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی 👤 🔻به نظر می‌رسد یکی از نکات مهم در شناخت استعمال بدون قرینه، تکرّر و تنوّع استعمالات است. ما نمی‌خواهیم یک استعمال را علامت معنای حقیقی قرار دهیم بلکه می‌خواهیم استعمالات متکرّر و در عین حال متنوّع را علامت قرار دهیم. گاهی استعمالات متکرّر هستند ولی متنوّع نیستند یعنی تمامشان از یک سنخ هستند لذا این احتمال مطرح می‌شود که چه‌بسا یک قرینۀ عام در تمامشان وجود داشته باشد که ما از آن غفلت نموده و تصور کنیم، معنای مورد نظر، از حاقّ لفظ برخاسته است در حالی که آن قرینۀ عام نیز در شکل‌گیری معنا دخالت داشته ولی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
روش شناخت استعمال بلا تعول به منظور کشف معنای حقیقی.mp3
1.44M
🔸 💠 روش شناخت استعمال بلا تعول برای شناخت معنای حقیقی 👤 📚 درس خارج اصول،۱۷ دی ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خبره بودن علمای لغت 👤 🔹️ یک بحث این است که آیا علمای لغت اهل خبره هستند یا نه؟ در حقیقت باید ببینیم که آیا علمای لغت معنای حقیقی را ذکر می‌کنند یا موارد استعمالات لغات را ذکر می‌کنند؟ 🔹️ به نظر استاد علمای لغت اهل خبره هستند. چون اولا کلمه به ضمیمه اصل عدم قرینه نتیجه معنای حقیقی را می‌دهد. ثانیا از اسم کتاب‌ها هم معلوم است که آنها معنای حقیقی را ذکر می‌کنند و الا باید اسم کتاب را مثلا جامع الاستعمالات بگذارند. ثالثا ما در فقه و اصول با ظهور لغات کار داریم حالا چه معنای حقیقی باشد و چه معنای مجازی و لغویون هم ظهورات را ذکر می‌کنند... 📚درس خارج اصول، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تاثیر مرجعیت عرف در تشخیص مفاهیم و مصادیق در بحث اصل مثبت 👤 📝 مرحوم امام خمینی موارد خفاء واسطه که عرف اثر را برای ذوالواسطه می‌بیند، از اصل مثبت خارج می‌دانند و در حقیقت تفصیل در حجّیت نیست. زیرا عرف در مقام برداشت از ادله، اثر را برای ذوالواسطه دیده و عرف نزد همه در مقام استظهار و فهم مفاهیم حجّت است هر چند برهان عقلی اثر را برای واسطه بداند. در این موارداستصحاب جاری می‌شود و اصل مثبت نیست. ریشه این نظر بازگشت به مرجع بودن در تشخیص مفاهیم و مصادیق است.... 📚درس خارج اصول ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3417 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه) 👤 السنة لاتنقض الفریضة به قرینه این‌که متصل به لاتعاد است، ممکن است ما یصلح للقرینیة داشته باشد؛ لاتعاد از ملتفت منصرف است، لاتعاد انصراف دارد به کسی که هنگام خلل ملتفت نیست و بعد ملتفت می‌‌شود، ‌و می‌خواهد اعاده کند به او می‌‌گویند لاتعاد. ممکن است گفته شود بالاخره [ذیل لاتعاد:] "السنة‌ لاتنقض الفریضة" اطلاق دارد فقط عالم عامد مختار از آن خارج است،[لذا ملتفت مضطر را هم می گیرد.] و از طرفی کبرای السنة لاتنقض الفریضة، تعلیل صدر(لاتعاد الصلاه....) است و مهم اصل تعلیل است. در جواب می‌‌گوییم.... 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
لاتعاد.mp3
1.23M
🔰 💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه) 👤 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
💠 ندبه‌ی امام صادق علیه‌السلام در غیبت امام زمان کمال الدین به نقل از سَدیر صیرفی: من و مفضّل بن عُمر و ابوبصیر و اَبان بن تَغلب بر مولایمان امام صادق علیه السلام وارد شدیم و دیدیم بر روی خاک، نشسته و .... و مانند زن شیدای فرزندْمرده‌ی جگرسوخته می گرید و اندوه، رخسارش را پوشانده و رنگ از گونه هایش پریده و اشک، کاسه های چشمش را فرسوده است و می گوید: سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي‏ .... سَرورا! فراق تو، خوابم را گرفته، و بسترم را بر من تنگ کرده، و آرام دلم را از من ربوده است. سَرورا! فراق تو، مصیبت مرا به مصیبت های ابد، پیوند زده است و ... از وحشت، عقل از سرمان پرید و .... گفتیم: از چه حادثه ای چنین اشک می ریزید و باران از دیده می بارید، و چه واقعه ای شما را این چنین ماتم زده کرده است؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: امروز، کتاب جَفْر را نگاه می کردم. در آن کتاب، درباره ولادت قائممان و غیبت او و تأخیر در ظهورش و عمر طولانی‌اش و آزمایش مؤمنان در آن زمان، و به شک افتادن دل‌های آنان بر اثر به طول انجامیدن غیبتش، و برگشتن بسیاری از آنها از دینشان، و در آوردن طوق اسلام از گردن هایشان، تأمّل می کردم که دلم شکست و غم و اندوه ها بر من مستولی گشت و این گونه می گریم. کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۳۵۲ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠بررسی وثاقت قاسم بن محمّد 👤: در بررسی روایات شهادتِ شریک، بررسی یک روایت اهمیت دارد که در سند آن، تردید وجود دارد چون شیخ (ره) آن را به صورت مرسل و مرحوم صدوق (ره) به صورت مسند نقل کرده اند. در سند مرحوم صدوق (ره) قرار دارد که مردّد بین سه نفر است: جوهری و قمی و اصبهانی. به نظر استاد قائنی می توان مشکل سندی در نقل صدوق (ره) را حل کرد و وثاقت قاسم بن محمد در این سند را اثبات کرد به بیانی که در ادامۀ مطلب خواهد آمد. 📚درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇 mobahathah.ir/showthread.php?tid=3421 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🔰@mobahathah_ir
🔸 💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف 👤 🔻 ظهورات، برهان نیستند و اگر یک آیه یا روایت معروف ظهوری داشته باشد، دیگر آن نباید در استمرار پیدا کند. چون شما نفر اولی نیستید که این روایت و آیه را دیده‌اید و هم ظن نوعی است نه فیثاغورث. اگر واقعا آیه یا روایت ظهور در چنین معنایی داشت، دیگر سیره‌ی متشرعه استمرار پیدا نمی کرد و اگر سیره‌ی متشرعه استمرار پیدا کرده، معلوم می شود که ظهور، آن چیزی که شما فکر کرده‌اید، نبوده است. بله، گاهی شما از حیثیتی به آیه یا روایت ورود می‌کنید که تا به حال کسی از آن حیثیت بحث نکرده، که در این صورت اشکالی ندارد. یا مثلا روایت غیر معروف و شاذی ظهور دارد که این هم اشکال ندارد. 📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
ظهور نمی تواند از سیره ردع کند..mp3
1.64M
🔸 💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف 👤 📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🔰@mobahathah_ir
🔰 💠 علم اجمالی به تحقق مخالفت بعضی از فتاوی مانع از جریان اصل عملی؟ 👤 معمولا فقیه علم اجمالی دارد که در سراسر فقه بعضی از اصول عملیه مخالف با است. سوال این است که آیا این علم اجمالی مانع از اجرای عملی می‌شود؟ راه‌های مختلفی برای حل این مشکل مطرح شده است. بعضی قائل هستند با وجود این علم اجمالی ما باز می‌توانیم اصل عملی جاری کنیم چرا که شاید علم اجمالی به مخالفت واقع در مواردی بوده که مطابق احتیاط بوده. یعنی واجب نبوده مثلا و گفته شده که واجب است ... 📚درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 عدم امکان اشتراط فسخ در نکاح 👤 آیت الله خویی رحمة الله علیه فرموده است که در نکاح امکان ندارد بتوانیم اشتراط فسخ داشته باشیم؛ نه بدین دلیل که روایت «المومنون عند شروطهم» مشکل دارد بلکه به خاطر عدم قابلیت نکاح ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3166 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی رحمه الله بر وثاقت صاحبان توقیع 👤 شهید صدر برای اثبات جلالت محمد بن عبدالله بن حمیری و پدر ایشان فرموده‌اند: این‌ها از طریق نواب اربعه برای امام عصر عج توقیع می‌نوشتند و حضرت عج نیز جواب آن‌ها را می‌دادند و شیخ طوسی نیز در کتاب فرموده‌اند: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام ‏ ترد عليهم‏ التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل‏» و این عبارت دلالت دارد بر این که کسانی که برای امام عج توقیع نوشته و امام عج جواب آن‌ها را دادند هستند و با توجه به این که محمد بن عبدالله بن حمیری و پدرشان نیز از این افراد هستند پس ثقه بودن آن‌ها ثابت می‌شود. به نظر ما این بیان تمام نیست زیرا... 📚 درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3420 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 جایگاه ابن ابی عقیل در طایفه 👤 🔻 مراد از ، ابن ابی و ابن جنید است. ابن جنید در طائفه امامیه –از آن رو که قائل به بوده است- مطرود واقع شده و کتب او هم متروک بوده است. ولی ابن ابی عقیل در طائفه امامیه بسیار محترم بوده است. در مورد کتاب او بیان کرده است که هر حاجی که از خراسان می‌آمد، کتاب او را می‌خرید: «فقيه متكلم ثقة له كتب في الفقه و الكلام منها: كتاب المتمسك بحبل آل الرسول كتاب مشهور في الطائفة، و قيل: ما ورد الحاج من خراسان إلا طلب و اشترى منه نسخ، و سمعت شيخنا أبا عبد الله رحمه الله يكثر الثناء على هذا الرجل رحمه الله». مراد از شیخنا در این عبارت، شیخ است. در هر صورت فقه ابن ابی عقیل در طایفه بسیار مشهور و مورد اعتنا بوده است؛ ولی فقه او به لسان روایات نیست. بلکه عباراتی فقهی است. 📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تقریر این جلسه👇👇👇 https://eitaa.com/mj_shobeiri/5589 ادامه‌ی مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3430 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حرمت تغییر جنسیت از باب تغییر خلق الله 👤 تغییر جنسیت بر فرض امکان آن حرمت دارد. چرا که آیه شریفه «فلیغیرن خلق الله» دلالت دارد بر این که این تغییر کار حرامی است. تقریب استدلال این است که در ذیل این آیه روایتی در مجمع البیان آمده که تفسیر به تغییر دین الله و أمره شده است. هر چند ظهور خلق الله در تغییر تکوینی است اما چون این تغییر موجب تغییر شده است لذا این گونه در روایت تفسیر شده است... 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ کانال مباحثه فقاهت در تلگرام👇 https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
شماره 61 نشست علمی با موضوع: ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری» 🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا 📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403 ⏱ساعت 17/30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
💠 ✅ شماره 2⃣ 💠 چینش نوین مباحث علم اصول با محوریت مراتب حکم شرعی در نظر امامیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد واحدی 👤استاد ناظر :حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد تاکی 👤داور: حجت الاسلام و المسلمین حسین سنایی 📆زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۳ ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 📌این گزارش با مجوز رسمی از کمیته مرکزی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه برگزار می شود. 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠 اشکال مرحوم خویی به مثبت بودن استصحاب در متضایفین 👤 📝 مرحوم آخوند استصحاب در متضایفین را صحیح و از مستثنیات عدم اصل می دانند ولی مرحوم اشکالی به این نظر داشته و در را مثبت می دانند. استاد در تکمله این اشکال تقریب جدیدی نسبت به مثبت بودن استصحاب در متضایفین بیان می‌کنند و می‌فرمایند..... 📚درس خارج اصول ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3424 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 سبک بعضی از کتب لغت 👤 کتابهای با سبکهای مختلف نوشته شده است. بعضی از کتاب‌های لغت را می‌گویند کتاب لغت قافیه. مثل صحاح که برای یافتن معنای کلمه باید آخر کلمه را لحاظ کرد. بیشترین کتاب لغت هم به این سبک است. مثل جوهری یا تاج العروس یا . هدف از تالیف چنین کتاب‌هایی هم این است اگر کسی که شاعر است و می‌خواهد یک قصیده بگوید که آخرش لام باشد صد یا هزار کلمه‌ای که آخرش لام است باید داشته باشد. با نمی‌تواند پیدا کند ولی با صحاح راحت پیدا می‌کند..... 📚درس خارج اصول، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir