🔰 #اصول
💠 تاثیر مرجعیت عرف در تشخیص مفاهیم و مصادیق در بحث اصل مثبت
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم امام خمینی موارد خفاء واسطه که عرف اثر را برای ذوالواسطه میبیند، از اصل مثبت خارج میدانند و در حقیقت تفصیل در حجّیت #اصل_مثبت نیست. زیرا عرف در مقام برداشت از ادله، اثر را برای ذوالواسطه دیده و عرف نزد همه در مقام استظهار و فهم مفاهیم حجّت است هر چند برهان عقلی اثر را برای واسطه بداند. در این موارداستصحاب جاری میشود و اصل مثبت نیست.
ریشه این نظر بازگشت به مرجع بودن #عرف در تشخیص مفاهیم و مصادیق است....
📚درس خارج اصول ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3417
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه)
👤 #استاد_شهیدی
السنة لاتنقض الفریضة به قرینه اینکه متصل به لاتعاد است، ممکن است ما یصلح للقرینیة داشته باشد؛ لاتعاد از ملتفت منصرف است، لاتعاد انصراف دارد به کسی که هنگام خلل ملتفت نیست و بعد ملتفت میشود، و میخواهد اعاده کند به او میگویند لاتعاد.
ممکن است گفته شود بالاخره [ذیل لاتعاد:] "السنة لاتنقض الفریضة" اطلاق دارد فقط عالم عامد مختار از آن خارج است،[لذا ملتفت مضطر را هم می گیرد.] و از طرفی کبرای السنة لاتنقض الفریضة، تعلیل صدر(لاتعاد الصلاه....) است و مهم اصل تعلیل است.
در جواب میگوییم....
📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
لاتعاد.mp3
1.23M
🔰 #فقه
💠 انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل(السنه لا تنقض الفریضه)
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3352
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#مهدویت
💠 ندبهی امام صادق علیهالسلام در غیبت امام زمان
کمال الدین به نقل از سَدیر صیرفی:
من و مفضّل بن عُمر و ابوبصیر و اَبان بن تَغلب بر مولایمان امام صادق علیه السلام وارد شدیم و دیدیم بر روی خاک، نشسته و ....
و مانند زن شیدای فرزندْمردهی جگرسوخته می گرید و اندوه، رخسارش را پوشانده و رنگ از گونه هایش پریده و اشک، کاسه های چشمش را فرسوده است و می گوید: سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي ....
سَرورا! فراق تو، خوابم را گرفته، و بسترم را بر من تنگ کرده، و آرام دلم را از من ربوده است. سَرورا! فراق تو، مصیبت مرا به مصیبت های ابد، پیوند زده است و ...
از وحشت، عقل از سرمان پرید و ....
گفتیم: از چه حادثه ای چنین اشک می ریزید و باران از دیده می بارید، و چه واقعه ای شما را این چنین ماتم زده کرده است؟
امام صادق علیه السلام فرمودند: امروز، کتاب جَفْر را نگاه می کردم. در آن کتاب، درباره ولادت قائممان و غیبت او و تأخیر در ظهورش و عمر طولانیاش و آزمایش مؤمنان در آن زمان، و به شک افتادن دلهای آنان بر اثر به طول انجامیدن غیبتش، و برگشتن بسیاری از آنها از دینشان، و در آوردن طوق اسلام از گردن هایشان، تأمّل می کردم که دلم شکست و غم و اندوه ها بر من مستولی گشت و این گونه می گریم.
کمال الدین و تمام النعمه، ج ۲، ص ۳۵۲
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#رجال
💠بررسی وثاقت قاسم بن محمّد
👤#استاد_قائینی:
در بررسی روایات شهادتِ شریک، بررسی یک روایت اهمیت دارد که در سند آن، تردید وجود دارد چون شیخ (ره) آن را به صورت مرسل و مرحوم صدوق (ره) به صورت مسند نقل کرده اند. در سند مرحوم صدوق (ره) #قاسم_بن_محمد قرار دارد که مردّد بین سه نفر است: جوهری و قمی و اصبهانی. به نظر استاد قائنی می توان مشکل سندی در نقل صدوق (ره) را حل کرد و وثاقت قاسم بن محمد در این سند را اثبات کرد به بیانی که در ادامۀ مطلب خواهد آمد.
📚درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇
mobahathah.ir/showthread.php?tid=3421
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 ظهورات، برهان نیستند و اگر یک آیه یا روایت معروف ظهوری داشته باشد، دیگر آن #سیره نباید در #متشرعه استمرار پیدا کند. چون شما نفر اولی نیستید که این روایت و آیه را دیدهاید و #ظهور هم ظن نوعی است نه #برهان فیثاغورث. اگر واقعا آیه یا روایت ظهور در چنین معنایی داشت، دیگر سیرهی متشرعه استمرار پیدا نمی کرد و اگر سیرهی متشرعه استمرار پیدا کرده، معلوم می شود که ظهور، آن چیزی که شما فکر کردهاید، نبوده است.
بله، گاهی شما از حیثیتی به آیه یا روایت ورود میکنید که تا به حال کسی از آن حیثیت بحث نکرده، که در این صورت اشکالی ندارد. یا مثلا روایت غیر معروف و شاذی ظهور دارد که این هم اشکال ندارد.
📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
ظهور نمی تواند از سیره ردع کند..mp3
1.64M
🔸 #فقه
💠 عدم ردع سیره متشرعه توسط ظهور آیه یا روایت معروف
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3415
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🔰@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 علم اجمالی به تحقق مخالفت بعضی از فتاوی مانع از جریان اصل عملی؟
👤#استاد_گنجی
معمولا فقیه علم اجمالی دارد که در سراسر فقه بعضی از اصول عملیه مخالف با #واقع است. سوال این است که آیا این علم اجمالی مانع از اجرای #اصل عملی میشود؟ راههای مختلفی برای حل این مشکل مطرح شده است. بعضی قائل هستند با وجود این علم اجمالی ما باز میتوانیم اصل عملی جاری کنیم چرا که شاید علم اجمالی به مخالفت واقع در مواردی بوده که مطابق احتیاط بوده. یعنی واجب نبوده مثلا و گفته شده که واجب است ...
📚درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اصول
#اجمالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 عدم امکان اشتراط فسخ در نکاح
👤 #استاد_سیداحمد_مددی
آیت الله خویی رحمة الله علیه فرموده است که در نکاح امکان ندارد بتوانیم اشتراط فسخ داشته باشیم؛ نه بدین دلیل که روایت «المومنون عند شروطهم» مشکل دارد بلکه به خاطر عدم قابلیت نکاح ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3166
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #رجال
💠 بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی رحمه الله بر وثاقت صاحبان توقیع
👤 #استاد_شهیدی
شهید صدر برای اثبات جلالت محمد بن عبدالله بن حمیری و پدر ایشان فرمودهاند: اینها از طریق نواب اربعه برای امام عصر عج توقیع مینوشتند و حضرت عج نیز جواب آنها را میدادند و شیخ طوسی نیز در کتاب #الغیبة فرمودهاند: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام #ثقات ترد عليهم التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل» و این عبارت دلالت دارد بر این که کسانی که برای امام عج توقیع نوشته و امام عج جواب آنها را دادند #ثقه هستند و با توجه به این که محمد بن عبدالله بن حمیری و پدرشان نیز از این افراد هستند پس ثقه بودن آنها ثابت میشود.
به نظر ما این بیان تمام نیست زیرا...
📚 درس خارج اصول، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3420
#حمیری
#توقیع #طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 جایگاه ابن ابی عقیل در طایفه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مراد از #قدیمین، ابن ابی #عقیل و ابن جنید است.
ابن جنید در طائفه امامیه –از آن رو که قائل به #قیاس بوده است- مطرود واقع شده و کتب او هم متروک بوده است. ولی ابن ابی عقیل در طائفه امامیه بسیار محترم بوده است.
#نجاشی در مورد کتاب او بیان کرده است که هر حاجی که از خراسان میآمد، کتاب او را میخرید:
«فقيه متكلم ثقة له كتب في الفقه و الكلام منها: كتاب المتمسك بحبل آل الرسول كتاب مشهور في الطائفة، و قيل: ما ورد الحاج من خراسان إلا طلب و اشترى منه نسخ، و سمعت شيخنا أبا عبد الله رحمه الله يكثر الثناء على هذا الرجل رحمه الله».
مراد از شیخنا در این عبارت، شیخ #مفید است.
در هر صورت فقه ابن ابی عقیل در طایفه بسیار مشهور و مورد اعتنا بوده است؛ ولی فقه او به لسان روایات نیست. بلکه عباراتی فقهی است.
📚 درس خارج فقه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/mj_shobeiri/5589
ادامهی مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3430
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حرمت تغییر جنسیت از باب تغییر خلق الله
👤#استاد_اراکی
تغییر جنسیت بر فرض امکان آن حرمت دارد. چرا که آیه شریفه «فلیغیرن خلق الله» دلالت دارد بر این که این تغییر کار حرامی است. تقریب استدلال این است که در ذیل این آیه روایتی در مجمع البیان آمده که تفسیر به تغییر دین الله و أمره شده است. هر چند ظهور خلق الله در تغییر تکوینی است اما چون این تغییر #تکوینی موجب تغییر #تشریعی شده است لذا این گونه در روایت تفسیر شده است...
📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3409
#جنسیت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
کانال مباحثه فقاهت در تلگرام👇
https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#نشست_علمی
شماره 61
نشست علمی با موضوع:
ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری»
🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا
📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403
⏱ساعت 17/30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
💠 #گزارش_علمی_مقطع_سطح
✅ شماره 2⃣
#کرسی_آزاداندیشی
💠 چینش نوین مباحث علم اصول با محوریت مراتب حکم شرعی در نظر امامیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد واحدی
👤استاد ناظر :حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد تاکی
👤داور: حجت الاسلام و المسلمین حسین سنایی
📆زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۳
✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول
📌این گزارش با مجوز رسمی از کمیته مرکزی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه برگزار می شود.
🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🔰 #اصول
💠 اشکال مرحوم خویی به مثبت بودن استصحاب در متضایفین
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم آخوند استصحاب در متضایفین را صحیح و از مستثنیات عدم #حجیت اصل #مثبت می دانند ولی مرحوم #خویی اشکالی به این نظر #آخوند داشته و #استصحاب در #متضایفین را مثبت می دانند. استاد در تکمله این اشکال تقریب جدیدی نسبت به مثبت بودن استصحاب در متضایفین بیان میکنند و میفرمایند.....
📚درس خارج اصول ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3424
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 سبک بعضی از کتب لغت
👤#استاد_عابدی
کتابهای #لغت با سبکهای مختلف نوشته شده است. بعضی از کتابهای لغت را میگویند کتاب لغت قافیه. مثل صحاح #جوهری که برای یافتن معنای کلمه باید آخر کلمه را لحاظ کرد. بیشترین کتاب لغت هم به این سبک است. مثل #صحاح جوهری یا تاج العروس یا #قاموس. هدف از تالیف چنین کتابهایی هم این است اگر کسی که شاعر است و میخواهد یک قصیده بگوید که آخرش لام باشد صد یا هزار کلمهای که آخرش لام است باید داشته باشد. با #المنجد نمیتواند پیدا کند ولی با صحاح راحت پیدا میکند.....
📚درس خارج اصول، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 دلالت حدیث ثقلین بر مفهوم داشتن قضیه شرطیه
👤#استاد_قائینی
...قلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صِفْهُمْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَرَنَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ- يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ قُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَوْضِحْ لِي فَقَالَ الَّذِينَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي آخِرِ خُطْبَتِهِ يَوْمَ قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي...
مطابق این روایت امام علیه السلام به حدیث #ثقلین تمسک کردند برای اینکه اثبات کنند فقط کسی که تمسک به کتاب و #عترت با هم بکند گمراه نمیشود و هر کس به آن دو با هم تمسک نکند گمراه میشود.
اگر قضیه شرطیه بر #حصر جزاء بر #شرط دلالت نکند چنین استدلالی ناتمام است...
📚درس خارج اصول، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی
در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3436
#مفاهیم
#مفهوم #شرط
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی
👤 #استاد_شهیدی
مراد از #ظهور این است که کلام به نحوی باشد که اگر خود #خطاب همراه با قرائن #حالیه و #مقالیه متصله نگاه شود نوع عقلاء وثوق به #مراد متکلم پیدا میکنند -البته این که ممکن است بالفعل به خاطر موانع خارجی، وثوق پیدا نشود، بحث دیگری است- بله اگر کلام به گونهای باشد که گفته شود ما گمان داریم که مراد از این خطاب این مطلب است فایده ندارد.
از طرف دیگر ظهور عبارت از آن معنایی است که در عرفی که متکلم در آن #عرف سخن گفته است به ذهن مخاطب میآید نه این که عرف متکلم نادیده گرفته شود....
📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3322
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
جلسه 086= تاریخ 14021115 (2).mp3
6.23M
🔰 #اصول
💠معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3322
#ظهور
#متکلم #عرف
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 انسداد صغیر در خصوص روایات
👤#استاد_گنجی
یک #انسداد مطرح شده که در دایره خصوص روایات است. چرا که در روایات دو مشکل وجود دارد: یکی از جهت #ظهور که عمل عقلاء به ظهورات از باب #اطمینان بوده و در زمان حاضر این اطمینان نیست و مشکل دیگر در #صدور است که #وثاقت یا #عدالت رجال حدیث احراز نمیشود....
📚درس خارج اصول، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3448
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#مهدویت
💠 منتظرانی که در جنگ نهروان در رکاب امیرالمومنین شمشیر زدند
🔻 یکی از برکات #انتظار فرج و صبر در آخرالزمان این است که مؤمنِ منتظِر در ثواب تمام کارهای نیک پیشینیانش شریک میشود: چنانچه پس از کشته شدن خوارج در جنگ نهروان، امیرالمومنین صلوات الله علیه، آیندگانی را که پیرو او هستند را در پاداش عظیم این جهاد، شریک مینمایند!
🌕 به نقل از حکم بن عیینه:
چون اميرالمؤمنين علی علیه السلام، خوارج را در روز نهروان کشت، مردی برخاست و گفت: ای اميرالمؤمنين! خوشا به حال ما که در این جنگ، همراه شما حضور داشتیم و در کنار شما با این خوارج جنگیدیم. حضرت فرمود: سوگند به آن که دانه را شکافت و جاندار را آفرید، در این جنگ، مردمانی همراه ما حضور داشتند که خداوند هنوز پدران و نیاکان آنها را هم نیافریده است! مرد گفت: چگونه کسانی که هنوز آفریده نشدهاند، همراه ما حضور داشتهاند؟! فرمود: آری! آنان مردمانی در آخر الزمان هستند که هم عقیده ما و تسلیم ما هستند. آنان در کاری که ما کردیم، به راستی و درستی شریک ما هستند.
📚المحاسن، ج ۱، ص ۱۳۱
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 تبیین نظریه آیت الله بروجردی در مورد اصول متلقاة و فقه ماثور
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
برخی از کتب فقهی #قدما، مشتمل بر فتاوای اصلی علمای گذشته است. مرحوم آیت الله بروجردی از این کتب به عنوان «#اصول_متلقّاة» یاد میکنند، و در فقه به میزان زیادی این فتاوا را موثّر میدانند، و جایگاه بسیار بالایی برای آن قائل هستند. ایشان لفظ «#اصول» را از عبارتی از #شیخ_طوسی در مقدمه کتاب #مبسوط اخذ کردهاند.
مرحوم شیخ طوسی بیان کرده است که فقه ما بر دو قسم است. یک قسم از آن اصول، و قسم دیگر، #فروع است. ایشان در ادامه متذکّر میشوند که علمای ما عادت بر آن دارند که در کتب فقهی خودشان تنها فتاوایی را ذکر کنند که در روایات وارد شده است، و از ذکر فتاوایی که در روایات وارد نشده، خوف داشتند.
آیت الله بروجردی از عبارت شیخ طوسی در مقدّمه مبسوط نتیجه گرفتهاند که فتاوایی که در کتب #فقه_ماثور ذکر شده، از روایاتی اخذ شده که مسلّم و قطعی است. ایشان به فتاوایی که در این کتب ذکر شده، «متلقّاة» تعبیر میکنند. و گاهی از این فقه با تعبیر «فقه بقچهپیچ» یاد میکنند. گویا این فتاوی از قدیم در بقچهای بوده و به این فقها رسیده، و از #مسلّمات است.
📚 درس خارج فقه، ۵ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3441
#آیتالله_بروجردی
#فقه_بقچهپیچ #قدما #فتوا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#رجال
💠توثیق با توجه به مدح حمدویه بن نصیر کشی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔺 استاد در مورد اینکه مدح حمدویه می تواند موجب #توثیق باشد فرمودند در اشخاصی که حمدویه نصیر #کشی آنها را مدح می کند، با توجه به دو نکته توثیق می شوند، اولا: خود ایشان به شهادت شیخ طوسی ثقه است و از علمای مدرسه خراسان است که دابش این است که با الفاظ خیر فاضل نظرش را بیان می کند و ثانیا: اینکه مرحوم کشی هم در عبدالرحمن بن عبد ربه و برادرانش با توجه به همین لفظ، آنها را توثیق کرده است و در جایی هم با توجه به مدح ایشان قائل به عدم توثیق نشده است.
📚 درس خارج فقه، ۲۴ آبان ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169
#توثیق
#مدح #حمدویه #هیثم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون🏴
شهادت رئیس جمهور محترم و خدوم جمهوری اسلامی ایران و همراهان عزیزشان را تسلیت عرض می کنیم.
🌹هدیه به روح مطهرشان فاتحه و صلوات
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa