eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
2.1هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
160 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*- اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ *- اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ @mola_amiralmomenin_as
(ره) درباره مسأله مهم می گوید: «هنگامی که افراد اجتماع را ملزم کند که در معاشرت اسلوب خاصی را رعایت کنند: مثلا با لباس کامل بیرون بیایند؛ چنین چیزی نه بردگی نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادی و حیثیت انسانی و نه ظلم و ضد حکم عقل به شمار میرود. برعکس پوشیده بودن زن، در همان حدودی که اسلام تعیین کرده است موجب کرامت و احترام بیشتر اوست؛ زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد. شرافت زن اقتضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین و سنگین و باوقار باشد در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد؛ عملاً مرد را به سوی خود دعوت نکند زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنادار به سخن خود آهنگ ندهد». 📓مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۴۴۷ @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
✔️ در سپهر فکری (ره) و ✔️همان طور که بیان شد اختلاف در دیدگاه ها با تمام آثار و فوايدى كه دارد، بايد چارچوب و ضوابط‍‌ مشخصى داشته باشد. 💠اين ضوابط را مى‌توان چنين برشمرد: 1. برنخاستن اختلاف‌ها از انگيزه نفسانى 2. جايز بودن وفاق در اصول و اختلاف در روش 3. پاى‌بندى همگانى به قانون _________🍃♻️🍃______________ 1⃣برنخاستن اختلاف‌ها از انگيزه نفسانى اختلاف‌هاى نفسانى به نزاع و دشمنى كشيده مى‌شود. اختلافى كه از روى خودخواهى باشد، مانع بزرگى در راه ايجاد است. ◀️اين‌گونه انگيزه‌هاى ويران‌كننده در كلام امام خمينى رحمه الله نكوهش شده است: همه اين نزاع‌ها براى اين است كه اين براى خودش يك چيزى مى‌خواهد، آن هم براى خودش يك چيزى مى‌خواهد. اين دو خودها تزاحم مى‌كنند. اين قدرت را مى‌خواهد مال خودش باشد. آن هم قدرت را مى‌خواهد مال خودش باشد. تزاحم مى‌كنند (و) جنگ (درمى‌گيرد). 🖊صحیفه امام، ج 11، ص 381 ◀️در واقع، اختلاف ناپسند و غيرمشروع، نتيجه خودخواهى است به فرموده امام خمینی رحمة الله: «اختلاف در آن موقعى است كه خداى ناكرده هر كس براى پيشبرد نظرات خود، به ديگرى پرخاش كنند». 🖋صحیفه امام، ج 21، ص28 ◀️ ازاين‌رو مى‌افزايد كه اگر اختلافى هم پيش آيد، بايد سرچشمه و داشته باشد و به دور از جنجال‌هاى متعارف صورت پذيرد. 📌، هدف را مشخص مى‌سازد و در نهايت، را پديد مى‌آورد: ... شما اختلافاتى را كه از نفسانيت سرچشمه مى‌گيرد، بايد از بين ببريد و مطمئن باشيد كه اگر كارهايتان از الوهيت سرچشمه نگيرد و از وحدت اسلام بيرون برويد، مخذول مى‌شويد. 🖋صحیفه امام، ج 18، ص134 @mola_amiralmomenin_as
✔️ در سپهر فکری (ره) و 2️⃣ جايز بودن وفاق در اصول و اختلاف در روش گاهى براى ايجاد لازم است تا گروه‌هاى انقلابى به دليل ملاحظات سياسى، با گروه‌هايى كه چه بسا به طور كامل هم‌سو و منطبق با ايشان نباشند، همراهى كنند و از طرح نقاط‍‌ مورد اختلاف براى رسيدن به هدف واحد، چشم‌پوشى كنند. 📚اصغر افتخارى، وفاق ملى و جامعه‌شناسى وحدت از ديدگاه امام خمينى رحمه الله، ص 44. 📎امام خمينى رحمه الله قابليت‌هاى را در برخورد با رژيم پهلوى چنين سامان داد: 📌 اقتضا مى‌كند كه ما امروز با آن اشخاصى كه در رويه هم حتى با (ما) مخالفت دارند، لكن در اصل مقصد با ما موافقند، به ملت موافق، مسيرشان مسير ملت است (اتحاد داشته باشيم)، اقتضا مى‌كند كه ما امروز دست از تمام اين اختلافات برداريم تا اين مملكت را آرام كنيم... من به همه، همه آنها عرض مى‌كنم كه شما دست از اختلافات برداريد. اين طور نباشد كه هر كدام در يك اجتماعى كه پيدا كرديد، بر ضد ديگران صحبت كنيد. 📚اصغر افتخارى، وفاق ملى و جامعه‌شناسى وحدت از ديدگاه امام خمينى رحمه الله، ص 33- 36. 📌 حضرت امام خمینی رحمة الله معتقد بود دانش و فهم سياسى، مانع از آن مى‌شود كه هر اقدام مطلوب و مجازى را در هر زمانى بيان كنيم و خواهان تحقق آن شويم. 📌از سوى ديگر، حضرت امام خمينى رحمه الله فرمود كه حوزه اختلاف‌ها نبايد به و گسترش يابد؛ چون اگر چنين شود، دچار تزلزل مى‌شود. 📌ايشان، اختلاف‌نظرها را وراى اصول بنيادين دانست. ازاين‌رو، در بيان علت موافقت خود با انشعاب روحانيون از روحانيت فرمود: همه در اصول با هم مشتركند و به همين خاطر است كه من آنان را تأييد مى‌نمايم. آنها نسبت به اسلام، قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براى كشور و مردم مى‌سوزد. اكثريت قاطع هر دو جريان مى‌خواهند كشورشان مستقل باشد. هر دو مى‌خواهند سيطره و شرّ زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خيابان را از سر مردم كم كنند... هر دو مى‌خواهند اسلام قدرت بزرگ جهان گردد. پس اختلاف بر سر چيست‌؟ اختلاف بر سر اين است كه هر دو عقيده‌شان است كه راه خود (شان) باعث رسيدن به اين همه است. 📚صحيفه امام، ج 21، ص 178. 📌 امام رحمة الله چون اختلاف را در روش و نه در اصول مى‌ديد، آن را تأييد كرد و مثبت دانست. @mola_amiralmomenin_as
✔️ در سپهر فکری (ره) و 3️⃣ پاى‌بندى همگانى به قانون التزام به محوريت در حل و فصل اختلافات از جمله مصداق‌هاى است. 🔰امام خمينى رحمه الله با عنايت به همين نكته مى‌فرمايد: «نمى‌شود (از كسى) پذيرفت كه... قانون را قبول نداريم... مردمى كه به رأى دادند، منتظرند كه اجرا شود. همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ولو بر خلاف رأى شما باشد... همه‌تان روى مرز قانون عمل بكنيد و اگر همه روى مرز قانون عمل بكنند، اختلاف ديگر پيش نمى‌آيد. بنابراين، اختلاف سازنده بايد در چارچوب قانون باشد و اين ويژگى بر آن دلالت دارد كه اختلاف در ديدگاه‌ها بايد با اصول قانونى تعارض نداشته باشد. در مواردى هم كه ضعف قانون وجود دارد، اخلاق و التزام اخلاقى مى‌تواند آن را جبران كند. پاى‌بندى به اخلاق، فضاى خشك روابط‍‌ سياسى را تعديل مى‌كند و انسانى مى‌سازد.» 🔰امام خمينى رحمه الله مى‌فرمايد: «اگر اخلاق اسلامى در خودتان نفوذ بكند و همه توجه به اين مسائل داشته باشيد كه از اخلاق اسلامى، يكى از امور مهمش، قضيه تفرقه نداشتن و مجتمع بودن است (پيشرفت مى‌كنيد)، تا حالا هم ما هر چه پيشرفت كرده‌ايم، از اين معنا بوده. » @mola_amiralmomenin_as
بسم رب الحسین ❤️🖤
به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی ❤️ وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿۴۶﴾ و شما مسلمانان با اهل کتاب (یهود و نصاری و مجوس) جز به نیکوترین طریق بحث و مجادله مکنید مگر با ستمکاران از آنها، و (با اهل کتاب) بگویید که ما به کتاب آسمانی قرآن که بر ما نازل شده و به کتب آسمانی شما به همه ایمان آورده‌ایم و خدای ما و شما یکی است و ما تسلیم و مطیع فرمان اوییم. سوره: عنکبوت @mola_amiralmomenin_as
❤️ السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَ اللَّهُ بِهِ الْأُمَمَ... سلام بر آن مولایی که نام و یادش مرهم زخم های مومنان هر امّت در طول تاریخ بوده است. سلام بر او و بر روزی که همه ستم دیدگان، آمدنش را جشن خواهند گرفت. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله @mola_amiralmomenin_as
شِعر دَر دَست ندارَم، وَلي از رویِ ادَب اَلسَلام اِی همِه‌یِ دار و ندارِ زِینب (سلام الله علیها) 💚اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْـنِ 💚وَ عَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْـنِ 💚وَ عَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْـنِ 💚وَ عَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْـنِ @mola_amiralmomenin_as
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام : اَلْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَلاَّ يَعْرِفَ قَدْرَهُ دانا كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و براى نادانى انسان همين بس، كه قدر و جایگاه خويش را نداند. 📚خطبه ۱۰۳ @mola_amiralmomenin_as
دلِ شلوغ پلوغ .mp3
9.12M
چرا بعضیا خستگی ناپذیرند، و بعضیا همیشه کسل و فشل و خسته؟ چرا بعضیا بانشاط و صاحب همت و دغدغه‌های بلندند، و بعضیا دقیقاً برعکس ؟! @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حلقه معرفت
حال خوبت رو به هیچکس گره نزن یاد بگیر بدون نیاز به دیگران شاد باشی بخندی و امیدوار باشی باور کن این مردم حوصله خودشون رو هم ندارند! تو باید خودت دلیل اتفاقات خوب زندگیَت باشی! @halghemarefat313
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و شصت و هفت قرآن کریم سوره مبارکه الأعراف ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘دعا براى تعجيل در فَرَج 🔘الكافى -با سندش به نقل از عمرو بن ابو مقدام-:امام صادق عليه السلام اين دعا را-كه جامع دنيا و آخرت است-بر من املا فرمود:«پس از حمد و ثناى الهى مى‌گويى: ♻️ «اللّٰهُمَّ‌ أنتَ‌ اللّٰهُ‌ لا إلٰهَ‌ إلّاأنتَ‌ الحَليمُ‌ الكَريمُ‌، وأَنتَ‌ اللّٰهُ‌ لا إلٰهَ‌ إلّاأنتَ‌ العَزيزُ الحَكيمُ‌، وأَنتَ‌ اللّٰهُ‌ لا إلٰهَ‌ إلّاأنتَ‌ الواحِدُ القَهّارُ... اللّٰهُمَّ‌ صَلِّ‌ عَلىٰ‌ مُحَمَّدٍ وآلِ‌ مُحَمَّدٍ، وعَجِّل فَرَجَهُم،ورَوحَهُم،وراحَتَهُم،وسُرورَهُم.»؛ ♻️"خدايا! تو خداوندى هستى كه معبودى جز تو خداى بردبار بخشنده نيست و تو خدايى هستى كه معبودى جز تو خداى عزيز حكيم نيست و تو خدايى هستى كه معبودى جز تو خداى يگانۀ چيره نيست.... خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد،درود فرست و فَرَجشان،آسودگى،راحتى و شادى‌شان را نزديك گردان"». 📓.الكافى:ج 2 ص 583 ح 18 (با سند معتبر). @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️آنچه در شناخت خدا ممكن نيست: ✔️احاطه يافتن قلب بر او 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: ♻️تجزيه و تبعيض از ساحت او به دور است، و ديده‌ها و قلب‌ها او را فرا نمى‌گيرند... 📗نهج البلاغة: الخطبة 85، 📗بحار الأنوار: ج 4 ص 319 ح 45. ♻️[او] برتر از آن است كه ربوبيّتش با فراگيرى دل يا چشم، ثابت گردد. 📗نهج البلاغة: الكتاب 31، 📗بحار الأنوار: ج 4 ص 317 ح 41. @mola_amiralmomenin_as
💚مهر ورزى و تكريم به پيامبر اکرم(ص) يكى از اصول اسلام است 💚 ♻️تاريخ گواهى مى‌دهد كه از زمان‌هاى دور، مسلمانان جهان، روز ولادت گرامى را در هر سال جشن مى‌گرفتند و خطيبان به ذكر مدايح آن حضرت مى‌پرداختند. مبدأ اين نوع جشن‌ها دقيقاً روشن نيست ولى صدها سال است كه اين‌گونه جشن‌ها در بلاد اسلامى رواج داشته و دارد. ♻️احمد بن محمد، معروف به قسطلانى (متوفاى 92ه‍‌-)، از علماى مشهور قرن نهم، درباره جشن‌هايى كه در ماه ولادت پيامبر انجام مى‌گيرد، چنين مى‌گويد: 🍃مسلمانان، پيوسته در ماه ميلاد پيامبر جشن مى‌گيرند. اطعام مى‌كنند. شب‌ها به پخش انواع صدقات مى‌پردازند. اظهار شادمانى كرده و نيكى‌ها را دو چندان مى‌كنند. و به قرائت اشعارى در تهنيت ولادت آن حضرت مى‌پردازند. بركات آن حضرت در هر سال نمايان مى‌شود. رحمت خدا بر كسانى باد كه شب‌هاى ماه، ميلاد او را عيد گرفته و دردى بر دردهاى كسى كه در قلب او مرض هست، مى‌افزايند. ♻️حسين بن محمد بن حسن، معروف به «دياربكرى»(متوفاى 960ه‍‌-) نيز، كه از قضات مكه به شمار مى‌رفت، در تاريخ خود مى‌نويسد: 🍃مسلمانان پيوسته ماه ميلاد پيامبر (ص) را جشن مى‌گيرند. اطعام مى‌كنند. شب‌ها صدقه مى‌دهند. اظهار سرور و شادمانى مى‌كنند. در نيكى به فقيران اصرار مى‌ورزند. به خواندن مولوديه مى‌پردازند و كرامات آن حضرت در هر زمانى نمايان مى‌گردد. 📗تاريخ الخميس:323/1. 🔰اين دو نصّ‌ تاريخى كه مربوط‍‌ به است، نشان مى‌دهد كه بزرگداشت روز اولياى الهى در تاريخ اسلام، ريشۀ ديرينه داشته و علما و دانشمندان مسلمان بر اين عمل صحه مى‌نهاده‌اند و اين عمل مفهومى جز اظهار مودت به ساحت پيامبر اکرم (ص) ندارد. 📗کتاب «گزیده راهنمای حقیقت»؛ اثر آیت الله جعفر سبحانی تبریزی؛ ص 68 (ص) @mola_amiralmomenin_as
زمين گهواره كابوس‌های تلخ انسان بود زمان چون كودكی در كوچه های خواب حيران بود خدا در ازدحام ناخدایان جهالت گم جهان در اضطراب و ترس در آغوش هذیان بود صدا در كوچه‌های گیج می‌پیچید بی‌حاصل سكوتی هرزه سرگردان صحرا و بیابان بود نمی‌رویید در چشمی به جز تردید و وهم و شک يقین تنها سرابی در شكارستان شیطان بود شبي رؤیای دور آسمان در هیأت مردی به رغم فتنه‌های پيش رو در خاک مهمان بود جهان با نامش از رنگ و صدا سیراب شد آخر «محمد» واپسین پیغمبر خورشید و باران بود (ص) @mola_amiralmomenin_as
💚مهر ورزى و تكريم به پيامبر اکرم(ص) يكى از شعائر الهي است 💚 ♻️مودّت و مهر به پيامبر (ص) دستور قرآنى است و هيچ فردى نمى‌تواند آن را انكار كند و بزرگداشت ميلاد او تجسّم بخشيدن به اين اصل است و ما در اين مورد به ذكر دو آيه بسنده مى‌كنيم: ♻️1.«قُلْ‌ إِنْ‌ كٰانَ‌ آبٰاؤُكُمْ‌ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ‌ وَ إِخْوٰانُكُمْ‌ وَ أَزْوٰاجُكُمْ‌ وَ عَشِيرَتُكُمْ‌ وَ أَمْوٰالٌ‌ اقْتَرَفْتُمُوهٰا وَ تِجٰارَةٌ‌ تَخْشَوْنَ‌ كَسٰادَهٰا وَ مَسٰاكِنُ‌ تَرْضَوْنَهٰا أَحَبَّ‌ إِلَيْكُمْ‌ مِنَ‌ اللّٰهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ وَ جِهٰادٍ فِي سَبِيلِهِ‌ فَتَرَبَّصُوا حَتّٰى يَأْتِيَ‌ اللّٰهُ‌ بِأَمْرِهِ‌ وَ اللّٰهُ‌ لاٰ يَهْدِي اَلْقَوْمَ‌ الْفٰاسِقِينَ‌». (توبه: 24) 🍃«بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى كه گردآورده‌ايد و تجارتى كه از كسادى آن بيمناكيد و سراهايى كه مى‌پسنديد نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى‌تر است، پس منتظر باشيد كه خدا خواسته خود را محقق مى‌سازد و خدا فاسقان را راهنمايى نمى‌كند». ✅اين آيه به روشنى بيان مى‌كند كه دوستى پيامبر در كنار دوستى خدا از واجبات الهى است، هر چند اين دوستى مقدمه‌اى است براى عمل به شريعت و احكام او، ولى در عين حال، عمل به شريعت از گذرگاه مهر پيامبر(ص) مى‌گذرد. 🔰2. در آيه ديگر مؤمنان را چنين توصيف مى‌كند: ♻️«فَالَّذِينَ‌ آمَنُوا بِهِ‌ وَ عَزَّرُوهُ‌ وَ نَصَرُوهُ‌ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ‌ مَعَهُ‌ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْمُفْلِحُونَ‌». (اعراف: 157) 🍃«آنان كه به پيامبر (ص) ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى‌رسانند و از نورى كه همراه وى فرود آمده پيروى مى‌كنند، آنان همان رستگارانند». ❇️اين آيه به مسلمانان ، چهار دستور مى‌دهد: 🍃1. «آمَنُوا بِهِ‌» : به پيامبر ايمان بياورند. 🍃2. «عَزَّرُوهُ‌» : به تكريم و تعظيم او بپردازند. 🍃3. «وَ نَصَرُوهُ‌» : در سختى‌ها او را يارى كنند. 🍃4. «وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ‌ مَعَهُ‌» : از قرآنى كه با او فرستاده شده، پيروى كنند. ✅با توجه به اين دو آيه كه مهر پيامبر و تكريم او را از فرائض مى‌داند، اكنون سؤال مى‌شود، آيا گردهمايى مسلمانان در روز تولد پيامبر تحقق بخشيدن به اين دو آيه هست يا خير؟ به طور مسلم، آرى. ✅و هر فردى كه از اين مجالس ديدن كند، آن را نوعى اظهار مهر و مودّت و تكريم و تعزيز مى‌داند. ✳️بنابراين، عمل مسلمانان ريشه قرآنى و اصل آسمانى دارد. در اين صورت طبعاً بدعت نخواهد بود. *بدعت آن كار نوظهورى است كه در قرآن و سنت براى آن اصل و اساسى نباشد.* 📗کتاب «گزیده راهنمای حقیقت»؛ اثر آیت الله جعفر سبحانی تبریزی؛ ص 70- 71 (ص) @mola_amiralmomenin_as
💚مهر ورزى و تكريم به پيامبر اکرم(ص) يكى از شعائر الهي است 💚 ♻️خداوند متعال در سوره «انشراح» يادآور مى‌شود كه ما پيامبر (ص) را بلند آوازه كرديم، چنان كه مى‌فرمايد: «وَ رَفَعْنٰا لَكَ‌ ذِكْرَكَ‌». (انشراح: 4) «آيا ما نامت را بلندآوازه نساختيم‌؟». 🔰 اين آيه حاكى است كه ترفيع پيامبر(ص) و بلندآوازه كردن او، يكى از نعمت‌هاى الهى بر پيامبر خدا(ص) است. 🔰 يكى از ابزار «ترفيع پيامبر»، نكوداشت ميلاد او است و شادمانى به دور از هر نوع لهو و گناه در روز ولادت ، همگى نوعى ترفيع نبى(ص) و بلند آوازه كردن اوست. ✅حضرت مسيح(ع) روز نزول مائده سماوى را براى يارانش عيد معرفى مى‌كند و مى‌فرمايد: «رَبَّنٰا أَنْزِلْ‌ عَلَيْنٰا مٰائِدَةً‌ مِنَ‌ السَّمٰاءِ تَكُونُ‌ لَنٰا عِيداً لِأَوَّلِنٰا وَ آخِرِنٰا وَ آيَةً‌ مِنْكَ‌ وَ ارْزُقْنٰا وَ أَنْتَ‌ خَيْرُ الرّٰازِقِينَ‌». (مائده : ١١٤) «پروردگارا! از آسمان خوانى براى ما فرود آر تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه‌اى از جانب تو باشد و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى». ✳️به راستى اگر روز نزول مائده (كه نعمتى محدود و زودگذر است) استحقاق جشن گرفتن آن روز در تمام سال‌ها را دارد، چرا و چگونه ولادت پيامبر (ص) يا روز مبعث او (كه نعمت بزرگ و جاويدان الهى براى بشريت است) استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟! 🔰بنابراين، هرگاه مسلمانان در هر روز و شبى و هر ماه و سالى مجلسى تشكيل دهند و در آن ، فضائل و مناقب پيامبر(ص) را يادآور شوند و آياتى كه در حق او وارد شده تلاوت كنند و اشعارى را در مدح او بسرايند، در حقيقت فرمان خدا را در زمينۀ مهرورزى و تكريم و ترفيع وى به اجرا درآورده‌اند و علّت اين كه تنها روز ولادت را براى اين كار اختصاص مى‌دهند، اين است كه وجود او و تولّد او نعمت بزرگى بود. به همين مناسبت در اين روز به آن كار مى‌پردازند، بدون اين كه جشن در خصوص آن روز را به شرع مقدس نسبت بدهند، بلكه انتخاب آن روز نوعى گزينش است و ارتباطى به شرع ندارد. 📗کتاب «گزیده راهنمای حقیقت»؛ اثر آیت الله جعفر سبحانی تبریزی؛ ص 72 (ص) @mola_amiralmomenin_as