eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.7هزار ویدیو
174 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#پرسش‌های_مردم_و_پاسخ‌های_امام_رضا_(ع) ⁉️سؤال از حقيقت ايمان از ابوصلت مروى است كه گفت: از حضرت
(ع) ⁉️آيا معرفت اكتسابى است‌؟ فضل گفت: به حضرت رضا عليه السلام عرض كردم: يونس بن عبدالرحمن مدعى است كه معرفت اكتسابى است! فرمود: نه اشتباه كرده، خداوند به هر كه بخواهد ايمان را مى‌بخشد بعضى اشخاص داراى ايمان مستقر هستند و بعضى ايمانى مستودع دارند، ايمان مستقر ايمان ثابتى است كه هرگز خدا آن را سلب نمى‌كند و از او نمى‌گيرد و اما مستودع ايمانى است كه به شخص مى‌دهد بعد از او مى‌گيرد. 📗عيون أخبار الرضا، ج2، ص 98 ⁉️آيا مردم در رابطه با معرفت قادر به انجام كارى هستند؟ صفوان بن يحيى گفت: از حضرت رضا عليه السلام راجع به معرفت پرسيدم كه آيا مردم در رابطه با معرفت از خود مى‌توانند كارى بكنند؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا در مقابل معرفت پاداش و اجر دارند؟ فرمود: آرى خداوند بر آنها لطف نموده و معرفت افاضه كرده و همين طور منت مى‌نهد و پاداش مى‌بخشد. 📗بحار الأنوار، ج75، ص337 @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از اعجاز قرآن کریم
♻️خداوند، نور است: «اَللّٰهُ‌ نُورُ السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌» (نور: 35) ♻️و آنچه از سوى او نازل شود،نور است. «اَلنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا» (تغابن: 8) @The_Holy_Quran_114
(ع) ⁉️ايمان و اسلام؟ يونس گويد: به امام رضا عليه السلام گفتم از ايمان و اسلام براى من بفرمائيد. امام فرمودند: امام باقر عليه السلام مى‌فرمود: ايمان يك درجه از اسلام بالاتر است، و تقوى يك درجه از ايمان بالاتر مى‌باشد و يقين يك درجه بالاتر از تقوى مى‌باشد و بين مردم چيزى كمتر از يقين تقسيم نشده است. گويد: عرض كردم: يقين چيست‌؟ فرمودند: توكل بر خداوند، تسليم در برابر خداوند، رضا به حكم خداوند، و تفويض كارها به خداوند. 📗بحار الأنوار، ج67، ص 180 @mola_amiralmomenin_as
✔️سيماى آسیه(س) همسر فرعون در قرآن 🔻1.محيط زده نبود و جامعه شخصيّت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژيمى فاسد ايستاد. 🔻 2.زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنيوى پشت كرد و از كاخ و رفاه و ماديات گذشت. 🔻3.فضاى سكوت و خفقان را شكست. 🔻4.صبور بود و زير شكنجه جان داد و به شهادت رسيد،ولى از راه و مكتبش دست بر نداشت. 🔻5.حامى رهبر معصوم زمان خود،حضرت موسىٰ‌ بود. 🔻6.بلندهمّت بود.او به كمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود. 🔻7.شهامت داشت و تهديدات فرعون در او أثر نگذاشت. 🔻8.رضاى خالق را بر رضاى خلق مقدم داشت. 🔻9.منطق و عقل و وحى را بر مسائل خانوادگى ترجيح مى‌داد. 🔻10.با نهى از منكر خود كه گفت: «لاٰ تَقْتُلُوهُ‌» موسى را در كودكى از مرگ نجات داد. 🔴همسر فرعون ثابت كرد بسيارى از شعارهايى كه در طول زمان،جزو فرهنگ مردم شده، غلط‍‌ است و بايد آن را عوض كرد. ✔️مى‌گويند: خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو، امّا او گفت: من همرنگ جماعت نمى‌شوم و رسوا هم نمى‌شوم. ✔️مى‌گويند: يك‌دست صدا ندارد،امّا او ثابت كرد كه يك نفر نيز مى‌تواند موج ايجاد كند. ✔️مى‌گويند:زن شخصيّت مستقل ندارد،امّا او ثابت كرد زن در انتخاب راه مستقل است. ✔️مى‌گويند:با مشت نمى‌شود به جنگ درفش رفت،امّا او ثابت كرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد،روى افكار عمومى در تاريخ اثر دارد. ✔️مى‌گويند:با يك گل بهار نمى‌شود،امّا او ثابت كرد اگر خدا بخواهد با يك گل بهار مى‌شود. ✔️مى‌گويند:فلانى نمك خورد و نمك‌گير شد، همسر فرعون نان‌ و نمك فرعون را خورد، ولى از عقيده او متنفّر بود و مى‌گفت: 🔘«نَجِّنِي مِنْ‌ فِرْعَوْنَ‌» خدايا! مرا از فرعون نجات بده.(تحریم: 11) @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️نتیجه یک عمر مجاهدت در راه خدا و دفاع از دین چیزی جز نیست... ✔️وعده‌هاى خدا، حق و تخلف‌ناپذير است. وَعْدَ اللّٰهِ حَقًّا (یونس: 4) @mola_amiralmomenin_as
🏴وداع با پیکر بانوی شهیده ایرانی ▪️آرزوی معصومه شهادت بود... ✔️شهیده کرباسی و همسرش از نخبه‌های علمی فعال بودند و در کنار هم برای هدف مشترک مبارزه کردند و به رسیدند. 🔘معصومه کرباسی اولین زن شهید ترور هدف‌مند صهیونیست‌ها در لبنان است که مادر ۵ فرزند بود. @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حلقه معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ننگ ابدی به قاجارها و پهلوی ها و طرفداران نادان و احمق شون و درود و صلوات به روح پاک امام خمینی عزیز بابت نجات ایران از دست این خائنین و صلوات برای سلامتی و عزت روزافزون رهبر حکیم و مقتدر ایران، امام خامنه ای حفظ الله ❤️که ایران رو با وجود 8 سال جنگ تحمیلی و 45 سال تحریم بی نظیر و دشمنی های داخلی و خارجی،حفظ کردن و یک سانت از کشور رو از دست ندادن🇮🇷💪❤️ @halghemarefat313
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 لا اله الا الله المَلک الحقُّ المُبین @mola_amiralmomenin_as
امام محمد باقر عليه السلام فرمودند: هيچ قطره اي در نزد خداوند عزوجل دوست داشتني تر و محبوب تر از قطره‌ي اشکهايي که در تاريکي شب و از خوف خدا با اخلاص کامل ريخته مي شود، نيست. ما مِن قَطرَةٍ احَبَّ الي اللهِ عَزَّوَجَلَّ مِن قَطرَةٍ دُمُوعٍ في سََوَادِ اللَّيلِ مَخَافَةً مِنَ اللهِ لا يريدُ بِها غَيرهُ. 📙«وسائل الشيعه، جلد8، صفحه 524» @mola_amiralmomenin_as
امیرالمؤمنین على عليه السلام: گريستن از ترس خدا كليد رحمت است. «البُكاءُ مِن خَشيَةِ اللّه ِ مِفتاحُ الرَّحمةِ .» 📓[غرر الحكم : 2051 ] @mola_amiralmomenin_as
🔘 ♻️معانى الأخبار -با سندش به نقل از مثنّى حنّاط‍‌،از امام صادق عليه السلام-:امام باقر عليه السلام فرمود: «روزهاى [بزرگ] خدا،سه روز است: روز قيام قائم، روز بازگشت (رجعت) و روز برخاستن (قيامت)». 📚معانى الأخبار:ص 365 ح 1 📚الخصال:ص 108 ح 75 📚مختصر بصائر الدرجات:ص 18 📚بحار الأنوار:ج 51 ص 50 ح 23. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ♻️ ✔️الظّاهِرُ وَالباطِن 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: 🌟هموست كه علمش در باطن امور، نفوذ دارد و از علامت‌هاى تدبيرى كه در آفريدگان او ديده مى‌شود، براى خِردها آشكار است. 📙الكافي: ج 1 ص 141 ح 7، التوحيد: ص 31 ح 1، بحار الأنوار: ج 4 ص 265 ح 14. 🌟در تمجيد خداوند عز و جل -: به وسيله تدبيرهاى شگفتش، براى بينندگانْ آشكار است و به خاطر شكوه عزّتش، از انديشه تخيّل كنندگانْ نهان است. 📙نهج البلاغة: الخطبة 213، بحار الأنوار: ج 4 ص 319 ح 45. @mola_amiralmomenin_as
✔️عامل آرامش و دلگرمى دستيابى به اطمينان و آرامش مى‌تواند عوامل گوناگونى داشته باشد،ولى در رأس آنها و جلوه ويژه‌اى دارد؛ -كسى كه مى‌داند ذرّه‌ى مثقالى از كارش حساب دارد، «مِثْقالَ‌ ذَرَّةٍ‌ خَيْراً يَرَهُ‌»( زلزال،۷) نسبت به تلاش و فعّاليّتش دلگرم است. -كسى كه مى‌داند براساس لطف و رحمت الهى آفريده شده، «إِلاّ مَنْ‌ رَحِمَ‌ رَبُّكَ‌ وَ لِذلِكَ‌ خَلَقَهُمْ‌»( هود،۱۱۹) اميدوار است. -كسى كه مى‌داند خداوند در كمين ستمگران است، «إِنَّ‌ رَبَّكَ‌ لَبِالْمِرْصادِ»( فجر،۱۴) آرامش دارد. -كسى كه مى‌داند خداوند حكيم و عليم است و هيچ موجودى را بيهوده خلق نكرده است «عَلِيمٌ‌ حَكِيمٌ‌» خوش‌بين است. -كسى كه مى‌داند راهش روشن و آينده‌اش بهتر از گذشته است، «وَ الْآخِرَةُ‌ خَيْرٌ وَ أَبْقى‌»( اعلى،۱۷) قلبش مطمئن است. -كسى كه مى‌داند امام و رهبرش انسانى كامل،انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «إِنِّي جاعِلُكَ‌ لِلنّاسِ‌ إِماماً»( بقره،۱۲۴) آرام است. كسى كه مى‌داند كارِ نيك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى‌نهايت برابر پاداش دارد،ولى كار زشت او يك لغزش بحساب مى‌آيد دلخوش است. «مَثَلُ‌ الَّذِينَ‌ يُنْفِقُونَ‌ أَمْوالَهُمْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللّهِ‌ كَمَثَلِ‌ حَبَّةٍ‌ أَنْبَتَتْ‌ سَبْعَ‌ سَنابِلَ‌ فِي كُلِّ‌ سُنْبُلَةٍ‌ مِائَةُ‌ حَبَّةٍ‌»(بقره،۲۶۱) -كسى كه مى‌داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد، «إِنَّ‌ اللّهَ‌ يُحِبُّ‌ الْمُحْسِنِينَ‌»( بقره،۱۹۵) به كار نيكش دلگرم مى‌شود. -كسى كه مى‌داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى‌ماند، «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#صحابه_ایرانی_پیامبر_اکرم_ص #بخش_چهارم ✔️پراكندگى ايرانيان در جزيرة العرب در آستانه ظهور اسلام عم
✔️پراكندگى ايرانيان در جزيرة العرب در آستانه ظهور اسلام عمده‌ترين مناطق جزيرة‌العرب كه ايرانيان در آستانه ظهور اسلام درآن ساكن بودند، از اين قرار بود: 1. یمن 2. بحرین. 3. بندر جده 4. مناطق دیگر: یثرب(مدینه) _ مکه مکرمه 🔘بندر جده اين بندر در سواحل شرقى درياى سرخ و نزديك به مكه است. براساس گزارش منابع، ايرانى‌هايى كه از گذشته‌هاى دور در آنجا ساكن بودند، در آبادانى اين بندر مهم و استراتژيك، نقش اساسى داشتند. ايرانيان اين بندر از زمان‌هاى بسيار دور در آنجا زندگى مى‌كردند وبرخى معتقدند كه اين بندر را ايرانيان ساختند. دليل ساخت جده را از بين رفتن بندر سيراف (در جنوب ايران) و كوچ بازرگانان ايرانى به جده مى‌دانند.. در «تاريخ مدينه جده» آمده است كه اين بندر را ايرانيان پيش از اسلام ساختند و آباد كردند و از آن به‌عنوان يك مركز بازرگانى دريايى و داد و ستد كالا براى مكه بهره مى‌بردند كه آن هم يك مركز مهم بازرگانى و مبادله كالا در بخش غربى شبه‌جزيره عربستان بود. در اين كتاب آمده است كه توصيف ابن‌مجاور از كيفيت بناى اين شهر، درست منطبق با اطلاعاتى است كه ما از فنون جنگى ايرانيان داريم؛ زيرا كندن خندق‌هايى با پهنا و ژرفاى زياد به دور شهرها براى دفاع در برابر حمله دشمنان، در گذشته از فنون جنگى ايرانيان بوده و اعراب آن را نمى‌شناختند. به همين دليل بود كه در غزوه خندق (سال پنجم هجرى) سلمان فارسى به پيغمبر اكرم (ص) پيشنهاد كرد كه براى دفاع از مدينه به دور شهر (يا دست‌كم بخشى كه اهل مكه از آن هجوم آورده بود) خندق بكنند و پيغمبر اكرم (ص) پذيرفت. عده‌اى از سپاهيان قريش كه سوار بر اسب‌هايشان با شتاب به سوى شهر مى‌تاختند، در كنار خندق متوقف شدند و از آنچه ديدند، نخست به وحشت افتادند و گفتند كه به خدا سوگند، اين حيله را هرگز اعراب نمى‌شناختند. @mola_amiralmomenin_as
✔️پراكندگى ايرانيان در جزيرة العرب در آستانه ظهور اسلام عمده‌ترين مناطق جزيرة‌العرب كه ايرانيان در آستانه ظهور اسلام درآن ساكن بودند، از اين قرار بود: 1. یمن 2. بحرین. 3. بندر جده 4. مناطق دیگر: یثرب(مدینه) _ مکه مکرمه 🔘يثرب (مدينه) به نقل «مسعودى»، از نوشته برخى مورخان درمى‌يابيم كه در آستانه هجرت رسول‌خدا (ص) به يثرب (مدينه)، تعدادى از ايرانيان در آن شهربودند؛ چنان‌كه «زيدبن‌ثابت خزرجى انصارى»، از كاتبان و مترجمان پيامبر (ص)، افزون بر ترجمه زبان‌هاى فارسى، رومى، قبطى و حبشى براى آن حضرت، اين زبان‌ها را از آنان فرا گرفته بود. با توجه به وجود چنين گزارش‌هايى مسلم است كه در اين شهر مقدس، كسانى با اصل و نسب ايرانى بودند و همچون ديگر ساكنان شهر با پيامبر (ص) بيعت و آن حضرت را در پيشبرد اهداف متعالى‌اش يارى كردند. گفتنى است كه حضور ايرانيان در مدينه، در عصر خلفا بيشتر و پررنگ‌تر شد؛ زيرا در جريان فتوحات، اسيران ايرانى بسيارى را به مدينه منتقل كردند؛ چنان‌كه در خلافت عثمان، اسيران عجم نزديك مدينه كنار چاه جمل كه از املاك خليفه بود، كار مى‌كردند.١ بنابر گزارشى، تعداد موالى در دوره‌هاى بعدى در مدينه منوره بسيار چشم‌گير بود؛ چنان‌كه درجنگ حره (سال ٦٣ ه. ق) كه سپاهيان شام به مدينه منوره حمله كردند، «يزيد بن هرمز ايرانى» فرمانده موالى بود. 🔘مكه مكرمه بنا به رواياتى، ايرانيان در عصر باستان، مكه را مى‌شناختند و با آن ارتباط‍‌ داشتند. افزون بر طبيعى بودن ارتباط‍‌ ايرانيان ساكن جده با مكه، به گزارشى، ايرانيان جواهر، شمشير و طلاى بسيار به كعبه هديه مى‌كردند. «ساسان» پسر بابك (جد ساسانيان)، دو آهوى طلا، جواهر، چند شمشير و طلاى فراوان به كعبه هديه كرد كه درچاه زمزم دفن شد.برخى اين اموال را به جرهمى‌ها نسبت داده‌اند. وقتى نوبت پرده‌دارى به «عبدالمطّلب» رسيد، چاه زمزم را كه پرشده بود، حفارى كرد و شمشيرها و جواهر مدفونى كه ساسان به كعبه هديه كرده بود را بيرون آورد. در آستانه ظهور اسلام و عصر نبوى در مكه مكرمه، تعدادى غلام ايرانى بودند كه برخى از آنان پس از انتشار دعوت پيامبر (ص)، مسلمان شدند و در زمره صحابى آن حضرت قرار گرفتند. برخى صحابى‌نگاران و سيره‌نويسان، ضمن اختصاص مدخلى به آنان، عده‌اى از ايشان را از «موالى رسول الله (ص)» دانسته‌اند. @mola_amiralmomenin_as
✔️ پس از اشاره كوتاه به پراكندگى ايرانيان در جزيرة‌العرب، در ادامه به شرح حال صحابه ايرانى رسول خدا (ص) مى‌پردازيم. 🔰سلمان فارسى سلمان فارسى، از جمله ايرانيانى بود كه پيش از هجرت رسول‌خدا (ص) به يثرب، در راه حجاز به اسارت درآمد و برده«بنى قريظه»، از قبايل يهودى يثرب، و ساكن آن شهر شد. منابع درباره چگونگى آزادى و مسلمان شدن سلمان گزارش‌هاى مختلفى آورده‌اند. قول مشهور، وى را نخستين ايرانى مى‌داند كه در سال دوم هجرت در مدينه مسلمان شد، اما چون او برده يكى از يهوديان بنى‌قريظه بود، آزادى‌اش تا آستانه غزوه خندق (سال پنجم هجرى) به تأخير افتاد. رسول خدا (ص) در اين سال، سلمان فارسى را آزاد كرد و به اين ترتيب، سلمان به جمع اصحاب و مسلمانان پيوست؛ چنان‌كه وى خود افتخار مى‌كرد و مى‌گفت: «من برده بودم، رسول خدا مرا آزاد كرد و سلمان ناميد». سلمان پس از آزادى در غزوه خندق (سال پنجم) حضور و در حفر خندق، و در طول محاصره مدينه از سوى سپاه احزاب، نقش مهمى داشت. در همين جنگ بود كه پيامبر از وى با تعبير «سلمان منا اهل البيت» ياد كرد. اين سخن گهربار، جايگاه والاى سلمان فارسى را نزد رسول‌خدا نشان مى‌دهد و سند افتخار، نه تنها براى سلمان، بلكه براى تمام ايرانيان و مسلمانان است. سلمان فارسى نزد اهل بيت (ع) نيز مقام ارجمندى داشت. در مناسبات بسيار خوب سلمان با معصومين (ع) شكى نيست. اميرمؤمنان على (ع) درباره سلمان فرمود: سلمان از ما اهل بيت است، شما در كجا، مانند سلمان مى‌يابيد كه مانند لقمان حكيم باشد و علم پيشين و آيندگان را بداند. او دريايى است كه پايان ندارد. امام صادق (ع) نيز درباره سلمان فرمودند: «سلمان فارسى نگوييد، بلكه سلمان محمدى بگوييد». «جابربن‌عبدالله انصارى» مى‌گويد كه از پيامبر (ص) درباره مقام سلمان پرسيدم، فرمودند: سلمان درياى علم است كه نمى‌توان به عمق آن رسيد، سلمان اختصاص داده شده به علم پيشين و آينده، هر كس كه او را دشمن دارد، خدا او را دشمن خواهد داشت، و هر كس كه او را دوست دارد، خدا او را دوست مى‌دارد. ✔️براساس روايتى پيامبر (ص) به درخواست سلمان، عهدنامه‌اى به خط‍‌ امام على (ع) براى بستگان او (برادرش مهاد بن‌فروخ بن مهيار و خانداناو) نوشت كه در واقع امان نامه‌اى براى آنها و مردم شهر سلمان بود؛ اما اين نامه منسوب به پيامبر (ص) را نمى‌توان پذيرفت؛ زيرا افزون بر سستى و نارسايى جمله‌ها و لغزش‌هاى آشكار نحوى آن، از ساده‌ترين ارزش‌هاى بلاغى نيز تهى است. سلمان پس از وفات رسول خدا، همچنان مدافع اهل بيت (عليهم السلام) باقى ماند. وى در عصر خليفه دوم (١٣٢٣ ه. ق) و در جريان فتوحات، ضمن حضور در برخى از آنها از سوى خليفه، بر مداين (پايتخت ساسانيان) حكومت يافت. سلمان در گرويدن ايرانيان به اسلام و تشيع نقش قابل ملاحظه‌اى داشت. @mola_amiralmomenin_as
و اينك به كلام امیرالمؤمنین على عليه السّلام دربارۀ دعا و نغمه‌هاى مشتاقانۀ خلق بنگريد. «خداوند سبحان خود را روشنى دلها قرا داد كه بدان پس از ناشنوايى شنوايى بخشد و پس از نابينايى بينايى دهد و پس از عناد و لجاج نرمى و پذيرش دهد و همواره در طول تاريخ و در هر زمانى، حتى آن روزگارى كه بين پيامبر گذشته و آينده فاصله افتاده، خداى بخشنده و بخشايشگر را بندگانى بوده است كه در شبستان انديشه آنان نجوا مى‌كرده و با زبان الهام و اشراق با عقل آنان سخن مى‌گفته و چشمه حقايق را به رويشان مى‌گشوده است. و در پرتو اين عنايت ويژه گوش و چشم و دل آنان به نور بيدارى الهى نورانى گردد...» . 📚نهج البلاغه، خطبه 213 امیرالمومنین على عليه السّلام همان‌گونه كه ياد خداوند را به همه توصيه مى‌كند، خود نيز در همۀ حالات با خداى خويش، كه اصل، مبدأ و مرجع، همه اوست، سخن مى‌گويد و راز و نياز مى‌كند؛ سلامت روح و جسم خود را از او مى‌داند و به عنوان سپاس راز مى‌گويد و در مشكلات، با او نياز خويش را در ميان مى‌گذارد. «خداى را سپاس كه امروز هم زنده و سالمم و رگ و پى‌ام گرفتار درد و رنج نيست و مورد بازخواست و تنبيه كردار زشتم نباشم. نه بى‌فرزند و اجاق كورم و نه از دين خارجم... در حالى روز را آغازيدم كه بنده‌اى هستم بى اختيار و بر خود ستمكار. تو را حجّت است بر من نه مراست حجّت بر تو... پروردگارا! به تو پناه برم از آنكه در كرانه درياى بى‌نيازى تو نيازمند شوم و يا در زير باران هدايتت گمگشته باشم... پروردگارا اول عضو شريفى كه از من مى‌ستانى و نخست امانتى از نعمتهايت كه از من مى‌ستانى جانم باشد» 📚نهج البلاغه، خطبه 206 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در #سیره_امیرالمؤمنین_علی_(ع) #عرصۀ_حکومتی ⁉️رفق و مدارا شاخصۀ حكومت حق و
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با پيمان‌شكنان(1) ♻️هنوز اندكى از حكومت امام على(ع) نگذشته بود كه جمعى با وجود بيعت آزادانه با امام(ع)، پيمان خود شكستند و راه جدايى و آشوب پيش گرفتند. در رأس اين پيمان شكنان، طلحه و زبير بودند كه به دليل نرسيدن به خواسته‌هاى قدرت‌طلبانه و مُكنت‌جويانۀ خويش، پيمان‌شكنى پيشه كردند. امّا امام(ع) تا آخرين مرحله با آنان رفق ورزيد و مدارا كرد. پس از آن كه طلحه و زبير تصميم به مقابله با امام على(ع) گرفتند، خبر يافتند كه عايشه نيز در مكّه پرچم مخالفت با امام(ع) را برافراشته و سخنانى در خون‌خواهى عثمان مطرح كرده و مردم را به يارى خود براى طلب خون عثمان فراخوانده است؛ و نيز آگاه شدند كه كارگزاران عثمان، از جمله مروان‌بن حكم، پسرعموى عثمان، و يَعْلَى بن مُنْيَه، استاندار عثمان در يمن، و عبداللّٰه بن عامر بن كُرَيْز، پسردايى عثمان و استاندار وى در بصره، از ترس حكومت عدالت از مناطق مختلف با اموالى كه از بيت‌المال مسلمانان به يغما برده بودند، به مكّه گريخته و به عايشه پيوسته و در تدارك ايجاد فتنه‌اند. از اين رو زمينه را آماده ديدند و نزد على(ع) رفتند و از او اجازه خواستند تا به عمره روند. امام(ع) آنان را از خيانت و پيمان‌شكنى پرهيز داد، و آن دو سوگند ياد كردند كه قصد پيمان‌شكنى ندارند. و امام(ع) با آن كه دريافته بود آن دو درصدد پيوستن به عايشه و كارگزاران فرارى عثمان و ديگر مخالفان به قصد فتنه‌انگيزى‌اند، از رفتنشان ممانعت نكرد و اجازه داد تا بروند. ♦️⚠️اگر اميرمؤمنان على(ع) با طلحه و زبير رفق نمى‌ورزيد و مدارا نمى‌كرد و با تندى با آنان روبه‌رو مى‌شد، و دستگيرشان مى‌كرد، بى‌گمان جمعيت پيرو آنان، بسيار بيش‌تر مى‌شد، و دامنه و عمق فتنه چند برابر مى‌گرديد. 📌♨️طلحه و زبير به مكّه رفتند و پس از تجهيز نيرويى هفتصد يا نهصد نفره بر امام(ع) شورش كردند، و با پيوستن نيروهايى به آنان در مسير، با سپاهى بالغ بر سه هزار نفر به سوى بصره رفتند. 🔰امام(ع) با هفتصدتن از مهاجران و انصار از مدينه حركت كرد تا در رَبَذه - سه ميلى مدينه در راه مكّه ، جلوى آنان را بگيرد و با مذاكره از جنگ‌افروزى دورشان سازد، بناى امام(ع) بر مدارا بود و تلاش مى‌كرد با نرمى و ملايمت آنان را به راه آورد؛ و در اين باره فرمود: «همانا اينان به سبب ناخرسندى از حكومت به يكديگر پيوسته و همداستان شده‌اند، و من مادام كه از گسيختن جمعيت شما بيمناك نگردم، مدارا خواهم كرد.» 👇 (ع) @mola_amiralmomenin_as
✔️عرصه‌هاى رفق و مدارا در (ع) ✔️رفق و مدارا با پيمان‌شكنان(2) ♻️همۀ تلاش امام(ع) بر اين بود كه با مدارا كار به مسالمت آيد و از درگيرى اجتناب شود، امّا پيمان‌شكنان به سرعت از رَبَذه گذشتند و خود را به بصره رساندند و آن‌جا را پس از پيمان‌شكنى و خيانتى ديگر به تصرّف خود درآوردند. در تمام اين مدت كه امام(ع) در مسير بود، با فرستادن نامه‌ها و نمايندگانى در تلاش بود كه با مدارا از جنگ جلوگيرى كند؛ ولى آنان همچنان بر طبل جنگ مى‌كوبيدند. ♦️زمانى كه آخرين فرستادگان على(ع) از نزد طلحه و زبير و عايشه بازگشتند و امام(ع) دريافت كه آنان در مخالفت خويش پايدار و بر پيمان‌شكنى خود استوارند و جز جنگ نمى‌خواهند و آمادۀ پيكار شده‌اند و ريختن خون شيعيان او را روا و حلال مى‌شمارند و پندپذير نيستند و دست از تبهكارى برنمى‌دارند و هيچ وعده و وعيدى در آنان كارساز نيست، به پا خاست و پس از ستايش و سپاس پروردگار و درود بر پيامبر بزرگوار،فرمود: ✔️«مردم! من با اين گروه مدارا كردم و انتظار بردم تا از خلافكارى و تباهگرى بازگردند و به حق گرايند، و آنان را به سبب پيمان‌ شكنى‌شان سرزنش‌شان نمودم و ستم‌ خواهى‌شان را بازگو كردم، ولى آزرم نكردند [و اجابت ننمودند]؛ و اينك براى من پيام فرستاده‌اند كه خود را براى نبرد مهيا سازم و بر ضربات آنان شكيبا باشم.» پس از اين‌كه امام(ع) به ناچار لشكرهاى خود را آراست و به آنان آرايش جنگى داد، و دو سپاه در منطقه‌اى كه بعدها قصر عبيداللّٰه بن زياد شد، روياروى هم قرار گرفتند، باز هم على(ع) دست از مدارا نكشيد، و با آنان به لطيف‌ترين بيان و نرم‌ترين زبان سخن گفت و فرمان داد كه با آنان چنين سخن گويند؛ و نيز براى آخرين بار عبداللّٰه بن عبّاس را براى سخن گفتن با آنان و دعوت كردنشان به حقّ‌، به سوى طلحه و زبير و عايشه فرستاد، ولى پاسخى جز جنگ‌طلبى دريافت نكرد. با همۀ اين‌ها، امام(ع) دست از نرمى و ملايمت نكشيد و خود سر برهنه و بدون زره ميان دو صف رفت و زبير را خواند و با او به نرمى تمام سخن گفت، و اين امر سبب كناره گرفتن زبير از جنگ شد. ✔️ اين موارد به خوبى نشان مى‌دهد كه سيرۀ امام على(ع) در رويارويى با پيمان‌شكنان تا چه اندازه بر رفق و مدارا استوار بود، و هرگز به سبب فشارهاى پيش‌آمده و تندرفتارى‌هاى مخالفان از رفق ورزيدن و مدارا كردن دور نشده و بدان پشت نكرده است. (ع) @mola_amiralmomenin_as
امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: لَوْ اَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّه َ لَجَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْها مَخْرَجا وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ؛ اگر آسمان ها و زمين، راه را بر بنده اى ببندند و او تقواى الهى پيشه كند، خداوند حتما راه گشايشى براى او فراهم خواهد كرد و از جايى كه گمان ندارد روزى اش خواهد داد. 🗞غررالحكم، ح7599. @mola_amiralmomenin_as
(سوره مبارکه محمد(ص): آیه 20) «وَ يَقُولُ الَّذينَ آمَنُوا لَوْ لا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فيهَا الْقِتالُ رَأَيْتَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلى‏ لَهُمْ‏»؛ «مؤمنان مى‌گويند:كاش!سوره‌اى فرود مى‌آمد (و ما را به جنگ با دشمنان مى‌خواند).زمانى كه سورۀ محكمى نازل مى‌گردد و جنگ در آن ذكر مى‌شود (و روشن و آشكار به جنگ دستور مى‌دهد)منافقان بيماردل را مى‌بينى همچون كسى به تو نگاه مى‌كنند كه(در آستانۀ مرگ قرار گرفته است و) به سبب (سكرات)موت بى‌هوش افتاده است.پس مرگشان باد!» ✔️جهاد، به معناى مرگ و نابودى، در بينش منافقان و انسان‌هاى سست‌ايمان؛ ✔️تعبير «اَلْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ» و كاربرد اين تشبيه، مى‌تواند بر اين اساس باشد كه انسانِ سست‌ايمان با فرمان جهاد، مرگ خويش را به چشم مى‌بيند؛ چنان كه محتضر نيز چنين است؛ درحالى‌كه جهاد زمينۀ شهادت است و نه نابودى. 🔴شعار مرگ و مرده باد و تبرّى از ديگران، ريشه قرآنى دارد. «... فَأَوْلىٰ‌ لَهُمْ‌»؛ «... پس [مرگ] براى آنان سزاوارتر است.» @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ | پیش بینی قرآنی شیخ احمد یاسین، رهبر شهید حماس: اسرائیل در سال ۲۰۲۷ وجود نخواهد داشت. @mola_amiralmomenin_as