eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
181 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام امام زمان (عج) قلوبُنا أوعيةٌ لمشية الله فإذا شاء شئنا ای شیعه ما قلب‌هاي ما ظرف‌هايي است براي مشيّت خداوند، پس زماني که او بخواهد ما نيز مي‌خواهيم. 📘الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 247 / 2 📘بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 25 / 337 / ص : 328 📘بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 52 / 51 / باب 18 ص : 1 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#خطبه‌هاى_اميرالمؤمنین_عليه_السلام #خطبه_چهارم #فراز_دوم 🔘پرده‌پوشى بر عيوب مردم غالب افراد
🔘امروز پرده‌ها را كنار مى‌زنم! من امروز حوادث عبرت‌انگيز تاريخ را كه خاموش است و براى اهل معرفت گوياست براى شما به سخن در مى‌آورم تا حقايق را فاش كنم، آن كس كه از دستورات من تخلّف كند، از حق دور گشته است، (چرا كه) از زمانى كه حق را به من نشان داده‌اند هرگز در آن ترديد نكرده‌ام (و نگرانى من هرگز به خاطر خودم نبوده بلكه به خاطر اين بود كه مبادا مردم گمراه شوند همان گونه كه) موسى (ع) هرگز احساس ترس نسبت به خودش نكرد بلكه از اين مى‌ترسيد كه جاهلان و دولتهاى ضلالت غلبه كنند و مردم را به گمراهى كشند، امروز ما و شما بر سر دو راهى حق و باطل قرار گرفته‌ايم (ما به سوى حق مى‌رويم و شما به راه باطل، چشم باز كنيد و در كار خود تجديد نظر نمائيد) كسى كه اطمينان به آب داشته باشد تشنه نمى‌شود (و تشنگى‌هاى كاذب او را آزار نمى‌دهد، همچنين كسى كه رهبر و راهنماى مطمئنّى دارد در دام شك و وسوسه‌هاى شيطان نمى‌افتد). 🔻جمله‌هاى متعدّدى كه در اين فراز از كلام آمده است هر كدام اشاره به نكتۀ مهمّى دارد و به نظر مى‌رسد كه در لا به لاى اين جمله‌ها، جمله‌هاى بيشترى بوده است كه مرحوم «سيّد رضى» (ره) به هنگام تلخيص كردن، آنها را ساقط‍‌ نموده است. چرا كه سيرۀ مرحوم «سيّد رضى» (ره) بر اين قرار داشته كه از خطبه‌ها گلچين مى‌كرده و قسمتهايى را كنار مى‌گذاشته، گاهى بيشتر و گاهى كمتر. 👇 @mola_amiralmomenin_as
🔘مبارزۀ حقّ‌ و باطل در فراز پایانی حقّ‌ و باطل به دو جادّه تشبيه شده است كه گروهى از اين و گروهى از آن مى‌روند، اگر بخواهيم اين دو واژه را در يك عبارت كوتاه و روشن تفسير كنيم بايد بگوييم همان واقعيّت است و پندارهاى بى‌اساس و سرابهايى كه به صورت آب نمايان مى‌شود. به اين ترتيب ذات پاك خداوند كه از هر واقعيّتى روشنتر و بارزتر است، نخستين چيزى است كه شايستۀ نام حقّ‌ است و غير او به هر مقدار كه با او ارتباط‍‌ دارد حقّ‌ است و به هر اندازه از او بيگانه است باطل است. عالم امكان، به خاطر انتسابش به خدا حقّ‌ است و به خاطر آميخته بودن با جنبه‌هاى عدمى، باطل است. تمام راههايى كه انسان را به سوى خدا مى‌برد و به هستى او تكامل مى‌بخشد و مراحل تازه‌اى از حيات جاويد به او مى‌دهد، حقّ‌ است و آنچه او را از خدا دور مى‌كند و به اوهام و خيالات و پندارها پايبند مى‌سازد، باطل است. صحنۀ اين جهان صحنۀ مبارزۀ حق و باطل است كه قرآن مجيد براى مجسّم ساختن ابعاد اين مبارزه و نتيجه و سرانجام آن، مثال بسيار جالب و پر معنايى در سورۀ «رعد» بيان فرموده است: «أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً فَسٰالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهٰا فَاحْتَمَلَ اَلسَّيْلُ زَبَداً رٰابِياً وَ مِمّٰا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي اَلنّٰارِ اِبْتِغٰاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتٰاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذٰلِكَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْحَقَّ وَ اَلْبٰاطِلَ فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفٰاءً وَ أَمّٰا مٰا يَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْضِ كَذٰلِكَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰال» (رعد: 17) حقّ‌ را به آبى تشبيه مى‌كند كه از آسمان نازل مى‌شود و به صورت سيلاب از دامنۀ كوهها جارى مى‌شود و باطل را به كفهايى تشبيه مى‌كند كه بر اثر آلودگى آب بر آن ظاهر مى‌شود، امّا مدّت زيادى طول نمى كشد آب وارد جلگه مى‌شود آلودگى ته‌نشين مى‌شود، كفها از بين مى‌رود و آنچه مايۀ حيات و آبادانى است باقى مى‌ماند. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#نامه‌_های_امیرالمومنین_علیه_السلام ✔️#نامه_نوزدهم ⬅️نامه در یک نگاه 📜از نامه‌هاى امیرالمؤمنین
✔️ ⬅️نامه در یک نگاه 📜از نامه‌هاى امیرالمؤمنین عليه السلام است كه به زياد بن ابيه جانشين فرماندار حضرت عبداللّٰه بن عباس در بصره نوشته است و عبداللّٰه بن عباس در آن زمان فرماندارى بصره، اهواز، فارس، كرمان و ديگر نواحى آنجا را از طرف امام عليه السلام عهده‌دار بود. از اين نامه مخصوصاً با توجّه به صدر آن، كه در تاريخ يعقوبى آمده، استفاده مى‌شود كه «زياد» قصد خيانت در بيت المال و طفره رفتن از پرداختن تمام خراج را داشت. امام عليه السلام از طريق بعضى از عيون خود از اين امر آگاه شد و اين نامۀ شديد اللحن را براى او نوشت كه خراج را بايد به طور كامل به بيت المال بپردازد و نزد امام عليه السلام بفرستد و امام عليه السلام او را تهديد كرد كه اگر از اين كار خوددارى نمايد او را شديداً مجازات خواهد كرد. از اين نامه و مانند آن روشن مى‌شود كه امام عليه السلام عمال و مراقبينى بر تمام مسئولان حكومتى گماشته بود كه مسائل مهم را مرتبا گزارش مى‌دادند، و اگر مسئولى پا از مأموريت خود فراتر مى‌نهاد امام عليه السلام به او هشدار مى‌داد. 🔘متن نامه (هشدار شديد به متخلّفان) صادقانه به خداوند سوگند ياد مى‌كنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد، به خيانت برداشته‌اى آنچنان بر تو سخت مى‌گيرم كه در زندگى تو را كم‌بهره، سنگين‌بار و حقير و ذليل سازد؛ والسلام. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#گفتار_حكيمانه #حکمت_بیستم_و_دوم ✔️ما را حقى است كه اگر به ما داده شود (آزاديم) و الّا (همچون اسي
✔️كسى كه عملش او را (از پيمودن مدارج كمال) كُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشيد. 🔷مرد عمل باش! امیرالمؤمنین علی عليه السلام در اين سخن پربار و حكمت‌آميز به اهميت عمل صالح و نيك در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلويحاً كسانى را كه بر نسب خود تكيه مى‌كنند در خطا مى‌شمرد 💠قرآن مجيد و روايات اسلامى در جاى جاى خود بر فرهنگ عمل تكيه كرده است و آن را مقدم بر هر چيز مى‌شمرد و اين آيۀ شريفۀ قرآنى كه به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد اين گفتار است: «إِنَّ‌ أَكْرَمَكُمْ‌ عِنْدَ اللّٰهِ‌ أَتْقٰاكُمْ‌». (حجرات: 13) درست است كه نسب عالى يكى از مزاياى اجتماعى افراد محسوب مى‌شود ولى در واقع جنبۀ تشريفاتى دارد؛ آنچه به حقيقت و واقعيت مقرون است خود انسان است و بسيار ديده‌ايم افرادى كه از خانواده‌هاى پايين بودند به سبب جد و جهد و تلاش و كوشش به مقامات عالى رسيده‌اند در حالى كه افراد ديگرى با نسب‌هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى‌مقدار شدند. 💠عمل در اينجا به معناى عبادت نيست بلكه هرگونه عمل مثبت معنوى و مادى را شامل مى‌شود. 💠امام زين العابدين على بن الحسين عليهما السلام فرمودند: 🔷«هيهات هيهات خداوند بهشت را براى مطيعان و نيكوكاران آفريده، هرچند غلام حبشى باشد و دوزخ را براى عاصيان خلق كرده، هرچند فرد بزرگى از قريش باشد مگر اين سخن خدا را نشنيده‌اى كه مى‌فرمايد: هنگامى كه در صور دميده شود و قيامت برپا گردد نسب‌ها به درد نمى‌خورد و كسى از آن سؤال نمى‌كند».(سوره مؤمنون: 101) 🖋(بحر المحبة غزالى، ص 41-\44) 📘پیام امام؛ آیت الله مکارم شیرزای @mola_amiralmomenin_as