eitaa logo
ملایی
174 دنبال‌کننده
38 عکس
10 ویدیو
34 فایل
کانال عمومی است ولی بیشتر برای طلاب مفید است. ابتدای هر مطلب با چند هشتگ، موضوع آن را مشخص می کنم. اگر جذاب بود می توانید هشتگ را سرچ کنید وگرنه عبور کنید. راه ارتباطی با بنده: @MohammadRezaMollaei تبادل نداریم، اعضا مسئول تبلیغ کانال هستند.
مشاهده در ایتا
دانلود
از منظر . 🔸فقها،عرفا،فلاسفه و مومنین همه اشتباه فکر میکنند...! برداشتهای مختلفی که از اسلام شده است به حسب نظرهای مختلفی که صاحب نظرها داشتند و بینشی که داشتند، بسیار اختلاف هست و هیچ کدامش نرسیده است به حدی که اسلام را بشناسد یا انسان را بشناسد یا رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) را بشناسد یا عالَم را بشناسد، همه‌شان در یک سطح محدود هستند. چه بسا اشخاصی که خیال می‌کنند که پیغمبر اکرم که آمده است، یا سایر انبیایی که خدای تبارک و تعالی ‌فرستاده است، برای این است که مردم را از این ظلمها و بی‌عدالتیها و امثال این نجات بدهد و مأموریت همین است که عدالت ایجاد کند در اجتماع و در افراد و مأموریت به همین قدر بیشتر نیست. چه بسا اشخاصی که اقتصاد را یک مسئلۀ با اهمیتی تلقی می‌کنند، مأموریت انبیا را محدود به این بکند، که اینها آمده‌‌اند مردم را به یک شکم سیر و یک زندگی رفاه برسانند و همین است مأموریت انبیا. و چه بسا اشخاصی که به حسب دید عرفانی که دارند، بعثت انبیا را محدود می‌کنند به اینکه برای بسط معارف الهی است و غیر از این بعثت چیزی نیست. و همین طور فلاسفه یک طور فکر می‌‌کنند. فقهای اسلام، ... ملت‌ها یک طور فکر می‌کنند، روشنفکرها یک طور فکر می‌کنند و مؤمنین هم هر کدام به یک نحو فکری دارند و همه قاصرند از رسیدن به آنچه که هست. این روایتی که وارد شده است:مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ، این به ما می‌فهماند که انسان آنطور موجودی است که اگر شناخته بشود، شناسایی خدا با این است؛ نسبت به هیچ موجودی این مطلب صادق نیست. ربّ انسان را کسی نمی‌تواند بشناسد الاّ اینکه خودش را بشناسد و خودشناسایی که دنبالش خداشناسی است حاصل نمی‌شود مگر برای کُلّ اولیای خدا. و گمان نباید بشود که اسلام آمده است برای اینکه، این دنیا را اداره بکند، یا آمده است فقط برای اینکه مردم را متوجه به آخرت بکند، یا آمده است که مردم را آشنای به معارف الهیه بکند. محدود کردن، هر چه باشد خلاف واقعیت است. انسان غیرمحدود است و مربی انسان غیرمحدود است و نسخۀ تربیت انسان که قرآن است غیرمحدود است؛ نه محدود به عالَم طبیعت و ماده است، نه محدود به عالَم غیب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چیز است. ۱۳۵۹/۰۳/۲۱
معرفی چند کانال مفید برای بزرگوارانی که تازه وارد ایتا شده اند: 1) کانال امام خامنه ای: @khamenei_ir 2) کانال خانه طلاب جوان : @khanetolab 3)کانال آنتی بی بی سی: @AntiBBC 4)حجه الاسلام پناهیان: @panahian_ir 5)خبرگزاری رسمی حوزه @hawzahnews 6) رساله آقا: @resale_ahkam اصلا برین لینک دونی: @mazhabi_linkdon
ayande_iran_zibaeenejad_01.mp3
14.13M
حجت‌الاسلام والمسلمین ،مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم. درباره تاثیرات نظام غرب و مدرنیته بر تصمیماتی که بعد از انقلاب درباره مسائل زنان گرفته شده است. تحلیلی جالب از پیشرفت ها و پسرفت های ما در این حوزه ارائه می دهند. این فایل صوتی رو که یکی از بهترین جلسات دوره آینده ایران هست رو تقدیم می کنم : http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
تعریف جدیدی از نسخ ارائه داده ام. در کتاب های علوم قرآنی در تعریف نسخ آمده: «برداشته شدن حکم سابق که بر حسب ظاهر دائمی بوده با تشریع حکم جدید (لاحق)، به گونه ای که: حکم جدید جایگزین حکم سابق گردد و امکان جمع نباشد.» محمدهادی معرفت، علوم قرآنی،ص103 بعد اختلاف کرده اند: آیت الله خوئی: فقط آیه نجوی (مجادله 12) نسخ شده است. علامه طباطبایی: آیه 61 انفال نیز نسخ شده است. آیت الله معرفت 8 آیه را منسوخ می دانند و ... خلاصه هرکسی چیزی گفته است. شیخ انصاری در فرائد الاصول در رساله ی تعادل و تراجیح، آنجایی که یک خاص بعد از عمل به عام آمده باشد، می گوید اینجا جای دوران بین نسخ و تخصیص است و بعد می گوید تخصیص افرادی أولی است از تخصیص ازمانی، زیرا نسخ شاذ و نادر است! و ... در حالی که به نظر می رسه این تعریف از نسخ -پایان أمد حکم یا تخصیص ازمانی- اشتباه باشد و با روایات ما سازگاری نداشته باشد. روایت صحیح السند: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِيءُ غَيْرُهُ وَ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ ع مَا أَحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إِلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً. کافی ج1 ص 58 شیخ انصاری در رسائل این روایت را تا نیمه می آورد الباقی اش را تقطیع کرده سپس روایت را این طور معنا می کند که نوع (اکثر) احکام پیامبر ما تا قیامت باقی است و دین جدیدی نخواهد آمد و اسلام دین خاتم است! شما را با وجدان تان تنها می گذارم که آیا الباقی روایت که قرینه ی متصله هست اجازه ی چنین برداشتی به ما می دهد؟! بلکه به نظر ما منسوخ موقتی نیست ناسخ هم ابدی نیست، اصلاً احکام شریعت تابع زمانِ اعتباری نیستند تابع مقتضیات زمان و مکان اند، همان طور که امام می فرمود همان طور که شهید مطهری در کتابش با همین عنوان گفت. در بحارالانوار جلد 90 از این 110 جلدی ها ص 3 را نگاه کنید، حضرت امیر می فرمایند: خدای متعال رسول الله را با رأفت و رحمت مبعوث کرد بنا بر این پیامبر اکرم در ابتدای نبوت شان مردم را از عادت هایی که داشتند منتقل نکردند تا اسلام قوی شد و در دل مردم مستحکم شد، مثلاً ابتدا مطابق فرهنگ آنها درباره آزار دادن زانی و زانیه آیات 15و16 نساء نازل شد بعد می فرمایند: «فَلَمَّا كَثُرَ الْمُسْلِمُونَ وَ قَوِيَ الْإِسْلَامُ وَ اسْتَوْحَشُوا أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى» آیه 2 سوره نور ، یا مثال دیگر می زنند، درباره عدّه وفات که اول آیه 240 بقره نازل شد «فَلَمَّا قَوِيَ الْإِسْلَامُ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى» بقره 234 و همین طور دو سه وجه دیگر برای نسخ معنا کرده و مثال های زیبایی می زنند که بسیاری از علمای ما آنها را نسخ نمی دانند! (این روایت حدود 7 یا 8 صفحه است، حتما بخونیدش، اگر نخونده انتقاد کنید تحویل نمی گیرم) جمع بندی: به نظر می رسه امیر المؤمنین مولی الموحدین امام المتقین، هرگاه حکمِ یک مصداق خارجی یا موضوعِ عرفی (نه تمام الموضوع که هرگز حکم اش عوض نمی شود) به خاطر تغییر مقتضیات زمان و مکان -یا به تعبیری مصالح و مفاسد آن- عوض می شده تعبیر به نسخ می کرده اند، مثلاً احتمالاً اگر از حضرت بپرسیم که آیا حکم شطرنج نسخ شده است؟ ایشان جواب مثبت خواهند داد. بلکه اگر روزی برسد که همین شطرنج دوباره عرفاً آلت قمار شود حکم حلیت آن نیز نسخ شده و دوباره حرام خواهد شد! این گونه است که «حلال محمد(ص) حلال الی یوم القیامه و حرامه کذلک» !
ملایی
در کتاب می فرمایند: «عده ای می گویند : "شایسته این است که نیت به کمال رسیدگان , شوق به پاداش و یا ترس از عذاب و یا کسب مقام قرب و رضا و لقای خدا نباشد , بلکه نیت آنان باید فقط این باشد که چون خدا را شایسته عبادت می بینند او را عبادت کنند" چنین کسانی که خدا را اینگونه می پرستند , عبادتی را که برای رغبت و میل به رضای خدا انجام شود ناقص می بینند و چنین عبادتی را عبادت نفس می خوانند ! من فکر نمی کنم که هیچ پیامبری یا ولی ای یا فرشته ی مقربی , عمل خود را اینگونه خالص کرده باشد و فکر نمی کنم که اینان, عملی را که به قصد خشنودی و تقرب به خدا و نزدیکی به او انجام شده باشد , عبادت نفس حساب کنند و این هم جزء افراط های عرفاست که عملی را که برای رضای خدا و تقرب به او باشد هم قبول نداشته و عبادت نفس خوانده اند. بله , پیش آمده که گاه اولیای خدا در بعضی حالات و تجلیاتشان , عملی را فقط به خاطر شایستگی خداوند متعال و یا عبادت او انجام داده باشند و نیت تقرب و خشنودی خدا را فراموش کرده باشند اما هیچ کدام از پیامبران , به طور دائم چنین حالتی را هرگز نداشته اند , چه رسد به غیر آنها و به طور قطع این عمل از عملی که به نیت تقرب و رضای خدا انجام شود با فضیلت تر نیست , و چگونه چنین چیزی ممکن است در حالی که بالاتر از عبادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و حضرت امیر مومنان امام علی علیه السلام عبادتی وجود نداشته وروایات حاکی از آن است که بیشتر اعمال و عبادات پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام به خاطر خشنودی خداوند و اجر و پاداش بوده و چه ایراد و اشکالی دارد اگر ترس از مجازات خدا هم جزئی از نیت آنها بوده باشد؟ زیرا کسی که یاد خدا به حدی بر او غلبه می کند که از ترس عذاب جهنم غش می کند, حتما ترس از عذاب در نیتش تاثیر داشته است. در بیان حضرت امیر علیه السلام که فرمودند: "ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا فی جنتک بل وجدتک اهلا لعبادة فعبدتک" , سید بن طاووس در اقبال می گوید: "کسی که خدا را به خاطر ترس از عذاب عبادت کند انسان پستی است" همانطور که خودش روشن کرده منظورش کسی است که اگر ترس از عذاب نبود, خدا را اصلا نمی پرستید , زیرا این عمل خلاف صفات نیک است. برخی از بزرگان از روی غفلت و بی خبری گفته اند : "عبادتی که از روی ترس جهنم یا به طمع بهشت باشد , باطل است." و این چنین غفلت و بی خبری از بزرگان بعید نمی باشد زیرا که در این غفلت برای آنان , حکمتی الهی نهفته است!» المراقبات ص 238 تا 242 تقریظ های این کتاب عجیب اند!
این مطلب بحث علمی یا عملی نداره، وقتتون گرفته نشه. چند اتفاق خوب 1) دیروز مدیر مدرسه عالی، استادم آقای حاج سید جوادی، بابت تشویق و تشکر از مقاله «ظرفیت ها و محدودیت های عقل عملی در استنباط احکام شرعی» کارت هدیه ای بهم کادو دادند، البته نگارش نهایی نشده و هم ایشون هم آقای رادمرد هم استاد امینی نژاد قرار شد نقدش کنن و نظرات شون رو بگن تا ان شاء الله یک مقاله علمی پژوهشی ازش در بیاد. ( PDF اش را همین جا خواهم گذاشت). 2) امروز مدیر موسسه فتوت حاج آقای فلاح، به خاطر فعالیت های سالانه ای که برای حضور منظم و کمکی به دوره حکمت کرده بودم در جلسه اختتامیه، کتابی هدیه دادند. 3) قرار شد برای ادامه کار «تکلمه نهایة الحکمة» با استاد امینی نژاد همکاری کنم، البته بیشتر برای پیاده سازی و مقابله. نمی دونم خدای متعال این توفیق رو میده که این کتاب در کنار نهایه بیاد و کتاب درسی حوزه بشه یا نه؟ 4) از مرکز مدیریت حوزه زنگ زدند و برای دیدار با راهبر عزیزم در تاریخ 18 اردیبهشت دعوتم کردند، نمی دونم شرایط این هم هست که به دست آقا ملبس بشم یا نه؟ امیدوارم بشه دعا کنید. 😇
شریعت طریقیت حقیقت در طول هم اند. نام کتابی است که مختصری از احوالات و بیانات حضرت آیت الله - رضوان الله تعالی علیه - در آن بیان شده است: «درس فقه می گفت. روزی به مناسبت, خواست نکته ای اخلاقی بگوید, یکی از حاضرین اعتراض کرد: آقا این جا درس فقه است نه عرفان! میرزا جواد آقا که دستانش را به هم چسبانده بود در حالی که آن ها را از هم دور می کرد, گفت : تمام مشکلات ما از وقتی شروع شد که عرفان و فقه از هم این طوری شد!» من سالیان پیش که این کتاب رو برای اولین بار خوندم خیال کردم که این «تمام مشکلات» مبالغه است، ولی هرچه بیشتر درس می خونم بیشتر برام واضح میشه که عین حقیقت هست! تو اردوی معرفتی امام خمینی (رض) که از طرف موسسه فتوت برگزار شد، استاد حدوداً دو جلسه ی دو ساعته این رو توضیح می دادن که چطور امام عرفان رو به سر صحنه ی فقه آوردند. فایل صوتی اش رو براتون آپلود خواهم کرد ان شاء الله.
Hikmat_amali.mp3
7.08M
از حجت الاسلام و المسلمین سوال پرسیدند که چرا بعد از فارابی و ... بحث های حکمت عملی در سنت فلسفی ما منقطع شد و ادامه پیدا نکرد؟ آیا نیازی نبود؟ پاسخ های جالب ایشان را درباره تاثیر حکمت در حکومت و ضرورت های احیای حکمت عملی در ابعاد علمی، حکومت، اجتماع و تمدن سازی بشنویم. از حدود 140 دقیقه این 9 دقیقه رو براتون گلچین کردم، از دستش ندید. منبع : http://hekmateislami.com/?p=6175
ملایی
#عمومی #حوزوی #فقه #عرفان شریعت طریقیت حقیقت در طول هم اند. #بی_قرار نام کتابی است که مختصری از احوا
Maktab_Feghhi_Emam.mp3
7.41M
جلسات اردوی معرفتی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) به صورت تصویری فیلم برداری شد (دست من نیست)، یکی از این جلسه ها کلاس فقه امام بود که توسط استاد برگزار شد. از بیش از 4 ساعت کلاس حدود ده دقیقه صوت اش رو تقدیم می کنم: امام در مواجهه با ابواب فقهی چه اهداف و مقاصدی را تبیین می کند؟ فقه برای امام چه ارزشی داشت که این قدر آن را جدی گرفت؟ حتما فقه برای ایشان یک ابزار است شریعت هدف نهایی نیست، هدف نهایی ای که قرار بود روی زمین پیاده بشه چه بود؟