eitaa logo
ملایی
174 دنبال‌کننده
38 عکس
10 ویدیو
34 فایل
کانال عمومی است ولی بیشتر برای طلاب مفید است. ابتدای هر مطلب با چند هشتگ، موضوع آن را مشخص می کنم. اگر جذاب بود می توانید هشتگ را سرچ کنید وگرنه عبور کنید. راه ارتباطی با بنده: @MohammadRezaMollaei تبادل نداریم، اعضا مسئول تبلیغ کانال هستند.
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالب زیر را (که آدرس هرکدوم رو گذاشتم) خواندم، ظاهر آنها این است که خلق پول توسط بانک ها، دزدی است، اگر این حرف درست باشد، رئیس بانک مرکزی که مسئول مدیریت این خلق پول است، بیشتر شبیه شاه دزد هاست! اما دو سؤال: 1) چرا کسی در این مملکت جلوی این دزدی مستمر هزار میلیاردی از قدرت خرید مردم را نمی گیرد؟ 2) فرضا که زورتان نمی رسد، دیگر این نشست و برخاست ها و خوش و بش ها (که در عکس می بینید) برای چیست؟! آیت الله مکارم: خلق پول بانک ها کلاهبرداری و حرام است: https://eitaa.com/Noor_e_ddin313/720 خلق پول وحشیانه در دوران آقای همتی، ثروت مردم را به بانک ها منتقل می کند: https://eitaa.com/MataNevesht/1936 رائفی پور: نقش بانک های خصوصی در افزایش نرخ سود و خلق پول: https://eitaa.com/zoohor313/854 طبق قانون هر 10 هزار تومان باید معادل 1 کیلوگرم طلا باشد و این را دو امضای روی هر اسکناس باید تضمین می کرد: https://eitaa.com/MataNevesht/1919 خلق پول بانک ها عامل ایجاد فاصله طبقاتی: https://eitaa.com/fehghaleghtesad/181 جرم خلق پول مانند محاربه نیست؟ https://eitaa.com/MataNevesht/1865 اما داستان پدید آمدن بانک مرکزی که خلق پول توسط خود اوست: https://b2n.ir/57290 به پویش امضاء کنندگان بپیوندید: https://fa.petitions.net/poolemelli?s=64226690
#عمومی #لباس_روحانیت فیلم کامل #مناظره_درباره_تلبس را دیدم: https://www.aparat.com/v/n9ZqQ چند تا نکته به ذهنم رسید عرض کنم:
ملایی
#عمومی #لباس_روحانیت فیلم کامل #مناظره_درباره_تلبس را دیدم: https://www.aparat.com/v/n9ZqQ چند تا
آقای اکبرنژاد اصرار دارند که برای هدایت و تربیت مردم باید با لباس و زبان و لسان آنها با اون ها برخورد کرد برای اثبات این مطلب شواهد و ادله ی قرآنی و روایی می آورند. همچنین ادعا می کنند که لباس روحانیت تا حد زیادی مانع این انس هست و جلوی ارتباط با برخی اقشار جامعه را می گیرد پس نقض غرض می کند. بنابراین بهتر است که هم دست از الزام طلاب به تلبس برداریم و هم سازوکاری داشته باشیم برای ارزیابی دقیق تر کسانی که می خواهند ملبس شوند هم برای طلاب عادی، لباسی ساده تر درست کنیم تا این همه ابهت و محدودیت نداشته باشد. آقای سیفی می فرمایند این لباس در روایات تشویق شده است و استحباب دارد و طلاب از این باب، لباس می پوشند و امروز چون از شعائر اسلام و شیعه است پس کاملا محترم می باشد و اگرچه برای همه مستحب هست ولی نمی توان آن را به تن هر کسی کرد. و اما عرائض حقیر: 1) همه قبول دارند که 1-تبلیغ دین وظیفه ی همه است نه فقط روحانیون، 2-پوشیدن لباس کفار مثل کروات و شبیه شدن به آنها اگر حرام نباشد مکروه هست 3-عرف جامعه ی ما این لباس را لباس ائمه اطهار می دانند و برای آن ارزش قائل است، 4-ممیزی حوزه برای جواز تلبس باید هوشمندانه تر باشد نه فقط چند سوال درباره نماز میت و طهارات 5-حوزه باید برنامه منظم تر و منسجم تری برای تبلیغ داشته باشد 6- الزام طلاب به تلبس دائمی در همه مکان ها و همه موقعیت ها قابل قبول نیست. 2) این که طلاب ابتدا لباس ساده تری بپوشند بعد کم کم عمامه (راه حل آقای اکبرنژاد در مصاحبه)، اولا همین الان هم تقریبا همین طوری است اول عمامه کوچک سر می کنند بعد کم کم بزرگ می شود، ثانیاً این راه حل چندان عملیاتی یا اثربخش نیست. 3) هدایت کردن مردم، علت تامه ی تلبس نیست، بلکه اتفاقا تلبس، بیشتر باعث هدایت شدن خود مبلغ است. این نکته بسیار مهمی است که در مناظره از سوی هر دو طرف مورد غفلت قرار گرفت. 4) هدایت و تربیت کردن دیگران، همیشه متوقف بر انس نیست گاهی اُبهت لازم است، خصوصا برای اقشاری که قدرت فکری زیادی ندارند و اکثر دین داری آنها کاملا تعبدی است، 5) جذب حداکثری به معنای ارتباط گرفتن با همه ی اقشار نیست، چه بسا بعضی موقعیت ها مناسب نیست یا برخی افراد به خاطر لباس روحانیت جلو نمی آیند و بهتر که نمی آیند! باید با واسطه آنها را موعظه کرد تا کم کم آماده ارتباط مستقیم شوند، مثلا استادیوم ورزشی جای مناسبی برای اثبات توحید ناب و حل شبهه جبر و اختیار نیست! 6) اگر قبول داریم که این لباس امروزه از شعائر شیعه است باید همه و خصوصا خود روحانیون در حفظ ارزش این لباس بکوشند و این لباس برای حوزویان تقریبا نقش مدرک ارشد یا دکتری را دارد برای دانشگاهیان؛ بلکه بالاتر! 7) برخورد بد برخی اقشار جامعه با روحانیون به خاطر کوتاهی بعضی مسئولین یا گرانی یا اختلاس یا بدرفتاری های برخی از خود مردم یا ... علی رغم این که محدودیت است یک فرصت برای روحانیون نیز هست تا به خودمان آمده و واقعا برای تشکیل دولت اسلامی که در بیانات آقا به عنوان حلقه سوم اهداف انقلاب اسلامی بیان شد به فکر بیفتیم، نه این که لباس روحانیت را کنار گذاشته، خود را خلاص کنیم و به غرغر کردن (بخوانید نهی از منکر) بسنده نمائیم! بلکه بهتر است حتی از همان افرادی که از روحانیون دلخور شده اند کمک بگیریم برای اصلاح و پیشبرد ایران اسلامی. 8) اگر فردا روزی با تبلیغات دشمن یا گندکاری های منافقین ملبسِ ملعون، مردم از نماز و مسجد هم فاصله گرفتند ما باید برای ارتباط با مردم اینها را نیز کنار بگذاریم ؟ از نکات و انتقادات و پیشنهادات شما بزرگواران درباره هرکدام از مطالب کانال استفاده می کنم: @MohammadRezaMollaei بیانات رهبری درباره اهداف و فرآیند انقلاب: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17597
ملایی
#تخصصی #حوزوی #چندهمسری #تعدد_زوجات #عدالت_در_چندهمسری #نظر_شخصی یکی از دوستان بنده خبر دادند که ح
بخش ریحانه از سایت آقا مسئول امور خانواده و دختران هست. طبیعی است که خانم ها بیشتر اونجا فعالیت داشته باشند. احتمال بسیار زیاد میدم این گره زدن تک همسری به توحید کار همین دسته از خانم ها باشه که «کیدکن عظیم»! 1) در حالی که قول مشهور استحباب تعدد زوجات است همان طور که از حواشی عروة الوثقی پیداست. 2) گفته، آقا برای این که نکنه محبت بین زوجین تضعیف بشه یا فروپاشی خانواده رخ بده، نظر مثبتی به تشکیل خانواده های چندهمسری ندارند! در حالی که این استدلال بسیار آبکی است که ما برای حفظ خانواده مانع تشکیل خانواده شویم! 3) الان «الا تعولوا» رو ترجمه کرده : مبادا بیهوده عیال وار شوید ! که ترجمه ای بسیار شاذ است اگر غلط نباشد و قطعا خلاف نظر آقاست! 4) خب امام حسین علیه السلام که 4 یا 5 تا همسر دائم داشتند خداشون یکی نبود؟! شما وقتی گفتید «خدا یکی زن یکی»، دیگه معنا نداره بگید البته گاهی خدا یکی زن دو تا! 5)برای اون دو سه میلیون خانم مجرد چی؟ خدا یکی محبت هیچی یار هیچی ؟! 6) اگر تعدد غالبا موجب تضعیف محبت و گاه فروپاشی است پس همیشه خوف نوعی از عدم عدالت هست چه برسه به احتمالش! بنابراین تعدد مطلقا برای تمام ایرانی ها حرام میشه! و این با اباحه تعدد سازگار نیست! باید صبر کرد و دید آیا آقا موضع گیری ای خواهند داشت یا نه. https://eitaa.com/khamenei_reyhaneh/3776
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1) عیدتون مبارک 2) اگر می خوایم وحدت جامعه اسلامی برقرار بشه و به سمت که آقا همین امروز فرمودند حرکت کنیم، نباید بی تفاوت باشیم. 3)بعضی ها به خاطر پست قبلی بنده، می پرسیدن: شما که خیلی ادعای ولایی بودن داشتی، چی شد؟ حالا آقا گفتن این قدر شاکی شدی؟ جواب: آقا این رو برای محبت الهی گفتن، نه به این معنا که خدا یکی زن یکی. گره زدن تک همسری به توحید، بیهوده عیال وار شدن، بی تفاوتی نسبت به نیاز به ازدواج و ... به ولیّ من نمی چسبه! 4) با سکوت خود در خطای دیگران شریک نشویم و وزر و وبال آنها را بر دوش نکشیم! 5) خودتون بند 4 از سیاست های کلی خانواده رو در بیان رهبر انقلاب ببینید: ازدواج آسان و موفق برای همه، لزوم نفی تجرد در جامعه با تشویق، حمایت و فرهنگ سازی برای تشکیل خانواده ی متعالی بر اساس سنت الهی. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=34254 6) آیت الله شبیری زنجانی: سيره معصومين بر تعدد زوجات بوده است: http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shobeiry/feqh/77/770624/ 7) صحبت های آقای اکبرنژاد هم در زمینه خیلی خوب بود: https://eitaa.com/Feghahat/5615 پس شما هم
در کتاب روش شناسی علم اصول ادعا شده است که ما بر اساس دیدگاه های امام و علامه و آقای سبحانی می فهمیم که علم اصول دانشی کاملا عقلایی است که دلیل عقلی هیچ جایی در آن ندارد و روش فلسفی هیچ جایی در علم اصول ندارد زیرا علمی اعتباری است نه حقیقی. (ص 294) برخی دلایل ایشان مانند عبارات زیر است: امام : أنّ الخلط نشأ من إسراء حكم الحقائق إلى الاعتباريات التي لم تشمّ و لن تشمّ رائحة الوجود حتّى يجري عليه أحكام الوجود. و لعمري إنّ ذلك هو المنشأ الوحيد في الاشتباهات الواقعة في العلوم الاعتبارية. تهذیب ج1 ص 318 همچنین عبارت علامه در حاشیه کفایه ص 10 و 11 که آمیخت نادرست علوم حقیقی و اعتباری را منشاء برخی اشتباهات اصولیون می دانند. در کتاب پیش فرض های فلسفی علم اصول،74 قاعده ی فلسفی بیان می شود که برای هر کدام، تعدادی از استناد های آخوند خراسانی ذکر می شود مثلا آخوند حداقل 6 بار از استحاله ترجیح بلامرجح استفاده کرده است و همین طور بقیه ی قواعد فلسفی با آدرس دقیق بیان می گردد. پس حذف فلسفه از اصول مانند جدا کردن مادر از فرزندش است. قضاوت با شما! اما اگر نظر من رو می خواید باید عرض کنم آینده ی حوزه را کسانی رقم خواهند زد که روشی صحیح برای آمیخت قواعد علوم حقیقی و اعتباری ارائه دهند. ملاک درستی آن این است که بتوان طبق آن با هدایت عقل از محکمات اصول دین به محکماتی که در فروع دین داریم برسیم. کشف این راه بدون جامعیت در علوم اسلامی و تقوای لازم شدنی نیست. گوهری گران بهاست. رزقنا الله و ایاکم ان شاء الله.
1398.09.05-KarimiGhodosi .mp3
13.46M
حضرت علی علیه السلام فرمودند: لتامرن بالمعروف و لتنهن عن المنكر، او لیسلطن الله شراركم على خیاركم و یدعوا خیاركم فلایستجاب لهم ! یعنی: یا با جدیت امر به معروف و نهی از منکر می کنید یا خداوند قطعا اشرار شما را بر نیکان شما مسلط می کند! به طوری که نیکان شما دعا کنند و مستجاب نشود! این صحبت های اخیر نماینده ی مشهد در مجلس است که دولت بارها به خاطر افشاگری های مفید اش علیه او شکایت کرده است. اگر سخنان ایشان دروغ نباشد (نه این که صد در صدر واقعی باشد) کافیست که همه مردم را علیه منافق خائنی که امروز رئیس جمهور شده است آگاه کنیم. این فایل صوتی رو درباره جاسوس های داخلی از دست ندید. از هرکسی که این فایل رو گوش داد و بیانات رو تصدیق کرد می خواهم فایل رو برای اطرافیان خودش هم ارسال کنه. منبع: https://eitaa.com/bidariymelat/29119 @mollaei
ملایی
#عمومی #اجتهاد #اصول_فقه #سؤال از حضرت #آیت_الله_بهجت (رضوان الله تعالی علیه) زیاد آثار و کتب باقی
«اُحلّ لکم ما فی الارض جمیعا» یعنی هرچه در زمین است همه اش برای شما حلال شده است. سوال: همه اش حلاله؟ چی شد، تعجب کردید؟ آیت الله نائینی، آیت الله خویی، آغا ضیاء عراقی و چندین نفر دیگر از بزرگان هیچ تعجب و شکی نکردند و به راحتی خیال کردند که این آیه قرآن هست و گاهی هفته ها روش بحث کردند ! http://ahdallah.blog.ir/1398/02/05/m-50 http://bayanbox.ir/view/mp4/8203866989722012222/030.mp4 یادتون هست که از آیت الله بهجت نقل کردیم : «با اعتماد به غیر، کار را مگذرانید» ؟ علامه طباطبایی در المیزان ج5 ص 450 می فرمایند: "اين راهى كه امت در مورد حديث پيش گرفت يكى از عواملى است كه در قطع رابطه علوم اسلامى يعنى علوم دينى و ادبى از قرآن كريم اثرى به سزا داشت، با اينكه همه آن علوم به منزله شاخ و برگها و ميوه‏هاى درخت طيبه قرآن و دين بود، درختى كه اصلش ثابت و فرعش در آسمان است و به اذن پروردگارش ميوه‏اش را در هر آنى مى‏دهد، چون اگر در باره اين علوم دقت به خرج دهى خواهى ديد كه طورى تنظيم شده كه پيدا است گويى هيچ احتياجى به قرآن ندارد، حتى ممكن است يك محصل همه آن علوم را فرا بگيرد متخصص در صرف و نحو بيان و لغت و حديث و رجال و درايه و فقه و اصول بشود، و همه اين درسها را تا آخر بخواند و قهرمان اين علوم نيز گردد، و حتى به پايه اجتهاد نيز برسد، ولى قرآن را آن طور كه بايد نتواند قرائت كند، و يا به عبارتى اصلا دست به هيچ قرآنى نزده باشد، پس معلوم مى‏شود از اين ديدگاه هيچ رابطه‏اى ميان آن علوم و ميان قرآن نيست و در حقيقت مردم در باره قرآن به جز قرائت هيچ وظيفه‏اى ندارند، و العياذ باللَّه قرآن ارزشى جز خواندن و يا آويزان كردن به گردن نوزاد- تا از حوادث ناگوار محفوظ بماند- ندارد، پس شما خواننده عزيز اگر از اين قسم مسلمانان هستى عبرت بگير و در رفتارت با قرآن تجديد نظر كن." گاهی دوستان موسسات تخصصی فقه و اصول رو می بینم از اون ها می پرسم «شما به چه حقی در مطالعات خودتون فروع دین ( مثل فقه ) رو بر اصول دین و اخلاق ترجیح داده اید؟ و فردای قیامت چه پاسخی برای این سوال دارید؟» به طور کلی طرح تمحض در فقه و اصول رو موافق با برخی روایات ائمه نیافتم: عن النبی (ص) : لا یقوم بدین اله الا من احاطه من جمیع جوانبه، كنز، 5612 قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : إنما المستحفظون لدین الله هم الذین أقاموا الدین و نصروه و حاطوه من جمیع جوانبه و حفظوه علی عباد الله و رعوه، غررالحكم، ص 85. قال جعفر بن محمد الصادق (ع) : علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی إبلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن أن یتسلط علیهم إبلیس، بحارالانوار، ج 2، ص 5 و هنوز هم جواب قانع کننده ای از ممحضین در فقه و اصول نشنیدم ! جز این که گاهی می گویند: «انّا وجدنا اساتیذنا علی أمّة و انا علی آثارهم مقتدون» ! گاهی می گویند: «بالاخره همه دین رو که نمیشه جمع کرد و در تمام جوانب اسلام متخصص شد، ما هم نگاه کردیم دیدیم به فقه و اصول علاقه بیشتری داریم ممحّض شدیم». به نظر من این همون «دلم خواست» هست یه خرده «زخرف القول» قاطی اش کردن ! بماند که بسیاری از مباحث اصولی در خود روایات پاسخ اش داده شده و این همه بحث لازم نداشت! مثلا: آیت الله بهجت فرمودند: «اگر مسئله استعمال لفظ در اکثر از معنا حل شد خیلی از مطالب آیات و روایت حل می شود، درباره «الله الصمد» در روایت است که «علی خمسة اوجه» صمد پنج معنا دارد یعنی تمام آن معانی مراد است و هیچ جامع مشترکی هم ندارند، مانند «الصمد، المصمود الیه فی الحوائج، الصمد الذی لا جوف له» یعنی بسیطة الحقیقه است. این معانی هیچ جامع و وجه مشترکی با هم ندارند تا گفته شود در معنای جامع استعمال شده است» در محضر بهجت ج1 ص 291 اگر کسی با این مبنا وارد قرآن بشه و روش صحیح تاویل رو بلد باشه با اقیانوسی مواجه خواهد شد که ... ولی حیف که تمّحضضضضضِ آقایون وقت و اجازه ی این کار ها رو نمیده ! امام خمینی رضوان الله تعالی علیه : «قسم به آنکه جانم دست اوست، درک این مطلب (وضع الفاظ برای معانی عام) راه وصول به تمام کلیدهای معرفت و ریشه و اساس تمام قواعد فهم اسرار کتاب الهی است و تفکر در آن از شصت سال عبادت بهتر است» مصباح الهدایه. تذکر : این مطلب مخصوص طلاب علوم دینی است وگرنه دیگران که توانایی استنباط مراد مولا رو ندارند، موظف اند مطابق حدیث 61 از اصول کافی از مراجع معتبر جداً تقلید کنند. حالا اگر از آقایون ممحض، کسی جواب بهتری داره برای حقیر بفرسته: @mohammadrezamollaei
گاهی در مسیر تحصیل حوزوی، تقابل های غیر واقعی ای برای شما می تراشند که ممکنه مدت ها طول بکشه تا متوجه بشید اصلا این ها ضد هم و مقابل هم و مانع هم نبودند و با هم جمع می شدن ! 1) و ، زیرا اولی برگرفته از عدالت الهی است و دومی از حکمت وی. سر نخ حل این مسئله به رابطه عدل الهی با فضل الهی بازگشت می کند. "اللهم عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک" ماثور نیست! بلکه غلط است. به خلاف : https://www.pasokhgoo.ir/node/87878 2) و ، زیرا احکام تابع واقعی هستند چه عقل بفهمد چه نه. یعنی فهم عقل مانع مولویت نیست بلکه مولوی ترین اوامر «اطیعوا الله» است! پس امر به احتیاط هم مولوی است هم ارشادی! صلّ وقتی محرک است که تنجز اش را عقل اثبات کند پس آیا صلّ مولوی نیست؟ سبحان الله از دست کسانی که گفته اند مولوی بودن منجر به تسلسل محال می شود! 😳 شاید بین عقاب و مفسده خلط کرده اند ؟! مشکل عمده ی مقاله زیر همین خلط است: https://b2n.ir/585536 از طرفی می گوید حکم ارشادی، عقابی غیر از فوت مصلحت ندارد از طرفی می گوید مفسده اخروی ای که نهی ارشادی از آن خبر می دهد عقاب است ! از این مقاله بگذریم، نظر مشهور با این مشکل رو به روست که اگر حرمت تابع مفسده ی تکوینی است برائت شرعیه چگونه ممکن است اثر وضعی مفسده را بردارد؟ همچنین تنجزِ استحباب و کراهت بی معنا خواهد شد. درسته؟ 3) و اندیشه محوری (تقریباً ) ، زیرا ذهن همیشه با وجوه و حیثیاتِ وجود اصیل تفکر می کند و گرنه از خودش چیزی ندارد «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا» و عقل می تواند با ظریف ترین حیثیت های واقع (وجود های رابط) ، گزاره های واقعی تشکیل داده تا صدق و ارزشِ نسبتِ محمول با موضوع را بررسی کند. ملاصدرا اسفار ج1 ص 38: الوجود يمتنع أن يحصل حقيقته في ذهن من الأذهان فكل ما يرتسم من الوجود في النفس و يعرض له الكلية و العموم فهو ليس حقيقة الوجود بل وجها من وجوهه و حيثية من حيثياته‏. پس این که ذهن (بلکه عقل) و نه سلیقه، ملاک تشخیص واقعیت است، منافاتی با اصالت وجود ندارد. 4) و ، زیرا وجودهای ربطی دارای ماهیت هایی از سنخ معانی حرفی اند. حاشیه اسفار ج1 ص 327 پاورقی علامه مراجعه شود. 😎 5) قواعد نظام تکوین و قواعد نظام تشریع ، زیرا به لحاظ مبادی و غایات متصل با تکوین اند بلکه رابط بین این دو حقیقت هستند ، بنابراین علوم اعتباری مانند فقه و اصول ، اگر بدون حکمت عملی و عرفان در نظر گرفته شوند بدون موضوع و بدون هدف خواهند بود و باید ها و نباید ها هرگز بدون توجه به هست و نیست ها اعتبار نمی شوند. موضوع سازی کار فقه نیست و نباید به عرفِ وحشی واگذار شود! کما این که گاه امروزه استفتائاتی می شود که سوال اش مسموم یا غلط است! در نگاه آرمانی، فرهنگ سازی عالمانه باید موضوعات آینده و مسائل مستحدثه را رقم بزند. المیزان ج8 ص57 مراجعه شود. راستی یه سوال از اون هایی که در ، قائل به جواز اند: اگر هم امر به حفظ اسلام داشتیم و هم نهی از غیبت. اگر کسی غیبت کرد مرتکب حرام شده ؟ آیت الله مصباح: معاويه به مدينه آمده تا براي جلب نظر سيدالشهدا عليه‌السلام رايزني کند تا با خلافت يزيد مخالفت نکنند. بعد از اظهار ادب و مقدمه‌چيني گفت: آقا من براي مصالح کشور اسلامي مي‌خواهم که يزيد را ولي‌عهد کنم، نظر شما چيست؟ حضرت فرمود: اين پسر شراب‌خوار سگ‌باز را مي‌گويي؟ معاويه که ديد قافيه را باخته، متوجه شد که بايد از راه ديگري وارد شود تا بتواند در مقابل امام حسين بتواند حرف بزند. گفت: آقا يزيد پشت سر شما اين‌طور حرف نمي‌زند! http://mesbahyazdi.ir/node/3325 تذکر: لطفا نگید این از مسئله اجتماع امر و نهی خارجه! چون نیست، چطور اثبات می کنید اینجا مندوحه نداریم؟ نمیشد حضرت درباره یزیدی که شهادتین را گفته بود، به «شراب خوار» بسنده کنند و دیگر «سگ باز» را نگویند؟ یا اصلا هیچ کدام را نگن و از راه دیگری که احتمال تاثیر داشته باشه نهی از منکر کنن و مانع بشن ؟ که عملا نشدن و یزید خلیفه شد! آقاجان خداوکیلی به جای این همه توجیه بافتن برای عدم مندوحه، بهتر نیست امتناعی بشید؟ 😁 دریافت نظرات عزیزان: @mohammadrezamollaei
ملایی
#تخصصی #نظر_شخصی #تقلید #اجتهاد #اجتهاد_و_تقلید #تخصص_گرایی #جامعیت_گرایی #تمحض_در_فقه_و_اصول «اُحل
در مطلب قبلی عرض کردیم که تمحض آقایون در فقه و اصول به شکلی هست که عملاً قرآن مهجور می ماند. بعضی بزرگواران مثل آقای جزایری (مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه) می فرمایند در کتاب های جدید، ما بیش از 17000 آیه و روایت آوردیم، پس این اشکال که می گفتند «ممکن است کسی به پایه اجتهاد برسد ولی دست به هیچ قرآنی نزده باشد» را تا حدی برطرف کردیم! https://eitaa.com/mpajoohesh/269 در حالی که منظور علامه این نحوه قرآن خواندن نبود، دیدن آیات پراکنده در مباحث مختلف که دردی را دوا نمی کند، صرف مشاهده و خواندن آیات قرآن را که مادر بزرگ من بیش از من و شما انجام می داد! بلکه منظور است! مثل این کتاب: در مقدمه کتاب می فرمایند: «روشی که به کار می گیریم یعنی و تفسیر روایت با روایت، روشی است بس عمیق که به این زودی ها به حریم آن نتوان رسید ... ان شاء الله خوانندگان به زودی به صحت ادعای ما واقف خواند گشت. انصافاً باید اعتراف کرد که شارحین اخبار و مفسرین گذشته، به کار گرفتن چنین روشی را برای استنباط معانی و مقاصد آیات و روایات، نادیده گرفتند و نتیجتاً برای ما در این امر، آثاری هرچند ناچیز نیز به جای نگذاشتند. بنابراین کسی که عزم چنین اهداف و غایاتی کند، با وجود این که نیل بدان ها صعب است و گام زدن در طریق شان بس دقیق و ظریف، همچون کسی ماند که بدون سلاح به میدان جنگ بشتابد.» آیا هیچ نباید بترسیم از روزی که رسول الله از ما نزد خداوند شکایت کند: «يا رب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا» فرقان 30
ملایی
#تخصصی #مهجوریت_قرآن در مطلب قبلی عرض کردیم که تمحض آقایون در فقه و اصول به شکلی هست که عملاً قرآن
نفخ صور.pdf
81.5K
خب وعده داده بودیم یک نمونه عملی از نحوه ی استنباط مقاصد و معانی قرآن با روش ، ارائه کنیم. آیه ای که انتخاب کردم آیه 68 از سوره زمر هست. وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ.. 1) در این آیه شریفه دو نفخ صور، دو امر الهی هستند که با قضای الهی و کن فیکون محقق می شوند. 2) اولی باعث مدهوشی آسمانیان و مرگ ارواح کفار و دومی عامل حضور و حیاتِ آنهاست نه همه. 3) مراد از «من فی الارض» ارواح مجرمان است. 4) مقصود از «الا ما شاء الله» چند دسته هستند، مانند کسانی که هنوز وارد برزخ نشده اند و مومنین محض یا مخلصین و ... تمام مطالب برداشت های بنده و خلاصه ای از فصل 3 کتاب بود. علامه حدود 30 الی 40 آیه را کنار هم می گذارند تا را حل کنند! این نکات در المیزان ذیل این آیه نیست! البته بد نیست قبل از مطالعه یک نگاهی به المیزان بندازید و رحیق،ج3ص535
ملایی
#تخصصی #علامه_طباطبایی #کار_اجتهادی_بر_روی_قرآن خب وعده داده بودیم یک نمونه عملی از نحوه ی استنباط
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این از معدود کلیپ ها و فیلم های باقیمانده از ایشان هست. از دستش ندید. ان شاء الله خداوند متعال را با اولیاء الله محشور کرده و همنشین ائمه اطهار باشد، درود و سلام حق بر او باد و لعنت خدا بر بدخواهان او و کسانی که بدون دلیل و تنها از روی استبعاد، راه و روش این بزرگمرد را تخطئه می کنند.