eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
851 دنبال‌کننده
404 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ موانع -1 1⃣ به جز بخش قلیلی از اساتید فلسفه، غالب فلاسفه در دوران معاصر از نحله های گوناگون، پیگیر دغدغه امتداد عملی فلسفه اسلامی هستند. از فعالیت های ایشان () چنین برمی آید که این امتداد عملی را نیز در موضوعات جستجو می کنند. 2⃣ معنای امتداد عملی فلسفه اسلامی این است که؛ اصول و قواعد فلسفی که ویژگی «کلیت» دارند، متنزل در مفاهیم علمی شوند که ویژگی برجسته آنها «تعین یابی» در حدود و قواره های موضوعات عینی است. یعنی آن مفاهیمی که به دلیل کلیت بنیادین، از «تجرد عقلانی» برخوردارند - ما لم یصر ریاضیاً أو طبیعیاً- باید تنزل یافته و در لباس مفاهیمی درآیند که کمیت و کیفیت - متکمم و متکیف- برمی دارند. 3⃣ به عنوان مثال؛ نمی توان با استفاده از اصل کلی «اصالت الوجود» درباره موضوع «جامعه» سخن گفت و بحث نمود. چرا که در مرتبه این قاعده «مطلق» حیثیت اصیل هر موجودی همان وجود آن است و تمام موجودات ذیل اصالت وجود به وحدت می رسند. بنابراین نیاز به مفاهیمی است که، مبتنی بر اصالت الوجود، درباره «وجود مقید جامعه» بحث نمایند و مرزهای این وجود را از سایر وجودهای مقید مانند «نفس انسانی» روشن سازند. 🔚 حال سؤال این است که، آیا تنزل از مفاهیم کلی فلسفی به مفاهیم متعین علمی و یا تقیید مفاهیم مطلقه فلسفی - که همان امتداد عملی فلسفه اسلامی است- صورت یافته است؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/613
⭕موانع ✅ به عبارتی از کلام آیت الله جوادی آملی دقت کنید: «حکمت متعالیه با تکیه بر اینکه انسان حی متأله است نه حیوان ناطق، آمده تا بخش بود و نبود را خود برعهده بگیرد و بخش باید و نباید را هم به حکمت عملی بسپرد و میان بود و نبود با باید و نباید پیوند برقرار کند تا بتوان با بهره گیری از مقدمه ای از بود و نبود و مقدمه ای از باید و نباید، به تشکیل قیاس پرداخت و نتیجه گرفت؛ زیرا اگر چه حکمت نظری عهده دار ادله اولی سیاست و اداره کشور و تأمین نیازهای جامعه است، جایگاه این مباحث (سیاست) در بخش حکمت عملی است نه بخش نظری حکمت متعالیه. بر این اساس نباید توقع داشت با اصالت وجود، حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث بودن نفس، قانون علیت و مانند آن بتوان راهی به سیاست یافت.» 1⃣ محمل بحث همان انتهای عبارت است و سؤال ما این است که؛ پرداخت سیاست چه الزامات و اقتضائاتی دارد که مبانی نظری حکمت متعالیه مانند اصالت وجود، توان ارائه تصویری از آن را ندارند؟ چه اقتضائاتی در امر سیاست و جامعه پردازی وجود دارد و چه محدودیتی در تنزل و تسری اصالت وجود به این موضوعات وجود دارد؟ 2⃣ چنین سخنی از حکیم بزرگ دوران معاصر، می طلبد تا طلاب و پژوهشگران و دانشجویان فلسفه پیرامون دو مقوله بسیار مهم به تأمل و تحقیق بپردازند؛ اقتضائات مفهومی جامعه پردازی و ظرفیت مفاهیم فلسفی اسلامی. https://eitaa.com/monir_ol_din/618
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه.pdf
3.71M
مقاله «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» حاصل سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی است که در افتتاحیه همایش «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» ایراد کرده اند. نکات قابل تأملی در این سخنرانی وجود دارد که بنده به تناسب آن بخشی را که از موانع امتداد عملی فلسفه اسلامی محسوب می شود، در آورده ام. @monir_ol_din
✨✨ قد اقبل الیکم شهرالله بالبرکة و الرحمة والمغفرة. ✨✨ 👌 به توصیه فقیهان اهل معنا، توجه ویژه به وجود نازنین حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنافداه، و در راس تمام ادعیه دعای برای فرج مد نظر قرار بگیرد. نلتمسکم الدعاء. @monir_ol_din
نقد الگوی پیشرفت- بخش مبانی.mp3
25.76M
✔گفتگویی با یکی از دوستان عزیز صورت گرفته بود، پیرامون «نقد بخش مبانی سند الگوی پیشرفت». از آنجا که این گفتگو اساساً ماهیتی فلسفی دارد و نقادی حقیر هم از موضع فلسفی است، به نظرم آمد که این فایل صوتی در اختیار عزیزان قرار بگیرد؛ 🔺هم به جهت اینکه، این گفتگو به نوعی تطبیق مباحث فلسفی «فلسفه چگونگی اسلامی» بر یک موضوع اجتماعی مهم مانند سند الگوی پیشرفت است. 🔺 هم به جهت اینکه، اگر عزیزان نکات و انتقاداتی داشته باشند، می توانند با تمرکز بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت ارائه فرمایند. https://eitaa.com/monir_ol_din/641
سند الگوی پیشرفت.docx
28.7K
🔶 عمده نقدهایی که به نظر بنده بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت وارد است، به این صورت است؛ 1- عدم ارتباط منطقی میان بخش مبانی و سایر بخش های سند. 2- فقدان روش شناسی علمی واحد و روشن در تدوین بخش مبانی. 3- عدم ارتباط منطقی میان مبانی خداشناختی با سایر مبانی علی الخصوص بخش ارزش شناسی. و همچنین عدم ارتباط منطقی میان هر کدام از مبانی با همدیگر. 4- فقدان «فلسفه چگونگی اسلامی» برای ترسیم اجزاء بخش مبانی. 🔸به همراه تعدادی نقدهای جزئی در بحث از هرکدام از مبانی. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
🔶 عمده نقدهایی که به نظر بنده بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت وارد است، به این صورت است؛ 1- عدم ارتباط
در حاشیه ☑ متن سند الگوی پیشرفت گواهی بسیار مهمی است بر اینکه، ما نیازمند به هستیم. توضیح اینکه؛ 1⃣ یکی از اصول بنیادین این فلسفه، اصل «ربط» است. اصل ربط بدان معناست که، میان «وحدت و کثرت» در هر متعینی یک «وحدت ترکیبی واقعی» وجود دارد. 2⃣ وحدت ترکیبی، یعنی اجزاء و ابعاد پیکره یک پدیده، منفصل و مجزای از همدیگر نیستند، و نیز وحدت و یکپارچگی آنها هم به حدی نیست که، همه اجزاء تبدیل به یک جزء شوند. فلذا وحدت ترکیبی، به معنای ملاحظه وحدت در حاق کثرت و کثرت در حاق وحدت است. (توضیح بیشتر این نظریه در دروس فلسفه چگونگی اسلامی) 3⃣ نظریه وحدت ترکیبی غیر از نظریه «وحدت تشکیکی صدرایی» است، و اساساً این نظریه با درنظر گرفتن نقاط قوت نظریه تشکیک در مقام رفع خلأهای آن برآمده است. در مقاله ای که به نقد تشکیک پرداخته ام و در همایش ارائه شد، آن خلأها را یادآوری کرده ام. 🔚 خلاصه آنکه، آنچه که در این سند و اسناد مشابه آن مانند یافت نمی شود، ملاحظه منطقی روابط میان بخشها و اجزای سند است. چنین سندنگاریهایی یادآور (روز وحدت حوزه و دانشگاه) است که با کنارهم قرار دادن دو صندلی در یک همایش برای روحانی و دانشگاهی، تلقی وحدت دارند. بخش مبانی این سند را حوزویان نگاشته اند و بخش های دیگر را دانشگاهیان و آنچه در این میان موج میزند، است نه . @monir_ol_din
13980218_0342474.jpg
383.3K
✔ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار ۱۸ اردیبهشت با طلاب حوزه های علمیه فرمودند: 🔸حوزه علمیه؛ مسئولیتی سنگین تر از گذشته دارد.🔸 @monir_ol_din
13980218_0542474.jpg
2.72M
✔ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار ۱۸ اردیبهشت با طلاب حوزه های علمیه فرمودند: 🔸حوزه علمیه؛ مرکز آموزش و تحقق عملی معارف اسلامی.🔸 @monir_ol_din
🙏🙏 با پوزش فراوان، با توجه به پیگیری برخی از دوستان، امروز فهرست مطالب کانال را بازتکرار میکنیم. از عزیزان همراه بابت تکرار پوزش میطلبم. 🙏🙏
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 ✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439 ✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460 ✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/501 ✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/535
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290 📖مبانی فلسفی «نظام ولایت» https://eitaa.com/monir_ol_din/491
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ بعد از اتمام دومین دوره کلیات دو موضوع از مطالب کانال کنار گذاشته میشود؛ دروس و مرتبط. ✔️ و در مسیر پیش روی سه دسته مطالب مد نظر حقیر است که به داوری شما عزیزان بگذارم؛ ✔️ مجدانه منتظر نقادی های شما عزیزان فرهیخته هستم.🙏🙏 @monir_ol_din
۱ 🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزه‌های علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمق‌یابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزه‌های علمیّه‌اند که عالِم دینی درست میکنند. حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. 🔺 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است. 🔺 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از «استقرار توحید در جامعه»؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 پس این کاری که حوزه‌ی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفه‌ای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند. 🔺 بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیه‌ی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛(۱۶) گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفه‌ی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. 🔺 آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
بیانات مقام معظم رهبری- در دیدار با طلاب- 18 اردیبهشت 98.pdf
263.3K
عرض سلام محضر دوستان عزیز 1⃣ الحق و الانصاف بیانات مقام معظم رهبری بسیار خواندنی و بسی جای تأمل دارد. علیرغم اینکه مخاطب طلبه است اما برای هر کسی که دغدغه را دارد قابل استفاده است. 2⃣ امروز فقط بیاناتی را که ناظر بر دغدغه فوق بودند نقل کردم، فردا ان شاءالله عبارتی را از ایشان که وارد فضای معرفت شناختی می شود نقل خواهم کرد و ان شاءالله تأملاتی پیرامون کلام ایشان.
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
✔ برای تبیین مناسب ایده علمی آیت الله خامنه ای در باب ، روش درست آن است که، ایده ایشان در مقایسه با سایر آراء و انظار موردملاحظه قرار بگیرد. در این مقایسه از عبور می کنیم که خود داستان مفصلی در این باره دارد. 1⃣ در دوران معاصر یکی از جریانهایی که نسبت به موضوع مذکور، موضع گیری روشنی دارند، جریانی است که، دستاوردهای دانشمندان تجربی را و در برخی مواقع با آورده های انبیاء الهی می دانستند. شاخص ترین فرد این جریان، مهندس است. او تحصیلکرده رشته مهندسی در دانشگاه و انسانی متشرع بوده است. 2⃣ او اعتقاد داشت، آنچه در تعالیم دینی گفته می شود، تهافتی با دستاوردهای علوم طبیعی ندارد. بلکه با اندکی تأمل می توان دریافت که، مقصود انبیاء همانی بود که دانشمندان مادی به آن دست یافته اند. او ایده خودش را در کتاب و و بسط می دهد. مقصود از راه طی شده نیز آن است که، انبیاء الهی از راهی که توسط دانشمندان تجربی طی شده است خبر می دهند. 3⃣ او می گوید: «حقیقت ادیان که در زمان انبیاء مهجور بود، با انسان امروزی بسیار مأنوس است. بشر از روز اول در راهی جز راه انبیاء پیش نرفته است و اتفاقاً دسته افراطی دوم که پیشرو آنها می باشند درجاده ای افتاده اند که سرمنزل آنها خدا و آخرت و دین است. شاید اینها به درک حقیقت مبدأ و معاد نزدیکتر باشند تا بسیاری از مقدسین خرافی مسلک.» منبع: ک. راه طی شده. ص 20 ↩ تبیین نظرات بازرگان در این مقام به طول می انجامد اما برای آنکه، شفافیت بیشتری نسبت به ایده او صورت بگیرد، از باب مثال می گویم؛ او برای شرح و تفسیر در ادیان الهی متمسک به قانون بقای ماده و انرژی می شود. 🔚 و در انتها این نکته را نباید از نظر دور داشت که، همه اینها برای او از سر دغدغه دینی بود اما آیا ایده اش درست بود یا خیر، بحث دیگری است. @monir_ol_din
کتاب-مباحث-بنیادین-راه-طی-شده-عشق-و-پرستش-ذره-ی-بی-انتها.jpg
25.3K
🔺 سال 1384 بود که با جمع مبارکی از دوستان که دغدغه داشتند، به مطالعه آراء و ایده ها پرداختیم. در همان جلسات بود که توانستم کتاب را بخوانم. 🔺ایده او بسیار بسیط و ساده اندیشانه است و در صورت و سطح با علوم طبیعی برخورد کرده و به عمق و ژرفا نرفته است. @monir_ol_din
1⃣ اهل تحقیق در باب نظریات و منازعات به خوبی می دانند که با اعضای باید از موضع آغاز کرد. چرا که «دین» عنصر محوری است که، تبیین نسبت با آن، زمینه سایر ایده پردازی ها می شود. ایشان، علیرغم تفاوت ظاهری که در گفتار خود داشتند حامل یک گفتمان واحد بودند که از آن گفتمان به نام می برم. آنچه که از ایشان برای من برجسته بود، فروکاستن رسالت دین در ترمیم معنویت انسانی (ک.عقلانیت و معنویت، ملکیان) و القای تجربیات معنوی است. (ک.بسط تجربه نبوی، سروش ص 279 ) 2⃣دین رقیق شده و لاغری که رسالت آن کاستن از رنج انسانی و حقیقت آن هم گونه ای تجربه و سلوک درونی است(ک.نقد قرائت رسمی از دین، شبستری ص334) رسالتی در مواجهه با علم مدرن - علوم تجربی و اجتماعی- ندارد. این دین در آخرین آرای سروش که البته ریشه در کتاب هم دارد، محصول ذهن پیامبر و تجربیات درونی او است و بریده از منبعی الهی و آسمانی است و حقیقت و حی هم همان است. حال که چنین است، همه می توانند در چنین تجربیاتی سهیم باشند و به معرفت هایی دست یابند. پس معرفت دینی غیر از حقیقت دین است که از دسترس انسانها بیرون است.(ک. قبض و بسط تئوریک شریعت، سروش ص163) 3⃣ از دیگر سو، علم را وحشی می داند که رام هیچ مرام و مسلکی نمی شود، شرقی و غربی / اسلامی و غیراسلامی هم ندارد، چرا که علم خاصیت کاشفیت از واقع دارد و بس.(ک.تفرج صنع، سروش) و زبان معرفت دینی غیر از زبان معرفت علمی است و نباید به هم آلوده شوند(ک.علم و ایمان، سروش ص 47) پس او و ملکیان از مدافعان هستند. چرا که موضوع علم امورات تجربی و مادی است و موضوع دین امورات معنوی و اخلاقی. روش علم ابتناء بر مشاهده است و روش دین هم اتکاء به وحی و تعبد است. ↩ پس در نظر ایشان سخن از نسبت میان دین و علم مدرن در حقیقت سخن از دو زبان متفاوت از هم است. هر کدام موضوعی، روشی و رسالت و غایتی دارند که نباید به هم آمیخته شوند. 🔚 تفصیل آراء ایشان مجال موسعی می طلبد، آن مقداری که می توانستم گزارش بدهم همانی بود که تقدیم شد. @monir_ol_din
نظریه ها و آراء در نسبت میان علم و دین.pdf
883.9K
✔ به دنبال مقاله ای بودم که، گزارشی مبسوط از آراء در باب علم و دین ارائه کرده باشد، به مقاله برادر محقق جناب دکتر قائمی نیک رسیدم. مطالعه این مقاله جهت دستیابی به تصویری از موضوع علم و دین مناسب است. ✔ آنچه بنده در چند خط نوشتم، مروری بر مطالعات چندین سال پیش بود. به همین دلیل، درباره برخی منابع فقط به ذکر اسم کتاب اکتفا کردم چرا که آدرس دقیق را در فیش هایم نداشتم. اگر در این باب مقاله ای نگاشته بودم حتماً تقدیم دوستان می کردم که مع الاسف..... @monir_ol_din
⭕️یکی از بزرگواران که بنده را رهین منت خود ساخته است، یادداشتی آکنده از درد "انقلاب فرهنگی" نوشته است که مطالعه آن خالی از بهره و فایده نیست؛ 👇👇👇 سلام علیکم؛ ⭕️با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، چهار پیشنهاد جنابعالی را مورد مداقه قرار دادیم. 1⃣ برد مقاله علمی در معرفی فرهنگستان و تفکر مرحوم علامه سید منیر (ره)، خوب است؛ لکن در جریان سازی این چارچوب فکری در حوزه توسعه، ساختار و کارآیی یا بعبارتی، برقراری ارتباط بین اعتقاد و عمل در حوزه زندگی مردم و مطالعات و تفکرات راهبردی، کافی نمی باشد. 2⃣ گزین گویه فلسفی و گزیده کلمات استاد، تنها یک کد/آدرس به مشتاقان و مخاطبان میدهد و هیچگاه به استنباط و استخراج فلسفه ی روش فهم و جریان سازی در حوزه عینیت منتج نمی گردد. 3⃣ پرونده علمی: چیدمان و مهندسی مطالبات حضرت آقا بدون ایجاد یک زیرساخت و تاسیس یک دستگاه عقلانیت فلسفی و منطقی جدید، راه به جایی نخواهد برد. ↩️ تمامی موارد پیش گفته، ممکن است پرونده علمی علما، فضلا و دانشمندان را به مدارج عالی ارتقا دهد، اما آنچه امروز برای ما زجرآور است، به مسلخ بردن و قربانی کردن "مبنای دین" در پیشگاه علوم جدید است و این سلاخی، نه تنها در دانشگاههای نظامی و غیر نظامی و مراکز راهبردی براحتی انجام میگیرد، بلکه متاسفانه تقابل دین و حوزه کارشناسی، در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم بصورت پر رنگ به چشم میخورد! و البته دولت که جای خود دارد!!! ✔️آیا در برابر تدابیر حضرت امام (ره) و حضرت آقا که همواره و پیوسته، حوزویان و دانشگاهیان را مورد خطاب قرار میدهند و میفرمایند "ما باید استراتژی قدرت را تعیین کنیم و نه دنیای غرب و هندسه قدرت بایستی از غرب به شرق جابجا گردد" آیا این تکلیف برای ما کافی نیست که هرچه زودتر فلسفه چگونگی قدرت را تاسیس نموده و از !دین، الگویی بسازیم تا مملکت را از این چالشهای کمر شکن رها نماییم؟؟ ✔️آیا به تعبیر حضرت آقا "میتوان با مبنا و منطق آمریکایی، سرباز اسلامی تربیت کرد؟؟" ✔️چرا کارشناسان فضای مجازی و جنگهای سایبری ما در باتلاق مبانی غرب گرفتار شدند و نمیتوانند هیچ راهی جهت برون رفت از بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیدا کنند؟؟ ↩️لذا همه مسائل ما، اعم از خرد، کلان و توسعه، به "فقدان تدوین مبنای دینی، فلسفی و منطقی" برمیگردد. بنظر این حقیر، مسئله اصلی ما همین است و واقعا جز این نیست! 🔸بلغ و ما بلغ . . . استاد عزیز؛ این بار گران ثقلی است که از خون شهدای صدر اسلام تا شهدای حرم و تا امروز، بر دوش ما سنگینی میکند. 🔸کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته موفق، موید و منصور باشید، من ا... التوفیق. نگارنده: دکتر سجاد کوچکی