eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
853 دنبال‌کننده
401 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🙏🙏 با پوزش فراوان، با توجه به پیگیری برخی از دوستان، امروز فهرست مطالب کانال را بازتکرار میکنیم. از عزیزان همراه بابت تکرار پوزش میطلبم. 🙏🙏
🔸🔸🔸 🔊 فهرست دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" 🔽🔽🔽 ✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ضرورت، موضوع، هدف https://eitaa.com/monir_ol_din/6 ✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/23 ✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت https://eitaa.com/monir_ol_din/33 ✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت" https://eitaa.com/monir_ol_din/41 ✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱ اصل "تغایر فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/53 ✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲ اصل "تغییر فی الجمله" اصل "هماهنگی فی الجمله" https://eitaa.com/monir_ol_din/64 ✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین" https://eitaa.com/monir_ol_din/74 ✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" اولین پاسخ؛ اصالت شیء https://eitaa.com/monir_ol_din/80 ✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین" دومین پاسخ؛ اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/126 ✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط https://eitaa.com/monir_ol_din/156 ✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/170 ✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/185 ✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها. https://eitaa.com/monir_ol_din/201 ✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/235 ✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/281 ✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/314 ✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان" https://eitaa.com/monir_ol_din/378 ✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق» https://eitaa.com/monir_ol_din/439 ✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت» https://eitaa.com/monir_ol_din/460 ✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی" موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت" https://eitaa.com/monir_ol_din/501 ✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» موضوع: تبیین نظام فاعلیت https://eitaa.com/monir_ol_din/535
📖فهرست که در کانال نشر داده شده است. 📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است. 🔸🔸🔸 ۱ 📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/9 ۲ 📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/14 ۳ 📖به روش چگونگی نیاز داریم. https://eitaa.com/monir_ol_din/29 ۴ 📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط https://eitaa.com/monir_ol_din/37 ۵ 📖تبیین "اصول انکارناپذیر" https://eitaa.com/monir_ol_din/70 ۶ 📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/87 ۷ 📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن https://eitaa.com/monir_ol_din/139 ۸ 📖تبیین حقیقت "اصالت ربط" https://eitaa.com/monir_ol_din/196 ۹ 📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق" https://eitaa.com/monir_ol_din/290 📖مبانی فلسفی «نظام ولایت» https://eitaa.com/monir_ol_din/491
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️ بعد از اتمام دومین دوره کلیات دو موضوع از مطالب کانال کنار گذاشته میشود؛ دروس و مرتبط. ✔️ و در مسیر پیش روی سه دسته مطالب مد نظر حقیر است که به داوری شما عزیزان بگذارم؛ ✔️ مجدانه منتظر نقادی های شما عزیزان فرهیخته هستم.🙏🙏 @monir_ol_din
۱ 🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزه‌های علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمق‌یابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزه‌های علمیّه‌اند که عالِم دینی درست میکنند. حوزه‌های علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. 🔺 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است. 🔺 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از «استقرار توحید در جامعه»؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): 🔺 پس این کاری که حوزه‌ی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفه‌ای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند. 🔺 بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیه‌ی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛(۱۶) گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفه‌ی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. 🔺 آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. ✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398 @monir_ol_din
بیانات مقام معظم رهبری- در دیدار با طلاب- 18 اردیبهشت 98.pdf
263.3K
عرض سلام محضر دوستان عزیز 1⃣ الحق و الانصاف بیانات مقام معظم رهبری بسیار خواندنی و بسی جای تأمل دارد. علیرغم اینکه مخاطب طلبه است اما برای هر کسی که دغدغه را دارد قابل استفاده است. 2⃣ امروز فقط بیاناتی را که ناظر بر دغدغه فوق بودند نقل کردم، فردا ان شاءالله عبارتی را از ایشان که وارد فضای معرفت شناختی می شود نقل خواهم کرد و ان شاءالله تأملاتی پیرامون کلام ایشان.
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
✔ برای تبیین مناسب ایده علمی آیت الله خامنه ای در باب ، روش درست آن است که، ایده ایشان در مقایسه با سایر آراء و انظار موردملاحظه قرار بگیرد. در این مقایسه از عبور می کنیم که خود داستان مفصلی در این باره دارد. 1⃣ در دوران معاصر یکی از جریانهایی که نسبت به موضوع مذکور، موضع گیری روشنی دارند، جریانی است که، دستاوردهای دانشمندان تجربی را و در برخی مواقع با آورده های انبیاء الهی می دانستند. شاخص ترین فرد این جریان، مهندس است. او تحصیلکرده رشته مهندسی در دانشگاه و انسانی متشرع بوده است. 2⃣ او اعتقاد داشت، آنچه در تعالیم دینی گفته می شود، تهافتی با دستاوردهای علوم طبیعی ندارد. بلکه با اندکی تأمل می توان دریافت که، مقصود انبیاء همانی بود که دانشمندان مادی به آن دست یافته اند. او ایده خودش را در کتاب و و بسط می دهد. مقصود از راه طی شده نیز آن است که، انبیاء الهی از راهی که توسط دانشمندان تجربی طی شده است خبر می دهند. 3⃣ او می گوید: «حقیقت ادیان که در زمان انبیاء مهجور بود، با انسان امروزی بسیار مأنوس است. بشر از روز اول در راهی جز راه انبیاء پیش نرفته است و اتفاقاً دسته افراطی دوم که پیشرو آنها می باشند درجاده ای افتاده اند که سرمنزل آنها خدا و آخرت و دین است. شاید اینها به درک حقیقت مبدأ و معاد نزدیکتر باشند تا بسیاری از مقدسین خرافی مسلک.» منبع: ک. راه طی شده. ص 20 ↩ تبیین نظرات بازرگان در این مقام به طول می انجامد اما برای آنکه، شفافیت بیشتری نسبت به ایده او صورت بگیرد، از باب مثال می گویم؛ او برای شرح و تفسیر در ادیان الهی متمسک به قانون بقای ماده و انرژی می شود. 🔚 و در انتها این نکته را نباید از نظر دور داشت که، همه اینها برای او از سر دغدغه دینی بود اما آیا ایده اش درست بود یا خیر، بحث دیگری است. @monir_ol_din
کتاب-مباحث-بنیادین-راه-طی-شده-عشق-و-پرستش-ذره-ی-بی-انتها.jpg
25.3K
🔺 سال 1384 بود که با جمع مبارکی از دوستان که دغدغه داشتند، به مطالعه آراء و ایده ها پرداختیم. در همان جلسات بود که توانستم کتاب را بخوانم. 🔺ایده او بسیار بسیط و ساده اندیشانه است و در صورت و سطح با علوم طبیعی برخورد کرده و به عمق و ژرفا نرفته است. @monir_ol_din
1⃣ اهل تحقیق در باب نظریات و منازعات به خوبی می دانند که با اعضای باید از موضع آغاز کرد. چرا که «دین» عنصر محوری است که، تبیین نسبت با آن، زمینه سایر ایده پردازی ها می شود. ایشان، علیرغم تفاوت ظاهری که در گفتار خود داشتند حامل یک گفتمان واحد بودند که از آن گفتمان به نام می برم. آنچه که از ایشان برای من برجسته بود، فروکاستن رسالت دین در ترمیم معنویت انسانی (ک.عقلانیت و معنویت، ملکیان) و القای تجربیات معنوی است. (ک.بسط تجربه نبوی، سروش ص 279 ) 2⃣دین رقیق شده و لاغری که رسالت آن کاستن از رنج انسانی و حقیقت آن هم گونه ای تجربه و سلوک درونی است(ک.نقد قرائت رسمی از دین، شبستری ص334) رسالتی در مواجهه با علم مدرن - علوم تجربی و اجتماعی- ندارد. این دین در آخرین آرای سروش که البته ریشه در کتاب هم دارد، محصول ذهن پیامبر و تجربیات درونی او است و بریده از منبعی الهی و آسمانی است و حقیقت و حی هم همان است. حال که چنین است، همه می توانند در چنین تجربیاتی سهیم باشند و به معرفت هایی دست یابند. پس معرفت دینی غیر از حقیقت دین است که از دسترس انسانها بیرون است.(ک. قبض و بسط تئوریک شریعت، سروش ص163) 3⃣ از دیگر سو، علم را وحشی می داند که رام هیچ مرام و مسلکی نمی شود، شرقی و غربی / اسلامی و غیراسلامی هم ندارد، چرا که علم خاصیت کاشفیت از واقع دارد و بس.(ک.تفرج صنع، سروش) و زبان معرفت دینی غیر از زبان معرفت علمی است و نباید به هم آلوده شوند(ک.علم و ایمان، سروش ص 47) پس او و ملکیان از مدافعان هستند. چرا که موضوع علم امورات تجربی و مادی است و موضوع دین امورات معنوی و اخلاقی. روش علم ابتناء بر مشاهده است و روش دین هم اتکاء به وحی و تعبد است. ↩ پس در نظر ایشان سخن از نسبت میان دین و علم مدرن در حقیقت سخن از دو زبان متفاوت از هم است. هر کدام موضوعی، روشی و رسالت و غایتی دارند که نباید به هم آمیخته شوند. 🔚 تفصیل آراء ایشان مجال موسعی می طلبد، آن مقداری که می توانستم گزارش بدهم همانی بود که تقدیم شد. @monir_ol_din
نظریه ها و آراء در نسبت میان علم و دین.pdf
883.9K
✔ به دنبال مقاله ای بودم که، گزارشی مبسوط از آراء در باب علم و دین ارائه کرده باشد، به مقاله برادر محقق جناب دکتر قائمی نیک رسیدم. مطالعه این مقاله جهت دستیابی به تصویری از موضوع علم و دین مناسب است. ✔ آنچه بنده در چند خط نوشتم، مروری بر مطالعات چندین سال پیش بود. به همین دلیل، درباره برخی منابع فقط به ذکر اسم کتاب اکتفا کردم چرا که آدرس دقیق را در فیش هایم نداشتم. اگر در این باب مقاله ای نگاشته بودم حتماً تقدیم دوستان می کردم که مع الاسف..... @monir_ol_din
⭕️یکی از بزرگواران که بنده را رهین منت خود ساخته است، یادداشتی آکنده از درد "انقلاب فرهنگی" نوشته است که مطالعه آن خالی از بهره و فایده نیست؛ 👇👇👇 سلام علیکم؛ ⭕️با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، چهار پیشنهاد جنابعالی را مورد مداقه قرار دادیم. 1⃣ برد مقاله علمی در معرفی فرهنگستان و تفکر مرحوم علامه سید منیر (ره)، خوب است؛ لکن در جریان سازی این چارچوب فکری در حوزه توسعه، ساختار و کارآیی یا بعبارتی، برقراری ارتباط بین اعتقاد و عمل در حوزه زندگی مردم و مطالعات و تفکرات راهبردی، کافی نمی باشد. 2⃣ گزین گویه فلسفی و گزیده کلمات استاد، تنها یک کد/آدرس به مشتاقان و مخاطبان میدهد و هیچگاه به استنباط و استخراج فلسفه ی روش فهم و جریان سازی در حوزه عینیت منتج نمی گردد. 3⃣ پرونده علمی: چیدمان و مهندسی مطالبات حضرت آقا بدون ایجاد یک زیرساخت و تاسیس یک دستگاه عقلانیت فلسفی و منطقی جدید، راه به جایی نخواهد برد. ↩️ تمامی موارد پیش گفته، ممکن است پرونده علمی علما، فضلا و دانشمندان را به مدارج عالی ارتقا دهد، اما آنچه امروز برای ما زجرآور است، به مسلخ بردن و قربانی کردن "مبنای دین" در پیشگاه علوم جدید است و این سلاخی، نه تنها در دانشگاههای نظامی و غیر نظامی و مراکز راهبردی براحتی انجام میگیرد، بلکه متاسفانه تقابل دین و حوزه کارشناسی، در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم بصورت پر رنگ به چشم میخورد! و البته دولت که جای خود دارد!!! ✔️آیا در برابر تدابیر حضرت امام (ره) و حضرت آقا که همواره و پیوسته، حوزویان و دانشگاهیان را مورد خطاب قرار میدهند و میفرمایند "ما باید استراتژی قدرت را تعیین کنیم و نه دنیای غرب و هندسه قدرت بایستی از غرب به شرق جابجا گردد" آیا این تکلیف برای ما کافی نیست که هرچه زودتر فلسفه چگونگی قدرت را تاسیس نموده و از !دین، الگویی بسازیم تا مملکت را از این چالشهای کمر شکن رها نماییم؟؟ ✔️آیا به تعبیر حضرت آقا "میتوان با مبنا و منطق آمریکایی، سرباز اسلامی تربیت کرد؟؟" ✔️چرا کارشناسان فضای مجازی و جنگهای سایبری ما در باتلاق مبانی غرب گرفتار شدند و نمیتوانند هیچ راهی جهت برون رفت از بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیدا کنند؟؟ ↩️لذا همه مسائل ما، اعم از خرد، کلان و توسعه، به "فقدان تدوین مبنای دینی، فلسفی و منطقی" برمیگردد. بنظر این حقیر، مسئله اصلی ما همین است و واقعا جز این نیست! 🔸بلغ و ما بلغ . . . استاد عزیز؛ این بار گران ثقلی است که از خون شهدای صدر اسلام تا شهدای حرم و تا امروز، بر دوش ما سنگینی میکند. 🔸کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته موفق، موید و منصور باشید، من ا... التوفیق. نگارنده: دکتر سجاد کوچکی
1⃣ یکی دیگر از کسانی که مجدانه در مقام برآمده است، دکتر است. ایشان فیزیکدان و مؤسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف هستند. او با مروری به تاریخ جهان غرب و زمینه های جدایی و تعارض علم و دین، یادآور می شود که، پیش از سیطره ایده تعارض، دانشمندان علوم طبیعی غرب عمدتاً انسانهایی موحد و دیندارد بودند. و گرایشهای دینی ایشان سایه بر پژوهشها و تحقیقات علمی شان می افکند. 2⃣ ایشان معتقد است؛ باید بپذیریم که، علم محدودیت هایی دارد و دین نیز امکان جهت دهی به پژوهشهای علمی را دارد. عقاید دینی، اصول فلسفی و ارزشهای اخلاقی می توانند آراء علمی را متأثر از خودسازند. به نظر می رسد، ایده ایشان را می توان برای دانست. به این معنا که دانشمند علمی در فرآیند تحقیقاتی خود از ابتدای کار تا انتهای آن، از نوع انتخاب مسئله و گمانه زنی ها و ... متأثر از عقاید دینی و اصول فلسفی خود اقدام می کند. 3⃣ جهان بینی الهی هم بر فرآیند علمی تأثیر می گذارد هم بر استفاده از محصول علم. «اگر کار علمی در پرتو جهان بینیِ الهی انجام شود، نتیجه اش در جهتِ تأمین نیازهای مادی و معنوی بشر خواهد بود؛ ولی، اگر این فعالیت، در پرتو جهان بینیِ سکولار انجام شود، تضمینی بر مخرب بودن آن وجود نخواهد داشت.»(نقل از مقاله؛ نظریه ها و آراء در باب علم دینی) ↩ نمی خواهم در مقام نقد بر ایده ایشان برآیم، اما به نظرم می رسد، مجال طرح این سؤال وجود دارد که، آیا امکان این امر وجود دارد که، جهت دهی جهان بینی ها بر علم، ضابطه مند و شاخصه دار شود؟ از کلیت بیرون آمده و دارای قاعده و معیار گردد؟ و اینکه آیا ایده جناب گلشنی به دنبال چنین ضابطه نگاری های هست؟ @monir_ol_din
12927_600_800.jpg
16.3K
🔸کتاب دربردارنده دیدگاه دکتر مهدی گلشنی می باشد. 🔸 برای مطالعه خلاصه دیدگاه ایشان، می توانید به مقاله؛ نظریه ها و آراء در باب علم و دین برادر قائمی نیک که 👆👆👆 بارگذاری شده است، مراجعه فرمایید. @monir_ol_din
⚫️ السّلامُ علیکِ یا اُمَّ المؤمنين ياخديجةَ الكبري⚫️ صَلَّي اللهُ عَليكِ و عَلي بَعلكِ و عَلي بِنتكِ، و لعنةُ اللهِ عَلي اَعدائکِ أَجمعين. عرض تسلیت به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواحناله الفداء و عموم شیعیان و محبین آل الله. @monir_ol_din
✔ تا بدینجا در سه شماره، به ایده سه طیف و سه شخصیت از موطن دانشگاه اشاره شد. ایده مهندس بازرگان بود، ایده سروش بود و ایده دکتر گلشنی بود. از بین علمای دین هرچند فراوان هستند که درباره صحبت کرده اند، اما آنچه که محل بحث است؛ نسبت دین با علوم طبیعی است. از این رو، بسیاری از آنان از موضوع بررسی بیرون می مانند و در این میان، آیت الله جوادی آملی هستند که با بیان نظریه ای خاص از نسبت میان دین و علوم طبیعی سخن رانده اند. 1⃣ نظریه ایشان را می بایست، نظریه دانست که از طریق ضمیمه برخی مبانی و اصول به این علوم حاصل می شود، نه آنکه حاصل نظریه ایشان باشد. 2⃣ در نظر ایشان یک نظریه علمی اگر بواقع علم باشد قطعاً اسلامی است چه صاحب نظریه مسلمان باشد چه غیرمسلمان. چرا که آن شخص فعل الهی را که همان تکوین و هستی است می کاود و اگر عالمانه نه با خیال و وهم به نظریه ای دست یابد اسلامیت آن نظریه تأمین است. 3⃣ از آنجا که در دوران کنونی می دانیم که، علوم تجربی موجود متأثر از مبانی هستند که امکان انتساب آنها به اسلامیت را مشکل می سازد، ایشان راهکاری اصلاحی برای ارائه می کنند. راهکار ایشان در دو مبنا خلاصه می شود؛ و . ایشان معتقدند با ملاحظه این دو مبنا و ضمیمه آنها به نظریه علمی می توان اصلاح علوم تجربی را توقع داشت. @monir_ol_din
نظریه علم دینی آقای جوادی آملی- سوزنچی.pdf
446.4K
🔺 مقاله ای از آقای دکتر سوزنچی در تبیین نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی وجود دارد که در اختیار دوستان می گذارم. جناب آقای سوزنچی از کسانی هستند که مدافع نظریه ایشان می باشند. به همین دلیل از بین همه تبیین هایی که از نظریه ایشان صورت گرفته است، این مقاله را برای دوستان پیشنهاد می کنم. 🔺با مطالعه دقیق مقاله آقای سوزنچی می توان به نقدهایی دست یافت، لیکن مجال طرح آن نقدها در این پرونده وجود ندارد و ان شاءالله در فرصتی دیگر. 🔺 و تنها به این نکته اشاره نمایم که؛ ادعای اینکه هر آن چیزی که علمی است پس اسلامی است، یکی از مواضعی است که ایجاد سؤال و تأمل می نماید. @monir_ol_din
👌 شاید برخی از دوستان اینگونه اشکال کنند که، علمای مطرح دوران معاصر، مانند ، ،، و برخی دیگر درباره نسبت دین و علوم طبیعی بسیار سخن گفته اند. و اینطور نیست که فقط در این باره نظریه ای داشته باشند. ✔این سخن درست است. در مقطع قبل از انقلاب یکی از پرسشهای فکری جامعه، این بود که آیا دین با دستاوردهای بشری تعارض و تضاد دارد؟ پاسخ به این سؤال، چنین بود که؛ دین مشوق انسانها به علم و تحقیق است و هیچ مخالفتی با تلاش علمی بشر ندارد. هرچند با برخی نظریات مانند تعارض جدی داشته باشد. این پاسخ، ایده مشترک غالب علما در آن دوران بوده است. ✔ حال که، تعارضی میان دین و علم وجود ندارد. سؤال این پرونده علمی مطرح می شود که؛ دین چگونه می تواند در علوم طبیعی مؤثر واقع شود؟ این سؤال نیز با الهام از کلام ای برجسته شد که، ایشان فرمودند؛ دین باید به علوم طبیعی جهت دهی کند. ✔ بنابراین در این میان، نظریه در مقام پاسخ به این سؤال برآمده است و ذیل مبحث قرار نمی گیرد بلکه ذیل سؤال از قرار می گیرد. هرچند نمی توان انکار نمود که در کلام سایر عالمان حوزوی نیز رهیافتهایی وجود دارد، اما نه در قامت یک نظریه. @monir_ol_din
علم و دین از دیدگاه استاد مطهری.docx
66.3K
🔺در این تحقیق، به خوبی به نسبت میان دین با علم و فلسفه از منظر استاد متفکر شهید مطهری پرداخته اند.