n00000328-b.jpg
15.5K
#مقالات_فلسفی_1
📖 تحقیقی مختصر پیرامون «ایمانی بودن حرکت فلسفه اسلامی»
🔸 مؤلف؛ حجة الاسلام محمد متقیان
🔸 تاریخ نگارش؛ آبان 1391
#تاریخ_تکاملی_فلسفه_اسلامی
لینک یادداشت در سایت فرهنگستان؛
http://www.isaq.ir/vdcgr79w4ak9x.pra.html
https://eitaa.com/monir_ol_din/544
اشاره ای گذرا به ایمانی بودن حرکت فلسفه اسلامی.pdf
303K
✅ توضیحات:
1⃣ یادداشت «ایمانی بودن حرکت فلسفه اسلامی» به تاریخ تکاملی فلسفه اسلامی اشاره دارد. یعنی متون فلسفی حکایت از آن دارند که فلسفه اسلامی در مسیر تطورات خود به "ایمانی بودن" نزدیکتر می شود.
2⃣ این یادداشت، چکیده ای از مقاله ای طولانی است که، در سال ۱۳۹۱ نگاشته ام. شواهد فراوانی را در آن تحقیق ارائه کرده ام که ادعای مذکور را میتوان اثبات نمود.
@monir_ol_din
13911123_1323899.jpg
71.9K
#پرونده_علمی_1
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1
✅ فلسفههای مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که #امتدادحکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل #حکومت. ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه #ذهنیاتمحض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین #مسئلهاقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.»
🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی"
#اِمتدادِحِکمتوَفَلسَفِه
https://eitaa.com/monir_ol_din/585
13971213_0641917.jpg
75.2K
#پرونده_علمی_1
⭕ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی-2
✅ ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم.
✅ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید.
✅ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.
🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با «اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی» - 1397/12/13
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
@monir_ol_din
#گزین_گویه_فلسفی_5
⭕ موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-1
1⃣ به جز بخش قلیلی از اساتید فلسفه، غالب فلاسفه در دوران معاصر از نحله های گوناگون، پیگیر دغدغه امتداد عملی فلسفه اسلامی هستند. از فعالیت های ایشان (#مکتب_قم) چنین برمی آید که این امتداد عملی را نیز در موضوعات #علوم_انسانی جستجو می کنند.
2⃣ معنای امتداد عملی فلسفه اسلامی این است که؛ اصول و قواعد فلسفی که ویژگی «کلیت» دارند، متنزل در مفاهیم علمی شوند که ویژگی برجسته آنها «تعین یابی» در حدود و قواره های موضوعات عینی است. یعنی آن مفاهیمی که به دلیل کلیت بنیادین، از «تجرد عقلانی» برخوردارند - ما لم یصر ریاضیاً أو طبیعیاً- باید تنزل یافته و در لباس مفاهیمی درآیند که کمیت و کیفیت - متکمم و متکیف- برمی دارند.
3⃣ به عنوان مثال؛ نمی توان با استفاده از اصل کلی «اصالت الوجود» درباره موضوع «جامعه» سخن گفت و بحث نمود. چرا که در مرتبه این قاعده «مطلق» حیثیت اصیل هر موجودی همان وجود آن است و تمام موجودات ذیل اصالت وجود به وحدت می رسند. بنابراین نیاز به مفاهیمی است که، مبتنی بر اصالت الوجود، درباره «وجود مقید جامعه» بحث نمایند و مرزهای این وجود را از سایر وجودهای مقید مانند «نفس انسانی» روشن سازند.
🔚 حال سؤال این است که، آیا تنزل از مفاهیم کلی فلسفی به مفاهیم متعین علمی و یا تقیید مفاهیم مطلقه فلسفی - که همان امتداد عملی فلسفه اسلامی است- صورت یافته است؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/613
#گزین_گویه_فلسفی_6
⭕موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی_2
✅ به عبارتی از کلام آیت الله جوادی آملی دقت کنید:
«حکمت متعالیه با تکیه بر اینکه انسان حی متأله است نه حیوان ناطق، آمده تا بخش بود و نبود را خود برعهده بگیرد و بخش باید و نباید را هم به حکمت عملی بسپرد و میان بود و نبود با باید و نباید پیوند برقرار کند تا بتوان با بهره گیری از مقدمه ای از بود و نبود و مقدمه ای از باید و نباید، به تشکیل قیاس پرداخت و نتیجه گرفت؛ زیرا اگر چه حکمت نظری عهده دار ادله اولی سیاست و اداره کشور و تأمین نیازهای جامعه است، جایگاه این مباحث (سیاست) در بخش حکمت عملی است نه بخش نظری حکمت متعالیه. بر این اساس نباید توقع داشت با اصالت وجود، حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث بودن نفس، قانون علیت و مانند آن بتوان راهی به سیاست یافت.»
1⃣ محمل بحث همان انتهای عبارت است و سؤال ما این است که؛ پرداخت سیاست چه الزامات و اقتضائاتی دارد که مبانی نظری حکمت متعالیه مانند اصالت وجود، توان ارائه تصویری از آن را ندارند؟ چه اقتضائاتی در امر سیاست و جامعه پردازی وجود دارد و چه محدودیتی در تنزل و تسری اصالت وجود به این موضوعات وجود دارد؟
2⃣ چنین سخنی از حکیم بزرگ دوران معاصر، می طلبد تا طلاب و پژوهشگران و دانشجویان فلسفه پیرامون دو مقوله بسیار مهم به تأمل و تحقیق بپردازند؛ اقتضائات مفهومی جامعه پردازی و ظرفیت مفاهیم فلسفی اسلامی.
https://eitaa.com/monir_ol_din/618
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه.pdf
3.71M
مقاله «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» حاصل سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی است که در افتتاحیه همایش «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» ایراد کرده اند.
نکات قابل تأملی در این سخنرانی وجود دارد که بنده به تناسب آن بخشی را که از موانع امتداد عملی فلسفه اسلامی محسوب می شود، در #گزین_گویه_فلسفی_6 آورده ام.
@monir_ol_din
نقد الگوی پیشرفت- بخش مبانی.mp3
25.76M
#صوت_متفرقه_1
#نقد_مبانی_الگوی_پیشرفت
✔گفتگویی با یکی از دوستان عزیز صورت گرفته بود، پیرامون «نقد بخش مبانی سند الگوی پیشرفت». از آنجا که این گفتگو اساساً ماهیتی فلسفی دارد و نقادی حقیر هم از موضع فلسفی است، به نظرم آمد که این فایل صوتی در اختیار عزیزان قرار بگیرد؛
🔺هم به جهت اینکه، این گفتگو به نوعی تطبیق مباحث فلسفی «فلسفه چگونگی اسلامی» بر یک موضوع اجتماعی مهم مانند سند الگوی پیشرفت است.
🔺 هم به جهت اینکه، اگر عزیزان نکات و انتقاداتی داشته باشند، می توانند با تمرکز بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت ارائه فرمایند.
https://eitaa.com/monir_ol_din/641
سند الگوی پیشرفت.docx
28.7K
🔶 عمده نقدهایی که به نظر بنده بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت وارد است، به این صورت است؛
1- عدم ارتباط منطقی میان بخش مبانی و سایر بخش های سند.
2- فقدان روش شناسی علمی واحد و روشن در تدوین بخش مبانی.
3- عدم ارتباط منطقی میان مبانی خداشناختی با سایر مبانی علی الخصوص بخش ارزش شناسی. و همچنین عدم ارتباط منطقی میان هر کدام از مبانی با همدیگر.
4- فقدان «فلسفه چگونگی اسلامی» برای ترسیم اجزاء بخش مبانی.
🔸به همراه تعدادی نقدهای جزئی در بحث از هرکدام از مبانی.
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
🔶 عمده نقدهایی که به نظر بنده بر بخش مبانی سند الگوی پیشرفت وارد است، به این صورت است؛ 1- عدم ارتباط
در حاشیه #نقد_مبانی_سند_الگوی_پیشرفت
☑ متن سند الگوی پیشرفت گواهی بسیار مهمی است بر اینکه، ما نیازمند به #فلسفه_چگونگی_اسلامی هستیم. توضیح اینکه؛
1⃣ یکی از اصول بنیادین این فلسفه، اصل «ربط» است. اصل ربط بدان معناست که، میان «وحدت و کثرت» در هر متعینی یک «وحدت ترکیبی واقعی» وجود دارد.
2⃣ وحدت ترکیبی، یعنی اجزاء و ابعاد پیکره یک پدیده، منفصل و مجزای از همدیگر نیستند، و نیز وحدت و یکپارچگی آنها هم به حدی نیست که، همه اجزاء تبدیل به یک جزء شوند. فلذا وحدت ترکیبی، به معنای ملاحظه وحدت در حاق کثرت و کثرت در حاق وحدت است. (توضیح بیشتر این نظریه در دروس فلسفه چگونگی اسلامی)
3⃣ نظریه وحدت ترکیبی غیر از نظریه «وحدت تشکیکی صدرایی» است، و اساساً این نظریه با درنظر گرفتن نقاط قوت نظریه تشکیک در مقام رفع خلأهای آن برآمده است. در مقاله ای که به نقد تشکیک پرداخته ام و در همایش #علوم_انسانی_شیراز ارائه شد، آن خلأها را یادآوری کرده ام.
🔚 خلاصه آنکه، آنچه که در این سند و اسناد مشابه آن مانند #سند_بنیادین_تحول_آموزش_پرورش یافت نمی شود، ملاحظه منطقی روابط میان بخشها و اجزای سند است. چنین سندنگاریهایی یادآور (روز وحدت حوزه و دانشگاه) است که با کنارهم قرار دادن دو صندلی در یک همایش برای روحانی و دانشگاهی، تلقی وحدت دارند. بخش مبانی این سند را حوزویان نگاشته اند و بخش های دیگر را دانشگاهیان و آنچه در این میان موج میزند، #انفصال_حوزه_دانشگاه است نه #وحدت_حوزه_دانشگاه.
#ضرورت_فلسفه_چگونگی_اسلامی
@monir_ol_din
13980218_0342474.jpg
383.3K
✔ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار ۱۸ اردیبهشت با طلاب حوزه های علمیه فرمودند:
🔸حوزه علمیه؛ مسئولیتی سنگین تر از گذشته دارد.🔸
@monir_ol_din
13980218_0542474.jpg
2.72M
✔ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار ۱۸ اردیبهشت با طلاب حوزه های علمیه فرمودند:
🔸حوزه علمیه؛ مرکز آموزش و تحقق عملی معارف اسلامی.🔸
@monir_ol_din
#الاعتذار 🙏🙏
با پوزش فراوان، با توجه به پیگیری برخی از دوستان، امروز فهرست مطالب کانال را بازتکرار میکنیم.
از عزیزان همراه بابت تکرار پوزش میطلبم.
🙏🙏
🔸🔸🔸
🔊 فهرست #جلسات_تدریس دوره "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
🔽🔽🔽
✅ جلسه اول " کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ضرورت، موضوع، هدف
https://eitaa.com/monir_ol_din/6
✅ جلسه دوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل هدف فلسفه چگونگی اسلامی
https://eitaa.com/monir_ol_din/23
✅ جلسه سوم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تحلیل سوال محوری فلسفه چگونگی اسلامی - ضرورت معیار صحت
https://eitaa.com/monir_ol_din/33
✅ جلسه چهارم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: ادامه بحث "ویژگیهای معیار صحت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/41
✅جلسه پنجم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار- ۱
اصل "تغایر فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/53
✅ جلسه ششم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: توضیح اصول غیرقابل انکار-۲
اصل "تغییر فی الجمله"
اصل "هماهنگی فی الجمله"
https://eitaa.com/monir_ol_din/64
✅جلسه هفتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: نگاهی دوباره به "اصول کلی تعین" یا "معیار صحت فلسفه تعین"
https://eitaa.com/monir_ol_din/74
✅ جلسه هشتم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
اولین پاسخ؛ اصالت شیء
https://eitaa.com/monir_ol_din/80
✅ جلسه نهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از "علت تعین"
دومین پاسخ؛ اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/126
✅ جلسه دهم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: بررسی پاسخهای متعدد به سوال از علت تعین
سومین پاسخ؛ هم اصالت شی هم اصالت شرایط
https://eitaa.com/monir_ol_din/156
✅جلسه یازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: عبور از پاسخهای غلط و آغاز مراحل ایجابی فلسفه چگونگی اسلامی
اولین مرحله ایجابی: اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/170
✅جلسه دوازدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مسئله «نسبت بین وحدت و کثرت» مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/185
✅جلسه سیزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: بررسی تطبیقی اصالت ربط با نظریه سیستم ها.
https://eitaa.com/monir_ol_din/201
✅جلسه چهاردم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تصویرهای مبتنی بر اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/235
✅جلسه پانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد «اصالت ربط» و ورود به «مرحله تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/281
✅جلسه شانزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین مرحله «اصالت تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/314
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۲ "تقوم زمان و مکان"
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
✅ جلسه هجدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق۳- «بحث از طرف تعلق»
https://eitaa.com/monir_ol_din/439
✅ جلسه نوزدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: نقد "اصالت تعلق" و ورود به «مرحله فاعلیت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/460
✅ جلسه بیستم "کلیات فلسفه چگونگی اسلامی"
موضوع: تبیین مرحله "نظام فاعلیت"
https://eitaa.com/monir_ol_din/501
✅جلسه بیست و یکم«کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: تبیین نظام فاعلیت
https://eitaa.com/monir_ol_din/535
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
📖فهرست #متون_فلسفی که در کانال #دروس_فلسفه_چگونگی_اسلامی نشر داده شده است.
📖 متون مذکور از بیانات استاد سیدمنیرالدین حسینی (ره) و برخی شاگردان ایشان استفاده شده است.
🔸🔸🔸
#متن_فلسفی_۱
📖موضوع کار فرهنگستان چیست؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/9
#متن_فلسفی_۲
📖 به فلسفه چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/14
#متن_فلسفی_۳
📖به روش چگونگی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/29
#متن_فلسفی_۴
📖تبیین انکارناپذیری از کتاب "اصالت ربط
https://eitaa.com/monir_ol_din/37
#متن_فلسفی_۵
📖تبیین "اصول انکارناپذیر"
https://eitaa.com/monir_ol_din/70
#متن_فلسفی_۶
📖توضیح مبنای "اصالت شیء" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/87
#متن_فلسفی_۷
📖توضیح مبنای "اصالت شرایط" و نقد آن
https://eitaa.com/monir_ol_din/139
#متن_فلسفی_۸
📖تبیین حقیقت "اصالت ربط"
https://eitaa.com/monir_ol_din/196
#متن_فلسفی_۹
📖تبیین حقیقت "اصالت تعلق"
https://eitaa.com/monir_ol_din/290
#متن_فلسفی_10
📖مبانی فلسفی «نظام ولایت»
https://eitaa.com/monir_ol_din/491
🔸🔸🔸
فهرست👌 #گزین_گویه_فلسفی که در کانال بارگذاری شده است.
🔽🔽🔽
#گزین_گویه_فلسفی_1
👌 به #فلسفه_چگونگی_اسلامی نیاز داریم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/320
#گزین_گویه_فلسفی_2
👌 ترابط #وحی_عقل_تجربه
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
#گزین_گویه_فلسفی_3
👌 چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/385
#گزین_گویه_فلسفی_4
👌#شبهات_عینی
https://eitaa.com/monir_ol_din/449
#گزین_گویه_فلسفی_۵
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۱
https://eitaa.com/monir_ol_din/613
#گزین_گویه_فلسفی_۶
👌موانع #امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی-۲
https://eitaa.com/monir_ol_din/618
#اطلاعیه
✔️ بعد از اتمام دومین دوره کلیات #فلسفه_چگونگی_اسلامی دو موضوع از مطالب کانال کنار گذاشته میشود؛
#صوت دروس #فلسفه_چگونگی_اسلامی
و
#متون_فلسفی مرتبط.
✔️ و در مسیر پیش روی سه دسته مطالب مد نظر حقیر است که به داوری شما عزیزان بگذارم؛
#مقالات_علمی
#گزیده_کلمات_استاد
#گزین_گویه_فلسفی
#پرونده_علمی
✔️ مجدانه منتظر نقادی های شما عزیزان فرهیخته هستم.🙏🙏
@monir_ol_din
#تحقق_عملی_معارف_اسلامی_۱
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):
🔺 آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزههای علمیّه مرکز آموزش اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقیابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزههای علمیّهاند که عالِم دینی درست میکنند. حوزههای علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند.
🔺 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزهی علمیّه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است.
🔺 بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از «استقرار توحید در جامعه»؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است.
✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398
#استقرار_توحید_در_جامعه
@monir_ol_din
#تحقق_عملی_معارف_اسلامی_2
🔸 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):
🔺 پس این کاری که حوزهی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفهای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند.
🔺 بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیهی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛(۱۶) گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل. طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفهی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد.
🔺 آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعهی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزهی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است.
✔ برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه- 18 اردیبهشت 1398
#باید_بنشینید_فکر_کنید_دیگر
@monir_ol_din
بیانات مقام معظم رهبری- در دیدار با طلاب- 18 اردیبهشت 98.pdf
263.3K
عرض سلام محضر دوستان عزیز
1⃣ الحق و الانصاف بیانات مقام معظم رهبری بسیار خواندنی و بسی جای تأمل دارد.
علیرغم اینکه مخاطب طلبه است اما برای هر کسی که دغدغه #تحقق_عملی_معارف_اسلامی را دارد قابل استفاده است.
2⃣ امروز فقط بیاناتی را که ناظر بر دغدغه فوق بودند نقل کردم، فردا ان شاءالله عبارتی را از ایشان که وارد فضای معرفت شناختی می شود نقل خواهم کرد و ان شاءالله تأملاتی پیرامون کلام ایشان.
#پرونده_علمی_2
#نسبت_دین_با_علوم_طبیعی_1
✔حضرت آیتاللهخامنه ای(مدظله العالی):
«در زمینهی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل #علومطبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهتگیری اینها را هم #حوزه بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهتگیری حرکت علمی را حوزهها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم #جهت میدهد. علم میتواند در خدمت بشر باشد، میتواند علیه بشر باشد؛ میتواند در خدمت عدالت باشد، میتواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهدهی حوزه است.»
🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398
↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت میدهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفتشناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی میتواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهدهدار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی میطلبد؟
https://eitaa.com/monir_ol_din/702