eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
769 دنبال‌کننده
152 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَقُلنا يـٰٓـٔادَمُ اسكُن اَنتَ وَزَوجُكَ الجَنَّةَ وَكُلا مِنها رَغَدًا حَيثُ شِئتُما وَلا تَقرَبا هٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكونا مِنَ الظّٰلِمينَ (بقره/35) گفتیم: «ای آدم، تو و همسرت در این باغ، ساكن شوید و از هر جا كه خواستید، فراوان و گوارا بخورید؛ و به این درخت، نزدیک نشوید؛ كه ستم‌كار خواهید شد.» ✅ بهشت آدم را بعضی پاكان و نیكان می‌دانند؛ ولی صحیح این است كه بهشت آدم، یكی از باغ‌های پرنعمت و روح‌افزای یكی از مناطق سرسبز زمین بوده است؛ زیرا اولاً بهشت موعود قیامت، نعمتی جاودانی است كه در آیات بسیاری از قرآن به جاودانه بودن آن اشاره شده و بیرون رفتن از آن ممكن نیست. ثانیاً نه ابلیس آلوده و بی‌ایمان در آن راهی دارد، نه وسوسه‌های شیطانی و نه نافرمانی خدا. ✅ از اینجا روشن می‌شود كه منظور از هبوط و نزول آدم به زمین، است و نه مكانی؛ یعنی از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سرسبز پایین آمد. این احتمال نیز داده شده كه این بهشت در یكی از كرات آسمانی بوده و به این نكته در بعضی از روایات اسلامی اشاره شده است. ✅ همچنین ممكن است كلمۀ سماء در این‌گونه روایات، اشاره به باشد و نه مكان بالا. به هر حال، شواهد فراوانی نشان می‌دهد كه این بهشت غیر از بهشت سرای دیگر است؛ چرا كه بهشت قیامت، نتیجۀ اعمال انسان و انسانی است و این بهشت، مقدمه اعمال و برنامه‌های آدم و او بوده است. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص6 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/35) 💢 «یٰٓـٔادَمُ»: در مطلب مربوط به آیه 31 سوره بقره توضیح دادیم که الف در حرف تنبیه «ها» در رسم‌المصحف حذف می‌شود. همچنین الف در حرف ندای «یا» نیز در نگارش مصحف حذف می‌شود. بر اساس همین قاعده، کلمۀ «یٰٓـٔادَمُ» که متشکل از دو کلمه: یا (حرف ندا) + ءادَم (اسم) است با حذف الف از حرف ندای «یا» و جایگزین کردن الف کوچک به جای آن نوشته می‌شود: یٰٓـٔادَمُ. ✓ علامت‌گذاری این کلمه در شیوه‌های پنج‌گانه به شکل‌های زیر است: ضبط : حرکت فتحه همراه الف کوچک روی «یاء» و روی همزه قبل از الف: یَـٰٓـَٔادَم ضبط : یٰٓاٰدَم ضبط : یَآ اٰدَم، یٰآ اٰدَم ضبط : یٰآ اٰدَم ضبط : یٰٓـٔادَم 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 6 آبان 1403 🔅 فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ مِن رَبِّهٖ كَلِمٰتٍ فَتابَ عَلَيهِ اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/37) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 37 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Ms Add.1111 ✓ محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه کمبریج ✓ خط: ، دسته D ✓ تعداد برگه‌ها: 83 برگه (شامل آیات سور حمد و بقره 1 تا 228) ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 7 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 133*160 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم زر ✓ علامت تعشیر: یک گل هشت‌پر طلایی ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: در یک قاب مستطیل طلاکاری‌شده با خط و به رنگ طلا نوشته شده است. ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه و نقاط مدور سبزرنگ برای نشان دادن سایر ✅ در دو صفحه نخست، سوره حمد با قلم زر در یک قاب طلاکاری مستطیل‌شکل مذهّب نوشته شده است، سپس دو صفحه آغازین مذهّب و پس از آن سوره بقره قرار دارد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/37) تَلَقّیٰ: گرفت، دريافت کرد. تابَ عَلَیهِ: لطف كرد به او. التَّوّابُ: بسيارلطف‌کننده 🔸منبع: ، ج1، ص27 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/37) ❇️ عَنِ ابنِ عَبّاسٍ قالَ: سَاَلتُ النَّبِیَّ عَلَیهِ السَّلامُ عَنِ الكَلِماتِ الَّتی تَلَقّاها آدَمُ مِن رَبِّهٖ فَتابَ عَلَيهِ؛ قالَ: سَاَلَه بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِیٍّ وَفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ اِلّا تُبتَ عَلَیَّ فَتابَ عَلَيهِ. ❇️ ابن عباس: از پيغمبر صلّی الله علیه و آله پرسيدم كلماتی كه آدم از پروردگار خود دريافت کرد و به بركت آن كلمات، خداوند توبه آدم را پذيرفت چه بود؟ فرمودند: از خداوند درخواست كرد كه بارالها به حق محمد [صلّی الله علیه وآله] و علی و فاطمه و حسن و حسين [علیهم‌السلام] توبه ام را بپذير و خداوند توبه اش را پذيرفت. 🔸منبع: خصال، ج2، ص270 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ مِن رَبِّهٖ كَلِمٰتٍ فَتابَ عَلَيهِ اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/37) پس (از فرود آمدن از آن مكان و منزلت،) آدم، كلماتی (باعظمت) از جانب پروردگارش دریافت كرد، و در نتیجه، (خدا) توبه او را پذیرفت. اوست که بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. ✅ برخی از مفسرین گفته‌اند: منظور از كلمات باعظمتی که حضرت آدم با آن توبه کرد همان جمله‌اى است كه در سوره اعراف آیه 23 آمده است؛ یعنی عبارت: «رَبَّنا ظَلَمنآ اَنفُسَنا وَاِن لَم تَغفِر لَنا وَتَرحَمنا لَنَكونَنَّ مِنَ الخـٰسِرينَ». به خدا عرض کردند: «پروردگارا، ما به خود ستم کردیم، و اگر ما را نیامرزی و بر ما رحم نکنی، بی‌گمان از زیان‌کاران خواهیم شد.» علامه طباطبایی (ره) بر این نظریه، اشکال وارد کرده و می‌گوید: در سوره اعراف، این کلمات (رَبَّنا ظَلَمنآ اَنفُسَنا...) قبل از هبوط آدم آمده است ولی در سوره بقره، ابتدا هبوط آدم آمده و سپس «فَتَلَقّیٰٓ ءادَمُ...» مطرح شده است. ✅ همچنین طبق آنچه از روايات استفاده مى‌شود، مراد از كلماتى كه آدم به‌وسيله‌ آن، توبه کرد، توسّل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمّد و اهل‌بيت او عليه و عليهم السلام است، چنانكه در تفسير درّ المنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم براى پذيرش توبه‌اش، خداوند را به حق اين نام‌ها قسم داد: «محمّد وعلىّ وفاطمة والحسن والحسين.» 🔸 منبع: المیزان، ج1، ص133؛ تفسیرنور، ج1، ص99 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/37) ✅ در این آیه، دو الف از دو کلمه به شکل نگارش شده که هر کدام بنا به دلیل خاصی به این شکل نوشته شده است با هم آنها را بررسی می‌کنیم: 💢 «فَتَلَقّیٰٓ»: در زبان عربی، کلماتی که فعل هستند معمولاً از سه حرف اصلی که به آن «ریشهٔ فعل» گفته می‌شود ساخته شده‌اند. این فعل «ل ، ق ، ی» است که هنگامی که در این باب و این صیغه قرار می‌گیرد در واقع می‌شود: «فَتَلَقَّیَ». بنا به قاعدهٔ «اِعلال» که در ادبیات عرب، برخی افعال را در بر می‌گیرد، اگر حرف آخر ریشهٔ فعل به یاء ختم شود؛ یاء آخر آن به تبدیل شده و بر روی پایه «یاء» قرار می‌گیرد، مانند کلمات متعدد دیگری که در قرآن موجود است، همچون: «اَوحیٰ»، «اَبکیٰ»، «سَعیٰ» و ... البته کلماتی نیز در قرآن وجود دارد که قاعدهٔ ، شامل آنها می‌شود اما استثنائاً بر اساس رسم المصحف، متفاوت با آنچه در دستور زبان عربی آمده، نگارش شده است. لازم به ذکر است، علامت در انتهای کلمه به دلیل وجود سبب مد (در اینجا همزه) در کلمهٔ بعدی (ءادَم) بوده که باعث ایجاد مدّ منفصل شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : فَتَلَقَّیٰٓ ← تشدید و فتحه روی قاف، الف کوچک و مد روی یاء ضبط و : فَتَلَقّٰٓی ← تشدید، الف کوچک و مد بر روی قاف ضبط و : فَتَلَقّیٰٓ ← تشدید بدون فتحه روی قاف، الف کوچک و مد روی یاء 💢 «کَلِمٰتٍ»: این کلمه، مؤنث است و مفرد آن «کَلِمَة» است. الف بعد از میم در «کَلِمٰت»، بر اساس قاعدهٔ حذف الف در کلمات جمع سالم مذکر و مونث در حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : کَلِمَـٰتٍ ضبط و : کَلِمٰتٍ ضبط : کَلِمَاتٍ ضبط : کَلِمٰاتٍ چنانکه ملاحظه می‌کنید در دو شیوه آخر، الف در این کلمه اثبات شده است که با اصول رسم المصحف مطابقت نداشته و در جهان اسلام، فاقد اعتبار علمی است. 📝 شما نیز چند کلمه از این دست (جمع سالم مذکر یا مؤنث) را در برای ما از طریق ارتباط با ادمین ارسال کنید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 7 آبان 1403 🔅 يٰبَنیٓ اِسرآءيلَ اذكُروا نِعمَتِیَ الَّ‍تیٓ اَنعَمتُ عَلَيكُم وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِكُم وَاِيّایَ فَارهَبونِ (بقره/40) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 40 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Arabe 372 ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: ، دسته D ✓ تعداد برگه‌ها: 55 برگه ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 6 سطر ✓ ابعاد هر برگه: 153*190 میلی‌متر ✓ جنس برگه‌ها: پوست ✓ نشان پایان آیات: ندارد ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به قلم زر ✓ علامت تعشیر: یک گل دوازده‌پر طلایی ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: با خط و به رنگ طلا ✓ نقط الاعجام: نقطه‌های مستطیل‌شکل مشکی ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه و نقاط مدور سبزرنگ برای نشان دادن سایر 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/40) بَنیٓ اِسرآءيلَ: فرزندان يعقوب 👈 «بنی» در اصل «بنين» و جمع «ابن» است كه به‌خاطر مضاف واقع شدن، «ن» از آخر آن حذف شده و وقتی مضاف شود، به معنای فرزندان است. «اسرائيل» لقب حضرت يعقوب «ع» به معنای «عبد الله» يا «قوة الله» است. اذکُروا: به ياد آوريد يا به ياد داشته باشيد. اَنعَمتُ عَلَيکُم: [با آن] به شما نعمت دادم. اَوفوا: وفا کنيد. بِعَهدی: به عهد من [که با شما بسته​‌ام] اوفِ: تا وفا کنم. بِعَهدِکُم: به عهد شما [که من با شما بسته‌ام] اِيّایَ فَارهَبونِ: فقط از من بترسيد. 👈 در اصل، «فَارهَبونی» بوده است. 🔸منبع: ، ج1، ص28 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/40) ❇️ عَن هِشامِ بنِ سالِمٍ: قُلتُ لِلصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ یَا ابنَ رَسولِ اللهِ! ما بالُ المُؤمِنِ اِذا دَعا رُبَّما لَم یُستَجَب لَه وَقَد قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَقالَ رَبُّکُمُ ادعونیٓ اَستَجِب لَکُم» فَقالَ: اِنَّ العَبدَ اِذا دَعَا اللهَ تَبارَكَ وَتَعالیٰ بِنِیَّةٍ صادِقَةٍ وَقَلبٍ مُخلِصٍ، استُجیبَ لَه بَعدَ وَفائِهِ بِعَهدِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَاِذا دَعَا اللهَ بِغَیرِ نِیَّةٍ وَاِخلاصٍ لَم یُستَجَب لَه اَلَیسَ اللهُ یَقولُ «وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِکُم» فَمَن وَفیٰ وُفِیَ لَه. ❇️ هشام بن سالم از امام صادق علیه‌السلام پرسید: ای فرزند رسول‌ خدا! چگونه است که گاه مؤمن هرچه خدای را می‌خواند، دعایش به اجابت نمی‌رسد در صورتی که خداوند عزوجل می‌فرماید: «پروردگارتان فرموده است: "مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم."» (غافر/60) آن حضرت علیه‌السلام پاسخ دادند: اگر بنده با نیّت پاک و خلوص قلب، خدا را بخواند، دعایش اجابت می‌شود؛ البتّه بعد از اینکه به عهد خود با خدا وفا کرده‌ باشد و چنانچه خدای را بدون خلوص نیّت بخواند، خواسته‌اش برآورده نمی‌شود. آیا خداوند نفرمود: «به پیمان من وفا كنید تا به پیمان شما وفا كنم»؟ پس کسی که وفا کند، او نیز وفا می‌کند. 🔸منبع: الاختصاص، ص242 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 يٰبَنیٓ اِسرآءيلَ اذكُروا نِعمَتِیَ الَّ‍تیٓ اَنعَمتُ عَلَيكُم وَاَوفوا بِعَهدیٓ اوفِ بِعَهدِكُم وَاِيّایَ فَارهَبونِ (بقره/40) ای بنی اسرائیل، نعمت‌(های) مرا که به شما ارزانی کرده‌ام، یاد کنید و به پیمان من وفا کنید تا به پیمان شما وفا کنم، و تنها از من بترسید (و عهد مرا نشکنید). ✅ اين سه دستور (يادآورى نعمتهاى بزرگ خدا، وفاى به عهد پروردگار و ترس از نافرمانى او) اساس تمام برنامه‌هاى الهى را تشكيل مى‌دهد. ياد نعمت‌هاى او انسان را به او دعوت مى‌كند، و حس را در انسان برمى‌انگيزد، سپس توجه به اين نكته كه اين نعمت‌ها بى‌قيد و شرط نيست و در كنار آن، خدا عهد و پيمانى گرفته، انسان را متوجه تكاليف و مسئوليت‌هايش مى‌كند و «اِيّایَ فَارهَبونِ» (تنها از من بترسيد) تأکيدى است بر اين مطلب كه در راه وفاى به عهدهاى الهى و اطاعت فرمانش از هيچ‌چيز و هيچ‌كس نبايد ترس و وحشت داشت، اين انحصار را از كلمه «اياى» كه مقدم بر عبارت «فارهبون» است استفاده مى‌كنيم. ✅ آن‌گونه كه از آيات قرآن استفاده مى‌شود با بنی‌اسرائیل، همان پرستش خداوند يگانه، نيكى به پدر و مادر، بستگان، يتيمان و مستمندان، خوشرفتارى با مردم، بر پا داشتن نماز، اداى زكات، دورى از اذيت و آزار و خونريزى بوده است. شاهد اين سخن، آيات 83 و 84 سوره مبارکه بقره است. ✅ گفته‌اند که منظور از «اوفِ بِعَهدِكُم»، عهدی‌ست كه خدا در تورات با آنان بست كه پیامبری به نام را مبعوث كند؛ پس هر کس كه از او پیروی كند، دو اجر دارد: ۱. اجری برای پیروی از موسی و ایمان به تورات؛ ۲. اجری به‌سبب پیروی از محمد «ص» و ایمان به قرآن. همچنین در روايتى از امام صادق علیه‌السلام مى‌خوانيم كه منظور از «اوفِ بِعَهدِكُم» اين است كه من به عهد خودم وفا خواهم كرد و شما را به بهشت خواهم برد. 🔸 منبع: قرآن حکیم (خلاصه مجمع‌البیان)، ص7؛ تفسیر نمونه، ج1، ص200 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/40) 💢 «اَوفوا»: مانند آنچه در مطلب روز گذشته گفته شد، این کلمه نیز از افعالی است که حروف آن مشمول قاعدۀ شده و در این کلمه که فعل امر از باب «اِفعال»، صیغۀ جمع مذکر مخاطب است نسبت به افعالی که حروف «واو» و «یاء» در ریشۀ آنها وجود ندارد، اندکی دچار تغییر شده است. این فعل «و ، ف ، ی» بوده و در صیغه‌ای که گفته شد در اصل «اَوفِیُوا» است و تحت قاعدۀ اِعلال، با قرار گرفتن در صیغه‌ای که گفته شد تغییر یافته و بدین ترتیب حرف یاء از آن حذف و حرکت ضمه به حرف ما قبل آن یعنی حرف «فاء» منتقل شده است (اَوفُوا). البته حرکت در این کلمه و نیز تمام حرکات کوتاه همراه حروف مدی در کل قرآن به منظور تسهیل و جلوگیری از اشتباه در قرائت، در شیوهٔ علامت‌گذاری حذف شده است. ✓ علامت‌گذاری این کلمه: ضبط : أَوْفُواْ ضبط : اَوْفُوْا ← علامت سکون بر روی هر دو حرف واو ضبط و : اَوْفُوا ← علامت سکون فقط بر روی حرف واو اول ضبط : اَوفوا ← الف بعد از واو آخر کلمه، همواره ناخواناست. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 8 آبان 1403 🔅 اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَكُم وَاَنتُم تَتلونَ الكِتٰبَ اَفَلا تَعقِلونَ (بقره/44) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 44 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: Wetzstein II 1913 کتابخانه ایالتی برلین ✓ تعداد برگه‌ها: 210 برگه ✓ ابعاد هر برگه: 270*340 میلی‌متر ✓ جنس برگه: پوست ✓ نوع خط: به نظر می‌رسد که این نسخه جزء مصاحف حجازی باشد ولی فرانسوا دروش آن را در دسته مصاحف به سبک B.Ia قرار می‌دهد. ✓ تعداد سطور در هر صفحه: مختلف‌السطر بوده و بین 23 تا 25 سطر است. ✓ نقط الاعجام: مانند سایر مصاحف حجازی، برخی از حروف دارای نقطه‌های مستطیل‌شکل با رنگ مشکی هستند. ✓ روش علامت‌گذاری: نقاط مدور قرمزرنگ به شیوه نشان پایان آیات: چند نقطه مستطیل‌شکل مورب که در کنار هم قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: یک دایره مشکی‌رنگ که با نقطه‌های قرمز، محاط شده است. ✅ این نسخه توسط یوهان وتس اشتاین (1905-1815) در دمشق به دست آمده است و تقریباً 85% متن قرآن را در بر می‌گیرد. احتمالاً نسخه کامل آن از 245 تا 250 برگه تشکیل شده و 6 برگ موجود در کتابخانه ملی فرانسه با شماره 6087 arabe به احتمال زیاد از همین نسخه است. ❇️ با توجه به روی نسخه، سال‌های تولید آن با احتمال 95% بین سال‌های 663 تا 703 میلادی (سال‌های 42 تا 83 هجری) است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/44) البِرِّ: نيکی، وسعت و فراخی در کار خیر تَنسَونَ: فراموش می‌کنيد. تَتلونَ: تلاوت می‌کنيد. اَفَلا تَعقِلونَ: «پس آيا عقل خود را به کار نمی‌گيريد؟» يا «پس آيا [زشتی کار خود را] نمی‌فهميد؟» 🔸منبع: ، ج1، ص29 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/44) ❇️ قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهٖ: مَرَرتُ لَيلَةً اُسریٰ بی عَلىٰ اُناسٍ تُقرَضُ شَفاهُهم بِمَقاريضَ مِن نارٍ. فَقُلتُ: مَن هٰؤُلاءِ يا جَبرَئيلَ؟ فَقالَ: هٰؤُلاءِ خُطَباءٌ مِن اَهلِ الدُّنيا مِمَّن كانوا يَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَيَنسَونَ اَنفُسَهُم. ❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: در شبی که مرا به معراج بردند از کنار افرادی گذشتم که لب هایشان را با قیچی هایی از آتش می‌بریدند. به جبرئیل گفتم: اینها چه کسانی هستند؟ گفت: اینها سخنوران اهل دنیا هستند که مردم را به کارهای نیک فرمان می‌دادند و خودشان را فراموش کرده بودند. 🔸منبع: مجمع البیان، ج1، ص 215 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَ تَنسَونَ اَنفُسَكُم وَاَنتُم تَتلونَ الكِتٰبَ اَفَلا تَعقِلونَ (بقره/44) آیا مردم را به نیکی فرمان می‌دهید و خودتان را فراموش می‌کنید؛ در حالی که کتاب (آسمانی) را می‌خوانید؟! آیا عقل خود را به کار نمی‌گیرید؟! ✅ علما و دانشمندان ، قبل از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، مردم را به ايمان آوردن به وى دعوت مى‌كردند و بشارت ظهورش را مى‌دادند ولى خودشان هنگام ظهور آن حضرت، از ايمان آوردن خوددارى كردند. همچنین بعضى از علماى يهود به بستگان خود كه اسلام آورده بودند توصيه مى‌كردند به ايمان خويش باقى و ثابت بمانند ولى خودشان ايمان نمى‌آورند. ✅ در قرآن کریم بر اساس آیه 5 سوره مبارکه جمعه عالم بى‌عمل، به الاغى تشبيه شده است كه بار كتاب حمل مى‌كند، ولى خود از آن بهره‌اى نمى‌برد. همچنین در کلام دانشمندان، از عالم بی‌عمل به گرسنه‌اى که روى گنج خوابيده، تشنه‌اى که بر كنار آب و درياست، طبيبى كه خود از درد مى‌نالد و... تعبیر شده است. 🔸 منبع: مجمع‌البیان، ج1، ص215؛ تفسیر نمونه، ج1، ص214؛ تفسیر نور، ج1، ص105 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/44) 💢 «اَتَأمُرونَ»: این کلمه از افعال مضارع، صیغۀ جمع مذکر مخاطب است. در این آیه، سه کلمۀ مشابه دیگر از همین گروه وجود دارد. ✓ همزۀ ابتدایی این کلمه از دستۀ ، با نام «همزۀ استفهام» به معنی «آیا» است و جزء کلمۀ اصلی «تَأمُرونَ» نیست. ✓ نکته مورد توجه دربارهٔ «اَتَأمُرونَ»، وجود علامت «رأس العین» بر روی همزۀ میانی این کلمه است که چنانچه قبلا گفته شد وجود این علامت بر روی همزه (در اصطلاح عام، همان الف ایستاده) در ضبط کم‌علامت، اساساً نشانۀ همزه است، کما اینکه وجود دو همزه در ابتدا و در میان این کلمه، به وضوح، گویای این تفاوت در رویکرد ضبط است. ✓ البته در شیوه‌های علامت‌گذاری پنج‌گانه، این مفهوم به شکل‌های متفاوتی نمایش داده شده است: ضبط : أَتَأْمُرُونَ ضبط : اَتَاْمُرُوْنَ ضبط : اَتَاْمُرُونَ ضبط : اَتَاْمُروُنَ ضبط : اَتَأمُرونَ ✅ در اینجا یک مهم وجود دارد که یادآوری آن خالی از لطف نیست و آن، صفت ذاتی حرف همزه، به نام «نَبر» به معنی تیزی است. بر اساس این قاعده در هنگام تلاوت آیات می‌بایست همزه طوری تلفظ شود که با حالت و نسبت به دیگر حروف همراه باشد به گونه‌ای که وجود این حرف در کلمه، کاملا شنیده و احساس شود. البته حرف همزه در قرائات گوناگون، از حروفی است که توجه ویژه به آن وجود دارد و در برخی قرائات با ملاحظاتی خاص مانند از بین بردن آن یا قواعد دیگر تلفظ می‌شود. 💢 شایان ذکر است افعال دیگری که در این آیه آمده است عبارتند از: ✓ «تَنسَونَ» از ریشۀ «ن ، س ، ی» ✓ «تَتلونَ» از ریشۀ «ت ، ل ، و» که این افعال، در زبان عربی، مشمول قاعدۀ و دستخوش تغییراتی شده‌اند که در ادامۀ این مسیر طولانیِ «طرح بر کرانۀ آیه‌ها» به آن‌ها خواهیم پرداخت ان شاء الله. ✓ فعل «تَعقِلونَ» هم از ریشۀ «ع ، ق ، ل» است که در صیغۀ جمع مذکر مخاطب قرار می‌گیرد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 هم‌افزایی مرکز طبع و نشر با مخاطبان خود در پیام‌رسان 👈 به‌منظور هم‌افزایی و ارتباط‌گیری مؤثر و سودمند، واحد رسانه مرکز طبع و نشر قرآن کریم در پیام‌رسان ایتا، گزینه «ارتباط با ادمین» را فعال کرده است. ✅ دنبال‌کنندگان گرامی در صورت داشتن یا و حتی داشتن می‌توانند نظرات خود را با کارشناسان مرکز مطرح کنند. ✅ ارتباط با ادمین: @moshaf_admin 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 9 آبان 1403 🔅 وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوٰةِ وَاِنَّها لَكَبيرَةٌ اِلّا عَلَی الخـٰشِعينَ (بقره/45) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری