eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
768 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ به نام خداوند بخشنده مهربان ✅ «رحمان» در ادبیات عربی بر وزن «فَعلان»، و به‌معنای کثرت و فراوانی رحمت الهی است که شامل همه بندگان او اعم از مؤمن و کافر است؛ همچنین شامل همه موجودات اعم از انسان، حیوان و جمادات می‌شود؛ اما «رحیم» بر وزن «فَعیل»، بوده که دارای دو خصوصیت است: اول. رحمت دائمی و همیشگی است و فقط اختصاص به این دنیا ندارد. دوم. رحمت خاص بوده و فقط برای بندگان مؤمن خداوند است. ✅ بنابراین، «الرحمٰن» یعنی دارای رحمت اما محدود به یعنی دنیا؛ ولی... «الرحیم» یعنی رحمتی که است و فقط به مؤمنان اختصاص دارد اما است و شامل مواردی همچون: هدایت خاص، مغفرت، پاداش نیکوی کارها، رضا و رضوان الهی و... می‌شود. ✅ پیامبر گرامی اسلام «ص»: «خداوند یکصد رحمت دارد و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم می‌کنند و به یکدیگر مهر می‌ورزند؛ نود و نه رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و با آن نود و نه رحمت، در بر بندگانش رحم می‌کند.» 🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص2، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم. فیش‌های مرتبط با سوره حمد از سایت مقام معظم رهبری 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ الرّسول صلی الله علیه و آله: اِذا قالَ العَبدُ «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّٰهُ عزوجل: بَدَاَ عَبدی بِاسمی وَ حَقٌّ عَلَیَّ اَن اُتَمِّمَ لَه اُمورَه وَ اُبارِکَ لَه فی اَحوالِهٖ. ✅ پیامبر صلی الله علیه و آله: هرگاه بنده بگوید «بِسمِ اللّٰهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ» خداوند می‌فرماید: بنده‌ام با نام من آغاز کرد؛ بر من لازم است کارهایش را به انجام رسانم و احوالش را مبارک سازم. 🔸منبع: نورالثقلین، 1/5 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 🔹 در این عبارت باعظمت که سرآغاز 113 سوره از کلام پروردگار است، سه نکته مهم قرار دارد. 💢 ابتدا به ذکر چند می‌پردازیم: ❇️ مقدمه 1: نگارش لغات در هر یک از حوزه‌های و ، از دستور و قاعده خاصی پیروی می‌کند که این دستورات، گاه با یکدیگر، همسو و گاه با هم متفاوت هستند. ❇️ مقدمه 2: در علوم قرآنی، به مباحثی که پیرامون چگونگی شکل نگارش کلمات قرآن می‌پردازد، رسم‌ُالمُصحف گفته می‌شود. همچنین به مجموعه مباحثی که به بررسی قواعد علامت‌گذاری قرآن و انواع آن در کشورهای اسلامی می‌پردازد اصطلاحاً «ضَبط‌ُالمصحف» گفته می‌‌شود. ❇️ مقدمه 3: (علامت‌گذاری کلمات قرآن)، انواع گوناگونی دارد که هر کدام از قواعد خاصی تبعیت می‌کنند. برخی از شیوه‌های ضبط‌المصحف عبارتند از: مصری (عثمان‌طه)، ایرانی، هندی، ترکی، کم‌علامت و ... 💢 نکات : 1️⃣ اولین نکته در این عبارت، در خصوص لفظ «بسم» است که بر اساس رسم‌المصحف، در همه مواضعی که در و بلافاصله بعد از آن، لفظ جلاله «الله» آمده باشد، به همین شکل یعنی بدون الف (سه حرف باء، سین و میم) آمده است. 👈 این لفظ از دو کلمه « بـ » و «اسم» تشکیل شده است. با توجه به این که الف در ابتدای کلمه «اسم»، الف وصل است، لذا تلفظ این کلمه به همان شکلی که در قرآن نوشته می‌شود صحیح است‌. 👈 در املای عربی و حتی در مصحف، هرجا بعد از این لفظ، کلمه‌ای غیر از «الله» آمده باشد؛ الف حذف نمی‌شود و نوشتن این لفظ با الف (باسم) نیز اشکالی ندارد؛ مثل: فسبح باسم ربک العظیم (واقعه/96). 2️⃣ در تمامی متون عربی اعم از و ، لفظ جلاله «الله» همواره با دو حرف لام و بدون الف دوم (الله) نگارش می‌شود. بر این اساس در همه شیوه‌های علامت‌گذاری به‌جز شیوه مصری (عثمان‌طه)، صدای الف مدی در این کلمه، با روی لام دوم همراه با (للّٰـه) گذاشته شده است. 👈 اما نکته قابل توجه این است که در شیوه علامت‌گذاری مصری در لفظ جلاله «الله»، روی لام دوم، علامت تشدید با علامت آمده است (للَّـه) که به اذعان عموم علمای صاحب‌نظر و با استناد به کتب مرجع در این زمینه، هیچ توجیهی ندارد زیرا در این حالت، در صورت رعایت منطق علامت‌گذاری، این لغت با آن اختلاف خواهد داشت. 3️⃣ نکته قابل توجه دیگر در این عبارت، کلمه «رحمٰن» است. این کلمه اگر با الف‌و‌لام باشد یا اسم عَلم (اسمی که به طور خاص، دلالت بر اسم شخص، مکان و… دارد)، محسوب شود، همواره در املای عربی و کتابت مصحف، بدون الف نگاشته شده و صدای مدی حرف میم با روی آن (رحمٰن) نشان داده می‌شود. 👈 الف کوچک روی میم، در ضبط مصری همراه با علامت در سمت راستش می‌آید (ــَـٰ: رحمَـٰن) در حالی که در ضبط ، الف کوچک، به‌تنهایی آمده است و بدون نیاز به علامت دیگر، خوانده می‌شود و به علامت دیگری احتیاج ندارد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 1 مهر 1403 🔅 الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العٰلَمینَ (حمد/2) 📝 فهرست نکات 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها الحمد: ستايش. ستايش کردن يعنی کسی را خوب، نيکو و قابل تعريف دانستن. الحمد لله: فقط الله، ستودنی است، ستودن و ستايش کردن، فقط سزاوار الله است. رب: مالک و صاحب‌اختيار العٰلَمين: اهل عالم، جهانيان، جن و انس يا مردم 🔸منبع: کتاب ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ عَن اَبی عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: شُكرُ النِّعمَةِ اجتِنابُ المَحارِمِ وَتَمامُ‏ الشُّكرِ قَولُ الرَّجُلِ «الحَمدُ لِلّٰهِ رَبِّ العالَمينَ». ✅ امام صادق علیه السلام: شکر نعمت، دوری از محرمات است و کمال شکر، این است که انسان بگوید: «الحمد لله رب العالمین». 🔸منبع: کافی، 3/246 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ✅ 1- این آیه با کلمه «الحمد» شروع شده است که در ابتدای آن، «همزه وصل» وجود دارد. همانطور که می‌دانیم همزه وصل، ذاتا بدون علامت است و در صورت ابتدا از آن، بر اساس کلمه‌ای که بعد از آن آمده حرکتی می‌گیرد؛ مثلا اگر کلمه بعد از آن، از نوع اسم باشد، حرکت همزه وصل، «فتحه» خواهد بود. 👈 از آنجا که تشخیص نوع کلمات از لحاظ علم «صَرف» برای همه امکان‌پذیر نیست؛ لذا در برخی شیوه‌های علامت‌گذاری، حرکتی را به عنوان حرکت غیراصلی برای این حرف (همزه وصل) نوشته‌اند تا تلاوت‌کننده آیات، حرکت صحیح را در هنگام ابتدا بداند و آن را درست بخواند. 👈 بر خلاف ضبط مصری (عثمان‌طه) که هیچ حرکت کمکی بر روی همزه وصل نگذاشته و نیز بر خلاف ضبط ایرانی و ضبط هندی که حرکت همزه وصل، به‌طور کامل و مانند همه حرکت‌های مصحف، نوشته شده است، در مصحف ، حرکت همزه وصل، به‌صورت -نه به‌عنوان حرکت اصلی- مشخص شده است؛ مانند متن قرمزرنگ در تصویر آیه امروز. ✅ 2- بر اساس منابع علم رسم‌المصحف، الف بعد از عین در کلمه «العٰلمین» بر مبنای قاعده در کلمات جمع سالم مذکر و مؤنث -که موارد مشابه بسیاری در قرآن دارد- حذف شده است؛ مانند: «وَالصّٰدِقینَ»، «الظّٰلِمونَ» یا «کَلِمٰت»، «ظُلُمٰت» و ... . در واقع این کلمه فقط در مصحف به این شکل (بدون الف) نگاشته می‌شود و در ، اثبات الف در این کلمه منعی ندارد. 👈 البته در مصاحفی از قبیل ایرانی و ترکی، این کلمه با آمده است که مغایر با رسم‌المصحف بوده و از لحاظ علمی از درجه اعتبار پایین‌تری برخوردار هستند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 2 مهر 1403 🔅 الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ (حمد/۳) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها الرَّحمٰنِ: بخشنده؛ البته عده‌ای آن را عَلَم برای خداوند دانسته و همان «رحمٰن»، ترجمه می‌کنند. الرَّحیمِ: مهربان، لطف‌کننده، احسان‌کننده 🔸منبع: کتاب ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ❇️ قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهٖ: «اَنَّ لِلّٰهِ عَزَّوَجَلَّ مِائَةُ رَحمَةٍ وَاَنَّه اَنزَلَ مِنها واحِدَةً اِلَی الاَرضِ فَقَسَّمَها بَينَ خَلقِهٖ، بِها يَتَعاطَفونَ وَيَتَراحَمونَ وَاَخَّرَ تِسعًا وَتِسعينَ لِنَفسِهٖ يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ.» وَرُوِیَ اَنَّ اللهَ قابَضَ هٰذِهٖ اِلىٰ تِلکَ فَيُكمِلُها مِائَةً يَرحَمُ بِها عِبادَه يَومَ القِيامَةِ. ❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: «خداوند عزوجل صد رحمت دارد و از آن، یک بخش را به زمین فرستاده و در میان مخلوقاتش تقسیم کرده است؛ آنها به‌سبب همان یک بخش، به هم لطف و مهربانی دارند و 99 تای دیگر را برای خود نگه داشته تا در روز قیامت با آن به بندگانش لطف کند.» و روایت شده که خدا آن یک بخش را نیز می‌گیرد و 100 تای آن را کامل می‌کند و در روز قیامت، با تمام رحمتش به بندگانش رحم می‌کند. 🔸 منبع: مجمع البیان، 1/94 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ❇️ این آیه شریفه از سوره حمد، در واقع بخشی از آیه یکم همین سوره است که قبلا در مورد آن، مطالبی گفته شد. اما در اینجا در خصوص قواعد نگارش کلمه اول این آیه (الرحمٰن) در املای عربی نکته‌ای ارائه می‌شود: ✴️ بر اساس اصول و قواعد نگارش عربی (غیر از کتابت قرآن) کلمه «الرحمٰن» اگر اسم عَلَم (اسم خاصی که از آن برای نامیدن اشخاص، اشیاء و ... استفاده می‌شود) محسوب شود یا اگر همراه با الف و لام باشد بدون الف بعد از میم نوشته می‌شود. ✴️ اما اگر بدون الف و لام باشد یا علم نباشد با الف نوشته می‌شود (رحمان). 💢 با این حال بر اساس ، و توافق تمامی کاتبانِ مصحفِ پایبند به رسم‌المصحف، این کلمه در ، بدون الف بعد از میم نوشته می‌شود و بر این اساس نگارش آن با الف بعد از میم در قرآن، وجه علمی نداشته و در جهان اسلام از درجه اعتبار علمی ساقط است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 آشنایی با علم رَسمُ‌المُصحَف (شیوه نگارش کلمات در قرآن کریم) 👈 در یازدهمین همایش بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم در شیراز مطرح شد: ✅ در نگارش کلمات قرآن، موارد متعددی به چشم می‌خورد که با نگارش متداول اختلاف دارد، گاهی حرفی در یک کلمه حذف شده است مانند کلمه «مالِک» در سوره حمد که بدون الف نوشته می‌شود (ملک) اما با الف خوانده می‌شود (مالک)؛ درمقابل، گاهی حرفی نوشته شده که خوانده نمی‌شود مانند کلمه «مِائَة» که الف آن خوانده نمی‌شود؛ به این نوع از نگارش که اختصاص به کلمات قرآن دارد اصطلاحا «رسم‌المصحف» می‌گویند. ✅ علم در میان علمای مغرب‌زمین در قرون گذشته از اعتبار خاصی برخوردار بوده است اما امروزه در همه سرزمین‌های اسلامی، قرآن بر اساس رسم‌المصحف نگارش می‌یابد. ✅ پیشینه رسم‌المصحف به صدر اسلام و نگارش اولیه قرآن و زمان جمع‌آوری آن برمی‌گردد. به اعتقاد ما قواعد نگارش کلمات قرآن در صدر اسلام، مدوّن نبوده و چند قرن بعد از ظهور اسلام، این قواعد، تدوین شده است. ✅ عدم تکامل خط در زمان نزول قرآن باعث شد که برخی کلمات به‌گونه‌ای نوشته شود که امروزه دیگر بدان شکل نوشته نمی‌شود. 🔸منبع: بخشی از سخنرانی دکتر توکلی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر در همایش بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم در شیراز 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸
🗓️ سه‌شنبه 3 مهر 1403 🔅 مٰلِکِ یَومِ الدّینِ (حمد/4) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری 👈پ.ن: تصویر پیوست، صفحه‌ای از قرآن کشواد بن املاس است. در ادامه مطالب به معرفی این مصحف کهن، پرداخته‌ایم.
🔰 بر کرانه آیه‌ها مٰلک يوم: مالک روز [جزا] يا مالک امر و نهی در روز [جزا] الدين: جزا، پاداش 🔸منبع: ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها مٰلِکِ يَومِ الدّينِ (حمد/4) (خداوند) مالک روز جزاست. ✅ در ذیل این آیه از امام باقر علیه‌السلام روایت شده است: «همه کار‌ها امروز و آن روز به دست خداست... ولی در روز قیامت، تمام حاکمان از میان می‌روند و هیچ حکومتی جز حکومت خدا باقی نمی‌ماند.» ✅ همچنین در حالات امام سجاد علیه‌السلام نقل کرده‌اند: هنگامی که آیه «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ» را می‌خواندند، آنقدر آن را تکرار می‌کردند که نزدیک می‌شد جان دهند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص1 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/4) ✅ عَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ: «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ‏» اِقرارٌ لَه بِالبَعثِ وَالحِسابِ وَالمُجازاةِ وَ ایجابُ مُلکِ الآخِرَةِ لَه كَايجابِ مُلکِ الدُّنيا. ✅ امام رضا علیه السلام: ذکر «مٰلِکِ يَومِ الدّينِ»، اقرار به زنده کردن مردگان و محاسبه اعمال و پاداش و کیفر الهی و اثبات فرمانروایی آخرت برای خداست، مانند اثبات فرمانروایی دنیا برای او. 🔸منبع: من لا یحضره الفقیه، 1/203 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/4) ❇️ یکی از مسائل مهم در علوم قرآنی، اختلاف در قرائت برخی از کلمات قرآن کریم است؛ بدین معنا که گاهی اوقات در خوانش یک کلمه، بیش از یک وجه آمده که همه آنها از صدر اسلام تا عصر حاضر، توسط مسلمانان، ثبت و سینه‌به‌سینه نقل شده است. از سوی دیگر، بر اساس روایات، خواندن قرآن مطابق هر یک از این وجوه از جانب امامان و بزرگان دین، جایز دانسته شده است. ❇️ برای نقل این وجوه مختلف از همان سده‌های نخستین و باتوجه به شهرهای مهم جهان اسلام در آن عصر (مکه، مدینه، کوفه، بصره و شام) افرادی به‌عنوان قاری، مشهور شدند که نام آنها در کتب این علم، ثبت و ضبط شده است. این افراد به یا قاریان هفتگانه شهرت دارند. ❇️ قرائت هر یک از این قاریان هفتگانه توسط دو نفر نقل شده است که به آنها راویان 14گانه گفته می‌شود و کتابت یا چاپ قرآن کریم در کشورهای اسلامی بر اساس روایت یکی از این راویان 14گانه است. در کشور ایران نیز در سده‌های اخیر، قرآن‌ها بر اساس قرائت کوفی و مطابق روایت می‌باشد که در صفحه انتهایی قرآن‌ها به این موضوع اشاره شده است. 💢 کلمه «مٰلِک» نیز از همین کلماتی است که در خوانش آن، دو وجه نقل شده است: 👈 «مالک» بر وزن فاعِل که قرائت عاصم به روایت حفص نیز همین‌گونه است. 👈 «مَلِک» بر وزن فَعِل که ۵ نفر از قاریان هفتگانه بدین شکل قرائت کرده‌اند. ✴️ به دلیل رعایت قواعد و اینکه کلمه، تحمل قرائت دیگر را نیز داشته باشد، کلمه «مالک» به حذف الف (مٰلک) نوشته شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🗓️ سه‌شنبه 3 مهر 1403 🔅 مٰلِکِ یَومِ الدّینِ (حمد/4) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تف
👆 قدیمی‌ترین قرآن وقفی حرم امام رضا علیه السلام و تصویر امروز 🔶 قرآن کَشواد بن اِملاس ✅ در قرن چهارم هجری از سوی کَشواد بن املاس، حاکم وقت اصفهان در زمان سامانیان، نسخه‌ای 14 پاره از متن کامل قرآن، وقف حرم امام رضا «ع» شده است. در حقیقت، کشواد بن املاس، کاتب قرآن نیست؛ او فقط این نسخه از قرآن را که در سال 327 هـ.ق کتابت شده، بر حرم امام رضا «ع» وقف کرده است. ✅ گفتنی است نام کشواد در مکررا آمده است. وی فرزند بشخوره، از نسل کاوه آهنگر و از پهلوانان بزرگ ایرانی در زمان فریدون و جانشینان اوست که در شاهنامه از او به عنوان کشواد زرین‌کلاه یاد شده است. احتمالا وی فردی متنفذ، وزیر یا حاکمی محلی در در عصر سامانیان بوده است. ✅ از 14 پاره اصلی این قرآن، سه پاره در کتابخانه آستان قدس رضوی باقی مانده است. یک پاره دیگر آن در حراج کریستیز لندن فروخته شده است که از سرنوشت فعلی آن، اطلاعی در دست نیست. ✅ قرآن کَشواد به خط نوشته شده است. خط این قرآن را افراد مختلف به نام‌هایی چون کوفی نسخ، کوفی مشرقی و کوفی ایرانی نامیده‌اند. ویژگی‌های نوشتاری خاص برخی از کلمات این قرآن، نوع نامگذاری سوره‌ها و علامت‌گذاری کلمات آن، توجه نسخه‌شناسان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. 🔸 منبع: صص389-398 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 4 مهر 1403 🔅 اِيّاكَ نَعبُدُ وَ اِيّاكَ نَستَعينُ (حمد/5) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/5) اِيّاكَ: فقط تو را... نَعبُدُ: می‌پرستيم، بردگی می‌کنيم. اِيّاكَ نَستَعينُ: فقط از تو کمک می‌خواهيم. 🔸منبع: ، ج1، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها اِيّاكَ نَعبُدُ وَ اِيّاكَ نَستَعينُ (حمد/5) (خدایا) تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم. ✅ «اِيّاكَ نَعبُدُ» بیانگر سه مطلب است: 1- انحصار یعنی *فقط* تو را عبادت می‌کنیم و هیچ موجود دیگری را جز تو عبادت نمی‌کنیم؛ یعنی در مقابل خدا خضوع و خشوع می‌کنیم و در مقابل غیر خدا از انسان‌ها، قدرت‌های مادی و... خضوع و خشوعی نداریم. طبق قواعد ادبیات عربی هنگامى‌كه مفعول بر فعل، مقدم شود، معنى از آن استفاده مى‌شود و در اينجا مقدم شدن كلمه «اياك» بر «نعبد» و «نستعين» دليل بر انحصار است. 2- بندگی فضیلت‌ یعنی بندگی خدایی که منشأ همه خیرات است، یعنی بنده کمال، خیر، نور مطلق و فضیلت‌ها این بر خلاف برای انسان‌هاست که محدود و ناقص‌ هستند و نتیجه آن، است. همچنین بندگی هوا و هوس و بندگی قدرت‌های ظالم برای انسان، ذلت‌بار است. 3- بیان رابطه بین انسان و خدا این رابطه در بعضی ادیان مثل مسیحیت به‌جای بندگی، رابطه پدر و فرزندی معرفی شده است. این موضوع، زاییده تفکرات شرک مردم و یونان قدیم است که آنها خدایان را پدرها و مادرها می‌دانستند؛ برخلاف قرآن که می‌گوید: «لَم يَلِد وَلَم يولَد» 🔸 منابع: با بهره‌گیری از تفسیر نمونه، ج1، ص42؛ سایت مقام معظم رهبری، فیش‌های مرتبط با «ایاك نعبد و ایاك نستعین.» 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹