🗓️ یکشنبه 13 آبان 1403
🔅 *وَاِذ نَجَّينٰكُم مِن ءالِ فِرعَونَ يَسومونَكُم سوٓءَ العَذابِ يُذَبِّحونَ اَبنآءَكُم وَيَستَحيونَ نِسآءَكُم وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ (بقره/49)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ شرح تفسیری
4️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 49 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: 661go
✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی
✓ خط: #کوفی تکاملیافته همراه با ترجمه فارسی به خط #نسخ کهن
✓ تعداد برگهها: 224 برگ
✓ ابعاد هر برگه: 27*37 سانتیمتر
✓ جنس برگهها: کاغذ
✓ تعداد سطور در هر صفحه: 17 سطر
✓ کاتب: ابوعلی حسن بن محمد بن حسین الخطیب در تاریخ 13 صفر سال 556 ه.ق
✓ نشان پایان آیات: دایره زردرنگ
✓ علامت تخمیس: یک شکل منقش در حاشیه
✓ علامت تعشیر: یک دایره سبزرنگ که با 12 دایره طلایی احاطه شده و در کنار این دایرهها نیز نقاط سبز و قرمز تزیینی آمده است. در میان دایره سبزرنگ نخست، حرف «یاء» به نشانه عدد 10 بر اساس حساب ابجد نوشته شده است.
✓ نام سورهها و تعداد آیات: به قلم زر و به خط #نسخ
✓ نقط الاعجام: تمام حروف دارای نقطه هستند.
✓ روش علامتگذاری: استفاده از حرکات به شیوه خلیل بن احمد فراهیدی
✅ استفاده از رنگ سبز برای نمایش سایر #قرائات و استفاده از رنگ قرمز برای نمایش علامت مد، علائم #وقف سجاوندی
❇️ نسخه تقریبا کامل بوده و از ابتدا تا انتهای قرآن را شامل میشود و یکی از مهمترین قرآنهای دارای ترجمه فارسی در کتابخانه آستان قدس رضوی به شمار میرود، چرا که بازتاب زبان و ادبیات #فارسی در قرن ششم هجری است و از جهات مختلف میتواند مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد که متأسفانه تاکنون مغفول مانده است.
❇️ نسخه از جهات علوم قرآنی (رسم، قرائات، ضبط، علائم وقف) نیز حاوی اطلاعات ارزشمندی است که شایسته تحقیق میباشد. عزیزانی که تمایل به #تحقیق روی نسخه را دارند میتوانند با مدیر کانال در ارتباط باشند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/49)
اِذ: يا مفعولٌبه برای «اذکر» مقدر است، يا #ظرف برای عامل مقدر، در اينجا مثلا: اَنعمنا عليكم اِذ نجّيناكم.
نَجَّينٰكُم: نجات داديم شما را
📝 باب تفعيل از «نجا، ينجو»
ءالِ فِرعَونَ: قوم فرعون
📝 «آل» هم به معنای #فاميل و #خانواده است، هم به معنای #قوم و اطرافيان انسان
يَسومونَكُم: تحميل میکردند بر شما، میرساندند به شما
📝 «سام، يسوم» يعنی «کاری را به عهده کسی گذاردن» و لزوما #بار_منفی ندارد.
سوٓءَ: بدی، زشتی
سوٓءَ العَذابِ: عذاب و شکنجه بد
يُذَبِّحونَ: سَر میبُرند [پسران زيادی را]
📝 باب تفعيل در اينجا برای #کثرت_مفعول است.
يَستَحيونَ: زنده نگه میدارند.
نِسآءَ: دختران؛
📝 گويند: نساء، مجازاً به معنای دختران نابالغ است.
ذٰلِكُم: آن؛
📝 «كُم» در اين كلمه نشان میدهد كه مخاطبين، چند مرد هستند.
بَلآءٌ: لطف و #نعمت يا #مصيبت يا #امتحان ؛
📝 شايد با توجه به «اذكُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَيكُم اِذ اَنجاكُم ... وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ» (ابراهيم/6)، مراد از «بلاء»، نعمت باشد نه مصيبت.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، صص 30 و 31
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَاِذ نَجَّينٰكُم مِن ءالِ فِرعَونَ يَسومونَكُم سوٓءَ العَذابِ يُذَبِّحونَ اَبنآءَكُم وَيَستَحيونَ نِسآءَكُم وَفی ذٰلِكُم بَلآءٌ مِن رَبِّكُم عَظيمٌ (بقره/49)
هنگامی (را به یاد آورید) كه شما را از (چنگال) فرعونیان نجات دادیم كه پیوسته بلا و مصیبتی سخت بر سر شما میآوردند (و لحظهای از آزارشان در امان نبودید): بسیاری از پسرانتان را سر میبریدند و زنانتان را (برای كنیزی) زنده میگذاشتند. در آن (سختیها)، از جانب پروردگارتان (برای شما) آزمایشی بزرگ بود.
✅ در اینکه چرا فرعون، پسران بنیاسرائیل را سر میبرید، سخنان گوناگونی گفته شده است. بعضی گفتهاند که او در خواب دید که شعله آتشی از سوی بیتالمقدس برخاست و تمام خانههای مصر را فرا گرفت و خانههای قبطیان (فرعونیان) را سوزاند؛ ولی خانههای بنیاسرائیل سالم ماندند. او از تعبیرکنندگان خواب، توضیح خواست. آنها گفتند: از سرزمین بیتالمقدس، مردی خروج میکند که سلطنت و قدرت فرعونیان را نابود خواهد کرد.
✅ برخی از مفسران بر آنند که فرعونیان برای تضعیف بنیاسرائیل این نقشه را طرح کرده بودند تا نسل ذکور آنها را که توانایی قیام و جنگ دارند، براندازند و فقط دختران و زنان را که بهتنهایی قدرت قیام و مبارزه ندارند، برای خدمتکاری زنده بگذارند.
✅ همچنین بر اساس آیه 25 سوره مبارکه غافر، کشتن پسران و زنده نگهداشتن زنان بنیاسرائیل، حتی پس از قیام حضرت موسی «ع» نیز ادامه داشت: «پس هنگامی که حق و حقیقت را از جانب ما برایشان آورد، گفتند: "پسران کسانی را که با او ایمان آوردهاند، بکشید و زنانشان را (برای کنیزی) زنده نگه دارید." و این در حالی بود که نیرنگ کافران فقط در تباهی و گمراهی جای داشت.»
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص8
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/49)
💢 «نَجَّینٰکُم»:
چنانکه ملاحظه میکنید در این کلمه، #الف حذف شده است.
بر اساس قواعد رسم المصحف، حرف الف در تمامی کلمات دارای ضمیر متکلم معالغیر (نا) متصل به ضمیر مفعولی (در اینجا ضمیر «کُم») با #حذف_الف نگارش شده است.
✓ #علامت_گذاری این کلمه:
ضبط #مصری : نَجَّیْنَـٰکُم (علامت سکون روی حرف میم در این کلمه به دلیل ادغام با حرف میم در کلمه بعدی حذف شده است)
ضبط #هندی : نَجَّیْنٰکُمْ
ضبط #ترکی : نَجَّیْنَاکُمْ (اصولا حرکت فتحه قبل از الف ایستاده، قاعدهمندتر از این حرکت قبل از الف کوچک است)
ضبط #ایرانی : نَجَّیْنٰاکُمْ
ضبط #کم_علامت : نَجَّینٰکُم
← چنانکه ملاحظه میکنید در ضبط ترکی و ایرانی #رسم_المصحف رعایت نشده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 14 آبان 1403
🔅 وَاِذ فَرَقنا بِكُمُ البَحرَ فَاَنجَينٰكُم وَاَغرَقنآ ءالَ فِرعَونَ وَاَنتُم تَنظُرونَ (بقره/50)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ شرح تفسیری
4️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 50 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: Ma VI 151
✓ محل نگهداری: دانشگاه توبینگن آلمان
✓ نوع خط: #کوفی نوین، فرانسوا دروش این سبک را جدید (New style) مینامد.
✓ تعداد برگهها: 38 برگه
✓ ابعاد برگهها: 14.5*21 سانتیمتر
✓ جنس برگه: پوست
✓ تعداد سطور: 15 سطر
✓ نشان پایان آیات: گل طلاییرنگ
✓ علامت تخمیس: ندارد.
✓ علامت تعشیر: گل طلاییرنگ 8پر بزرگ همراه با نقطههای قرمزرنگ
✓ نام سورهها و تعداد آیات: به خط #کوفی و با قلم زر
✓ نقط الاعجام: در اصل، فاقد نقطه برای حروف است مگر در مواضع بسیار معدود که با قلم لاجورد به صورت نقط مستطیل، اعجام شده است.
✓ روش علامتگذاری: استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه #ابوالاسود
✅ نمایش #همزه با استفاده از نقاط مدوّر زردرنگ
❇️ صفحات زیادی از نسخه در دوران متأخر #بازنویسی شده است بدین صورت که در صفحات داخلی پوست (لایهای که به گوشت متصل بوده است) به جهت رنگپریدگی مرکب، توسط قاریان یا کاتبان دورههای بعد دوباره با مرکب جدیدی بازنویسی و پررنگ شده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/50)
فَرَقنا: شکافتيم.
بِكُم: با حضور شما، با وجود شما
البَحرَ: خليج سوئز در دريای احمر
اَنجَينٰكُم: نجات داديم شما را
📝 باب #افعال از «نجا، ينجو»
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص31
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَاِذ فَرَقنا بِكُمُ البَحرَ فَاَنجَينٰكُم وَاَغرَقنآ ءالَ فِرعَونَ وَاَنتُم تَنظُرونَ (بقره/50)
و هنگامی (را یاد کنید) که دریا را با (ورود) شما شکافتیم و نجاتتان دادیم، و در حالی که شما نگاه میکردید، فرعونیان را غرق کردیم.
✅ ممکن است در آیه شریفه، این سؤال پیش آید که چرا خداوند اينهمه آيات روشن و #معجزه به حضرت #موسى «ع» داد ولی به سایر پيامبران عطا نفرمود تا براى امّت آنان نيز حجّت و دليل آشكار وجود داشته باشد؟
✅ جواب: خداوند هميشه براى هدايت مردم، معجزاتى را به دست پيامبران ظاهر میكند، اما با توجه به درجه #عقل آنان، این معجزه متفاوت است. چون قوم موسى «ع» و بنىاسرائيل از نظر #ناتوانى_فكرى و #ضعف_روحى در درجهاى بودند كه تنها استدلال به آيات حقيقى و به كار انداختن نيروى عقل و فكر، براى آنان فایدهاى نداشت ناچار بايد معجزات فراوانى به دست حضرت موسى «ع» انجام میشد تا شاید #هدایت شوند. در تاريخ اين قوم مىبينيم كه وقتى از دريا گذشتند و به مردمى بتپرست رسيدند با آن همه معجزات كه ديده بودند باز به موسى «ع» میگويند: «براى ما خدايى چون خداى اينان بساز.»!! موسى «ع» گفت: «شما مردمى نادان هستيد.» اما در امّت اسلام، قدرت #فكر و #تيزهوشى در آن حد بود كه #استدلال_هاى_عقلى میتوانست جاى معجزات را بگيرد و روح آنان را از راه صحيح فكرى، رهبرى و هدايت كند، لذا مطابق روحيّات آنان، آيات الهى و حجّتهاى آشكار نمايان شد تا از آن راه، شک و ترديد بينندگان برطرف شده و به فضاى وسيع علم و #يقين برسند و راه رستگارى را بپيمايند.
🔸منبع: ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج1، ص 168
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/50)
💢 در مطلب روز قبل گفتیم که #الف در افعالی که ضمیر متکلم معالغیر «نا» به آن چسبیده و بعد از آن، ضمیر مفعولی آمده باشد حذف میشود.
حال در این آیه شریفه، ما با سه کلمه که هر سه دارای ضمیر «نا» هستند مواجهیم (فَرَقنا، فَاَنجَینٰکُم، اَغرَقنا).
✓ چنانکه میبینید ضمیر «نا» در این افعال وجود دارد اما فقط در یکی از این افعال (فَاَنجَینٰکُم)، #الف حذف شده است.
توضیح قاعدهٔ بالا با ملاحظهٔ این سه کلمه کاملا روشن و قابل درک است، زیرا الف ضمیر «نا» که در دو فعل «فَرَقنا» و «اَغرَقنا» اثبات شده، در «فَاَنجَینٰکُم» حذف شده است و دلیل آن بر طبق قاعدهای که ذکر شد، آن است که بعد از ضمیر «نا» در این کلمه، ضمیر مفعولی «کم» آمده و به همین دلیل، #الف حذف شده است.
✓ #علامت_گذاری این کلمه:
ضبط #مصری : فَأَنجَیْنَـٰکُمْ
ضبط #هندی : فَاَنْجَیْنٰکُمْ
ضبط #ترکی : فَاَنْجَیْنَاکُمْ
ضبط #ایرانی : فَاَنْجَیْنٰاکُمْ
ضبط #کم_علامت : فَاَنجَینٰکُم
← چنانکه ملاحظه میکنید در ضبط ترکی و ایرانی، #رسم_المصحف رعایت نشده است.
☝️ یک نکتهٔ تجویدی:
حرف «م» در آخر کلمهٔ «فَاَنجَینٰکُم» و حرف «واو» که بلافاصله بعد از آن آمده، هر دو از حروفی هستند که از ناحیه لبها تلفظ میشوند (حروف شَفَوی) و به همین دلیل، امکان #ادغام شدن در هم را دارند، بنا بر این در حوزه تجوید و فصیحخوانی، بسیار تأکید شده است که تلاوتکننده میبایست حتما مراقب باشد تا حرف «میم» در حرف «واو»، ادغام نشده ❌ و کاملا #واضح تلفظ شود.
✓ یادآور میشود که مثال مهم دیگر برای این نکته، در آیهٔ آخر سوره حمد -که در همهٔ #نمازهای_واجب خوانده میشود- در بین دو کلمهٔ «عَلَیهِم وَلَاالضّآلّین» وجود دارد که اهمیت توجه به این موضوع را بیشتر میکند.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سهشنبه 15 آبان 1403
🔅 وَاِذ وٰعَدنا موسیٰٓ اَربَعينَ لَيلَةً ثُمَّ اتَّخَذتُمُ العِجلَ مِن بَعدِهٖ وَاَنتُم ظٰلِمونَ (بقره/51)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ نکات لغوی-ادبی
2️⃣ شرح تفسیری
3️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/51)
وٰعَدنا: قرار گذاشتيم [به نزد او برود].
اَربَعينَ: چهل
📝 #مفعول_دوم «واعد» است.
اتَّخَذتُم: ساختيد يا [معبود خود] قرار داديد.
العِجلَ: گوساله
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص31
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَاِذ وٰعَدنا موسیٰٓ اَربَعينَ لَيلَةً ثُمَّ اتَّخَذتُمُ العِجلَ مِن بَعدِهٖ وَاَنتُم ظٰلِمونَ (بقره/51)
هنگامی (را به یاد آورید) که ما چهل شب با موسی (در کوه طور برای فرو فرستادن الواح تورات) قرار گذاشتیم؛ و شما پس از (آمدن) او (نزد ما)، ستمکارانه آن گوساله را ساختید (و پرستیدید).
✅ آیه شریفه، موضوع #ارتداد جمع کثیری از بنیاسرائیل پس از دوره چهلروزه پیامبرشان را گزارش میکند. این ماجرا، امکان انحرافات عمیق در جوامع، از جمله امت پیامبران را نشان میدهد. همچنین این آیه بیانگر این است که انحراف امت یک پیامبر حتی در زمان حیات او نیز امکان دارد، تا چه رسد به پس از رحلت وی؛ موضوعی که ممکن است در سایر امتها نیز تکرار شود. نقل چنین ماجراهایی در قرآن کریم، طبعا تنبّه امت اسلام و #انذار آنان از قرار داشتن در معرض خطرات مشابه است.
✅ در امت اسلام نیز زمینههای انحراف و کفران نعمت #هدایت ، در دوران حیات رسول خدا «ص» و پس از رحلت ایشان نیز وجود داشته است از همین رو در آیه 144 سوره مبارکه آلعمران به آنان هشدار داده شده که: «آیا اگر (پیامبر) بمیرد یا کشته شود، به (عقاید کفرآمیز) گذشتهتان باز میگردید؟»
✅ در ارتباط با #اختلاف_قرائت آیه شریفه، گفتنی است: ابوعمرو، ابوجعفر و یعقوب بهصورت «وَعَدنا» و باقی قرّاء بهصورت «واعَدنا» تلاوت کردهاند.
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص 8
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/51)
💢 «وٰعَدنا»:
مطابق آنچه در #رسم_المصحف آمده است، نگارش این کلمه با نظر تمامی صاحبنظران این علم و کاتبان مصاحف با #حذف_الف انجام شده و کلمات همخانوادهٔ دیگری هم از ریشهٔ «و ، ع ، د» در سوره بقره آمده است.
✓ این کلمه در برخی قرائات به شکل «وَعَدنا» نیز قرائت شده است.
✓ #علامت_گذاری این کلمه:
ضبط #مصری : وَٰعَدْنَا
ضبط #هندی : وٰعَدْنَا
ضبط #ترکی : وَاعَدْنَا -- وٰعَدْنَا
ضبط #ایرانی : وٰاعَدْنٰا
ضبط #کم_علامت : وٰعَدنا
← چنانکه ملاحظه میکنید در کتابت این کلمه، #رسم_المصحف در مصاحف ایرانی و برخی مصاحف ترکی رعایت نشده است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
📜 کارگاه آموزش خطوط قرآنی دارالکتابه در استان گیلان
🔰 #دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم به همت و مساعدت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان و در ادامه برنامه برگزاری کارگاههای استانی آموزش خطوط قرآنی، هفتمین دوره از این رویداد مهم قرآنی را در استان گیلان برگزار مینماید.
✳️ پس از استانهای قم، مرکزی، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان و یزد، این بار شهر رشت میزبان اساتید برجسته دارالکتابه و کاتبان قرآن آن دیار است.
✴️ این اتفاق مبارک هم زمان با میلاد سراسر نور و رحمت عقیله بنیهاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها در روز پنج شنبه هفدهم آبان ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ در مجموعه آموزشی، فرهنگی #گوهرشاد_رشت برگزار خواهد شد.
✅ بخش صبحگاهی این کارگاه به تعلیم قلمی خطوط نسخ و ثلث توسط جناب استاد احمد عبدالرضایی و استاد ابوالفضل خزاعی اختصاص دارد و هنرمندان شرکت کننده از نقد و تحلیل آثارشان توسط این استادان ارجمند بهره خواهند برد.
✅ در بخش عصرگاهی نیز موضوعات نظری خط و خوشنویسی به سمع و نظر شرکت گنندگان خواهد رسید.
❇️ در بخش جنبی این کارگاه نیز نمایشگاهی از آثار خوشنویسان قرآنی استان گیلان برای بازدید علاقمندان برگزار میگردد.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 16 آبان 1403
🔅 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖ يٰقَومِ اِنَّكُـم ظَلَمتُم اَنفُسَكُم بِاتِّخاذِكُمُ العِجلَ فَتوبوٓا اِلیٰ بارِئِكُم فَاقتُلوٓا اَنفُسَكُم ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم عِندَ بارِئِكُم فَتابَ عَلَيكُم اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/54)
📝 فهرست نکات:
1️⃣ معرفی نسخه
2️⃣ نکات لغوی-ادبی
3️⃣ اشاره روایی
4️⃣ شرح تفسیری
5️⃣ نکات نگارشی و علامتگذاری
🔰 بر کرانه آیهها
1️⃣ #معرفی_نسخه (تصویر مربوط به مطالب آیه 54 سوره مبارکه بقره)
💢 شماره نسخه: W559
✓ محل نگهداری: موزه والترز آمریکا
✓ نوع خط: #نسخ به همراه ترجمه فارسی به خط نسخ و با رنگ قرمز
✓ تعداد برگهها: 432 برگه
✓ ابعاد هر برگه: 13.5*18.5 سانتیمتر
✓ جنس برگه: کاغذ
✓ تعداد سطور: 15 سطر
✓ کاتب نسخه: مبارک شاه بن قطب تبریزی ملقب به زرینقلم و از شاگردان یاقوت مستعصمی
✓ تاریخ کتابت: شعبان سال 723 ه.ق
✓ نشان پایان آیات: گل ششپر طلاییرنگ
✓ علامت تخمیس و تعشیر: ندارد.
✓ نام سورهها و تعداد آیات: به خط #توقیع و به رنگ طلا
✓ روش علامتگذاری: مانند شیوه متأخرین از علامات #خلیل بن احمد فراهیدی استفاده کرده است.
✓ تقسیمات: نشانههای جزء، نصفالجزء و ربعالجزء در یک دایره منقّش و مذهّب با قلم #ثلث طلایی کتابت شده است.
✓ علامت رکوع (پایان مطلب): در حاشیه و با علامت اختصاری «ع»، به قلم قرمز نوشته شده است.
✅ در حاشیه برخی صفحات به مسائل علم قرائات به صورت خیلی مختصر اشاره شده است.
✳️ تذهیب در صفحه نخست مصحف مربوط به دوره ایلخانی است.
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
2️⃣ #نکات_لغوی_ادبی (بقره/54)
يٰقَومِ: ای قوم من؛
📝 در اصل، «يا قومی» بوده، گاهی «ی» در منادای مضاف به ياء متکلم، حذف میشود.
توبوا: بازگرديد، توبه کنيد.
بارِئ: خالق؛
📝 «برأ» معمولاً درباره حيوان به كار میرود.
اقتُلوٓا اَنفُسَكُم: خودکشی کنيد، يا يکديگر را بکشيد.
تابَ عَلَيکُم: توبه شما را پذیرفت.
🔸منبع: #در_محضر_قرآن_کریم ، ج1، ص31
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
3️⃣ #اشاره_روایی (بقره/54)
❇️ وَاللهِ لَاَن اَبيتَ عَلىٰ حَسَكِ السَّعدانِ مُسَهَّدًا اَو اُجَرَّ فِی الاَغلالِ مُصَفَّدًا اَحَبُّ اِلَیَّ مِن اَن اَلقَى اللهَ وَرَسولَه يَومَ القِيامَةِ ظالِمًا لِبَعضِ العِبادِ وَغاصِبًا لِشَیءٍ مِنَ الحُطامِ وَكَيفَ اَظلِمُ اَحَدًا لِنَفسٍ يُسرِعُ اِلَى البِلىٰ قُفولُها وَيَطولُ فِی الثَّرىٰ حُلولُها.
❇️ سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سَعدان به سر ببرم يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم، خوشتر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان، ستم و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم. چگونه بهخاطر نفسَم كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مىرود و در خاک، زمانى طولانى اقامت مىكند، بر كسى ستم كنم؟!
🔸منبع: نهج البلاغه، خطبه 224
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
4️⃣ #شرح_تفسیری_آیه
🔸 وَاِذ قالَ موسیٰ لِقَومِهٖ يٰقَومِ اِنَّكُـم ظَلَمتُم اَنفُسَكُم بِاتِّخاذِكُمُ العِجلَ فَتوبوٓا اِلیٰ بارِئِكُم فَاقتُلوٓا اَنفُسَكُم ذٰلِكُم خَيرٌ لَكُم عِندَ بارِئِكُم فَتابَ عَلَيكُم اِنَّه هُوَ التَّوّابُ الرَّحيمُ (بقره/54)
زمانی (را یاد كنید) كه موسی به قومش گفت: «ای قوم من، شما با ساختن گوساله، به خودتان ستم كردید. پس به (درگاه) آفریدگارتان بازگردید و بدین سبب، یكدیگر را بكشید؛ كه این (كار)، نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است.»
✅ در برخی از روایات آمده است که به دستور حضرت موسی علیهالسلام در صبحگاهی، هفتادهزار نفر از گوسالهپرستان شمشیر کشیدند و شروع به کشتن یکدیگر کردند. دههزار نفر از آنها کشته شده بودند که حضرت جبرئیل نازل شد و به موسی علیهالسلام فرمود: «به آنها بگو از کشتن دست بردارید که خداوند توبه شما را پذیرفت.» بعضی درباره دلیل چنین #مجازات_عجیب و سنگینی برای گوسالهپرستان گفتهاند که علاوه بر اینکه خود گوسالهپرستی گناه بسیار بزرگی بوده، ارتکاب آن از سوی قومی که آن معجزات و نشانههای بسیار عجیب را دیده بودند، زشتتر بود و خداوند چنین مجازات سنگینی را برای آنها مقرر فرمود تا هرگز فکر بتپرستی به ذهن آنها خطور نکند.
🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص8
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیهها
5⃣ #نکات_نگارشی_و_علامتگذاری (بقره/54)
💢 «بارِئِکُم»:
در خصوص رسم این کلمه، نکتۀ خاصی برای بازگو کردن وجود ندارد، لیکن یکی از تفاوتهای بارز، در حوزۀ ضبط، در میان شیوههای پنجگانه، نکتهای است که در این کلمه وجود دارد. در عملکرد شیوههای گوناگون در علامتگذاری همزۀ مکسور با دندانه تفاوتهای واضحی دیده میشود که در زیر آمده است:
✓ ضبط #مصری و #هندی :
همزه و حرکت کسره، هر دو در زیر دندانه
✓ ضبط #ایرانی :
علامت همزه روی دندانه و حرکت کسره در زیر همزه (بین دندانه و علامت همزه)
✓ ضبط #ترکی و #کم_علامت :
همزه روی دندانه و حرکت کسره زیر دندانه
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود #مفاخر_قرآنی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🔸 استاد مرحوم ابراهیم پورفرزیب (مولایی)
💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹