eitaa logo
علی مترقّب
790 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔹ماجرای فدا شدن امام کاظم علیه‌السلام در تخییر بین فدا وجود شریفشان یا شیعیان حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیها: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏» «خداى -عزّ و جلّ- بر شيعه غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا قسم! من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم» 📚 الکافی، ج ۱، ص ۲۶۹. پ.ن: روایت مرسل است. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
24.28M
هوالعزیز 🔻حیات طیبه؛ نرم افزار اندرویدی آثار استاد طاهرزاده 🔺 ۱. از برهان تا عرفان ۲. هنر مُردن ۳. عالَم انسان دینی ۴. علل تزلل تمدن غرب ۵. جایگاه و معنای واسطه‌ی فیض ۶. خطر مادی شدن دین ۷. آشتی با خدا ۸. ادبِ خیال، عقل و قلب ۹. تمدن‌زایی شیعه ۱۰. خویشتن پنهان ۱۱. معرفت نفس و حشر ۱۲. انسان از تنگنای بدن تا قراختای قرب الهی ۱۳. گزینش تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی ۱۴. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی و ... . 🟢 با اشتراک حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار بهره‌مند بفرمایید.🟢 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹 تفاوت جدّی فهم حکمت صدرایی قبل از عرفان نظری و بعد از آن : فهم فلسفه ملاصدرا بدون فهم عرفان نظری به طور دقیق میسر نیست. یعنی شما فلسفه ملاصدرا را قبل از عرفان که می‌خوانید برای خودتان فهم‌هایی از آن دارید که چه بسا اصلا احتمال هم نمی‌دهید خطا باشد اما بعد از اینکه عرفان نظری خواندید تازه آن وقت می‌فهمید که آن فهمی که از فلسفه ملاصدرا داشتید، درست نبوده و فلسفه ملاصدرا چه می‌خواهد بگوید. روح فلسفه ملاصدرا، عرفان است و تا کسی عرفان نظری را نخوانده باشد، اصلا نمی‌فهمد ملاصدرا چه می‌خواهد بگوید. 📚 مصاحبه مرکز تخصصی فلسفه اسلامی‌ با استاد فیاضی 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔹 مهمترین امتیاز انقلاب اسلامی : مسلمین داراى عزّت و سعادت بشوند، از زیر پرچم کفر بیرون بیایند، پرچم اسرائیلى بر سرشان نباشد، پرچم آمریکائى نباشد، پرچم روسیه اى نباشد، عمدۀ مطلب این است. حالا برنج گران باشد، روغن گیر نیاید، اینها یک مشکلاتى است که خیلى مهمّ نیست. شما بگوئید انسان آخرش از گرسنگى هم بمیرد، غیر از این که نیست. آیا اگر انسان زنده باشد و زیر پرچم آمریکا باشد بهتر است، یا بمیرد و زیر پرچم کفر نباشد؟! 📚نور مجرد، ج۳، ۲۰۲. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنّور 🔹اهمیت مناسبات زمانی و مکانی : علامه طباطبایی فرمود: من در مسجد سهله در مقام ادريس نماز می‌خواندم، در نماز وتيره سوره مباركه ص را قرائت می‌کردم كه ناگهان ديدم از جاى خود حركت كردم ولى بدنم در زمين است بقدرى با بدنم فاصله گرفتم كه او را از دورترين نقطه مشاهده می‌کردم تا پس از چنْدى به حال اول خود برگشتم. و وقت ديگر نهر آب ديدم كه در روايت آمده است: نهر فی الجنْة ... مناسبات زمانى و مكانى براى حالات و واردات انسان عجيب است. ابن تركه در تمهيدالقواعد گويد: و لا شک ان المناسبات الزمانية من اهمّ المناسبات. و اين كمترين را در اين مقام بر آن تعليقه ايست بدين صورت: همان‌گونه که بودن در ماه مبارک خدا در نفوس اثر تکوینی دارد و همچنان که سایر زمان‌ها آثار خاصی دارد که برای اهلش قابل مشاهده است، رجبیون شهادت می‌دهند که در ماه رجب المرجب نیر چنین است. و سربسته بگویم گه این شهود رجبی را برخی از رفقا چندین مرتبه مشاهده کردند. 📚 هزار و یک نکته، نکته ۶۹۸. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹دعا برای ظهور یا پیروزی تیم فوتبال ⬅️ در کتاب سه دقیقه در قیامت وقتی که راوی کتاب از مسئول محاسبه اعمال در عالم برزخ در مورد امام عصر سلام الله علیه و زمان ظهور حضرت سوال می‌کند؟ ⬅️ در پاسخ به او می گویند: باید مردم از خدا بخواهند تا ظهور مولایشان زودتر اتفاق بیفتد تا گرفتاری دنیا و آخرتشان برطرف شود اما بیشتر مردم با وجود مشکلات، امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) را نمی خواهند. اگر هم بخواهند برای حل گرفتاری دنیایی به ایشان مراجعه می کنند. بعد مثالی زد و گفت مدتی پیش مسابقه فوتبال بود بسیاری از مردم در مکان‌های مقدس، امام زمان علیه‌السلام را برای نتیجه این بازی قسم می دادند. 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت، ص ۷۷ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالسلام 🔹 شب مبعث، شب تجلّی اعظم 🟣 مرحوم آیت الله جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات آورده است: از «منازلی» که در «رجب» هست در شرف بلکه اشرف از هر روزی است، روز بیست و هفتم رجب و شب آن است. 🟠 اما برای شب آن در «اقبال» از محمد بن علی الطرازی در کتاب او به اسنادش از ابی جعفر ثانی علیه‌ السلام روایت شده است که گوید: آن حضرت فرمود: در رجب شبی است که برای مردم بهتر است از آنچه آفتاب بر آن می‌تابد و آن، شب بیست و هفتم رجب است که در بامداد آن شب، پیغمبر به نبوت مبعوث گردیده است. 🟢 در اعمال امشب این دعا وارد شده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ ... » 🟡 در این دعا سه‌بار خدای متعال به تجلّی اعظم قسم داده شده است. مراد از «تجلی اعظم» خدای سبحان در شب ۲۷ رجب، تجلیّ وجود مبارک رسول الله ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ است. 🔴 در دستگاه عارفان، با محوریت نظریه وحدت وجود همه عالم، مظهر و جلوه حق است و موجودی نیست که تجلّی حق نباشد. مظهر اتم آن رسول الله است که آئینه تام نمای خداست به گونه‌ای که می توان گفت خداوند ظهوری بیش از این و جلوه‌ای کامل تر از آن نخواهد داشت. 🟤 پس انسان کامل همان چیزی است که به ویژه مقصود حق تعالی است و هر چه غیر از اوست به تبع وی مقصود حق تعالی قرار گرفته است. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
علامه طباطبایی و انقلاب اسلامی.mp3
7.79M
هوالبصیر 🔹علّامه طباطبایی و انقلاب اسلامی : 🔸 آن خبیث ملعونی که از علامه طباطبایی نقل کرد که این انقلاب یک شهید دارد و آن اسلام است، دروغگو و منافق است. 🔸اولین و تنها کسی که درباره حکومت اسلامی مقاله نوشت، آن موقعی که علماء ناامید از تشکیل حکومت اسلامی بودند، علامه بود‌. 🔸آقای حکیمی به غلط این حرف یک آدم منافق در خدمت دشمن را در کتابش آورده است. امیدواریم خدا با لطف و رحمتش با ایشان برخورد کند. آدم می‌ترسد که آقای حکیمی هم خودش را باخته باشد، البته امیدواریم چنین نباشد. 🔸آیت‌الله میلانی با اینکه بعضی ایشان را اعلم می‌دانستند، خودشان رساله امام را به طلبه‌ها می‌دادند و می‌گفتند از ایشان تقلید کنید. 🔸 آیت‌الله قدوسی از وقتی مدیر مدرسه شد، بچه‌هایش او را نمی‌دیدند. 🔸بودجه مدرسه حقانی را آقای میلانی می‌دادند بدون آنکه اسمی از ایشان باشد. 🔸وقتی امام را در حصر بود و صحبت حصر ایشان بود، آقای میلانی از مشهد و علامه طباطبایی از قم‌ برای حمایت ایشان تهران می‌روند. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالناصر 🔸 تفاوت‌ طریق نفی خواطر در عرفان‌های شرعی و غربی (و حتی برخی از طریق‌های سلوکی در عرفان اسلامی) : تقطه محوری بحث‌های محوری عرفان‌های شرعی و عرفانهای غربی اینست که انسان در طول شبانه روز ساعاتی را برای تمرین تمرکز قرار دهد که به آن مراقبه و مدیتیشن گفته می‌شود‌. مثلاً ۵ دقیقه در یک اطاق ساکت و آرام دقیقه به محلی خیره شود و یا ۵ دقیقه سعی کنید که ضربان قلب خود را گوش دهید. نتیجه این تمرین پیدا کردن قوه تمرکز در وجود شما می‌شود. نکته اصلی رسیدن به آرامش، کنترل تمرکز می‌باشد و حتی نکته اصلی در کلاس‌های مدیتیشن هم این است که انسان‌ها خیلی آشفته می‌باشند و برای رهایی از آن دنبال راه‌حل می‌گردند. باید بتوانید به هر چیزی که دوست دارید تمرکز کنید. با این عمل و تکرار آن کم کم توانایی کنترل ورودی‌های قلب خود را به دست می‌گیرید و به راحتی توانایی بیرون ریختن افکار را پیدا خواهید کرد. ⬅️ اما در دین مقدس اسلام به منظور دستیابی به این منظور که فکر و ذهن و خاطر انسان در دست خودش قرار بگیرد توصیه به تمرکز بر روی خود خداوند متعال یا اولیای خداوند شده است یعنی نماز بخوانید و ذکر بگویید. این مهارت را می‌توان با تمرکز کردن بر روی سنگ یا گُل و یا تمرکز بر صدای قلب و یا تمرکز بر خداوند متعال به دست آورد و تنها تفاوت آنها با هم این می‌باشد که تمرکز بر خداوند در عین اینکه تمرکز می‌باشد نورانیت را هم به همراه خود دارد و عبودیت انسان را هم زیاد میکند، به همین خاطر دارای آثار فراوان دیگری هم میباشد. تمرکزهای دیگر انسان را غافل می‌کند و در واقع جنبه‌های نفسانی و تکبر در انسان را زیاد میکنند. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 برزخ کجاست؟ : عوالم تو در توست؛ يعنى عالم برزخ يک عالمى نيست به دنبال زمانىِ اين عالم؛ يك عالمى است كه بر اين عالم مادّه و طبيعت ما احاطه دارد، و الان هم هست، نه اينكه بعداً بوجود مى‏آيد؛ عالم نفس و قيامت بر ما احاطه دارد، بر عالم طبيعت و مادّه و بر عالم برزخ هر دو احاطه دارد. پس عالم نفس و قيامت موجود است؛ نه اينكه بعداً موجود مى شود، به دنبالِ زمانىِ اين عالم. شما زمانى را كه ما متولّد شديم و بعداً در اثر حركت زمان مى‏آئيم جلو تا از دنيا ميرويم، اين را تمام يك كاسه فرض كنيد، عالم برزخ عالمى است كه بر تمامى اين، محيط است. عالم قيامت نيز بر اين عالم و بر عالم برزخ، بر هر دو احاطه دارد. پس اگر ما بخواهيم به برزخ برسيم، نه اينكه بايد عمرمان را بگذرانيم و وقتى كه بخواهيم بميريم، برويم داخل برزخ؛ چون برزخ، الان موجود است. ما اگر بخواهيم بر برزخمان اطّلاع پيدا كنيم نبايد سير عرضى كنيم- به عرض زمان- بلكه بايد سير طولى كنيم و به طرف بالا يعنى به سمت مقام تجرّد و عوالم معنى حركت كنيم حركت معنوى، تا برسيم به برزخ. و از آنجا نيز سير طولى كنيم، برويم به بالا تا برسيم به قيامت؛ خواه اين كار را بعد از مردن انجام دهيم و خواه قبل از مردن و در زمان حياتمان انجام دهيم. اگر كسى در دنيا به مقام تجرّد برسد و مرگ اختيارى پيدا كند بطوريكه از عالم صورت هم بگذرد، به قيامت ميرسد، با تهذيب نفس، در همين دنيا مى‏توان برزخ و قيامت را ادراك كرد. اگر كسى در دنيا بواسطه تهذيب نفس و متابعت از شريعت و دستورات رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم و مراعات جنبه‏هاى معنوى اعمال شرعيّه و امور عباديّه و حصول ملكه تقوى، كارى كند كه از عالم شهوت و هوس و آمال بيرون آيد و از محبّت دنيا عبور كند، اين سير إلى الله ميكند؛ و لازمه اين سير در اوّلين منزل، رسيدن به برزخ است؛ و هيچ جاى شبهه و ترديد نيست؛ پس برزخِ خود را ادراك می‌كند. 📚معادشناسی، ج ۶، ص، ۱۹۲. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 ۸۰ درصد اخلاق فلسفی، اصلا اخلاق برتر نیست. : در حال حاضر در حوزه‌ها، اخلاق فلسفی موجود است اما اخلاق عرفانی که گزاره‌های لابلای گزاره‌های اخلاق فلسفی، اخلاق دینی و حتی سخنان عرفا وجود دارد، به صورت علم اخلاق عرفانی مطرح نیست. مبانی آن و نوع آن باید طرح شود تا ما بتوانیم به سرعت بگوییم ۸۰ درصد آنچه در اخلاق فلسفی گذشته، اصلا اخلاق ایده‌آل و اخلاق برتر نیست. اصلا عمده‌ آنچه در دین به عنوان آموزه‌های برتر و ایده‌آل مطرح شده، آموزه‌های اخلاق عرفانی است و چون این کار انجام نشده، آن آموزه‌های دینی روی زمین مانده است. ما در حوزه‌ها داشته‌ایم یک دسته از کسانی که اخلاق عرفانی می‌گفتند، در عین اینکه گاهی از دستگاه اخلاق ارسطویی هم استفاده می‌کردند اما الان متأسفانه در مورد اخلاق عرفانی نه اندیشه‌اش گفته می‌شود و نه طرح اولیه‌اش. صرف بیان دستورات سیر و سلوکی و منازل، برای اخلاق عرفانی کافی نیست. خیلی از مواد را بحث‌های علم عرفان عملی می‌تواند تامین کند اما به هر حال علم عرفان عملی، اخلاق عرفانی نیست. اخلاق عرفانی هم در وادی عمل است و هم خیلی موثر است. 📚نشریه تربيت معنوی، ش ۲، ص ۱۵. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعزیز 🔹تو که ما رو کُشتی حسین جان : ▪️اگر این کلمه جایی داشته باشه در عالَم، فقط باید به امام حسین گفت: تو که ما را کُشتی، این عشق چی بود که توی دلِ ما انداختی. ▪️تمام عشق‌های عالَم، رقیب نمی‌پذیرند غیر عشق امام حسین علیه‌السلام که مدام دلشان میخواهد عاشقان‌شان زیاد شوند. ▪️دستِ من گیر که این دست، همان است که من، سالها از غم هجران تو بر سر زده‌ام ⚠️ شب جمعه آخر ماه رجب ⚠️ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687