eitaa logo
علی مترقّب
793 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالمهیمن 🔸 اهمّیت نفی خواطر در کلام مولوی : مثنوى معنوى در تمثیلى، از نفس و مکرها و وسوسه هاى آن تعبیر به «موش» و از أذکار و عبادتها و مجاهدتهاى سالک در راه وصول به مقصود و حقیقت تعبیر به «گندم» کرده است؛ که این موش نفس دائماً به انبار دست رنج او دستبرد زده و سرمایه او را به یغما مى برد، و لذا چنین سالکى پس از سالیان دراز از سلوک خود هیچ طرفى نبسته و قدمى برنداشته است. و علاج آن را در دفع و هلاک این سارق میداند. و بایستى دائماً در سعى و تلاش باشد تا با استعانت از پروردگار و تضرّع به درگاه او، لطف إلهى شامل او شده بر آن فائق آید. ما در این انبار گندم مى کنیم گندمِ جمع آمده گم مى کنیم مى نیندیشیم آخر ما به هوش کاین خلل در گندم است از مکر موش موش تا انبار ما حفره زده است وز فنش انبار ما ویران شدست أوّل اى جان! دفع شرّ موش کن وآنگه اندر جمع گندم جوش کن بشنو از أخبارِ آن صدر صدور لا صلوة تمّ إلّابالحضور گر نه موشى دزد در انبار ماست گندم أعمال چل ساله کجاست؟ 📚نور مجرد، ج۱، ص ۴۷۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 سنوات تحصیل رهبری از ابتدای طلبگی تا درس خارج حداکثر ۶ سال بوده است! در زندگی نامه آمده است: ایشان در سال ۱۳۱۸ شمسی متولد شدند. تحصیل را از ۴ سالگی در مکتب‌خانه آغاز کردند. بعد از دوران دبستان، در سال ۱۳۲۸ در همزمان با تحصیل دوره راهنمایی و دبیرستان، تحصیلات حوزوی را شروع کردند که ابتدا در مدرسه سلیمان‌خان و سپس در مدرسه نواب بوده است. ایشان در سال ۱۳۳۴ درس خارج را شروع کردند و در درس مرحوم آیت‌الله سید محمدهادی میلانی شرکت می‌کردند. بنابراین مجموع تحصیل ایشان در مقطع مقدمات و سطح همراه با تحصیل راهنمایی و دبیرستان حداکثر ۶ سال طول کشیده است. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔹 کتابی که مرحوم علامه طباطبایی دوبار تدریس کردند! رساله نور وحدت از آثار خواجه عبدالله معروف به خواجه حوراء و متخلّص به مغربی است. مرحوم علامه طباطبایی دوبار این کتاب را تدریس کرده‌اند و دارای تعلیقاتی بر این کتاب هستند. ایشان برای سالکین متوسط مطالعه این کتاب را توصیه می‌کردند تا آنان را بیشتر متوجه فکر در وحدت کند. تمام تلاش این کتاب این است که جانِ سالک را از اثنینیت‌ و انیّت خیالی و موهومی پاک کند. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔹درویشی جز تصحیح خیال نیست. مرحوم رضوان‌ الله علیه به نقل از رساله نور وحدت: اى سَيِّد! اين همه اشتغال، و أذكار، و مراقبات، و توجّهات، و طرق سلوك كه مشايخ وضع نموده‌اند؛ براى رفع اثنَينِيَّتِ موهومه است. پس بدان كه فاصل ميان وحدت كه حقّ است، به صورت كثرت مى‌نمايد. و يكى است كه بسيار در نَظَر مى‌آيد. چنانكه أحْوَل يكى را دو مى‌بيند. و چنانكه نقطه جَوَّاله به صورت دائره ديده مى‌شود، و چنانكه قطره بارانِ نازله به شكل خَطّ در نظر مى‌آيد. پس وحدت عينِ كثرت است؛ و كثرت عينِ وحدت. اى سَيِّد! عارفى رفيع مرتبه مى‌فرمود كه: درويشى تصحيح خيال است. يعنى غير حقّ در دل نماند. 📚 توحید علمی و عینی، ص ۲۹۸ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالممکّن 🔹اعتیاد مرحوم علامه حسن زاده! می‌فرمودند: اعتیاد من به کتاب و درس و بحث همانند اعتیاد تریاکی و هرویینی به هرویین و تریاک است اگر اینها از من گرفته شود، رنج می‌کشم، چه کنم که عاشق علم و درس و بحث شده ام. در سابق، ما پنج شنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم، در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس می گرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم. صبح ها، صبحانه و چای نداشتیم مگر روزهای پنج شنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازه ای بیشتر بود. هر روز قبل از اذان صبح مباحثه کفایه و اسفار داشتیم. 📚در محضر استاد حسن‌زاده آملی،‌ص ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمبیّن 🔹 روزی ۱۸ ساعت تفکّر! ⬅️ مرحوم : من در شبانه روز، ۶ ساعت را صرف خوردن و خوابیدن و عبادت می کنم و ۱۸ ساعت هم مشغول تفکر هستم. گه گاهی هنگام تفکر خوابم می برد؛ وقتی بیدار می شوم، افکارم را از آن جا که مانده بود، ادامه می دهم حتی در خواب هم فکرم مشغول بود! ⬅️ مهندس سید عبدالباقی (فرزند علامه) می‌گوید: هرگاه خدمت پدر می رسیدم، ایشان را در حال تفکّر می یافتم و تقریباً هیچ گاه ایشان را در حال مطالعه ندیدم، مگر در حدّ جست و جو در کتاب های منبع و مرجع برای یافتن معنای دقیق کلمه یا نام های خاص یا مطلبی تاریخی و مانند اینها. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالقاهر 🔹 با وجود اعمال شرعیه چه احتیاجی به تفکر در وحدت است؟ : فکر در وحدت یعنی مراقبه و توجّه به حق؛ اعمال شرعیه بدون آن منتج نیست. یک عمر کسی خدا را کنار قرار دهد و خود را کنار و عبادت حق کند این جز بُعد نتیجه نمی‌دهد‌. باید مراقبه و توجّه به حق به آن طوری که شایسته‌ی اوست، باشد تا نتیجه بخش باشد. آیه شریفه می فرماید: إلیه یصعد الکلام الطیّب و العمل الصالح یرفعه؛ کار عملِ صالح، رفع کلم طیب است، آن چیزی که بالا می‌رود، کلم طیب است. 📚تعلیقات مرحوم علامه طباطبایی بر رساله نور وحدت، ص ۲۹ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹 مدیر محترم حوزه‌های علمیه سنوات تحصیل شون از ورود به حوزه تا درس خارج فقط ۶ سال بوده است! در زندگی‌نامه چنین آمده است: سال ۱۳۵۰ دروس حوزه را آغاز، با ذوق و ذکاوت ذاتی و تلاش و کوشش تحسین برانگیز به سرعت دروس مقدماتی و دوره سطح حوزه را به پایان برد، به گونه‌ای که در سال ۱۳۵۶ در درس خارج فقه و اصول بزرگان حوزه حاضر شد. آیت‏ الله اعرافی از آن دسته از شخصیت‏های دینی و علمی است که مکتب اساتید بسیاری را در رشته‏ های گوناگون درک و از محضر هر یک از آنان خوشه چینی کرده است. او که در درس خارج فقه و اصول، شاگرد اساتیدی چون آیت‏ الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری، آیت‏ الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت‏‌الله العظمی وحید خراسانی و آیت‏‌الله العظمی جواد تبریزی بود، در درس تفسیر قرآن آیت‏ الله میرزا علی مشکینی و هیئت علامه حسن‏زاده آملی شرکت جست و کتابهای فلسفتنا و اقتصادنا شهید صدر را نزد آیت‏‌الله سیدکاظم حائری فراگرفت. او که طی سالهای تحصیل از شرکت در دروس فلسفی بازنماند، اسفار اربعه، برهان شفا، فصول‏الحکم و تمهید القواعد را نزد آیت‏‌الله جوادی آملی(دامت برکاته) و بخشی از اسفار را نزد آیت‏‌الله شهید مطهری آموخت و از علامه مصباح یزدی در مباحث فلسفه بهره برد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمنوّر 🔹عرفان یعنی بازار، یعنی خیابان ... مرحوم در جلسات تبیین طریق الی الله برای آقای دکتر سجّادی : در نصف شب که با خدا مناجات می‌کنی و وقتی هم که در بازار می‌روی، آنجا هم با شب و نیمه شب یکی است. نه اینکه عرفان در سجّاده و شب و مناجات و تاریکی است؛ عرفان یعنی بازار، دانشکده، خیابان، اتوبوس، یعنی معامله با زن، بچه، همسایه، یعنی معامله با سگ خانه، گربه خانه، همه اینها معامله است‌. یعنی چه؟ یعنی اینکه حقّ زن را باید بدهی، انسان به خادمش نباید بد بگوید، بعد هم خواست غذا بخورد، انسان باید با او غذا بخورد. از کجا معلوم می‌شود که او از انسان بالاتر نباشد!؟ از کجا معلوم می‌شود که او قلبش پاک‌تر نباشد، بین خود و خدا ادراکش بهتر نباشد ... . https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنور 🔹تا نفس از اوهام پاک نشود ... علیه‌السلام خطاب به کمیل: الْحَقِيقَةُ كَشْفُ سُبُحَاتِ الْجَلاَلِ مِنْ غَيْرِ إشَارَةٍ مَحْوُ الْمَوْهُومِ مَعَ صَحْوِ الْمَعْلُومِ. حقیقت انكشاف‌ و بروز انوار جلال‌ خداوند بدون‌ هيچ‌گونه‌ اشارتی است و نيست‌ شدن هر موهوم‌، با بیداری آن‌ معلوم‌ است. 📚 روضة المتقین، ج ۲، ص ۸۱ ⬅️ یعنی ما سوای حقّ را که وجودات موهومند با نیروی توجّه به حقّ مطلق، از صحنه ضمیر خود محو کن تا چهره حقیقت، از پس پرده‌های ظلمانی اوهام، بی‌حجاب تجلّی کند. حقیقت محو اوهام خیال است شهود بی‌حجاب آن، جمال است چو محو از دل شد اوهام و خیالات برافتد پرده‌ی ارض و سماوات https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هو النافع 🔹 برنامه تحصیلی ویژه نخبگان : استعدادهای درخشان را در میان حوزه جمع‌آوری و طبقه بندی کنیم؛ این از کارهایی است که امروز در دنیا رایج است. نمی شود بگوییم که این درس هست؛ هرکس می‌خواهد بیاید، بیاید؛ هرکس هم نمی‌خواهد، نیاید؛ ما این طوری درس می دهیم و ملاحظه ی اضعف مأمومین را می کنیم! مگر چنین چیزی می شود؟ باید برای اقوای مأمومین هم یک درس ویژه گذاشت. استعدادها باید شناسایی و طبقه بندی بشود؛ آن استعداد درخشان برکشیده شود و به او آموخته شود و از او استفاده شود؛ اینها کارهایی است که در جمله ی کارهای جدید قرار می گیرد؛ اینها باید در حوزه انجام بگیرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 برخی موضوعات پیشنهادی استاد یزدان‌پناه در عرصه تربیت عرفانی ۱. نقش علم در عمل ۲. روان‌شناسی قلب مومن ۳‌. پدیدارشناسی انکسار مومن در برابر خداوند ۴. پدیدارشناسی موانع عجب در روایات ۵. بررسی احوال مومن به خدایی که نمی‌بیند ۶. توصیف احوال روحی مومن ۷. بازخوانی متن دین از منظر شناسایی احوال قلبی مومن ۸. اسرار عبادات (نماز، حج و ... ) ۹. تحقیق و بررسی مبحث لقاء الله ۱۰. ضرورت اجتهاد در مسائل عرفانی ۱۱. ضرورت بررسی و کار فنی روی معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه مسائل سلوکی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687