هوالحق
#سلوک
🔹ضروریترین و واجبترین امر برای انسان
#آیتالله_سیدمحمّدصادق_حسینیطهرانی :
هیچ امری برای انسان، از ورود در طریق وصول به لقاء خداوند ضروریتر و واجبتر وجود ندارد و تا وقت باقیست و امکان تلاش وجود دارد، باید پا به عرصه نهد تا به حسرت و تغابن مبتلا نشد.
آن سری کورا هوای دوست نیست
زو مجو مغزی که او جز پوست نیست
جان که جویانت نباشد کوبکو
مردۀ بیجان بود جانش مگو
جان نداردهر که جویای تو نیست
دل ندارد هر که شیدای تو نیست
📚طریق نور، ص ۵۵
#ضرورت_سلوک #عرفان_عملی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعاصم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 عیب حوزه که فاجعه است!
#مقام_معظم_رهبری :
عیب دوم حوزه، عدم گسترش کافی و لازم در باب کلام است که این حقیقتا فاجعه است. از این بالاتر، فراموش شدن کلام است. حوزه اسلام و حوزه علمیه اهل بیت در درجه اول حوزه کلام و بعد حوزه فقه بوده. بزرگان فقهای ما متکلمین بودند. شما نگاه کنید در حوزه های ما کلام منسوخ است درحالیکه بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است. همانطور که مطرح کردم ما در گذشته عقب نبودیم و هرکسی چیزی می گفت فورا جوابش حاضر بود ولی امروز اینقدر مباحث کلامی در دنیا مطرح می شود که حوزه علمیه از آن مطلع نیست. می دانید امروز در دنیا چقدر مساله دین شناسی و فلسفه دین مورد بحث است؟ چه کسانی مینویسند و میگویند و تحقیق میکنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.
📚 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
#تحول_حوزه #نخبگان
#فلسفه_دین #کلام_جدید
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.91M
هوالدلیل
#صوت #مناسبتی
🔹شب رغبتهاست نه آرزوها!
#آیتالله_جوادیآملی :
در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبتها و گرايشها و مجذوبشدنهاست.
انجذاب و گرايش و ميل و شوق را ميگويند رغبت, در برابر رهبت.
خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.
مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ) جنت جسم و بدن است و لذايذ مادی كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاری است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگری دارد كه آن برای روح ماست.که فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾.
اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار ميدهند.
آنگاه درباره چنين گروهي گفته ميشود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است.
📚 درس اخلاق ٩٢/٢/٢۶
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی
#شخصیتشناسی
🔹 سطوح سهگانه اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی
۱. کلامی:
خواجه محققی زبردست و مسلط به اندیشههای کلامی قبل از خود و پرقدرت بر مصاف فخررازی میرود و بر غلبه میکند. کلام در کار جدی است و گاهی بر وجه فلسفی خود غلبه دارد. موسس کلام فلسفی است و از فلسفه در کلام بهره فراوان برده است لیکن تلاش میکند حتیالمقدور اندیشهها و حتی ادبیات کلامی را هم حفظ کند.
آثار سطح کلامی: تجرید الاعتقاد، فصول العقائد، رسالة الامامه، تلخیص المحصّل
۲. فلسفی:
اساس فلسفه او مشائی است اما گاهی نیز منتقد است مثل بحث معاد جسمانی و علم جزئی ربوبی. البته برخی از آراء اشراقی مثل انکار هیولا و اصالت ماهیت را نیز قائل شده است.
در کلام منکر مجرّدات میشود اما در فلسفه بااقتدار مجردات را میپذیرند.
آثار سطح فلسفی: شرح اشارات، رسائل فلسفی
۳. عرفانی:
وی عارفان و صاحبان شهود را از متکلمان و فلاسفه برتر میداند و راه عرفان را برتر از کلام و فلسفه میداند. وی توحید ذاتی را مرتبهای میداند، که انسان در حق مستهلک میشود.
آثار سطح عرفانی: اوصاف الاشراف، آغاز و انجام، نمطهای پایانی شرح اشارات
📚 برگرفته از مقاله استاد یزدان پناه
#خواجه_نصیر_طوسی #استاد_یزدانپناه
#فلسفه #کلام #عرفان #شهود
#تجریدالاعتقاد #شرحاشارات
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
مقاله.pdf
344.8K
هوالعلیم
#معرفی_مقاله
🔹خواجه نصیرالدین طوسی و سطوح سهگانه کلامی، فلسفی و عرفانی در اندیشه او
#استاد_یزدانپناه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنور
#احادیث_سلوکی
🔹 خیالِ من، حجاب بزرگ
امام سجاد علیه السلام:
أنَّ الرّاحِلَ إلَيكَ قَريبُ المَسافَةِ ، و أنَّكَ لا تَحتَجِبُ عَن خَلقِكَ ، إلاّ أن تَحجُبَهُمُ الأعمالُ (الآمالُ) السَّيِّئَةُ دونَكَ.
مسافت آن که به سوی تو کوچ کند، کوتاه است و از مخلوقاتت در حجاب نیستی مگر آنکه اعمال زشتشان حجاب آنهاست.
📚اقبال الاعمال، ص ۶۸
⬅️ #علامه_طباطبایی :
همه معصیتها و گناهان کبیره و صغیره و تمام جنایتها و رذائل اخلاقی و همه حجابهای فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ریشه و اصل همهشان خودبینی و خودخواهی است.
#نفی_خواطر #حجاب_اکبر
#خودبینی #خودخواهی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالفتاح
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 راه علاج حوزه از دیدگاه رهبری
واقعا بنده معتقدم یکی از دو سه علاج قطعی همه مشکلات حوزه و دنیای اسلام و ذهنیت جامعه خودمان این است که علم کلام هم در حوزه مثل فقه، یکی از دو علم بشود. یک عده فقیه بشوند و یک عده متکلم ... .
حوزه شیعه قبل از اینکه حوزه فقه باشد، حوزه علوم عقلی و کلام است. شما ببینید زمان امام جعفر صادق علیه الصلوة و السلام، حضرت به متکلمین خودش افتخار می کند در حالیکه در همان جلسه فقهای بزرگ اصحاب بودند اما حضرت آنطور نسبت بهشان برخورد می کنند ... .
کلام واقعیِ شیعه، فلسفه است، سبک کارهای متکلمین اهل سنت نیست ... .
من که میگویم کلام منظورم شرح تجرید نیست تا کسی بیاید شرح تجرید بخواند. امروز ما در خصوص کلام به مباحث دیگری نیاز داریم. همان مباحثی که مرحوم آقای مطهری مطرح می کرد. مرحوم مطهری واقعا کلام می گفت؛ مثل اسلام و مقتضیات زمان. امروز یکی مثلا یکی از مباحث عمده کلام این است دین چگونه می تواند یک حکومت مردمی تشکیل دهد. وقتی ما میگوییم جمهوری اسلامی، میگویند بین صدر و ذیل آن تفاوت وجود دارد؛ اگر جمهوری و مردمی است چگونه ممکن است اسلامی باشد؟ اسلام یعنی دینی که از بالا همه چیزش نازل شده و ثابت، دست نخور و غیر قابل تغییر و تحول است، جمهوری هم یعنی چیزی که آراء مردم در آن موثر است، این دو چطور باهم مرتبط می شود؟ بله این ها هم جزء کلام است......مباحثی که آقای جوادی بحث می کنند، همه اش کلام است.
📚 بیانات منتشر نشده دیدار مقام معظم رهبری با آیت الله جوادی آملی
#فلسفه #کلام #کلام_جدید
#فلسفه_دین #دین_و_سیاست
#تحول_حوزه #شهید_مطهری
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالداعی
#نفی_خواطر
🔹اهمیت نفی خواطر و پشتوانه فلسفی آن
از جمله امور مهمه ای که سالک الی الله باید به آن توجه فراوان داشته باشد، دقت و مراقبت در افکار و خطورات ذهنیه است. افکار هم جزء اعمال انسان محسوب میشود.
نفس انسانی همانند لوح و صفحه ای است که دائم در طول شبانه روز با افکار و اعمال خود او بر روی آن می نویسد.
بر اساس اصل اصیل «اتحاد عالم و معلوم و عاقل و معقول» نفس انسانی با هر آنچه که در فکر و اندیشهی او می گذرد اتحاد پیدا مینماید. لذا از اینجا اهمیت فراوان دقت و کنترل در افکار برای سالک واضح می گردد. اگر اندیشه و فکر و خطور بدی در ذهن انسان وجود داشته باشد، روح و نفس انسانی همان اندیشه میشود، چرا که نفس متحد با چیزهایی می گردد که در ذهن و قلب او وجود دارد.
در واقع پشتوانهی نفی خواطر، این اصل محکم فلسفی است که در حکمت متعالیه ثابت گردیده است.
و چه خوب مولوی به این اصل اشاره دارد:
ای برادر تو همان اندیشهای
ما بقی تو استخوان و ریشهای
گر گلست اندیشهٔ تو گلشنی
ور بود خاری تو هیمهٔ گلخنی
گر گلابی بر سر جیبت زنند
ور تو چون بولی برونت افکنند
#مولوی #صدرا #تصحیح_خیال
#اتحاد_عالم_و_معلول #خطورات
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالکافی
#نفی_خواطر
🔹 راهکار ابنعربی برای نفی خواطر
مما لا بد منه مراعاة الخواطر و الاوقات، بأن تنظر فی الوقت الذی انت فیه و تنظر فیما قال لک من الشرع أن تعمل فتعمل ان کنت فی وقت فرض فأدّه أو ندب فبادر الیه و ان کنت فی وقت مباح فاشغل نفسک بما ندبک الحق الیه من الخیر علی انواعه.
و إذا شرعت فی مشروع یعطی قربه لا تحدث نفسک ان تعیش بعده الی عمل آخر. فاجعل ذلک آخر عمل من الدنیا الذی تلقی به ربک فإذا فعلت هذا خلصت و مع الإخلاص یکون القبول .
⬅️ از جمله مواردی که برای سالک بسیار ضروری است، کنترل افکار و اوقات است.
این گونه که زمانی که در آن قرار داری را مورد نظر قرار بدهی و ببینی که در این وقت شرع چه عملی را برای تو معین نموده است و همان عمل را انجام بده.
اگر در زمانی قرار داری که در آن موقع شرع عملی را بر تو واجب نموده، آن عمل واجب را انجام بده و اگر در وقتی قرار داری که در آن وقت، عمل مستحبی وجود دارد به انجام دادن آن مبادرت بورز و اگر وقت مباح قرار داری، نفس خویش را به انجام کاری مستحب مشغول بدار و به انجام انواع اعمال خیر و نیک مبادرت بورز.
و زمانی که شروع به انجام کاری مشروع و خیر که انجام دادن آن موجب نزدیکی به خدا می شود نمودی، طوری باش که گویی بعد از این عمل دیگر زنده نیستی و این آخرین عمل توست و این عمل را برای خود آخرین عملی قرار بده که در این دنیا فرصت انجام آن را داری و با همین عمل و در حین انجام آن به ملاقات رب و پروردگار خویش می روی. اگر اینگونه رفتار نمایی عملت خالص گشته و با اخلاص عمل مقبول می گردد .
📚 رساله مما لابد للمرید، ابن عربی
#ابنعربی #تصحیح_خیال
#سلوک #عرفان_عملی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹کتبی که مرحوم علامه حسن زاده درس گرفتند
الف) علم صرف، نحو، بلاغت و لغت:
۱. نصاب الصبیان
۲. جامع المقدمات
۳. شرح النظام علی الشافیه
۴. البهجه المرضیه سیوطی
۵. الفوائد الضیائیه (شرح جامی)
۶. مغنی البیب
۷. مطول
ب) علم تجوید:
۸. شرح شاطبیه (سراج القاری).
ج) ادبیات فارسی:
۹. کلیات سعدی
۱۰. گلستان سعدی
د) علم منطق:
۱۱. حاشیه ملا عبدالله
۱۲. شرح الشمسیه قطب الدین رازی
۱۳. شرح منظومه (بخش منطق)
ه) علم کلام:
۱۴. بخشی از شرح قوشجی بر تجرید الاعتقاد
۱۵.کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
و) علم فلسفه و حکمت:
۱۶. اسفار الاربعه صدر المتالهین
۱۷. شفاء
۱۸. شرح الاشارات و التنبیهات
۱۹ شرح المنظومه (بخش حکمت)
ز) علم عرفان نظری:
۲۰. شرح فصوص الحکم قیصری
۲۱. تمهید القواعد ابن ترکه
۲۲. مصباح الانس
ح) علم تفسیر:
۲۳. تفسیر مجمع البیان
۲۴. درس تفسیر مرحوم علامه طباطبایی
۲۵. درس تفسیر مرحوم الهی قمشه ای
۲۶. تفسیر منهج الصادقین
ط) علم اصول:
۲۷. معالم الاصول
۲۸. قوانین الاصول
۲۹. رسائل (فرائد الاصول)
۳۰. کفایه الاصول
ی) علم فقه:
۳۱. شرح لمعه
۳۲. شرایع الاسلام
۳۳. تبصره المتعلمین
۳۴. المکاسب
۳۵. جواهر الکلام
۳۶. العروة الوثقی
ک) علم حدیث و روایت:
۳۷. جامع وافی فیض کاشانی
۳۸. کتاب توحید بحار الانوار
۳۹. جلد ۳ بحار الانوار در محضر علامه
ل) علم درایه و رجال:
۴۰. دوره کامل رساله علامه شعرانی
۴۱. جامع الرواة اردبیلی
م) علم ریاضیات، نجوم و هیئت:
۴۲. رساله ملاعلی قوشچی در علم هیئت
۴۳. شرح چغمینی.
۴۴. استدراک بر تشریح الافلاک
۴۵. کتاب الاصول مشهور به اصول اقلیدس
۴۶. أکرمانالائوس
۴۷. اکرثاوذوسیوس در مثلثات
۴۸. شرح علامه خفری بر التذکرة فی الهیئة
۴۹. زیج بهادری
۵۰. کبیر مجسطی تألیف بطلیموس قلوذی
ن) علم طب:
۵۱. قانونچه فی الطب
۵۲. شرح الاسباب نفیسی
۵۳. تشریح قانون ابن سینا
📚شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، ج۲، ص ۲۴۸، شرح باب ۱۱.
#روش_تحصیل_در_نگاه_عارفان
#روش_تحصیل_در_نگاه_حکما
#سیر_تحصیلی #سیره_علما
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
استاد یزدان پناه.mp3
707.7K
هوالعلیم
#صوت #روش_تحصیل_حوزه
#استاد_یزدانپناه:
📌 به ما گفتند: این قدر سریع درس خوندن خوب نیست. ما هم باور کردیم!
اتفاقاً آن درسی که کند خوندم، احساس کردم خوب نخوندم و دیدم که اینطوری نمیشود.
📌از سال سوم طلبگی، علاوه بر ادبیات، لمعه، بدایه و شرح اشارات میخوندم. همزمان با منقول، معقول را شروع کردم.
البته توصیه نمیکنم کسی کنار بدایه، اشارات بخواند. میدیدم که میفهمم.
📌از تعطیلات خیلی استفاده میکردیم.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#فلسفه_اسلامی
🔹سرچشمه حکمت متعالیه ادعیه است.
#رهبر_فقید_انقلاب :
بنا بر این سخنى که زبانزد بعضى است که این فلسفه از یونان اخذ شده، غلط است، کى فلاسفه یونان از این حرفها سر درآورده و چه کسى سراغى از این حرفها در کتب آنها دارد. این حرفها در کتب آنها نبوده و نخواهد بود. بهترین کتاب فلسفى آنها اثولوجیا است که داراى مختصرى از معارف بوده و بقیهاش طبیعیات است، بلى شفاء شیخ، فلسفه یونانى است و در آن هم این حرفها نیست.
و باز گمان نشود که حاجى و یا حکماى اسلامى این حرفها را از خود درآورده باشند، بلکه این حرفها در ادعیه بیشتر از منظومه است و صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و قرآن منبع و سرچشمه و مادر این حرفهاست.
📚 تقریرات فلسفه، ج۱، ص۸۸.
#شرح_منطومه #حاجی_سبزواری
#فلسفه_یونانی #فلسفه_مشاء
#فلسفه_در_روایات
#عرفان_در_روایات
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687