eitaa logo
علی مترقّب
790 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔸زمان تحصیل خود را حداقل نصف کنید! 📌 هشدار: امیرالمؤمنین علیه‌السلام: اِضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ. از دست دادن فرصت‌ها، مایه غم و اندوه است. 📚 نهج‌البلاغه، کلمات قصار ١١٤ 📌 توجّه: در بهترین حالت ممکن روزهای درسی حوزه ۱۵۰ جلسه در هر سال است. با یک محاسبه ساده، طلبه‌ای که بتواند به صورت حضوری یا صوتی ایام تعطیل را فعال کند، ۱۵ سال متوسطِ سنوات تحصیلِ طلبگی (از ابتدا تا پایان درس‌ خارج و اجتهاد) به راحتی و بدون کار خارق العاده‌ای یا فشارِ مضاعفی یا سرعتی خاص، تبدیل به نصف (۷/۵ سال) تبدیل می‌شود. که البته با برنامه‌‌ریزی بهتر و استفاده حداکثری از تعطیلات، این زمان امکان تقلیل به یک سوم (۵ سال) را نیز دارا هست. و اگر متوسط کار طلبگی (۱۰ ساعت)، برای طلبه‌ای مقدور شود که تبدیل به ۱۴ ساعت شود، همه این برنامه تحصیلی، با همه شرایطِ تحققِ تحصیل قوی و عمیق، در حدود ۳/۵ سال نیز امکان پیاده‌سازی و برنامه‌‌ریزی دارد. دیگر بیشتر ادامه نمی‌دهم که کسی افسرده نشود، و صحبت از سرعت هدفمند و مهارت‌های تحصیلی نمی‌کنم که باز نیز سنوات تحصیل را کاهش و کارآمدی را افزایش می‌دهد. از جمله تعطیلات حوزه عبارتند از: ۱. تابستان: حداقل ۶۰ روز ۲. پنجشنبه‌ها : حداقل ۴۰ روز ۳. تعطیلات اول سال شمسی: ۱۴ روز ۴. تعطیلات ماه مبارک رمضان: ۳۰ روز ۵. تعطیلات دهه اول ماه محرم: ۱۱ روز ⚠️بزرگترین مشکل حوزه که بی هویتی است، ریشه در سنوات طولانی و غیرهدفمندِ تحصیل دارد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔸 کسی که فلسفه صدرا می‌خواند، تشنه حقایق می شود. : حضرت استاد حسن‌زاده‌آملی در رسالۀ باب رحمت، می‌فرمايند که درجۀ اول شوق است. از شوق شروع کرده‌اند، چون این رساله برای کسانی است که در فضای دینی هستند، اما هنوز رگ سلوکی‌شان بالا نیامده است. 📌 راه‌های پدید آمدن شوق: ۱. حرف شنیدن: نوعاً کسانی که فلسفه صدرا می‌خوانند، کسانی که درگیر این حقایق می‌شوند، تشنگی پیدا می‌کنند؛ کسانی که به عمق مباحث صدرایی رسیده‌اند، خیلی زود جذب می‌شوند. ملاصدرا این‌گونه تحلیل کرده است: کمال انسان چیست؟ فلسفه سلوک چیست؟ نهایت چیست؟ نهایت چگونه به‌دست می‌آید؟ همین مباحث شوق‌آور است. انسان را می‌کشاند؛ تشنگی و بصیرت ایجاد می‌کند. در سنت صدرایی کسانی را داریم که فلسفه صدرایی را خوانده‌اند؛ همیشه درگیرش بوده‌اند، جوانبش را خوانده‌اند، برایشان شوق ایجاد شده است. شما بدانی انسان چیست؛ حقایق عالم چیست؛ کمال او چیست؛ فلسفه سلوک چیست؛ غایت انسان چیست؛ این حقایق که روشن شود، در این صورت بصیرتی پیدا می‌شود و شوق پدید می‌آید. پس لزوماً نیاز نیست که شوق در «می‌نمایند و می‌ربایند»، حاصل شود. گرچه این «می‌نمایند و می‌ربایند»، نوع عالی شوق است. به این معنا که ابتدا چشیده و علاقه پیدا کرده و آن زیبایی او را مجذوب کرده و برده است. مثلاً ملاعلی نوری، حدود شصت سال حکمت صدرایی درس می‌داد؛ ایشان تشنگی پیدا کرد و به شهود رسید. یا آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی که این بحث‌ها را خوانده بود و بعد گفت: ثم ماذا؟ بعد به محضر آقای قاضی رسیدند. ✅ ۲. قرآن خواندن و درست تفسیرکردنِ قرآن: اگر کسی خوب قرآن بخواند و حقایقش را بفهمد، این کار بسیار او را می‌کشاند و می‌برد. بفهمد عبودیتی که در قرآن آمده به چه معنا است؛ «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» (یس، آیۀ۶۱). آن‌گونه که در قرآن و روایات آمده است، بخواند و بفهمد، مایه شوق و بصیرت است و می‌برد. ✅ ۳. همراه عالم ربانی بودن: کسی زیاد با عالم ربانی باشد، به‌تدریج اثرش در او پیدا می‌شود و اشتیاق پیدا می‌کند. دیدن برخی از احوال عالم ربانی، مانند آه و اشک و نالۀ شبانه، خیلی اثر دارد. یک راه شوق، مناسبت ذاتیه است. یک راهش هم نشستن با عالم ربانی است. دیده‌ام بندگان خدایی را که چندان درس نخوانده‌اند، اما نکته‌هایی شنیده‌اند و با عالم ربانی نشسته‌اند. نفسِ بودن با عالم ربانی، باعث می شود که در انسان شوق پدید آید. ✅ ۴. مناسبت ذاتی: کسانی هستند که از اول و از کودکی جنس‌شان، جنس عرفانی است. الحمدلله ما طلبه‌ایم و حرف شنیده‌ایم و می‌دانیم که راه اصلی راهی است که مرحوم قاضی رفته‌اند. آهسته آهسته این شوق ایجاد می‌شود. وقتی شوق پیدا کرد، می‌خواهد برود، اما با یک دریای بیکرانی روبه‌رو می‌شود: آه ! من قِلَّةِ الزّادِ ، و طُولِ الطَّريقِ ، و بُعدِ السَّفَرِ ، و عَظيمِ المَورِدِ. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالرفیق 🔸 غربتِ سالک راه خدا : کسی‌که به مقام طهارت نرسیده است، هر چقدر هم در مراتب عالیه بوده و به او عنایت شده باشد، مصاحبت و مؤانست با افرادی که در راه خدا نیستند، روح او را کثیف و آلوده نموده و به هر مقدار که این مصاحبت بیشتر باشد، بیشتر آلوده می شود؛ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: شرک در امّت من سریان و جریان دارد و از حرکت مورچه بر صخرۀ سیاه مخفی‌تر است! شرک خفی نیز موجب نجاست است و در هر کس به هر مقدار باشد، او را آلوده می‌کند. این شرک خفی در نفوسی که به آن مبتلایان و بهره‌شان از توحید کم است، تأثیر خود رل خواهد گذاشت و آن نورانیت سالک را کم‌کم می‌گیرد و آن صفای باطن را تدریجاً از بین می‌برد. لذا سالک راه خدا، تا به مقام طهارت نرسیده، باید قسمتی از عمر خود را در غربت بگذارند؛ یعنی به مقدار ضرورت و تکلیف شرعی با دیگران مرتبط باشد. 📚کتاب «گلشن احباب»، ج٢، ص ١٢٦. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالهادی 🔸 نخبه‌ی بی‌خاصیت نباشیم‌! 📌 چراغ اول: اگر امروز امت اسلامى‏ همت كند، مى‏تواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقب‏ماندگي‌ها و مشكلات و سختي‌ها و ذلت‏هاى دنياى اسلام بكشد؛ پيشواى اين حركت هم نخبگان جامعه‏اند؛ چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى ـ در حوزۀ‏ دين، در حوزۀ‏ دانشگاه ـ كه مى‏توانند انتخاب اين راه را به امت اسلامى توصيه كنند و نشان دهند. 📚 مقام معظم رهبری، ۲۷ فروردین ۸۵ 📌 چراغ دوم: در دنيا يك‏ جنگ‏ عظيم‏ و يك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نيست، اما جنگِ اراده‌ها و عزم‏ها و سياست‏ها و تدبيرهاست. ايران در كجاى اين جنگ است؟ ايران در جبهه‏اى از اين جنگ در مركز فرماندهى قرار دارد كه افراد آن جبهه را ملت‌ها تشكيل مى‏دهند. 📚مقام معظم رهبری ۳۱ اردیبهشت ۸۶ 📌 چراغ سوم: ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چرا؟ ممکن است او یک امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم؛ اما ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت ارادۀ انسان مؤمن؛ این را ما داریم؛ این شد جنگ نامتقارن. در جنگ نامتقارن، اراده‌ها هستند که با هم می‌جنگند؛ هر اراده‌ای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد. در میدان، اراده را ضعیف نکنید؛ در میدان نبرد، اراده را دچار تزلزل نکنید؛ اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد اراده‌اش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد. نگذارید اراده‌تان سست بشود؛ نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسه‌های دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این ارادۀ مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است. 📚 مقام معظم رهبری، ۳ خرداد ۹۵ 📌 چراغ چهارم: انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در نبرد نامتقارن جبهۀ کفر و استکبار با پرچم برافراشتۀ اسلام ناب، این وظیفۀ همۀ ما است؛ هرکدام باید چشمۀ بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم. 📚مقام معظم‌رهبری، ۱ بهمن ۹۵ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالرافع 🔸انواع خطورات ذهنی : 📌 خاطرات بر چهار قسم است: ۱. الهی: خاطره‌ای است که انسان را از خود منصرف نموده، به خدا توجه دهد. ثمره چنین توجهی قرب به خداست. ۲. شیطانی: آن خاطره ای است که انسان را از خدا غافل نموده، غضب و حسد و کینه را بر دل برویاند. ۳. ملکوتی: آن خاطره‌ای است که انسان را به عبادت و تقوا سوق دهد. ۴. نفسانی: آن عبارت است از اینکه انسان به سمت زینت‌های دنیوی و شهوات تمایل پیدا کند‌‌. در این میان انسان دارای توانایی است که می‌تواند تمام این خاطرات را از صور قبیح خود به حسن و حسنات بدل نماید و تمام آن ها را در راه خدا استخدام نماید و حتی جمع‌آوری مال و شهوت و جلب زینت هم برای خدا باشد، نه برای نفس و غیر خدا. انسان دارای قوه ای است که می‌تواند تمام خاطرات را به خاطرات الهی و ملکوتی تبدیل نموده، همه چیز را از خدا نشان دهد و طوری رنگ قداست گیرد که غیر از خدا چیزی و کسی را ننگرد. 📚 کتاب غرق حضور https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
base.apk
27.86M
هوالعزیز 🔻نرم افزار اندرویدی آثار مرحوم علامه حسن‌زاده آملی و استاد صمدی آملی🔺 🔸 الف) صوت دروس: ۱. شرح اشارات ۲. بداية الحكمة ۳. نهایة الحکمة ۴. دروس معرفت نفس ۵‌. رویا و منامات ۶. طهارت الاعراق ۷. اخلاق ناصری ۸. علم الاسماء ۹. شرح مراتب طهارت ۱۰. شرح ادب مع الله و ... . 🔸 ب) کتب: ۱. انسان در عرف عرفان ۲. طهارت نفس ۳. معرفت نفس ۴. شرح دفتر دل ۵. تکامل برزخی ۶. هزار و یک کلمه ۷. نامه‌ها و برنامه‌ها ۸. هزار و یک نکته ۹. اتحاد عاقل و معقول ۱۰. وحدت از دیدگاه عارف و حکیم و ... . 🟢 با اشتراک حداکثری این پیام، دیگران را نیز از این نرم‌افزار بهره‌مند بفرمایید.🟢 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸 اجتهاد در ۱۲ سالگی و مرجعیت در ۳۰ سالگی مقدمات را نزد پدر خود و سایر فضلاء، در مدتی کمتر از ۴ سال فرا گرفت. اوایل بلوغ به درس خارج پدر خود و استاد وحیدبهبهانی، و شیخ یوسف بحرانی راه یافت و و پس از ۵ سال درس و بحث فشرده و عمیق، به درجه اجتهاد عالیه نائل آمد و هر سه استاد بزرگ اجتهاد او را امضاء کردند. کاشف الغطاء از شاگردان برجسته علامه بوده و بین این استاد و شاگرد یک تواضعی بوده او با تحت الحنک عمامه اش کفش سید بحرالعلوم را پاک می کند. علامه به کاشف الغطاء می‌گوید چرا چنین می کنی؟ می‌گوید کسی که به مقامی رسیده که وجود مقدس امام زمان علیه‌السلام او را انتخاب کرده، اگر بخواهیم به این مقامات معنوی احترام کنم، راهی جز این ندارم. از آیت الله سید عبدالکریم کشمیری درباره علت این قضیه فرمودند که پدرم نقل کرد مرحوم کاشف الغطا برای این کارش به این روایت استناد کرد که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مؤمن و عالم ربانی که جامع بین معقول و منقول باشد، به مقامی می رسد که مردم به سوی خدا نزدیک نمی‌شوند، مگر به خاک قدم‌های او. استاد ایشان سید حسین خوانساری او را مجتهد در اصول و فروع می دانست و می‌فرماید: شما مقتضای عام و خاصی هستی و شما نظیر نخواهی داشت و در معقول، ابن سینا و در منقولات، محقق حلی و علامه حلی و در کلام سید مرتضی علم الهدی را برای من تداعی می کنی و وقتی قرآن را برای من تفسیر می کنی، آن لحظه را تداعی می کنی که انگار قرآن بر تو نازل شده است. محل دفن: نجف اشرف، كنار قبر شیخ طوسی در مسجد طوسی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمنتقم 😭 اللهُمَّ إِنا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صلواتُکَ علیهِ و آلهِ و غَیْبَةَ وَلِیِّنَا و کَثْرَةَ عَدُوِّنا و قِلَّةَ عَدَدِنا و شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا و تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا فَصَلِّ علی مُحَمَّدٍ و آلهِ و أَعِنَّا علی ذلکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ و بِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَ نصرٍ تُعِزُّهُ و سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ و رحمةٍ مِنْکَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَةٍ مِنْکَ تُلْبِسُنَاها. 📚دعای افتتاح : خدای متعال پس از شمردن مظالم و جنایت‌های یهود و خیانت‌ها و پیمان‌شکنی‌هایی که با اسلام و مسلمین کرده‌اند و پس از آنکه مسلمانان را پند می‌دهد که اتفاق کلمه داشته باشند و قوانین دینی را حفظ کنند و با بیگانگان طرح دوستی نریزند و از ایشان اطاعت نکنند، می‌فرماید: یهود دچار غضب پروردگار شده و برای همیشه در حقش خواری و پستی نوشته شده و نخواهد توانست کار قابل توجهی علیه مسلمانان انجام دهد، مگر به واسطه سببی که به مردم و سببی که به خدا پیوند داشته باشند. ( آل عمران، آیه ۱۱۲) در آیه دیگر، این سبب مربوط به مردم و مربوط به خدا بیان شده است. می‌فرماید: با یهود و نصاری طرح دوستی نریزید و سرسپرده مشوید و کسانی که از شما سرسپرده ایشان شوند، از سرسپردگی خدا و جانبداری وی برکنارند و خداوند شما را از خشم خود در صورت تخلف از این امر برحذر دارد. و نیز می‌فرماید: امروز کفار از این که استقلال دینی شما را از بین برند، مأیوس شدند. از این پس دیگر از ایشان مترسید و تنها از من بترسید. (مائده، آیه ۳) https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالولیّ 🔹انسان باید امیرِ نفس باشد نه اسیرِ نفس. : اگر جایگاه، جایگاهِ متّصل به وحی باشد، قانون هم قانونِ الهی باشد اما مجری، مخلِص نباشد، عملِ او قدسیّت ندارد، و لو نظام، مقدّس است. باید عملِ عامل، ریشه در اخلاص و برای خدا بودن داشته باشد. با این نگاه نظام، مقدّس می‌شود، دفاع، مقدّس می‌شود و همه حوزه‌های مربوط به نظام و ساختارهای نظام از قدسیّت برخوردار می‌شود. اخلاص در عمل، می‌ توان به اعمال قدسیّت ببخشد. ماه ذی القعده آغازش با ولادت کریمه اهل بیت سلام‌الله‌علیها است. ۱۱ ذی القعده، ولادت باسعادت حضرت رضا علیه صلوات المصلّین است، ۲۳ و ۲۵ روز زیارتی امام رضا علیه‌‌السلام است، آخر ماه ذی‌القعده هم روز امام جواد علیه‌السلام فرزند دلبند حضرت است. همه این ماه، ماهِ کرامت است. شهیدانِ ما قبل از اینکه شهید شوند، کریم شده‌اند. کریم یعنی انسان به یک جایگاهی از بندگی برسد که از درون امیر نفس باشد نه اسیر نفس. وقتی امیرِ نفس شد، اهل بخشش می‌شود. گاهی بخشش مال، گاهی آبرو و یکجا لازم شد جانش را تقدیم می‌کند. لذا شهدای ما کریمان هست که به مقام کرامت رسیدند. یعنی بخششِ جان را با علم و با اختیار پیشه کرده‌اند. شهید مدنی گریه می کرد و می‌گفت خدایا ممکن است که محاسن سفیدم‌ در خونم‌ آغشته شود! همه خواسته ما این است که آن دمِ آخر سر ما بر بالینِ تو باشد حسین😭 📚یادواره ۲۶۶ شهید محله ستارخان، ۳ مهر ۹۳ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹حتی یک ساعت! : امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین هدر رود‌. طلبه، این است ... حوزه باید وقت او را به بهترین شکلی پر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد. 📚 بیانات در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، ۴ بهمن ۶۹ 📌 پ.ن: امروز حوزه برای یک سوم سال یک طلبه‌ی محصّل روز درسی دارد، اونم با روزی حداکثر ۱۰ ساعت. ۳ برابر برنامه حوزه، فرصتِ باقی‌مانده ماست. ⚠️اگر عمرتون و حاصل آن برایتان مهم است، به برنامه عمومیِ حداقلیِ حوزه امیدی نداشته باشید و حتما برای این زمان‌ها برنامه‌ریزی شخصی‌سازی شده داشته باشید. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹 سر سفره ملاصدرا : علامه حسن‌زاده آملی در درس‌ها به گونه‌ی مکرّر می‌فرمودند و در نوشته‌هایشان منعکس ساختند که وقتی در محضر مبارک استاد علامه طباطبایی سخن از اقامه برهان بر اصول معارف قرآنی و عقائد انسانی به میان آمد، ایشان می‌فرمودند: اینها را ملاصدرا به ما یاد داده است. 📚عرفان علامه، ص ۹۶. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعشق 🔹 گفتم که مگر عاشق و معشوق دواند 🔹خود هر دو یکی بود من احول بودم : بدان که انسان چون بر فطرت الهیه مفطور است (فطرة الله التي فطر الناس علیها) البته صفت ذاتیه او عشق است. و لابد است از انس و از این جهت او را انسان گویند؛ زیرا که کثیرالانس‌ و شدید‌الانس است (المؤمن آلف مألوف). 📚شذرات المعارف، ص ۷۷. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687