107.mp3
1.36M
🎧 صوت #صفحه_۱۰۷
🍀 #سوره_مائده #جزء_۶
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
مائده ۳
🐏🐏🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏
✍اين آيه، ده مورد از #گوشت_حرام را بيان كرده است.
«مُنخَنِقة»، حيوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان يا حيوان، يا خود بخود. «مَوقوذَة»، حيوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد. رسم عرب آن بوده كه بعضى حيوانات را به احترام بت ها آنقدر مى زدند تا جان دهد و اين كار را نوعى عبادت مى پنداشتند. «متردّية»، حيوان پرت شده از بلندى و «نطيحة»، حيوانى كه بر اثر شاخ خوردن مرده باشد.
تحريم آنچه كه در اين آيه مطرح شده است، در سوره هاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در اين آيه، نمونه هاى مردار (خفّه شده، كتك خورده، شاخ خورده و...) بيان شده است.
#امام_باقر عليه السلام فرمودند: ولايت، آخرين فريضه الهى است سپس آيه ى «اليوم اكملت لكم دينكم» را تلاوت نمودند.
بت ها، مجسمه هايى بود كه شكل داشت، امّا «نُصُب»، سنگ هاى بى شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مى شد و خون قربانى را بر آن مى ماليدند.
🌎 #غدير_در_قرآن 🌕
دو مطلب جداى از هم در اين آيه بيان شده است، يك مطلب مربوط به تحريم گوشت هاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب ديگر مربوط به كامل شدن دين و يأس كفّار كه اين قسمت كاملاً مستقلّ است، به چند دليل:
الف: يأس كفّار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطى ندارد.
ب: رواياتى كه از طريق شيعه و سنى در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جمله ى «اليوم يئس الّذين كفروا» و «أليوم اكملت لكم دينكم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام مردار است.
ج: طبق روايات شيعه وسنّى، اين قسمت از آيه: «اليوم اكملت...» پس از نصب علىّ بن ابى طالب عليهما السلام به امامت در غديرخم نازل شده است.
د: غير از دلائل نقلى، تحليل عقلى نيز همين را مى رساند، چون چهار ويژگى مهم براى آن روز بيان شده است: 1- روز يأس كافران، 2- روز كمال دين، 3- روز اتمام نعمت الهى بر مردم، 4- روزى كه اسلام به عنوان «دين» و يك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
حال اگر وقايع روزهاى #تاريخ_اسلام را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگ ها و... با همه ى ارزشهايى كه داشته اند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتّى #حجّة_الوداع هم به اين اهميّت نيست، چون حج، جزئى از دين است نه همه ى دين.
* امّا #بعثت، اوّلين روز شروع رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است كه هرگز نمى توان گفت روز اوّل بعثت، دين كامل شده است.
* امّا #هجرت، روز فرار پيامبرصلى الله عليه وآله به فرمان خداست، روز حمله ى كفّار به خانه پيامبر است نه روز يأس آنان.
* امّا روزهاى پيروزى در جنگ بدر وخندق و... تنها كفّارى كه در صحنه ى نبرد بودند مأيوس مى شدند، نه همه كفار، در حالى كه قرآن مى فرمايد: «اليوم يئس الّذين كفروا...» همه كفار مأيوس شدند.
* امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر #پيامبر صلى الله عليه وآله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همه ى دين در حالى كه #قرآن مى فرمايد: « #اليوم_اكملت_لكم_دينكم »
* امّا #غدي_خم روزى است كه خداوند فرمان نصب #حضرت_على را به جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «اكملت، اتممت، رضيت، يئس الّذين كفروا» با آن منطبق است.
* امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پيامبر، نافرجام ماند، تنها اميد آنها #مرگ_پيامبر صلى الله عليه وآله بود. نصب علىّ بن ابى طالب عليهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مى داشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دين او محو نمى شود، زيرا شخصى چون علىّ بن ابى طالب عليهما السلام جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اينجا بود كه همه ى كفّار مأيوس شدند.
* امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانين كامل وضع شود، لكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مى ماند.
* امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگ ترين نعمت را نعمت رهبرى وهدايت معرّفى كرده است، اگر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از دنيا برود ومردم را بى سرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمى كند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مى شود.
* امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد رضايت پروردگار حاصل مى شود.
اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از #ايّام_اللّه باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدير، كه همه ى اين ويژگى ها را يك جا دارد. به همين دليل در روايات اهل بيت عليهم السلام_عيد_غدير، از بزرگ ترين اعياد به شمار آمده است.
آثار اشيا، گاهى مترتّب بر جمع بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه 👇
👆اگر يك لحظه هم پيش از اذان، افطار كنيم، باطل مى شود، از اين جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «اتمّوا الصيام الى الليل» و گاهى به گونه اى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل #تلاوت_آيات_قرآن، كه كمالش در تلاوت همه ى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونه اى است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص است، هر چند همه ى اجزاى ديگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بى ثمر و بى فايده است.
رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است، چون انسان را با خدا گره مى زند و بدون آن، آفريده ها و نعمت ها به نقمت تبديل مى شود وانسان را به خدا نمى رساند.
در آيه 109 بقره، تمايل كفار نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است. خداوند فرمان داد: شما اغماض كنيد تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأيوس سازد، تا اينكه آيه ى «اليوم اكملت...» نازل شد.
نگاهى به #تغذيه_در_اسلام
اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربى ها افراط در مصرف گوشت را توصيه مى كند، و نه مثل بودايى ها آن را حرام مى داند، و نه مثل چينى ها خوردن گوشت هر حيوانى را به هر شكلى جايز مى داند. در اسلام براى #مصرف_گوشت، شرايط و حدودى است، از جمله:
الف: گوشت حيوانات گوشتخوار را نخوريد وداراى آلودگى هاى مختلف ميكربى وانگلى و... هستند.
ب: گوشت درندگان را نخوريد، كه روح قساوت و درندگى در شما پيدا مى شود.
ج: گوشت حيواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنيد.
د: گوشت حيوانى كه هنگام ذبح، نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، نخوريد.
ه : گوشت مردار را نخوريد. چون هنگام مرگ حيوان، خون پيش از هر چيز ديگر فاسد شده و ايجاد نوعى مسموميّت مى كند، از اين رو حيواناتى كه خفّه شده، شاخ خورده، پرت شده، كتك خورده و دريده شده كه جان دادنشان همراه با بيرون آمدن كامل خون نيست، در اسلام خوردن آنان حرام است.
از همه ى حيوانات حرام گوشت، فقط نام #خوك در اين آيه آمده، چون مصرف آن رواج داشته است.
امام صادق عليه السلام درباره ى گوشت مردار فرمود: كسى به آن نزديك نشد مگر آنكه ضعف ولاغرى وسستى وقطع نسل وسكته ومرگ ناگهانى او را گرفت.
خونخوارى رسم جاهليّت بود. اين كار، سبب قساوت قلب و بى رحمى مى شود، تا حدّى كه خطر كشتن فرزند يا پدر و مادر را به همراه دارد. خونخوار، رفيق ودوست نمى شناسد. لذا خوردن #خون_حرام است، امّا تزريق آن اشكالى ندارد.
سؤال: آيا اجازه ى كشتن حيوانات براى مصرف گوشت آنها، با رحمت الهى سازگار است؟
پاسخ: اساس آفرينش بر تبديل وتحوّل است. خاك، گياه مى شود، گياه، حيوان مى گردد و حيوان به انسان تبديل مى شود ونتيجه ى اين تبديل ها، رشد است
🤌چند نکته مهم درباره روز #عید_غدیر و رهبری جهان اسلام👇
👥 مهم ترين روزنه ى اميد كفّار، مرگ پيامبر بود كه با تعيين حضرت #على_عليه_السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد. «اليوم يئس...»
🥷 اگر #دشمن_خارجى هم شما را رها كند، #دشمن_داخلى وجود دارد كه بايد با خشيت از خدا به مقابله او رفت. «فلاتخشوهم واخشونِ»
🤝 اگر مسلمانان از خط رهبرى غدير دست برنمى داشتند، هيچ خطرى، از سوى كفّار متوجّه آنان نمى شد. «فلاتخشوهم»
🤦♂ كفّار، از دينِ كامل مى ترسند، نه دينى كه رهبرش تسليم، جهادش تعطيل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. «اليوم يئس... اليوم أكملت لكم دينكم»
⛪️ اگر كفّار از شما مأيوس نشده اند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دين شماست. «اليوم يئس... #اليوم_اكملتُ»
🌃 دين بدون #رهبر، كامل نيست. «أكملت لكم دينكم»
🌅 قوام مكتب به رهبرى صحيح است و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس مى شوند، نه با چيز ديگر. «اليوم يئس الّذين كفروا... اليوم اكملت لكم دينكم»
💎 نصب على عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، «اتممت عليكم نعمتى» و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت، عواقب سوئى دارد. «فكفرت بأنعم اللّه...»
✅ #اسلام بى رهبر، مورد رضاى خدا نيست. «اليوم رضيتُ لكم الاسلام»
🍀 شرايط ويژه ى اضطرار، نبايد زمينه ساز گناه و آزاد سازى مطلق شود، بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غير متجانف لاثم»
مائده ۱۰۴
🐏🐑🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏
✍«جَوارح»، جمع «جارحة»، از ريشه ى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم بكار مى رود. به حيوان صيّاد، جارحه گويند، چون #شكار را زخمى مى كند، يا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مى كند. به اعضاى بدن هم كه وسيله ى كسب و تلاش است، جوارح گفته مى شود.
با عنايت به كلمه ى «مُكلّبين» از ريشه ى «كلب»، به معناى سگ، تنها صيد سگ هاى آموزش ديده حلال است، نه صيد حيوانات شكارى ديگر آن هم شكارى كه سگ، در پى آن گسيل شده و آن را نگهداشته است، نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است.
⁉️ آنچه را نمى دانيم، بايد از انبيا و وارثانشان بپرسيم.
❓ سؤال، يك ارزش ونشانه ى احساس مسئوليّت است. «يسئلونك»
❓ سؤال، زمينه ى نزول تدريجى آيات قرآن است. «يسئلونك
🐄 اسلام، به مسأله ى تغذيه اهميّت داده است. «يسئلونك ماذا اُحلّ لهم»
🐖 هر غذايى كه حرام شده، به خاطر پليدى آشكار يا نهان آن است. «اُحلّ لكم الطيّبات»
🐝 اصل و قانون كلى آن است كه همه ى چيزهاى پاك و دلپسند، حلال باشد. «اُحلّ لكم الطيّبات»
🐄 چون اسلام دينى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مى كند. «اُحلّ لكم الطيّبات» (ميان تشريع وتكوين هماهنگى است.)
🐬 آموزش، منحصر به انسان نيست، حيوانات هم قابل تعليم و تسخيرند. «تعلّمونهنّ»🐎
🦮 دانش، حتّى به سگ ارزش مى دهد و كارآيى آن را بيشتر مى كند. «تعلّمونهنّ» سگ با اندكى آموزش، يك عمر شكار خود را به معلّمش هديه مى كند. «أمسكن عليكم» ولى بعضى انسان ها كه همه چيز را از خدا فرا گرفته اند، «علّمكم اللّه» براى خدا چه مى كنند؟
🐕 هنگام فرستادن سگ شكارى، نام خدا برده شود. «واذكروا اسم اللّه عليه»
🦌 در ميان حيوانات وحشى، بعضى حلال گوشت هستند. (شكار، نشانه وحشى بودن حيوان است) «فكلوا ممّا امسكن عليكم»
⚖ توجّه به معاد وحسابرسى سريع الهى، يكى از انگيزه هاى تقواست. «اتّقوا اللّه انّ اللّه سريع الحساب»
مائده ۵
🐏🐏🐏🐏🐂🐄🐏🐏🐏🐏
✍اين آيه مى فرمايد: طعام اهل كتاب براى مسلمين #حلال است، ولى با توجّه به اينكه در آيات قبل براى استفاده از گوشت، بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است مى فهميم كه مراد از حلال بودن طعام يهود ونصارى براى مسلمين، طعام هاى غير گوشتى است. در روايات اهل بيت عليهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو وحبوبات دانسته اند. برخى لغت شناسان مانند ابن أثير و خليل نيز گفته اند: در فرهنگ حجاز، به #گندم هم طعام گفته مى شود.
چون اين آيه، راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و #ازدواج با اقلّيت هاى دينى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسيدن به دختران يهودى و مسيحى هر روز رفت و آمدشان را بيشتر، و كم كم تحت تأثير تفكّر و آداب آنان قرار بگيرند و از راه اسلام جدا شوند، آخر آيه هشدار مى دهد كه هر كس ايمان خود را ناديده بگيرد عمل او تباه است. «و من يكفر بالايمان فقد حبط عمله»
در مسأله ى غذا، آيه به طرفين مسلمان و اهل كتاب، اجازه مى دهد كه از طعام يكديگر استفاده كنند، «اُحلّ لكم... حلّ لهم» ولى در ازدواج، تنها اجازه ى زن گرفتن از اهل كتاب را مى دهد و اجازه ى زن دادن را نمى دهد، «المحصنات من الّذين اوتوا الكتاب» (چون معمولاً زنان، به خاطر عواطفشان، تحت تأثير مردان قرار مى گيرند، لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند، #رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرايش يابد، #سقوط است. از اين رو زن دادن به اهل كتاب، جايز نيست.)
«مُحصِن» و«مُحصَنة»، به معناى عفيف بودن، آزادبودن، همسر داشتن ومسلمان بودن است. در اينجا مراد از «محصنات» زنان عفيف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است.
مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب در اين آيه، #ازدواج_موقّت است، به دليل روايات متعدّد و به خاطر كلمه ى «اُجورهنّ» كه بيشتر در مورد مهريه ى ازدواج موقّت به كار مى رود.
كسى كه به حقّانيّت چيزى اقرار كند ولى به آن عمل نكند، عملش تباه است. #امام_صادق عليه السلام ذيل آيه «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله» فرمودند: «تَرك العمل الّذى اقرّ به»
در روايت ديگرى امام صادق عليه السلام فرمودند: كمترين چيزى كه شخص به خاطر آن از ايمان خارج مى شود آن است كه نظرى را بر خلاف حقّ بيابد و بر همان نظر بنابگذارد و از آن دفاع كند، آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند: «و مَن يكفر بالايمان فقد حبط عمله»
⏰ در بيان احكام و قوانين، از عنصر زمان نبايد غافل بود. «اليوم»
🤍پاكدامنى زن، در هر مذهبى كه باشد، يك ارزش است. «والمحصنات من المؤمنات و المحصنات من الّذين اُوتوا الكتاب»
🪞 پاكدامنى، هم براى مردان وهم براى زنان، شرط است. «المحصنات، محصِنين»
🪞 در انتخاب همسر به اصل ايمان وپاكدامنى توجّه شود. «والمحصنات من المؤمنات»
🎁 اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غير مسلمان ممنوع است. «آتيتموهنّ اُجورهنّ» (رعايت حقّ اقتصادى زن گرچه مسلمان نباشد واجب است)
🔮 زن، حقّ مالكيّت دارد، چه مسلمان و چه غير مسلمان. «اُجورهنّ»
💰 مهريه را بايد به خود زن داد. «آتيتموهنّ اجورهنّ» ونفرمود: «آتيتم اجورهنّ»
👫 ابتدا راه حلال را نشان دهيد سپس راه انحرافى را ببنديد. «و المحصنات من المؤمنات... محصنين غير مسافحين»
🙈 برقرارى روابط نامشروع و پنهانى، حتّى با غيرمسلمان ممنوع است. «و لامتّخذى أخدان»
👰 خوردن طعام اهل كتاب وگرفتن همسر پاكدامن از آنان حلال است. جمله «احلّ لكم... والمحصنات من الذين اوتوا الكتاب من قبلكم»
🤝 اختلاط با #اهل_كتاب و زندگى در ميان آنان و سفر به كشورشان، يكى از لغزشگاه هاست. از اين رو، در اين آيه، پس از جواز ارتباط، هشدار مى دهد كه مواظب باشيد روابط اقتصادى و خانوادگى، اعتقاد شما را عوض نكند و به خاطر رسيدن به همسر، ايمانتان را از دست ندهيد. «و من يكفر بالايمان»
سلام دوستان آیه ۳ سوره مائده یکی از مهمترین ایه های ای سوره است
این ایه از دو بخش تشکیل شده، بخش اول گوشت های حرام، و بخش دوم به ایه اکمال معروف است که در روز عید غدیر نازل شده وبه جانشینی علی علیه السلام دلالت دارد
کسانی که دنبال ایه قرآن برای حقانیت حضرت علی و شیعه هستند به این ایه استناد می کنند
🏴 حکم ریا کردن در عزاداری
🔷 س ۸۶۳۷: برخی اعتقاد دارند در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) ریا کردن اشکال ندارد، آیا این حرف شرعاً صحیح است؟
✅ ج: آشکار و علنی بودن عزاداری اهل بیت علیهم السلام مطلوب است، اما ترتب ثواب منوط به اخلاص در عمل و ترک ریا است.
🆔 @resale_ahkam
🎖 انتصاب علی علیه السلام به امامت اتمام نعمت است🎗
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
🐖 هر غذايى كه حرام شده، به خاطر پليدى آشكار يا نهان آن است. «اُحلّ لكم الطيّبات»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
در انتخاب همسر به اصل ايمان وپاكدامنى توجّه شود. «والمحصنات من المؤمنات»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
May 11
📌شماره شبهه: ۵۶۴۵
🔘 متن شبهه :
محمد جواد ظریف پدربزرگش بهایی وپدرش ساواکی بوده وهیچگاه امامخمینی رو قبل وبعد از انقلاب قبول نداشت..
ظریف (ابوموسی اشعری)مهره امریکایی ها وظیفه اش چیه!!!
وحشتناک اما واقعی از عمق یک فاجعه ملی
ظریف و مسئله نفوذ
جناب آقای ظریف ! آیا پدر بزرگ شما ، میرزا علینقی کاشانی ، از ارادتمندان عباس افندی یا همان عبدالبهاء ـ از سرکردگان فرقه ضاله بهائیت ـ نبود ؟!
آقای ظریف ! آیا پدر جنابعالی ، محمد علی کازرونی ، از طرفداران محمد رضای پهلوی و از ارادتمندان به خاندان سلطنتی نبود ؟! آیا برخی از دوستان صمیمی پدر شما ، مرتبط با ساواک نبودند ؟! ( متن شبهه خلاصه شده)
👤 استادیار دانشگاه تهران و نماینده مجلس دکتر کامران غضنفری
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ یک ادعای غلط در این متن مربوط به پدربزرگ دکتر ظریف میباشد. پدربزرگ دکتر ظریف، از تجار سرشناس تهران و بسیار مومن بوده و با آیتالله بروجردی ارتباط داشته است.
🌐https://mehrnews.com/xrt6h
2⃣ پدر آقای ظریف هم مرحوم عباسعلی ظریف، تاجری مومن و نیکوکار بوده و به هیچ وجه نسبت ساواکی بودن درباره ایشان صحیح نیست.
🌐https://fararu.com/fa/news/464398/%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86%D8%B4
3⃣ واقعا از یک نماینده مجلس بعید است که چنین دروغهایی را مطرح کند. و همچنین از کانالهایی هم که بدون تحقیق مطلبی را منتشر می کنند.
4⃣ امام حسین (ع) میفرماید : «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»
اگر دین ندارید و از معاد نمیترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
شایسته است ما که خود را پیرو سیدالشهدا ( ع ) میدانیم اگر با کسی مخالف هستیم حداقل در برخورد با او انصاف داشته باشیم.
#أَیْنَ_الطّالِبُ_بِدَمِ_الْمَقْتُولِ_بِکَرْبَلاءَ
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّــکَ_الفَــــرَج
#لبیک_یا_خامنه_ای
📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر #صلوات، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
🏴 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۰۸
🍀 #سوره_مائده #جزء_۶
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
108.mp3
1.3M
🎧 صوت #صفحه_۱۰۸
🍀 #سوره_مائده #جزء_۶
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶ مائده
#آیه_وضو
🌾🌾🌾🌾🌱🌱🌾🌾🌾🌾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هرگاه به #نماز برخاستيد، پس صورت و دستهايتان تا آرنج را بشوييد و قسمتى از سر و پاهايتان را تا برآمدگى روى پا #مسح كنيد. و اگر جُنُب بوديد، خود را پاك كنيد (و غسل نماييد)، و اگر بيمار يا در سفر بوديد، يا يكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده يا با زنان تماس گرفتيد (و آميزش جنسى كرديد) و آبى (براى غسل يا وضو) نيافتيد، با خاك پاك #تيمّم كنيد، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنيد، خداوند نمى خواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه مى خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شايد شما شكرگزار باشيد.
- نظافت و #طهارت، لازمه ى ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا... فاغسلوا... فاطّهروا»
- طهارت، شرط نماز است. «فاغسلوا»
- همچنان كه تماس با قرآن مخصوص پاكان است، #ارتباط_با_خدا هم نياز به طهارت دارد.«فاغسلوا»
- آلودگى جسم، مانع قرب به خداست. «اذا قمتم الى الصلوة فاغسلوا»
🌱 شرايط و مقدّمات نماز، تخفيف بردار هست، ولى تعطيل بردار نيست.
🌺 براى پيدا كردن آبِ وضو و غسل بايد تلاش كرد، اگر پيدا نشد آنگاه نوبت به تيمّم مى رسد.
🍁 با آب يا خاك آلوده، نمى توان با خداى پاك، ارتباط برقرار كرد.
🌸 هم خوردنى ها بايد طيّب باشد، كه در دو آيه قبل به آن اشاره شد، هم تيمّم بايد به خاك طيّب باشد
🌹 در #احكام دين، حرج و دشوارى نيست.
✅ هدف از وضو و غسل و تيمم، طهارت معنوى و آمادگى براى ارتباط با خدا ست
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۷ مائده
🌾🌾🌾🌾🌱🌱🌾🌾🌾🌾
✍گرچه موضوع ياد نعمت و رعايت ميثاقِ مطرح در آيه، يك هشدار كلّى و عمومى است، ولى ممكن است به دلايلى مسأله ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلايل عبارتند از:
- رهبرى الهى، عهد وميثاق خدايى است. داستان #حضرت_ابراهيم و درخواست #امامت براى نسل خويش و پاسخ خدا كه ظالمان به عهد من (امامت) نمى رسند، گواه بر اين مطلب است. «لاينال عهدى الظالمين» (34)
- پس از تعيين #حضرت_على_عليه_السلام به امامت در غدير خم، آيه سوّم همين سوره نازل شد كه امروز نعمتم را بر شما تمام كردم.
- مردم در #غدير_خم با على عليه السلام بيعت كردند و سمعاً و طاعةً گفتند. اين آيه بار ديگر مردم را به وفادارى و پايدارى نسبت به رهبرى فرا مى خواند.
پيمان بر شنيدن و اطاعت كردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پيمان هايى مى شود كه انسان ها بطور طبيعى و فطرى به صورت قولى، يا عملى با انبيا داشته اند، مثل بيعت ها و شهادت هاى آنان به توحيد و نبوّت.
🌴 تأكيد اين آيه بر مفاهيمى چون نعمت، ميثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آيه غدير خم، مى تواند اشاره به فراموشى محتواى آيه سوّم و تخلّف از خط غدير باشد. (چنانكه امام باقرعليه السلام فرمود. (35) ) «واذكروا نعمةاللَّه...»
🌳 ياد نعمت هاى الهى لازم است. «واذكروا نعمة اللَّه»
🪴 ياد و يادآورى نعمت ها، ميثاق ها، گفته ها و علم وآگاهى خدا، عامل و زمينه ى تقواست. «واذكروا نعمة اللَّه...»
🤝 به فكر پيمان شكنى نباشيم كه خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّ اللّه عليم بذات الصّدور»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۸ مائده
🌾🌾🌾🌾🌱🌱🌾🌾🌾🌾
✍مشابه اين آيه با اندكى تفاوت، در آيه 135 سوره ى نساء آمده است، «قوّامين بالقسط شهداء للّه ولو على أنفسكم أو الوالدين والاقربين» قيام به #عدالت كنيد و گواهان براى خدا باشيد. هر چند به زيان خود يا والدين و بستگان شما باشد. تفاوت ميان اين دو آيه آن است كه اين آيه سفارش مى كند: كينه ها و دشمنى ها شما را منحرف نكند، ولى آيه سوره نساء مى فرمايد: علاقه ها و وابستگى ها شما را از مرز عدالت خارج نكند. آرى، عوامل انحراف از عدالت يا بغض و كينه است، يا حبّ و دوستى كه هر آيه به يكى از آنها اشاره دارد.
از آنجا كه ناديده گرفتن كينه هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در اين آيه چند فرمان و چند تشويق به كار رفته است.
⚖ #عدالت_اجتماعى، تنها در سايه ايمان به خدا و #معاد استقرار مى يابد.
⚖ عدالت، تنها يك ارزش اخلاقى نيست. فرمان حتمى الهى است.
💎 اگر انگيزه ى انسان كينه هاى او شد، اخلاصى در كار نيست، ولى اگر قيام براى خدا باشد، كينه ها در اجراى عدالت بى اثر مى شود.
⚖ عدالت مستمر به صورت ملكه و عادت، ارزش است، نه عدالت لحظه اى
🤝 مؤمنان، هم رابطه با خدا دارند.و هم در رابطه با مردم گواهى به عدل مى دهند
🍁 اگر باور كنيم كه خدا عملكرد ما را مى داند، به #عدل رفتار خواهيم كرد.
🌾 انسان هاى كينه توز و عقده اى نمى توانند عادل باشند
🌸 احساسات بايد تحت الشعاع عدالت باشد.
✅ كينه جويى، از عوامل انحراف از عدالت است
🌹 در سياستگذارى ها و روابط داخلى و خارجى حتّى نسبت به دشمنان هم عادل باشيم.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۹ و ۱۰ مائده
🌾🌾🌾🌾🌱🌱🌾🌾🌾🌾
✍در قرآن چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظيم»، «اجر كبير» (36) ، «اجر كريم» (37) ، «اجر غير ممنون» (38) . بنابراين پاداش هاى الهى داراى درجاتى است.
وعده هاى خداوند، «وعد اللّه...» تخلّف ناپذير است: «انّ اللّه لايخلف الميعاد» (39)
«جحيم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهيم عليه السلام آمده كه او را در جحيم (آتش شعله ور) افكندند. «اصحاب الجحيم» يعنى آنان كه پيوسته در دوزخند.
🍁 ايمان از عمل جدا نيست. «آمنوا وعملوا الصالحات»
✅ ايمان و عمل شايسته، هم جبران كننده ى گذشته است «لهم مغفرة» و هم تأمين كننده آينده. «أجر عظيم»
🍀 توجّه به عاقبت كارها، در تصميم هاى انسان نقش مهمى دارد. «أجر عظيم... اصحاب الجحيم»
🌺 مغفرت، مقدّمه ى دريافت پاداش است. «لهم مغفرة واجر»
🔥 كيفر كافران و تكذيب كنندگان، دوزخ ابدى است. «والّذين كفروا... اصحاب الجحيم»
👏 تشويق، انگيزه ى عمل است. «لهم مغفرة واجر عظيم» همان گونه كه تهديد، از روشهاى تربيتى قرآن است. «اصحاب الجحيم»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
📛كينه ها و دشمنى ها شما را منحرف نكند
❤️علاقه ها و وابستگى ها شما را از مرز عدالت خارج نكند
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
🍀 انسان هاى عادل و منصف، به تقوا نزديكترند. «اعدلوا هو اقرب للتّقوى»
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
💠استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهلبیت (علیهمالسلام)
🔹حضرتآیتالله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهلبیت علیهمالسلام» پاسخ گفتند.
#پرسش
❓️آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهلبیت علیهمالسلام جایز است؟
#پاسخ
✅️ موسیقی در مسجد و حسینیه بهطورکلی جایز نیست و در غیر آن استفاده از طبل و سنج درصورتیکه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و بهگونهای نباشد که باعث ایذاء دیگران گردد جایز است ولی استفاده از سایر آلات موسیقی ازجمله دف جایز نیست.
🏴 حکم تغییر نذر
🔷 س ۸۶۳۶: اگر شخصی برای عزاداران امام حسین (علیه السلام) گوسفندی نذر کند، آیا میتواند پول آن را به فقیر بدهد یا با کمک چند نفر یک گاو بخرند و قربانی کنند؟
✅ ج: اگر صیغه نذر را خوانده باید مطابق آن عمل کند و الاّ مانعی ندارد.
🆔 @resale_ahkam