eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
285 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان برگزار می‌کند: •┈┈••••▪️مدرسه فصلی تخصصی آموزش حکمت▪️•••┈┈• 💠 مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی ⏳ ۵ رمضان الکریم (۲۶ اسفند) لغایت ۱۴ رمضان الکریم (۶ فروردین) 🕌 مشهد مقدس، در جوار حرم مطهر رضوی، مدرسه علمیه عباسقلی‌خان ✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره پیش‌نیاز مجازی به نشانی www.abasgholikhan.ir مراجعه نمایید. ♻️ رسانه باشید... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @paziresh_abasgholikhan
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر. ⚫️شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد⚫️ ایتا تلگرام
وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَيْرٍ : دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي اَلتَّوْحِيدَ فَقَالَ يَا أَبَا أَحْمَدَ لاَ تَتَجَاوَزْ فِي اَلتَّوْحِيدِ مَا ذَكَرَهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَتَهْلِكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ يَلِدْ فَيُورَثَ وَ لَمْ يُولَدْ فَيُشَارَكَ وَ لَمْ يَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَ لاٰ وَلَداً وَ لاَ شَرِيكاً وَ أَنَّهُ اَلْحَيُّ اَلَّذِي لاَ يَمُوتُ وَ اَلْقَادِرُ اَلَّذِي لاَ يَعْجِزُ وَ اَلْقَاهِرُ اَلَّذِي لاَ يُغْلَبُ وَ اَلْحَلِيمُ اَلَّذِي لاَ يَعْجَلُ وَ اَلدَّائِمُ اَلَّذِي لاَ يَبِيدُ وَ اَلْبَاقِي اَلَّذِي لاَ يَفْنَى وَ اَلثَّابِتُ اَلَّذِي لاَ يَزُولُ وَ اَلْغَنِيُّ اَلَّذِي لاَ يَفْتَقِرُ وَ اَلْعَزِيزُ اَلَّذِي لاَ يَذِلُّ وَ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي لاَ يَجْهَلُ وَ اَلْعَدْلُ اَلَّذِي لاَ يَجُورُ وَ اَلْجَوَادُ اَلَّذِي لاَ يَبْخَلُ وَ أَنَّهُ لاَ تُقَدِّرُهُ اَلْعُقُولُ وَ لاَ يَقَعُ عَلَيْهِ اَلْأَوْهَامُ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ اَلْأَقْطَارُ وَ لاَ يَحْوِيهِ مَكَانٌ لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ اَلْأَبْصٰارَ وَ هُوَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ وَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ اَلسَّمِيعُ اَلْبَصِيرُ مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا وَ هُوَ اَلْأَوَّلُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ قَبْلَهُ وَ اَلْآخِرُ اَلَّذِي لاَ شَيْءَ بَعْدَهُ وَ هُوَ اَلْقَدِيمُ وَ مَا سِوَاهُ مُحْدَثٌ تَعَالَى عَنْ صِفَاتِ اَلْمَخْلُوقِينَ عُلُوّاً كَبِيراً . محمد بن ابى عمير مى‌گويد به حضور سرور خودم موسى بن جعفر(عليهما السّلام)رسيدم و گفتم:اى پسر رسول خدا!توحيد به من بياموز.فرمود:اى ابو احمد!در مورد توحيد از آنچه خداوند تبارك و تعالى در كتاب خود فرموده است تجاوز مكن كه هلاك مى- شوى و بدان كه خداوند متعال واحد،احد،و صمد است.نه فرزندى مى‌زايد كه از او ارث ببرد و نه زاييده است كه شريكى داشته باشد و نه همسر مى‌گيرد و نه فرزند و شريك.او آن زنده‌يى است كه هرگز نمى‌ميرد و توانايى است كه ناتوان نمى‌شود و چيره‌يى است كه مغلوب نمى‌شود و بردبارى است كه شتاب نمى‌كند و جاودانه‌يى است كه نابود نمى‌شود و باقى‌يى است كه فانى نمى‌شود و پايدارى است كه زايل نمى‌گردد و توانگرى است كه نيازمند نمى‌شود و نيرومندى است كه زبون نمى‌گردد و دانايى است كه نادان نيست و دادگرى است كه ستم نمى‌كند و بخشنده‌يى است كه بخل نمى‌ورزد.عقلها و اوهام را ياراى درك او نيست.اقطار به او احاطه نمى‌يابد. مكانى او را در بر نمى‌گيرد.ديدگان او را در نمى‌يابند و او ديدگان را در مى‌يابد و او لطيف آگاه است و هيچ چيز مانند او نيست و او شنواى بيناست.نباشد راز گفتن سه كس،مگر او چهارم ايشان است و نه راز گفتن پنج كس،مگر اينكه او ششم ايشان است و نه كمتر از اين و نه بيشتر،مگر اينكه او با ايشان است هر كجا باشند،و او آن نخستى است كه هيچ چيز پيش از او نبوده است و آخرى است كه هيچ چيز پس از او نيست.او قديم است و هر چه غير اوست حادث است.او از صفات آفريده‌شدگان برتر است،برترى بزرگ. ایتا تلگرام
اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الجُوْدِ الأَكْرَمِ، وَالنُّوْرِ الأَفْخَمِ، وَالعِزِّ الأَعْظَمِ، المَبْعُوْثِ بِالقِيْلِ الأَقْوَمِ، مِنَّةِ اللهِ عَلَى كُلِّ فَصِيْحٍ وَأَعْجَمٍ، قُطْبِ رَحَى النَّبِيِّينَ، وَنُقْطَةِ دَائِرَةِ المُرْسَلِينَ،المُخَاطَبِ فِي الْكِتَابِ المَكْنُوْنِ: وَمَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِكَ بِمَجْنُوْنٍ وَإِنَّ لَكَ لأَجْراً غَيْرَ مَمْنُوْنٍ، المَوْصُوْفِ بِقَوْلِكَ الكَرِيْمِ: وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيْمٍ. 💐 عید سعید مبعث فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
nobovat.mp3
12.87M
📄گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵بازنشر به مناسبت عید سعید مبعث ایتا تلگرام
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره نبوت 🔵انتشار یافته به مناسبت عید سعید مبعث 🔸نبوت یک معنای ظاهری دارد که شخصی بین انسان ها به سبب قابلیات و کمالاتی که دارد خداوند حقایقی را بر او آشکار میکند و مامور میشود که این حقایق را به انسان های دیگر ابلاغ کند این نبوت تشریعی است. 🔸اما یک امر باطنی در نبوت هست که این نبوت ظاهری فرع بر آن نبوت باطنی است 🔸نبی یعنی کسی که خبری میدهد إخبار نحوه های گوناگونی دارد ،راحت ترین نحوه خبر دادن با لفظ است، اما گاهی در إخبار، لفظ، مدخلیتی ندارد و بسیار بسیار قوی تر وتخلف ناپذیر تر از الفاظ است چرا که در الفاظ امکان تخلف هست ،مثلا یک کودک شیرخوار ، پدر و مادر با نگاه به او، حالات او را متوجه میشوند، که مثلاً گرسنه است، این یک نحوه خبر دادن است اما ممکن است ما در عرف، به آن خبر دادن نگوییم اما به هر حال، یک دال هست و یک مدلول و شخصی که از این دال به این مدلول رسیده است گاهی با اصوات به این مدلول میرسیم و گاهی با مشاهده . آنچه گفته شد در مرتبه اعراض و صفات است که میبینید و به این معانی منتقل میشوید، ❓آیا نمیشود موجودی به حسب نحوه و حقیقت وجودش از یک حقیقت دیگری خبر بدهد؟! آیا نمیشود که موجود ضعیف با همان نحوه وجودش، خبر از یک موجود برتر بدهد ؟ 🔺مسلما میتواند! 🔸معنای اصلی و حقیقت نبوت بر میگردد به اینکه نحوه وجود و حقیقت وجودی کسی به گونه ای باشد که خبر دهنده از ذات و صفات و کمالات خداوند باشد. عرفا به این گونه إخبار، نبوت تعریفی میگویند . یعنی انسانی که تمام وجودش و مراتب وجودی اش به گونه ای است که حتی اگر سخنی نگوید باز هم اصل وجودش دلالت بر مبدا میکند این حقیقت نبوت است. 🔹اعلی مرتبه نبوت به این معنا در وجود حضرت ختمی مرتبت محقق شده است ،آن حضرت به حسب باطن ذات و حقیقت نوری خودش حقیقتی است که که تمام کمالات الهی را نشان میدهد آن هم به بالاترین نحوه که کامل تر ازین إخبار و إنباء، میسر نیست ،پس به این معنا، میشود مخبر از ذات و صفات و کمالات و افعال خداوند ،کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین ،قبل از اینکه ادمی باشد اونبی بوده است ،واضح است که اگر اینجا مقصود، نبوت تشریعی باشد لغو است این اشاره به نبوت تعریفی ایشان دارد ،حقیقت وجودی ختمی مرتبت به گونه است که بشر دیگری باشد یا نباشد او همواره نبی است یعنی همواره نشان دهنده ذات و کمالات لهی هست . 🔸در قران در چند موضع اشاره به این معنا کرده آنجا که از پیامبر تعبیر به برهان کرده است و در جای دیگر تعبیر به ذکر کرده است ،میفرماید ما این برهان را فرستادیم ،برهان یعنی حقیقت آشکار غیر قابل انکاری است که چیز دیگری را اثبات میکند ،ذکر چیزی است که چیز دیگری را تذکر میدهد و یادآوری میکند . 💡ادل دلیل بر خداوند همین است اما اگر برای ضعفاء العقول معجزه حسی می آورد ، مربوط به ضعف این هاست ،اگر این ها چشم بصیرت داشتند و حقیقت وجودی پیامبر را میدیدند او خودش بالا ترین برهان و برترین معجزه بر حقتعالی بود ،این معجزات و خوارق عادات برای افرادی است که نمیفهمند مثل کودکانی بخواهیم به کار خوب تشویقشان کنیم میگوییم بهشت جایی است که شکلات میدهند ،اگر اوا ین حقیقت را میشناخت لازم نبود با شکلات او را به کار خوب دعوت کنیم ، کودکی هم ربطی به سن ظاهری ندارد ،عده ی کثیری از انسان ها به حسب تقویم، سنین زیادی دارند اما به حسب نفسانی کودک هستند ،اما برای امیرالمومنین و برای سلمان فارسی نمیخواهد شق القمر کند او تا وجود پیامبر را مشاهده کند برایش معجزه است ،حتی از جسم ظاهری به آن حقیقت باطن پی میبرد. ایتا تلگرام
salavat.mp3
2.01M
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️انتشار یافته به مناسبت شعبان المعظم https://t.me/musaavi https://eitaa.com/musaavi_b
استاد سید محمد موسوی
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️انتشار یافته به مناسبت شعبان المعظم #صلوات #شعبان
📝گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره صلوات ⚪️باز نشر به مناسبت شعبان المعظم ذکر صلوات ظاهری دارد و باطنی. این قول ظاهری، نازل ترین مرتبه صلوات است واما به حسب باطن، صلوات مومنین بر پیامبر درجات و مراتبی دارد از جمله آنکه مومنین با تبعیت از آن حضرت، ایشان را امداد کنند. امداد و یاری همیشه این نیست که از مرتبه بالا به پایین مددی برسد، إن تنصروا الله ینصرکم. حسن انفعال و اثر پذیری و متابعت کامل از دستورات، امداد مرتبه مافوق است، زیرا معنایش آن است که احکام مرتبه مافوق و مطلوب او، به خوبی در مرتبه نازله ظهور کرده است. ایتا تلگرام
یک روز خانم طباطبائی می گفت یک وقت خدمت امام داشتم فصوص‏‎ ‎‏می خواندم. حاج احمد آقا از راه رسید. امام رو کردند به ایشان و فرمودند ما انقلاب‏‎ ‎‏کرده ایم که قبل از خواندن جامع المقدمات، فصوص درس بدهیم و بخوانیم!‏‎ برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد سه، صفحه 286. ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و عَليٰ المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ، شَخصِ العرفانِ، عَینِ العیانِ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ، فاتِحة کِتابِ الشهادةِ، والي وِلایة السِیادة، الاحدیة الجَمع الوُجودي، الحَقیقِة الکُلیَّه الشُّهُودي، کَهفِ الإمامةِ، صاحِبِ العَلامةِ، کَفیلِ الدّینِ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ، إنسانِ العَینِ، ُلغَزِ الإنشاء، مَضْمونِ الإبداعِ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه. 🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺 ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
بسم اللّٰه الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللّٰهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه عَلی آدمِ أهْلِ البَیتِ، المُنَزّهِ عن کَیْت و ما کَیت، روحِ جَسَد الإمامةِ، شَمسِ الشّهامةِ، مَضمونِ کِتابِ الإبداعِ، حَلٍّ تَعْمیَةِ الإختِراعِ، سِرِّ اللّٰهِ فی الوُجودِ، إنسانِ عَیْنِ الشُّهودِ، خازِنِ کُنُوزِ الغَیبِ، مَطلَعِ نورِ الإیمانِ، کاشِفِ مستورِ العِرفانِ، الحُجَّةِ القاطِعَةِ، و الدُّرَّةِ اللّامِعَةِ، ثَمَرةِ شَجَرةِ طوبيٰ القُدسیّةِ، أزل الغَیبِ و أبدِ الشّهادةِ، السِّر الکُّلِّ فی سِرِّ العبادة، وتَدِ الأوتادِ و زَیْنِ العبادِ، إمام العالمین و مَجمعِ البَحرَین ،زَیْن العابدینَ علیِّ بن الحسین علیهِ السلام. 🌺میلاد سید الساجدین امام علی بن حسین علیه السلام بر همگان تبریک و تهنیت باد🌺 ایتا تلگرام
سَلامُ اللهِ وَ سَلامُ مَلائِكَتِهِ المُقَرَّبینَ وَ أنبِیائِهِ المُرسَلینَ وَعِبادِهِ الصالِحینَ عَلیكَ یا مَولای وَ ابنَ مَولای وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَركاتُهُ السَّلامُ عَلیكَ یا ابنَ رَسُولِ اللهِ وَ ابنَ أَمیرِالمُؤمِنینَ وَ ابنَ الحُسینِ ابنِ عَلِی وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ. 🌺میلاد حضرت علی اکبر فرخنده و شادباش🌺 ایتا تلگرام
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
khaje nasirodin tosi.mp3
2.66M
کلام متقدمین و متاخرین شیعه و نقش خواجه نصیرالدین توسی 📆 باز نشر به مناسبت ۵ اسفند ماه، بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی ایتا تلگرام
بسم الله الرّحمن الرّحیم صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِهِ و سمائِهِ عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّةِ و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ، مِعراجِ العُقُولِ، مَوصِلِ الأصولِ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ، مَرکَزِ دایِرَة الشُّهودِ، کَمالِ النَّشأهِ و مَنشَأِ الکَمالِ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمالِ، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِهِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ، الإسمِ الأعظَم الإلهي، الحاوي للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهي، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّة، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّة، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّة، نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایة البَشَرِ، أبی الوَقتِ، مَولَی الزَّمانِ،الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ، أبی القاسِمِ مُحَمَّدِ بن الحَسَن، علیه الصَّلوه و السّلام. ايتا تلگرام
اعلم أيدنا اللَّه أن لله خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام يشبه رسول اللَّه (ص) في خَلقه و ينزل عنه في الخُلق لأنه لا يكون أحد مثل رسول اللَّه (ص) في أخلاقه و اللَّه يقول فيه وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم‏ بدان که برای خداوند، خليفه ای است که ظاهر میشود در حالی که زمین از ظلم و ستم، آکنده شده پس زمین را از عدل و داد پر میکند. اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی نمانده باشد خداوند آن را به قدری طولانی میکند تا این خلیفه ظاهر گردد. او از عترت رسول اللَّه (ص) از نسل فاطمه (س)است، همنام پیامبر و جدش حسين بن علي بن أبي طالب (ع) است. میان رکن و مقام با او بیعت میشود. در خلقت شبیه رسول اللَّه (ص) است و در اخلاق به منزله پیامبر (ص) است زیرا در خلق و خو، هیچکس مانند رسول اللَّه (ص) نیست و حق تعالی در مورد پیامبر میفرماید: إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم‏ الفتوحات المكية، ج‏۳، ص: ۳۲۸ ایتا تلگرام
به آینده فلسفه در ایران امیدوار نیستم به آینده فلسفه در ایران امیدوار نیستم. من دل دردمندی دارم. به گمان من کسانی که صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه کردند با ایجاد این وحدت کمالات حوزه و دانشگاه را از بین بردند چون باعث شد نقایص هردو هم دانشگاه هم حوزه نمایان شود. بنده در حال حاضر در حوزه علمیه امام رضا (ع) به ریاست آقای رشاد «شرح منظومه» درس می‌دهم و در آنجا می‌گویند شرح منظومه جزو برنامه رسمی حوزه و طلاب نیست و این خیلی خیلی دردآور است چون شرح منظومه انجیل فلسفه اسلامی و خیلی خیلی مهم است. دانشگاه را هم چه عرض کنم. سر کلاس دکترای عرفان وقتی از یک آقایی که طلبه هم بود خواستم که یک شعر یا آیه عربی را پای تخته بنویسد نتوانست و خب با این اوضاع آینده چه خواهد شد. مرحوم سیدعلی قاضی فرمودند: اگر تمام وجودت را به علوم ظاهری مثل فیزیک ندهی آن علم جزء وجودش را به تو نمی‌دهد. آقای شهابی نقل می‌کردند که آقای طالقانی که استادشان بودند یک بار یک موضوع را متوجه نشدند و آنقدر به آن فکر کردند که خون دماغ شدند و خب حالا مقایسه کنید آن درس خواندن را با درس خواندن‌های فعلی. بخشی از مصاحبه استاد منوچهر صدوقی سها به منظور اطلاع رسانی مطالب مرتبط با کانال است و لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست. ایتا تلگرام
37.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛ از گذشته تا امروز ✅ تجربه‌ای موفق از پیوند حوزه و دانشگاه @razaviac
📣فراخوان ثبت نام و پذیرش - سال تحصیلی 1404-1403 🕌دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از طریق آزمون اختصاصی دانشجو می‌پذیرد. 📝ثبت‌نام: از سه شنبه 8 اسفند 1402 تا جمعه 11 خرداد 1403 📆تاریخ آزمون: جمعه 1 تیرماه 1403 ⏰ساعت 9 صبح 🌐تارنمای دانشگاه: razavi.ac.ir 💠سامانه ثبت نام: azmoon.razavi.ac.ir 🆔کانال داوطلبان آزمون اختصاصی: https://eitaa.com/razavi_gozinesh
استاد سید محمد موسوی
📣دومین پیش‌نشست هشتمین همایش حکیم سبزواری، طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی 👤 دکتر سی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد در این سخنرانی به ذکر ملاکها و معیارهای یک متن آموزشی پرداختند و بعد منظومه را با آن ملاک ها سنجیده اند. مساله محوری، توجه به غایت دانش و سطح مخاطب همچنین اهتمام به سنت گذشته و روح داشتن از ویژگی های مهم یک متن آموزشی است که در منظومه بروز دارد. از طرفی جامعیت و ترتیب بحث های فلسفی آن، آیینه تمام نمای حکمت متعالیه و اسفار است. حضور نظم در کنار نثر به یادگیری و احاطه بر فلسفه کمک میکند. این کتاب به تعبیر حکیم سبزواری تبصرة للمبتدي و تذكرة للمنتهي است. اختصار برخی مطالب و در برخی موارد تطبیق های دشوار نثر بر نظم اشکالات منظومه از دید ایشان است. ایتا تلگرام
73.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ضرورت تحصیل عرفان و فلسفه 💡استاد در این ویدیو با دسته بندی علوم به دانشهایی که به طور مستقیم در حیطه عالم طبیعت اثرگذار است و دانشهایی که کاربرد مستقیم در عالم طبیعت ندارد و توجه دادن به دو بعد جسمانی و روحانی انسان و اینکه برای هردو سعادت و لذت و شقاوت و الم هست، شناخت اموری که موجب سعادت و شقاوت روح هست را از لازمترین امور میدانند. 🖇بعد از این مقدمه فلسفه را شناخت موجودات و حقایق مافوق طبیعت به اندازه توان عقل بشری دانستند که نیازمند مقدمات یا امور عامه است، همان چیزی که ممکن است امروزه به آن اطلاق فلسفه بکنند. 🧷در تکمیل نکته پیش گفتند: عده ای بدلیل دشواری و زمانبری مقدمات به مطلوب اصلی نمیرسند واز فلسفه برایشان تصور مبهمی ایجاد میشود. ❗️با توضیح در مورد ملت و حکمت به ضرورت یادگیری حکمت تاکید کردند. 🔍برای توضیح عرفان نظری گفته شد کسی که با سلوک توانست حجاب های روحانی را بردارد و حقایق را مشاهده کند آنگاه که خبر دهد اصطلاحا عرفان نظری گفته میشود. 🕌در پایان با تاکید بر سنت چندصد ساله حوزه علمیه یادگیری خوب فلسفه با متون صالح را مقدم بر عرفان دانستند چراکه مباحث عرفانی نیازمند ارزشگذاری است. 🔶این ویدیو کیفیت پایینی دارد برای استفاده از کیفیت بهتر از پیامرسان تلگرام استفاده کنید. ایتا تلگرام