eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
312 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🇹🇷 دربارهٔ مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن (FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ برش‌هایی از یادداشت: 🔹گزافه نیست اگر ادعا کنیم متفاوت ترین چهره از اسلام سنّتی«فتح اللّه گولن» باشد. عدم التزام به پروتکلها و چارچوب های فکری سنّتی ها و موافقت گسترده او با آموزه های مدرنیته هم نتوانسته گولن را از زیر چتر گفتمان سنّتی خارج کند. 🔸از آن جهت گولن را سنّتی می دانیم که گرایشات عمیق در تصوّف سنّتی دارد و مروّج فقه حنفی، کلام ماتریدی و آداب اسلامی کلاسیک است. جهت دیگری که او را سنّتی متفاوت می دانیم این است که گولن سخت دلبسته به آموزه های مدرنیته به ویژه لیبرالیسم است و از شیوع آن در جهان اسلام ابایی ندارد. مدرنیسمی که سنّتی ها به آن واکنش تند دفاعی نشان می دهند، حالا در قلب آموزه های مدارس فُتو جای گرفته است. 🔅 گولن هرگز روشنفکر نیست و تیپ تفکرش با نصر حامد ابوزید، عابدالجابری و... یکسان نیست. او فقط اسلام سنّتی را بامدرنیته سازگار می داند و از این جهت جریان فکری خود را نمود بارز «اسلام اعتدالی» در جهان معاصر می خواند. او دقیقاً در مرز بین اسلام روشنفکری و اسلام سنّتی ایستاده است. 🔹 گولن که اپوزیسیون خط مشی های فرهنگی - سیاسی دولت ترکیّه است، اکنون صفحه آخر از حیات خود را دور از وطن و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا می گذراند. 🔸 او که در چند سال اخیر از طرف دولت را ترکیه، اتهام رهبری گروهک تروریستی گولنیسم را نیز یدک می کشد توانسته با کادرسازی نیروی انسانی خبره و تأسیس بیش از هزار مدرسه بین المللی در یکصدوبیست کشور از جهان به پرورش نیروهای هم افق با لیبرالیسم، دلبسته به مدرنیته با گرایشات عمیق به رموز صوفیانه و آداب شریعت بپردازد. 💠 این مدارس خود را سکولار توصیف می‌کنند و نظم، انضباط، خدمت، مدارا وگفتگوی بین ادیان را ترویج می‌کنند؛ ولی درگزارشهایی ضد ونقیضی آمده که برخی گفته اند در چند سالی که در مدرسه بودم، هرگز یک آیه قرآن یا کتاب مقدس ندیدم. از آن سو برخی فارغ التحصیلان گزارش کرده اند که کتابهای گُولن و همایش های مخفی اسلام شناسی در آنجا برگزار شده است و چند کشور از جمله روسیه نسبت به آموزشهای این مدارس به شدّت مشکوک هستند. 🔹 به وضوح روشن است که بخش بزرگی از آینده جهان اسلام را اندیشه فارغ التحصیلان مدارس وی رهبری خواهند کرد و اردوغان با درک این نکته با قرار دادن نام گروهک گولن و مدارس تحت اشراف او در لیست تروریستی ناتو به معارضه جدی با آنها می پردازد. 🔶 به زودی و در افق زمانی نزدیک مدلی متفاوت از اسلام سنّتی گولنی، قارّه های سبز، سیاه، سرخ و زرد را به رنگ بی رنگی افکار گولن(بخوانید تسامحی) درخواهند آورد. در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد وی و مدارس تحت اشراف وی اشاراتی خواهیم کرد. ✍️ پیشنهاد پژوهش: مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا پیشنهاد روش شناسی بررسی شیوه های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی فعالیت ها و سرفصل های آموزشی مدارس فتو را در قالب رساله های دکتری، مقالات علمی- پژوهشی و محصولات دانشجویی مورد تأکید قرار می دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/xk5ty7 🌐 آدرس سایت مدارس FETO https://turkiyemaarif.org 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
⚡️سفر استراتژیک محمّدتقی عثمانی به کابل ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مفتی اعظم پاکستان، چهره سرشناس جهان اسلام محمّدتقی عثمانی که نائب‌رئیس دارالعلوم کراچی است، امروز در رأس هیئتی بلند پایه علمایی، وارد کابل شد. 🔸این هیئت علمائی در پاسخ به دعوت امارت اسلامی به کابل عزیمت کرده است. هنوز دلیل اصلی این کاروان علمی مشخص نشده است. 🔹عثمانی در توئیتر خود نوشت بنا به دعوت امارت اسلامی و به اتفاق یک هیئت علمی با حسن نیّت به کابل آمده ام. در این سفر با حضور نخست‌وزیر، وزرای کشور، آموزش و جمعی از شخصیت‌های برتر حکومتی، برنامه های همکاری و گفت‌وگو در دو موضوع مسائل آموزشی و اقتصاد اسلامی را پیگیری خواهم نمود. 🔸گمانه زنی هایی در مورد علّت این سفر بیان شده و برخی تسهیل روند گفتگو بین تحریک طالبان پاکستان و امارت را دلیل پنهانی این سفر مهم اعلام کرده اند. بازگشایی مدارس دخترانه و تأسیس بانک های صددرصداسلامی میزان از اهداف این سفر شمرده شده است. 🔹 همچنین عثمانی از مخالفان سرسخت تأخیر دربازگشایی مدارس دخترانه افغانستان است. لازم به ذکر است این سفر نتایج شگرفی در تحوّلات آینده امارت اسلامی برجای خواهد گذاشت. ♻️ در مورد عثمانی و تحریک طالبان مطالب پیوست را ببینید: 1⃣ محمّدتقی عثمانی؛ حاضر در متن اقتصاد اسلامی جهان، غایب در پاورقی اقتصاد اسلامی ایران yun.ir/ktbuo3 2⃣ آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀ برپایی دولت طالبان yun.ir/auspc6 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ کلیپی کمتر دیده شده از سخنان کریم شاه الحسینی امام چهل و نهم اسماعیلیه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✅ در این ویدئو آقاخان «جدایی دین از سیاست» را از باورهای غلط رسانه های غربی معرفی و فعّالیّت های بنیاد توسعه آقاخان را کاملا مذهبی و از وظایف دینی نهاد امامت می داند. 🔹 او در جمع سران غرب تعابیر غربی کارآفرینی و بشر دوستانه را در مورد اقدامات اجتماعیش نمی پسندد و اینها را جز وظایف دینی خود می داند. ✳️ استناد به آیات قرآن و ترویج آن در بین سران غرب، توجه به عدالت در توسعه و اهتمام به قشر آسیب پذیر حکایت از جایگاه والای قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) در اسماعیلیه آقاخانیه دارد. ❇️ با توجه به بازگشت آقاخان ها به شریعت و تکالیف شرعی، بجاست مجمع تقریب مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام زمینهٔ تعامل بیشتر با رهبران اسماعیلیه آقاخانی را در مجامع علمی و دینی داخلی فراهم کنند‌. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇹🇳 نقره داغ کردن اسلام گرایان، در تنور سرد انتخابات تونس ✍ به قلم: صابر گل عنبری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ♒️ در روزهای اخیر تونس شاهد برگزاری رفراندومی درباره قانون اساسی پیشنهادی قیس سعید رئیس جمهور این کشور در سایه تحریم گسترده مردمی بود. میزان مشارکت در این همه پرسی حدود 27 درصد اعلام شده است که پایین‌ترین سطح مشارکت از زمان انقلاب 2011 علیه نظام زین العابدین بن علی به شمار می‌رود. محتوای قانون اساسی جدید و روند طی شده برای تصویب آن گویای عقب گرد تونس مهد "بهار عربی" به دوران "بن علی" و چه بسا بدتر از آن است. ♒️ قیس سعید در سال پیش در همین روزها با صدور دستوراتی همه را غافلگیر کرد و دولت را برکنار و پارلمان را ابتدا تعلیق و سپس کلا منحل کرد. او رفته رفته بر دستگاه قضا هم دست گذاشت و در مارس گذشته اعضای شورای عالی قضایی ـ عالی‌ترین نهاد قضایی تونس ـ و رئیس آن را تغییر داد. خلاصه گام‌های سعید در مسیر خانه تکانی بزرگ برای بازگشت به دیکتاتوری فردی ادامه داشت تا این که اخیرا هم رفراندوم را با این مشارکت ضعیف برگزار کرد؛ اما این سطح مشارکت پایین و مخالفت بیش از 70 درصد تونسی‌ها با قانون اساسی جدید، هیچ قیس سعید را به خود نیاورد و با گرفتن جشن پیروزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از اصلاح قانون انتخابات پس از همه پرسی خبر داد. ♒️ البته واقعیت هم این است که اساسا انتظار این که این سطح مشارکت‌ها و مخالفت‌ها، تلنگری برای خودکامگان باشد که به خود بیایند، چندان هم بجا نیست. آن‌ها تصمیم خود را گرفته‌اند و تا زمانی که پشت خود را به ادوات خشن قدرت گرم می‌بینند، حتی اگر سطح مشارکت یک درصد نیز باشد و تنها خود آن‌ها شرکت کننده باشند، باز هم کَکِشان نمی‌گزد. 🇹🇳 امّا چرا تونس به این روز افتاد؟ ♒️ تونسی که با وجود ناکام ماندن دیگر انقلاب‌های عربی در یک دهه اخیر، همچنان مسیری متفاوت را می‌پیمود و بارقه امیدی برای مردمان عرب بود که ماندگاری دموکراسی تونس بعد از انقلاب می‌تواند روحیه دموکراسی خواهی را در کل جهان عرب زنده نگه دارد؛ به امید که دوباره محمل و آغازگر شورشی دیگر علیه استبداد گردد. اما مخالفان منطقه‌ای انقلاب‌های عربی تاب همین "بارقه امید" را هم نیاوردند و دست از پا ننشسته تا برای همیشه نسخه پایان بهار عربی را از نقطه آغازین آن بپیچند. ♒️ در آن سو نیز، اسلام گرایان تونس دچار تشتت و اختلاف شدید شدند. چه در نتیجه عملکرد بسیار ضعیف آن‌ها چه در نتیجه تبلیغات سهمگین مخالفان منطقه‌ای، رفته رفته احزاب تونس که وجود آن‌ها از ارکان توسعه سیاسی و دموکراسی در هر کشوری است، ناکارآمد و سست شدند؛ تا جایی که اقبال عمومی به آن‌ها به سطح نازلی رسید و جایگاه تاثیرگذار قبلی خود را از دست دادند. ♒️ حزب النهضه قدیمی‌ترین و تشکیلاتی‌ترین جریان سیاسی تونس از جمله این احزاب بود که دچار تشتت داخلی شد و همراه دیگر انقلابیون از چب‌ها، لیبرال‌ها و اتحادیّه‌های کارگری نتوانستند بر مشکلات و اختلافات فائق آمده و از عقبگرد در مسیر توسعه سیاسی و تثبیت دموکراسی جلوگیری کنند. ♒️ در سایه چنین وضعیت بغرنجی بود که در انتخابات ریاست جمهوری 2019 هیچ حزبی قادر به معرفی نامزدی توانمند و جلب حمایت عمومی مردمی از او نبود و اختلافات عمیق و گسترده نیز اجازه نمی‌داد که احزاب و جریان‌های سیاسی تونسی مخالف نظام سابق متحدا نامزدی معرفی کنند. در این حال و هوا بود که ستاره بخت "حقوقدان" تونسی قیس سعید گرفت. سعید خود را نامزدی "مستقل" و "غیر حزبی" معرفی می‌کرد و با شعارهای پوپولیستی حمایت مردمی را کسب کرد؛ تا جایی که احزابی چون حزب النهضه هم از او در انتخابات حمایت کردند. اما حالا که همه این احزاب و جریان‌ها به نوعی و شکلی در رساندن سعید به قدرت و احیای ناخواسته دیکتاتوری سهیم بودند، طی یک سال اخیر با یکدیگر علیه او متحد شده‌اند؛ اما تاکنون نتوانستند راه به جایی ببرند و به قول معروف خود کرده را تدبیر نیست. ♒️ قیس سعید یک پوپولیست حرفه‌ای است. در مناظره‌های انتخاباتی حتی تا یک سال پیش، خوب شعار مبارزه با فساد، رفع بیکاری، دموکراسی‌خواهی و شعارهای ضد اسرائیلی و ضد صهیونیسم می‌داد و عادی سازی روابط با اسرائیل را خیانت می‌دانست، اما در ماه‌های اخیر همزمان با تحولات بنیادین تونس، خبرها حاکی از حرکت قیس سعید در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو است. گفته می‌شود الجزایر تلاش می‌کند که مانع این کار شود. ♒️ تونس اگر اتفاق خاصی نیافتد به سرعت در حال بازگشت به دوران بن علی است؛ بازگشتی که دموکراسی‌خواهان در جهان عرب را نسبت به هر گونه تحولی نومیدتر می‌کند. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔸 در آستانه سال ۱۴۴۴ قمری؛ بررسی تغییرات تقویم جدید افغانستان در دوران طالبان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📅 حکومت طالبان، تقویم جدیدی را به تصویب رسانده است که در آن برخی مناسبت‌های تاریخی حذف شده و برخی اضافه شده‌اند. 📆 تعطیلی‌ها به 5 روز کاهش یافته‌اند و دهم محرم‌الحرام «روز عاشورا» که در نیم‌قرن حاکمیت جریان‌های راست و چپ افغانستان تعطیل رسمی بود، روز کاری اعلام شده است. این یادداشت نگاه گذرا به این تقویم دارد. 1️⃣ مناسبت‌هایی که به تقویم اضافه شده‌اند: در تقویم هجری قمری که از سوی کابینه طالبان تأیید شده است، 15 مورد مناسبت‌ها، مرتبط با «امارت اسلامی افغانستان» است. 16 فروردین/حمل 1375 بیعت 1500 تن از علما با ملا محمد عمر و انتخاب او به عنوان «امیرالمومنین»؛ 3 اردبیهشت/ثور 1392روز وفات ملا محمد عمر؛ اول خرداد/جوزا 1375 جان‌باختن ملا اختر محمد منصور؛ 5 خرداد/جوزا 1392 گزینش هبت‌الله آخندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان؛ 11 تیر/سرطان 1400 خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام؛ 8 مرداد/اسد، گرامیداشت شهدای جهاد افغانستان علیه اشغال شوروی و آمریکا؛ 24 مرداد/اسد 1400 سقوط کابل به دست طالبان؛ 9 شهریور/سنبله روز اخراج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان؛ 30 شهریور/سنبله 1380 روز صدور اعلامیه جهاد علیه آمریکا و متحدان آن؛ 6 مهر/میزان 1375 سقوط کابل به دست طالبان (بار نخست)؛ 15 مهر/میزان 1380 حمله آمریکا به افغانستان؛ 5 آذر/قوس 1380 جان باختن صدها تن از نظامیان طالبان در قلعه جنگی مزارشریف؛ 10 اسفند/حوت 1398 روز امضای توافق نامه دوحه؛ 14 اسفند/حوت 1398 روز جان باختن ملا عبیدالله آخند. 2️⃣ مناسبت‌هایی که از تقویم حذف شده‌اند: روز بین‌المللی زن؛ روز جهانی صلح؛ روز زبان ازبکی؛ روز جهانی ملل متحد؛ روز جان باختن سید مصطفی کاظمی و پنج عضو دیگر پارلمان در بغلان؛ روز همبستگی با برادران بلوچ و پشتون؛ سالروز جان باختن برهان‌الدین ربانی، احمدشاه مسعود، عبدالعلی مزاری و عبدالحق؛ روز بین المللی رفع خشونت علیه زن؛ روز جهانی سینما؛ هفته تجلیل از قانون اساسی؛ و روز حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی از تقویم اعلام شده توسط حکومت طالبان حذف شده‌اند. 3️⃣مناسبت‌هایی که تغییر نکرده‌اند: در تقویم تصویب شده کابینه سرپرست طالبان، برخی مناسبت‌ها که در نظام جمهوریت و قبل از آن نیز وجود داشت، همچنان حفظ شده‌اند: 5 اردبیهشت/ثور روز جهانی مطبوعات؛ 7 اردبیهشت/ثور 1357 کودتای حزب دمکراتیک خلق؛ 28 مرداد/اسد، روز استرداد استقلال (تعطیلی)؛ 8 سپتامبر روز جهانی سواد؛ 5 اکتبر روز جهانی معلم؛ 12 ربیع الاول میلادالنبی (ص)؛ 6 دی/جدی 1358 تجاوز شوروی به افغانستان؛ 26 بهمن/دلو روز شکست و خروج شوروی وقت از افغانستان؛ 20 اسفند/حوت روز حفاظت از میراث فرهنگی؛ 24 اسفند/حوت 1357 قیام مردم هرات علیه رژیم کمونیستی وقت؛ 27 اسفند/حوت روز خبرنگار و... 4️⃣ در تقویم طالبان، برخی مناسبت‌های دیگر نیز اندکی تأخیر داشته و برخی دیگر اصلاح شده‌اند. مثلا در تقویم‌های گذشته افغانستان 2 فروردین/حمل روز دهقان بود که در تقویم طالبان به 6 فروردین/حمل تغییر داده شده است. همچنین «روز همبستگی برادران بلوچ و پشتون» به «روز ملی همبستگی اقوام باهم برادر و برابر افغانستان» تغییر کرده است. ✅ نکته پایانی: از آنجا که تقویم‌های دولتی معمولاً نگاه ارزشی نظام‌ها و رژیم‌ها را به رویدادهای تاریخی، ملی و سیاسی نشان می‌دهد؛ طالبان تلاش کرده‌اند تا با تنظیم تقویم جدیدی، نگاه خود را به ارزش‌های تاریخی، ملی و بین‌المللی برای مخاطبان روشن سازند. حذف و اضافه‌ مناسبت‌هایی مانند روز جهانی زن و سالروز وفات ملا محمد عمر متاثر دیدگاه سیاسی و فرهنگی طالبان است که قرار است. هر چند که رهبر طالبان اخیراً طی فرمانی، تقویم هجری شمسی را به هجری قمری تغییر داد؛ اما در تقویم منتشر شده، مناسبت‌ها از اول فروردین‌ماه یعنی بر اساس تقویم شمسی محاسبه شده‌اند. 🔆 بهتر بود که حکومت طالبان اجازه می‌داد این امر توسط حکومتی غیر از حکومت سرپرست انجام می‌شد مگر آن که حکومت سرپرست برخلاف عنوان آن، حاکمیتی ماندگار را در سر داشته باشد. منبع: دیپلماسی افغانستان 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🔺 عراق یک قدم تا جنگ داخلی ✍به قلم: صابرگل عنبری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 روز چهارشنبه گذشته هواداران مقتدی صدر رئیس جریان صدر در اعتراض به اقدام چهارچوب هماهنگی در معرفی «محمد الشیاع السودانی» به عنوان نخست وزیر پیشنهادی برای تشکیل کابینه در مرکز بغداد تظاهرات کرده و با ورود به منطقه سبز وارد پارلمان شده و آن را برای مدتی کوتاه به کنترل خود درآوردند و شعارهایی از جمله علیه ایران سر دادند. سپس مقتدر صدر طی پیامی با تاکید بر این که "پیام شما رسید"، از معترضان خواست که از پارلمان عراق خارج شوند. 🔸 گمان چنین است اهداف این تظاهرات و اشغال پارلمان صرفا اعلام مخالفت با معرفی السودانی به عنوان نخست وزیر نیست و فراتر از آن است. در واقع لسان حال این رفتار صدر خطاب به مخالفان (متحدان ایران) این است که حالا که شما نگذاشتید من دولت را تشکیل دهم، من هم اجازه نخواهم داد شما دولت را تشکیل دهید. این شالوده پیامی است که صدر خواست به چهارچوب هماهنگی بفرستد. 🔹اما چهارچوبی‌ها پس از اتفاقات روز چهارشنبه تاکید داشتند که از انتخاب خود صرف نظر نخواهند کرد و دولت را به مقابله با اقدامات جریان صدر فراخواندند. دولت عراق و شخص مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق و ریاست پارلمان، نه تنها مواضعی خاص علیه جریان صدر نگرفتند، بلکه مواضعی خنثی اتخاذ کردند که بیشتر به نفع این جریان و متمایل به آن بود. صدری‌ها نیز در واکنش به برخی اخبار مبنی بر نشست روز شنبه پارلمان برای بررسی نخست وزیری و تشکیل دولت به نوعی تهدید کردند که اگر این نشست برگزار شود دوباره به خیابان آمده و کنترل پارلمان را به دست خواهند گرفت. 🔸 در آن سو نیز واکنش "مسلحانه" برخی رهبران چهارچوب هماهنگی از جمله نوری المالکی به تظاهرات روز چهارشنبه صدری‌ها از طریق حضور با سلاح در خیابان، فی نفسه حامل این پیام به ویژه از جانب المالکی به صدر است که در مقابل او کوتاه نخواهند آمد؛ حتی اگر این امر مستلزم ورود به یک رویاروی نظامی باشد. اما بعید است چنین پیام تندی مقتدی صدر را به بازنگری در مواضعش وادار کند. 💠 به نظر می‌رسد که او مصمم به ناکام گذاشتن تشکیل کابینه از جانب مخالفانش است و اساسا خروج "موقت" او و جریانش از قدرت معطوف به همین مساله و داشتن آزادی عمل بیشتر در تقابل با چهارچوب هماهنگی از طریق تحرکات خیابانی است. اینجا اصرار دو طرف بر مواضع خود و کشیدن کشمکش‌ها به خیابان در سایه نبود چشم انداز توافقی میان هر دو، احتمال ورود عراق به درگیری داخلی را بالا می‌برد. ⁉️اما صدر به دنبال چیست؟ به نظر می‌رسد که جریان صدر به دنبال انتخابات مجدد است. وسط این دعوای سیاسی، به نظر می‌رسد که هم مصطفی الکاظمی، هم ائتلاف عربی السیاده (اهل سنت) و هم حزب دموکراتیک کردستان عراق از جریان صدر و انتخاب او در برگزاری انتخاباتی دیگر حمایت می‌کنند؛ انتخاباتی که حداقل برای یک سال دیگر حضور الکاظمی را در راس قدرت تضمین می‌کند. این یک سال هم برای خود عراق و منطقه در سایه تحولات احتمالی پیش رو حیاتی است و احتمالا این امر مورد پسند جبهه منطقه‌ای و بین‌المللی مخالف ایران نیز هست. ♻️ حالا باید دید آیا طی روزها و هفته‌های پیش‌رو دو طیف چهارچوب هماهنگی و جریان صدر به توافقی دو جانبه می‌رسند یا خیر. شخصا چنین توافقی دو جانبه را در شرایط پرتنش کنونی میان دو طرف بعید می‌دانم. در چنین وضعیتی باید دید آیا طرف‌های دیگر در رایزنی فشرده خود با دو طرف درگیر به راه حلی سیاسی دست می‌یابند یا خیر. احتمال رسیدن به این راه حل سیاسی وجود دارد. اما باید دید که ماهیت آن چه خواهد بود. برگزاری انتخابات یا ..؟ برگزاری مجدد انتخابات هم دور از انتظار نیست. اما در صورتی که هیچ توافقی برای مدیریت وضعیت کنونی رخ ندهد، احتمالا عراق وارد یک درگیری داخلی شود. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇪🇬🇮🇷 سیگنال جدید و متفاوت ایران در انتخاب رایزن فرهنگی جدید مصر ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🌀 روز گذشته دکتر داوود زرّین‌پور از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات به‌ عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر انتخاب شد. 🌀 دکتر زرین‌پور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی واحد زاهدان و استاد دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، حافظ قرآن، نخبه کشوری، نویسنده، مترجم و از برادران اهل سنت است. (سایت رسمی دعوت و اصلاح) ✍️ پانوشت: 🌀 این انتخاب پیام های راه‌گشا و خلاقانه ای را برای تعامل بهتر با دولت مصر و الازهر در پی خواهد داشت. با توجه به بی اعتمادی دولت سکولار مصر به تمام نسخه های اسلام سیاسی، استفاده از پتانسیل مغفول و گسترده اسلام سنتی در حوزه علمیه برای بهبود مناسبات حوزه علمیه قم با الازهرالشریف راهکاری پایدار برای همگرایی دو قطب مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام خواهد بود. ♻️ در مورد روابط حوزه علمیه قم با الازهر یادداشت (اسلام سنّتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر) اینجا ببینید: ⬅️↙️ yun.ir/abseq7 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
مسلمنا muslimnair
⚡️قلمرو متفاوت حجاب در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️ برش‌هایی از یادداشت: 🔹 موضوع حجاب قانونی (لطفا حجاب اجباری سکولارها خوانده نشود) از ابتکارات سردمداران اسلام سیاسی و ارکان فقه الحکومه است. با وجود اتفاق نظر دو گفتمان درباره پذیرش اصل قرآنی حجاب، درمورد قلمرو آن بین دو جریان سنّتی و سیاسی اختلاف نظرهایی وجود دارد. ❇️ ضرورت طرح بحث حجاب قانونی، در برابر حجاب اجباری سکولارها، آنجا خود را نمایان می‌کند که برخی از دگراندیشان، با آگاهی از شکاف فکری این دو گفتمان، از این آب گل‌آلود صید خود را گرفته و ایده حجاب قانونی را تضعیف می کنند. ⛔️ سکولارها در این اختلاف نظری، این باور نادرست را تزریق می‌کنند که حجاب قانونی رایج در جامعه، یک تکلیف شرعی نیست و آبشخور آن، تنها یک قانون تحمیلی است که با ظهور اسلام سیاسی شکل گرفته است! 🔹 در یادداشت پیش‌ رو، ضمن معرفی روش‌شناسیِ دو جریان، به آسیب‌شناسی اجتهاد سنّتی در مسئله حجاب پرداخته‌ایم و از این بستر روشن خواهد شد که حجاب قانونی یک تکلیف شرعی و الزام قانونی است. 1️⃣ اسلام سنّتی و حجاب: از منظر سردمداران اسلام سنّتی، حجاب یک موضوع فردی است. سنّتی ها برآنند که تلازمی بین حجاب فردی وعفّت عمومی وجود ندارد. در منابع حدیثی تنبیه‌هایی در مورد تارک نماز جمعه و روزه خوار علنی وجود دارد، ولی نصی معتبر در مورد تحذیر تارک حجاب وجود ندارد. در بحث نهی از منکر نیز وظیفه شرعی، بر عهده مکلفّین است و با وجود امربه معروف مردمی، نوبت به الزام حاکمیّت نمی‌رسد. 🔸در اسلام سنتی، حجاب در عرصه اجتماع دائر مدار نظم سلطانی و وابسته به میزان تدین حاکم است. اگر حاکمی متشرع بود؛ به این امر اجتماعی اهتمام می کند و در صورت استنکاف یا عدم ورود حاکم، این وظیفه بر عهده هسته های مردمی نهی از منکر با حفظ شرایط امر به معروف است و ورود به این موضوعات، بر مجتهد سنتی در حد تذکر لسانی است. موارد فوق چکیدهٔ دلایل سنّتی‌ها در مسئله حجاب است. ❌ شوربختانه باید اعتراف کنیم که تعبیر غلط و رایج حجاب اجباری، معلول نگاه فردی و جرئی‌نگر اسلام سنّتی، به‌ویژه طیف محافظه‌کار به حجاب است. هر چند که هیچ‌یک از سنّتی‌ها راضی به وضع موجود حجاب نیستند و نظرِ سکولارها در مسئله آزادی پوشش را بر نمی‌تابند، ولی تمرکز در ترویج فقه فردی، عدم النص و مصالح جزئیه در چرخه اجتهاد سنّتی‌ها، زمینه سوء‌برداشت‌ها را فراهم کرده است. 🔹 شاید بتوان ریشه فردیّت اجتهاد سنّتی‌ها را در دلایل علمی، تاریخی، جامعه‌شناختی و حتی نظم حاکم بر جامعه پیشامدرن جست‌وجو کرد. البته برخی اندیشمندان، فردیّت اسلام سنّتی را، معلول شرایط ناخواسته اجتماعی و تاریخی می‌دانند و نه اختلال مکانیسم اجتهاد. ✅ سیّدمحمّدباقر‌ صدر به عنوان قلّه رفیع اسلام سنّتی از طیف مقاصدی، با آسیب‌شناسی مکانیزم اجتهاد سنّتیِ طیف محافظه‌کار، چهار معضل پیش رویِ روش‌شناسی اسلام سنّتی را اینگونه برمی‌شمارد؛ ▪️ یکم: تمرکز بر حل فردی تکالیف مکلّفین. ▫️دوم؛ ذهنیت فردگرایانه که مانع ترسیم جایگاه اجتماعی برای رهبران می‌شود و رهبران فوق‌العاده را غیرقابل الگوگیری معرفی می‌کند. ▪️سوم؛ اجتهادات ذهنی وغیرقابل تطبیق بر جامعه. ▫️چهارم؛ تفسیر جزیی‌نگر و گزینشی از متن مقدس واحتراز از نگاه جامع به آموزه‌های دینی. 🔴 این آسیب‌شناسی صدر، جایگاه فردی حجاب را به منزل سیاست و منزلت اجتماعی رسانده و تنزّل رتبه حجاب درجایگاه فقه فردی سنّتی را، بهانه‌ای برای غیرمشروع بودن حجاب قانون در اجتماع نمی‌داند. 2️⃣ اسلام سیاسی و حجاب: از منظر متفکّران اسلام سیاسی، الزام حکومتی یا التزام دولتی از مبانی بنیادین در فلسفه حقوق و فقه سیاسی اسـت‌. الزام حاکمیتّی در فقه سیاسی به‌معنای پای‌بندی شهروندان‌ جامعه به انجام دستورات و قوانین حکومتی است. اسلامگرایان معتقدند: دولت در حکومت اسلامی وظیفه دارد به منظور تحقّق غایات دینی در جامعه بکوشد. نظامی که حکومت دینی را بر رژیم غیردینی و سکولار انتخاب کرده، موظف است برطبق شریعت الهی و عرف متشرعین قانون‌گذاری کند؛ چرا که اساس در مشروعیّت حکومت دینی، اقامه‌ فرامین شریعت ا‌ست. ✍️ پانوشت: اسلام سنّتی به سه طیفِ محافظه‌کار، وظیفه‌گرا و مقاصدی دسته‌بندی شده است. دو طیف اخیر، به حجاب نگاه اجتماعی و معقولی دارند. اما غالباً طیف محافظه‌کار از اسلام سنّتی، با اتخاذ رویکرد فردی به ترویج حجاب، زمینه اعتراض به حجاب قانونی را فراهم کرده است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/6knto5 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 برای نخستین بار از رسانه های تونس، پخش اولین مستند از کربلا و فرهنگ عزاداری شيعه ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇳 در این مستند بخش های از فرهنگ عزاداری امام حسین(ع) در کربلا و مصاحبه هایی در مورد خدمات متنوع العتبة الحسینیة المقدسة به نمایش در آمده و خصایص مکتب حسینی، زیارت امام حسین و بویژه پیاده روی اربعین به تصویر کشیده شده است. 🇹🇳 این مستند توسط پربیننده ترین شبکه تلویزیونی تونس(تلفزهTV) تهیه و اهمیت آن از این جهت است که برای نخستین بار این مستند از تلویزیون دولتی این کشور پخش خواهد شد. تیزر پخش این مستند به طور گسترده در حال تبلیغ خبر زمان پخش آن در رسانه های متعدد تونس است. ✍️ پانوشت: 🔹 هر چند برخی از فعالان رسانه ای جهان اسلام - متمایل به جریان اسلام سکولار - پخش این مستند را به رخدادهای سیاسی پس از حذف حرکت النهضه از سپهر سیاست تونس و با چراغ سبز دولت سکولار قیس سعید ارتباط داده اند؛ ولی اثبات این تلازم روشن نیست و دلیلی مستند و معقولی بر آن وجود ندارد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
📽 برای نخستین بار از رسانه های تونس، پخش اولین مستند از کربلا و فرهنگ عزاداری شيعه ➣ https://t.me/
⚡️نکات تکمیلی در مورد مستند «کربلا؛ مدینه الحسین علیه السلام» ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔸 همانگونه که اشاره شد، پخش این مستند هیچ ارتباطی با سکولاریسم و افول حرکه النهضه ندارد. بنابه قانون اساسی جدید تونس، آزادی بیان در این کشور رو به افزایش است و زمینه مناسبی برای ترویج فرق و ادیان بوجود آورده است. 🔹 اکثر ترکیب جمعیتی مذهبی تونس را مسلمانان مالکی - اشعری تشکیل داده اند. با توجه به سابقه تاریخی حکومت خوش نام علوی ادارسه و خاطره خوب اهالی مغرب عربی از این حکمرانی و حضور پررنگ طریقت های صوفی زمینه محبت به اهل بیت(ع) در آن سامان فراهم است. وجود شهرهایی با نام های مهدیه و عاشور - محل تولد ابن عاشور صاحب التنویر - تنها نمونه هایی کوچک از این علقه هستند. با این وجود شیعه در تونس در اقلیت است. در حال حاضر سه طیف شیرازی ها، احمدالحسن و احمدسلمان الاحمدی از جریانات شیعی در کنار بهائیت فعالیت های متمرکز خود را آغاز نموده اند. 🔸 در همین راستا مستند «کربلا؛ مدینه الحسین» به کوشش احمد سلمان الاحمدی با هویت والد عربستانی و والده تونسی تهیه شده است. در این مستند تنها به معرفی شهر کربلا و دغدغه های مردمی برای تکریم زائران حسینی اشاره و سخنی از کلیت شناخت تشیع و آموزه های آن نشده است. 🔹 لازم به ذکر است نامبرده پیش از تهیه این مستند، در پژوهش های تاریخی می کوشید تا زمینه پیدایش شیعه در مغرب عربی را به دوران امام صادق(ع) بازگرداند و در کشاکش اقدامات تاریخی بین ادریس بن عبدالله (م۱۷۵) در فرقه زیدیه و ابوعبدالله شیعی(م۲۹۵) در نحله اسماعیلیه، خاستگاه تشیع را به زمان امامت امام صادق (ع) و حتی پیش از درگذشت اسماعیل(۱۴۶م) و عبدالله محض(م۱۴۵) بازگرداند. در بادی امر بنظر می‌رسد سبک و سیاق وی در تاریخ پژوهی، همراستا با شیوه و قالب پژوهش نجاح الطائی باشد. 💠 احمد سلمان در ابتدای راهی صعب گام بر می‌دارد و احتمالا غایت او پروژه تشیع تونسی باشد. با توجه به صعوبت تحقق این ایده، وی گام های خود در راستای فرهنگ سازی این هدف بر می‌دارد تا لااقل خود را به عنوان بنیان گذار این ایده معرفی کند. ✍️ پیشنهاد پژوهش: 🔸 در راستای بررسی هویت تاریخی شیعه در تونس، بجاست پژوهشی مستقل با محوریت ملل و نحل در زمینه خاستگاه پیدایش شیعه در تونس در کشاکش دولت ادارسه زیدی و عبیدالله المهدی اسماعیلی انجام شود. 🔹 پیشتر نوشتار پیدایی فاطمیان وگفت و گوهای درونی شیعیان در المناطرات اثر مادلونگ و با ترجمه دکتر محمد جاودان از منشورات دانشگاه ادیان و مذاهب گوشه هایی های از این پژوهش را کاویده است. 🔸 در شرایط جدید بجاست در پژوهشی جداگانه این موضوع با محوریت حضور علویان در شمال آفریقا مورد بررسی قرار گیرد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🇲🇦 درگذشت «دکتر محمد عمرانی الحنشی المغربی» ریاضیدان شهیر مراکشی که علم ریاضی را به خدمت حدیث برد. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 شیخ محمد العمرانی الحنشی المغربي، حدیث پژوه و ریاضی دان اهل مراکش روز گذشته در هفتاد و نه سالگی درگذشت. این حدیث پژوه سلفی بخش عمده ای از مشهوریت خود در جهان اسلام را بخاطر دانش ریاضی و کاربست آن در حدیث، رجال و تاریخ کسب کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به بیوگرافی، جایگاه او در حدیث و شیوه ابداعی او خواهیم پرداخت. 🔸یکم: وی در سال 1943 در روستای تاگزوت اقلیم حسمیه مغرب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ محمدیه و مرحله‌ راهنمایی را در بنیاد مصری در رباط به فرجام رساند و در سال 1964 گواهی تحصیلات متوسطه را کسب کرد. در سال 1970 مدرک علم فیزیک و در سال 1975 مدرک دانش هواشناسی را دریافت کرد و در سال 1977 به کارشناسی ارشد رشته‌ هواشناسی و در سال 1984 به دکترای این رشته نایل شد. 🔸 او در رباط در زمینه‌ی هواشناسی مشغول به فعالیت شد و در پروژه‌ عظیم باران مصنوعی بر فراز کوه‌ها فعالیت خود را ادامه داد. سپس به عربستان سعودی رفت و از سال 1986 تا سال 1988 در دانشگاه ملک عبد العزیز تدریس کرد. نهایتا در شصت سالگی به مراکش برگشت و در دانش حدیث به تحقیق، تألیف و تدریس مشغول شد. 🔹 دوم: عمرانی با برخی از اندیشمندان و چهره‌های سرشناس حدیثی سلفی مثل تقی الدین هلالی مراکشی، بن باز، البانی، شیخ زندانی و...معاشرت و ارتباط وثیقی داشت. او همچنین دو رشته‌‌ی مختلف ریاضی و علوم الحدیث را با هم پیوند داده و از آثار مهم او در علم الحدیث می توان به کتاب «چگونه بر روایه و درایه الحدیث مفتی‌های بزرگ بن باز و عثیمین خطا وارد کرد و آنان را به بی‌دانشی متهم کرد؟» اشاره کرد. کتاب فوق الذکر از جمله آثاری است که به خوبی مشرب حدیثی اش را نمایانده و در واقع چکیده آرای حدیثی معاصر از اوست. 🔸 سوم: پرسروصداترین اثر او «الهندسه الحديثيه؛ السلم المعيار لقياس درجه وثوقيه النقل للحديث النبوی الشريف» است. در این کتاب وی با استناد به آیات الاحکام قرآن در تأکید و استفاده از دو شاهد عادل در نوشتن وصیت شرعی، طلاق، کفاره شکار در حج، چنین نتیجه می گیرد که از این شیوه می توان در اعتبار روایات کلامی، تاریخی و فقهی استفاده کرد. در ساده ترین مثال وی طبقات روات با اعتبار ۵۰ درصد قرار می دهد. در هر طبقات بعدی اعم از صحابی، تابعین و تابعی تابعین و دادن ضریب ریاضی مجزا به هر طبقه و روات آن طبقه و نهایتا جمع ریاضی سلسله روات و طبقات و در مواردی بکارگیری از ضرب عددی و مقایسه نتایج به دست آمده به صحت صدور روایت می رسیم. نتیجه ریاضی حاصله در هر طبقه و ضریب عددی اعتبار آن باعث اطمینان به صحت روایت خواهد بود. تنوع گسترده محاسبات ریاضی در این شیوه ابداعی در بررسی احادیث سنگسار، ارتداد، روایات عذاب قبر و... نتایج جالبی را به دست آورد و محاسبات ریاضی در موارد متعددی، حدیث شناسی انتقادی را تأیید می کرد. ♻️ چهارم: با توجه به خنثی بودن روش شناسی مشرب فکری محمد عمرانی و عملیاتی بودن شیوه ابداعی او، استفاده از متدولوژی ریاضی او در حدیث، رجال و تاریخ بسیار گره گشاست. روش محمد العمران با محوریت کتاب طبقات ابن سعد تنظیم شده است. می توان در وهله اول با فراگیری دقیق این شیوه و حتی حک و اصلاح و بومی سازی آن و سپس با محوریت قرار دادن کتاب رجال نجاشی به اعتباربخشی احادیث کتب اربعه حدیثی پرداخت. همچنین بررسی احادیث طبی، احادیث قدسی، قصص انبیا، و حتی احادیث مجعول تحریف قرآن و احادیث موضوعه ... با این شیوه موضوعاتی خوب برای پژوهش خواهند بود. 🔸النهایه: با توجه به ضرورت شناخت دقیق از مشرب های جدید حدیث شناسی اسلام سلفی معاصر و عدم وجود متنی قابل اعتماد به زبان فارسی در مورد زندگی نامه، روش شناسی حدیث پژوهی او، پیشنهاد تنظیم مقاله علمی- پژوهشی یا پایان نامه از آرا وسیره و اندیشه های محمدالعمرانی المغربی به طلاب ودانشجویان محترم، پژوهشگران، سلفی پژوهان، حدیث پژوهان و تاریخ پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
🔴 قیام سیدالشهداء علیه السلام استثناء یا قاعده؟ {درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین ع} ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ⚫️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟ 1⃣ دیدگاه اسلام سنتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست. ⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛ ۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند. ۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند. ۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است. 2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتد اند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد. ⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است. 🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
◾️عاشورا در آفریقا؛ از رسم «تمخریت» اموی تا «تعجبون» تیجانی ✍ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره سیاه آفریقا، بسان شمال سرسبز ایران اسلام آوردن خود را، مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاوردتاریخی، امویان و اتباع فکری آنان با طرح ریزی رسم خرافی تمخریت(Tamkharit)در عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان داشتند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن و.. اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️یکم. در شمال قاره سیاه بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به ولوف و به معنی پایان دوستی با اهل بیت ع و یا شیطنت با دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیر مشروع که هر مشاهده کننده منصفی را بر آن می دارد که تمام این امور، برای دوری مردم از واقعه کربلا و مخدوش کردن نهضت حسینی برپا شده است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای جوانان، لباس زنانه و زنان نیز، البسه مردانه پوشیده و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و مبادرت به رقص و پایکوبی وشادی می کنند. طنازی دلقک ها و دزدی و باور به اینکه امشب دزدیدن حلال است(رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می نمایند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!! ذبح گاو و کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت است که گزارش های اسف بار و لاینبغی ذکره دیگری در برپایی این مراسم توصیف شده است. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن مبری هستند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم ناصواب در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان موسسات حفظ قرآن مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعاتی و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن می کنند. امروزه تعجبونی ها با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه «تعجبون» دو تفسیر نقل شده است. یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم کهف دارد که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از ماجرای کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های حب اهل بیت ع هر رسم متضاد با فرهنگ آنها را اصلاح می کند. پیشتر در نوشتاری با عنوان «به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو» به گوشه ای از اقدامات آنها اشاراتی کردیم. http://muslimna.ir/news/3215-2021-11-10-16-29-04.html ◾️النهایه: با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی فارسی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان و...مورد تأکید قرار می دهیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🇹🇳 راشد الغنوشی: ضد انقلاب واقعی در جهان اسلام، متولیان بهار عبری - عربی هستند!!! ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ♦️غنوشی ریاست حزب النهصه تونس در جدیدترین مصاحبه تصریح کرد: اکثریت مردم تونس در حالت مقاومت در برابر اقدامات قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور قرار دارند و نشانه‌ای از سازگاری با واقعیت جدید دیده نمی‌شود. وی افزود: هر طرفی که برای مشکل تونس راه‌حل ارائه کند من آمادگی کامل دارم از ریاست حزب کناره‌گیری کنم. وی تأکید کرد «دموکراسی توسط تونسی‌ها ساخته می‌شود، نه دولت تونس، نه آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها». 🔺غنوشی افزود: انقلاب مبارک 17 دسامبر (2010) - 14 ژانویه 2011 ساخته‌ی آمریکا و فرانسه نبود؛ بلکه رخدادی بود که همه‌ی ما را شگفت‌زده کرد. قانون اساسی سال 2014 توسط مردم تونس تدوین شد و ما نباید انقلاب خود را تحریف کنیم. این انقلاب زین العابدین بن علی رئیس جمهور وقت تونس (1987-2011) را از قدرت کنار زد و باعث اعتراضات مردمی شد که رژیم‌های حاکم در سایر کشورهای عربی از جمله مصر، لیبی و یمن را سرنگون کرد. 🔸غنوشی ادامه داد: ضد انقلاب جریانی است که می‌گوید انقلاب‌های بهار عربی، بهار عبری است. در واقع ضد انقلابیون جهان اسلام، تئوریسین های بهارعبری هستند نه دلسوزان بهار عربی!!! 🔷 از 25 ژوئیه 2021، تونس در نتیجه‌ی اقدامات استثنایی رئیس جمهور از جمله عزل دولت و انتصاب دولت جایگزین، انحلال شورای قضایی و پارلمان، تدوین قانون با فرمان رئیس جمهور، تصویب قانون اساسی جدید برای کشور از طریق همه‌پرسی 25 می و انتخابات زودهنگام پارلمانی تا 17 دسامبر آینده بحران سیاسی شدیدی را تجربه می‌کند. 🔸جریان‌های سیاسی تونس، از جمله النهضه که بزرگ‌ترین بلوک پارلمان منحل را در اختیار دارد، این اقدامات را «کودتا علیه قانون اساسی 2014 و تثبیت حاکمیت مطلق فردی» می‌دانند؛ در حالی که سایر جریان‌ها آن را «اصلاح انقلاب سال 2011» قلمداد می‌کنند."سعید که در سال 2019 یک دوره پنج ساله‌ی ریاست جمهوری را آغاز کرده است، بارها تأکید کرده است که اقدامات او قانونی و ضروری است و می‌خواهد تونس را از "فروپاشی کامل" نجات دهد. 🔻غنوشی در خصوص انتقادهای خارجی از میزان پایین مشارکت در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی (30.5 درصد) گفت: قبل از صحبت از مواضع کشورهای غربی در مورد همه‌پرسی، ما به مواضع مردم تونس در قبال انتخابات افتخار می‌کنیم؛ آنها با آگاهی کامل این انتخابات را تحریم کردند."وی تصریح کرد: «مردم تونس در سال ۲۰۱۹ قیس سعید را با ۷۳ درصد انتخاب کردند اما در همه‌پرسی اخیر او را به ۲۳ درصد رساندند (آمار اسمی ۳۰.۵ درصد) و این نشان می‌دهد که آقای قیس محبوبیت سه سال پیش خود را کاملا از دست داده است. 🔵 وی افزود: جهانیان به انقلاب تونس و گذار دموکراتیک این کشور جایزه نوبل، جایزه صلح گاندی و بسیاری جوایز دیگر اعطا کردند که توسط رؤسای جمهور تونس دریافت شد؛ اما ناگهان با یک کودتا مواجه شدند. جهانیان، همانطور که در آن زمان از تونس تمجید ‌کردند، اکنون از آن انتقاد می‌کنند. 🔴 غنوشی با اشاره به مذاکرات تونس با صندوق بین‌المللی پول و شروط آن در ازای دریافت کمک‌های مالی خاطرنشان کرد: حاکمیت ملی در حوزه‌های گوناگون نقض می‌شود... وقتی نهادهای بین‌المللی وضعیت خاصی از جمله بستن مؤسسات عمومی، جلوگیری از اشتغال و جلوگیری از افزایش دستمزدها را برای تونس شرط می‌کنند و ما هم می‌پذیریم هیچ‌کس نمی‌گوید این دخالت بین‌المللی است. 🌐 منبع: آناتولی 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/JgmmwgEpNhPAJktcYP5ypB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 برای نخستین بار نشریه «نیویورک تایمز» با انتشار عکس ها و گزارش هایی، گوشه ای از برخورد غیرانسانی دولت مصر با زندانیان اخوان را فاش و دولت السیسی را محکوم به نقض قوانین بین المللی حقوق زندانیان سیاسی کرده است. در کلیپ پیش رو پاره ای از رفتارهای ضد اسلامی دولت مصر با مخالفان اخوان به تصویر کشیده شده است. 🔻 سه سال پیش دولت آمریکا، اخوان المسلمین را به عنوان گروهکی تروریستی معرفی کرده بود و بنابراین رفتار دولت ها با چنین زندانیانی متفاوت خواهد شد. 🔸در طی هفته های گذشته و تشدید اقدامات سختگیرانه دولت مصر، هشتگ() در فضای مجازی از سوی اسلام گرایان ترند شده است. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J