eitaa logo
نمافر | NAMAFAR
201 دنبال‌کننده
425 عکس
11 ویدیو
22 فایل
«نمافر» اولین مرجع آماری در حوزه صنایع خلاق فرهنگی 👉 NAMAFAR.IR
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا هوش مصنوعی به روزنامه_نگاران کمک می_کند؟.pdf
281.2K
☑️ آیا هوش مصنوعی به روزنامه‌نگاران کمک می‌کند؟ ▪️ نویسنده: بارت دیمن ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ ۱۱۰۴ کلمه ▪️ میانیگن زمان مطالعه: ۶ دقیقه ▪️ ناشر: The Multidisciplinary Preprint Platform 🔻 در این مقاله تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت خبر و سود و زیان آن برای روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران بررسی شده است. 🔻 یافته‌ها نشان می‌دهد در حالی که شناسایی اخبار جعلی، پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نگارش فرآورده‌های خبری ساده و کاهش هزینه سازمان‌های خبری برخی از مزایای هوش مصنوعی برای روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران هستند اما هر کدام از این موارد هنوز نیازمند نظارت انسانی هستند. 🔻 همچنین استفاده از هوش مصنوعی چالش‌ها و نگرانی‌هایی همچون وجود سوگیری و تبعیض در تجزیه و تحلیل داده‌ها، جایگزین شدن و بیکاری روزنامه‌نگاران و تلفیق فزاینده تبلیغات با اخبار را نیز به همراه دارد. 🔻 در نتیجه هوش مصنوعی به‌مثابه ابزاری مکمل و یاری‌دهنده برای روزنامه‌نگاران است و رعایت ملاحظات اخلاقی و ایجاد توازن مناسب میان انسان و ماشین می‌تواند آن‌را به فرصتی برای ارتقای روزنامه‌نگاری تبدیل کند. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوایند. 🆔 @namafar
💢 آینده صنعت بازی ✍🏻 نویسنده: محمد شریفی 🗒 تعداد کلمات: ۱۶۲۸ ⏱ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه 🔹 فناوری بازی ابری، روشی نوین برای اجرای بازی‌های ویدئویی است که در آن بازیکن نیاز ندارد بازی را روی سیستم محلی (Local) و شخصی خود دانلود، نصب و اجرا کند. در این روش بازی بر روی یک سرور دیگر اجراء و پردازش می‌شود و بازیکن می‌تواند با ارتباط آنلاین و متصل شدن به آن سرور از راه دور، بازی را بر روی سیستم عامل خود صرفا پخش یا به عبارت دقیق تر استریم کند. 🔹 بازار جهانی بازی ابری در سال ۲۰۲۲، ۳.۳۷ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار از ۵.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۸۴.۹۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.این پیش‌بینی ها بر این فرض استوار هستند که بازی ابری، آینده صنعت گیمینگ خواهد بود. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
📊 درآمد موسیقی آنلاین در جهان از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ 🔹 بیشترین درآمد از سرویس‌های استریم موسیقی مثل اسپاتیفای حاصل شده است. در گذشته بیشتر درآمد موسیقی از فروش فیزیکی موسیقی‌های ضبط‌شده بود. اما پس از ظهور سرویس‌های استریم، بازار موسیقی ضبط‌شده زیر سلطه سرویس‌های استریم درآمد. 🔹 از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ بازار موسیقی آنلاین فراگیر نبود و بیشتر مربوط به دانلود موسیقی می‌شد. اما از سال ۲۰۱۴ به بعد با ظهور استفاده از گوشی‌های هوشمند و قدرتمندتر شدن سرویس‌های استریم موسیقی، این بازار به سرعت رشد کرد تا جایی که در سال ۲۰۲۲ درآمد موسیقی آنلاین به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید. 🔍 منبع: IFPI 🆔 @namafar
💢 محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دنیا بر اساس تعداد دانلود 🔹 چین، آمریکا و روسیه. به نظر می‌رسد میان این سه قدرت جهانی در عرصه برنامک‌ها و سکوهای موبایلی نیز نبردی در جریان است. پلتفرم چینی تیک‌تاک که در دسته برنامک‌های سرگرمی قرار گرفته، رتبه اول اپلیکیشن‌های موبایلی را از نظر تعداد دانلود در سال ۲۰۲۲ داشته است. پنجمین اپ محبوب موبایلی یعنی تلگرام هم یک پلتفرم روسی است. 🔹 پس از تیک‌تاک، سه شبکه اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک و واتساپ با ۵۴۷، ۴۴۹ و ۴۲۴ میلیون دانلود، رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. تمام اپلیکیشن‌های آمریکایی در پنج پلتفرم برتر از نظر تعداد دانلود، زیرمجموعه‌ی شرکت متا هستند. 🔹 همچنین محبوب‌ترین پلتفرم‌های موبایلی، شبکه‌های اجتماعی هستند. حتی تیک‌تاک کاملا ساختار یک شبکه اجتماعی کابرمحور را دارد. در عناوین بعدی برنامک‌های مربوط به بازی، موسیقی و خدمات قرار گرفته‌اند. 🆔 @namafar
📢 بزرگسالان، مخاطب سرسخت پویانمایی‌ها 🔻 وقتی اولین پویانمایی‌ها ساخته شدند بیشتر مخاطبانشان کودکان بودند. اما به مرور دایره مخاطبان آن‌ها گسترده‌تر شد. به‌طوری که در ۳ ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۳، بیشترین مخاطب پویانمایی‌ها از گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال بوده است. 🔻 در آمریکای شمالی ۴۷ درصد گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال پویانمایی تماشا می‌کنند؛ بیشتر از دیگر مناطق جهان. در همه‌ی مناطق به‌جز اروپا، آفریقا و غرب آسیا این گروه سنی بیشترین تماشاگران پویانمایی بوده‌اند. 🔻 گروه سنی ۵۵ سال به بالا نیز همچنان با قدرت از تماشاگران پویانمایی هستند. در تمام این مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از این گروه سنی پویانمایی تماشا می‌کنند. 🔍 منبع: media play news 🆔 @namafar
فرصت‌های نوآورانه گردشگری حلال برای کارآفرینان.pdf
202.5K
☑️ فرصت‌های نوآورانه گردشگری حلال برای کارآفرینان ▪️ نویسندگان: محمد بتور و همکاران ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۲ ▪️ ۱۲۹۲ کلمه ▪️ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه ▪️ نشریه: Islamic Marketing 🔻 گردشگری حلال به اقدامات و فعالیت‌هایی در صنعت گردشگری گفته می‌شود که بر اساس آموزه‌های اسلامی مجاز هستند. البته هدف و دلیل سفر در گردشگری حلال لزوماً اعتقادات مذهبی نیست و می‌تواند مربوط به انگیزه‌های گردشگری باشد. 🔻 گردشگری حلال حوزه‌ای رو به رشد در صنعت گردشگری است، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران مسلمان در سال ۲۰۲۸ به ۲۳۰ میلیون نفر برسد و گردش مالی ۲۲۵ میلیارد دلاری را به ارمغان بیاورد. 🔻 در همین راستا هدف این مقاله شناسایی فرصت‌های نوآورانه گردشگری حلال است که می‌تواند توسط کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این حوزه مورد استفاده قرار گیرد. 🔻 یافته‌ها حاکی از وجود فرصت‌های نوآورانه‌ای همچون سکوهای دیجیتال، نسل آلفا، ارز دیجیتال، محصولات و خدمات پایدار، خدمات مورد پسند بانوان مسلمان، گردشگری آشپزی، چاپ سه‌بعدی و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای سرمایه‌گذاری در گردشگری حلال است. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
📊 موفق‌ترین تورهای موسیقی در سراسر جهان 🔹 نمودار فوق موفق‌ترین تورهای موسیقی را در سراسر جهان از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۲۲ بر اساس درآمد ناخالص نشان می‌دهد. بیشترین درآمد ناخالص متعلق به گروه راک The Rolling Stones است که ۶۰ سال سابقه فعالیت دارد. U2 و Elton John نیز در دهه‌ی ۷۰ میلادی تأسیس شدند‌ 🔹 گویی محبوبیت تورهای موسیقی ارتباط زیادی با امروزی بودن آن‌ها ندارد و پردرآمدترین تورهای موسیقی برای گروه‌ها و خوانندگان قدیمی بوده‌اند. شاید خواننده‌ها و گروه‌های قدیمی‌تر بیشتر از امروزی‌ها تور برگزار می‌کردند. 🔎 pollstar 🆔 @namafar
💢 ده پایتخت پردرآمد در صنعت گردشگری 🔹 وقتی فهرست پردرآمدترین شهرهای جهان از صنعت گردشگری را می‌بینیم، باوجود شهرهایی همچون دبی، دوحه و استانبول در آن در می‌یابیم غرب آسیا یا خاورمیانه در میان این ۱۰ شهر حضور پررنگی دارد. در جنوب شرقی آسیا نیز نام دو شهر ماکائو و سنگاپور به چشم می‌خورد. ماکائو زیر نظر دولت چین اداره می‌شود و سنگاپور پایتخت مجمع الجزایر سنگاپور است که معتبرترین گذرنامه جهان را دارد. 🔹 این ده شهر نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت گردشگری به موفقیت منجر می‌شود. شهرهایی مثل دبی، آمستردام، استانبول و سنگاپور برای تبدیل شدن به قطب‌های گردشگری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها فرق دارند با شهرهایی همچون نیویورک و پاریس که به دلیل جاذبه‌های متعدد تاریخی و توسعه‌یافتگی، خواه‌ناخواه مقاصدی جذاب‌اند. 🆔 @namafar
📢 موافقت گسترده با قانون‌مندی هوش مصنوعی 🔻 فدراسیون بین‌المللی صنعت فونوگرافی (IFPI) یک نظرسنجی با محوریت هوش مصنوعی در موسیقی برگزار کرد. این نظرسنجی از ۴۳ هزار نفر در ۲۶ کشور مختلف انجام شد. 🔻۸۹ درصد از افراد شرکت‌کننده از فناوری‌های هوش مصنوعی آگاه بودند و ۷۹ درصد موافقند که «خلاقیت انسان همچنان برای خلق موسیقی ضروری است». 🔻 ۷۶ درصد گفتند که موسیقی یا آواز یک هنرمند نباید بدون اجازه توسط هوش مصنوعی استفاده یا مصرف شود. ۷۴ درصد موافق بودند که هوش مصنوعی نباید برای شبیه‌سازی یا جعل هویت هنرمندان بدون اجازه استفاده شود. 🔻 از نظر ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان باید محدودیت‌هایی برای هوش مصنوعی وجود داشته باشد و ۶۴ درصد نیز گفتند دولت‌ها باید در تعیین این محدودیت‌ها نقش داشته باشند. 🔍 منبع: musically. com 🆔 @namafar
📊کدام موضوعات بیشترین نویسنده‌ را دارند؟ ⁉️ در کدام موضوعات بیشتر قلم زده می‌شود؟ این نمودار پاسخی است به این سؤال. 🔹 ادبیات داستانی در صدر موضوعاتی است که نویسنده‌ها به فعالیت در آن علاقه‌مندند. شاید چون تصور می‌کنند کتاب‌های داستانی مخاطب بیشتری دارند یا اینکه فعالیت در این رشته ادبی به تخصصی خاصی نیاز ندارد. 🔹 در رتبه بعد موضوع روان‌شناسی قرار دارد. توجه نویسنده‌ها به این ژانر شاید به دلیل توفیق فراوان کتاب‌های موفقیت و خودیاری باشد که از آن‌ها گاهی نیز با عنوان «روان‌شناسی زرد» یاد می‌شود. 🔹 رتبه پنجم به ژانر مدیریت و بازاریابی اختصاص دارد. رشد کسب‌وکارهای نوپا و ابزارهای نوین بازاریابی همچون شبکه‌های اجتماعی در محبوبیت این ژانر مؤثر بوده است. 🔹 همچنین به نظر می‌رسد ژانر کودک، شایسته توجه بیشتری از سوی نویسندگان است. این ژانر می‌تواند از غنی‌ترین و پرفروش‌ترین ژانرهای بازار کتاب ایران باشد. 🔍 منبع: اطلاعات استخراج شده نمافر از برنامک فیدیبو (۱۴۰۲) 🆔 @namafar
🔘 ‌گزارش وضعیت جهانی دیجیتال ۲۰۲۳ ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ منبع: datareportal ▪️ میانگین زمان مطالعه: ۷ دقیقه ▪️ ۱۱۹۱ کلمه 🔻 گزارش وضعیت جهانی دیجیتال ۲۰۲۳ دیتا ریپورتال، زیست و رفتار مصرفی کاربران اینترنت را بررسی کرده است. نگاهی از منظر صنایع فرهنگی و خلاق به این گزارش، داده‌های ارزشمندی را درباره موضوعاتی همچون نحوه و زمان مصرف ویدئو و محتوای صوتی آنلاین، زمان و محبوبیت بازی‌های ویدئویی، بسترهای گوش دادن به موسیقی و... نمایان می‌کند. 🔻 بررسی زمان روزانه استفاده از اینترنت بر اساس انواع رسانه‌ها نشان می‌دهد که تماشای تلویزیون با ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه بیشترین زمان گذرانده شده توسط کاربران را به خود اختصاص داده و پس از آن رسانه‌های اجتماعی با ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه قرار دارد. 🔻 همچنین توزیع تماشای ویدئوهای مصرفی کاربران بر اساس موضوع حاکی از آن است که ۴۹.۴ درصد کاربران موزیک ویدئو می‌بینند و ویدئوهای کمدی، میم و وایرال شده با ۳۵.۳ درصد در رتبه بعدی قرار دارند. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🗒 ‌نسخه کامل گزارش نیز در پایگاه دانش نمافر قابل مشاهده است. 🆔 @namafar